ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" грудня 2015 р. Справа № 922/3534/14
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя Шепітько І.І., суддя Медуниця О.Є., суддя Россолов В.В.
при секретарі Довбиш А.О.
за участю представників:
позивача - ОСОБА_1 за дорученням № 08-11/1602/2-15 від 09.04.2015 року
3-ї особи - не з'явився
відповідача - ОСОБА_2 за дорученням від 17.09.2015 року
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх. № 4671 Х/1-32) на рішення господарського суду Харківської області від 09 вересня 2015 року у справі
за позовом Харківської міської ради, м. Харків
3-я особа - Управління Держгеокадастру у м.Харкові Харківської області, м.Харків
до Приватного акціонерного товариства "Харківський будівельний союз", м. Харків
про внесення змін до договору
ВСТАНОВИЛА:
Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області із позовною заявою до Приватного акціонерного товариства В«Харківській будівельний союзВ» про внесення змін до укладеного між сторонами договору оренди землі від 11.10.2007 року № 940767100073 шляхом визнання укладеним договору про зміну вказаного договору оренди землі в редакції, викладеній у позовній заяві (т.1 а.с.4-12).
Рішенням Господарського суду Харківської області від 15.10.2014 року у позові відмовлено (т.1 а.с.209-219).
Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 18.12.2014 року апеляційну скаргу позивача задоволено, рішення господарського суду Харківської області скасовано та прийнято нове рішення, яким позов задоволено; внесено зміни до договору оренди землі від 11.10.2007 року № 940767100073 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним в редакції позивача (т.2 а.с.88-101).
Постановою Вищого господарського суду України від 03.03.2015 року рішення господарського суду Харківської області від 15.10.2014 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 18.12.2014 року скасовано, справу направлено на новий розгляд до господарського суду Харківської області, з тих підстав, що суд апеляційної інстанції не врахував того, що частина змін, які позивач просив внести у договір, безпосередньо не стосувалися зміни нормативної грошової оцінки землі та не навів норм права, які дозволяли вносити такі зміни в договір у судовому порядку на вимогу однієї із сторін (т.2 а.с. 155-162).
Рішенням господарського суду Харківської області від 09 вересня 2015 року (суддя Суслова В.В.) позов задоволено частково. Внесено зміни до Договору оренди землі № 940767100073 від 11.10.2007 року шляхом визнання Договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_3 В« 27В» серпня 2007 року в реєстрі за № 1826, зареєстрованого В« 11В» жовтня 2007 року за № 940767100073 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ»
____ 20 року
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_4 з одного боку та ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО В«ХАРКІВСЬКИЙ БУДІВЕЛЬНИЙ СОЮЗВ» (найменування якого було змінено з ЗАКРИТОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА В«ХАРКІВСЬКИЙ БУДІВЕЛЬНИЙ СОЮЗВ» відповідно до вимог Закону України В«Про акціонерні товаристваВ» ) (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України В«Про оренду земліВ» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 В«Про затвердження В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 В«Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті ХарковіВ» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 В«Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті ХарковіВ» пункти 5., 9., договору оренди землі, зареєстрованого В« 11В» жовтня 2007 року за № 940767100073 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:
" 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:02:005:0027."
" 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 894 від 24.09.2013 року становить 4489102 грн. (чотири мільйони чотириста вісімдесят дев'ять тисяч сто дві гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.В»
В« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 667/14 від 18.11.2013 року на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 251389,71 грн. (двісті п'ятдесят одна тисяча триста вісімдесят дев'ять гривень сімдесят одна копійка), або в місяць - 20949,14 грн. (двадцять тисяч дев'ятсот сорок дев'ять гривень чотирнадцять копійок).В»
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_3 В« 27В» серпня 2007 року в реєстрі за № 1826, зареєстрованого В« 11В» жовтня 2007 року за № 940767100073 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру три Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» і складена та підписана в чотирьох примірниках, один з яких зберігається в справах нотаріуса, другий залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО
Харківської області В«ХАРКІВСЬКИЙ БУДІВЕЛЬНИЙ СОЮЗВ»
м. Харків, м-н Конституції. 7 (найменування якого було змінено з
код 04059243 ЗАКРИТОГО АКЦІОНЕРНОГО
ТОВАРИСТВА "ХАРКІВСЬКИЙ
БУДІВЕЛЬНИЙ СОЮЗ"
відповідно до вимог Закону України
В«Про акціонерні товариства
61058, м. Харків, майдан ОСОБА_1, буд. 8
код 33203929
В особі міського голови В особі керівника
Стягнуто з Приватного акціонерного товариства "Харківський будівельний союз" (61058, м. Харків, майдан ОСОБА_1, 8, код 33203929) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, код 04059243) витрати по сплаті судового збору в розмірі 1218,00 грн. В решті позову відмовлено. (т.3 а.с. 186-199).
Відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення господарського суду Харківської області від 09 вересня 2015 року скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити. Вказує на те, що сторони керуючись вільним волевиявленням уклали Договір оренди з урахуванням всіх істотних умов Договору, з додержанням норм цивільного та господарського права, обов'язки взяті на себе сторонами виконуються, на момент ухвалення рішення Договір є чинним і в установленому законодавством порядку судом недійсним не визнавався, а позивачем не надано доказів існування обов'язку відповідача укласти спірну Додаткову угоду до Договору. Зазначає, що господарським судом безпідставно без будь-яких правових підстав збільшено ставку орендної плати з 4,1% до 5,6 % від нормативної грошової оцінки землі, що є істотною зміною умов договору. Також вважає, що господарський суд помилково не застосував положення п.29 Порядку оформлення договорів оренди землі у м.Харкові, в якому зазначено, що він не поширюється на договори оренди, які були підписані міським головою до набрання чинності даним Порядком. Крім того, господарський суд не звернув уваги на те, що у разі знаходження відповідача за видом діяльності у секції М, має бути застосований коефіцієнт Кф у розмірі 0,7, тобто для земель громадського призначення (т.4 а.с.3-13).
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу вказує на те, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, і оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. На цій підставі просить рішення господарського суду Харківської області від 09 вересня 2015 року залишити без змін, а апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення. Також зазначає, що п.29 знаходиться у розділі 5 Порядку оформлення договорів оренди землі у м.Харкові, який регулює порядок припинення дії договору оренди землі та стосується припинення та розірвання договорів. Крім того вказує на те, що коефіцієнт Кф - 2,5 (для експлуатації та обслуговування адміністративної будівлі) визначається органами Держземагенства (т.4 а.с.26-41).
3-тя особа відзив на апеляційну скаргу не надала, у судове засідання не з'явилась, про причини неявки суд не повідомила, про час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином про що в матеріалах справи є зворотнє повідомлення про вручення ухвали суду (т.4 а.с.91).
Приймаючи до уваги належне повідомлення учасників процесу про час та місце проведення судового засідання, колегія суддів вважає за можливе відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України розглянути апеляційну скаргу без участі представника 3-ї особи за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши наявні матеріали справи, перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин та докази на їх підтвердження, юридичну оцінку, правильність застосування господарським судом Харківської області норм матеріального та процесуального права та доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 101 ГПК України, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, колегія суддів встановила наступне.
Задовольняючі позовні вимоги господарський суд зазначив, що Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. Згідно п. 1.1. вказаного Рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01 січня 2014 р. Попередня вартість 1 квадратного метру землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007р.", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008р. №42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007р." та була введена в дію з 01.03.2008 р. Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. №960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, відповідно до п. 16.4 якого зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, серед іншого, зміни нормативної грошової оцінки землі. Згідно з положеннями ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території. Згідно із п. 2.1. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13, Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." та здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.", а також здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі. Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові. Згідно пункту 3.1 та 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі, а зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.
Таким чином, нормами чинного законодавства передбачено зміну умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору (т.3 а.с. 186-199).
Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що на підставі рішення Харківської міської ради скликання від 06.03.2006 року № 61/06 "Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" між Харківською міською радою (позивачем) та Приватним акціонерним товариством "Харківський будівельний союз" (відповідачем) було укладено Договір оренди землі, посвідчений приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_3 27.08.2007 року в реєстрі за № 1826 та зареєстрований 11.10.2007 року за № 940767100073 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" (т.1 а.с.17-19).
Відповідно до п.1 Договору Орендодавець на підставі рішення XLVI сесії Харківської міської ради IV скликання від 06.03.2006 року передає, а Орендар приймає в строкове платне користування передається земельна ділянка несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться у м. Харків, вул. Малом'ясницька, 2.
Згідно з п. 2 Договору оренди землі загальна площа земельної ділянки становить 0,1789 га, в тому числі під забудовою 0,0485 га, інших угідь 0,1304 га.
Пунктом 8 Договору оренди землі сторони погодили, що його укладено строком до 01.03.2031 року.
Відповідно до п. 5 Договору оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2207127,00 гривень.
Пунктом 9 Договору оренди землі передбачено, що розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку згідно з довідкою № 346/07 від 26.02.2007 року становить 7541,02 гривень.
Відповідно до п.13 Договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з п. 36 договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди спір розв'язується у судовому порядку.
Обґрунтувуючи свою позицію по справі позивач посилається на постанову Верховного Суду України від 07.10.2015 року у справі № 922/3871/14 в якій зазначено, що рішення Харківської міської ради, яким змінено нормативну грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати, є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, тому воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (т.4 а.с.70).
Відповідно до ч.1 ст 111-28 ГПК України висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів,
Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що суд може відступити від правової позиції, викладеної в вищезазначеній Постанові Верховного суду України привівши відповідні обґрунтування за результатами розгляду справи.
Надаючи правову кваліфікацію обставинам справи, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Предметом спору у даній справі є внесення змін до Договору оренди землі і до спірних правовідносин підлягають застосуванню норми Конституції України, Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" та інших законодавчих актів, які регулюють спірні правовідносини.
Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що згідно статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно з ч. 3 ст. 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або місцевого самоврядування.
В ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата є однією із істотних умов договору із зазначенням її розміру. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Відповідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Статтею 652 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Згідно зі ст. 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється.
Відповідно ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Харківська міська рада як суб'єкт владних повноважень реалізує останні шляхом прийняття рішень. Також рада може виступати як учасник цивільно-правових та господарських правовідносин шляхом укладання різного виду угод.
Уклавши Договір оренди земельної ділянки з відповідачем, Харківська міська рада набула статусу сторони за Договором та взяла на себе зобов'язання передбачені Договором оренди земельної ділянки, погодивши відповідні умови Договору, змінити які може лише Харківська міська рада як учасник цивільно-правових та господарських правовідносин шляхом укладання нової угоди або шляхом внесення змін до раніше укладеного Договору оренди земельної ділянки на підставах та в рамках вже укладеного Договору.
З позовної заяви вбачається, що позивач просить визнати внесення змін до Договору оренди землі від 11.10.2007 року № 940767100073 укладеним в редакції Додаткової угоди відповідно до якої внести зміни:
Пункт 2 викласти в наступній редакції « 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:02:005:0027.».
Проте, з п.2 чинної редакції Договору вбачається, що запропонований у Додатковій угоді пункт 2, укладеним сторонами Договором, не передбачався.
В п.5 Договору внести зміни та зазначити: «нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 894 від 24.09.2013 становить 4489102 грн. При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.».
Таким чином, п. 5 чинного Договору пропонується змінити та викласти в новій редакції відповідно до ОСОБА_2 з технічної документації № 894 від 24.09.2013 року.
Пункт 9 просить викласти в такій редакції «Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 667/14 від 18.11.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 1251389,71 грн., або в місяць - 20949,14 грн.».
Чинна редакція п.9 Договору передбачала, що розмір орендної плати за довідкою № 346/07 від 26.02.2007 року становить 7541,02 грн., а позивач просить п. 9 змінити та викласти в новій редакції, а саме розмір орендної плати за земельну ділянку змінити згідно з розрахунком № 667/14 від 18.11.2013 до 5,6 % від її нормативної грошової оцінки - 1251389,71 грн., або в місяць - 20949,14 грн., встановлення якої на думку колегії суддів не ґрунтується на договорі чи вимогах чинного законодавства.
З позовної заяви вбачається, що позивач підставою позовних вимог зазначає рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", яким встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." вводиться в дію з 01.01.2014 р., та зміни до договору оренди, пов`язані зі зміною розміру орендної плати оформлюються додатковою угодою.
Ставку 5,6 % встановлено на підставі Положення про порядок визначення розмірів орендної плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в м.Харкові, затвердженого Рішенням 19 сесії 5 скликання Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 41/08 (т.1 а.с.51-59).
З матеріалів справи вбачається, що спірний Договір укладено 27 серпня 2007 року і на час його укладення вказане Положення не діяло, а розмір орендної плати визначався у грошовій одиниці. У позовній заяві позивач не навів правових підстав для викладення п. 9 Договору в запропонованій ним - іншій редакції.
Також запропоновано викласти такі пункти « 13. Розмір орендної плати переглядається у разі: а)зміни умов господарювання, передбачених договором; б)зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в) зміни нормативної грошової оцінки; г) внаслідок інфляції - щорічно; д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; є) в інших випадках, передбачених законом.»; « 14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства.»; « 28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.» .
Що стосується п.п.13, 14, 28 Договору, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що вказані пункти безпосередньо не стосується зміни нормативної грошової оцінки землі, яка зазначена позивачем як підстава позову, і позивач не навів норм права, які дозволяють вносити такі зміни в Договір у судовому порядку на вимогу однієї із сторін.
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку про те, що у позовній заяві позивач просить не внести зміни до Договору, а фактично доповнити його новими умовами без посилання на належні правові підстави, що на думку колегії суддів не відповідає вимогам діючого законодавства та умовам чинного Договору.
Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що відповідно до положень ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) або у разі неодержання відповіді у встановлений строк, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
З матеріалів справи вбачається, що Департамент земельних відносин Харківської міської ради 10.12.2013 року направив на адресу відповідача проект Додаткової угоди до Договору оренди землі № 940767100073 від 11.10.2007 року, який підписаний головою міської ради, та Лист-пропозицію № 4636/0/225-13 від 10.12.2013 року про державну реєстрацію вказаної Додаткової угоди (т.1 а.с.33,34).
З Додаткової угоди також вбачається, що Департамент земельних відносин Харківської міської ради запропонував відповідачу викласти у новій редакції наступні пункти Договору оренди землі № 940767100073 від 11.10.2007 року - п.п. 2, 5, 9, 13, 14, 28.
На підставі наведеного, колегія суддів дійшла висновку про те, що Додаткова угода, викладена у резолютивній частині позовної заяви, це є фактично нова редакція запропонованих п.п. 2, 5, 9, 13, 14, 28 Договору оренди землі з іншими умовами.
Відповідно до ч.3 ст 203 ЦК України волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі.
Колегія суддів вважає, що місцевий господарський суд частково задовольняючи позовні вимоги здійснив самостійний вибір тих пунктів із запропонованого проекту Додаткової угоди, які на його думку обґрунтовані підставами позову, незважаючи на порушення структури Договору та взаємозв'язок його умов, що на думку колегії суддів є неприпустимим.
Посилання позивача на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду у справі № 820/17147/14 від 26.01.2015 року стосовно застосування коефіцієнтів функціонального використання земельної ділянки, колегія суддів вважає необгрунтованим з наступних підстав.
Договір оренди землі укладено на підставі рішення Харківської міської ради від 06.03.2006 року № 61/06 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" (т.1 а.с.25-28).
В п. 1.19 Додатку 4 до Рішення Харківської міської ради скликання від 06.03.2006 року № 61/06 "Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" ЗАТ «Харківський будівельний союз» передана в оренду земельна ділянка для експлуатації та обслуговування адміністративної будівлі (т.1 а.с.17-19, 28). У п.1 Договору оренди також визначена категорія переданої в оренду земельної ділянки за функцією її використання - землі житлової та громадської забудови (т.1 а.с.17-19).
Інших рішень органу місцевого самоврядування про віднесення спірної земельної ділянки до категорії земель комерційного використання матеріали справи не містять.
Позивач ні суду першої інстанції, ні суду апеляційної інстанції доказів прийняття органом місцевого самоврядування Рішення про віднесення спірної земельної ділянки до категорії земель комерційного використання.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 144 Конституції України рішення органів місцевого самоврядування, прийняті в межах визначених законом повноважень, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Приймаючи до уваги, що на даний час Рішення органу місцевого самоврядування про віднесення земельної ділянки до категорії земель комерційного використання відсутнє, а новий договір оренди землі сторонами не укладено, спірний Договір оренди землі діє в тій редакції, яка була узгоджена та підписана сторонами, і позивач не мав повноважень, передбачених Законом або чинним Договором визначати у додатковій угоді нормативну грошову оцінку землі на підставі витягу № 894 від 24.09.2013 року № 3255/08, в якій визначено інше функціональне використання земельної ділянки ніж те, що встановлено в Договорі оренди землі від 27.08.2007 року.
Слід зазначити, що відповідно до довідки Головного управління статистики у харківській області від 03.09.2015 року відповідач за видами економічної діяльності знаходиться у секції «Р-Освіта» за КВЕД 2010, що відповідає коефіцієнту Кф у розмірі 0,7, тобто землі громадського призначення.
Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що обґрунтувуючи позовні вимоги Харківська міська рада посилається на те, що згідно із п. 2.1., п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є власником програмного комплексу «Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013», здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013», здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі. Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством. Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові. Пунктом 3 рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 року №1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» укладення додаткової угоди до договору оренди про зміну розміру орендної плати у зв'язку із впровадженням нової нормативної грошової оцінки землі у м. Харкові станом на 01.01.2013 року здійснюється виключно і лише у відповідності до Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, що затверджений рішенням 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012. № 960/12, що набрав чинності з 01.01.2013 року.
Колегія суддів також вважає за необхідне зазначити, що у п. 1.2. розділу І Порядку оформлення договорів землі у місті Харкові, встановлено, що цей Порядок визначає єдині умови оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, розроблений з метою удосконалення порядку оформлення договорів оренди землі з урахуванням змін діючого законодавства та збільшення надходжень до бюджетів від орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Харкова (т.1 а.с.190-204).
Пунктом 2 Порядку дано визначення термінів, що вживаються в цьому Порядку та зазначено, що додаткова угода - договір про зміну договору оренди землі, що вчиняється та реєструється в тій самій формі, що й договір, що змінюється, містить відомості про зміну умов договору та є його невід'ємною частиною.
Пунктом 29 Порядку оформлення договорів землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 року №960/12 передбачено, що даний Порядок не поширюється на договори оренди землі (додаткові угоди) та угоди про розірвання договорів оренди землі, які були підписані міським головою до набрання чинності даним Порядком.
Приймаючи до уваги, що Рішення міської ради є актами цивільного законодавства та зважаючи, що п.29 Порядку оформлення договорів оренди землі в м.Харкова, затвердженого Харкові згідно з рішенням 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання № 960/12 від 19.12.2012 року не поширюється на Договори оренди землі, укладені до 01.01.2013 року, колегія суддів вважає, що Порядок впровадження нормативної грошової оцінки землі в м. Харкові станом на 01.01.2013 року, затверджений Рішенням 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання №1269/13 від 25.09.2013 року до спірних правовідносин застосовуватись не повинен.
На підставі наведеного та враховуючи, що зміна Договору можлива лише у двох випадках: або добровільно за згодою сторін, або примусово у судовому порядку, якщо обов'язок внести зміни прямо передбачений Законом або Договором, колегія суддів вважає, що позивач не навів ні суду першої інстанції, ні суду апеляційної інстанції норми чинного законодавства на підставі яких просить відповідно до ст. 651 ЦК України внести зміни до спірного Договору оренди.
Відповідно до сі. 627 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно з ч.1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Спірним Договором оренди землі сторони не передбачили зміну Договору оренди землі без згоди сторін у разі збільшення нормативної грошової оцінки землі.
З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що у позивача відсутні підстави вимагати від відповідача укладання Додаткової угоди, викладенням окремих його частин в новій редакції, шляхом одностороннього коригування умов Договору.
Згідно зі ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись Законом.
Приймаючи до уваги, що позивачем не надано ні суду першої інстанції, ні суду апеляційної інстанції належних доказів в підтвердження позовних вимог, у зв'язку з чим колегія суддів дійшла висновку про те, що позовні вимоги не обґрунтовані, не підтверджені матеріалами справи та не підлягають задоволенню.
Враховуючи вищенаведені обставини та норми чинного законодавства, колегія суддів дійшла висновку про наявність правових підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача, скасування рішення господарського суду Харківської області від 09 вересня 2015 року з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позову, у зв'язку з неправильним застосуванням норм матеріального права.
Відповідно до ст. 49 ГПК України стороні на користь якої відбулося рішення, господарський суд відшкодовує мито за рахунок іншої сторони і в тому разі, коли друга сторона звільнена від сплати судового збору.
Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, п. 2 ст. 103, п.4 ст. 104, ст.105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,
ПОСТАНОВИЛА :
Апеляційну скаргу відповідача задовольнити.
Рішення господарського суду Харківської області від 09 вересня 2015 року у справі № 922/3534/14 скасувати та прийняти нове рішення.
У задоволенні позову відмовити.
Стягнути з Харківської міської ради (61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243) на користь Приватного акціонерного товариства "Харківський будівельний союз" (61058, м. Харків, майдан ОСОБА_1, 8, код 33203929) судовий збір, сплачений відповідачем за подачу апеляційної скарги, у розмірі 1339,80 грн.
Доручити господарському суду Харківської області видати відповідні накази.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.
Повна постанова складена 08.12.2015 року.
Головуючий суддя Шепітько І.І.
Суддя Медуниця О.Є.
Суддя Россолов В.В.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2015 |
Оприлюднено | 14.12.2015 |
Номер документу | 54167409 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Шепітько І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні