ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2016 року Справа № 923/923/15 Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі :
головуючого суддіХодаківської І.П., суддівФролової Г.М., Яценко О.В. розглянувши касаційну скаргу Херсонської міської ради на постанову від 02.12.2015 Одеського апеляційного господарського суду у справі№923/923/15 господарського суду Херсонської області за позовомПриватного підприємства "Футбольний клуб "Укррічфлот" до третя особа без самостійних вимог на стороні відповідачаХерсонської міської ради Комунальне підприємство Херсонський міський спортивний комбінат "Кристал" провизнання права користування земельною ділянкою, скасування рішення сесії та зобов*язання вчинити певні дії За участю представників сторін:
Від позивача - не з'явились
Від відповідача - не з'явились
У зв'язку з перебуванням судді Корсака В.А. у відпустці, справа слухається колегією суддів у складі: головуючий - Ходаківська І.П., судді - Яценко О.В., Фролова Г.М. (протокол автоматичного розподілу від 22.06.2016).
ВСТАНОВИЛА:
Приватне підприємство "Футбольний клуб "Укррічфлот" звернулось до господарського суду Херсонської області з позовом до Херсонської міської ради про визнання права на користування земельною ділянкою площею 1,5997 га по Островському шосе, 36-а, скасування рішення Херсонської міської від 31.08.2015 за № 1801 в частині відмови Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" у дозволі на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 1,5997 га по Островському шосе, 36-а під розміщення футбольних полів та про зобов'язання Херсонської міської ради вчинити певні дії, а саме: повторно розглянути питання щодо надання Приватному підприємству "Футбольний клуб "Укррічфлот" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 1,5997 га під розміщення футбольних полів.
Рішенням господарського суду Херсонської області від 18.09.2015 (суддя Пригуза П.Д.) позов задоволено частково, визнано наявним право Приватного підприємства "Футбольний клуб "Укррічфлот" на користування земельною ділянкою площею 1,5997 га по Островському шосе, 36-а, на умовах, визначених договором оренди земельної ділянки від 24.03.2008, зареєстрованого в Херсонському міському відділі Херсонської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 28.05.2008 за № 040871300122. В задоволенні іншої частини позову відмовлено.
Постановою колегії суддів Одеського апеляційного господарського суду від 02.12.2015 у складі: Лавриненко Л.В., Пироговського В.Т., Жекова В.І. рішення господарського суду першої інстанції скасовано в частині відмови у задоволенні вимог про скасування рішення Херсонської міської ради від 31.03.2015 за № 1801 в частині відмови ПП "Футбольний клуб "Укррічфлот" в дозволі на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 1,5997 га по Островському шосе, 36а під розміщення футбольних полів.
Позов в цій частині вимог задоволено.
Рішення Херсонської міської ради від 31.03.2015 за № 1801 в частині відмови ПП "Футбольний клуб "Укррічфлот" у дозволі на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 1,5997 га по Островському шосе, 36а під розміщення футбольних полів скасовано.
В іншій частині рішення господарського суду Херсонської області залишено без змін.
Херсонська міська рада у касаційній скарзі просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема, ст.ст.26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст.120 Земельного кодексу України.
Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Херсонської міської ради №1005 від 23.12.2005 погоджено місце розташування спортивного майданчика двох футбольних полів ПП "Футбольний клуб "Укррічфлот" на земельній ділянці площею 16800га. Рішенням №270 від 02.02.2007 дію рішення №1005 від 23.12.2005 продовжено до 01.08.2008.
Пунктом 1.15 рішення Херсонської міської ради №593 від 05.10.2007 затверджено проект землеустрою щодо надання в оренду ПП "Футбольний клуб "Укррічфлот" земельної ділянки площею 1.5997га під розміщення футбольних полів без зміни цільового призначення за адресою: м. Херсон по Острівському шосе, 36-а.
На підстав вищевказаного рішення 24.03.2008 між Херсонською міською радою та ПП "Футбольний клуб "Укррічфлот" укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого позивачу під розміщення футбольних полів в оренду строком до 05.10.2010 була передана земельна ділянка площею 1,5997 га, яка знаходиться у м. Херсоні по Острівському шосе, 36-а.
Відповідно до п. 3 цього договору земельна ділянка є вільною від нерухомого майна та інших об'єктів інфраструктури.
Факт передачі вказаної земельної ділянки ПП "Футбольний клуб "Укррічфлот" в натурі підтверджується наявним в матеріалах справи актом від 28.05.2008.
Рішенням господарського суду Херсонської області від 20.10.2009 по справі № 14/186-ПН-09 за ПП "Футбольний клуб "Укррічфлот" визнано право власності на спортивний майданчик, розташований за адресою: м. Херсон, Острівське шосе, 36-а, який складається з футбольного поля № 1 площею 7 600 кв. м., футбольного поля № 2 площею 8 100 кв. м., роздягальні літ. "А" площею 145,7 кв. м., сараю літ "Б" площею 11,7 кв. м., огорожі № 1 площею 42,2 кв. м., мостіння № 1 площею 203 кв. м.
Реєстрація права власності на спортивний майданчик, розташований на спірній земельній ділянці, відбулась 25.01.2010, про що свідчить наявний в матеріалах справи Витяг з реєстру прав власності на нерухоме майно.
Рішенням Херсонської міської ради від 31.03.2015 за № 1801 ПП "Футбольний клуб "Укррічфлот" відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 1,5997 га по Острівському шосе, 36-а.
Причиною відмови стало те, що рішенням Херсонської міської ради від 26.08.2011 за № 324 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду спірної земельної ділянки було надано Комунальному підприємству Херсонському спортивному комбінату "Кристал" для розміщення футбольних полів.
Пунктом 5 рішення від 26.08.2011 за № 324 на Комунальне підприємство Херсонський спортивний комбінат "Кристал" покладеного обов'язок всю погоджену землевпорядну документацію надати міській раді протягом 1 року з моменту прийняття цього рішення.
Рішенням від 31.03.2015 за № 1800 Херсонська міська рада поновила на шість місяців строк дії п. п. 3.1 свого рішення від 26.08.2011 за № 324 про надання Комунальному підприємству Херсонському спортивному комбінату "Кристал" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 1,5997 га по Острівському шосе, 36-а, під розміщення футбольних полів.
Посилаючись на те, що Херсонська міська рада своїм рішенням від 31.08.2015 за № 1801 порушує його право на користування земельною ділянкою площею 1,5997 га по Островському шосе, 36-а, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до ч.1 ст. 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Згідно з ч. 3 ст. 7 Закону України "Про оренду землі" до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку.
З урахуванням наведеного, суди обгрунтовано зазначили, набуття позивачем права власності на майно, розміщене на спірній земельній ділянці, наданій у користування, є передумовою для переходу відповідного права на цю землю, тому правомірно задовольнили позов в частині визнання права на користування земельною ділянкою площею 1,5997 га по Островському шосе, 36-а.
Що стосується вимоги про визнання недійсним рішення Херсонської міської ради від 31.03.2015 за № 1801 в частині відмови позивачу у наданні дозволу на виготовлення документації з землеустрою та зобов'язання Ради повторно розглянути питання щодо надання позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою, колегія суддів зазначає наступне.
В силу приписів ст. 123 Земельного кодексу України надання органом місцевого самоврядування дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування є складовою частиною порядку надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.
Відповідно до ч. 2 - ч. 4 цієї норми особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 - 1 цього Кодексу.
За приписами ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Таким чином, розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його затвердження компетентним органом є обов'язковою умовою для прийняття цим органом рішення про надання земельної ділянки у користування, а в силу приписів ст. 79-1 Земельного кодексу України для формування земельної ділянки як об'єкта цивільних прав.
Господарськими судами встановлено, що матеріали справи не містять документів, які свідчили би про те, що ПП "Футбольний клуб "Укррічфлот" реалізувало положення вказаної норми у повному обсязі, а саме: замовило розроблення документації із землеустрою без надання відповідного дозволу, про що б письмово повідомило Херсонську міську раду.
Апеляційна інстанція правильно визначивши норми, які регулюють правовідносини сторін у справі, та встановивши нереалізування ПП "Футбольний клуб "Укррічфлот" положень вищенаведених статей, дійшла необгрунтованого висновку про задоволення позову в цій частині. При цьому суд першої інстанції з посиланням на ті ж самі норми права правомірно відмовив у позові в цій частині.
З огляду на викладене, постанова апеляційної інстанції підлягає скасуванню, а рішення господарського суду першої інстанції має бути залишено без змін.
Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-10, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України
ПОСТАНОВИЛА:
Касаційну скаргу Херсонської міської ради задовольнити частково.
Постанову від 02.12.2015 Одеського апеляційного господарського суду у справі №923/923/15 господарського суду Херсонської області скасувати.
Рішення від 18.09.2015 господарського суду Херсонської області у справі №923/923/15 залишити в силі.
Головуючий суддя І. Ходаківська
Судді Г. Фролова
О.Яценко
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2016 |
Оприлюднено | 01.07.2016 |
Номер документу | 58625237 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Ходаківська І.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні