Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
м. Хмельницький, вул. Героїв Майдану, 54, 29000, (0382) 61-64-57
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 липня 2010 року м. Хмельницький
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області в складі:
головуючого - судді Бондарчука В.В.
при секретарі Швакулі О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Хмельницькому справу за позовом ОСОБА_1 Кузміни, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 до Управління Пенсійного фонду України в місті Хмельницькому про визнання дій незаконними, зобов'язання нарахувати та виплатити підвищення до пенсії як дітям війни,
встановив:
ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 звернулися до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в м. Хмельницькому про визнання дій незаконними, зобов'язання здійснити нарахування та виплату недоплаченої частини підвищення до пенсії в сумі 5932,20 грн. за періоди з 01.06.2006 р. по 01.06.2010 р. включно, а також зобов'язати здійснювати нарахування в розмірі, що встановлений ОСОБА_6 України « здійснити перерахунок пенсії із врахуванням 30 відсоткової надбавки до неї, посилаючись на те, що відповідно до ОСОБА_6 України "Про соціальний захист дітей війни" вони є дітьми війни, так як на час закінчення Другої світової війни їм не виповнилось 18 років, що згідно зі ст. 6 цього ж ОСОБА_6 їм у вказані періоди було передбачено підвищення до пенсії на 30 % мінімальної пенсії за віком, яке відповідач, незважаючи на рішення Конституційного Суду України, не виплачує.
Позивачі в судове засідання не з'явились, хоча про час та місце розгляду справи були повідомлені в установленому законом порядку, подали до суду заяви в якій позовні вимоги підтримали в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, хоча про час та місце розгляду справи був повідомлений в установленому законом порядку, направив до суду заяву в якій просить розглянути справу без його участі проти позову заперечила, пояснивши що на даний час відсутні механізми реалізації ст. 6 ОСОБА_6 України "Про соціальний захист дітей війни".
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи із наступних підстав.
Відповідно до ст. 1 ОСОБА_6 України "Про соціальний захист дітей війни" дитина війни - це особа, яка є громадянином України та якій на час закінчення Другої світової війни (02 вересня 1945 року) було менше 18 років.
Судом встановлено, що позивачі ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_3, ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_4, ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_5, ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_6 є громадянами України та станом на 02.09.1945 р. їм було менше 18 років, що підтверджується наявними в матеріалах справи паспортними даними позивачів.
Згідно ч.5 ст. 267 ЦК України, якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.
Відповідно до ч.4 ст. 267 ЦК України, сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
Враховуючи, що представник відповідача в запереченні до позову заявила клопотання про застосування строків позовної давності до позовних вимог за 2006 рік, а позивачем клопотання про поновлення строків давності не заявлялося, доказів про поважність причин пропуску строку надано не було, не встановлено цього і в судовому засіданні, за таких обставин, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги про стягнення підвищення до пенсії за 2006 рік задоволенню не підлягають.
В силу ст. 6 ОСОБА_6 України "Про соціальний захист дітей війни" дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищується на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. ОСОБА_6 України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" дію ст. 6 ОСОБА_6 України "Про соціальний захист дітей війни" було призупинено.
Разом з тим, рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 р. в справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень ОСОБА_6 України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" у тому числі і цю норму ОСОБА_6 України "Про державний бюджет України на 2007 рік", якою було призупинено дію ст. 6 ОСОБА_6 України "Про соціальний захист дітей війни", вказану норму було визнано такою, що не відповідає Конституції України.
Положення закону, визнані Конституційним Судом України неконституційними, втрачають чинність від дня прийняття цим Судом відповідного рішення (ст. 73 ОСОБА_6 України "Про Конституційний Суд України" від 16.10.1996 р.).
Виходячи із наведеного, позивачі мають право на отримання щомісячного підвищення до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком за період з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 р. включно.
ОСОБА_6 України "Про Державний бюджет України на 2008 рік" до ОСОБА_6 України "Про соціальний захист дітей війни" внесено зміни, зокрема ст. 6 викладено в новій редакції В«Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія ОСОБА_6 України В«Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захистуВ» ) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни .В»
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. №10-рп/2008 в справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень статті 65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу ІІ, пункту 3 розділу ІІІ ОСОБА_6 України "Про Державний бюджет України на 2008 рік" та про внесення змін до деяких законодавчих актів України і 101 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень ст. 67 розділу І, пунктів 1-4, 6-22, 24-100 розділу ІІ Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", (справа щодо предмета та змісту закону України про Державний бюджет України) визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), у тому числі і ці норми ОСОБА_6 України "Про державний бюджет України на 2008 рік".
Таким чином, позивачі мають право на отримання надбавки до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком за період з 22.05.2008 р. по 31.12.2008 р. включно, і відповідач зобов'язаний провести перерахунок пенсії позивачів за цей період з врахуванням зазначеної надбавки.
З січня 2009 року по 1 червня 2010 року будь - які зміни в ст. 6 ОСОБА_6 України "Про соціальний захист дітей війни" не вносились. Посилання представника відповідача на те, що управління Пенсійного фонду України в м. Хмельницькому при нарахуванні вказаної надбавки до пенсії в 2009 році керується Постановою Кабінету Міністрів України «Про підвищення розмірів трудових пенсій» від 15.04.2003 №544 та Постановою Кабінету Міністрів №530 від 28.05.2008 року не заслуговують на увагу, оскільки Закон України має вищу юридичну силу в порівнянні з Постановою Кабінету Міністрів України. Таким чином, вимоги позивачів про перерахунок та виплату їм надбавок до пенсії як дітям війни за період з 01 січня 2009 року по 1 червня 2010 року включно підлягають задоволенню.
Невиконання державою (в особі Пенсійного Фонду, на який покладено обов'язок проведення виплат за аналогією з положеннями ОСОБА_6 України "Про бюджет України на 2008 рік" від 28.12.2007 р. за № 107-У1) своїх соціальних зобов'язань щодо окремих громадян ставить їх у не рівні умови, підриває принцип довіри особи до держави і закономірно призводить до порушення принципів соціальної справедливості у правовій державі. Законами України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" та "Про Державний бюджет України на 2008 рік" безпідставно скасовано та зменшено відповідно обсяг соціальної пільги, виплата якої передбачена іншим чинним ОСОБА_6, а саме ОСОБА_6 України "Про соціальний захист дітей війни" і гарантована Конституцією України.
На підставі викладеного, суд не приймає заперечення проти позову з боку відповідача, у тому числі і щодо законодавчого не врегулювання розміру мінімальної пенсії за віком, що підлягає застосуванню для обчислення розміру доплати, порядку виплат та джерел фінансування.
ОСОБА_6 України „Про соціальний захист дітей війниВ» і обставин справи дають суду підстави до висновку, що соціальні права позивачів на отримання доплати до пенсії як особам, що мають статус "дитина війни" на 30 відсотків, порушені, а тому підлягають захисту в судовому порядку шляхом часткового задоволення їх позову. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд вважає, що вимоги про стягнення з відповідача у визначеній позивачем грошовій сумі не підлягають задоволенню, оскільки суд не може перебирати на себе функцію здійснення перерахунку та нарахування до пенсії замість органу, на який покладено такі повноваження. Обов'язок нарахування доплати до пенсії позивачам в розмірі, передбаченому ст. 6 ОСОБА_6 України покладено на управління Пенсійного фонду України в місті Хмельницькому за місцем проживання позивачів.
Беручи до уваги, що Закон України "Про соціальний захист дітей війни" в цілому і ст. 6 не суперечить Конституції України, то в даному випадку суд вважає застосувати правила, передбачені частинами 4, 8, 9 ст. 8 ЦПК України про те, що у разі невідповідності правового акту закону України, суд застосовує акт законодавства, який має вищу юридичну силу, а якщо спірні правовідносини не врегульовані законом, суд застосовує закон, що регулює подібні за змістом відносини (аналогія закону). Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
В пенсійному законодавстві про розмір мінімальної пенсії за віком передбачено в ОСОБА_6 України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в ч. 1 ст. 28. Іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший, немає.
З огляду на вищевикладене, суд вважає, що неможливо прийняти до уваги положення ч. 3 ст. 28 зазначеного ОСОБА_6, з якої випливає, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом першим частини першої цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсії, призначених згідно з цим ОСОБА_6, оскільки, наявність такої норми та відсутність іншого визначеного на законодавчому рівні мінімального розміру пенсії за віком не є підставою для відмови в реалізації визначених Конституцією гарантій, визначених у ст. 46 та права на отримання доплати до пенсії, передбаченої ст. 6 ОСОБА_6 України "Про соціальний захист дітей війни".
Таким чином Управління Пенсійного фонду України в місті Хмельницькому повинно здійснити доплату до пенсії позивачам з розрахунку 30 відсотків від розміру мінімальної пенсії за віком, визначеного ч. 1 ст. 28 ОСОБА_6 України "Про загальнообов'язкове пенсійне страхування".
Крім того, суд вважає безпідставним посилання відповідача на відсутність коштів щодо забезпечення виплат зазначеної доплати до пенсії, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів, як на підставу невиконання своїх зобов'язань, які встановлені ст. 46 Конституції України та зазначено нормою ОСОБА_6. Питання стосунків між суб'єктами владних повноважень щодо механізму реалізації положень ст. 6 ОСОБА_6 України "Про соціальний захист дітей війни" за № 2195, отримання в повному обсязі фінансування на виконання ст. 6 названого закону, не може погіршувати соціальний захист позивачів, розмір підвищення пенсії, гарантованих зазначеним ОСОБА_6.
Що стосується позовних вимог в частині зобов'язання здійснити перерахунок пенсії із врахуванням підвищення до пенсії в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, то в цій частині позовні вимоги задоволенню не підлягають, оскільки вимоги ст. 6 ОСОБА_6 України «Про соціальний захист дітей війни», про право позивачів на отримання підвищення до пенсі, є чинними, а тому підлягають виконанню, відповідачем право на подальше отримання цієї допомоги ще не порушено, а захист прав на майбутнє не передбачений діючим законом.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 8, 46, 55, 152 Конституції України України, ст.ст. 1, 6, 7 ОСОБА_6 України "Про соціальний захист дітей війни", ст. 28 ОСОБА_6 України « Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", ст.ст. ,10,11, 38, 44, 60, 74 - 76, 213-215, 294 ЦПК України, рішеннями Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007 р., № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р., суд
постановив:
Позов задовольнити частково.
Визнати дії Управління Пенсійного фонду України в м. Хмельницькому, щодо невиплати ОСОБА_1 Кузьміні, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 підвищення до пенсії відповідно до вимог ст. 6 ОСОБА_6 України „Про соціальний захист дітей війниВ» за періоди з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року включно та з 22 травня 2008 року по 1 червня 2010 року включно неправомірними.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в м. Хмельницькому провести нарахування та виплату ОСОБА_1 Кузміні, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 підвищення до пенсії відповідно до вимог ст. 6 ОСОБА_6 України „Про соціальний захист дітей війниВ» за періоди з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року включно та з 22 травня 2008 року по 1 червня 2010 року включно, з врахуванням виплачених сум.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
На рішення може бути подана апеляційна скарга до апеляційного суду Хмельницької області протягом 20 днів з моменту подачі заяви про апеляційне оскарження, яка подається протягом 10 днів з дня проголошення рішення.
Суддя:
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2010 |
Оприлюднено | 16.12.2015 |
Номер документу | 54264683 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Круговий О. О.
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Бондарчук В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні