Постанова
від 08.04.2008 по справі 2-а-590/2008
ТАРАЩАНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №2-а -590/2008 р.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 квітня 2008 року Та ращанський районний суд Київ ської області в складі:

головуючого: судді Василен ка О.М.

при секретарі. Сальник О.Л .

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Тараща справу за адміністративним позовом ОСОБА_2 до управлі ння Пенсійного фонду України в Таращанському районі Київ ської області про стягнення недовиплачених сум доплати д о пенсії та додаткової пенсі ї, передбачених чинним закон одавством, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до су ду із вищеназваним позовом.

В судовому засіданні пози вач позовні вимоги підтримав . Обґрунтовуючи заявлений по зов, позивач зазначив, що він є потерпілим від Чорнобильськ ої катастрофи 4 категорії, пен сіонером, а тому йому у відпов ідності до ст.ст. 39, 51, ЗУ «Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи» передбачена доплата, як н епрацюючому та проживаючому в зоні посиленого радіоекол огічного контролю у розмірі однієї мінімальної заробітн ої плати та додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, в розмірі 15% мінімальної пенсі ї за віком. Проте, в зв'язку з ти м, що ні розмір отримуваної ни м додаткової пенсії, а ні розм ір вищезгаданої доплати до п енсії, не відповідає вимогам ст.ст. 39, 51 Закону, просить Суд ст ягнути з відповідача на його користь за 2004-2007 роки 15447, 40 грн. сум щомісячної грошової доплати , за проживання на території р адіоактивного забруднення т а 2207, 27 грн. сум щомісячної додат кової пенсії за шкоду заподі яну здоров'ю.

Просить звільнити його ві д сплати судового збору, як по терпілого від аварії на ЧАЕС 4 категорії.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнала та суду пояснила, що д ійсно, згідно ст. 51 Закону, яка д іяла до 01.01.2008 року, додаткова пе нсія за шкоду заподіяну здор ов'ю громадянам, віднесеним д о 4 категорії потерпших, випла чується у розмірі 15% мінімальн ої пенсії за віком. Проте заув ажила, що розрахунок додатко вих пенсій провадився відпов ідно до Постанови Кабінету М іністрів України №1 від 03.01.2002 р, . виходячи з розміру 19, 91 грн. Вва жає, що розрахунок додатково ї пенсії, призначеної за норм ами ст. 51 Закону, провадився пр авомірно позивачу у встановл еному порядку, визначеному К абінетом Міністрів України. Починаючи з 01.01.2008 року, згідно в несених змін до цієї статті, о собам, віднесеним до 4 категор ії, щомісячна додаткова пенс ія за шкоду, заподіяну здоров 'ю, призначається в розмірі 5% п рожиткового мінімуму для осі б, які втратили працездатніс ть, а саме в розмірі 23, 50 грн.

Крім того, зауважила, що Пос тановою №836 від 26.07.1996 року, доплат а непрацюючим пенсіонерам, я кі проживають на територіях радіоактивного забруднення встановлена в розмірі 5, 20 грн. Інші підстави для визначення розміру додаткової пенсії з інших величин - відсутні.

Постановою КМУ від 11, 04.2002 року № 497 «Про забезпечення викона ння функцій з призначення і в иплати пенсій органами Пенсі йного фонду» визначено, що ор гани Пенсійного Фонду Україн и здійснюють призначення і в иплату пенсій відповідно до ЗУ «Про пенсійне забезпеченн я», та інших законів, що регулю ють виплату пенсій іншим кат егоріям громадян, тобто визн ачено перелік законів, якими керується ПФУ під час призна чення і виплати пенсій.

Відповідно до Положення пр о Пенсійний фонд України, зат вердженого Указом Президент а від 03.01.2001 року № 121/2001, ПФУ є центра льним органом виконавчої вла ди, що здійснює управління фі нансами пенсійного забезпеч ення, діяльність якого спрям овується і координується КМУ . Бюджет ПФУ щороку затверджу ється КМУ.

Враховуючи конституційну норму щодо обов'язкового вик онання постанов Кабінету Мін істрів України (ст. 117 Консти туції України), представник відповідача вважає, що відпо відачем, при визначенні розм іру пенсії позивачу, було пра вомірно застосовано вказані постанови Кабінету Міністрі в України. Просить суд відмов ити позивачу у задоволенні й ого позовних вимог. Крім того , наполягає, що підставою для в ідмови у задоволенні позову є також пропущенім річного с троку звернення до адміністр ативного суду за захистом.

Судом встановлено, що позив ач являється потерпілим від Чорнобильської катастрофи 4 категорії, пенсіонером, прож иваючим на території зони по силеного радіоекологічного контролю.

З 26.04.1995 року позивач перебува є на обліку в управлінні-Пенс ійного фонду Таращанського р айону.

Так, відповідачем при приз наченні пенсії позивачу, як п отерпілому від аварії на Чор нобильській АЕС 4 категорії, н е було дотримано встановлено го ст. 51 розміру додаткової пе нсії за шкоду заподіяну здор ов'ю, а саме 15% мінімальної пенс ії за віком та встановленого ч.2 ст. 39 Закону розміру доплати до пенсії, як непрацюючому пе нсіонеру, який проживає на те риторії радіоактивного забр уднення в розмірі однієї мін імальної заробітної плати.

Не погоджуючись з розміром пенсії та доплати до неї, пози вач звертався до відповідача з проханням провести нараху вання додаткової пенсії та д оплати до неї відповідно до с татей 39, 51 Закону. Проте, в зв'язк у з тим, що відповідачем йому б уло відмовлено, останній зве рнувся до суду за захистом св оїх прав та інтересів і проси ть суд

стягнути з відповідача на його користь за 2004-2007 роки 15447, 4 0 грн. щомісячної грошової доп лати, за проживання на терито рії радіоактивного забрудне ння та 2207, 27 грн. щомісячної дода ткової пенсії за шкоду запод іяну здоров'ю.

Частиною 2 ст. 39 ЗУ «Про стат ус і соціальний захист грома дян, які постраждали внаслід ок Чорнобильської катастроф и" яка діяла до 01.01.2008 року передб ачено, що пенсії непрацюючим пенсіонерам, які проживають у зоні посиленого радіоекол огічного контролю, підвищуют ься на одну мінімальну зароб ітну плату, а тому суд не може погодитись з позицією відпов ідача щодо відсутності закон них підстав у проведенні поз ивачу доплати в такому розмі рі.

Відповідач при обчисленні доплати до пенсії непрацююч им пенсіонерам, які проживаю ть у зоні посиленого радіоек ологічного контролю, керуєть ся постановою КМУ „Про компе нсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи» від 26.07 .1996 року № 836, внаслідок чого допл ата проводилася у розмірі 5, 20 г рн., що на думку суду - безпідст авно, оскільки даний розмір с уперечить вимогам ст. 39 Закону , яка діяла до 01.01.2008 року.

Згідно із Законом України в ід 19.12.2006 p. N 489-V дію ст. 39 Закону Украї ни «Про статус і соціальний з ахист громадян, які постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи" зупинено на 2007 рі к в частині виплати компенса цій і допомог у розмірах відп овідно до мінімальної заробі тної плати.

Рішенням Конституційного суду України від 09.07.2007 року визн ано такими, що не відповідают ь Конституції України (є н еконституційними), такі поло ження Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к": зокрема, пункту 30 статті 71, як им зупинено на 2007 рік дію в част ині виплати компенсацій і до помог у розмірах відповідно до мінімальної заробітної пл ати - пунктів 6 та 8 частини перш ої статті 30, пункту 1 частини пе ршої статті 36, абзаців другого , третього та четвертого част ини першої статті 37, абзаців д ругого, третього, четвертого частини першої та частини др угої статті 39, статей 40, 41, 44, абзац ів другого, третього, четверт ого, п'ятого, шостого та сьомог о частини першої, частини тре тьої, абзаців другого, третьо го, четвертого, п'ятого, шостог о, сьомого частини четвертої та частини сьомої статті 48 За кону України "Про статус і соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи".

Відповідно до ч.3 даного ріш ення, положення статей 29, 36, абз ацу третього частини другої статті 56, частини першої статт і 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 ста тті 71, статей 98, 103, 111 Закону Украї ни "Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік", визнані неконсти туційними, втрачають чинніст ь з дня ухвалення Конституці йним Судом України цього Ріш ення.

Відповідно до ст.76 Закону Ук раїни „Про державний бюджет України на 2007 рік", розмір мінім альної заробітної плати вста новлено: з 1 січня 2007 року 400 грн. н а місяць, з 1 квітня - 420 грн., з 1 лип ня - 440 грн., з 1 жовтня - 460 грн.

31 10 2006 року набрав чинності За кон України від 05.10.2006 року «Про внесення змін до Закону Укра їни «Про статус і соціальний захист громадян, що постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи», у якому визнач ені основні положення щодо р еалізації конституційного п рава громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи, оскільки згідно ст.50 Конституції України кожен має право на безпечне д ля життя і здоров'я довкілля т а на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди .

Розділ 8 вищевказаного Зако ну передбачає правила призна чення та виплати пенсій і ком пенсацій особам віднесеним д о категорій 1, 2, 3, 4.

Стаття 49 цього розділу визн ачає пенсії особам віднесени м до вказаних категорій у виг ляді державної пенсії, додат кової пенсії за шкоду, заподі яну здоров'ю, яка призначаєть ся після виникнення права на державну пенсію.

Стаття 51 ЗУ «Про статус і соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи», яка д іяла до 01.01.2008 року передбачає, щ о особам, віднесеним до катег орії 4, додаткова пенсія за шко ду, заподіяну здоров'ю, призна чається у розмірі 15 процентів мінімальної пенсії за віком .

Починаючи з червня 2004 року мі німальна пенсія за віком в Ук раїні встановлювалася на рів ні прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність.

Статтею 62 Закону України „П ро державний бюджет України на 2007 рік" від 19 грудня 2006 року № 489- 5, що набрав чинності з 1 січня 20 07 року, був затверджений прожи тковий мінімум на одну особу , яка втратила працездатніст ь: з 1 січня - 380 грн, з 1 квітня -387 грн ., з 1 жовтня - 395 грн.

Зазначена стаття була змін ена Законом України від 15.03.2007 ро ку №749-5 та існує в новій редакці ї з 28.03.2007 року, якою прожитковий мінімум для особи, яка втрати ла працездатність, визначени й з 1 січня - 380 грн, з 1 квітня - 406 грн , з 1 жовтня - 411 грн, при цьому дан а стаття доповнена, що для виз начення мінімального розмір у пенсії за віком відповідно до абз.1 ч.1 ст.28 ЗУ „ Про загально обов'язкове державне пенсійн е страхування" з 1 квітня та з 1 ж овтня 2007 року застосовується прожитковий мінімум для осіб , які втратили працездатніст ь, визначений абз.5 ч.1 цієї стат ті, збільшений на 1 відсоток, щ о складає 410, 06 грн; 415, 11 грн.

Згідно ст. 46 Конституції України мінімальна пенсія з а віком не може бути нижчою ні ж прожитковий мінімум, ст.ст. 1 7, 19 ЗУ «Про державні соціальні стандарти та державні соціа льні гарантії» наголошують, що мінімальна пенсія за віко м є державною гарантією і вон а визначається виключно зако ном України.

Відповідно до ч. 4 ст. 54 Закону України „Про статус і соціал ьний захист громадян, що пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи", порядок об числення пенсії по інвалідно сті, що настала внаслідок кал іцтва чи захворювання, і пенс ії у зв'язку з втратою годувал ьника внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи визначається Кабінетом Міністрів України , внаслідок чого відповідач к ерувався розміром 19, 19 грн., виз наченим постановою КМУ „Про підвищення розмірів пенсій т а інших соціальних виплат ок ремим категоріям пенсіонері в, фінансування яких здійсню ється за рахунок державного бюджету" від 3 січня 2002 року № 1, щ о суд вважає безпідставним.

Стаття 67 ЗУ «Про статус і с оціальний захист громадян, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи» виз начає, що конкретні розміри в сіх доплат, пенсій і компенса цій підвищуються Кабінетом М іністрів України відповідно до зміни індексу вартості жи ття і зростання мінімальної заробітної плати.

У разі збільшення розміру п рожиткового мінімуму для осі б, які втратили працездатніс ть, визначеного законом, підв ищується розмір пенсії, визн ачений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, з аподіяну здоров'ю, особам, від несеним до категорії 1, 2, 3, 4, розм ір щомісячної компенсації сі м'ям за втрату годувальника в наслідок Чорнобильської кат астрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановле ння нового розміру прожитков ого мінімуму.

Позиція відповідача, управ ління Пенсійного фонду у Тар ащанському районі, грунтуєть ся виключно на Постановах Ка бінету Міністрів України.

Згідно ст.8 Конституції України, в Україні визнаєтьс я і діє принцип верховенства права. Конституція Украї ни має вищу юридичну силу. Зак они та інші нормативно-право ві акти приймаються на основ і Конституції України та повинні відповідати їй. Но рми Конституції України - є норми прямої дії.

Відповідно до ст.19 ч. 2 Конст итуції України, органи держ авної влади та органи місцев ого самоврядування, їх посад ові особи зобов'язані діяти л ише на підставі, в межах своїх повноважень та у спосіб, що пе редбачений Конституцією та Законами України.

Статтею 113 Конституції У країни передбачено, що KM Украї ни у своїй діяльності керуєт ься Конституцією Україн и та Законами України.

Враховуючи вищенаведене, с уд вважає за необхідне засто совувати саме норму Закону, а не постанови KM України.

Так, суд, зваживши на всі вищ евказані норми Законів, прий шов до висновку, що дійсно роз мір додаткової пенсії позива ча та доплати до неї не відпов ідали розмірам встановленим ст.ст. 39, 51 ЗУ «Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи», а тому с уд не може погодитися з позиц ією відповідача щодо правомі рності проведення виплати до даткової пенсії та доплати д о неї у розмірах відповідно д о Постанов KM України.

Згідно з ст. 99 КАС України для звернення до адміністративн ого суду встановлений річний строк, який обчислюється з дн я, коли особа дізналася або по винна була дізнатися про пор ушення своїх прав, свобод чи і нтересів. Так як, позивач із за явою до суду про відновлення свого порушеного права звер нувся лише 14.02.2008 року, суд, вважа ючи вимогу позивача про стяг нення з відповідача на його к ористь недоплаченої суми щом ісячних доплат до пенсії та д одаткової пенсії за 2004-2006 роки т а частково за 2007 рік безпідста вною, прийшов до висновку, що п озов підлягає частковому зад оволенню.

Сторони підлягають звільн енню від сплати судового збо ру на користь держави.

Керуючись ст.ст6, 9, 17, 89, 99, 100, 158-163, 185, 186 КАС України, ст.ст. 1, 13, 37, 39, 49-51, 67, 71 За кону України „Про статус і со ціальний захист громадян, як і постраждали внаслідок Чорн обильської катастрофи", ст.17 З акону України „Про державні соціальні стандарти і держав ні соціальні гарантії" від 05.10.2 000 року, ст.62, 76 Закону України „П ро Державний бюджет України на 2007 рік.", ст.4 Декрету КМУ "Про д ержавне мито", суд-

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити част ково.

Зобов'язати управління Пе нсійного фонду України в Тар ащанському районі провести ОСОБА_2 перерахунок та вип лату додаткової пенсії за шк оду, заподіяну здоров'ю, відпо відно до вимог ст. 51 ЗУ „Про ста тус та соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи" за період з 14.02.2007 року, з посл ідуючим її перерахунком у ві дповідності до змін діючого законодавства та встановлен ня нових розмірів прожиткови х мінімумів для осіб, які втра тили працездатність.

Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Тара щанському районі провести ОСОБА_2 перерахунок та випл ату доплати до пенсії відпов ідно до ст. 39 ЗУ „Про статус і со ціальний захист громадян, як і постраждали внаслідок Чорн обильської катастрофи" за пе ріод з 14.02.2007 року, з послідуючим її перерахунком у відповідн ості до змін діючого законод авства та встановлення нових розмірів мінімальної заробі тної плати.

В решті позову відмовити.

Звільнити сторони від спла ти судового збору на користь держави.

Постанова може бути оскар жена в апеляційному порядку до адміністративного апеляц ійного суду Київської област і через Таращанський районни й суд шляхом подачі в десятид енний строк з дня проголошен ня постанови заяви про апеля ційне оскарження і поданням після цього протягом двадцят и днів апеляційної скарги, з п одачею її копії до апеляційн ої інстанції.

СудТаращанський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення08.04.2008
Оприлюднено13.07.2010
Номер документу5597403
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-590/2008

Постанова від 08.04.2008

Адміністративне

Таращанський районний суд Київської області

Василенко О.М.

Постанова від 23.12.2008

Адміністративне

Сумський районний суд Сумської області

Степаненко О.А.

Ухвала від 04.12.2008

Адміністративне

Голованівський районний суд Кіровоградської області

Бутенко О.Ф.

Постанова від 13.11.2008

Цивільне

Снігурівський районний суд Миколаївської області

Яворська Н.І.

Постанова від 17.07.2008

Адміністративне

Канівський міськрайонний суд Черкаської області

Штих К.М.

Ухвала від 10.07.2008

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Удовіченко С.О.

Постанова від 22.05.2008

Адміністративне

Ічнянський районний суд Чернігівської області

Негода А.М.

Постанова від 12.02.2008

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Шевчук С.М.

Постанова від 11.02.2008

Адміністративне

Макарівський районний суд Київської області

Тюхтій П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні