Справа № 172/119/16-к
Провадження № 1-кс/172/37/16
У Х В А Л А
11.02.2016 року Васильківський районний суд Дніпропетровськоїобласті в складі:
слідчогосудді - ОСОБА_1 ,
секретаря ОСОБА_2
за участю:
слідчого - ОСОБА_3
прокурора ОСОБА_4
розглянувши клопотання слідчого СВ Васильківського ВП Синельниківського ВПГУНП в Днiпропетровськiй області ОСОБА_3 про призначення позапланової перевірки дотримання вимог земельного та природоохоронного законодавства, подане в рамках кримінального провадження № 42015040420000002 від 07.03.2015 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 364 КК України, -
В С Т А Н О В И В:
09 лютого 2016 року до Васильківського районного суду Дніпропетровськоїобласті надійшло клопотання слідчого СВ Васильківського ВП Синельниківського ВПГУНП в Днiпропетровськiй області ОСОБА_3 про призначення позапланової перевірки дотримання вимог земельного та природоохоронного законодавства
В обґрунтування клопотання зазначено, що СВ Васильківського ВП ГУ НП в Дніпропетровській області, проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42015040420000002 від 07.03.2015 року за ч.1 ст.364 КК України, ч.2 ст.364 КК України.
В ході проведення досудового розслідування встановлено, що 24.01.2012 року службовими особами Васильківської РДА винесено розпорядження № 19-р-12 «Про видачу державного акту на право постійного користування земельною ділянкою ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова», даним розпорядженням прийнято рішення про видачу державного акту на право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 6113,3 га. на території Добровільскої сільської ради Васильківського району Дніпропетровської області з цільовим призначенням землі для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств машинобудівної промисловості та затвердження технічної документації з землеустрою, що посвідчують право користування земельною ділянкою, розробленою ТОВ "Земельне право".
Вбачається, що дане розпорядження посадовими особами Васильківської районної державної адміністрації, прийняте з порушенням частини 3 статті 122 Земельного Кодексу України, а саме з перевищенням повноважень органів виконавчої влади щодо розпорядження землями промисловості, яке завдало істотної шкоди державним інтересам, що підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства №421/8 від 20 серпня 2013 року.
Під час проведення слідчих дій за даним фактом, було встановлено, що ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» має в розпорядженні артполігон, землі якого розташовані на території Павлоградського та Васильківського районів .
Державне підприємство «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» - юридична особа, місцезнаходження - 49008, Дніпропетровська область, місто Дніпропетровськ, вул. Криворізька, будинок 1.
Відповідно до державного акту на право постійного користування земельною ділянкою виданого ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» серії ЯЯ №045859, земельна ділянка розташована на території Добровільської сільської ради, Васильківського району, Дніпропетровської області, має площу 6133,3000 га, кадастровий номер №1220784400:01:007:0119.
Відповідно до наказу Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.07.2010 року, вказані земельні ділянки мають код цільового призначення 11.02 (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості).
В результаті проведених слідчих дій, було встановлено, що значна частина земель полігону використовуються для вирощування зернових культур. Зокрема, посадовими особами ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» укладено ряд договорів з фермерськими господарствами регіону на обробку земельних ділянок полігону, за рахунок коштів державного підприємства.
Таким чином, землі полігону використовуються не за цільовим призначенням, а як сільськогосподарські землі. Внаслідок використання державних земель полігону фермерськими господарствами для сільськогосподарського товаровиробництва, до бюджету не сплачуються обов`язкові платежі орендна плата за використання земель в сільськогосподарських цілях, що завдає збитків економічним інтересам держави.
Внаслідок можливих неправомірних дій керівництва ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» (код за ЄДРПОУ 14308368) та керівників фермерських господарств, що здійснюють обробку земель полігону, економічним інтересам держави нанесено збитків у розмірі близько 6 млн. грн.
Згідно п. 1, 2 Постанови КМУ «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» від 13.08.2014 № 408: встановлено, що надання дозволу Кабінету Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців державними інспекціями, в тому числі й та іншими контролюючими органами шляхом прийняття відповідного розпорядження. Та надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених КПК України.
В рамках кримінального провадження виникла необхідність перевірити наступні питання: наявність документів, що посвідчують право власності чи право користування на вказану земельну ділянку, виконання вимог щодо використання земельної ділянки за цільовим призначенням, встановлення факту самовільного зайняття та використання земельної ділянки, тощо.
З метою повного та неупередженого розслідування і судового розгляду кримінального провадження виникла необхідність в проведенні перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельної ділянки з кадастровим номером №1220784400:01:007:0119 ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» а відомості та висновки спеціалістів, що знайдуть відображення в актах та розрахунках завданої шкоди, необхідні для встановлення обставин у кримінальному провадженні, та можуть бути використані як докази.
В звязку з чим, слідчий просить доручити Державній інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельної ділянки з кадастровим номером №1220784400:01:007:0119 ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» (код за ЄДРПОУ 14308368) площею6133,3000 га, що розташована на території Добровільської сільської ради Васильківського району, Дніпропетровської області та зобов`язати посадових осіб або представників ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» надати спеціалістам Державної сільськогосподарської інспекції безперешкодний доступ до земельної ділянки, для проведення всіх необхідних заходів пов`язаних з проведенням перевірки, та надати в повному обсязі документацію, необхідну для проведення перевірки. Результати проведеної перевірки направити до СВ Васильківського ВП ГУ НП України в Дніпропетровській області.
Клопотання про фіксацію процесуальної дії за допомогою технічних засобів під час розгляду питання слідчим суддею від учасників процесуальної дії не надійшло, за ініціативою суду не здійснюється, що відповідає положенням ст.107 КПК України.
В судовому засіданні слідчий клопотання підтримав в повному обсязі та просив його задовольнити.
Прокурор в судовому засіданні просив клопотання задовольнити з підстав викладених у клопотанні.
Дослідивши матеріали клопотання, заслухавши слідчого та прокурора, приходжу до наступного.
Судом встановлено, що в провадженні СВ Васильківського ВП Синельниківського ВПГУНП в Днiпропетровськiй області знаходяться матеріали кримінального провадження, внесені до Єдиного реєстру досудового розслідувань № 42015040420000002 від 07.03.2015 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1,2ст. 364 КК України.
Згідно ч. 1 ст. 1 КПК України порядок кримінального провадження на території України визначається лише кримінальним процесуальним законодавством України.
Відповідно до п. 10 ч. 1ст. 3 КПК України кримінальне провадження - досудове розслідування і судове провадження, процесуальні дії у зв`язку із вчиненням діяння, передбаченого Законом України про кримінальну відповідальність.
Згідно п. 18 ч. 1ст. 3 КПК України слідчий суддя - суддя суду першої інстанції, до повноважень якого належать здійснення у порядку передбаченому,КПК України, судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні.
Відповідно доч. 1 ст. 132 КПК Українизаходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження.
В частині 2статті 131 КПК України наведений вичерпний перелік заходів забезпечення кримінального провадження, в якому не передбачено такого заходу як призначення перевірки додержання вимог законодавства.
Згідно ст.40 КПК України слідчий уповноважений : 1) починати досудове розслідування за наявності підстав, передбачених цим Кодексом; 2) проводити слідчі (розшукові) дії та негласні слідчі (розшукові) дії у випадках, встановлених цим Кодексом; 3) доручати проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій відповідним оперативним підрозділам; 4) призначати ревізії та перевірки у порядку, визначеному законом; 5) звертатися за погодженням із прокурором до слідчого судді з клопотаннями про застосування заходів забезпечення кримінального провадження, проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій та інше, а вказане свідчить про те, що передумовою звернення слідчого з клопотанням про дозвіл на проведення позапланової виїзної перевірки є винесена ним постанова про призначення такої перевірки.
Відповідно до ст.93 КПК України збирання доказів, здійснюється сторонами кримінального провадження, потерпілим, представником юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, у порядку, передбаченому цим Кодексом, а згідно ч.2 даної статті сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених цим Кодексом, при цьому приймає процесуальні рішення у спосіб та в порядку, передбаченому ст.110 КПК України, а вказане свідчить про те, що суд не є стороною кримінального провадження, до компетенції якого відносится призначення позапланової перевірки, тобто збирання доказів на стадії досудового розслідування.
Таким чином, проведення певної перевірки в кримінальному провадженні це не захід забезпечення кримінального провадження, в розумінні положень розділу ІІ КПК України, а є законним способом збирання стороною обвинувачення доказів відповідно до ч. 2 ст. 93 КПК, так як заходи забезпечення кримінального провадження - це передбачені КПК заходи примусового характеру, які застосовуються за наявності підстав та в порядку, встановлених законом, з метою запобігання і подолання негативних обставин, що перешкоджають або можуть перешкоджати вирішенню завдань кримінального провадження, забезпеченню його дієвості.
Слідчий суддя суду першої інстанції, який здійснює судовий контроль за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні під час досудового розслідування, за наслідками розгляду клопотання слідчого повноважний надати дозвіл на проведення позапланової виїзної перевірки або відмовити у наданні такого дозволу, при цьому до його компетенції не відноситься вирішення питання про призначення відповідної перевірки.
Відповідно до ст.5,6,9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» органами, які здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель, дотримання вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів, є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі та забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища. До повноважень центрального органу виконавчої владивідноситься здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, в тому числі додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та інше, а вказані повноваження здійснюються шляхом проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб, а також є вчиненням інших передбачених законодавством дій.
Державна інспекція сільського господарства України відповідно до «Положення про Державну інспекцію сільського господарства України», затвердженого Указом Президента України від 23 квітня 2011 року №459, є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, основними завданнями якої, є організація та здійснення державного нагляду (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за веденням державного обліку і реєстрації земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель.
Наказом Міністерства аграрної полатики та продовольства України від 25.02.2013 № 132 затверджено Порядк планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання субєктами господарювання вимог земельного законодавства, за яким інспекційні органи здійснюють планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) шляхом проведення перевірок, обстежень земельних ділянок, при цьому згідно п.3 Порядку підставами для здійснення позапланового заходу є: подання субєктом господарювання письмової заяви до інспекційного органу про проведення перевірки за його бажанням; виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обовязкової звітності, поданих субєктом господарювання; перевірка виконання субєктами господарювання приписів чи інших розпорядчих документів інспекційного органу щодо усунення порушень вимог земельного законодавства, виданих за результатами раніше проведених планових та позапланових заходів; отримання заяв, скарг чи звернень фізичних та юридичних осіб, у яких міститься інформація про порушення субєктом господарювання вимог земельного законодавства (із обовязковим зазначенням суті порушення). Позаплановий захід у таких випадках проводиться за наявності згоди Державної інспекції сільського господарства України на його проведення; неподання у встановлений термін субєктами господарювання документів обовязкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів, та не передбачено таку підставу проведення позапланової перевірки як рішення суду (слідчого судді).
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2014 р. №408 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» у звязку із запровадженням статтею 31 Закону України Про Державний бюджет України на 2014 рікобмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами Кабінет Міністрів України встановлено, що надання дозволу Кабінету Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців державними інспекціями та іншими контролюючими органами за переліком згідно з додатком (за винятком перевірок стану підготовки до роботи енергетичних обєктів субєктів електроенергетики та субєктів відносин у сфері теплопостачання), в тому числі і Державною інспекцію сільського господарства України, здійснюється шляхом прийняття відповідного розпорядження; при цьому надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених КПК України.
Враховуючи викладені обставини, та те, що КПК Українине передбачено порядку розгляду питань про призначення проведення перевірок щодо дотримання вимог діючого законодавства, вважаю, що підстав для задоволення клопотання слідчого про призначення виїзної перевірки не має.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.40,93,110,,132 КПК України, слідчий суддя, -
У Х В А Л И В:
У задоволенні клопотання слідчого СВ Васильківського ВП Синельниківського ВПГУНП в Днiпропетровськiй області ОСОБА_3 про призначення позапланової перевірки дотримання вимог земельного та природоохоронного законодавства, поданого в рамках кримінального провадження № 42015040420000002 від 07.03.2015 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 364 КК України- відмовити.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя
Суд | Васильківський районний суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2016 |
Оприлюднено | 10.03.2023 |
Номер документу | 55916505 |
Судочинство | Кримінальне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні