Постанова
від 13.01.2016 по справі 908/3494/13
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

11.01.2016 р. справа №908/3494/13

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: суддів за участю представників сторін: від позивача: від відповідача: від третьої особи-1: від третьої особи-2: від третьої особи-3:ОСОБА_1 ОСОБА_2, ОСОБА_3 ОСОБА_4 - за довіреністю; ОСОБА_5 - за довіреністю; не з'явився; не з'явився; не з'явився; розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ на рішення господарського судуЗапорізької області від 29 жовтня 2015 р. у справі№ 908/3494/13 (суддя Серкіз В.Г.) за позовомДержавного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ до третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача третя особа-3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_6 соціального захисту населення Запорізької міської ради, м. Запоріжжя ОСОБА_6 Державної казначейської служби України у м. Запоріжжі Запорізької області, м. Запоріжжя Департамент фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради, м. Запоріжжя Департамент фінансів Запорізької обласної державної адміністрації, м. Запоріжжя простягнення 513 090 грн. 42 коп.

В С Т А Н О В И В:

Державне підприємство "Придніпровська залізниця" звернулось до господарського суду з позовною заявою до ОСОБА_6 соціального захисту населення Запорізької міської ради про стягнення 513 090 грн. 42 коп. збитків, завданих у зв'язку з перевезенням пасажирів пільгових категорій в приміському сполученні залізничним транспортом у липні 2013 року.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 29.10.2015 року у задоволенні позову відмовлено.

Рішення суду мотивоване безпідставністю та необґрунтованістю позовних вимог.

Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду у даній справі ДП "Придніпровська залізниця" подало апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що, на думку скаржника, суд дійшов неправильного висновку, що Законом України "Про державний бюджет України на 2013 рік" міському бюджету м. Запоріжжя субвенцій на надання пільг, у тому числі на пільговий проїзд окремих категорій громадян не передбачено.

Як зазначає апелянт, судом невірно встановлено відсутність у відповідача перед залізницею господарських зобов'язань на підставі актів цивільного законодавства без укладання між сторонами договору про компенсацію витрат з пільгового проїзду окремих категорій громадян у приміському сполученні на залізничному транспорті.

Заявник апеляційної скарги стверджує, що суд дійшов помилкового висновку про те, що для застосування такої міри відповідальності, як стягнення збитків потрібна наявність повного складу цивільного правопорушення.

В апеляційній скарзі також йдеться про те, що суд помилково зазначив щодо перевищення спірної суми збитків суми державної субвенції.

Також, на думку заявника апеляційної скарги, судом допущено порушення норм процесуального права, що призвело до прийняття неправильного рішення.

Відповідач, третя особа-1, третя особа-3 проти апеляційної скарги заперечили за доводами, викладеними у відзивах на апеляційну скаргу, третя особа-2 письмовий відзив на апеляційну скаргу не надала.

Згідно ст. 25 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення діяльності суб'єкта господарювання шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов'язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, господарський суд залучає до участі у справі правонаступника відповідної сторони або третьої особи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов'язкові для нього так само, як вони були обов'язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову заміни сторони чи третьої особи її правонаступником господарський суд виносить ухвалу.

Судовою колегією задоволено клопотання Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" щодо заміни позивача у справі - ДП "Придніпровська залізниця" на його правонаступника - Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця".

Таким чином, позивачем у справі слід вважати Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця".

Представник позивача у судовому засіданні підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі.

Представник відповідача у судовому засіданні підтримав доводи, викладені у відзиві на апеляційну скаргу, вважає оскаржуване рішення суду законним.

Представники третіх осіб у судове засідання не з'явились, про причини неявки не повідомили, про день і час розгляду справи усі учасники судового процесу були повідомлені належним чином.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача і відповідача, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, судова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, і встановлено місцевим господарським судом, у липні 2013 року ДП "Придніпровська залізниця" (позивачем у справі) здійснювалися перевезення пільгових категорій пасажирів приміським залізничним транспортом по станціям, розташованим в межах міста Запоріжжя: Дніпробуд-2, Запоріжжя-1, Запоріжжя -2, Запоріжжя-Ліве, ім. А.Алімова, Запорізька Січ, Передатна.

Витрати позивача за перевезення пільгових категорій пасажирів у вказаний період склали 513 090 грн. 42 коп.

Листом № ДН-3 04/836-Л від 07.08.2013 р. позивачем на адресу ОСОБА_6 соціального захисту населення Запорізької міської ради (відповідача у справі) направлено розрахунок видатків за липень 2013 року на компенсацію за пільговий проїзд громадян у приміському сполученні, згідно з яким було оформлено безкоштовний проїзд 61 582 пасажирам пільгових категорій, сума не отриманих коштів (з урахуванням ПДВ) від цих перевезень склала 513 090 грн. 42 коп.

Позивачем направлено відповідачу за липень 2013 року облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом в приміському сполученні окремих громадян на суму 513 090 грн. 42 коп. та рахунок для сплати № 48 від 07.08.2013 р. на зазначену суму.

Претензією № 13-01/8 від 12.09.2013 р. Державне підприємство "Придніпровська залізниця" звернулося до відповідача з вимогою про сплату збитків в розмірі 513 090 грн. 42 коп. за надання послуг з пільгового проїзду окремих категорій громадян залізничним транспортом загального користування у липні 2013 року.

Зазначену претензію залишено ОСОБА_6 соціального захисту населення Запорізької міської ради без задоволення (відповідь № 01-08/437 від 07.10.2013р.) з посиланням на відсутність укладеного між сторонами договору.

Спір у справі виник у зв'язку з тим, що у липні 2013 року позивачем здійснювалось перевезення окремих категорій громадян в приміському залізничному сполученні за пільговими тарифами, а відповідач, як розпорядник бюджетних коштів, розрахунків за дані пільгові перевезення не здійснив, що, за твердженням позивача, призвело до спричинення йому збитків в розмірі 513 090 грн. 42 коп.

В якості доказів позивачем до матеріалів справи надані належним чином засвідчені копії зведених відомостей по типах квитків, позиційних звітів по безплатних дитячих проїзних документах, позиційних звітів по безплатних проїзних документах за період з 01.07.2013 р. по 31.07.2013 р. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач також посилається на рішення Запорізької міської ради від 24.12.2012 р. № 9 "Про бюджет міста на 2013 рік" та № 20 від 30.10.2013р. "Про внесення змін до рішення міської ради від 24.12.2012 р. № 9 "Про бюджет міста на 2013 рік".

Свої збитки позивач вбачає в неотриманні бюджетних коштів на покриття витрат, понесених в результаті перевезення пасажирів пільгових категорій, які спричинені внаслідок невиконання відповідачем покладеного на нього обов'язку щодо подання інформації до казначейської служби.

Пільгове перевезення пасажирів залізничним транспортом передбачено Законами України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців, членів їх сімей", "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.1993 р. № 354 "Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування", Угодою про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них від 12 березня 1993 року, та інше.

За визначенням ч. 5 ст. 9 Закону України "Про залізничний транспорт", для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються залізницям за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.

Відповідно до п. п. "б" п. 4 ч. 1 статті 89, ч.ч. 1, 5 ст. 102 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з районних бюджетів та бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, належать видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян. Видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті "б" пункту 4 частини першої статті 89 цього Кодексу, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, зокрема, здійснюються компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян.

Механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, зокрема, щодо компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян, визначається Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 р. № 256.

Згідно з п. 3 вказаного Порядку головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

Відповідно до п.п. 1, 4, 7.27 Положення про ОСОБА_6 соціального захисту населення Запорізької міської ради, затвердженого рішенням міської ради № 72 від 18.02.2011 р. (зі змінами), управління є виконавчим органом Запорізької міської ради, що утворюється Запорізькою міською радою і в межах міста забезпечує виконання покладених на ОСОБА_6 завдань. ОСОБА_6 виступає головним розпорядником бюджетних коштів; ОСОБА_6 відповідно до визначених повноважень здійснює компенсаційні виплати за пільгове перевезення окремих категорій громадян транспортом загального користування відповідно до Законодавства України.

Пунктом 2 Порядку № 256 визначено, що фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених у обласних бюджетах, бюджеті Автономної Республіки Крим, бюджетах міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та у районних бюджетах на зазначені цілі.

Перерахування сум субвенцій на фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення провадиться Державною казначейською службою згідно з помісячним розписом асигнувань державного бюджету, але в межах фактичних зобов'язань відповідних бюджетів щодо пільг, субсидій, допомоги та компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян. Щомісячні суми субвенцій перераховуються на рахунки місцевих бюджетів, відкриті Міністерству фінансів Автономної Республіки Крим, фінансовим органам обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій у відповідних органах Державної казначейської служби, пропорційно обсягам субвенцій, передбаченим у державному бюджеті для бюджету Автономної Республіки Крим, обласних бюджетів, бюджетів мм. Києва та Севастополя (п. 4 Порядку № 256).

Передбачені підпунктом "б" пункту 4 частини 1 статті 89 Бюджетного кодексу України видатки належать до бюджетних зобов'язань, які у пункті 7 статті 2 Бюджетного кодексу України визначені як будь - яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому.

Розпорядники бюджетних коштів, згідно з приписами частини 1 статті 48 Бюджетного кодексу України, беруть бюджетні зобов'язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов'язань минулих років, узятих на облік органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов'язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), є недійсними. За такими операціями не виникають бюджетні зобов'язання та не утворюється бюджетна заборгованість (ч. 3 ст. 48 Бюджетного кодексу України).

За приписами ч. 1 ст. 49 Бюджетного кодексу України розпорядник бюджетних коштів після отримання товарів, робіт і послуг відповідно до умов взятого бюджетного зобов'язання приймає рішення про їх оплату та надає доручення на здійснення платежу органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, якщо інше не передбачено бюджетним законодавством, визначеним пунктом 5 частини першої статті 4 цього Кодексу.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснює платежі за дорученнями розпорядників бюджетних коштів у разі: 1) наявності відповідного бюджетного зобов'язання для платежу у бухгалтерському обліку виконання бюджету; 2) наявності затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі); 3) наявності у розпорядників бюджетних коштів відповідних бюджетних асигнувань (ч. 2 ст. 49 Бюджетного кодексу України).

Механізм розрахунку обсягів компенсаційних виплат залізницям за пільгові перевезення окремих категорій громадян, яким таке право надано законом, що здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, а також субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на зазначені цілі визначається Порядком розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2009 р. № 1359.

Відповідно до п.п. 9 - 11 Порядку № 1359 на підставі місячної станційної звітності залізниці складають облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного або місцевих бюджетів, згідно з додатком. Для компенсації недоотриманих коштів облікова форма складається окремо для органу виконавчої влади, який є головним розпорядником бюджетних коштів, передбачених на цю мету державним бюджетом, та органу виконавчої влади, який є головним розпорядником коштів, виділених місцевим бюджетом. Залізниці не пізніше ніж 15 числа місяця наступного звітного періоду подають відповідним головним розпорядникам коштів рахунок на суму, яка підлягає компенсації, та облікові форми. Головні розпорядники коштів, передбачених на компенсаційні виплати, після надходження їх на власні рахунки у п'ятиденний строк перераховують зазначені кошти відповідній залізниці.

Законом України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" обласному бюджету Запорізької області затверджено субвенцію на надання пільг з послуг зв'язку, інших передбачених законодавством пільг (крім пільг на одержання ліків, зубопротезування, оплату електроенергії, природного і скрапленого газу на побутові потреби, твердого та рідкого пічного побутового палива, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот), на компенсацію втрати частини доходів у зв'язку з відміною податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів та відповідним збільшенням ставок акцизного податку з пального і на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян у сумі 87229,4 тис. грн., про що зазначено в Додатку № 7 "Міжбюджетні трансферти (додаткові дотації та субвенції) з Державного бюджету України місцевим бюджетам на 2013 рік". Міському бюджету м. Запоріжжя вищезазначених субвенцій Законом України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" не передбачено.

Рішенням Запорізької міської ради від 24.12.2012 р. № 9 "Про бюджет міста на 2013 рік" затверджено видатки бюджету міста на 2013 рік за тимчасовою класифікацією видатків та кредитування місцевих бюджетів та до графи "Видатки загального фонду" віднесено компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян на залізничному транспорті в сумі 2 936 756 грн. 00 коп., а після внесення змін Рішенням Запорізької міської ради від 30.10.2013 р. № 20 - в сумі 3 756 756 грн. 00 коп.

Докази затвердження, як вірно зазначив суд першої інстанції, в Державному бюджеті України субвенцій міському бюджету м. Запоріжжя, фінансування видатків місцевого бюджету м. Запоріжжя за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на 2013 рік, в межах обсягів затверджених в бюджеті міста Запоріжжя на 2013 рік, та докази фактичного перерахування з державного бюджету до бюджету м. Запоріжжя та надходження на рахунки ОСОБА_6 соціального захисту населення Запорізької міської ради сум субвенцій на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян на залізничному транспорті, в матеріалах справи відсутні.

Посилання позивача на рішення Запорізької міської ради № 9 від 24.12.2012 р. (зі змінами від 30.10.2013 р.) в якості підтвердження виділення коштів на компенсацію пільгових перевезень у липні 2013 року є безпідставним, оскільки вказане рішення свідчить лише про затвердження певного обсягу видатків міста на 2013 рік за тимчасовою класифікацією видатків та кредитування місцевих бюджетів, та не підтверджує фактичного надходження грошових коштів.

Закладення відповідної суми у місцевому бюджеті на відповідний звітний період за відсутності фактичного фінансування та надходження коштів на рахунок ОСОБА_6 соціального захисту не є достатньою підставою для виплати позивачу компенсації за пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян.

Встановлено, що ОСОБА_6 соціального захисту населення за спірний період (липень 2013 рік) бюджетні запити (замовлення) про надання бюджетної субвенції для погашення заборгованості за відповідною державною програмою не направлялися.

У відповідь на претензію позивача ОСОБА_6 соціального захисту населення повідомило, що у зв'язку з відсутністю договору, укладання якого є обов'язковим в силу закону, відсутні підстави для здійснення компенсаційних виплат за надані послуги ДП "Придніпровська залізниця".

Відповідні бюджетні запити (замовлення) про надання відповідної субвенції на перевезення залізничним транспортом пільгових категорій громадян за липень 2013 рік відповідачем не направлялися, станом на день вирішення справи така субвенція з державного бюджету не надходила, тобто відповідне фінансування відсутнє.

Станом на січень 2014 року за прийнятими судовими рішеннями з ОСОБА_6 соціального захисту населення на користь ДП "Придніпровська залізниця" підлягає стягненню 2 312 456 грн. 10 коп. збитків за пільговий проїзд окремих категорій громадян на залізничному транспорті в 2013 році (рішення господарського суду Запорізької області від 07.10.2013 р. по справі № 908/2682/13; рішення господарського суду Запорізької області від 31.10.2013 р. по справі № 908/3247/13; постанова Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 07.06.2013 р. по справі № 2-а/ЗЗ5/110/2013; рішення господарського суду Запорізької області від 23.10.2013 р. по справі № 908/2966/13), отже, заявлені позивачем вимоги про відшкодування збитків в розмірі 513 090 грн. 42 коп. перевищують суму державної субвенції, передбачену Законом України "Про державний бюджет України на 2013 рік" та затверджену рішенням Запорізької міської ради № 14 від 20.12.2013 р. на зазначені цілі.

За приписами ст. 7 Закону України "Про залізничний транспорт" відносини залізниць з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування базуються на податковій і договірній основах відповідно до чинного законодавства України.

Частиною 1 статті 18 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.

ОСОБА_6 соціального захисту населення є виконавчим органом Запорізької міської ради (орган місцевого самоврядування).

Листом № 3.4-07/1021-4884 від 20.04.2007 р. Державним казначейством України надано роз'яснення щодо переліку документів, необхідних для перерахування коштів перевізникам за перевезення пільгових категорій громадян (Роз'яснення).

Відповідно до вказаних Роз'яснень, відшкодування збитків за пільгові перевезення окремих категорій громадян здійснюється одним із способів: за списком пільговиків та без складання списків пільговиків. Рішення про застосування одного із механізмів проведення розрахунків з перевізниками приймає виключно розпорядник бюджетних коштів.

В даному випадку ОСОБА_6 визначено механізм відшкодування збитків без складання списків пільговиків. У такому разі розпорядник бюджетних коштів включає підприємство-перевізник у свою мережу як одержувача бюджетних коштів. Бюджетні асигнування повинні виділятись на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства. Одержувачі бюджетних коштів здійснюють видатки у загальновстановленому порядку на підставі затверджених планів використання бюджетних коштів, а також підтвердних документів. У такому випадку кошти, що надаються на покриття збитків, з рахунків одержувачів, відкритих в органах Державного казначейства, на рахунки в банківських установах не перераховуються. При здійсненні такого способу розрахунку з перевізником підтвердні документи подаються в залежності від економічної сутності видатків, що здійснюються одержувачем згідно плану використання бюджетних коштів. У разі, коли підприємство-перевізник надає транспортні послуги (в т.ч. із перевезення учнів чи інших категорій населення) розрахунки за надані послуги здійснюються на підставі договору та актів виконаних робіт.

Відповідно до пп. "б" п. 2.9 Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 309 від 02.03.2012 р., органи Казначейства не реєструють фінансові зобов'язання у разі відсутності документів, які підтверджують факт узяття бюджетного фінансового зобов'язання.

Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України бюджетне зобов'язання - це будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду.

В Інформаційному листі Міністерства фінансів України № 31-07310-1024/16584 від 30.06.2011 р. стосовно реєстрації згідно з частинами 5 та 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України бюджетних зобов'язань повідомляє, що зважаючи на те, що розрахунки компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян здійснюється не з громадянами, а з підприємствами - надавачами послуг, зазначена компенсація транспортним підприємствам повинна провадитися відповідно до укладених договорів між головним розпорядником бюджетних коштів та транспортним підприємством в межах, передбачених у відповідному місцевому бюджеті коштів на зазначену мету в міру надходжень з державного бюджету.

Відповідно до статті 9 Закону України "Про залізничний транспорт", ст.ст. 89, 102 Бюджетного кодексу України, Залізниця надає послуги з пільгового проїзду окремим категоріям громадян, які мають пільги на проїзд, а ОСОБА_6, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 р. № 256 "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету", проводить компенсацію пільгового проїзду за перевезення у приміському сполученні окремих пільгових категорій громадян на залізничному транспорті загального користування за рахунок субвенцій з Державного бюджету України.

За приписами ст. 9 Закону України "Про залізничний транспорт" збитки залізничного транспорту загального користування від використання окремими категоріями громадян пільгових тарифів, відшкодовуються залізницям за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг та за умови повного дотримання передбаченого законодавством механізму їх відшкодування.

Частиною 1 ст. 224 ГК України встановлено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 Цивільного кодексу України збитками є:

1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусила зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);

2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушено (упущена вигода).

Відповідно до ч. 2 ст. 224, ч. 1 ст.225 Господарського кодексу України, під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною. До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною.

На кредитора покладений обов'язок доведення факту невиконання або неналежного виконання зобов'язання, прямого причинного зв'язку між порушенням зобов'язанням і завданими збитками і їх розмір, на боржника - відсутність вини (ст. ст. 614, 623 ЦК України).

Право на відшкодування завданих збитків виникає при наявності складу цивільного правопорушення: порушення цивільного права чи інтересу; завдання збитків, причинного зв'язку між порушенням права та збитками, наявність винної поведінки. Протиправна поведінка особи тільки тоді є причиною шкоди, коли вона прямо (безпосередньо) пов'язана зі збитками.

Матеріали справи не містять доказів протиправності дій та вини відповідача, доказів порушення відповідачем господарського зобов'язання перед позивачем.

Встановлено, що договір, з метою отримання компенсації витрат від перевезення у спірний період пільгових категорій громадян, сторони не укладали.

За таких обставин позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що до задоволення не підлягають.

З урахуванням наведеного, судова колегія дійшла висновку, що доводи, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують висновків суду щодо необхідності відмови у позові.

Отже, оскаржуване рішення суду відповідає обставинам справи, прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому, судовою колегією залишається в силі.

Судові витрати за апеляційною скаргою покладаються на заявника скарги.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 49, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального Кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд,-

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу позивача - Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення господарського суду Запорізької області від 29 жовтня 2015 року по справі № 908/3494/13 - залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Запорізької області від 29.10.2015 року по справі № 908/3494/13 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.

Головуючий К.І. Бойченко

Судді: О.В. Стойка

ОСОБА_3

Надруковано: 8 прим.:

1. позивачу;

2. відповідачу;

3. третім особам (3);

4.у справу;

5. ДАГС.

6. ГСЗО.

Дата ухвалення рішення13.01.2016
Оприлюднено19.01.2016
Номер документу54986503
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/3494/13

Постанова від 13.01.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Ухвала від 10.12.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Рішення від 29.10.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Серкіз В.Г.

Ухвала від 15.10.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Серкіз В.Г.

Ухвала від 07.10.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Серкіз В.Г.

Ухвала від 20.05.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Серкіз В.Г.

Ухвала від 07.04.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Серкіз В.Г.

Ухвала від 26.12.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мойсеєнко Т.В.

Ухвала від 12.11.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мойсеєнко Т.В.

Ухвала від 08.02.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні