ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел.230-31-34
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 32/356 26.02.09
За позовом Обслуг овуючого кооперативу «Дачне товариство «Плато»
До Севастопольсь кої міської ради
Третя особа Обс луговуючий кооператив «Дачн о-будівельне товариство «Сяй во Севастополя»
Про ві дміну рішення
Суддя Хрипун О.О.
Представники сторін:
Від Позивача Филон ович Є.Д. - предст.
Від Відповідача Чир кова О.М. - заст..юр.від.
Від Третьої особи Нал есна Г.А.- адв., Василевсь кий Е.С. - адв.
Обставини справи:
Обслуговуючий ко оператив «Дачне товариство « Плато»звернулося до Господа рського суду міста Києва з по зовом до Севастопольської мі ської ради про відміну рішен ня 10 сесії Севастопольської м іської ради від 10.06.2008 № 4468 «Про да чу згоди громадянам - членам Обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельного товарис тва «Сяйво Севастополя»щодо передачі у власність земель них ділянок для індивідуальн ого дачного будівництва в ра йоні Фіолентовского шосе та згоди на розробку проекту зе млеустрою щодо відведення зе мельної ділянки».
Свої вимоги Позивач обґру нтовує порушенням Відповіда чем при прийнятті оскаржуван ого рішення положень статті 124 Земельного кодексу України , статті 16 Закону України «Про оренду землі», Положення про порядок передання в оренду з емельних ділянок, затверджен ого рішенням № 912 від 11.10.2006.
Відповідач проти заявлени х позовних вимог заперечує, в важає їх необґрунтованим, та кими, що заявлені без достатн іх правових підстав, оскільк и оскаржуване рішення було п рийнято у відповідності до ч инного законодавства, зокрем а, Відповідач зазначив, що гро мадяни - члени Обслуговуючо го кооперативу «Дачно-будіве льного товариства «Сяйво Сев астополя»звернулися до Відп овідача з клопотанням про на дання у власність в межах нор м безоплатної приватизації з емельних ділянок.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідач а проти позову заперечила та просила відмовити в його зад оволенні через необґрунтов аність, зазначивши, що посила ння Позивача на порушення йо го прав та інтересів є незако нним, оскільки Позивач керує ться іншими нормами чинного законодавства ніж ті, що регу люють правовідносини, які ск лались між сторонами.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін та третьої особи, дослідивши матеріали справи та надані докази, Госп одарський суд міста Києва
ВСТАНОВИВ:
10.06.2008 Севастопольською міською радою V скликання 10 се сії прийнято рішення № 4468 «Про дачу згоди громадянам - чле нам Обслуговуючого кооперат иву «Дачно-будівельного това риства «Сяйво Севастополя»щ одо передачі у власність зем ельних ділянок для індивідуа льного дачного будівництва в районі Фіолентовского шосе та згоди на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки»
Частиною 1 ст. 13 та ч. 1 - 3 ст. 14 Кон ституції України передбачен о, що земля, її надра, атмосфер не повітря, водні та інші прир одні ресурси, які знаходятьс я в межах території України, п риродні ресурси її континент ального шельфу, виключної (мо рської) економічної зони є об 'єктами права власності Укра їнського народу. Від імені Ук раїнського народу права влас ника здійснюють органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування в межах, ви значених цією Конституцією.
Земля є основним національ ним багатством, що перебуває під особливою охороною держ ави.
Право власності на землю га рантується. Це право набуває ться і реалізується громадян ами, юридичними особами та де ржавою виключно відповідно д о закону.
Пунктом 12 Перехідних положе нь Земельного кодексу Україн и визначено, що до розмежуван ня земель державної і комуна льної власності повноваженн я щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, кр ім земель, переданих у приват ну власність, та земель, на яки х розташовані державні, в том у числі казенні, підприємств а, господарські товариства, у статутних фондах яких держа ві належать частки (акції, паї ), об'єкти незавершеного будів ництва та законсервовані об' єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські рад и, а за межами населених пункт ів - відповідні органи викона вчої влади.
Відповідно до частини 1 стат ті 60 Закону України „Про місце ве самоврядування в Україні” територіальним громадам сіл , селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухо ме майно, доходи місцевих бюд жетів, інші кошти, землю, приро дні ресурси, підприємства, ус танови та організації, в тому числі банки, страхові товари ства, а також пенсійні фонди, ч астку в майні підприємств, жи тловий фонд, нежитлові примі щення, заклади культури, осві ти, спорту, охорони здоров'я, н ауки, соціального обслуговув ання та інше майно і майнові п рава, рухомі та нерухомі об'єк ти, визначені відповідно до з акону як об'єкти права комуна льної власності, а також кошт и, отримані від їх відчуження .
Згідно частини 5 статті 16 Зак ону України „Про місцеве сам оврядування в Україні” від і мені та в інтересах територі альних громад права суб'єкта комунальної власності здійс нюють відповідні ради.
Повноваження міських рад, в тому числі у сфері земельних відносин, передбачені Закон ом України ”Про місцеве само врядування в Україні”. Так ві дповідно до статті 26 цього Зак ону до повноважень міської р ади належить вирішення відпо відно до закону питань регул ювання земельних відносин.
Згідно зі ст. 9 Земельного ко дексу України до повноважень Севастопольської міської ра ди у галузі земельних віднос ин на її території, зокрема, на лежить: розпорядження землям и територіальної громади міс та; передача земельних ділян ок комунальної власності у в ласність громадян та юридичн их осіб відповідно до цього К одексу; надання земельних ді лянок у користування із земе ль комунальної власності від повідно до цього Кодексу; вил учення земельних ділянок із земель комунальної власност і в порядку, передбаченому ци м Кодексом; викуп земельних д ілянок для суспільних потреб міста; припинення права кори стування земельними ділянка ми у випадках, передбачених ц им Кодексом; прийняття рішен ня щодо звільнення самовільн о зайнятих земельних ділянок ; підготовка висновків щодо в илучення (викупу) та надання з емельних ділянок із земель д ержавної власності, що прово дяться органами виконавчої в лади; встановлення та зміна м еж сіл, селищ, районів у містах ; організація землеустрою; ко ординація діяльності місцев их органів земельних ресурсі в; здійснення контролю за вик ористанням і охороною земель комунальної власності, доде ржанням земельного та еколог ічного законодавства; обмеже ння, тимчасова заборона (зупи нення) чи припинення викорис тання земельної ділянки гром адянами та юридичними особам и в разі порушення ними вимог земельного законодавства; і нформування населення щодо н адання, вилучення (викупу) зем ельних ділянок; внесення у вс тановленому порядку пропози цій до Верховної Ради Україн и щодо встановлення та зміни меж міст; вирішення земельни х спорів; вирішення інших пит ань у галузі земельних відно син відповідно до закону.
Рішенням Севастопольської міської ради від 11.10.2006 № 912 було з атверджено Положення про пор ядок надання земельних ділян ок для житлової забудови жит лово-будівельним, обслуговую чим кооперативам та товарист вам індивідуальних забудовн иків, яким визначено, що земел ьні ділянки, повноваження по розпорядженню якими надано Севастопольській міській ра ді, і які згідно з Генеральним планом м. Севастополя передб ачені для житлової забудови, надаються житлово-будівельн им, обслуговуючим кооператив ам і товариствам індивідуаль них забудовників (далі -ЖБК, ОК , ТІЗ) в порядку, визначеному З емельним кодексом України, р ішеннями Севастопольської м іської ради, з урахуванням ос обливостей, визначених даним Положенням.
Згідно з п. 2.1 цього Положення для надання земельної ділян ки для житлової забудови ЖБК , ОК та ТІЗ звертаються в міськ у раду з відповідним клопота нням про надання земельної д ілянки, до якого мають бути до дані матеріали попереднього узгодження місця розташуван ня земельної ділянки та об'єк тів будівництва на неї, зокре ма: викопіювання з генплану а бо іншої містобудівної докум ентації, земельно-кадастрову довідку про наявність зареє строваних власників (землеко ристувачів) на земельній діл янці, матеріали вибору земел ьної ділянки, погоджені у вст ановленому порядку, з нанесе нням на ньому варіантів розм іщення об'єктів будівництва із зазначенням площі під об'є ктом, комплексний містобудів ний висновок про можливість житлового будівництва на дан ій ділянці, висновок Головно го управління земельних ресу рсів, установчі та реєстраці йні документи ЖБК, ОК та ТІЗ, п ерелік членів ЖБК, ОК та ТІЗ, з аяви членів ЖБК, ОК та ТІЗ про надання безоплатно у власніс ть земельної ділянки в межах норм, визначених Земельним к одексом України, з наданням д окументів, які підтверджують громадянство України і факт того, що своє право на отриман ня безоплатно у власність (пр иватизацію) земельної ділянк и за даним цільовим призначе нням не використано, заяви чл енів ЖБК, ОК та ТІЗ про надання в оренду земельної ділянки в межах норм, визначених Земел ьним кодексом України, - в разі , якщо член кооперативу (товар иства) не є громадянином Укра їни або використав своє прав о на отримання безоплатно у в ласність (приватизацію) земе льної ділянки за даним цільо вим призначенням. В разі відс утності будь-якого з докумен тів, зазначених в даному пунк ті Положення, питання про над ання ЖБК, ОК і ТІЗ земельної ді лянки на розгляд міської рад и не вноситься.
Оцінюючи подані позиваче м докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуютьс я на всебічному, повному і об' єктивному розгляді в судовом у засіданні всіх обставин сп рави в їх сукупності, суд вваж ає, що вимоги позивача підляг ають задоволенню з наступних підстав.
Згідно статті 32 Господарськ ого процесуального кодексу У країни доказами у справі є бу дь-які фактичні дані, на підст аві яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи від сутність обставин, які мають значення для правильного ви рішення господарського спор у.
Відповідно до статті 33 Госп одарського процесуального к одексу України кожна сторона повинна довести ті обставин и, на які вона посилається як н а підставу своїх вимог і запе речень.
Відповідно до ч. 1 ст. 41 Земел ьного кодексу України житлов о-будівельним (житловим) та га ражно-будівельним кооперати вам за рішенням органів вико навчої влади або органів міс цевого самоврядування земел ьні ділянки для житлового і г аражного будівництва переда ються безоплатно у власність або надаються в оренду у розм ірі, який встановлюється від повідно до затвердженої міст обудівної документації.
При цьому, суд зазначає, що с уб' єктами права на землю в д аному випадку виступають від повідні кооперативи як юриди чні особи, що в свою чергу, вик лючає можливість застосуван ня до спірних правовідносин положень статті 118 Земельного кодексу України, якою передб ачено порядок безоплатної пр иватизації земельних діляно к громадянам.
Вказана норма Земельного к одексу України передбачає мо жливість безоплатної переда чі кооперативу у власність к ооперативу земельних діляно к державної або комунальної власності, однак, за буквальн им змістом статті, без застос ування норм безоплатної прив атизації, оскільки в розумін ні ч. 1 ст. 41 Земельного кодексу України йдеться саме про при ватизацію ділянок кооперати вами як юридичними особами.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земель ного кодексу України громадя ни та юридичні особи набуваю ть права власності та права к ористування земельними діля нками із земель державної аб о комунальної власності за р ішенням органів виконавчої в лади або органів місцевого с амоврядування в межах їх пов новажень, визначених цим Код ексом, або за результатами ау кціону.
Набуття права на землю гром адянами та юридичними особам и здійснюється шляхом переда чі земельних ділянок у власн ість або надання їх у користу вання (ч. 2 ст. 116 Земельного коде ксу України).
Безоплатна передача земел ьних ділянок у власність гро мадян провадиться у разі: при ватизації земельних ділянок , які перебувають у користува нні громадян; одержання земе льних ділянок внаслідок прив атизації державних і комунал ьних сільськогосподарських підприємств, установ та орга нізацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в ме жах норм безоплатної привати зації, визначених цим Кодекс ом (ч. 3 ст. 116 Земельного кодексу України).
З аналізу положень Земельн ого кодексу України про прив атизацію земель громадянами не вбачається підстав вважа ти, що земельні ділянки коопе ративів можуть бути приватиз овані громадянами - членами к ооперативу, а ч. 3 ст. 116 Земельно го кодексу України серед різ них видів передачі земельних ділянок громадянам не згаду є можливість отримання грома дянами земельних ділянок жит лово-будівельних (житлових) т а гаражних кооперативів.
Відповідно до частини друг ої статті 124 Земельного кодекс у України, передача в оренду з емельних ділянок, що перебув ають у державній або комунал ьній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випад ків, встановлених частинами другою та третьою статті 134 ць ого Кодексу.
В свою чергу, частина друга статті 134 Земельного кодексу У країни передбачає, що не підл ягають продажу на конкурентн их засадах (земельних торгах ) земельні ділянки державної чи комунальної власності аб о права на них у разі: розташув ання на земельних ділянках о б'єктів нерухомого майна, що п еребувають у власності грома дян, юридичних осіб, в яких від сутні акції (частки, паї), що на лежать державі, крім випадкі в відмови власника розташова ного на земельній ділянці не рухомого майна від її викупу або укладення договору орен ди; використання земельних д ілянок для користування надр ами та спеціального водокори стування відповідно до отрим аних спеціальних дозволів (л іцензій); використання реліг ійними організаціями, які ле галізовані в Україні, земель них ділянок під культовими б удівлями; перебування в кори стуванні земельних ділянок а бо розташованих на них будів ель підприємств, установ та о рганізацій, що належать до де ржавної та комунальної власн ості, підприємств і громадсь ких організацій у сферах кул ьтури і мистецтв (у тому числі національних творчих спілок ); розміщення дипломатичних т а прирівняних до них предста вництв іноземних держав і мі жнародних організацій згідн о з міжнародними договорами України; будівництва та обсл уговування лінійних об'єктів транспортної та енергетично ї інфраструктури (доріг, газо проводів, водопроводів, ліні й електропередачі, аеропорті в, нафто- та газових терміналі в, електростанцій тощо); прове дення комплексної реконстру кції кварталів (мікрорайонів ) застарілого житлового фонд у відповідно до закону; будів ництва соціального та доступ ного житла, якщо конкурс на йо го будівництво вже проведено .
Існування вказаних обстав ин на момент прийняття спірн ого рішення Відповідачем до матеріалів справи не надано.
Частина 3 статті 134 Земельног о кодексу України виключає м ожливість проведення земел ьних торгів при наданні (пере дачі) земельних ділянок гром адянам у випадках, передбаче них статтями 34, 36 та 121 цього Коде ксу. Як було встановлено судо м, прийняття спірного рішенн я стосується виключно юридич них осіб, а не громадян-членів кооперативу, а тому не є можли вим застосування до спірних правовідносин норм земельно го законодавства при наданні земельних ділянок громадяна м.
Матеріалами справи встановлено, що Позивач 26.07.2007 зв ернувся до Севастопольської державної адміністрації та Севастопольської міської ра ди з клопотанням про передач у в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 11,61 га для б удівництва та обслуговуванн я дачного кооперативу в райо ні м. Фіолент, та з відповідним клопотання від 14.08.2007 Позивач зв ернувся до Севастопольськог о міського управління земель них ресурсів.
Севастопольське міське у правління земельних ресурсі в своїм листом № 1170/1/9-07 від 16.08.2007 за значило, що для прийняття від повідного рішення про переда чу земельної ділянки необхід но погодити місце розташуван ня зазначеної земельної діля нки.
Згідно з висновком від 30.10.2007 № 03-814, затвердженим першим засту пником начальника Головного управління земельних ресурс ів в м. Севастополь, по матеріа лам погодження місця розташу вання та цільового призначен ня земельної ділянки орієнто вною площею 11,61 га, розташовано ї в районі м. Фіолент, для дачн ого будівництва громадян - ч ленів Обслуговуючого коопер ативу ”Дачне товариство ”Пла то”, Головне управління земе льних ресурсів в м. Севастопо ль вирішило можливим розглян ути питання щодо надання заз наченої земельної ділянки на конкурентних началах.
Суд зазначає, що аналогічни й висновок Головного управлі ння земельних ресурсів в м. Се вастополь був отриманий і Об слуговуючим кооперативом ”Д ачно-будівельне товариство ” Сяйво Севастополя”, в якому т акож було визначено можливіс ть передачі земельної ділянк и на конкурентних засадах.
Однак, Відповідачем, в поруш ення вимог чинного законодав ства, без оголошення та прове дення відповідних земельних торгів, було прийнято рішенн я, яким громадянам - членам О бслуговуючого кооперативу ” Дачно-будівельне товариство ”Сяйво Севастополя” надано дозвіл на розроблення проект у землеустрою щодо відведенн я земельної ділянки в районі балки Фіолентовського шосе, а також, надано згоду громадя нам - членам Обслуговуючого кооперативу ”Дачно-будівель не товариство ”Сяйво Севасто поля” на передачу у власніст ь земельних ділянок для буді вництва та обслуговування жи тлових будинків, господарськ их споруд та прибудов (присад ибні ділянки).
Відповідно до ст. 19 Констит уції України органи державно ї влади та органи місцевого с амоврядування, їх посадові о соби зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, то передбачен і Конституцією та законами У країни.
Відповідно до ст. 55 Конститу ції України кожному гарантує ться право на оскарження в су ді рішень, дій чи бездіяльнос ті органів державної влади, о рганів місцевого самоврядув ання, посадових і службових о сіб.
Відповідно до ст. 152 Земельно го кодексу України захист пр ав громадян та юридичних осі б на земельні ділянки здійсн юється шляхом визнання недій сними рішень органів виконав чої влади або органів місцев ого самоврядування.
За таких обставин, суд прих одить до висновку, що позовні вимоги Обслуговуючого коопе ративу «Дачне товариство «Пл ато»є обґрунтованими та таки ми, що підлягають задоволенн ю в повному обсязі.
Державне мито, судові витра ти на інформаційно-технічне забезпечення судового проце су відповідно до ст. 49 Господа рського процесуального коде ксу України покладаються на Відповідача.
Керуючись ст. ст. 32-34, 44, 49, 82-85 Госп одарського процесуального к одексу України, Господарськи й суд міста Києва
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити по вністю.
Визнати недійсним рішення 10 сесії Севастопольської міс ької ради від 10.06.2008 № 4468 «Про дачу згоди громадянам - членам О бслуговуючого кооперативу « Дачно-будівельного товарист ва «Сяйво Севастополя»щодо п ередачі у власність земельни х ділянок для індивідуальног о дачного будівництва в райо ні Фіолентовского шосе та зг оди на розробку проекту земл еустрою щодо відведення земе льної ділянки».
Стягнути з Севастопольськ ої міської ради (99011, м. Севастоп оль, вул. Леніна, 3, код 04055587) на кор исть Обслуговуючого коопера тиву «Дачне товариство «Плат о» (99053, с. Севастополь, вул. Ва куленчука, 18, кв. 97, код 35276145) 85 (віс імдесят п' ять) грн. державно го мита та 118 (сто вісімнадцять ) грн. витрат за інформаційно-т ехнічне забезпечення судово го процесу.
Після набрання рішенням за конної сили видати наказ.
Рішення набирає законної с или після закінчення десятид енного строку з дня його підп исання та може бути оскаржен е у порядку та строки, визначе ні Господарським процесуаль ним кодексом України.
Суддя О.О.Хр ипун
Дата підписання рішен ня: 20.03.2009
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2009 |
Оприлюднено | 20.04.2010 |
Номер документу | 5643849 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Господарське
Господарський суд міста Києва
Хрипун О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні