Справа № 522/1022/16-к
Провадження по справі за № 1-«кс»/ 522/8288/16
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 квітня 2016 року м. Одеса
Слідчий суддя Приморського районного суду м. Одеси ОСОБА_1 , за участю слідчого ОСОБА_2 , розглянувши клопотання старшого слідчого СУ ГУНП в Одеській області ОСОБА_2 , про надання тимчасового доступу, -
В С Т А Н О В И В :
Старший слідчий СУ ГУНП в Одеській області ОСОБА_2 , звернувся до суду з клопотанням, погодженим із прокурором, який здійснює процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні, про надання тимчасового доступу до документів, тобто можливості оглянути та вилучити старшому слідчому СУ ГУНП в Одеській області ОСОБА_2 або за його дорученням ІНФОРМАЦІЯ_1 до копій документів, які знаходяться у володінні ІНФОРМАЦІЯ_2 , а саме:
-особових карток з відомостями про місце проживання, автобіографії фотокартки та інших відомостей, які мають значення для встановлення їх місця знаходження, крім того необхідно отримати накази про призначення та звільнення осіб з вказаних посад, щодо наступних службовців:
-Заступник ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_3 звільнений з посади;
-Заступник ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_4 звільнений з посади;
-Директор Департаменту державної власності ОСОБА_5 звільнений з посади;
-Заступник директора Департаменту державної власності- начальник відділу майнових відносин ОСОБА_6 звільнений з посади;
-Заступник директора Департаменту державної власності- начальник відділу орендних відносин ОСОБА_7 звільнений з посади;
-Заступник директора державної політики в галузі залізничного транспорту ОСОБА_8 ;
-Заступник директора державної політики в галузі морського та річкового транспорту транспорту ОСОБА_9 звільнений з посади;
-Директор Департаменту правового забезпечення ОСОБА_10 звільнений з посади;
-Начальник ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_11 звільнений з посади;
-Директор Департаменту безпеки ОСОБА_12 звільнений з посади;
-Начальник управління внутрішнього аудиту ОСОБА_13 звільнений з посади;
-Начальник відділу бухгалтерського обліку майнових відносин ІНФОРМАЦІЯ_5 власності ОСОБА_14 звільнений з посади;
-Співробітник апарату ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_15 звільнений з посади.
В обґрунтування клопотання слідчий посилається на наступне.
Слідчим управлінням Головного управління Національної поліції в Одеській області здійснюється кримінальне провадження за фактами здійснення розтрати майна, шляхом списання основних засобів у вигляді 18 плавзасобів, вартість яких склала понад 30 млн. грн., посадовими особами
ДП « ІНФОРМАЦІЯ_6 » за попередньою змовою групою осіб за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
Досудовим слідством встановлено, що ОСОБА_16 упродовж 2014 року, перебуваючи на керівних посадах виконувача обов`язків першого заступника та начальника ІНФОРМАЦІЯ_7 (далі - ДП « ІНФОРМАЦІЯ_6 ») вступив у злочинну змову з невстановленими на даний час особами ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_8 » (ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) та іншими особами, направлений на розтрату майна ДП « ІНФОРМАЦІЯ_6 » (ЄДРПОУ НОМЕР_2 ) в інтересах інших осіб шляхом списання основних засобів підприємства.
Відповідно до ст. 2 КПК України завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вичинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.
З метою забезпечення виконання завдань кримінального провадження, слідчим та прокурором в кримінальному провадженні встановлюються фактичні данні, на підставі яких встановлюється наявність або відсутність фактів та обставин вчинення кримінального правопорушення.
Відповідно до ст. 84 Кримінального процесуального кодексу України доказами у кримінальному провадженні є фактичні данні, отримані у передбаченому цим Кодексом порядку, на підставі, яких слідчий, прокурор, слідчий суддя і суд встановлюють наявність чи відсутність фактів та обставин, що мають значення для кримінального провадження та підлягають доказуванню.
Проведеним досудовим розслідування також встановлено, що прийняття рішення про списання 18 плавзасобів, а саме: рейдовий портовий катер «Буревестник» (інв. № 50199520), водолазний бот « ІНФОРМАЦІЯ_9 »
(інв. № 50199600), несамохідне нафтоналивне судно «НТ-501»
(інв. № 50199700), катер «Гидрограф-10» (інв. № 50202191), катер «Гидрограф-19» (інв. № 50197068), промірний бот «Амур-М» (інв. № 50195754), морський рейдовий катер «Маяк-1» (інв. № 50199480), самовідвозний дизельелектричний трюмний землесос «Днестровський лиман» (інв. № 45495501), дизельна ґрунтовідвізна шаланда «Крымская-1» (інв. № 45498350), дизельна ґрунтовідвізна шаланда «Крымская-2» (інв. №45498400), дизельна грунтовідвізна шаланда «Крымская-4» (інв. №45498500), морська самохідна ґрунтовідвізна шаланда «Днепр-9» (інв. № 45497600), морська самохідна ґрунтовідвізна шаланда «Днепр-10» (інв. № 45497650); самовідвозний дизельелектричний багаточерпаковий земснаряд «Десна» (інв. № 45495600), самовідвозний дизельелектричний багаточерпаковий земснаряд «Ильичевск» (інв. № 45495700); морська самохідна ґрунтовідвозна шаланда «Днепр-11»
(інв. № 49497700) та самовідвозний дизельелектричний трюмний землесос «Чорне море» (інв. № 45496600), мотозавізний кран «Белгородская» (інв. № 50198880) які списано з балансу для демонтажу на металобрухт, прийнято комісією ІНФОРМАЦІЯ_2 яка складалась з її членів.
Згідно відповіді ІНФОРМАЦІЯ_10 №1305/10/14-16 від 17.03.2016 на №4/8443/4-к від 17.03.2016 встановлено, що члени комісії які підписали протокол з числа співробітників ІНФОРМАЦІЯ_2 , а саме:
-Заступник ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_4 звільнений з посади;
-Директор Департаменту державної власності ОСОБА_5 звільнений з посади;
-Заступник директора Департаменту державної власності- начальник відділу майнових відносин ОСОБА_6 звільнений з посади;
-Заступник директора Департаменту державної власності- начальник відділу орендних відносин ОСОБА_7 звільнений з посади;
-Заступник директора державної політики в галузі залізничного транспорту ОСОБА_8 ;
-Заступник директора державної політики в галузі морського та річкового транспорту транспорту ОСОБА_9 звільнений з посади;
-Директор Департаменту правового забезпечення ОСОБА_10 звільнений з посади;
-Начальник ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_11 звільнений з посади;
-Директор Департаменту безпеки ОСОБА_12 звільнений з посади;
-Начальник управління внутрішнього аудиту ОСОБА_13 звільнений з посади;
-Начальник відділу бухгалтерського обліку майнових відносин ІНФОРМАЦІЯ_5 власності ОСОБА_14 звільнений з посади;
-Співробітник апарату ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_15 звільнений з посади.
З метою необхідності встановлення місця знаходження вказаних осіб та допиту їх у якості свідків у вказаному кримінальному провадженню виникла необхідність у отримані відомостей які зберігаються у ІНФОРМАЦІЯ_2 , а саме особові картки службовців з відомостями про місце проживання, автобіографії фотокартки та інших відомостей, які мають значення для встановлення їх місця знаходження, крім того необхідно отримати накази про призначення та звільнення осіб з вказаних посад.
У зв`язку з викладеним, у органу досудового розслідування виникла необхідність в отриманні тимчасового доступу до вищевказаних речей та документів, та можливості їх вилучення.
В судовому засіданні слідчий підтримав клопотання та просив його задовольнити з наведених підстав.
Заслухавши слідчого, а також дослідивши надані матеріали, якими обґрунтовано доводи клопотання, приходжу до висновку, що у задоволенні клопотання необхідно відмовити з наступних підстав.
Відповідно до ст. 160 КПК України сторони кримінального провадження мають право звернутися до слідчого судді під час досудового провадження із клопотанням про тимчасовий доступ до речей і документів, які мають значення для встановлення обставин у кримінальному провадженні, у випадку можливості використання як доказів відомостей, що містяться в цих речах і документах, та у разі неможливості іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів, а також у випадку подання клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю.
Відповідно до ст. 160 ч. 2 у клопотанні зазначаються:
1) короткий виклад обставин кримінального правопорушення, у зв`язку з яким подається клопотання;
2) правова кваліфікація кримінального правопорушення із зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність;
3) речі і документи, тимчасовий доступ до яких планується отримати;
4) підстави вважати, що речі і документи перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи;
5) значення речей і документів для встановлення обставин у кримінальному провадженні;
6) можливість використання як доказів відомостей, що містяться в речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів, у випадку подання клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю;
7) обґрунтування необхідності вилучення речей і документів, якщо відповідне питання порушується стороною кримінального провадження.
В порушення ст. 160 КПК України слідчий не обґрунтував у клопотанні неможливість іншими способами довести обставини, які передбачаються довести за допомогою вказаних документів.
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 160 КПК України у клопотанні про тимчасовий доступ до речей і документів повинні бути зазначені підстави вважати, що речі і документи перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи. Згідно з п. 1 ч. 5 ст. 163 КПК, слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність підстав вважати, що ці речі або документи перебувають чи можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи.
Відповідно до ч. 1 ст. 163 КПК України після отримання клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів слідчий суддя, суд здійснює судовий виклик особи, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, а у клопотанні слідчого такої особи зазначено не було.
Клопотання належним чином не мотивоване та не наведено доказів, що особа, у володінні якої знаходяться документи, не бажає добровільно передати їх стороні кримінального провадження, тобто слідчий не врахував можливість без застосовуваного заходу забезпечення кримінального провадження отримати речі і документи, які можуть бути використані під час судового розгляду для встановлення обставин у кримінальному провадженні.
Клопотання слідчого про надання доступу до речей і документів обґрунтовано лише формально, до нього не додано жодного доказу на обґрунтування викладених слідчим доводів, тобто, в рамках кримінального провадження, як слідує із матеріалів, якими слідчий мотивує своє клопотання, не проведено жодної слідчої дії (проведення ревізій, фінансового моніторингу та інше), які б підтверджували наявність скоєного злочину.
Відповідно до ст. 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свбод, кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла кореспонденції. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Зазначені міжнародні гарантії прав людини на недоторканість житла, таємницю спілкування, невтручання у приватне життя, недоторканість прав власності нормативно визначені в Конституції України та є, відповідно до положень ст. 2 КПК України, загальними засадами кримінального провадження.
Для досягнення завдань кримінального провадження, визначених ст. 2 КПК України, орган досудового розслідування в даному кримінальному проваджені вправі з метою досягнення його дієвості застосувати інші заходи забезпечення кримінального провадження ( виклик слідчим, привід, залучення експерта).
Разом з цим, відповідно до положень діючого кримінального процесуального законодавства, застосування такого заходу не допускається, якщо сторона кримінального провадження не доведе, що: існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування цього заходу забезпечення кримінального провадження; потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, прокурора; може бути виконане завдання, для досягнення якого слідчий, прокурор звернувся із клопотанням.
При цьому, для оцінки потреб досудового розслідування, згідно ч. 4 ст. 132 КПК України, слідчий суддя зобов`язаний врахувати можливість без застосовуваного заходу забезпечення кримінального провадження отримати речі і документи, які можуть бути використані під час судового розгляду для встановлення обставин у кримінальному провадженні.
Однак, вказаних вимог слідчим при зверненні з клопотанням про надання тимчасового доступу до документів до слідчого судді при розгляді вказаного клопотання, дотримано не було.
Також слідчим суддею було встановлено, що слідчим в клопотанні не було дотримано вимог п. 1 ч. З ст. 132 КПК України, оскільки під час складання клопотання слідчий як суб`єкт, який безпосередньо здійснює досудове розслідування, повинен не лише констатувати наявність необхідності застосування заходу забезпечення кримінального провадження, а як суб`єкт, який найбільш обізнаний стосовно фактичних підстав їх застосування, навести суду відповідні аргументи, що підтверджують таку необхідність, переконати суд прийняти відповідне процесуальне рішення, а суд, ґрунтуючись на власному переконанні щодо наявності для цього достатніх підстав, постановляє рішення, яким задовольняє таке клопотання.
Також слід зазначити, що чинне законодавство надає слідчому право одержувати безперешкодно і безоплатно від підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та об`єднань громадян на письмовий запит відомості, необхідні у справах про злочин, що знаходяться в провадженні міліції.
Тому суд, приходить до висновку що у задоволенні клопотання слідчого необхідно відмовити, оскільки встановлено відсутність правових підстав, передбачених ст. 160 КПК України, для надання тимчасового доступу до зазначених документів.
Керуючись ст.ст.159-166 КПК України, слідчий суддя -
У Х В А Л И В:
У задоволенні клопотання старшого слідчого СУ ГУНП в Одеській області ОСОБА_2 , про надання тимчасового доступу до документів, - відмовити з підстав, викладених в мотивувальній частині ухвали слідчого судді.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
29.04.2016
Суд | Приморський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2016 |
Оприлюднено | 13.03.2023 |
Номер документу | 57488180 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Приморський районний суд м.Одеси
Іванов В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні