Постанова
від 28.04.2016 по справі 916/5113/15
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" квітня 2016 р.Справа № 916/5113/15Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Мишкіної М.А.

суддів Будішевської Л.О., Таран С.В.

при секретарі судового засідання Шитря О.М.

за участю представників сторін:

від Міноборони України - Дідух С.П. за довіреністю;

від Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області - Приймаченко С.В. - за довіреністю; Лось Т.М. за довіреністю;

від прокуратури Риженко М.Ю. прокурор військової прокуратури Одеського гарнізону;

від Квартирно-експлуатаційного відділу м.Одеси не з`явився;

від ОК «Дачно-будівельний кооператив «Чорноморська Рів`єра» - Шумахер А.Е. за довіреністю;

від Кабінету Міністрів України - Клепиков М.С. - за довіреністю

Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Міністерства оборони України та Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області

на рішення господарського суду Одеської області від 02 лютого 2016 року

по справі №916/5113/15

за позовом Заступника військового прокурора Одеського гарнізону в інтересах держави в особі

- Міністерства оборони України;

- Квартирно-експлуатаційного відділу м.Одеси

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Кабінет Міністрів України

до

- Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області;

- Обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Чорноморська Рів`єра»

про визнання недійсним договору оренди землі

Сторони та третя особа належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги.

У судовому засіданні 22.03.2016р. оголошувалась перерва згідно ст.77 ГПК України.

В судовому засіданні 28.04.16р. згідно ст.85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

встановив:

28.12.2015р. заступник військового прокурора Одеського гарнізону звернувся до господарського суду Одеської області з позовом в інтересах держави в особі Міністерства оборони України та Квартирно-експлуатаційного відділу м.Одеси до Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області та Обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Чорноморська Рів`єра» (надалі - відповідачі, Чорноморська селищна рада, ОК «ДБК «Чорноморська Рів`єра»), в якому просив суд визнати недійсним договір оренди землі від 29.09.2006 р., укладений між Чорноморською селищною радою Комінтернівського району Одеської області та ТОВ «Чорноморська рів`єра», зареєстрований у Державному реєстрі земель 02.10.2006р. за №040652400004.

Позовні вимоги вмотивовані тим, що відповідно до Державного акту на право постійного користування землею серії Б №031728 від 1983 року Чабанській квартирно-експлуатаційній частині району, правонаступником якої на даний момент є КЕВ м. Одеси, виконавчим комітетом Комінтернівської райради народних депутатів Одеської області у 1983 році були надані у постійне та безоплатне користування земельні ділянки, загальною площею 4382,6га, розташовані на території Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області, зокрема: земельні ділянки №№ 190, 191, 195 загальною площею 14,3238 га військового містечка „Чорноморське-3. 29.09.2006р. між Чорноморською селищною радою (орендодавець) та ТОВ „Чорноморська Рів`єра (тепер - Обслуговуючий кооператив „Дачно-будівельний кооператив „Чорноморська Рів`єра, орендар) був укладений договір оренди землі площею 31,25га для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об`єктів на території смт.Чорноморське, Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області. Передана в оренду за вказаним договором від 29.09.2006 р. земельна ділянка складається з чотирьох земельних ділянок загальною площею 31,25 га, а саме: кадастровий номер 5122755900:02:001:0011 площею 16,9 га; кадастровий номер 5122755900:02:003:0011 площею 3,19 га (земельна ділянка №190); кадастровий номер 5122755900:02:003:0012 площею 6,62 га (земельна ділянка №195); кадастровий номер 5122755900:02:004:0002 площею 4,54 га (земельна ділянка №191). На земельній ділянці №195 знаходяться об`єкти нерухомості, а саме: майновий комплекс човнева станція, який згідно договору № 33-с/2012/КЕВ від 01.08.2012 р. переданий КЕВ м. Одеси в оренду ГО „Військова доблесть, а також трансформаторна підстанція, які належать державі, перебувають на обліку КЕВ м. Одеси та в оперативному управлінні Міністерства оборони України. Отже Чорноморською селищною радою всупереч вимогам ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 1, 5 ст. 116, ст. 141, ч. 3 ст. 142 ЗК України, ч. 3 ст. 24, ч. 1 ст. 59 Закону України „Про місцеве самоврядування, п.п. 44, 45 Положення про порядок надання в користування земель (земельних ділянок) в органах квартирно-експлуатаційній служби Збройних Сил України, укладено спірний договір оренди землі, чим грубо порушено порядок вилучення та передачі земель оборони іншому землекористувачу. Оскільки Чорноморська селищна рада, укладаючи вищезазначений договір оренди землі і не маючи жодних повноважень на володіння, користування та розпорядження частиною земельної ділянки військового містечка „Чорноморське-3, самовільно і незаконно розпорядилась землями оборони всупереч ЗУ «Про оренду землі» та Земельного кодексу України, договір оренди землі від 29.09.2006 р. підлягає визнанню судом недійсним.

18.01.2016р. Міністерство оборони України подало суду першої інстанції пояснення, в яких просило задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

29.01.2016р. відповідачі подали місцевому господарському суду заяви про застосування строків позовної давності.

02.02.2016р. Чорноморська селищна рада суду першої інстанції заперечення на позовну заяву, в яких просила відмовити у задоволенні позову у повному обсязі з підстав законності своїх дій по розпорядженню землями запасу комунальної власності, до яких належить орендована земельна ділянка.

Рішенням господарського суду Одеської області від 02.02.2016р. (суддя Петров В.С.) відмовлено у задоволенні позовних вимог у повному обсязі; стягнуто з Міністерства оборони України та з Квартирно-експлуатаційного відділу м.Одеси по 609грн. судового збору до Державного бюджету України.

Рішення суду обґрунтовано посиланнями на норми ст.ст.3,4,6 ЗУ «Про правовий режим майна у збройних силах України», ст. 14 ЗУ «Про Збройні Сили України», пункти 1-3 Положення про порядок надання в користування земель (земельних ділянок) для потреб Збройних Сил України та основні правила користування наданими землями, затвердженого наказом Міністра оборони України від 22.12.1997р. №483 (Надалі Положення №483), ст.ст. 13,77, п. «б» ч.3 ст.84, ст.ст.20,140-142,149 ЗК України, ст.ст.326,203, 215,16 ЦК України та вмотивовано тим, що у листі Міністра оборони України від 22.09.2004р. за №220/2022 зазначено, що Міністерство оборони України на підставі державного акту 1983 року №031728 є землекористувачем земельних ділянок, які розташовані за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, смт Чорноморське, а саме: №№11,12 - дизельна та ВКГ Чорноморської КЕЧ (0,65 та 0,67 га); № 18 - прибережна зсувна смуга, від забудови вільна (16,9 га); №№21,22 - зелені насадження від забудови вільні (20,31 га); №25 - озеро (7,42 га); №41 - схили озера, вільні від забудови (60,5 га); №37 - рілля, від забудови вільна (27,31 га). У зв`язку з відсутністю необхідності у використанні для потреб оборони вищезазначених земельних ділянок Міністерство оборони України повідомило про свою відмову від права користування цими ділянками на підставі положень ст.ст. 141,142 Земельного кодексу України та просило прийняти дані земельні ділянки до земель запасу Чорноморської селищної ради. В подальшому листом ТВО начальника управління МОУ від 11.10.2004 р. №31/1/705 начальника Чорноморської КЕЧ району було повідомлено про рішення міністра оборони України від 22.09.2004 р. про передачу земельних ділянок площею 136,76 га із земель Чабанського полігону. 12.10.2004р.Чорноморською селищною радою було прийнято рішення №304 Про прийом до земель запасу Чорноморської селищної ради земельних ділянок державної власності загальною площею 136,76га та розпорядження цими земельними ділянками. При цьому відповідною комісією був складений акт прийому-передачі восьми земельних ділянок загальною площею 136,76га із земель „Чабанського полігону, в якому зазначені висновки комісії про те, що земельні ділянки знаходяться у задовільному стані та вільні від забудови, можуть використані згідно чинного законодавства України та рішень селищної ради. Разом з цим, землі оборони знаходяться в управлінні та користуванні Міністерства оборони, тоді як власником цих земель є держава в особі Кабінету Міністрів України, який ними розпоряджається. Тобто саме уповноважений державний орган, яким є Кабінет Міністрів України, має право приймати рішення щодо передачі земель оборони та іншого військового майна. виходячи зі змісту наведених вище норм, припинення права постійного землекористування здійснюється власником земельної ділянки - державним органом виконавчої влади, а не органом місцевого самоврядування. Проте доказів, які б засвідчували добровільну відмову Міноборони України від спірної земельної ділянки на адресу Кабміну України, який наділений повноваженнями на припинення права землекористування, та відповідного рішення останнього на припинення такого права, матеріали справи не містять. Таким чином, Чорноморська селищна рада перевищила свої повноваження щодо володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, які відносились до земель оборони та є державною власністю. Отже Чорноморська селищна рада, укладаючи спірний договір, не мала жодних повноважень на володіння, користування і розпорядження земельною ділянкою площею 31,25га в смт. Чорноморське, що входила до земель „Чабанського полігону, землекористувачем яких на підставі державного акту 1983 року Б №031728 є Міноборони України, а тому розпорядилася самовільно і незаконно землями оборони всупереч приписів Земельного Кодексу України та ст. 4 ЗУ „Про оренду землі.

Враховуючи заяви відповідачів стосовно пропуску прокурором та позивачами строку позовної давності для звернення до суду із заявленими вимогами, місцевий господарський суд в оскаржуваному рішенні з посиланням на приписи ст.ст.256,257,ч.ч.4,5 ст.267 ЦК України, роз`яснення, які містяться в п.4.1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів» №10 від 29.05.2013р. зазначив, що твердження прокурора про обізнаність щодо наявності оскаржуваного договору йому стало відомо у 2013р. під час розгляду справи №916/1476/13 спростовуються матеріалами справи листом Військової прокуратури Одеського гарнізону від 01.11.2006р. до Селищної ради з вимогою терміново надати на адресу прокуратури, у тому числі, проект відведення земельної ділянки товариству «Чорноморська Рів`єра»; 29.03.2007 року Військова прокуратура Одеського гарнізону звернулася до Селищної ради із запитом №1463, в якому прокуратура посилається на проведену перевірку та просила надати інформацію щодо прийнятих рішень про прийняття до земель запасу земельної ділянки державної власності, на якій ТОВ Чорноморська Рів`єра почала роботи з уположування та берегоукріплення берегової смуги та надати рішення Міністерства оборони України. На вказаний запит Чорноморською селищною радою було надано листом від 19.04.2007 року за №Ср-02-17/387 відповідь, в якому повідомлено про лист Міністра оборони України від 22.09.2004 р. №220/2022, акт прийому - передачі земельних ділянок, рішення №304 від 12.10.2004р. Щодо обізнаності Міністерства оборони України про спірний договір слід зазначити, що з огляду на лист Міністра оборони України від 22.09.2004р. №220/2022 та враховуючи встановлені судом обставини по справі, відповідно у разі відмови МОУ від землекористування останній мав знати про відчуження спірної земельної ділянки. КЕВ м. Одеси, на обліку якого перебуває спірна земельна ділянка, повинен був знати про наявність договору оренди землі від 29.09.2006 р., укладеного між Чорноморською селищною радою Комінтернівського району Одеської області та ТОВ „Чорноморська Рів`єра".

Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові. Якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту. Ані прокурором, ані позивачами не наведено поважних причин пропуску строку позовної давності, заперечуючи проти пропущення цього строку. Враховуючи усі вищенаведені обставини та з огляду спливу позовної давності для звернення прокурора із заявленим позовом в інтересах держави в особі Міністерства оборони України та КЕВ м. Одеси та пропуск строку позовної давності без поважних причин, місцевий господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора про визнання недійсним спірного договору оренди землі задоволенню не підлягають на підставі ч.4 ст.267 ЦК України.

Не погодившись з рішенням суду від 02.02.2016р., Міністерство оборони України звернулося до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржене рішення та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Також до суду апеляційної інстанції надійшла апеляційна скарга Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області на рішення господарського суду Одеської області від 02.02.2016р., в якій скаржник просить скасувати рішення про відмову у задоволенні позовних вимог з підстав спливу позовної давності для звернення до суду та пропуску строку без поважних причин; прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову у зв`язку із відсутністю порушеного права або охоронюваного законом інтересу позивача, та правових підстав для визнання недійсним договору оренди землі від 29.09.2016р.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги Міністерство оборони України зазначило, що при прийнятті рішення судом неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, судом при прийнятті рішення порушено норми матеріального права, рішення підлягає скасуванню з наступних підстав:

- відсутність правових підстав для припинення права власності на земельну ділянку та передачі її в оренду, оскільки Чорноморська селищна рада Комінтернівського району Одеської області уклала вищевказаний договір оренди землі, не маючи жодних повноважень на володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою та розпорядилася самовільно і незаконно землями оборони;

- порушення порядку зміни цільового призначення земельної ділянки площею 31,25га. Відповідно до ст.21 ЗК України порушення порядку зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсним рішень органу місцевого самоврядування про надання земельних ділянок громадянам та визнання недійсними угод щодо вказаних земельних ділянок;

- КЕВ м. Одеси володіє та користується земельними ділянками загальною площею 4382,6га відповідно до Державного акту на право користування землею серії Б № 031728 від 1983 року. КЕВ м.Одеси відповідно до пунктів 5.13., 5.14., 5.18., 5.21., 5.23. Положення веде облік земель оборони, закріплених за ним, отримує кошти на їх утримання, зберігає усю документацію з обліку фондів військових містечок, подає інвентаризаційні та інші відомості щодо земельних ділянок до відповідного Квартирно-експлуатаційного управління. Мін оборони України, квартирно-експлуатаційні органи Збройних Сил України не передавали зазначену земельну Чорноморській селищній раді в порядку ст. 117 ЗК України, не приймали рішення про відмову від права постійного користування земельною ділянкою, та не надавали згоди на вилучення земельної ділянки площею 31,25 га із земель оборони, зміну її цільового призначення та передачі в оренду ТОВ "Чорноморська Рів`єра", що сталося внаслідок прийняття незаконного рішення сесії Чорноморської селищної ради від 05.09.2006 № 58-. Угода (договір оренди) від 02.08.2006 повинна бути визнана недійсною, а вказана земельна ділянка має бути негайно повернута державі в особі Міністерства оборони України в особі КЕВ м. Одеси за актом приймання-передачі;

- суд тільки припустив, врахувавши зміст листа Міністра оборони України від 22.09.2004р. №220/2011 та всі обставини справи, що у разі відмови МОУ від землекористування останній мав знати про відчуження спірної земельної ділянки. Але такі висновки суду мають характер припущень, а не твердо встановлених фактів, судове ж рішення жодним чином не може ґрунтуватися на припущеннях.

Чорноморська селищна рада Комінтернівського району Одеської області в обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначила, що селищна рада вважає рішення господарського суду Одеської області від 02.02.2016р., яким відмовлено у задоволенні позову з підстав спливу позовної давності, а не з підстав відсутності порушеного права або охоронюваного законом інтересу позивача та законності договору оренди землі від 29.09.2006р., необгрунтованим та незаконним, прийнятим із грубим порушенням і неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, а саме:

- листом від 22.09.2004р. за №220/2022, у зв`язку з відсутністю необхідності у використанні для потреб оборони, Міністр оборони повідомив голову Чорноморської селищної ради про відмову від права користування земельними ділянками на підставі положень ст.ст. 141, 142 ЗК України, та просив прийняти дані земельні ділянки до земель запасу Чорноморської селищної ради;

- спірні земельні ділянки знаходяться в межах території селища - відповідно право розпорядження ними належить до компетенції місцевих органів самоврядування;

- висновки суду першої інстанції щодо наділення саме Кабміну України повноваженнями на припинення права землекористування, укладення спірного договору оренди Чорноморською селищною радою із перевищенням повноважень, суперечать нормам матеріального права України: ч. 5 ст. 116 Конституції України, ст. 326 Цивільного кодексу України, ст. 142 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України "Про управління об`єктами державної власності", ст. З Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України", вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2002 року за №1282 «Про Порядок вилучення і передачі військового майна Збройних сил», пунктам 44, 45 Положення про порядок надання в користування земель (земельних ділянок) для потреб Збройних Сил України та основні правила користування наданими землями, затвердженого наказом Міністра оборони України від 22 грудня 1997 року № 483.

- судом першої інстанції невірно застосовано Положення про порядок відчуження та реалізації військового майна Збройних сил України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України за №1919 від 28.12.2000р., оскільки за даних правовідносин не відбувалось відчуження або реалізації майна. Спірні правовідносини регулюються більш спеціальним законодавчим актом: постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2002 року за №1282, якою затверджено Порядок вилучення і передачі військового майна Збройних сил;

- оскаржуване рішення, всупереч ст.34, ч.1 ст.43 ГПК України, роз`ясненням, які містяться у пунктах 1,2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 23.02.2012р., прийняте судом без повного з`ясування всіх обставин справи, без достатньої доказової бази знаходження на спірних земельних ділянках нерухомого військового майна державної власності, яке унеможливлювало би передачу майна до комунальної власності;

- матеріали справи не містять належних та допустимих доказів, в розумінні ст. 34 ГПК України, на підтвердження обставин, зазначених позивачем, зокрема щодо знаходження на земельній ділянці №195 об`єктів нерухомості: майнового комплексу «човнова станція», який згідно договору №33-с/2012/КЕВ від 01.08.2012р. переданий КЕВ м. Одеса в оренду ГО «Військова доблесть», а також трансформаторної підстанції, яка належить державі, перебуває на обліку КЕВ м. Одеса та в оперативному управлінні Міністерства оборони України.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 29.02.2016р. прийнято апеляційні скарги до провадження та призначено їх розгляд у судовому засіданні.

Ухвалою суду апеляційної інстанції від 12.04.2016р. до участі у справі залучено Кабінет міністрів України у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача.

12.04.2016р. Міністерство оборони України подало клопотання про призначення судової земельної технічної експертизи по справі, на вирішення якої запропонувало поставити наступні питання:

- Чи перебувають спірні земельні ділянки (№ 190 (кадастровий номер 5122755900:02:003:0011), №191 (кадастровий номер 5122755900:02:004:0002), №195(кадастровий номер 5122755900:02:0(53:0012)) загальною площею 14,25 га в межах земельної ділянки, відображеної в державному акті на право користування землею серії Б №031728, виданому Чабанській КЕЧ у1983році?

- У графічному вигляді відобразити спірні земельні ділянки з урахуванням меж земельної ділянки, відображеної в державному акті на право користування землею серії Б №031728, виданому Чабанській КЕЧ у 1983році?

- Визначити координати спірних земельних ділянок та вказати з ким вони мають (має) спільні межі?

- Чи знаходяться на спірних земельних ділянках об`єкти нерухомого майна та кому вони належать?

У судовому засіданні 21.04.2016р. колегією суддів це клопотання розглянуто та залишено без задоволення, оскільки:

- спір в даній справі не пов`язаний із земельними ділянками з кадастровими номерами 5122755900:02:003:0011, 5122755900:02:004:0002, 5122755900:02:0(53:0012), технічна документація щодо цих земельних ділянок в справі відсутня, як і докази того, що орендована ОК «ДБК «Чорноморська Рів`єра» земельна ділянка загальною площею 31,25га на дату укладення договору оренди складалася з чотирьох земельних ділянок вказаної Міноборони площі.

За поясненнями представників відповідача поділ орендованої земельної ділянки на 4 земельних ділянки відбувся після укладення договору оренди, об`єктом оренди за договором від 29.09.2006р. є одна земельна ділянка площею 31,25га, тому поставлені позивачем питання не мають відношення до розглядуваної справи;

- в матеріалах справи наявний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОК «ДБК «Чорноморська Рів`єра» на 49 років з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації від 22.08.2006р., який є належним та допустимим доказом передачі земельної ділянки площею 31,25га за договором оренди від 29.09.2006р., дійсність якого оспорюється позивачами.

Відповідно до ст.32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими і речовими доказами, висновками судових експертів; поясненнями представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі. В необхідних випадках на вимогу судді пояснення представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі, мають бути викладені письмово.

Отже роз`яснення питань, запропонованих Міноборони України для вирішення експертами, спрямоване на отримання фактичних даних, які не впливають на результати вирішення спору про визнання недійсним договору оренди землі, позаяк не входить до предмету доказування у даній справі (на підставі цих даних суд не може зробити висновок про наявність підстав для визнання недійсним спірного договору оренди).

Крім того, як зазначено у листі військового прокурора до Міністерства оборони України від 28.12.2015р. (а.с.21-22, т.1), земельні ділянки №№190,191,195 тільки 28.12.2011р. рішенням Чорноморської селищної ради №194-VI віднесені до комунальної власності та у справі №916/1476/13, де оскаржується це рішення, призначено судову землевпорядну експертизу. Така суперечливість у документах взагалі робить клопотання в даній справі необґрунтованим, оскільки в ній прокурор стверджує про передачу земельних ділянок №191,195,190 в оренду ОК «ДБК «Чорноморська Рів`єра».

За цих обставин суд апеляційної інстанції визнав заявлене клопотання необґрунтованим, спрямованим на з`ясування обставин, що виходять за межі предмету доказування у спорі про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 29.09.2006р. з підстав відсутності повноважень у Чорноморської селищної ради на розпорядження нею.

25.04.2016р. Міністерство оборони України подало суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу Чорноморської селищної ради, в якому заявник просить відмовити у її задоволенні.

25.04.2016р. Кабінет Міністрів України подав Одеському апеляційному господарському суду пояснення, в яких просив задовольнити апеляційну скаргу Міністерства оборони України та відмовити у задоволенні апеляційної скарги Чорноморської селищної ради, посилається при цьому на доводи, аналогічні доводам апеляційної скарги Міністерства оборони України.

В засіданнях суду апеляційної інстанції 22.03.2016р. та 28.04.2016р. прокурор, представники Міноборони України та Кабінету міністрів України підтримали доводи та вимоги апеляційної скарги Міноборони України, не погодившись з мотивами апеляційної скарги Чорноморської селищної ради.

Представники відповідачів підтримали доводи та вимоги апеляційної скарги ОК «ДБК «Чорноморська Рів`єра», проти задоволення апеляційної скарги Міністерства оборони України заперечують.

27.04.2016р. КЕВ м.Одеси подав Одеському апеляційному господарському суду клопотання з проханням провести судове засідання, призначене на 28.04.2016р. за відсутності представника КЕВ м.Одеси, в якому також просить суд задовольнити апеляційну скаргу Міноборони України та відмовити у задоволенні скарги Чорноморської селищної ради.

Відповідно до ст.101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього. Апеляційний господарський суд не зв`язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі. В апеляційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представників сторін та третьої особи, обговоривши доводи апеляційних скарг, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги Міністерства оборони України та часткове задоволення апеляційної скарги Чорноморської селищної ради, виходячи з наступного.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що відповідно до Державного акту на право користування землею Чабанська квартирно-експлуатаційна частина (правонаступником якої за твердженням прокурора та Міністерства оборони України є КЕВ м.Одеси) є постійним користувачем 4382,6га землі в межах згідно з планом землекористування для будівництва об`єктів (Держакт 1983р. Б №031728, зареєстрований в Книзі записів держактів на право користування землею за №35).

22.09.2004р. листом №220/2022 Міністр оборони України Є.К.Марчук на адресу Чорноморського селищного голови повідомив, що у зв`язку із відсутністю необхідності у використанні для потреб оборони земельних ділянок №11,12 (0,65га та 0,67га) дизельна та ВКГКЕЧ, №18 прибережна зсувна смуга, від забудови вільна (16,9га), №21,22 зелені насадження від забудови вільні (20,31га), №25 озеро (7,42га), №41- схили озера, від забудови вільні (60,5га), №37 рілля, від забудови вільна (27,31га), Міністерство оборони України відмовляється від права користування цими ділянками на підставі ст.ст.141, 142 ЗК України та просить прийняти земельні ділянки до земель запасу Чорноморської селищної ради.

11.10.2004р. листом №31/1/705 Т.в.о. начальника КЕУ Південного ОК на адресу начальника Чорноморської КЕЧ району повідомлено про необхідність передачі земельних ділянок після винесення рішення Чорноморської селищної ради з посиланням на прийняття 22.09.2004р. міністром оборони України рішення про передачу до земель запасу земельних ділянок загальною площею 136,76га із земель Чабанського полігону.

Актом прийому-передачі восьми земельних ділянок загальною площею 136,76га із земель Чабанського полігону, складеним комісією за участю начальника КЕУ Південного оперативного командування, начальника Чорноморської КЕЧ району, інженера- землевпорядника Чорноморської селищної ради, посвідчено факт здачі начальником Чорноморської КЕЧ району та прийняття Чорноморським селищним головою 8 земельних ділянок державної власності у межах смт.Чорноморське, а саме: №11,12 (0,65га та 0,67га) дизельна та ВКГ Чорноморської КЕЧ, №18 прибережна зсувна смуга вільна від забудови (16,9га), №21,22 зелені насадження вільні від забудови (20,31га), №25 озеро (7,42га), №41- схили озера, від забудови вільні (60,5га), №37 рілля, від забудови вільна (27,31га).

При цьому комісією встановлено, що земельні ділянки вільні від забудови та можуть використовуватись згідно законодавства та рішень Чорноморської селищної ради.

Акт підписаний начальником Чорноморської КЕЧ району та Чорноморським селищним головою та скріплений печатками юридичних осіб.

12.10.2004р. Чорноморська селищна рада (надалі - Рада) прийняла рішення №304, яким ухвалила:

- прийняти до земель запасу Чорноморської селищної ради земельні ділянки державної власності загальною площею 136,76га, що знаходяться в межах смт.Чорноморське, а саме: №11,12 (0,65га та 0,67га) дизельна та ВКГ Чорноморської КЕЧ, №18 прибережна зсувна смуга вільна від забудови (16,9га), №21,22 зелені насадження вільні від забудови (20,31га), №25 озеро (7,42га), №41- схили озера, від забудови вільні (60,5га), №37 рілля, від забудови вільна (27,31га)

- здійснити розпорядження прийнятими земельними ділянками загальною площею 136,76га згідно до раніше прийнятих рішень №№285,286,287,289 від 30.07.2004р.

Рішення №304 від 12.10.2004р. прийняте за заявою Міністерства оборони України від 22.09.2004р. №220/2022 про відмову від права користування у порядку ст.ст.141,142 ЗК України, акту прийому-передачі восьми земельних ділянок загальною площею136,76га із земель Чабанського полігону, рішення виконкому Ради №106 від 05.10.2004р. та на підставі ст.12 ЗК України, п.12 Розділу Х Перехідних положень ЗК України, постанови Кабінету міністрів України №427 від 31.03.2004р.

Рішенням Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області №285 від 30.07.2004р. «Про дозвіл на вибір ТОВ «Чорноморська Рів`єра» земельної ділянки площею 30,41га в межах смт.Чорноморське» задоволено клопотання ТОВ «Чорноморська рів`єра» та надано останньому дозвіл підготувати необхідні матеріали щодо вибору земельної ділянки площею 30,41га (берегова смуга) в межах смт. Чорноморське із земель оборони для розміщення культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об`єктів (п.1 Рішення), до роботи постійно діючої комісії залучити представника КЕУ Південного оперативного командування Міноборони України.

Рішенням Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області №306 від 19.10.2004р. «Про внесення змін до рішень сесії Чорноморської селищної ради № 285, 286, 287, 289 від 30 липня 2004р. про дозвіл на вибір ТОВ «Чорноморська Рів`єра» земельних ділянок», Чорноморською селищною радою були внесені зміни до п.1 рішення сесії Чорноморської селищної ради №287 від 30.07.2004р. та викладено останній в наступній редакції: «Задовольнити клопотання ТОВ «Чорноморська Рів`єра» та надати дозвіл ТОВ «Чорноморська Рів`єра» (юридична адреса: смт. Чорноморське, вул.Гвардійська, 19, код ЄДРПОУ 32863511) підготувати необхідні матеріали щодо вибору земельної ділянки орієнтовною площею 36,60 га в межах смт. Чорноморське із земель запасу Чорноморської селищної ради, для розміщення об`єктів житлової та громадської забудови та щодо вибору земельної ділянки (озеро з прибережною захисною смугою) орієнтовною площею 9,87га в межах смт. Чорноморське із земель запасу Чорноморської селищної ради, для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних цілей».

Розпорядженням Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області №1137 від 30.11.2004р. «Про створення комісії по вибору земельних ділянок для проведення протизсувних та берегоукріплювальних робіт ТОВ «Чорноморська Рів`єра» за клопотанням Чорноморської селищної ради було створено комісію по вибору земельних ділянок для проведення протизсувних і берегоукріплювальних робіт з метою подальшого розміщення об`єктів курортно-оздоровчого та туристичного призначення ТОВ «Чорноморська Рів`єра», які розташовані на рекреаційній території Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області.

На підставі вищезазначеного розпорядження було створено комісію, яка обстежила земельну ділянку, передбачену для розміщення культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об`єктів на землях запасу Чорноморської селищної ради, про що було складено Акт вибору земельної ділянки від 01.12.2004 р., копія якого міститься в проекті землеустрою.

Рішенням Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області №373 від 11.05.2005р. «Про затвердження акту вибору земельної ділянки та про надання згоди на розробку проекту відведення земельної ділянки ТОВ «Чорноморська Рів`єра» затверджено акт вибору земельної ділянки орієнтовною площею 28,10га в межах смт.Чорноморське із земель запасу Чорноморської селищної ради від 01.12.2004р. під розміщення культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об`єктів ТОВ «Чорноморська Рів`єра», а також надано згоду на розробку проекту відведення земельної ділянки в оренду «Чорноморська Рів`єра» орієнтовною площею 28,10га для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об`єктів ТОВ «Чорноморська Рів`єра» за адресою смт. Чорноморське.

03.05.2006р. Чорноморська селищна рада Комінтернівського району Одеської області направила ПП «Земконсалт» лист за №СР-02-17/375, яким доручила останньому розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ «Чорноморська Рів`єра» загальною площею 31,25га, із земель не наданих у власність або користування, що перебувають у запасі Чорноморської селищної ради (в межах смт. Чорноморське) для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об`єктів.

ПП «Земконсалт» на замовлення ТОВ «Чорноморська Рів`єра» був розроблений відповідний проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ «Чорноморська Рів`єра» у довгострокову оренду строком на 49 років для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об`єктів на території смт. Чорноморське Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області, який отримав позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації.

Рішенням Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області від 05.09.2006 р. за №58-V «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ТОВ «Чорноморська Рів`єра» в довгострокову оренду земельної ділянки загальною площею 31,25га, за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, смт.Чорноморське»:

- затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 31,25га в довгострокову оренду строком на 49 років ТОВ «Чорноморська Рів`єра» для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об`єктів в межах смт. Чорноморське на території Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області (п.1 Рішення);

- надано ТОВ «Чорноморська Рів`єра» за рахунок земель рекреаційного призначення, не наданих у власність або користування, що перебувають в запасі Чорноморської селищної ради (в межах смт. Чорноморське) Комінтернівського району Одеської області земельну ділянку загальною площею 31,25га, в т.ч. 31,25га під ярами, для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об`єктів за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, смт. Чорноморське, у довгострокову оренду строком на 49 років (у тому числі термін будівництва 10 років) (п.2 Рішення);

- затверджено договір оренди земельної ділянки між Чорноморською селищною радою Комінтернівського району Одеської області та ТОВ «Чорноморська Рів`єра» (додаток 2) (пункт 3 Рішення).

22.09.2006р. на виконання рішення Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області від 05.09.2006р. №58-V були встановлені в натурі межі земельної ділянки площею 31,25га у довгострокову оренду ТОВ «Чорноморська Рів`єра» для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об`єктів, про що складено відповідний Акт (невід`ємна частина договору оренди).

29.09.2006р. між Чорноморською селищною радою Комінтернівського району Одеської області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Чорноморська Рів`єра» (Орендар) був укладений договір оренди землі (надалі Договір від 29.09.2006р.), відповідно до умов пунктів 1,2.1, 2.2,2.4 якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування (оренду) земельну ділянку загальною площею 31,25га для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об`єктів за рахунок земель рекреаційного призначення, не наданих у власність або користування, що перебувають в запасі Чорноморської селищної ради (в межах смт. Чорноморське) Комінтернівського району Одеської області. На земельній ділянці об`єкти нерухомого майна а також інші об`єкти інфраструктури відсутні. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, які можуть перешкоджати її ефективному використанню.

Згідно із п.3.1 Договору від 29.09.2006р. договір укладений строком на 49 років - у тому числі термін будівництва 10 років. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення на новий строк. У цьому разі Орендар не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 6.1.1. Договору від 29.09.2006р. сторони визначили, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення. Підставою розроблення проекту відведення є рішення сесії Чорноморської селищної ради про надання згоди на розроблення проекту відведення №373 40 сесії IV скликання від 11.05.2005р.

Згідно із пунктами 13.1, 13.2 Договору від 29.09.2006р. договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. Сторони домовились, що цей договір не підлягає нотаріальному посвідченню. Невід`ємними частинами цього договору є: ситуаційна схема земельної ділянки та кадастровий план земельної ділянки, акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), акт приймання-передачі земельної ділянки.

Договір від 29.09.2006р. зареєстрований у Комінтернівському районному відділі ОРФ ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.10.2006р. за №040652400004.

29.09.2006р. Чорноморською селищною радою Комінтернівського району Одеської області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Чорноморська Рів`єра» (Орендар) був складений акт приймання-передачі земельної ділянки загальною площею 31,25га за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, смт. Чорноморське, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв на виконання рішення Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області від 05.09.2006 р. №58-V та на підставі акту встановлення меж земельної ділянки в натурі у строкове платне користування (оренду) земельну ділянку загальною площею 31,25га, в тому числі: 31,25 га під ярами для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об`єктів, за рахунок земель рекреаційного призначення не наданих у власність або користування, що перебувають в запасі Чорноморської селищної ради (в межах смт.Чорноморське) Комінтернівського району Одеської області, Україна (надалі «Об`єкт оренди»). При цьому сторони встановили, що «Об`єкт оренди» передається у належному стані, який забезпечує використання земельної ділянки за цільовим призначенням, та що відсутні будь-які якісні недоліки в земельній ділянці, які перешкоджали б її використанню. Планове положення земельної ділянки відповідає схемі (плану) земельної ділянки, що є невід`ємною частиною договору оренди землі від 29 вересня 2006 року..

Наразі орендарем земельної ділянки є Обслуговуючий кооператив „Дачно-будівельний кооператив „Чорноморська Рів`єра як правонаступник Виробничого кооперативу „Чорноморська рів`єра, в який було перетворено ТОВ „Чорноморська Рів`єра, про що свідчить незмінність коду юридичної особи та зміст розділу 1 Статуту ОК «Дачно-будівельний кооператив «Чорноморська Рів`єра».

Прокурор та позивачі оспорюють дійсність договору оренди від 29.09.2006р. з підстав незаконності розпорядження Черноморською селищною радою землями державної власності, що є землями оборони, з огляду на відсутність згоди (рішення) Кабміну України про припинення права користування земельною ділянкою у складі земель Чабанського полігону та доказів, які б засвідчували добровільну відмову Міноборони України від спірної земельної ділянки на адресу Кабміну України.

Місцевий господарський суд з такою правовою позицією погодився та дійшов до висновку про відсутність у Чорноморської селищної ради повноважень на розпорядження земельною ділянкою площею 31,25га, що потягло укладення договору оренди землі від 29.09.2006р. з порушенням вимог ч.2 ст.19 Конституції України, ч.3 ст.142 ЗК України, ч.2 ст.149 ЗК України, ст.4 ЗУ «Про оренду землі», ч.5 ст.116 ЗК України, у зв`язку із чим наявні підстави для визнання договору недійсним, але позивачі та прокурор пропустили строк позовної давності , поважні причини чого відсутні.

Суд апеляційної інстанції вважає правильним висновок суду по суті спору про відмову у задоволенні позовних вимог, проте з інших підстав, ніж зазначені місцевим господарським судом, з огляду наступного.

Як встановлено судом, підставою укладення договору оренди землі від 29.09.2006р., що оспорюється, є рішення Чорноморської селищної ради №58-V від 05.09.2006р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ТОВ «Чорноморська Рів`єра» в довгострокову оренду земельної ділянки загальною площею 31,25га, за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, смт.Чорноморське».

Станом на 29.09.2006р. спірна земельна ділянка вже перебувала у складі земель запасу Чорноморської селищної ради та прийнята до земель комунальної власності, що випливає із рішення Чорноморської селищної ради №304 від 12.10.2004р., підтверджується матеріалами проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «Чорноморська Рів`єра», зокрема, змістом пояснювальної записки (т.2, а.с.5), додатків до неї (т.2, а.с.17,18), довідкою Виконкому Чорноморської селищної ради від 31.08.2006р. щодо перебування земельної ділянки площею 31,25га у землях запасу Чорноморської селищної ради, не наданих у власність чи користування, згідно із обліковими даними ф.6-ЗЕМ Чорноморської селищної ради (т.2, а.с.56), та іншими матеріалами проекту землеустрою, у тому числі позитивним висновком, затвердженим 22.08.2006р., державної експертизи землевпорядної документації №1224-06 (а.с.165-166, т.2).

На спростування цієї обставини позивачами та прокурором доказів не надано, отже не доведено, що за земельно-обліковими даними земельна ділянка перебувала у складі земель державної власності (земель оборони) та була закріплена за будь-якою військовою частиною та обліковувалась Чабанською КЕЧ (або КЕВ м.Одеси) станом на 29.09.2006р., як і на даний час.

Відповідно до п. «в» ч.1 ст.12 ЗК України (в редакції, на час укладення договору та прийняття Чорноморською селищною радою рішення №58-Vвід 05.09.2006р.) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Згідно до ч.1 ст.124 ЗК України (в редакції станом на 29.09.2006р.) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Згідно п.12 Перехідних положень ЗК України (станом на вересень 2006 року) до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Спірна земельна ділянка перебуває в межах смт.Чорноморське, що визнається прокурором, позивачами та відповідачами.

Відповідно до п.2.24 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з`ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статей 84, 118, 123, 124 ЗК України з урахуванням необхідності у певних випадках дотримання порядку її вилучення. З огляду на це судам потрібно встановлювати наявність у відповідної ради повноважень для вирішення питання щодо затвердження проекту відведення і передачі спірної земельної ділянки в оренду, а отже й дійсність укладеного договору, що оспорюється. З огляду на це судам необхідно враховувати, що оскільки договір оренди укладається на виконання рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, то без скасування таких рішень у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання відповідних договорів недійсними з підстав відсутності повноважень у відповідної місцевої ради чи органу виконавчої влади на затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду.

Рішення Чорноморської селищної ради №58-V від 05.09.2006р., яке є підставою для укладення спірного договору оренди землі згідно його преамбули та фактичних обставин, встановлених судом, прокурором та позивачами не оскаржувалось, є чинним, відтак його юридичні наслідки (укладений на його підставі договір) не можуть бути визнані недійсними з мотивів перевищення Чорноморською селищною радою своїх повноважень при передачі в оренду спірної земельної ділянки.

У розглядуваній справі позовні вимоги про визнання недійсним рішення Ради №58-V від 05.09.2006р. не заявлені, при цьому відповідачами надані належні та допустимі докази стосовно того, що на час, коли Чорноморська селищна рада розпорядилась шляхом укладення договору оренди, спірною земельною ділянкою останню було вилучено із земель Міністерства оборони України, передано до земель запасу Чорноморської селищної ради та затверджено прийняття до земель запасу Чорноморської селищної ради рішенням Ради №304 від 12.10.2004р.

Таким чином, наразі доводи прокурора та позивачів щодо перевищення Чорноморською селищною радою своїх повноважень при укладенні оспорюваного договору оренди не підтверджуються належними та допустимими доказами, натомість, спростовуються матеріалами справи.

Колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу сторін, що стверджуючи про перевищення Чорноморською селищною радою своїх повноважень при передачі в оренду земельної ділянки, прокурор та позивачі наголошують на протиправності здійснення припинення права користування земельною ділянкою загальною площею 136,76га із земель Чабанського полігону, заперечуючи законність її передачі до земель запасу Чорноморської селищної ради за заявою Міністра оборони України від 22.09.2004р. №220/2022 без згоди на це Кабінету міністрів України, чим порушуються вимоги ч.5 ст.116 Конституції України, ст.ст.141, 142 ЗК України, ст.149 ЗК України.

Таким чином, оспорювання договору пов`язується фактично не з безпосереднім розпорядженням Чорноморською селищною радою спірною земельною ділянкою, а з незаконністю прийняття відповідачем частини земель Чабанського полігону площею 136,76га до земель запасу Чорноморської селищної ради у зв`язку із відмовою Міністерства оборони України від права користування, оформленою в описаний вище спосіб, тобто фактично підставою оспорювання договору оренди виступає порушення законодавства, допущене самим позивачем (Міністерством оборони України) на етапі вирішення питання про відмову від права постійного користування землями оборони.

Місцевий господарський суд дійшов висновку про відсутність повноважень у Чорноморської селищної ради на розпорядження спірною земельною ділянкою площею 31.25га, не дослідивши в порушення вимог ст.43 ГПК України повно і всебічно, в чому саме полягало таке порушення на стадії прийняття рішення №58-V та укладення на його підставі договору оренди від 29.09.2006р. за умови, що спірна земельна ділянка за усіма наявними у справі доказами перебувала у складі загального масиву 136,76га та рішення Чорноморської селищної ради №304 від 12.10.2004р. про прийняття до земель запасу ніким не оскаржене та дотепер є чинним.

Разом з цим, суттєвим для вирішення спору є те, що рішення №304 від 12.10.2004р. є актом органу місцевого самоврядування та може бути скасоване тільки в судовому порядку згідно із ч.10 ст.59 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Згідно із ч.ч.1,10 ст.59 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Даний спір має своїм предметом недійсність договору оренди землі від 29.09.2006р., а не незаконність рішення Чорноморської селищної ради №304 від 12.10.2004р., останнє зачіпає права та обов`язки невизначеного наразі кола осіб. оскільки стосується земель Чабанського полігону загальною площею 136,76га, що були за поясненнями представника Ради в суді апеляційної інстанції надані в користування, крім ОК «ДБК «Чорноморська Рів`єра», також іншим особам.

Отже перевірка законності цього рішення в даній справі (№304 від 12.10.2004р.) з огляду вимог процесуального законодавства, за відсутності клопотання позивачів про вихід за межі позовних вимог в порядку п.2 ч.1 ст.83 ГПК України, не може здійснюватись, а оцінка цього рішення як доказу по справі в порядку ст.43 ГПК України не надає підстав для висновку про протиправність (незаконність) розпорядження земельною ділянкою площею 31,25га при передачі в оренду ОК «ДБК «Чорноморська Рів`єра» Чорноморською селищною радою.

Вказані обставини залишись поза увагою та без належної юридичної оцінки місцевого господарського суду, який в порушення вимог ст.144 Конституції України, ст.59 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» фактично встановив незаконність процедури вилучення земельної ділянки площею 136,76га із земель оборони у зв`язку із відсутністю рішення Кабінету міністрів України про згоду на припинення права користування нею згідно ст.141,142 ЗК України, та як наслідок незаконність рішення №304 від 12.10.2004р. за межами предмету спору.

Аналогічно, дійшовши висновку про незаконність розпорядження земельною ділянкою 31,25га., суд першої інстанції не встановив, з яких підстав ним не врахована чинність рішення Чорноморської селищної ради від 05.09.2006р. №58-V про передачу в оренду земельної ділянки ОК «ДБК «Чорноморська Рів`єра».

Підсумовуючи викладене, колегія суддів зазначає, що наявними у справі доказами не підтверджується обґрунтованість вимог прокурора та позивачів про визнання недійсними договору оренди землі від 29.09.2006р., судом апеляційної інстанції не встановлено перевищення Чорноморською селищною радою своїх повноважень при його укладенні, як і порушення вимог ст.ст.141,142,149 Земельного кодексу України, ч.5 ст.116 ЗК України, норм спеціальних законів та підзаконних нормативних актів, що регулюють питання статусу військового майна та земель оборони, адже на момент укладення договору земельна ділянка перебувала у землях запасу Чорноморської селищної ради.

Відповідно до ст.ст.203, 215 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей. Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. У випадках, встановлених цим Кодексом, нікчемний правочин може бути визнаний судом дійсним. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Згідно до ст.ст.15,16 цього Кодексу кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. 2. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом. Суд може відмовити у захисті цивільного права та інтересу особи в разі порушення нею положень частин другої - п`ятої статті 13 цього Кодексу.

Виходячи із наведеного, позовні вимоги заступника військового прокурора Одеського гарнізону в інтересах держави в особі Міністерства оборони України та Квартирно-експлуатаційного відділу м.Одеси задоволенню не підлягали у зв`язку з їх недоведеністю та необгрунтованістю, а не у зв`язку із спливом строку позовної давності згідно ч.4 ст.267 ЦК України, як то помилково вирішив суд першої інстанції внаслідок неправильного застосування норм матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги Міністерства оборони України ґрунтуються на спростуванні встановленого судом першої інстанції факту пропуску позовної давності, відтак, з огляду на помилковість такого висновку, колегією суддів не досліджуються.

Щодо інших додаткових пояснень Міністерства оборони України, суд апеляційної інстанції зазначає, що вони у сукупності не спростовують обставину чинності (дійсності) обох рішень Чорноморської селищної ради, які передували укладенню спірного договору оренди.

Разом з цим, колегія суддів зауважує, що за матеріалами проекту землеустрою на виділеній в оренду ОК «ДБК «Чорноморська Рів`єра» земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомості, не посвідчують таку обставину також і документи, складені за участю представників КЕУ Південного оперативного командування при передачі земельних ділянок в землі запасу Чорноморської селищної ради, зокрема, акт прийому-передачі. За цих обставин видаються слушними аргументи Чорноморської селищної ради, викладені в її апеляційній скарзі, щодо застосування до вилучення земель оборони п.4 Порядку вилучення і передачі військового майна, затвердженого постановою кабінету Міністрів України №1282 від 29.08.2002р., а не Положення про порядок відчуження та реалізації військового майна Збройних сил України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України за №1919 від 28.12.2000р.

Надані Міністерством оборони України докази щодо наявності на спірній земельній ділянці об`єктів нерухомого майна (індивідуальні картки обліку будівель (будівля водної станції, туалет, душова, елінг), акт приймання-передачі нерухомого військового майна від 09.10.2014р., тощо), не відповідають вимогам належності доказів, оскільки неможливо встановити, що вони розташовані саме на спірній земельній ділянці, натомість, обставина відсутності на ній об`єктів нерухомості підтверджена матеріалами проекту землеустрою та наразі нічим не спростована.

В засіданні суду апеляційної інстанції 28.04.2016р. в результаті обговорення додаткових письмових пояснень Міністерства оборони України встановлено, що посилання позивача на преюдиційність обставин, встановлених у рішенні господарського суду Одеської області від 24.12.2009р. у справі №30/110-09-3308, є помилковими, що визнано представником прокуратури та Міністерства оборони України.

Відповідно до в.в.4,5 ст.267 ЦК України сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові. Якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.

Враховуючи, що остаточним висновком суду першої інстанції про відмову у позові правильно вирішено спір по суті, суд апеляційної інстанції дійшов до висновку про необхідність часткової зміни рішення господарського суду Одеської області шляхом виключення з його мотивувальної частини висновку про відмову у позові з підстав пропуску строку позовної давності.

В іншій частині оскаржуване рішення залишається без змін з урахуванням відмови у задоволенні позовних вимог, викладених в постанові апеляційного господарського суду.

Керуючись ст.ст.49,99,101-103-105 ГПК України, колегія суддів

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Міністерства оборони України залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу ОК «Дачно-будівельний кооператив «Чорноморська Рів`єра» задовольнити частково.

Рішення господарського суду Одеської області від 02.02.2016р. у справі №5113/15 змінити (частково), виключивши з його мотивувальної частини висновок про відмову у позові з підстав пропуску позовної давності.

В іншій частині рішення господарського суду Одеської області від 02.02.2016р. залишити без змін (з урахуванням мотивів відмови у задоволенні позовних вимог, викладених в постанові апеляційного господарського суду).

Постанова в порядку ст. 105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови підписаний 29.04.2016р.

Головуючий суддя Мишкіна М.А.

Суддя Будішевська Л.О.

Суддя Таран С.В.

Дата ухвалення рішення28.04.2016
Оприлюднено29.09.2022
Номер документу57514700
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/5113/15

Ухвала від 24.10.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Ухвала від 28.07.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Постанова від 07.07.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 01.07.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 23.06.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 23.06.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Постанова від 28.04.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Рішення від 02.02.2016

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 28.12.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні