Броварський міськрайонний суд Київської області
справа 2-4286/10
РІШЕННЯ
Іменем України
05 серпня 2010 року м. Бровари
Броварський міськрайонний суд Київської області у складі:
Головуючого судді ОСОБА_1, при секретаріОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до управління пенсійного фонду України у місті Броварах Київської області про визнання дій протиправними, зобов'язання провести перерахунок пенсії та виплату недоплаченої суми пенсії,
в с т а н о в и в :
У липні 2010 року ОСОБА_3 звернувся до суду з позовом до ОСОБА_4 Пенсійного фонду України у місті Броварах Київської області (далі - ОСОБА_4 ПФУ), в якому зазначав, що він є потерпілим від наслідків ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії, інвалідом ІІІ групи.
Відповідно до ст. 49 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» він, як інвалід ІІІ групи, внаслідок захворювання, пов'язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, має право на отримання державної та додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров'ю.
Згідно із ст. ст. 50, 54 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» розмір його пенсії, як інваліда ІІІ групи, захворювання якого пов'язане з Чорнобильською катастрофою, не може бути нижчим 6 мінімальних пенсій за віком, а додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, має виплачуватись в розмірі 50 % мінімальної пенсії за віком.
Розмір призначеної та виплачуваної йому державної та додаткової пенсій за шкоду, заподіяну здоров'ю, не відповідає зазначеним вище розмірам, встановленим цим Законом.
Він неодноразово, зокрема в грудні 2009 року, звертався до ОСОБА_4 ПФУ з проханням провести перерахунок розміру його пенсії відповідно до розмірів, визначених у ст. ст. 50, 54 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , проте у задоволенні його прохання відмовлено.
Просив визнати неправомірними дії ОСОБА_4 ПФУ щодо відмови у здійсненні перерахунку його пенсії відповідно до ст. ст. 50, 54 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , зобов'язати ОСОБА_4 ПФУ здійснити з 01 січня 2009 року нарахування йому державної пенсії, як інваліду ІІІ групи, у розмірі 6 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії, за шкоду заподіяну здоров'ю, у розмірі 50 % мінімальної пенсії за віком та виплатити недонараховану йому частину основної та додаткової пенсій.
В судове засідання позивач не з'явився, надав суду заяву, в якій просив слухати справу без його участі, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Представник відповідача ОСОБА_4 ПФУ в м. Броварах в судове засідання не з'явилась, надала суду заперечення, в яких позов не визнала та пояснила, що позивач перебуває на обліку в ОСОБА_4 ПФУ та одержує пенсію по ІІІ групі інвалідності внаслідок захворювання, пов'язаного з наслідками ліквідації аварії на ЧАЕС (категорії 1), яка призначена згідно із Законом України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» .
На виконання вказаного Закону 16 липня 2008 року Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова № 654 В«Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадянВ» , згідно з якою розмір пенсії інвалідів ІІІ групи, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути нижчими 180 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, а додаткова пенсія, за шкоду заподіяну здоров'ю, інвалідам ІІІ групи виплачується в розмірі 15 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Позивач отримує пенсію по інвалідності та додаткову пенсію, за шкоду заподіяну здоров'ю по ІІІ групі інвалідності з 22 червня 2010 року, у вказаних розмірах відповідно до Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» та постанови Кабінету Міністрів України від 16 липня 2008 року № 654.
Доводи позивача про те, що Кабінетом Міністрів України звужено його існуючі конституційні права та свободи не відповідають дійсності, оскільки Конституцією України розмір додаткової пенсії не визначається, забезпечення проведення політики у сфері соціального захисту п. 3 ст. 116 Конституції покладено на Кабінет Міністрів України.
Згідно із ст. 117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими для виконання. На підставі ст. 16 Конституції органи виконавчої влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах відповідно до законів України.
У ст. 62 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» зазначено, що роз'яснення порядку застосування цього Закону провадиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, рішення якого є обов'язковими для виконання міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, всіма суб'єктами господарювання незалежно від їх підпорядкованості та форм власності.
Відповідно до ст. 67 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» конкретні розміри всіх доплат, пенсій і компенсацій підвищуються Кабінетом Міністрів України відповідно до зміни індексу вартості життя і зростання мінімальної заробітної плати.
Згідно із ч. 1 ст. 23 Бюджетного кодексу України, який визначає засади бюджетної системи України, основи бюджетних відносин, будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету можна здійснювати лише за наявності відповідного бюджетного призначення, які встановлюються виключно Законом про Державний бюджет України.
Пенсійний фонд України діє на підставі Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2007 року № 1261, відповідно до п. 15 Положення свої повноваження здійснює безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні управління, забезпечує ефективне використання коштів, що перебувають у його управлінні. У п. 9 даного Положення встановлено вичерпний перелік напрямків використання коштів Пенсійного фонду України, які використовуються за призначенням та вилученню не підлягають.
Враховуючи, що Законом України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» передбачено, що фінансування виплат провадиться з державного бюджету України, а не з бюджету Пенсійного фонду України, тому порушень з боку ОСОБА_4 ПФУ взагалі не вбачається.
Особливу увагу треба звернути на ст. 72 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» , де зазначено, що кошти пенсійного фонду не включаються до складу державного бюджету України, використання коштів пенсійного фонду на цілі, зокрема перерахунок пенсій, забороняється.
Крім того, згідно із ч. 3 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» розмір мінімальної пенсії за віком, встановлений у ч. 1 цієї статті, до перерахунку та підвищення пенсій не застосовується.
Таким чином, ОСОБА_4 ПФУ діє в межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Виходячи з наведеного, просить відмовити ОСОБА_3 у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд встановив такі факти та відповідні їм правовідносини.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_3 є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1) та інвалідом ІІІ групи довічно з 18 квітня 2001 року внаслідок захворювання, пов'язаного з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, що підтверджується посвідченням серії А № 014472 від 26 січня 1994 року, вкладкою до посвідчення № 014472.
Позивач ОСОБА_3 перебуває на обліку в ОСОБА_4 ПФУ та одержує пенсію по інвалідності на підставі ст. 54 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, на підставі ст. 50 цього ж Закону.
Відповідно до ст. 49 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
За змістом ст. 50 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» особам, віднесеним до категорії 1, інвалідам IІІ групи призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 50 % мінімальної пенсії за віком.
Згідно із ч. 4 ст. 54 вказаного Закону, яка визначає підстави та умови призначення державних пенсій особам, віднесеним до категорії 1 та у зв'язку з втратою годувальника, у всіх випадках розміри пенсії для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок із ЧАЕС, не можуть бути нижчими по ІІІ групі інвалідності, ніж 6 мінімальних пенсій за віком.
Постановою Кабінету Міністрів України В«Про підвищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат окремим категоріям пенсіонерів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного бюджетуВ» від 03 січня 2002 року № 1 встановлено, що розрахунок основної та додаткової пенсії, призначених відповідно до ст. ст. 50, 54 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , провадиться виходячи з розміру 19 грн. 91 коп.
Пунктом 28 розділу ІІ Закону України В«Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» від 28 грудня 2007 року, який набрав чинності з 01 січня 2008 року, внесено зміни до Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , тексти ст. ст. 50, 54 Закону викладено в новій редакції та встановлено, що особам, віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірах: інвалідам IІI групи - 15 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, а розміри пенсій у всіх випадках для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими: для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році по ІII групі інвалідності - 180 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначається на момент виплати додаткової пенсії згідно із законом про Державний бюджет України і не може коригуватися іншими нормативно-правовими актами.
З 21 червня 2010 року ОСОБА_4 ПФУ виплачувало позивачу державну пенсію в розмірі 180 %, а додаткову пенсію - в розмірі 15 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Відповідно до ст. 71 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» дія положень цього Закону не може призупинятися іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України) визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення пункту 28 розділу II В«Внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» Закону України В«Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» від 28 грудня 2007 року щодо внесення змін до Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» .
Згідно із ч. 1 ст. 147, ч. 2 ст. 152 Конституції України Конституційний Суд України є єдиним органом конституційної юрисдикції в Україні, закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визначені неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
28 травня 2008 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову за № 530 В«Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадянВ» , якою встановив, що з 22 травня 2008 року особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, - інвалідам ІІІ групи щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, виплачується у розмірі 15 % прожиткового мінімуму, встановленого законом для осіб, які втратили працездатність, а розмір їхньої основної пенсії не може бути нижче 870 грн.
Починаючи з 22 травня 2008 року, ОСОБА_4 ПФУ нараховує та виплачує позивачу основну і додаткову пенсії у розмірах, встановлених зазначеними постановами Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 530 та 16 липня 2008 року № 654.
Виходячи із загальних засад пріоритетності законів над підзаконними нормативними актами при вирішенні даного спору, суд дійшов висновку, що при розрахунку державної та додаткової пенсій, передбачених ст. ст. 50, 54 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , застосуванню підлягає мінімальний розмір пенсії за віком, а не розміри визначені, вказаними вище постановами Кабінету Міністрів України.
Згідно із ч. 1 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» від 09 липня 2003 року, який набрав чинності з 01 січня 2004 року, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Положення ч. 3 ст. 28 цього Закону, на думку суду, не є перешкодою для застосування даної величини (мінімального розміру пенсії за віком) для обрахування інших пенсій чи доплат, пов'язаних з мінімальною пенсією за віком, оскільки чинним законодавством іншого, крім передбаченого ч. 1 цієї статті, мінімального розміру пенсії за віком не встановлено.
Враховуючи викладене вище, суд дійшов висновку, що ОСОБА_4 ПФУ повинно виплачувати позивачу основну та додаткову пенсії, передбачені ст. ст. 50, 54 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком - прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на момент виплати.
Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У ч. 3 ст. 67 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» передбачено, що у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до ст. 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до категорії 1, 2, 3, 4. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
За таких обставин, дії відповідача ОСОБА_4 ПФУ щодо непроведення перерахунку розміру основної та додаткової пенсій позивача згідно із ст. ст. 50, 54 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , та доплати йому недоплаченої частини пенсії суд вважає протиправними.
Оцінивши досліджені у судовому засіданні докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову про перерахунок та доплати основної та додаткової пенсій ОСОБА_3 з 22 червня 2010 року.
У зв'язку з наведеним, суд вважає необхідними зобов'язати ОСОБА_4 ПФУ здійснити з 21 червня 2010 року перерахунок пенсії позивача у розмірі 6 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, в розмірі 50 % мінімальної пенсії за віком, а також доплати з 21 червня 2010 року невиплачену суму пенсії.
На підставі ст. ст. 49, 50, 54, 67, 71 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , Рішення Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року, керуючись ст. ст. 214-218 ЦПК України, суд
вирішив :
позов задовольнити.
Зобов'язати ОСОБА_4 Пенсійного фонду України у місті Броварах Київської області провести з 22 червня 2010 року перерахунок основної та додаткової пенсій ОСОБА_3 відповідно до ст. 50, ч. 4 ст. 54 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , із розрахунку 50 % мінімальної пенсії за віком та шести мінімальних пенсій за віком, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, встановленої ч. 1 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» , та доплатити йому недоплачену суму пенсії з урахуванням проведених виплат.
На рішення може бути подана протяго десяти днів апеляційна скарга Апеляційного суду Київської.
Суддя В.С. Сердинський
Суд | Броварський міськрайонний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2010 |
Оприлюднено | 10.12.2015 |
Номер документу | 54066767 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Головін В. О.
Цивільне
Броварський міськрайонний суд Київської області
Сердинський В. С.
Цивільне
Волноваський районний суд Донецької області
Кузьмін Олександр Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні