Постанова
від 02.12.2015 по справі 923/923/15
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" грудня 2015 р.Справа № 923/923/15 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Лавриненко Л.В.

суддів: Пироговського В.Т., Жекова В.І.

при секретарі судового засідання - Мельник Ю.М.

розглянувши матеріали апеляційної скарги Херсонської міської ради м. Херсон

на рішення Господарського суду Херсонської області від 18.09.2015 р.

у справі № 923/923/15

за позовом Приватного підприємства „Футбольний клуб „УкррічфлотВ» м. Херсон

до Херсонської міської ради м. Херсон

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 підприємство Херсонський міський спортивний комбінат „КристалВ» м. Херсон

про визнання права користування земельною ділянкою, скасування рішення сесії та зобов'язання вчинити певні дії

за участю представників сторін:

від Херсонської міської ради м. Херсон: ОСОБА_2 - за довір.,

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 05.10.2015 р. прийнята до провадження та призначена до розгляду апеляційна скарга Херсонської міської ради на рішення Господарського суду Херсонської області від 18.09.2015 р. по справі № 923/923/15.

Відповідно до ч. 2 ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Апеляційна скарга розглянута в межах процесуального строку, встановленого ст. 102 ГПК України.

В червні 2015 р. Приватне підприємство "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовом до Херсонської міської ради про визнання права на користування земельною ділянкою площею 1,5997 га по Островському шосе, 36-а, скасування рішення Херсонської міської від 31.08.2015 р. № 1801 в частині відмови Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон у дозволі на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 1,5997 га по Островському шосе, 36-а під розміщення футбольних полів та про зобов'язання Херсонської міської ради вчинити певні дії, а саме: повторно розглянути питання щодо надання Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 1,5997 га під розміщення футбольних полів.

Рішенням Господарського суду Херсонської області від 18.09.2015 р. по справі № 923/923/15 позов Приватного підприємства "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон задоволений в частині вимоги про визнання за позивачем права на користування земельною ділянкою площею 1,5997 га по Островському шосе, 36-а, на умовах, визначених договором оренди земельної ділянки від 24.03.2008 р., зареєстрованого в Херсонському міському відділі Херсонської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 28.05.2008 р. за № 040871300122.

В задоволенні іншої частини позову Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон відмовлено.

Визнання за позивачем права на користування спірною земельною ділянкою місцевий господарський суд обґрунтував наявністю у Приватного підприємства "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон зареєстрованого в установленому порядку права власності на спортивний майданчик, а також посиланням на ст. ст. 120 ЗК України, 377 ЦК України.

Відмовляючи Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон у задоволенні решти позовних вимог, Господарський суд Херсонської області дійшов висновку, що рішення Херсонської міської ради від 31.03.2015 р. № 1801 у частині відмови позивачу у дозволі на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду спірної земельної ділянки не порушує прав позивача на виготовлення документації із землеустрою. В обґрунтування даної правової позиції місцевий господарський суд послався на ст. 122 Земельного кодексу України.

Херсонська міська рада з рішенням Господарського суду Херсонської області від 18.09.2015 р. по справі № 923/923/15 не погодилась, оскарживши його до Одеського апеляційного господарського суду.

В апеляційній скарзі відповідач наполягає на тому, що передача земельних ділянок у власність або користування здійснюється на підставі рішення органу місцевого самоврядування, що є його виключною компетенцією, відповідно до вимог Конституції України та Закону України "Про місцеве самоврядування".

Херсонська міська рада стверджує також, що позовні вимоги позивача на підпадають під дію ст. 120 Земельного кодексу України, оскільки органом місцевого самоврядування не вчинялось жодних дій щодо передачі спірної земельної ділянки для будівництва на ній нерухомого майна, а тому у позивача відсутнє первинне право користування цією земельною ділянкою.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доводи представника Херсонської міської ради, суд встановив наступне.

Як вбачається з наявного в матеріалах справи договору оренди земельної ділянки від 24.03.2008 р., укладеного між Херсонською міською радою та Приватним підприємством "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон, позивачу під розміщення футбольних полів в оренду строком до 05.10.2010 р. була передана земельна ділянка площею 1,5997 га, яка знаходиться у м. Херсоні по Острівському шосе, 36-а.

Відповідно до п. 3 цього договору земельна ділянка є вільною від нерухомого майна та інших об'єктів інфраструктури.

Факт передачі вказаної земельної ділянки Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон в натурі підтверджується наявним в матеріалах справи актом від 28.05.2008 р.

Рішенням Господарського суду Херсонської області від 20.10.2009 р. по справі № 14/186-ПН-09 за Приватним підприємством "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон визнано право власності на спортивний майданчик, розташований за адресою: м. Херсон, Острівське шосе, 36-а, який складається з футбольного поля № 1 площею 7 600 кв. м., футбольного поля № 2 площею 8 100 кв. м., роздягальні літ. "А" площею 145,7 кв. м., сараю літ "Б" площею 11,7 кв. м., огорожі № 1 площею 42,2 кв. м., мостіння № 1 площею 203 кв. м.

Реєстрація права власності на спортивний майданчик, розташований на спірній земельній ділянці, відбулась 25.01.2010 р., про що свідчить наявний в матеріалах справи ОСОБА_2 з реєстру прав власності на нерухоме майно.

Рішенням Херсонської міської ради від 31.03.2015 р. № 1801 Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 1,5997 га по Острівському шосе, 36-а.

Причиною відмови стало те, що рішенням Херсонської міської ради від 26.08.2011 р. № 324 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду спірної земельної ділянки було надано Комунальному підприємству Херсонському спортивному комбінату "Кристал" м. Херсон для розміщення футбольних полів.

Пунктом 5 рішення від 26.08.2011 р. № 324 на ОСОБА_1 підприємство Херсонський спортивний комбінат "Кристал" м. Херсон покладеного обов'язок всю погоджену землевпорядну документацію надати міській раді протягом 1 року з моменту прийняття цього рішення.

В свою чергу рішенням від 31.03.2015 р. № 1800 Херсонська міська рада поновила на шість місяців строк дії п. п. 3.1 свого рішення від 26.08.2011 р. № 324 про надання Комунальному підприємству Херсонському спортивному комбінату "Кристал" м. Херсон дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 1,5997 га по Острівському шосе, 36-а, під розміщення футбольних полів.

За результатами розгляду матеріалів справи, суд дійшов висновку, що апеляційна скарга Херсонської міської ради не підлягає задоволенню за наступних підстав.

Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 р. № 1952-IV (зі змінами та доповненнями) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Аналогічні за змістом положення вказана норма містила і в редакції станом на 25.01.2010 р., тобто на дату реєстрації за Приватним підприємством "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон права власності на спортивний майданчик, розташований на спірній земельній ділянці.

Враховуючи положення наведених норм, наявність у Приватного підприємства "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон права власності на спортивний майданчик офіційно визнане державою.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Питання переходу права на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю, споруду, що розміщені на ній, регулюється статтями 120 Земельного кодексу України та 377 Цивільного кодексу України.

За приписами ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Відповідно до ст. 377 Цивільного кодексу України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Згідно з ч. 3 ст. 7 Закону України "Про оренду землі" до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку.

З огляду на приписи наведених норм, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що набуття позивачем права власності на нерухоме майно, розміщеного на спірній земельній ділянці, наданій у користування, є передумовою для переходу відповідного права на цю землю, тому набувач вправі вимагати переоформлення відповідних прав на земельну ділянку, зайняту нерухомістю, з моменту державної реєстрації переходу права власності на нерухоме майно.

Відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь - яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав та визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Таким чином, місцевим господарським судом правомірно задоволено вимогу Приватного підприємства "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон про визнання права на користування земельною ділянкою площею 1,5997 га у м. Херсоні по Острівському шосе, 36-а, на умовах, визначених у договорі оренди земельної ділянки від 24.03.2008 р.

Разом із тим, суд апеляційної інстанції не погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що рішення Херсонської міської ради від 31.03.2015 р. № 1801 в частині відмови позивачу у наданні дозволу на виготовлення документації з землеустрою не порушує прав позивача на виготовлення документації з землеустрою, оскільки в силу приписів ст. 123 Земельного кодексу України надання органом місцевого самоврядування дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування є складовою частиною порядку надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.

Так, відповідно до ч. 2 - ч. 4 цієї норми особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 - 1 цього Кодексу.

За приписами ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Таким чином, розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його затвердження компетентним органом є обов'язковою умовою для прийняття цим органом рішення про надання земельної ділянки у користування, а в силу приписів ст. 79-1 Земельного кодексу України для формування земельної ділянки як об'єкта цивільних прав.

Висновок місцевого господарського суду про те, що рішення Херсонської міської ради від 31.03.2015 р. № 1801 в частині відмови Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою на відведення спірної земельної ділянки прийняте з порушенням строку, встановленого ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України, на характер спірних правовідносин не впливає, оскільки незважаючи на порушення цього строку, відповідне рішення Херсонською міською радою фактично було прийняте, і тягне за собою певні правові наслідки для позивача. В свою чергу, матеріали справи не містять документів, які свідчили би про те, що Приватне підприємство "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон реалізувало положення вказаної норми у повному обсязі, а саме: замовило розроблення документації із землеустрою без надання відповідного дозволу, про що письмово повідомило Херсонську міську раду.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що враховуючи фактичні обставини справи, вимога Приватного підприємства "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон про скасування рішення Херсонської міської ради від 31.03.2015 р. № 1801 в частині відмови Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 1,5997 га у м. Херсоні по Островському шосе, 36-а, під розміщення футбольних полів, підлягає задоволенню.

Враховуючи те, що скасування судом апеляційної інстанції рішення органу місцевого самоврядування від 31.03.2015 р. № 1801 (відповідної його частини) автоматично породжує у Херсонської міської ради обов'язок повторно розглянути клопотання Приватного підприємства "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду спірної земельної ділянки, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що рішення місцевого господарського суду в цій частині підлягає залишенню без змін.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 85, 91, 93, 101-105 ГПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Херсонській міській раді у задоволенні апеляційної скарги відмовити.

Рішення Господарського суду Херсонської області від 18.09.2015 р. по справі № 923/923/15 скасувати в частині відмови Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон у задоволенні вимог про скасування рішення Херсонської міської ради від 31.03.2015 р. № 1801 в частині відмови Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон в дозволі на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 1,5997 га по Островському шосе, 36а під розміщення футбольних полів.

Позов Приватного підприємства "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон в частині вимог про скасування рішення Херсонської міської ради від 31.03.2015 р. № 1801 в частині відмови Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон у дозволі на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 1,5997 га по Островському шосе, 36а під розміщення футбольних полів задовольнити.

Рішення Херсонської міської ради від 31.03.2015 р. № 1801 в частині відмови Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" м. Херсон у дозволі на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 1,5997 га по Островському шосе, 36а під розміщення футбольних полів скасувати.

В іншій частині рішення Господарського суду Херсонської області від 18.09.2015 р. по справі № 923/923/15 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.

Повний текст постанови складено та підписано 07.12.2015 р.

Головуючий суддя: Л. В. Лавриненко

Судді: В. Т. Пироговський

ОСОБА_4

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення02.12.2015
Оприлюднено14.12.2015
Номер документу54127981
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/923/15

Ухвала від 11.08.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 21.08.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 28.07.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 16.07.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Постанова від 23.06.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Постанова від 02.12.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 18.11.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 21.10.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 05.10.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Рішення від 18.09.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні