Провадження № 2/359/1967/2015
Справа № 359/6456/15-ц
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 грудня 2015 року Бориспільський міськрайонний суд Київської області у складі:
головуючого судді - Муранової-Лесів І.В.,
при секретарі - Шукало М.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Борисполі Київської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Київській області та Головного Управління Держземагенства в Київській області, до ОСОБА_1 районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_2 та ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Служба автомобільних доріг у Київській області, про визнання недійсним розпорядження, визнання недійсними та скасування державного акту на право власності на земельні ділянки та договору купівлі-продажу земельної ділянки, -
В С Т А Н О В И В :
14.07.2015 ОСОБА_1 міжрайонний прокурор Київської області звернувся до Бориспільського міськрайонного суду Київської області з даним позовом в інтересах держави в особі державної інспекції сільського господарства в Київській області, Головного Управління Держземагенства в Київській області, в якому просить суд: визнати незаконними та скасувати розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації № 4013 від 13.06.2008; визнати недійсним та скасувати державну реєстрацію державного акту серії ЯЖ № 200921 на право власності на земельну ділянку площею 1 га кадастровий номер 3220886700:07:002:0662 на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області; визнати недійсними та скасувати договір купівлі-продажу земельної ділянки № 983, НАМ № 833478-НАМ № 833479 від 23.04.2015 посвідчений приватним нотаріусом ОСОБА_1 районного нотаріального округу Київської області ОСОБА_4; визнати недійсними та скасувати державну реєстрацію свідоцтва про право власності на нерухоме майно № 36068549 від 08.04.2015 на земельну ділянку площею 0,5 га належну ОСОБА_2 кадастровий номер 3220886700:07:002:0736; повернути земельні ділянки із кадастровим номерами 3220886700:07:002:0737 та 3220886700:07:002:0736 у власність держави в особі Головного Управління Держземагенства в Київській області.
Свої вимоги прокурор обґрунтовує наступним. ОСОБА_1 міжрайонною прокуратурою Київської області під час проведення моніторингу даних публічної кадастрової карти України, а також в ході перевірки розпоряджень, прийнятих ОСОБА_1 районною державною адміністрацією виявлені порушення земельного законодавства під час виділення на користь фізичних осіб земельних ділянок на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області, а саме: що 11.02.2008 року ОСОБА_1 районною державною адміністрацією було прийнято розпорядження №832 Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 на території Сеньківської сільської ради , яке в подальшому було скасовано розпорядженням ОСОБА_1 районної державної адміністрації від 19.05.2008 №3323; а також, що ОСОБА_1 районною державною адміністрацією 13.06.2008 року прийнято розпорядження №4013 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр.ОСОБА_2 у власність для ведення особистого селянського господарства на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області , на підставі якого ОСОБА_2 було виготовлено державний акт серії ЯЖ № 200921 направо власності на земельну ділянку площею 1га кадастровий номер 3220886700:07:002:0662 на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області.
Прокурор стверджує, що в подальшому згідно інформації Управління Держземагенства в ОСОБА_1 районі Київської області від 19.06.2015 земельна ділянка з кадастровим номером 3220886700:07:002:0662 розділена на земельні ділянки з кадастровими номерами 3220886700:07:002:0737 та 3220886700:07:002:0736, одна з яких з кадастровим номером 3220886700:07:002:0736 загальною площею 0,5 га згідно Інформаційною довідкою державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 18.06.2015 №39266501 на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки № 983 від 23.04.2015, посвідченого приватним нотаріусом ОСОБА_1 районного нотаріального округу Київської області ОСОБА_4, перейшла у власність ОСОБА_3, а інша з кадастровим номером 3220886700:07:002:0737 загальною площею 0,5 га зареєстрована на праві власності за ОСОБА_2 на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно №36068549 від 08.04.2015.
Прокурор стверджує, що розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації від 13.06.2008 року №4013 прийнято з порушення вимог чинного законодавства ч.2 ст.19 Конституції України, ст.ст.3,6,7,30 Закону України Про місцеві державні адміністрації та підлягає скасуванню, оскільки було прийнято всупереч розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.02.2008 року №326-с Про заходи щодо прискорення проектування та будівництва великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва , яким схвалено погоджений протоколом Київської обласної державної адміністрації від 17.07.2007 року генеральний напрямок проходження великої кільцевої дороги навколо м.Києва.
При цьому прокурор зазначає, що згідно інформації управління Держкомзему у ОСОБА_1 районі від 19.06.2015 земельна ділянка надана ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області на підставі розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації №1413 від 13.06.2008 розташована на території, яка планується для будівництва великої кільцевої дороги навколо м.Києва (ВКАД).
Враховуючи незаконність розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації №4013 від 13.06.2008, прокурор стверджує, що визнанню недійсними та скасуванню підлягають також зазначені ним державний акт серії ЯЖ № 200921, свідоцтво про право власності на нерухоме майно № 36068549 від 08.04.2015 на земельну ділянку площею 0,5 га належну ОСОБА_2 кадастровий номер 3220886700:07:002:0736 договір купівлі-продажу земельної ділянки № 983, НАМ № 833478-НАМ № 833479 від 23.04.2015 посвідчений приватним нотаріусом ОСОБА_1 районного нотаріального округу Київської області ОСОБА_4; визнати недійсними та скасувати державну реєстрацію свідоцтва про право власності на нерухоме майно № 36068549 від 08.04.2015 на земельну ділянку площею 0,5 га належну ОСОБА_2 кадастровий номер 3220886700:07:002:0736, з підстав перевищення органом виконавчої влади своїх повноважень при розпорядження землями.
Прокурор зазначає, що спірні земельні ділянки до прийняття розпорядження та видачі державних актів, спірні земельні ділянки перебували у державній власності та вибули із власності держави безоплатно в порядку безоплатної приватизації, в зв'язку з чим можуть бути витребувані для захисту порушених інтересів держави. Прокурор також зазначає, що порушення інтересів держави полягає у тому, що оскаржуваним розпорядженням і діями щодо передачі спірних земельних ділянок у приватну власність порушено вимоги розпорядження Кабінету Міністрів України ад 22.02.2008 року №326-р Про заходи щодо прискорення проектування та будівництва великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва , а також, що Державна інспекція сільського господарства України є центральним органом виконавчої влади, на який відповідно до ст.5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , а також Указу Президента України від 13.04.2011 №459/2011 покладено здійснення контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, проте яка не уповноважена звертатися до суду про визнання незаконними рішень органів державної влади та місцевого самоврядування щодо розпорядження землею, визнання недійсними правочинів щодо відчуження чи передачі в користування земельних ділянок державної чи комунальної власності, а також їх повернення з чужого незаконного володіння.
В судовому засіданні прокурором Бориспільської міжрайонної прокуратури позовні вимоги були підтримані повністю, а також зазначено про те, що строк звернення з даним позовом на їх думку не порушений, оскільки наведені в позовній заві обставини сталі відомі ОСОБА_1 міжрайонній прокуратурі та позивачам в ході проведення прокурорської перевірки у 2015 році.
Представники Державної інспекції сільського господарства в Київській області та Головного Управління Держземагенства в Київській області від імені та інтересах яких було заявлено позов, до суду не з'явились, про час та місце судового розгляду були повідомлені. Державна інспекція сільського господарства в Київській області направила до суду письмове клопотання про розгляд справи за відсутністю їх представника.
Представник відповідача ОСОБА_1 районної державної адміністрації в судове засідання не з'явився, заперечень проти позову не подав, про час та місце судового розгляду був повідомлений належним чином.
Відповідач ОСОБА_2 про час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином, за зареєстрованим місцем проживання, направив до суду письмові заперечення, відповідно до яких просив справу розглянути без його участі (а.с.52-55), а також зазначив про те, що не погоджується з позовними вимогами, вважає, що оскільки виділення, розробка проекту землеустрою, приватизація земельної ділянки відбувалися у 2008 році, позовна давність ОСОБА_1 міжрайонною прокуратурою пропущена. Він також звертає увагу, що його заява та розпорядження ОСОБА_1 РДА від 11.02.2008 року були до прийняття розпорядження КМУ від 22.02.2008 року, та що з момент передачі земельної ділянки у його власність з боку державних структур не було жодних зауважень щодо правильності оформлення права власності не земельну ділянку. Він вважає, що при виникненні потреби у вилученні земельної ділянки Держава в особі відповідних органів повинна відшкодувати завдані йому збитки, які полягають у відібранні належної йому земельної ділянки., вартість якої становить 878400 гривень.
Відповідач ОСОБА_3 в судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, посилаючись на те, що придбав спірну земельну ділянку та, що у разі її вилучення йому має бути відшкодована її вартість. Крім того відповідачем були подані до суду письмові заперечення(а.с.45-48) аналогічні за містом запереченням відповідача ОСОБА_2
Представник третьої особи Служби автомобільних доріг у Київській області підтвердив подані до суду письмові пояснення (а.с.109-101), за змістом яких на підставі відповідних рішень Кабінету Міністрів України та Київської обласної державної адміністрації, ухвалених у 2007-2008 роках, передбачено будівництво та здійснюється проектування Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва, в тому числі на території Бориспільського району за затвердженим Київською обласною державною адміністрацією 17.07.2007 року протоколом погодження напрямку проходження великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва. Службою автомобільних доріг у Київській області замовлено та отримано будівельний НОМЕР_1/08 від 12.08.2008 року на розробку проектно-кошторисної документації реконструкції ділянки Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва на ділянці Іванків-Безуглівка в ОСОБА_1 районі, а також на їх замовлення ДП Український державний інститут з проектування дорожнього господарства Укрдіпродор було підготовлено графічні матеріали варіантів напрямку проходження тараси, якими визначені земельні ділянки для будівництва Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва. Представником третьої особи зазначено, що спірні земельні ділянки безпосередньо межують з існуючою на даний час дорогою та накладаються на земельні ділянки, призначені для будівництва ВКАД.
Заслухавши пояснення осіб, що беруть участь у справі, дослідивши письмові заперечення відповідачів, матеріали даної цивільної справи, суд дійшов до висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню за наступних підстав.
У судовому засіданні встановлено, що Протоколом погодження генерального напрямку проходження Великої окружної автомобільної дороги навколо м.Києва, затвердженого головою Київської обласної державної адміністрації від 17 липня 2007 року, погодженого в тому числі головою ОСОБА_1 РДА, (а.с.113-114) в результаті роботи районних комісій по розгляду варіантів траси генерального напрямку проходження Великої окружної автомобільної дороги навколо м.Києва підготовлено висновки щодо можливостей проходження її по території Київської області, а саме: (п.7) Бориспільський район: проходження околицями с.Проців, с.Вороньків, с.Глибоке, с.Іванків, м.Бориспіль, в.Нестерівка, с.Велика Олександрівка, с.Безуглівка, с.Сеньківка., а також вирішено: (п.2) головам районних державних адміністрацій спільно з районними радами забезпечити накладення обмежень (сервітутів) на земельні ділянки уздовж напрямку проходження траси згідно генерального напрямку Великої окружної автомобільної дороги навколо м.Києва, з розрахунку 250 метрів від осі траси в обидві сторони (тимчасове обмеження на період проектування)
Розпорядженням Київської обласної державної адміністрації від 28.11.2007 №1308 Про заходи щодо участі Київської області в проектуванні та будівництві Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва утворено комісію з вибору та обстеження земельних ділянок під будівництво великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва (а.с.117-119), а також (п.1.1 ) Службі автомобільних доріг у Київській області у межах компетенції в установленому порядку доручено забезпечити збір вихідних даних та проведення проектно-вишукувальних робіт з будівництва Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва. .
На виконання вказаного розпорядження та розпоряджень ОСОБА_1 районної державної адміністрації від 18.03.2007 №1697 Про створення комісії з вибору та попереднього обстеження земельних ділянок під будівництво Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва , №1698 Про надання дозволу на збір матеріалів погодження місця розташування земельної ділянки під будівництво Великої автомобільної дороги навколо м.Києва проведено вибір та обстеження земельної ділянки, передбаченої під будівництво ВКАД на ділянці Реконструкція Північно-східного обходу м.Києва (Безуглівка-Іванків) Київська область, Бориспільський район (а.с.124-126).
22.02.2008 року розпорядженням Кабінету Міністрів України №326-р Про заходи щодо прискорення проектування та будівництва великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва (п.1) схвалено погоджений протоколом Київської облдержадміністрації від 17 липня 2007 р. із змінами від 16 липня 2009 р. генеральний напрямок проходження великої кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва (далі - кільцева дорога) згідно з додатком; (п.2) Київській облдержадміністрації, Державному комітетові із земельних ресурсів, Держкомлісгоспу не вчиняти дії, спрямовані на передачу в оренду або відчуження земельних ділянок та об'єкті у зоні відведення земель для будівництва кільцевої дороги.
В тому числі Додатком №1 до вказаного розпорядження було затверджено Генеральний напрямок проходження великої кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва, в тому числі на території Бориспільського району - околиці м. Борисполя, сіл Проців, Вороньків, Глибоке, Іванків, Нестерівка, ОСОБА_5, Безуглівка та Сеньківка.
Відповідно вимог п.п. а , б ч.1 ст.17 Земельного кодексу України, в редакції законну, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, до повноважень місцевих державних адміністрації у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використанні та охорони земель; координація здійсненні землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель.
Встановлено, що 11.02.2008 року ОСОБА_1 районною державною адміністрацією було прийнято розпорядження №832 Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 на території Сеньківської сільської ради , відповідно до якого було надано ОСОБА_2 дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 1,00га для ведення особистого селянського господарства в межах Сеньківської сільської ради (а.с.11).
Пунктом 4 розпорядження було передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подати Київському обласному головному управлінню земельних ресурсів у строк, передбачений договором, для здійснення державної землевпорядної експертизи (а.с.11).
Розпорядженням ОСОБА_1 районної державної адміністрації від 19.05.2008 №3323 було скасоване вищевказане розпорядження голови районної державної адміністрації ОСОБА_6 від 11.02.2008 року №832 Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 на території Сеньківської сільської ради , при цьому, як зазначено в розпорядженні, підставою для скасування розпорядження було розглянуте доручення голови Київської обласної державної адміністрації ОСОБА_7 від 14.09.2007 року №84-1 за підсумками погодження генерального напрямку проходження Великої кільцевої автомобільної дороги навколо міста Києва (а.с.13).
Відповідно до вимог ч.2 ст.43 Закону України Про місцеві державні адміністрації , в редакції закону, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, Кабінетом Міністрів України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Відомості про те, що зазначене розпорядження голови ОСОБА_1 районної державної адміністрації ОСОБА_6, яким було скасовано раніше видане ним розпорядження, було оскаржене та скасоване в судовому порядку, на момент розгляду даної цивільної справи відсутні.
Також встановлено, що розпорядженням ОСОБА_1 районної державної адміністрації від 21 липня 2008 №4908 Про затвердження матеріалів попереднього погодження місця розташування та надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок Службі автомобільних доріг у Київській області у постійне користування для будівництва Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва в межах Бориспільського району на виконання вищенаведених розпорядження КМУ від 22.02.2008 №326-р, розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 28.11.2007 №1308, було затверджено матеріали попереднього погодження місця розташування та проведення проектно-вишукувальних робіт по будівництву Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва (реконструкція Північно-Східного обходу м.Києва на ділянці Іванків-Безуглівка) та надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на території Великоолександрівської, Дударківської, Сеньківської, Іванківської сільських рад Бориспільського району Київської області для будівництва Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва реконструкція Північно-Східного обходу м.Києва на ділянці Іванків-Безуглівка) (а.с.123).
Судом встановлено, що всупереч вищенаведених розпоряджень Кабінету Міністрів України, Київської обласної державної адміністрації, а також не зважаючи на те, що розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації від 11.02.2008 року №832, яким було надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 на території Сеньківської сільської ради було скасовано, та що розпорядженням ОСОБА_1 районної державної адміністрації від 21 липня 2008 №4908 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на території Великоолександрівської, Дударківської, Сеньківської, Іванківської сільських рад Бориспільського району Київської області для будівництва Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва, в порушення вимог ст.19 Конституції України, ч.1 ст. 52 Закону України Про Кабінет Міністрів України в редакції, що діяла до 07.10.2010, ст..30 Закону України Про місцеві державні адміністрації , ст.118 Земельного кодексу України, ОСОБА_1 районна державна адміністрація 13.06.2008 року видала розпорядження №4013 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр.ОСОБА_2 у власність для ведення особистого селянського господарства на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області , на підставі якого ОСОБА_2 було виготовлено державний акт серії ЯЖ № 200921 на право власності на земельну ділянку площею 1га кадастровий номер 3220886700:07:002:0662 на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області (а.с.12,16).
З долучених до письмових заперечень ОСОБА_2 документів : його заяви до ОСОБА_1 РДА щодо надання земельної ділянки, довідки з державної статистичної звітності по формі 6-зем, а також висновків про погодження проекту землеустрою щодо відведення йому у власність спірної земельної ділянки (а.с.56-64), - вбачається, що будь-які належні і допустимі докази, що вказана технічна документація відповідно до вимог ст.9 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації в редакції, що діяла на момент ухвалення оскаржуваного розпорядження та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр.ОСОБА_2 у власність, пройшла обов'язкову державну експертизу, відсутні.
Так, згідно з відповіддю Управління Держземагенства у ОСОБА_1 районі Київської області від 19.06.2015 №10-1006-0.3-1041/2-15 (а.с.21) документація із землеустрою щодо оформлення права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3220886700:07:002:0662 в місцевому фонді документації із землеустрою не обліковується. Земельна ділянка з кадастровим номером 3220886700:07:002:0662 розділена на земельні ділянки з кадастровими номерами 3220886700:07:002:0736 та 3220886700:07:002:0737. Документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки в місцевому фонді документації із землеустрою не обліковується.
Судом також встановлено, що 23 квітня 2015 року на підставі укладеного між відповідачами ОСОБА_2 та ОСОБА_3 договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом ОСОБА_1 районного нотаріального округу ОСОБА_4, реєстровий № 983 (а.с.153-155) право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3220886700:07:002:0737 загальною площею 0,5000 га перейшло від відповідача ОСОБА_2 до відповідача ОСОБА_3, що також підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний №36660099 від 23.04.2015 (а.с.156-157).
За змістом вказаного договору право власності продавця ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 3220886700:07:002:0737 було посвідчено Свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, виданим Реєстраційною службою ОСОБА_1 міськрайонного управління юстиції Київської області (а.с.153).
Так, відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 18.06.2015 №39266314 та Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 18.06.2015 №39266501 земельні ділянки з кадастровими номерами 3220886700:07:002:0736 площею 0,5 га та 3220886700:07:002:0737 площею 0,5 га створені в результаті поділу земельної ділянки кадастровий номер 3220886700:07:002:0662 та зареєстровані на праві власності за відповідачами, а саме:
- земельна ділянка з кадастровим 3220886700:07:002:0736 площею 0,5 га зареєстрована 20.03.2015 на праві власності за ОСОБА_2, РНОКПП НОМЕР_2, підстава реєстрації - свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія та номер 36068549, видане 08.04.2015 Реєстраційною службою ОСОБА_1 міськрайонного управління юстиції Київської області;
- земельна ділянка з кадастровим номером 3220886700:07:002:0737 площею 0,5 га зареєстрована 23.04.2015 на праві власності за відповідачем ОСОБА_3, РНОКПП НОМЕР_3, підстава реєстрації - договір купівлі-продажу земельної ділянки реєстровий №983 НАМ №833478-НАМ №833479, виданим 23.04.2015 приватним нотаріусом ОСОБА_1 районного нотаріального округу Київської області.
В судовому засіданні встановлено, що на запит ОСОБА_1 міжрайонного прокурора від 17.06.2015 №3960вих.15 Управління Держземагенства у ОСОБА_1 районі Київської області листом від 19.06.2015 №10-1006-0.2-1040/2-15 повідомило про те, що земельні ділянки зазначені у запиті (в тому числі спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 3220886700:07:002:0736, 3220886700:07:002:0737, 3220886700:07:002:0662 ) знаходяться на території, яка планується під будівництво великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України 22.02.2008 року №326-с Про заходи щодо прискорення проектування та будівництва великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва та Протоколу Київської обласної державної адміністрації від 17 липня 2007 року (із змінами 16.07.2009 року) про погодження генерального напрямку проходження Великої окружної автомобільної дороги навколо м.Києва (а.с.17).
Згідно з інформацією Служби автомобільних доріг у Київській області, викладеної в листі від 30.01.2015 № 08с/1752, відповідно до наданих координат поворотних точок та графічних матеріалів зазначені земельні ділянки з кадастровими номерами, в тому числі спірні земельні ділянки з кадастровими номерами, в тому числі 3220886700:07:002:0736, 3220886700:07:002:0737, 3220886700:07:002:0662, знаходяться в коридорі проходження ВКАД і потрапляють безпосередньо в зону розміщення самої автодороги (а.с.19), що також підтверджується викопіюваннями з проекту капітального ремонту, реконструкції ВКАД на ділянці Іванків-Безуглівка км 0+000 до км 19+000, зокрема транспортна розв'язка на км. 12-13 (а.с.152).
Даний позов поданий ОСОБА_1 міжрайонним прокурором до набрання чинності Закону України Про прокуратуру 2014 року, а саме 14.07.2015.
Відповідно до ст.36-1 Закону України Про прокуратуру в редакції закону 1991 року з наступними змінами та доповненнями, прокурор обґрунтовує своє звернення з позовом до суду наявністю порушень інтересів держави, а саме, що оскаржуваними розпорядженнями і діями щодо передачі спірних земельних ділянок у приватну власність порушено вимоги розпорядження Кабінету міністрів України від 22.02.2008 року №326-р Про заходи щодо прискорення проектування та будівництва великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва , а також, що відповідно до ст.5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель та Указу Президента України від 13.04.20111 №459/2011 Про Державну інспекцію сільського господарства України центральним органом виконавчої влади, на який покладено здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та усіх форм власності, є Держсільгоспінспекція України. Прокурор зазначає, що до повноважень Держсільгоспінспекції України не віднесено повноваження звернення до суду про визнання незаконними (недійсними) рішень органів державної влади та місцевого самоврядування щодо розпорядження землею, визнання недійсними правочинів щодо відчуження земельних ділянок та повернення їх з чужого незаконного володіння.
З у рахуванням викладеного, суд прийшов до висновку про обґрунтованість заявлених ОСОБА_1 міжрапрокурором вимог щодо визнання недійсними оскаржуваного розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації № 4013 від 13.06.2008, яким було передано безоплатно у власність відповідача ОСОБА_2 земельну ділянку площею 1 га за рахунок земель державної власності у зоні відведення земель для будівництва
Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва.
При цьому суд виходить з того, що строк звернення з позовом прокурором не порушений, оскільки про допущені порушення вимог чинного законодавства при передачі земельної ділянки у власність відповідача ОСОБА_2 прокурору стало відомо в ході проведеної перевірки з листів Управління Держземагенства у ОСОБА_1 районі Київської області та Служби автомобільних доріг у Київській області у червні 2015 року (а.с.17,19).
Суд також враховує, що відсутні будь-які відомості про те, що позивачам, тобто державі в особі її уповноважених органів було відомо, або могло бути відомо про допущені ОСОБА_1 районною державною адміністрацією порушення при розпорядженні землями державної власності, оскільки землевпорядна документація, яка була затверджена оскаржуваним розпорядженням відсутня та відсутні відомості про проведення державної експертизи землевпорядної документації.
Крім того, суд прийшов до висновку, що отриманий гр.ОСОБА_2 на підставі протиправного розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації № 4013 від 13.06.2008 Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 200921 на земельну ділянку площею 1 га кадастровий номер 3220886700:07:002:0662 на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області, а в подальшому державна реєстрація свідоцтва про право власності на нерухоме майно № 36068549 від 08.04.2015 на земельну ділянку площею 0,5 га кадастровий номер 3220886700:07:002:0736 за відповідачем ОСОБА_2 , слід визнати недійсними та скасувати.
Так, за змістом ч.1, 2 ст.328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону, або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Відповідно до ч.2 ст.373 Цивільного кодексу України право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.
Враховуючи, що в порушення вимог ст.ст. 116,118 Земельного кодексу України безоплатна передача гр.ОСОБА_2 земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на підставі протиправного розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації № 4013 від 13.06.2008 була здійснена за рахунок земель державної власності у зоні відведення земель для будівництва Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва , суд прийшов до висновку, що набуття права власності відповідачем на земельну ділянку є незаконним.
При цьому суд враховує правові позиці Верховного Суду України, викладені в постанові від 18 вересня 2013 року у справіза № 6-92цс13, відповідно до яких особу може бути позбавлено її власності лише в інтересах суспільства, на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права, а при вирішенні питання про можливість позбавлення особи власності мусить бути дотримано справедливої рівноваги між інтересами суспільства та правами власника.
Оскільки відповідач ОСОБА_2 у зв'язку з визнанням недійсними державного акту на право власності на земельну ділянку та реєстрації свідоцтва про право власності на нерухоме майно, не набув право власності на спірні земельні ділянки та не мав права їх відчужувати, в тому числі укладати з відповідачем ОСОБА_3 оспорюваний договір купівлі-продажу земельної ділянки від 23 квітня 2015 року,посвідчений приватним нотаріусом ОСОБА_1 районного нотаріального округу Київської області ОСОБА_4, укладений договір суперечить вимогам ст.658 ЦК України та підлягає визнанню недійсним з підстав, передбачених ч.1 ст.203, ч.1,3 ст.215 ЦК України.
Крім того, безпідставно набуті відповідачами земельні ділянки із кадастровими номерами 3220886700:07:002:0737 та 3220886700:07:002:0736 підлягають витребуванню з їх протиправного володіння та поверненню у власність держави в особі Головного Управління Держземагенства в Київській області.
При цьому суд також враховує, що земельні ділянки вибули з володіння власника - держави не з волі власника, а внаслідок прийняття органом місцевої державної адміністрації протиправного рішення про безоплатну передачу власність земельної ділянки за рахунок земель державної власності у зоні відведення земель для будівництва Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м.Києва. Отже порушене прокурором питання про повернення незаконно вибувшої з володіння держави земельної ділянки, беззаперечно становить суспільний інтерес, оскільки спрятиме як відновленню законності так і забезпеченню виконання урядових рішень щодо забезпечення будівництва суспільно значимого об'єкту -Великої кільцевої автомобільної дороги.
При цьому суд вважає безпідставними заперечення відповідача ОСОБА_3 щодо можливості викупу в нього земельної ділянки, враховуючи, що земельна ділянка протиправно вибула із державної власності.
Враховуючи, що прокурор звільнений від сплати судового збору, належні до сплати суми судового збору відповідно до ст.88 ЦПК України підлягають стягненню з відповідачів пропорційно до задоволених позовних вимог, враховуючи, що кожна окрема вимога немайнового характеру підлягає оплаті судовим зором в сумі 243 гривні 60 копійок, оскільки позов було подано до суду до 01.09.2015 року, коли набули чинності відповідні зміни в Законі України Про судовий збір .
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 10, 11, 60, 61,88, 169, 209, 212, 214, 215 Цивільного процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити повністю.
Визнати незаконними та скасувати розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації № 4013 від 13.06.2008.
Визнати недійсним та скасувати державну реєстрацію державного акту серії ЯЖ № 200921 на право власності на земельну ділянку площею 1 га кадастровий номер 3220886700:07:002:0662 на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області.
Визнати недійсними та скасувати договір купівлі-продажу земельної ділянки № 983, НАМ № 833478-НАМ № 833479 від 23.04.2015 посвідчений приватним нотаріусом ОСОБА_1 районного нотаріального округу Київської області ОСОБА_4
Визнати недійсними та скасувати державну реєстрацію свідоцтва про право власності на нерухоме майно № 36068549 від 08.04.2015 на земельну ділянку площею 0,5 га належну ОСОБА_2 кадастровий номер 3220886700:07:002:0736.
Повернути земельні ділянки із кадастровими номерами 3220886700:07:002:0737 та 3220886700:07:002:0736 у власність держави в особі Головного Управління Держземагенства в Київській області.
Стягнути з ОСОБА_1 районної державної адміністрації Київської області, код ЄДРПОУ 24209740, та ОСОБА_3, РНОКПП НОМЕР_3, судовий збір на користь держави в сумі по 243 гривні 60 копійок (двісті сорок три гривні шістдесят копійок) з кожного.
Стягнути з ОСОБА_2, РНОКПП НОМЕР_2, на користь держави судовий збір в сумі 487 гривень 20 копійок (чотириста вісімдесят сім гривень двадцять копійок).
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга Апеляційному суду Київської області через Бориспільський міськрайонний суд протягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які не були присутні у судовому засіданні під час оголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Суддя І.В.Муранова-Лесів
Суд | Бориспільський міськрайонний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 15.12.2015 |
Оприлюднено | 16.01.2016 |
Номер документу | 54908102 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Завгородня Ірина Миколаївна
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Черненко Віра Анатоліївна
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Дьоміна Ольга Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні