Ухвала
від 31.03.2016 по справі 820/5558/15
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 березня 2016 року м. Київ К/800/1635/16

К/800/53986/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

головуючої судді - Васильченко Н.В.,

суддів: Сорока М.О., Леонтович К.Г.

провівши попередній розгляд справи за касаційними скаргами Громадської організації Фонд підтримки інвалідів , Харківського міського управління юстиції на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2015 року у справі № 820/5558/15 за позовом ОСОБА_1 до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції, третя особа Громадська організація Фонд підтримки інвалідів про скасування рішення, -

в с т а н о в и л а :

У травні 2015 року ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції, в якому просив визнати протиправним та скасувати Наказ Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Міністерства юстиції України № 139/04-01-03 від 18.03.2015 року яким прийнято повідомлення про зміни у складі керівних органів Громадської організації (об'єднання) Фонд підтримки інвалідів ; скасувати державну реєстрацію реєстраційних дій щодо внесення змін у складі керівних органів Громадської організації (об'єднання) Фонд підтримки інвалідів від 18.03.2015 року та зобов'язати Реєстраційну службу Харківського міського управління юстиції Міністерства юстиції України привести реєстраційну справу Громадської організації (об'єднання) Фонд підтримки інвалідів (реєстраційний номер у Реєстрі об'єднань громадян - 1354, ЄДРПОУ - 35972253, місцезнаходження - 61052, м. Харків, проспект Московський, б. 97, кв. 196) у відповідність до стану на 17.03.2015 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1, є співзасновником Громадської організації (об'єднання) Фонд підтримки інвалідів з 27.01.2003 року та її керівником (президентом) з 21 травня 2008 року. Позивач зазначав, що відповідачем 12.03.2015 року було прийнято реєстраційну картку (форма № 4) та 18.03.2015 року проведено реєстраційну дію - змінено керівника Фонду. Позивач вважав, що Реєстраційна служба Харківського міського управління юстиції Міністерства юстиції України не мала права здійснювати такі зміни у реєстраційній справі, оскільки подані документи мали суттєві невідповідності та подані не уповноваженою на це особою.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2015 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2015 року скасовано рішення першої інстанції прийнято нову постанову, якою позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано Наказ Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Міністерства юстиції України № 139/04-01-03 від 18.03.2015 року, яким прийнято повідомлення про зміни у складі керівних органів Громадської організації (об'єднання) Фонд підтримки інвалідів.

Скасовано державну реєстрацію реєстраційних дій щодо внесення змін у складі керівних органів Громадської організації (об'єднання) Фонд підтримки інвалідів від 18.03.2015 року. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з ухваленим по справі рішенням суду апеляційної інстанції Громадська організація Фонд підтримки інвалідів та Харківське міське управління юстиції звернулися до Вищого адміністративного суду України з касаційними скаргами, в яких просять скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши матеріали касаційних скарг, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що відсутні підстави для скасування рішення суду апеляційної інстанції, а касаційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 12.03.2015 року до реєстраційної служби надійшли документи щодо внесення змін до складу керівних органів Громадської організації Фонд підтримки інвалідів . За результатами розгляду поданих 12.03.2015 року документів Громадської організації Фонд підтримки інвалідів прийнято рішення про прийняття повідомлення про зміни у складі керівних органів Громадської організації Фонд підтримки інвалідів , а саме про обрання Президентом ОСОБА_2, внесено відповідні зміни до Реєстру громадських об'єднань і забезпечено внесення відомостей про ці зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - відповідно до постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Реєстру громадських об'єднань та обміну відомостями між зазначеним Реєстром і Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 19.12.2012 року № 1212 .

Після прийняття 18.03.2015 року реєстраційної службою рішення про прийняття повідомлення про зміни у складі керівних органів Громадської організації (об'єднання) Фонд підтримки інвалідів 23.04.2015 року до реєстраційної служби надійшли документи за підписом ОСОБА_1 як Президента Громадської організації (об'єднання) Фонд підтримки інвалідів , згідно яких Загальними зборами Громадської організації (об'єднання) Фонд підтримки інвалідів від 21.04.2015 (протокол № 59/1) було прийнято рішення про звільнення з 01.04.2015 ОСОБА_2 з посади Президента відповідної організації та призначення на цю посаду з 02.04.2015 року ОСОБА_1

У зв'язку із тим, що всупереч вимогам ч. 4 ст. 14 Закону України Про громадські об'єднання , серед поданих 23.04.2015 року до реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції документів був відсутній засвідчений печаткою громадського об'єднання примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) протоколу засідання керівного органу громадського об'єднання, на якому відповідно до статуту було скликано засідання вищого органу управління та наявністю в поданих документах суперечливої інформації щодо дати обрання ОСОБА_1 на посаду Президента Фонду, наказом реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції від 29.04.2015 № 253/04-01-09 прийнято рішення про відмову у прийнятті повідомлення про зміни у складі керівних органів Громадської організації (об'єднання) Фонд підтримки інвалідів .

При цьому, 28.04.2015 року до реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції надійшли документи за підписом ОСОБА_1 як Президента Громадської організації (об'єднання) Фонд підтримки інвалідів про внесення змін до статуту та місцезнаходження цієї громадської організації.

У зв'язку із невідповідністю наданих документів вимогам ч.ч. 5, 6 ст. 14 , ч. 1 ст. 11 , ст. 8 , ч. 1 ст. 13 , ч. 2 ст. 24 Закону України Про громадські об'єднання , наказом реєстраційної служби. Харківського міського управління юстиції від 05.05.2015 року № 258/04-01-03 було прийнято рішення про відмову у прийнятті повідомлення про зміни до статуту та зміну місцезнаходження Фонду.

Також, 08.05.2015 року до реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції надійшли документи за підписом ОСОБА_1 як Президента Громадської організації (об'єднання) Фонд підтримки інвалідів про звільнення ОСОБА_2 з 21.04.2015 року з посади Президента цієї громадської організації та обрання з 22.04.2015 року на відповідну посаду ОСОБА_1 При цьому, на поштову адресу реєстраційної служби 12.05.2015 року надійшла заява від ОСОБА_2 щодо спроби рейдерського захоплення Громадської організації Фонд підтримки інвалідів ОСОБА_1

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що перелік документів, що повинен надаватися до уповноваженого органу для внесення змін до відомостей про склад керівних органів визначений ч. 4 ст. 14 Закону України Про громадські об'єднання . Так, зареєстроване громадське об'єднання для внесення змін до відомостей про склад керівних органів подає (надсилає) такі документи: заяву довільної форми; заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; засвідчений печаткою громадського об'єднання примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) рішення вищого органу управління громадського об'єднання про зміну зазначених осіб, прийнятого в порядку, визначеному статутом громадського об'єднання, та оформленого з дотриманням пп. 1, 2, 6, 8 ч. 2 ст. 9 Закону , та/або примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення; засвідчений печаткою громадського об'єднання примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) протоколу засідання керівного органу громадського об'єднання, на якому відповідно до статуту було скликано засідання вищого органу управління, якщо зміни прийняті вищим органом управління; відомості про керівні органи.

Згідно ч. 3 ст. 8 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб- підприємців відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.

Суд першої інстанції дійшов висновку про те, що паралельне надходження до реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції документів від різних осіб, як Президентів Фонду свідчить про наявність внутрішнього конфлікту в організації, в який, реєструючий орган, згідно вимог ч. 3 ст. 3 Закону України Про громадські об'єднання та ч. 2 ст. 19 Конституції України не має права втручатись.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції і задоволняючи частково позовні вимоги суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідно до ст. 11 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб- підприємців державний реєстратор після внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи - підприємця зобов'язаний сформувати реєстраційну справу. Реєстраційна справа має реєстраційний номер, який присвоюється при внесенні запису про проведення державної реєстрації до Єдиного державного реєстру.

У реєстраційній справі юридичної особи зберігаються: документи, що подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи, зокрема один примірник оригіналів установчих документів; документи, що подаються для проведення державної реєстрації змін до установчих документів, зокрема один примірник оригіналів змін до установчих документів та/або один примірник установчих документів у новій редакції; документи, що подаються для внесення до Єдиного державного реєстру відомостей про відокремлені підрозділи юридичної особи; документи, що подаються для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи; документи, що подаються для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи; судові рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; документи, що подаються для внесення до Єдиного державного реєстру судового рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи; копії повідомлень, зокрема про відмову у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів; документи про зміну місцезнаходження реєстраційної справи.

Згідно з положеннями ст. 13 Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців витребування документів з реєстраційних справ здійснюється на підставі судового рішення. Державний реєстратор зобов'язаний зробити копії документів, що вилучаються з реєстраційної справи, пронумерувати, прошити та завірити їх власного печаткою.

Оригінали документів, які вилучені з реєстраційної справи, надсилаються поштовим відправленням з описом вкладення до суду або передаються безпосередньо особі, уповноваженій судом на їх одержання. Вилучення документів з реєстраційної справи не є підставою для відмови державного реєстратора у проведенні реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, крім випадку отримання державним реєстратором відповідного судового рішення.

У статтях 2, 6, 11, 17, 29 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб- підприємців встановлено обов'язок державного реєстратора у відмові здійснення реєстраційних дій, якщо подані документи не відповідають встановленому порядку подання. У ч. 1 ст. 19 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців визначається перелік документів, які подаються для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі.

За приписами ч. 2 ст. 19 вказаного Закону при внесенні змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язаних із зміною керівника або осіб, що обираються до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення.

Відповідно до ч. 6 ст. 19 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців державний реєстратор залишає без розгляду документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо документи подані особою, яка не має відповідних повноважень.

Відповідно до ч. 3 ст. 14 Закону України Про громадські об 'єднання громадське об'єднання вносить зміни до складу керівних органів в порядку, визначеному статутом цього об'єднання, з урахуванням норм цього Закону .

Судом апеляційної інстанції вірно встановлено що відповідач зобов'язаний не тільки формально досліджувати відповідність чи невідповідність поданих заявником документів встановленому переліку щодо кількості, а й досліджувати процедуру прийняття рішень щодо зміни керівних органів, зазначивши, що порушення законодавства з боку відповідача полягає у наступному: 1) не було перевірено склад членів Фонду, які були присутні при звільненні президента; 2) не було встановлено, що кількість підписів на протоколі про звільнення президента не відповідає 100 % від складу присутніх; 3) не було взято до уваги, що печатка, яка була поставлена на документи викрадена, а відповідач повідомлений про це; 4) не було надано протоколу засідання Центральної ради Фонду, на якому було звільнено президента (в порушення ч. 4 ст. 14 Закону України Про громадські об 'єднання ); 5) не було перевірено, яким чином було скликано засідання Центральної ради, якщо президента було звільнено (в порушення п. 8.1. Статуту Громадської організації (об'єднання) Фонд підтримки інвалідів ); 6) не було відмовлено у реєстрації змін керівних органів, незважаючи на те, що Центральною радою керує президент, якого ще не обрано; 7) було проведено зміни керівника Фонду на підставі протоколу загальних зборів, не дивлячись на те, що загальні збори були скликані Центральною радо під керівництвом вже нового президента; 8) не було встановлено конфлікту інтересів (07.01.2015 року позивач подає підтвердження відомостей, 12.03.2015 року президент ОСОБА_2 подав протокол від 25.12.2014 року, де позивача виключено).

Вчинення реєстраційних дій з порушеннями вказаних приписів Закону, як вірно зазначив суд апеляційної інстанції, тягне за собою їх скасування як незаконних.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновками суду апеляційної інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 6 ст. 19 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (в редакції Закону від 01.01.2015 року) державний реєстратор залишає без розгляду документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо документи подані особою, яка не має відповідних повноважень.

У ч. 1 ст. 19 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців визначається перелік документів, які подаються для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі. За приписами ч. 2 ст. 19 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців встановлено, що при внесенні змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язаних із зміною керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення.

Оскільки подані для реєстрації документи не відповідали вимогам Закону України Про громадські об'єднання , спірний наказ відповідача № 139/04-01-03 від 18.03.2015 року є незаконним та підлягає скасуванню.

При цьому суд апеляційної інстанції правомірно обґрунтував свій висновок, крім невідповідності поданих реєстраційній службі документів вимогам законодавства, що із заявою про реєстрацію змін звернулась не уповноважена Громадською організацією Фонд підтримки інвалідів особа.

Колегія суддів дійшла думки, що суд апеляційної інстанції повно та всебічно дослідив обставини справи, вірно встановив характер спірних правовідносин та обґрунтовано застосував норми матеріального права до їх вирішення. Порушень норм процесуального закону, які б призвели до ухвалення незаконного рішення судом апеляційної інстанції, не вбачається.

Згідно ч. 3 ст. 220-1 КАС України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

Відповідно до ст. 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Колегія суддів вважає, що доводи касаційних скарг не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

З урахуванням викладеного, судом апеляційної інстанції винесене законне і обґрунтоване рішення, постановлене з дотриманням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.

Керуючись ст.ст. 220, 220-1, 223, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -

у х в а л и л а :

Касаційні скарги Громадської організації Фонд підтримки інвалідів та Харківського міського управління юстиції відхилити.

Постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2015 року у справі № 820/5558/15 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і оскарженню не підлягає, але може бути переглянута Верховним судом України з підстав, в порядку та у строки, визначені ст.ст. 236 - 239-1 КАС України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення31.03.2016
Оприлюднено04.04.2016
Номер документу56880782
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/5558/15

Ухвала від 26.07.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

Ухвала від 29.06.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

Ухвала від 28.03.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Васильченко Н.В.

Ухвала від 31.03.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Васильченко Н.В.

Ухвала від 29.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Васильченко Н.В.

Постанова від 21.12.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

Ухвала від 15.10.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

Ухвала від 15.10.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

Ухвала від 06.08.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Ухвала від 29.07.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні