ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
08 лютого 2016 року Справа № 913/1085/15
Провадження №19/913/1085/15
За позовом Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Луганськгаз» , м.Сєвєродонецьк Луганської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» , смт Марківка Луганської області
про стягнення 444764 грн 06 коп.
Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.
Секретар судового засідання - помічник судді Мєшкова Д.О.
У засіданні брали участь:
від позивача - ОСОБА_1, довіреність №24 від 31.12.2015;
від відповідача - ОСОБА_2, довіреність №б/н від 07.12.2015.
С У Т Ь С П О Р У:
Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Луганськгаз» звернулося до господарського суду Луганської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» про стягнення заборгованості за договором №2013/Т-ПР-02-7 на розподіл природного газу від 09.01.2015 в сумі 444764 грн 06 коп.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 23.11.2015 було порушено провадження у справі та її розгляд призначений на 09.12.2015.
Згідно ст.77 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 09.12.2015 оголошено перерву до 12.01.2016.
Відповідач відзивом б/н від 12.01.2016 вимоги позову відхилив, посилаючись на те, що він заперечує правомірність проведених позивачем 29.07.2005, 02.09.2015, 24.09.2015 перевірок комерційних вузлів обліку газу та зазначених в них відомостей в якості доказів; що акт №18-УУ від 29.07.2015 підписаний особою, яка не передбачена додатком до технічної угоди на здійснення контролю за обліком природного газу при його транспортуванні та постачанні від 09.01.2015, тобто головним інженером Марківського МРУЕГГ ОСОБА_3, додаток також не надавав права на перевірку провідному спеціалісту служби економічної безпеки ПАТ «Луганськгаз» ОСОБА_4; що акт №01-27/Н042 від 02.09.2015 підписано головним метрологом (без вказівки на підприємство) ОСОБА_5, який згідно з додатком до технічної угоди також не має права проведення перевірок; що заступник голови правління ОСОБА_6 «Нач ОЕБ» ОСОБА_7, які підписали акт б/н від 24.09.2015 також не передбачені додатком до технічної угоди; що акт №01-27/Н042 від 02.09.2015 містить запис про те, що зняті на перевірку лічильник та коректор будуть проходити повірку в м.Харкові без вказівки на час, місце та уповноважену установу, що виключає збереженість пакування та пломб при транспортуванні газового обладнання на позачергову повірку; що всупереч приписам ч.5 ст.17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» , п.4.1.2 Національного стандарту України ДСТУ 2708:2006 позивач не залучив до позачергової повірки уповноваженого суб'єкта за місцезнаходженням сторін - ДП «Луганськстандартметрологія» ; що копія довідки ДП «Харківстандартметрологія» №0172Р/12 від 03.09.2015 стосується непридатності лічильнику газу GMS-G-250-80 заводський №060704, а довідка U-5689 від 03.09.2015 - коректору Тандем-ТР заводський №2406, але відповідно до свідоцтва ДП «Луганськстандартметрологія» про державну метрологічну атестацію №433 від 30.08.2010 відповідач є власником лічильнику газу GMS-G-250-80-1,0-У2-Нч №060704 та обчислювачу Тандем №2406; що позивачем не проведено саме експертну повірку як це передбачено п.3 ч.1 ст.1 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» , Національним стандартом України ДСТУ 2708:2006 «Метрологія. Повірка засобів вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення» ; що висновки працівників позивача в актах №18-УУ від 29.07.2015, б/н від 24.09.2015 є необґрунтованими та мають характер суб'єктивних припущень, факт та механізм незаконного використання відповідачем газового обладнання, в т.ч. відносно способу здійснення відбору газу, достовірно не встановлений та не доведений, що позивачем не встановлено підключення відповідачем до газопроводу саме установки компресорної блочної УКБ-2,3-200Е та здійснення відповідачем відбору газу з її допомогою; що в позовній заяві та технічному розрахунку від 24.09.2015 позивач безпідставно визначає цілодобовий режим роботи установки компресорної блочної УКБ-2,3-200Е; листом №73 від 11.08.2015 відповідач просив надати технічні умови на комерційний вузол обліку природного газу у зв'язку з модернізацією підприємства та введенням в експлуатацію установки компресорної блочної 2,3-200 (витрати газу 138 м куб/год.), проте ця обставина не може бути достатнім доказом фактичного використання вказаної установки в якості газоспоживного обладнання.
Згідно ст.77 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 12.01.2016 оголошено перерву до 18.01.2016.
Позивач №01-2-54/73 від 15.01.2016 запереченням на відзив на позовну заяву доводи відповідача відхилив та зазначив, що відповідач під час укладання технічних умов визнав та підтвердив своїм підписом право ПАТ «Луганськгаз» на здійснення перевірки вузла обліку в будь-який час; що оскільки представники відповідача допустили до перевірки представників ПАТ «Луганськгаз» після пред'явлення ними необхідних посвідчень, відповідно такий перелік представників було погоджено з відповідачем; що пропозицій чи зауважень від представників відповідача з приводу перевірки не надходило; що приписи діючого законодавства не містять жодної норми, яка б ставила у залежність дійсність результату проведеної перевірки від наявності чи відсутності взагалі підстав для проведення перевірки у т.ч. наявності затвердженого переліку представників підприємства, які мають право проводити технічну перевірку комерційного вузла обліку газу; що правомірність дій представників позивача при знятті та направленні на позачергову повірку засобів вимірювальної техніки ТОВ «Марківський сирзавод» підтверджується актом №01-27/Н042 від 02.09.2015 підписаним представниками обох сторін; що у ДП «Луганськстандартметрологія» відсутні установки та обладнання для проведення повірки засобів вимірювальної техніки; що заводські номери, які відображені в довідках, повністю співпадають з номерами лічильника та коректору; що ПАТ «Луганськгаз» правомірно вимагало проведення саме позачергової повірки засобів вимірювальної техніки, а посилання відповідача на виключність експертної повірки є абсолютно безпідставними.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 18.01.2016 продовжено строк розгляду справи по 08.02.2016, розгляд справи відкладено на 03.02.2016.
Доповненням до відзиву б/н від 02.02.2016 відповідач зазначив, що відсутність визначення договірних обсягів постачання природного газу на 2015 рік свідчить про припинення дії договору №2013/ТП-ПР-0159-7 від 01.11.2013.; що відповідно до посадової інструкції заступника головного інженера питання забезпечення роботи енергетичного обладнання, газопроводів, укладення договорів на постачання підприємства газом, організація обліку та аналіз витрат палива, взаємодія з представниками сторонніх організацій з відповідних питань відносяться до компетенції енергетика товариства; що в позовній заяві міститься безпідставне твердження про виявлення електроклапану М161RH N.c. DN80 2009 р.в. з маркуванням Lot UO950 13209100004 перед вузлом обліку тільки 16.09.2015.
Письмовими поясненнями №01-02-65/175 від 02.02.2016 позивач зазначив, що листом №16/40 від 27.01.2016 ДП «Луганськстандартметрологія» повідомило, що станом на 03.09.2015 воно не мало можливості виконувати повірку лічильників газу роторних типу GMS-G-250-80 у зв'язку з відсутністю робочих еталонів; що листом №158/05 від 29.01.2016 ДП «Харківстандартметрологія» роз'яснило, що наведеної в довідках інформації достатньо для однозначної ідентифікації засобів вимірювальної техніки; що у відповідності до умов п.10.1 договору №2013/ТП-ПР-0159-7 він продовжував дію і на наступні періоди, а підписання 06.01.2014 між сторонами додаткової угоди про зміну з 01.01.2014 ціни свідчить про погодження продовження дії договору; що предметом є саме стягнення заборгованості за фактично спожитий відповідачем газ, яка визначена за проектною номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання, в умовах відсутності комерційного вузла обліку, що прямо передбачено та врегульовано нормами законодавства.
Згідно ст.77 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 03.02.2016 була оголошена перерва до 08.02.2016.
У судовому засіданні 08.02.2016 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд
В С Т А Н О В И В:
Між Публічним акціонерним товариством «Луганськгаз» (газорозподільне постачальник, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» (споживач, відповідач) 01.11.2013 був укладений договір №2013/ТП-ПР-0159-7 на постачання природного газу за регульованим тарифом, за умовами якого постачальник протягом 2013 року здійснює споживачу постачання природного газу в обсягах і порядку, передбачених договором для забезпечення потреб споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість газу у розмірах, строках, порядку та на умовах, передбачених договором (п.1.1 договору).
Відповідно до п.1.2 договору передача газу за цим договором здійснюється на межах балансової належності об'єктів споживача відповідно до актів розмежування ділянок обслуговування. Перелік комерційних вузлів обліку газу та газоспоживного обладнання визначаються сторонами в додатку №1 до договору.
Договірні обсяги постачання газу споживачу наводяться в додатку 2 до договору (п.2.1 договору).
Постачальник забезпечує постачання газу в пункти призначення в обсягах, підтверджених оператором, де передано газ споживачу (п.2.3 договору).
Згідно з п.3.2 договору облік обсягів газу, що постачається на умовах договору, здійснюється згідно з Правилами обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затвердженими наказом Міністерства юстиції України 26.01.2006 за №67/11941, а також згідно з Технічною угодою, що є додатком 3 до договору та іншими діючими нормативно-правовими актами, що регулюють порядок обліку природного газу під час його розподілу.
Відповідно до п.3.3 договору кількість реалізованого газу споживачу визначається на межі балансової належності об'єктів споживача за допомогою вузлів обліку, визначених у додатку 1 до договору. У разі розташування вузлів обліку до межі балансової належності об'єктів споживача витрати і втрати газу, які виникають від місця встановлення комерційного вузла обліку до точки балансового розмежування, віднімаються від загального обсягу протранспортованого газу, визначеного за допомогою вузлів обліку. У разі розташування вузлів обліку за межею балансової належності об'єктів споживача витрати і втрати природного газу, які виникають від точки балансового розмежування до місця встановлення комерційного вузла обліку, додаються до загального обсягу протранспортованого газу, визначеного за допомогою вузлів обліку. Витрати і втрати газу розраховуються відповідно до Методики визначення питомих виробничо-технологічних втрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами та Методики визначення питомих виробничо-технологічних витрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 30.05.2003 №264, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 09.07.2003 за №570/7891 та Методики визначення питомих виробничо-технологічних втрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами та Методики визначення питомих виробничо-технологічних витрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 30.05.2003 №264, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 09.07.2003 за№571/7892 та оформлюються окремим додатком до договору.
Постачальник має право перевіряти роботу вузлів обліку, установлених у споживача, у том числі за допомогою еталонних пересувних вимірювальних комплексів, газопроводи та газоспоживне обладнання, які розташовані на території об'єктів споживача, а також вимагати позачергової перевірки вузлів обліку спеціально уповноваженим органом у сфері метрології. Порядок та строки перевірок передбачений технічною угодою, що є додатком 3 до договору (п.3.4 договору).
Відповідно до п.4.1 договору розрахунки за реалізований споживачеві газ здійснюються за цінами, що встановлюються національною комісією, яка здійснює державне регулювання у сфері енергетики.
Керуючись постановами Кабінету Міністрів України №1548 від 25.12.1996 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів місцевих рад щодо регулювання цін (тарифів)» зі змінами, №605 від 29.04.2006 «ОСОБА_8 питання діяльності національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» (зі змінами), Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами), глава 4 «Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності» , постановами НКРЕ від 30.11.2012 №1559 «Про встановлення граничного рівня ціни на природний газ для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання» , №153 від 28.12.2011 «Про встановлення тарифів на транспортування природного газу розподільними трубопроводами та постачання природного газу за регульованим тарифом для ПАТ «Луганськгаз» , від 19.04.2012 №443 «Про внесення змін до постанови НКРЕ від 28.12.2011 №153» від 28.12.2011 №131 «Про встановлення тарифів на транспортування та постачання природного газу» , від 19.04.2012 №473 «Про внесення змін до постанови НКРЕ від 28.12.2011 №131» вартість до сплати за 1000 куб. м природного газу для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання становить
Ціна з ПДВ грн.У т.ч. ПДВ грн.Без ПДВ грн. Усього до сплати: у тому числі: 4625,3760 770,8960 3854,4800 Ціна на природний газ (без урахування збору до затвердженого тарифу на природний газ у вигляді цільової надбавки, тарифів на транспортування, розподіл і постачання) 4150,8000 691,8000 3459,0000 Тариф на транспортування магістральними трубопроводами 5,4000 0,9000 4,5000 Тариф на транспортування розподільними трубопроводами ПАТ 349,3200 58,2200 291,1000 Тариф на постачання ПАТ 36,8400 6,1400 30,7000 Цільова надбавка (2% до ціни природного газу) 83,0160 13,8360 69,1800 (п.4.2 договору).
Постачальник зобов'язується розміщувати інформацію про ціну газу та її складові на своєму офіційному веб-сайті та засобах масової інформації (п.4.3 договору).
Згідно з п.4.6 договору оплата вартості послуг з постачання газу здійснюється споживачем авансовими платежами із розрахунку договірного обсягу постачання газу згідно з додатком 2.
Сторони в пп.5.3.5 п.5.3 договору передбачили, що споживач зобов'язується забезпечити допуск уповноважених представників постачальника за пред'явленням службового посвідчення на власну територію для огляду вузлів обліку, газопроводів, газоспоживного устаткування, у тому числі, але не виключно: для проведення перевірки, зняття показів, зчитування даних із ЗВТ; для огляду газових мереж від межі балансової належності до точки встановлення комерційного вузла обліку газоспоживного обладнання, що знаходиться на території об'єктів споживача, а також для виконання заходів з відключення/підключення газового обладнання в порядку, визначеному законодавством.
Споживач також зобов'язався негайно повідомляти постачальника про недоліки в роботі ЗВТ (вихід з ладу, несправність, пошкодження, у тому числі пломб) (пп.5.3.6 п.5.3 договору).
Відповідно до п.10.1 договору цей договір набуває чинності з дати підписання та, відповідно до ч.3 ст.631 Цивільного кодексу України, поширює свою дію на відносини, що склались між сторонами з 01.09.2013 та діє до 31.12.2013 року, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення. Договір вважається продовженим на аналогічний період, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов. При цьому сторони мають переоформити додаток 2 щодо договірних обсягів постачання газу, у якому визначити планові обсяги газу на продовжений термін.
27.12.2013 між сторонами була укладена додаткова угода до договору №2013/ТП-ПР-02-7, в якій вони домовилися замінити додаток 2 до договору «Договірні обсяги постачання природного газу на 2013 рік» на новий «Договірні обсяги постачання природного газу на 2014 рік» .
Між Публічним акціонерним товариством «Луганськгаз» (газорозподільне підприємство, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» (замовник, відповідач) 09.01.2015 був укладений договір на розподіл природного газу, за умовами якого газорозподільне підприємство зобов'язалося надати замовнику послугу з транспортування природного газу газорозподільними мережами до межі балансової належності об'єктів замовника або його споживачів (пункт призначення) відповідно до актів розмежування балансової належності газопроводів та експлуатаційної відповідальності сторін. Пункти призначення з переліком комерційних вузлів обліку природного газу та газоспоживаючого обладнання визначаються сторонами додатку №1 до цього договору (п.2.1 договору).
Згідно з п.2.2 договору замовник зобов'язується сплатити газорозподільному підприємству вартість послуги з транспортування природного газу ГРМ у розмірі, строки та порядку, передбачені умовами договору.
Договірні обсяги транспортування природного газу замовника ГРМ визначаються в додатку 2 до цього договору по кожному об'єкту замовника або його споживачів (п.3.1 договору).
Відповідно до п.3.5 договору розподіл підтвердженого обсягу природного газу протягом місяця здійснюється, як правило, рівномірно, ураховуючи середньодобову норму, яка визначається шляхом ділення місячного підтвердженого оператором обсягу природного газу на кількість днів протягом цього місяця. При перевитратах добової норми відбору природного газу без узгодження з газорозподільним підприємством газорозподільне підприємство має право в установленому порядку здійснити примусове обмеження транспортування природного газу до відновлення добової норми.
Акти наданих послуг є підставою для остаточних розрахунків замовника з газорозподільним підприємством (п.3.9 договору).
Згідно з п.4.2 договору облік обсягів природного газу, що транспортується на умовах договору, здійснюється згідно з Правилами обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затвердженими наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 №618, «Правилами користування природним газом для юридичних осіб» , затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання енергетики від 13.09.2012 №1181.
Відповідно до п.4.4 договору обсяг протранспортованого природного газу визначається в пунктах призначення за допомогою комерційних вузлів обліку, визначених у додатку до договору. У разі розташування комерційних вузлів обліку до пункту призначення витрати і втрати природного газу, які виникають від місця встановлення комерційного вузла обліку до пункту призначення, віднімаються від загального обсягу протранспортованого природного газу, визначеного за допомогою комерційних вузлів обліку. У разі розташування комерційних вузлів обліку після пункту призначення витрати і втрати природного газу, які виникають від пункту призначення до місця встановлення комерційного вузла обліку, додаються до загального обсягу протранспортованого газу, визначеного за допомогою комерційних вузлів обліку. Розрахунки втрат і витрат проводяться відповідно до Методики визначення питомих виробничо-технологічних втрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами та Методики визначення питомих виробничо-технологічних витрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 30.05.2003 №264, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 09.07.2003 за №570/7891 та №571/7892. Розрахунок витрат та втрат природного газу в мережі оформлюється Додатком 4 до цього договору.
Розрахунки за послуги з транспортування газу ГРМ здійснюється за тарифом на транспортування газу розподільними трубопроводами, затвердженим для ПАТ «Луганськгаз» постановою НКРЕ від 30.04.2014 №597 «Про встановлення тарифів на транспортування природного газу розподільними трубопроводами та постачання природного газу за регульованими тарифом для ПАТ «Луганськгаз» у розмірі 344 грн 80 коп. за 1000 куб. м без ПДВ, крім того ПДВ 68 грн 96 коп., разом з ПДВ - 413 грн 76 коп. (п.5.1 договору).
Згідно з п.5.5 договору оплата вартості послуг за транспортування газу ГРМ здійснюється замовником на умовах 100% попередньої оплати не пізніше ніж за 5 банківських днів до початку місяця надання послуг з транспортування газу.
Газорозподільне підприємство має право вільного доступу до газового обладнання та комерційних вузлів обліку на території об'єктів замовника або його споживачів (пп.6.2.2 п.6.2 договору); перевіряти роботу комерційних вузлів обліку, установлених на об'єктах замовника або його споживачів, у тому числі за допомогою еталонних пересувних вимірювальних комплексів, а також у разі виникнення спірних питань щодо технічних, у тому числі метрологічних характеристик засобів вимірювальної техніки, вимагати їх позачергової повірки спеціально уповноваженим органом у сфері метрології (пп.6.2.4 п.6.2 договору).
На виконання вказаних умов договір Публічне акціонерне товариство «Луганськгаз» здійснювало поставку газу Товариству з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» . Іншим постачальником природного газу для відповідача виступало Товариство з обмеженою відповідальністю «Ровєр» .
Як зазначив позивач в позовній заяві, 29.07.2015 відповідно до листа ГУ МВС України в Луганській області №4/4594 від 28.07.2015 представники ПАТ «Луганськгаз» прибули на об'єкт ТОВ «Марківський сирзавод» для проведення огляду вузла обліку та газоспоживаючого обладнання котельні відповідача, в ході якого встановлено порушення в використання газового обладнання, які відображено в акті №18-УУ обстеження вузла обліку газу від 29.07.2015.
Листом №08-01-21/301 від 31.07.2015, направленим позивачем на адресу відповідача, для перевірки відповідності метрологічним характеристикам лічильника газу та коректору, ПАТ «Луганськгаз» , керуючись п.3.12.1 Правил користування природним газом для юридичних осіб, вимагало проведення позачергової повірки лічильника газу GMS-G-250-80 заводський номер 060704 та коректору газу «Тандем» заводський №2406, які входять до складу комерційного вузла обліку газу відповідача. Також повідомлялось, що розпломбування та зняття вказаних засобів планувалось на 03.08.2015 об 11-00 год.
03.08.2015 відповідачем не було надано вільного доступу представникам позивача до вузла обліку газу для зняття приладів обліку газу, для проведення перевірки відповідності метрологічним характеристикам лічильника газу і коректору, про що позивачем складено акт про не допуск від 03.08.2015.
Листом від 06.08.2015 №08-01-21/312 позивач повторно вимагав від відповідача проведення позачергової повірки засобів вимірювальної техніки та повідомляв про проведення розпломбування та зняття вказаних засобів 10.08.2015 об 11-00 год.
10.08.2015 відповідачем не було надано вільного доступу представникам позивача до вузла обліку газу для зняття приладів обліку газу, для проведення перевірки відповідності метрологічним характеристикам лічильника газу і коректору, про що позивачем складено акт про не допуск від 10.08.2015.
Листом від 27.08.2015 №01-02-61/1456 позивач втретє вимагав від відповідача проведення позачергової повірки засобів вимірювальної техніки та повідомляв про проведення розпломбування та зняття вказаних засобів 02.09.2015 о 13-00 год.
02.09.2015 о 13-40 год. лічильник газу та коректор газу були зняті для проведення позачергової повірки 03.09.2015 (газоспоживання переведено на байпас), про що складено відповідний акт №01-27/Н042 від 02.09.2015.
03.09.2015 за результатами повірки, проведеної ДП «Харківстандартметрологія» була встановлена непридатність засобів вимірювальної техніки, про що свідчать відповідні довідки №U-589 від 03.09.2015 та №0172Р/12 від 03.09.2015.
Після проведення ремонту засобів вимірювальної техніки відповідач звернувся до позивача з листом №91 від 14.09.2015 для приймання вузла обліку газу.
16.09.2015 були організовані роботи по прийманню вузла обліку природного газу, в ході яких виявлено електроклапан М161RH N.c. DN80 2009 року випуску, який в наданій проектній документації відсутній, про що зазначено в акті №01-27/НО46 від 16.09.2015.
17.09.2015 о 15-05 год. на підставі рішення слідчого судді Марківського районного суду №417/1433/15-к від 17.09.2015 було здійснено демонтаж електроклапана зі слідами втручання в його конструкцію, та на його місце встановлена технологічна котушка, про що складено відповідний акт №01-27/НО48 від 17.09.2015.
24.09.2015 о 15-00 год. вузол обліку природного газу відповідача було прийнято в експлуатацію відповідно до акта №35-УУ від 24.09.2015.
Актом від 24.09.2015 при огляді газоспоживаючого обладнання на об'єкті відповідача та підвідного до компресору газопроводу встановлено, що газопровід знаходиться під тиском, приладом «Поиск» встановлено наявність газу в газопроводі; опломбовано всі можливі місця незаконного відбору газу.
Вказані обставини стали підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.
Відповідно до ст.193 Господарського кодексу України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ст.509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Частиною 1 ст.173 Господарського кодексу України передбачено, що господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.
Згідно ст.11 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав і обов'язків (зобов'язань) є, зокрема, договір.
Згідно ч.1 ст.638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Відповідно до ч.1 ст.639 Цивільного кодексу України договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.
Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до ст.6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Відповідно до преамбули Закону України «Про ринок природного газу» від 09.04.2015 №329-VIII (далі-Закон №329-VIII) він визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, заснованого на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, а також здатного до інтеграції з ринками природного газу держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у тому числі шляхом створення регіональних ринків природного газу.
Пунктом 28 ч.1 ст.1 Закону №329-VIII передбачено, що постачання природного газу - господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і полягає в реалізації природного газу безпосередньо споживачам на підставі укладених з ними договорів.
Відповідно до п.35 ч.1 ст.1 Закону №329-VIII розподіл природного газу - господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і пов'язана з переміщенням природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки споживачам, але що не включає постачання природного газу.
Згідно з ч.1 ст.12 Закону №329-VIII постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов'язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов'язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленими стандартами та нормативно-правовими актами.
Як вже зазначалось, між сторонами були укладені договір №2013/ТП-ПР-0159-7 від 01.11.2013 на постачання природного газу за регульованим тарифом та договір №2013/Т-ПР-02-7 на розподіл природного газу.
Відносно доводів відповідача про припинення дії договору №2013/ТП-ПР-0159-7 від 01.11.2013 через відсутність узгодження обсягів постачання газу на 2015 рік господарський суд зазначає наступне.
Відповідно до п.10.1 договору цей договір набуває чинності з дати підписання та, відповідно до ч.3 ст.631 Цивільного кодексу України, поширює свою дію на відносини, що склались між сторонами з 01.09.2013 та діє до 31.12.2013 року, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення. Договір вважається продовженим на аналогічний період, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов. При цьому сторони мають переоформити додаток 2 щодо договірних обсягів постачання газу, у якому визначити планові обсяги газу на продовжений термін.
Відповідно до ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Згідно з ст.34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідачем до матеріалів справи не надано доказів звернення до позивача про припинення дії вказаного договору. Суд приймає до уваги те, що сторони зобов'язались при пролонгації умов договору переоформити додаток 2, але зауважує, що вказаний обов'язок за умовами договору покладений як на позивача так і відповідача. В даному випадку непереоформлення додатку 2 не може бути підставою для припинення договору №2013/ТП-ПР-0159-7 від 01.11.2013, а вимагає від сторін вчинення визначених дій.
З огляду на викладене вказані заперечення є необґрунтованими.
Відповідно до приписів діючого законодавства та у відповідності до умов укладених між позивачем та відповідачем договорів Публічне акціонерне товариство «Луганськгаз» здійснювало розподіл (транспортування) природного газу, придбаного Товариством з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» у інших постачальників та у випадку відсутності (недостатнього обсягу) лімітів у таких постачальників здійснювало поставку природного газу (в даному випадку іншим постачальником природного газу для відповідача виступало Товариство з обмеженою відповідальністю «Ровєр» .
Технологічно транспортування природного газу інших постачальників та природного газу ПАТ «Луганськгаз» здійснюється розподільними мережами позивача у загальному порядку, тому перед тим, як визначити обсяги поставки природного газу тим чи іншим постачальником необхідно спочатку визначити загальний обсяг протранспортованого/поставленого природного газу. Крім того, необхідність попереднього визначення загального обсягу протранспортованого/поставленого природного газу обумовлена тим, що постачання природного газу від того чи іншого постачальника у звітному періоді не може перевищувати загальний об'єм протранспортованого природного газу у цьому періоді.
В вересні 2015 року іншим постачальником природного газу для Товариства з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» Товариством з обмеженою відповідальністю «Ровєр» було поставлено природний газ в обсязі 50745 м 3 , що підтверджується актом №МРК00000902 від 30.09.2015 (а.с.10), реєстром фактично протранспортованих обсягів природного газу газовими мережами ПАТ «Луганськгаз» підприємствам, що уклали договори з ТОВ «Ровєр» в вересні 2015 року (а.с.28).
29.07.2015 відповідно до листа ГУ МВС України в Луганській області №4/4594 від 28.07.2015 представники ПАТ «Луганськгаз» прибули на об'єкт ТОВ «Марківський сирзавод» для проведення огляду вузла обліку та газоспоживаючого обладнання котельні відповідача, в ході якого встановлено: синхронізація показів між лічильником газу та коректором склала 4,1 м 3 різниця (у зв'язку з чим необхідно провести позачергову повірку приладів вузла обліку газу); пломба №3874755, встановлена ПАТ «Луганськгаз» на глухій блінді з фланцями засувки крана на новому збудованому газопроводі від котельні до компресора в 2014 році, не пошкоджена (документація на новий збудований газопровід у підприємства відсутня); при огляді газопроводу від котельні до компресорної установки (офіційно газопровід біля вузла обліку газу не підключено до системи газопостачання, так як не надано дозволи, ТУ, тощо), було виявлено відвід газопроводу через стіну в зал котельні, в котельні з боку відводу встановлено металеву шафу для інструменту з замком на дверях. Після відкриття шафи, всередині виявлено газопровід Д-57 мм з шаровим краном. Далі від крану з шафи по підлозі котельні газопровід підключено, проведено до батареї опалення біля кімнати операторів. Перед батареєю на кінці трубопроводу встановлено кран. При відкритті в шафі крану відбувся викид газу, який було зафіксовано витокошукачем ТГМ-3. Тобто, офіційно не введений в експлуатацію газопровід, фактично використовувався через відвід, замаскований в шафі та на підлозі котельної (приварений до радіатору опалення). При огляді компресорної установки ВШ-2,3/400 №7309331 було виявлено, що на манометрі перед компресором відображено значення 0,1 мПа. Було здійснено викид газу через 3-х ходовий кран манометру для перевірки наявності природного газу в газопроводі витокошукачем ТГМ-3, який при замірах відобразив сигнал наявності газу. На газозаправній колонці на манометрі зафіксовано значення 185 кгс/см2. Між заправною колонкою та компресором знаходяться 9 великих газових балонів, на манометрах перед балонами зафіксоване значення 200 кгс/см2, 115 кгс/см2. На компресорній установці манометри показали: 1 ст.=0,5 кгс/см2, 2 ст.=0 кгс/см2, 3 ст.=24 кгс/см2, 4 ст.=0 кгс/см2. Вказані порушення в використання газового обладнання відображено в акті №18-УУ обстеження вузла обліку газу від 29.07.2015, в якому у висновку, зокрема, зазначено про необхідність проведення позачергової держповірки приладів вузла обліку газу. Зазначений акт підписаний представниками ПАТ «Луганськгаз» ОСОБА_4, ОСОБА_3, ОСОБА_9, ОСОБА_10, а представник відповідача заступник головного інженера ОСОБА_11, який був присутній при проведенні перевірки і надписав свої зауваження на акт, від його підписання відмовився.
В липні-вересні 2015 року діяли Порядок доступу та приєднання до єдиної газотранспортної системи України, які затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики №420 від 19.04.2012, та Правила користування природним газом для юридичних осіб, які затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики №1181 від 13.09.2012, положення яких і слід застосовувати до правовідносин сторін.
Листом №08-01-21/301 від 31.07.2015 (а.с.36), направленим позивачем на адресу відповідача, для перевірки відповідності метрологічним характеристикам лічильника газу та коректору, ПАТ «Луганськгаз» , керуючись п.3.12.1 Правил користування природним газом для юридичних осіб, вимагало проведення позачергової повірки лічильника газу GMS-G-250-80 заводський номер 060704 та коректору газу «Тандем» заводський №2406, які входять до складу комерційного вузла обліку газу відповідача. Також повідомлялось, що розпломбування та зняття вказаних засобів планувалось на 03.08.2015 об 11-00 год. В зазначеному листі вказано, що розрахунок обсягів споживання та транспортування природного газу на час проведення позачергової повірки засобів вимірювальної техніки буде проведено на підставі п.3.12.5 Правил користування природним газом для юридичних осіб.
Відповідно до п.3.12.5 Правил користування природним газом для юридичних осіб якщо порушень у роботі засобів вимірювальної техніки за результатами позачергової повірки або експертизи засобів вимірювальної техніки не виявлено у всіх випадках обсяг споживання/розподілу/транспортування природного газу за період відсутності засобів вимірювальної техніки розраховується за середньогодинними або середньодобовими даними попередніх п'яти аналогічних періодів. За наявності виявлених та документально підтверджених фактів втручання в роботу засобів вимірювальної техніки, що призвело до викривлення результатів вимірювань обсягу споживання/розподілу/транспортування газу, здійснюється відповідний перерахунок згідно з пп.3.12.3, пп.3.12.4 цього пункту. У разі виникнення між сторонами спірних питань щодо перерахунку за спожитий природний газ та/або здійснення оплати згідно з проведеним перерахунком сторони можуть звернутися до територіальних підрозділів Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, або до суду.
03.08.2015 відповідачем не було надано вільного доступу представникам позивача до вузла обліку газу для зняття приладів обліку газу, для проведення перевірки відповідності метрологічним характеристикам лічильника газу і коректору, про що позивачем складено акт про не допуск від 03.08.2015 (а.с.37).
Листом від 06.08.2015 №08-01-21/312 (а.с.51) позивач повторно вимагав від відповідача проведення позачергової повірки засобів вимірювальної техніки та повідомляв про проведення розпломбування та зняття вказаних засобів 10.08.2015 об 11-00 год.
10.08.2015 відповідачем не було надано вільного доступу представникам позивача до вузла обліку газу для зняття приладів обліку газу, для проведення перевірки відповідності метрологічним характеристикам лічильника газу і коректору, про що позивачем складено акт про не допуск від 10.08.2015 (а.с.52).
Листом від 27.08.2015 №01-02-61/1456 (а.с.53) позивач втретє вимагав від відповідача проведення позачергової повірки засобів вимірювальної техніки та повідомляв про проведення розпломбування та зняття вказаних засобів 02.09.2015 о 13-00 год.
Відповідно до п.3.12.8 Правил користування природним газом для юридичних осіб передбачено, що технічні перевірки комерційних вузлів обліку газу поділяються на планові (за затвердженим газорозподільним/газотранспортним підприємством і споживачем графіком) та позачергові (за наявності розбалансів між кількістю протранспортованого і реалізованого газу або у разі виникнення спірних питань між сторонами договору щодо результатів вимірювань об'єму газу). Строк проведення технічної перевірки, яка здійснюється на місці встановлення вузла обліку, не може перевищувати двох робочих днів. Керівник підприємства (організації), на території якого (якої) розташовано комерційний вузол обліку газу, має забезпечити безперешкодний доступ до нього уповноваженим особам для здійснення перевірки комерційних вузлів обліку газу. Представник сторони, яка здійснює перевірку комерційного вузла обліку газу, має право перевіряти цілісність пломб або захисних елементів, а також цілісність відбитків повірочних тавр або пломб на ЗВТ.
Таким чином дії відповідача з недопущення представників позивача до комерційного вузла обліку газу свідчать про порушення приписів Правил користування природним газом для юридичних осіб та умов пп.5.3.5 п.5.3 договору №2013/ТП-ПР-0159-7 від 01.11.2013.
02.09.2015 о 13-40 год. лічильник газу та коректор газу були зняті для проведення позачергової повірки 03.09.2015 (газоспоживання переведено на байпас), про що складено відповідний акт №01-27/Н042 від 02.09.2015 (а.с.54). В акті зазначено, що лічильник газу GMS-G-250-80-1,0-У2-Нч №060704 та коректор газу «Тандем» №2406 для транспортування упаковані в поліпропіленовий мішок, опломбовані відповідними пломбами №С19241165, №С19241111, №С19241177; що вказані засоби вимірювальної техніки будуть проходити повірку 03.09.2015 в м.Харкові. Зазначений акт підписаний представниками ПАТ «Луганськгаз» ОСОБА_5, ОСОБА_10 та представником споживача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» , ОСОБА_11
Відносно доводів відповідача про те, що акти №18-УУ від 29.07.2015 та №01-27/Н042 від 02.09.2015 не можуть бути прийняті до уваги, оскільки підписані особами, які не передбачені додатком до технічної угоди на здійснення контролю за обліком природного газу, господарський суд зазначає наступне.
Пунктом 12.6 Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 №618 передбачено, що керівник облікової організації та споживач затверджують перелік осіб, що уповноважені здійснювати перевірки комерційних вузлів обліку газу.
В додатку до Технічної угоди на здійснення контролю за обліком природного газу при його транспортуванні та постачанні, яка в свою чергу є додатком №3 до договору на постачання природного газу за регульованим тарифом визначено список представників ПАТ «Луганськгаз» , що мають право допуску до замірних комплексів на ГРМ замовника, зокрема, провідний економіст з фінансово-економічної безпеки ОСОБА_12, начальник служби обліку газу Марківського МРУЕГГ ОСОБА_9, інженер метролог Марківського МРУЕГГ ОСОБА_10.
Як вже зазначалось, акт №18-УУ від 29.07.2015 підписаний представниками ПАТ «Луганськгаз» ОСОБА_4, ОСОБА_3, ОСОБА_9, ОСОБА_10А,. а акт №01-27/Н042 від 02.09.2015 ОСОБА_5, ОСОБА_10. ОСОБА_4, ОСОБА_9 та ОСОБА_10 є особами, які зазначені у вказаному додатку до технічної угоди.
Відповідно до п.3.12.6 Правил користування природним газом для юридичних осіб передбачено, що технічна перевірка комерційних вузлів обліку газу та правильності розрахунків обсягу споживання/розподілу/транспортування природного газу проводиться уповноваженими представниками газопостачального/ газорозподільного/газотранспортного підприємства і споживача у порядку та строки, що передбачені умовами договору або окремою технічною угодою до договору.
Згідно з п.3.12.7 Правил користування природним газом для юридичних осіб до технічної перевірки комерційних вузлів обліку газу допускаються особи, що мають посвідчення про перевірку знань Правил безпеки систем газопостачання України, затверджених наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 1 жовтня 1997 року № 254, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15 травня 1998 року за № 318/2758.
У відповідності до пп.5.3.5 п.5.3 договору №2013/ТП-ПР-0159-7 від 01.11.2013 на постачання природного газу за регульованим тарифом споживач зобов'язався забезпечити допуск уповноважених представників постачальника за пред'явленням службового посвідчення на власну територію для огляду вузлів обліку, газопроводів, газоспоживного устаткування, у тому числі але не виключно: для проведення перевірки, зняття показів, зчитування даних із ЗВТ; для огляду газових мереж від межі балансової належності до точки встановлення комерційного вузла обліку газоспоживного обладнання, що знаходиться на території об'єктів споживача, а також для виконання заходів з відключення/підключення газового обладнання в порядку, визначеному законодавством.
Таким чином, умовами вказаного пункту договору сторони розширили список осіб, яким надано право проведення перевірок на території об'єктів відповідача.
ОСОБА_13 є виконуючим обов'язки начальника Марківського МУЕГГ ПАТ «Луганськгаз» , а ОСОБА_5 - виконуючий обов'язки головного метролога ПАТ «Луганськгаз» .
Відповідно до п.3.12.11 Правил користування природним газом для юридичних осіб передбачено, що за будь-яких перевірок у разі виявлення недоліків, що впливають на результати вимірювань об'єму газу (помилки в розрахунках об'єму розподіленого/протранспортованого газу, відсутність чи вихід з ладу вимірювальних перетворювачів параметрів газу і перепаду тиску, витоки газу в імпульсних лініях до перетворювачів тиску газу та перепаду тиску, виявлення факту несанкціонованого втручання в конструкцію чи в роботу вузла обліку, використання конфігурації обчислювача, яка не відповідає документації на комерційний вузол обліку газу тощо), представник сторони, яка здійснює перевірку комерційного вузла обліку газу, разом з відповідальною за його технічний стан особою складає двосторонній акт про порушення цих Правил. Акт, підписаний представниками сторін, є підставою для проведення перерахунків об'ємів прийнятого-переданого газу. Перерахунки здійснюються в порядку, передбаченому у підпунктах 3.12.3, 3.12.4 цього пункту або в умовах договору. У разі виникнення спірних питань щодо змісту акта під час його підписання сторона, яка перевіряється, має право підписати акт із зауваженнями. У разі відмови представника сторони договору, яка перевіряється, від підписання акта акт підписується тільки представником сторони, яка здійснює перевірку комерційного вузла обліку газу, в односторонньому порядку. В акті робиться відмітка про відмову іншої сторони договору від підписання.
Згідно з абз.3, 4 п.3.13 Правил користування природним газом для юридичних осіб у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки вузла обліку уповноваженим представником газорозподільного/ газотранспортного підприємства порушень цих Правил або умов договору на місці виявлення порушення у присутності представника споживача складається акт про порушення. В акті мають бути зазначені зміст виявленого порушення із посиланням на відповідні пункти цих Правил та вихідні дані, необхідні та достатні для визначення недорахованого обсягу газу та/або суми завданих споживачем збитків. У разі необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт складається в двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
З огляду на викладене, вказані доводи відповідача є необґрунтованими, а акти №18-УУ від 29.07.2015 та №01-27/Н042 від 02.09.2015 складені у відповідності до приписів законодавства та підписані представниками позивача.
Відносно доводів відповідача про неправомірність дій представників позивача при знятті для проведення позачергової повірки засобів вимірювальної техніки, суд зазначає наступне.
В акті №01-27/Н042 від 02.09.2015 зазначено, що лічильник газу GMS-G-250-80-1,0-У2-Нч №060704 та коректор газу «Тандем» №2406 для транспортування упаковані в поліпропіленовий мішок, опломбовані відповідними пломбами №С19241165, №С19241111, №С19241177; що вказані засоби вимірювальної техніки будуть проходити повірку 03.09.2015 в м.Харкові. Зазначений акт підписаний представниками ПАТ «Луганськгаз» ОСОБА_5, ОСОБА_10 та представником споживача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» , ОСОБА_11 без заперечень.
03.09.2015 в приміщенні Товариства з обмеженою відповідальністю - Науково-виробниче підприємство «Укргазгеоавтоматика» в м.Харкові складено акт візуального огляду №10/15 (а.с.184), у висновку якого зазначено, що лічильник газу упакований в поліетиленовий мішок і опломбований пломбами ПАТ «Луганськгаз» №С19241165, №С19241111; пломби та цілісність мішка не порушені; пломби зняті. Зазначений акт підписаний інженером метрологом ПАТ «Луганськгаз» ОСОБА_10, енергетиком Товариства з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» ОСОБА_14А, представником Товариства з обмеженою відповідальністю - Науково-виробниче підприємство «Укргазгеоавтоматика» інженером з метрології Асєєвою.
03.09.2015 комісією у складі представників ПАТ «Луганськгаз» інженером метрологом ОСОБА_10, ОСОБА_5, представником Товариства з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» заступником головного інженера ОСОБА_11 було складено акт №01-27/НО43 (а.с.185) про розкриття пакувальної тари коректора газу «Тандем» №2406, зняття пломби №С19241177. Вказаний акт підписаний представником відповідача без зауважень.
Вказані обставини свідчать про правомірність дій представників позивача, тому доводи відповідача в зазначеній частині є необґрунтованими.
03.09.2015 за результатами повірки, проведеної ДП «Харківстандартметрологія» була встановлена непридатність засобів вимірювальної техніки, про що свідчать відповідні довідки: довідка №U-589 від 03.09.2015 свідчить про непридатність лічильника газу роторного GMS-G-250-80 заводський №060704, а довідка №0172Р/12 від 03.09.2015 - про непридатність коректору об'єму газу Тандем-ТР заводський №2406.
Відносно доводів відповідача про незалучення позивачем до позачергової повірки уповноваженого суб'єкта за місцезнаходженням сторін - ДП «Луганськстандартметрологія» , суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.5 ст.17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» повірка законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, проводиться: науковими метрологічними центрами, які мають міжнародно визнані калібрувальні та вимірювальні можливості за відповідними видами та підвидами вимірювань, та/або із застосуванням національних еталонів; науковими метрологічними центрами, метрологічними центрами та повірочними лабораторіями, уповноваженими на проведення повірки відповідних засобів.
Пунктом 4.1.2 Національного стандарту України ДСТУ 2708:2006 «Метрологія. Повірка засобів вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення» передбачено, що Повірку засобів вимірювальної техніки проводять територіальні органи, уповноважені (акредитовані) на її проведення. У разі якщо територіальні органи за відсутністю відповідних еталонів не можуть провести повірку окремих типів засобів вимірювальної техніки, то повірку цих засобів вимірювальної техніки проводять наукові метрологічні центри, уповноважені (акредитовані) на її проведення. Повірку проводять посадові особи територіальних органів і наукових метрологічних центрів - державні повірники, атестовані у порядку, встановленому нормативно - правовим актом ЦОВМ.
Листом №16/40 від 27.01.2016 (а.с.216) ДП «Луганськстандартметрологія» зазначило, що станом на 03.09.2015 воно не мало можливості виконувати повірку лічильників газу роторних типу GMS-G-250-80 у зв'язку з відсутністю робочих еталонів.
Таким чином проведення повірки засобів вимірювальної техніки ДП «Харківстандартметрологія» є правомірним.
Суд зауважує, що проведення повірки уповноваженим органом, який хоча і знаходиться територіально в іншому місті, не впливає на результат повірки.
З огляду на викладене, доводи відповідача в зазначеній частині є необґрунтованими.
Відносно доводів відповідача про невідповідність довідок ДП «Харківстандартметрологія» №U-589 від 03.09.2015 та №0172Р/12 від 03.09.2015 існуючому у відповідача обладнанню, суд зазначає наступне.
У відповідача відповідно до акту №01-27/Н042 від 02.09.2015 знято лічильник газу GMS-G-250-80-1,0-У2-Нч №060704 та коректор газу «Тандем» №2406.
В довідці №U-589 від 03.09.2015 зазначено про непридатність лічильника газу роторного GMS-G-250-80 заводський №060704.
В довідці №0172Р/12 від 03.09.2015 зазначено про непридатність коректору об'єму газу Тандем-ТР заводський №2406.
Відповідно до листа ДП «Харківстандартметрологія» №158/05 від 29.01.2016 (а.с.218) наведеної в довідках №U-589 від 03.09.2015 та №0172Р/12 від 03.09.2015 інформації достатньо для однозначної ідентифікації засобів вимірювальної техніки.
Суд також вважає, що скорочене умовне позначення в зазначених довідках засобів вимірювальної техніки та посилання на конкретний заводський номер, дають змогу однозначно ідентифікувати засоби вимірювальної техніки, які були направлені на повірку, при якій були присутні представники відповідача.
Крім того, в розписці від 03.09.2015 (а.с.186) представником відповідача зазначено про отримання лічильника газу GMS-G-250-80-1,0-У2-Нч №060704 та коректору газу «Тандем» №2406.
З огляду на викладене, доводи відповідача в зазначеній частині є необґрунтованими.
Після проведення ремонту засобів вимірювальної техніки відповідач звернувся до позивача з листом №91 від 14.09.2015 (а.с.57) для приймання вузла обліку газу.
16.09.2015 були організовані роботи по прийманню вузла обліку природного газу, в ході яких виявлено електроклапан М161RH N.c. DN80 2009 року випуску, який в наданій проектній документації відсутній, про що складено акт перевірки ВОГ №01-27/НО46 від 16.09.2015. В акті зазначено про можливий несанкціонований відбір газу, у зв'язку з чим вузол обліку як комерційний не прийнятий до усунення всіх зауважень. Представник відповідача від підписання зазначеного акта відмовився.
Також 16.09.2015 представниками позивача було складено акт №01-27/Н047, в якому спочатку зазначено про опломбування вузла обліку газу та газового обладнання котельної, а після виявлення невідповідності установки електромагнітного клапана-відсікача проектної документації та втручання в його конструкцію, вузол обліку газу не був прийнятий комерційним та розпломбований.
17.09.2015 о 15-05 год. на підставі рішення слідчого судді Марківського районного суду №417/1433/15-к від 17.09.2015 було здійснено демонтаж електроклапана зі слідами втручання в його конструкцію, та на його місце встановлена технологічна котушка, про що складено відповідний акт №01-27/НО48 від 17.09.2015 (а.с.60). Вказаний акт підписаний представниками сторін.
24.09.2015 о 15-00 год. вузол обліку природного газу відповідача було прийнято в експлуатацію відповідно до акта №35-УУ від 24.09.2015 (а.с.61).
Актом від 24.09.2015 (а.с.62), який підписаний представником споживача, при огляді газоспоживаючого обладнання на об'єкті відповідача та підвідного до компресору газопроводу встановлено, що газопровід знаходиться під тиском, приладом «Поиск» встановлено наявність газу в газопроводі; опломбовано всі можливі місця незаконного відбору газу.
Відносно доводів відповідача щодо необхідності проведення в даному випадку експертної повірки та посилань на приписи п.3 ч.1 ст.1 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» , ДСТУ 2708:2006 суд зазначає наступне.
В п.3 ч.1 ст.1 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» дається визначення експертної повірки засобів вимірювальної техніки - повірка, яка проводиться у разі виникнення спірних питань щодо метрологічних характеристик, придатності до застосування і правильності експлуатації засобів вимірювальної техніки.
Відповідно до п.21 ч.1 вказаного Закону позачергова повірка засобів вимірювальної техніки - повірка засобів вимірювальної техніки, що проводиться, зокрема, за потреби заявника пересвідчитися у придатності засобів вимірювальної техніки до застосування.
Пунктом 4.2.1 Національного стандарту України ДСТУ 2708:2006 «Метрологія. Повірка засобів вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення» передбачено, що для засобів вимірювальної техніки, які підлягають повірці відповідно до 4.1.1, встановлено такі види повірки: первинна, періодична, позачергова, інспекційна та експертна.
Згідно з п.5.5 позачергову повірку проводять, зокрема, за потреби заявника пересвідчитись у придатності засобів вимірювальної техніки до застосування.
Відповідно до пп.5.8.1 п.5.8 ДСТУ 2708:2006 експертну повірку проводять за письмовою заявою державних органів (суду, прокуратури тощо) або юридичних та фізичних осіб. У заяві має бути зазначено мету експертної повірки і причину, що зумовила її проведення.
Відповідачем в даному випадку не доведено суду необхідності проведення саме експертної повірки, не надано письмового підтвердження наявності підстав для її проведення та доказів, що відповідач при складанні відповідних актів за участю представників позивача наполягав на проведенні саме експертної оцінки.
З огляду на викладене, суд прийшов до висновку, що проведення позивачем позачергової повірки засобів вимірювальної техніки відповідає приписам діючого законодавства, тому доводи відповідача в зазначеній частині є необґрунтованими.
Суд вважає необґрунтованими і доводи відповідача щодо невідповідності позначень в актах «установка компресорна блочна УКБ-2,3-200Э» та «компресорна установка ВШ-2,3/400» , оскільки відповідно до копії паспорту на установку компресорну блочну УКБ-2,3-200Э (а.с.91) в останній строчці п.1 «Основні технічні дані» передбачено, що позначення-ВШ-2,3/400 є саме типом компресору, тобто вказані позначення стосуються єдиного компресору.
Відповідно до п.8.5 Порядку доступу та приєднання до єдиної газотранспортної системи України до 5-го числа місяця, наступного за звітним, ГП, ГТП та ГДП разом з постачальниками газу та споживачами оформляють, підписують та скріплюють печатками акти приймання-передачі газу. Постачальник, який у своєму плановому розподілі врахував поставку газу іншому постачальнику, зобов'язаний після закінчення місяця підписати з таким постачальником акт приймання-передачі газу на обсяг фактично використаного газу споживачами цього постачальника. У разі якщо споживач має договірні відносини з постачальником, який не погоджується оформити з таким споживачем акти приймання-передачі газу, обсяг перевитрат газу вважається обсягом постачання газу гарантованим постачальником, на території здійснення ліцензованої діяльності якого знаходиться споживач постачальника. При цьому споживач зобов'язаний до 10-го числа місяця, наступного за розрахунковим, оформити з гарантованим постачальником усі необхідні документи, передбачені договором з ним, та розрахуватися за вищезазначені обсяги газу.
Аналогічні положення містяться і в п.4.7 Правил користування природним газом для юридичних осіб.
В позовній заяві (а.с.4 на звороті) позивачем наведений розрахунок протранспортованого ПАТ «Луганськгаз» відповідачу протягом вересня 2015 року об'єму природного газу: з 10-00 год. 01.09.2015 по 13-40 год. 02.09.2015 - 2310,1666 м 3 газу (котел Е-1,0-0,9Г); з 13-40 год. 02.09.2015 по 15-05 год. 17.09.2015 - 30178,291 м 3 газу (котел Е-1,0-0,9Г); 49875,5046 м3 газу (установка компресорна блочна УКБ-2,3-200Э); з 15-05 год. 17.09.2015 по 15-00 год. 24.09.2015 - 14021,041 м 3 (котел Е-1,0-0,9Г); з 15-00 год. 24.09.2015 по 10-00 год. 01.10.2015 - 4200,9954 м 3 газу (котел Е-1,0-0,9Г). Всього 100586 м 3 газу.
Позивачем з зазначеного обсягу протранспортованого природного газу було розподілено: за договором на постачання природного газу за регульованим тарифом №2013/ТП-ПР-0159-7 від 01.11.20136 в обсязі 49841 м 3 газу; за договором на транспортування №2013/Т-ПР-02-7 від 09.01.2015 в обсязі 50475 м 3 газу.
Враховуючи викладене позивачем було складено акт приймання передачі газу №МРК00000903 від 30.09.2015 (а.с.23) та рахунок №00000760 від 30.09.2015 (а.с.25), які направлені відповідачеві.
Розрахунок зроблений позивачем на підставі норм Податкового кодексу України, постанов НКРЕКП від 30.06.2015 №1886 «Про встановлення граничного рівня ціни на природний газ для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання» , від 30.06.2015 №1888 «Про встановлення загального тарифу на транспортування природного газу, тарифів на транспортування природного газу магістральними та розподільними трубопроводами, постачання природного газу» , постанови НКРЕ від 30.04.2014 №597 «Про встановлення тарифів на транспортування природного газу розподільними трубопроводами та постачання природного газу за регульованим тарифом для ПАТ «Луганськгаз» , виходячи з вартості за 1000 куб. м природного газу для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання з 01.07.2015 у розмірі 8923 грн 68 коп., тобто 49841х8923,68/1000=444765 грн 15 коп. Оскільки у відповідача малась переплата в сумі 01 грн 09 коп., позивачем вказана сума врахована при розрахунку. Заборгованість склала 444764 грн 06 коп.
При розрахунку позивачем також було враховано номінальну потужність газоспоживаючого обладнання (а.с.9).
Судом перевірений вказаний розрахунок та встановлено, що він є правильним, зробленим у відповідності до норм чинного законодавства та виходячи з вищенаведених обставин.
Абзацом 3 п.8.5 постанови НКРЕ від 19.04.2012 №420 передбачено, що у разі якщо споживач має договірні відносини з постачальником, який не погоджується оформити з таким споживачем акти приймання-передачі газу, обсяг перевитрат газу вважається обсягом постачання газу гарантованим постачальником, на території здійснення ліцензованої діяльності якого знаходиться споживач постачальника. При цьому споживач зобов'язаний до 10-го числа місяця, наступного за розрахунковим, оформити з гарантованим постачальником усі необхідні документи, передбачені договором з ним, та розрахуватися за вищезазначені обсяги газу.
Таким чином, відповідач повинен був оплатити природний газ в обсязі 49841 м 3 не пізніше 10 жовтня 2015 року, чого Товариством з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» зроблено не було.
Інші заперечення відповідача не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, а тому судом до уваги не приймаються.
На підставі викладеного господарський суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та про їх задоволення
Судовий збір покладається на відповідача згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Луганськгаз» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Марківський сирзавод» , вул.Задорожнього, б.46, смт.Марківка Луганської області, ідентифікаційний код 37779629, на користь Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Луганськгаз» , вул.Гагаріна, б.87, м.Сєвєродонецьк Луганської області, ідентифікаційний код 05451150, заборгованість за спожитий природний газ в сумі 444764 грн 06 коп., судовий збір у сумі 6671 грн 46 коп., про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 15.02.2016.
Суддя Т.В. Косенко
Згідно з оригіналом
помічник судді
15.02.2016 ОСОБА_8
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2016 |
Оприлюднено | 22.02.2016 |
Номер документу | 55771975 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні