Постанова
від 07.07.2016 по справі 916/5113/15
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 липня 2016 року Справа № 916/5113/15 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді:Яценко О.В. суддівМачульського Г.М., Корсака В.А. розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Першого заступника військового прокурора Південного регіону України на постановуОдеського апеляційного господарського суду від 28.04.2016 року у справі№ 916/5113/15 Господарського суду Одеської області за позовомЗаступника військового прокурора Одеського гарнізону в інтересах держави в особі: 1. Міністерства оборони України, 2. Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси до 1. Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області, 2. Обслуговуючого кооперативу "Дачно-будівельний кооператив "Чорноморська Рів'єра" третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Кабінет Міністрів України про визнання недійсним договору оренди землі

В засіданні взяли участь представники:

- прокуратури:Яговдік С.М. посв. № 029909, - позивача-1:Гомон О.О. дов. №220/779/д від 25.12.2015 року, Рудник Ю.М. дов. № 220/841/д від 30.12.2015 року, - позивача-2:не з'явились - відповідача-1:не з'явились - відповідача-2:Михалюк К.О. дов. №10/07 від 06.07.2016 року - третьої особи:не з'явились

ВСТАНОВИВ:

Заступник військового прокурора Одеського гарнізону в інтересах держави в особі Міністерства оборони України та Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом до Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області (далі за текстом - Чорноморська селищна рада) та Обслуговуючого кооперативу "Дачно-будівельний кооператив "Чорноморська Рів'єра" (далі за текстом - ОК "ДБК "Чорноморська Рів'єра"), в якому просив суд визнати недійсним договір оренди землі від 29.09.2006 року, укладений між відповідачами.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 02.02.2016 року (суддя Петрова В.С.) у справі № 916/5113/15 у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Міністерство оборони України звернулось до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просило скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 02.02.2016 року у справі № 916/5113/15 та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

Також, з апеляційною скаргою на вказане рішення суду звернулась Чорноморська селищна рада, в якій просила скасувати рішення суду про відмову у позові з підстав спливу позовної давності та прийняти нове рішення про відмову у позові з підстав відсутності порушеного права або охоронюваного законом інтересу.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 12.04.2016 року було залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Кабінет Міністрів України.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 28.04.2016 року (судді: Мишкіна М.А., Будішевська Л.О., Таран С.В.) апеляційну скаргу Міністерства оборони України залишено без задоволення; іншу апеляційну скаргу задоволено частково; рішення суду першої інстанції змінено шляхом виключення з його мотивувальної частини висновку про відмову у позові з підстав пропуску позовної давності; в решті рішення залишено без змін (з урахуванням мотивів відмови у задоволенні позовних вимог, викладених в постанові апеляційного господарського суду).

Не погоджуючись з вказаними судовими актами, перший заступник військового прокурора Південного регіону України звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції, аргументуючи порушенням норм права, зокрема, ст. ст. 4 2 , 4 7 , 43 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою від 23.06.2016 року колегії суддів Вищого господарського суду України у складі головуючого судді - Яценко О.В., суддів - Ходаківської І.П., Мачульського Г.М., касаційну скаргу першого заступника військового прокурора Південного регіону України прийнято до провадження, справу призначено до розгляду у судовому засіданні на 07.07.2016 року.

Розпорядженням керівника апарату Вищого господарського суду України від 04.07.2016 року № 08.03-04/2465, у зв'язку з відпусткою судді Ходаківської І.П., призначено проведення автоматичної зміни складу суду колегії суддів у судовій справі Господарського суду Одеської області № 916/5113/15.

Згідно з протоколом автоматичної зміни складу колегії суддів від 05.07.2016 року у справі № 916/5113/13, у зв'язку з відпусткою судді Ходаківської І.П., сформовано склад колегії суддів: Яценко О.В. - головуючий, Мачульський Г.М., Корсак В.А.

Учасників судового процесу відповідно до статті 111 4 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.

Колегія суддів Вищого господарського суду України, переглянувши у касаційному порядку рішення суду першої інстанції та постанову апеляційної інстанції, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до Державного акта на право користування землею Чабанська квартирно-експлуатаційна частина (правонаступником якої за твердженням прокурора та Міністерства оборони України є КЕВ м. Одеси) є постійним користувачем 4 382,6 га землі в межах згідно з планом землекористування для будівництва об'єктів (Держакт 1983 року №031728, зареєстрований в Книзі записів держактів на право користування землею за № 35).

22.09.2004 року листом №220/2022 міністр оборони України Марчук Є.К. на адресу Чорноморського селищного голови повідомив, що у зв'язку із відсутністю необхідності у використанні для потреб оборони земельних ділянок №№ 11, 12 дизельна та ВКГКЕЧ (0,65 га та 0,67 га), № 18 прибережна зсувна смуга, вільна від забудови (16,9 га), №№ 21, 22 - зелені насадження вільні від забудови (20,31 га), № 25 озеро (7,42 га), № 41 - схили озера вільні від забудови (60,5 га), № 37 рілля вільна від забудови (27,31 га), Міністерство оборони України відмовляється від права користування цими ділянками на підставі ст. ст. 141, 142 ЗК України та просить прийняти земельні ділянки до земель запасу Чорноморської селищної ради.

11.10.2004 року листом № 31/1/705 т.в.о. начальника КЕУ Південного ОК на адресу начальника Чорноморської КЕЧ району повідомлено про необхідність передачі земельних ділянок після винесення рішення Чорноморської селищної ради з посиланням на прийняття 22.09.2004 року міністром оборони України рішення про передачу до земель запасу земельних ділянок загальною площею 136,76 га із земель Чабанського полігону.

Відповідно до акта прийому-передачі восьми земельних ділянок загальною площею 136,76 га із земель Чабанського полігону, складеним комісією за участю начальника КЕУ Південного оперативного командування, начальника Чорноморської КЕЧ району, інженера Чорноморської КЕЧ району,інженера-землевпорядника Чорноморської селищної ради, посвідчено факт передачі начальником Чорноморської КЕЧ району та прийняття Чорноморським селищним головою 8 земельних ділянок державної власності у межах смт Чорноморське, а саме: №№ 11, 12 - дизельна та ВКГ Чорноморської КЕЧ (0,65 га та 0,67 га), № 18 прибережна зсувна смуга вільна від забудови (16,9 га), №№ 21, 22 - зелені насадження вільні від забудови (20,31 га), № 25 - озеро (7,42 га), № 41 - схили озера вільні від забудови (60,5 га), № 37 - рілля вільна від забудови (27,31 га).

При цьому комісією встановлено, що земельні ділянки вільні від забудови та можуть використовуватись згідно законодавства та рішень Чорноморської селищної ради.

Вказаний акт підписаний начальником Чорноморської КЕЧ району та Чорноморським селищним головою та скріплений печатками юридичних осіб.

Також судами встановлено, що 12.10.2004 року Чорноморською селищною радою прийнято рішення № 304, яким рада ухвалила:

- прийняти до земель запасу Чорноморської селищної ради земельні ділянки державної власності загальною площею 136,76 га, що знаходяться в межах смт Чорноморське, а саме: №№ 11,12 дизельна та ВКГ Чорноморської КЕЧ(0,65 га та 0,67 га), № 18 - прибережна зсувна смуга вільна від забудови (16,9 га), №№ 21,22 - зелені насадження вільні від забудови (20,31га), № 25 - озеро (7,42га), № 41 - схили озера вільні від забудови (60,5га), № 37 - рілля вільна від забудови (27,31га);

- здійснити розпорядження прийнятими земельними ділянками загальною площею 136,76 га згідно з раніше прийнятими рішеннями №№ 285, 286, 287, 289 від 30.07.2004 року.

Зазначене рішення № 304 від 12.10.2004 року було прийняте за заявою Міністерства оборони України від 22.09.2004 року № 220/2022 про відмову від права користування у порядку ст. ст. 141, 142 ЗК України, акта прийому-передачі восьми земельних ділянок загальною площею 136,76 га із земель Чабанського полігону, рішення виконкому Ради № 106 від 05.10.2004 року та на підставі ст. 12 ЗК України, п. 12 Розділу Х Перехідних положень ЗК України, постанови Кабінету міністрів України № 427 від 31.03.2004 року "Про затвердження порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів".

Рішенням Чорноморської селищної ради № 285 від 30.07.2004 року "Про дозвіл на вибір ТОВ "Чорноморська Рів'єра" земельної ділянки площею 30,41 га в межах смт Чорноморське" задоволено клопотання ТОВ "Чорноморська Рів'єра" та надано останньому дозвіл підготувати необхідні матеріали щодо вибору земельної ділянки площею 30,41 га (берегова смуга) в межах смт Чорноморське із земель оборони для розміщення культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об'єктів (п. 1 рішення), до роботи постійно діючої комісії залучити представника КЕУ Південного оперативного командування Міноборони України.

Рішенням Чорноморської селищної ради № 306 від 19.10.2004 року "Про внесення змін до рішень сесії Чорноморської селищної ради №№ 285, 286, 287, 289 від 30.07.2004 року про дозвіл на вибір ТОВ "Чорноморська Рів'єра" земельних ділянок", Чорноморською селищною радою були внесені зміни до п.1 рішення сесії Чорноморської селищної ради № 287 від 30.07.2004 року та викладено останній в наступній редакції: "Задовольнити клопотання ТОВ "Чорноморська Рів'єра" та надати дозвіл ТОВ "Чорноморська Рів'єра" (юридична адреса: смт Чорноморське, вул. Гвардійська, 19, код ЄДРПОУ 32863511) підготувати необхідні матеріали щодо вибору земельної ділянки орієнтовною площею 36,60 га в межах смт Чорноморське із земель запасу Чорноморської селищної ради, для розміщення об'єктів житлової та громадської забудови та щодо вибору земельної ділянки (озеро з прибережною захисною смугою) орієнтовною площею 9,87 га в межах смт Чорноморське із земель запасу Чорноморської селищної ради, для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних цілей".

Розпорядженням Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області № 1137 від 30.11.2004 року "Про створення комісії по вибору земельних ділянок для проведення протизсувних та берегоукріплювальних робіт ТОВ "Чорноморська Рів'єра" за клопотанням Чорноморської селищної ради було створено комісію по вибору земельних ділянок для проведення протизсувних і берегоукріплювальних робіт з метою подальшого розміщення об'єктів курортно-оздоровчого та туристичного призначення ТОВ "Чорноморська Рів'єра", які розташовані на рекреаційній території Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області.

На підставі вищезазначеного розпорядження було створено комісію, яка обстежила земельну ділянку, передбачену для розміщення культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об'єктів на землях запасу Чорноморської селищної ради, про що складено Акт вибору земельної ділянки від 01.12.2004 року.

Рішенням Чорноморської селищної ради № 373 від 11.05.2005 року "Про затвердження акта вибору земельної ділянки та про надання згоди на розробку проекту відведення земельної ділянки ТОВ "Чорноморська Рів'єра" затверджено акт вибору земельної ділянки орієнтовною площею 28,10 га в межах смт Чорноморське із земель запасу Чорноморської селищної ради від 01.12.2004 року під розміщення культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об'єктів ТОВ "Чорноморська Рів'єра", а також надано згоду на розробку проекту відведення земельної ділянки в оренду ТОВ "Чорноморська Рів'єра" орієнтовною площею 28,10 га для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об'єктів ТОВ "Чорноморська Рів'єра" за адресою смт Чорноморське.

03.05.2006 року Чорноморська селищна рада Комінтернівського району Одеської області направила ПП "Земконсалт" лист за №СР-02-17/375, яким доручила останньому розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Чорноморська Рів'єра" загальною площею 31,25 га, із земель не наданих у власність або користування, що перебувають у запасі Чорноморської селищної ради (в межах смт Чорноморське) для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об'єктів.

ПП "Земконсалт" на замовлення ТОВ "Чорноморська Рів'єра" був розроблений відповідний проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Чорноморська Рів'єра" у довгострокову оренду строком на 49 років для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об'єктів на території смт Чорноморське Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області.

Судами встановлено, що зазначений проект землеустрою отримав позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації.

В подальшому, рішенням Чорноморської селищної ради від 05.09.2006 року № 58-V "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ТОВ "Чорноморська Рів'єра" в довгострокову оренду земельної ділянки загальною площею 31,25 га, за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, смт Чорноморське":

- затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 31,25 га в довгострокову оренду строком на 49 років ТОВ "Чорноморська Рів'єра" для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об'єктів в межах смт Чорноморське на території Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області (п.1 рішення);

- надано ТОВ "Чорноморська Рів'єра" за рахунок земель рекреаційного призначення, не наданих у власність або користування, що перебувають в запасі Чорноморської селищної ради (в межах смт Чорноморське) Комінтернівського району Одеської області земельну ділянку загальною площею 31,25 га, в т.ч. 31,25 га під ярами, для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об'єктів за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, смт Чорноморське, у довгострокову оренду строком на 49 років (у тому числі термін будівництва 10 років) (п. 2 рішення);

- затверджено договір оренди земельної ділянки між Чорноморською селищною радою та ТОВ "Чорноморська Рів'єра" (додаток 2) (п. 3 рішення).

Також судами встановлено, що 22.09.2006 року на виконання рішення Чорноморської селищної ради від 05.09.2006 року № 58-V були встановлені в натурі межі земельної ділянки площею 31,25 га у довгострокову оренду ТОВ "Чорноморська Рів'єра" для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об'єктів, про що складено відповідний Акт (невід'ємна частина договору оренди).

29.09.2006 року між Чорноморською селищною радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Чорноморська Рів'єра" (орендар) був укладений договір оренди землі, відповідно до умов пунктів 1, 2.1., 2.2., 2.4. якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування (оренду) земельну ділянку загальною площею 31,25 га для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об'єктів за рахунок земель рекреаційного призначення, не наданих у власність або користування, що перебувають в запасі Чорноморської селищної ради (в межах смт Чорноморське) Комінтернівського району Одеської області. На земельній ділянці об'єкти нерухомого майна, а також інші об'єкти інфраструктури відсутні. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, які можуть перешкоджати її ефективному використанню.

Згідно з п. 3.1. договору оренди, договір укладений строком на 49 років, у тому числі термін будівництва - 10 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення на новий строк. У цьому разі орендар не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 6.1.1. договору сторони визначили, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення. Підставою розроблення проекту відведення є рішення сесії Чорноморської селищної ради про надання згоди на розроблення проекту відведення № 373 від 11.05.2005 року.

Згідно із пунктами 13.1., 13.2. договору оренди, договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. Сторони домовились, що цей договір не підлягає нотаріальному посвідченню. Невід'ємними частинами цього договору є: ситуаційна схема земельної ділянки та кадастровий план земельної ділянки, акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), акт приймання-передачі земельної ділянки.

Договір від 29.09.2006 року зареєстрований у Комінтернівському районному відділі ОРФ ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.10.2006 року за №040652400004.

29.09.2006 року Чорноморською селищною радою (орендодавець) та ТОВ "Чорноморська Рів'єра" (орендар) був складений акт приймання-передачі земельної ділянки загальною площею 31,25 га за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, смт Чорноморське, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв на виконання рішення Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області від 05.09.2006 р. №58-V та на підставі акту встановлення меж земельної ділянки в натурі у строкове платне користування (оренду) земельну ділянку загальною площею 31,25 га, в тому числі: 31,25 га під ярами для будівництва, експлуатації та обслуговування культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних об'єктів, за рахунок земель рекреаційного призначення не наданих у власність або користування, що перебувають в запасі Чорноморської селищної ради (в межах смт Чорноморське) Комінтернівського району Одеської області, Україна.

При цьому сторони встановили, що земельна ділянка передається у належному стані, який забезпечує використання земельної ділянки за цільовим призначенням, та що відсутні будь-які якісні недоліки в земельній ділянці, які перешкоджали б її використанню. Планове положення земельної ділянки відповідає схемі (плану) земельної ділянки, що є невід'ємною частиною договору оренди землі від 29.09.2006 року.

Судами встановлено, що наразі орендарем земельної ділянки є Обслуговуючий кооператив "Дачно-будівельний кооператив "Чорноморська Рів'єра, як правонаступник Виробничого кооперативу "Чорноморська Рів'єра, в який було перетворено ТОВ "Чорноморська Рів'єра, про що свідчить незмінність коду юридичної особи та зміст розділу 1 статуту ОК "Дачно-будівельний кооператив "Чорноморська Рів'єра".

Як вбачається з матеріалів справи, предметом даного спору є вимога заступника військового прокурора Одеського гарнізону, заявлена в інтересах держави в особі Міністерства оборони України та Квартирно-експлуатаційного відділу до Чорноморської селищної ради та ОК "ДБК "Чорноморська Рів'єра" про визнання недійсним договору оренди землі від 29.09.2006 року, укладеного між відповідачами.

Підставою позову визначено незаконність розпорядження Черноморською селищною радою землями державної власності, що є землями оборони, з огляду на відсутність згоди (рішення) Кабінету Міністрів України про припинення права користування земельною ділянкою у складі земель Чабанського полігону та доказів, які б засвідчували добровільну відмову Міноборони України від спірної земельної ділянки на адресу Кабінету Міністрів України.

Розглядаючи спір по суті, місцевий господарський суд виходив з відсутності у Чорноморської селищної ради повноважень на розпорядження спірною земельною ділянкою площею 31,25 га, що потягло укладення договору оренди землі від 29.09.2006 року. У зв'язку чим, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання вказаного договору недійсним. Водночас відмову у позові вмотивована судом пропуск позивачами строку позовної давності.

Погоджуючись з висновком суду про відмову у позові, апеляційний господарський суд визнав наявними підстави для відмови у позові по суті у зв'язку із недоведеністю заявлених вимог.

Колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з таким висновком суду апеляційної інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 204 ЦК України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Статтею 203 ЦК України унормовано, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Згідно з ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Згідно з приписами ст. 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Відповідно до ст. 65 ЗК України землями промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності. Порядок використання земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення встановлюється законом.

Статтею 77 ЗК України (у відповідній редакції) унормовано, що землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Землі оборони можуть перебувати у державній та комунальній власності. Навколо військових та інших оборонних об'єктів у разі необхідності створюються захисні, охоронні та інші зони з особливими умовами користування. Порядок використання земель оборони встановлюється законом.

Відповідно до ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Приписами ст. 84 ЗК України визначено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Згідно зі ст. 83 ЗК України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності та земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування. Територіальні громади набувають землю у комунальну власність, зокрема, у разі передачі їм земель державної власності.

Згідно з приписами ст. 14 ЗУ "Про Збройні Сили України" (у відповідній редакції) земля, води, інші природні ресурси, а також майно, закріплені за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, є державною власністю, належить їм на праві оперативного управління та звільняються від сплати усіх видів податків.

За приписами ст. 1 ЗУ "Про використання земель оборони" землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України.

Щодо висновку місцевого господарського суду про те, що компетентним державним органом не приймалось рішення про безоплатну передачу спірної земельної ділянки з державної власності у власність територіальної громади смт Чорноморське, то такий висновок зроблений без урахування законодавства, чинного на час розгляду справи, а також на момент укладення спірного договору оренди.

Так, ст. 2 ЗУ "Про правовий режим майна у Збройних Силах України", якою керувався господарський суд першої інстанції, передбачено, що до компетенції Кабінету Міністрів України належить, зокрема, визначення порядку вилучення і передачі військового майна у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність (за згодою відповідних органів місцевого самоврядування).

Отже, повноваження щодо визначення порядку прийняття рішення про відчуження військового майна визначаються згідно з окремим нормативно-правовим актом, прийняття якого делеговано Кабінету Міністрів України.

Згідно з п. 3 Положення "Про порядок відчуження та реалізації військового майна Збройних Сил", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2000 року № 1919 (на яке посилався суд першої інстанції), повноваження суб'єктам підприємницької діяльності на реалізацію військового майна, яке є придатним для подальшого використання, але не може бути застосоване у повсякденній діяльності військ, надлишкового майна (крім майна, зазначеного у п. 4 цього Положення), а також цілісних майнових комплексів, у тому числі військових містечок та іншого нерухомого майна надає Кабінет Міністрів України у встановленому порядку.

В свою чергу, Постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.2002 року № 1282 затверджено Порядок вилучення і передачі військового майна Збройних Сил, яким встановлено, що передача військового майна у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність проводиться за рішенням: Кабінету Міністрів України - щодо цілісних майнових комплексів; Міноборони - щодо іншого окремого індивідуально визначеного майна, житлового фонду та інших об'єктів соціальної інфраструктури, які перебувають в оперативному управлінні військових частин і передаються не у складі цілісних майнових комплексів (п. 4 Порядку в редакції, чинній на момент укладення договору оренди).

Виходячи зі змісту вищезазначеного, рішення щодо відчуження військового майна приймається Кабінетом Міністрів України або Міністерством оборони України з урахуванням особливостей майна.

Відтак, висновок суду першої інстанції про те, що право вилучення та передачі будь-якого військового майна, відноситься до виключної компетенції Кабінету Міністрів України, є таким, що не ґрунтуються на нормах матеріального права.

Водночас особливості користування земельними ділянками, наданими для потреб Збройних Сил України, визначені Положенням про порядок надання в користування земель (земельних ділянок) для потреб Збройних Сил України та основні правила користування наданими землями, затвердженим наказом Міністра оборони України від 22.12.1997 року № 483.

Відповідно до п. 44 положення, за відсутністю потреби або по закінченню терміну користування землі, надані для потреб Збройних Сил України, підлягають передачі місцевим органам влади згідно з ст. 27 ЗК України.

Пунктом 45 положення визначено, що передача земель місцевим органам влади проводиться за згодою Міністра оборони України або за його дорученням начальником розквартирування військ та капітального будівництва - начальником Головного управління розквартирування військ та капітального будівництва Збройних Сил України.

Згідно з п. 46 положення своєчасне виявлення земель, що не використовуються, та надання відомостей про них покладається на заступників Міністра оборони України - командувачів видів Збройних Сил України, командуючих військами військових округів, Північного оперативно-територіального командування, начальників управлінь центрального апарату Міністерства оборони України, а також командирів військових частин - землекористувачів.

Відповідно до п. 47 положення інженерне управління Військово-Морських Сил України, квартирно-експлуатаційні управління військових округів, квартирно-експлуатаційний відділ Північного оперативно-територіального командування і відповідні управління центрального апарату Міністерства оборони України узагальнюють відомості про наявність земель, що не використовуються для бойової підготовки військ, та надають їх до Головного управління розквартирування військ та капітального будівництва Збройних Сил України. Відомості надаються разом з топографічними картами масштабу 1:25000 чи 1:50000, на яких нанесені земельні ділянки з координатами (землі, що розташовані в містах наносяться на плани міст), що пропонуються для передачі місцевим органам влади.

За приписами п. 48 положення перелік земель, які пропонуються до передачі місцевим органам влади, Головне управління розквартирування військ та капітального будівництва Збройних Сил України погоджує з заступниками Міністра оборони України - командувачами видів Збройних Сил України, начальниками управлінь центрального апарату Міністерства оборони України, командуючими військами військових округів, Північного оперативно-територіального командування, на території яких знаходиться земельна ділянка, і подає на затвердження Міністру оборони України.

Оформлення передачі земель місцевим органам влади здійснюють землекористувачі спільно з квартирно-експлуатаційною частиною, відділенням морської інженерної служби Військово-Морських Сил України, на обліку яких знаходяться земельні ділянки в порядку, встановленому Земельним кодексом України (п. 50 положення).

Таким чином, Положенням про порядок надання в користування земель (земельних ділянок) для потреб Збройних Сил України та основні правила користування наданими землями, затвердженим наказом Міністра оборони України від 22.12.1997 року № 483, передбачено певну процедуру відмови від користування землею, наданою для потреб Збройних Сил України, за відсутністю потреби та передачі цієї землі місцевим органам влади згідно з ст. 27 ЗК України.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що необхідною умовою передачі земель оборони є згода на це Міністра оборони України або, за його дорученням, начальника Головного управління розквартирування військ та капітального будівництва Збройних Сил України.

Водночас встановивши те, що спірна земельна ділянка площею 31,25 га була надана в оренду ОК "ДБК "Чорноморська Рів'єра" із земельної ділянки загальною площею 136,76 га, прийнятою Чорноморською селищною радою до земель запасу, за наявності на це відповідної згоди міністра оборони України, суд апеляційної інстанції дійшов також обґрунтованого висновку про наявність повноважень у Чорноморської селищної ради на розпорядження цією земельною ділянкою шляхом надання її в оренду.

Довід скаржника про знаходження військового майна на земельній ділянці площею 31,25 га, не може бути підставою для скасування судових актів у справі, оскільки йому надавалася оцінка судами та він був відхилений як необґрунтований.

Як встановив суд апеляційної інстанції, за матеріалами проекту землеустрою на виділеній в оренду ОК "ДБК "Чорноморська Рів`єра" земельній ділянці відсутні об'єкти нерухомості. При цьому така обставина спростовується також і документами, складеними за участю представників КЕУ Південного оперативного командування при передачі земельних ділянок в землі запасу Чорноморської селищної ради, зокрема, актом прийому-передачі.

Інший довід скаржника про надання ОК "ДБК "Чорноморська Рів`єра" за укладеним договором земельної ділянки захисної смуги площею 31,25 га, у той час, як міністром оборони України у 2004 році було погоджено передачу до Чорноморської селищної ради тільки 16,9 га прибережної захисної смуга із загальної площі у 136,76 га переданих земельних ділянок, також визнається неспроможним з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 50 ЗУ "Про землеустрій" (у редакції, чинній на час укладення договору оренди) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок. Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно зі ст. 184 ЗК України (у редакції, чинній на час укладення договору оренди) землеустрій, зокрема, передбачає: складання проектів відведення земельних ділянок; встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок; підготовку документів, що посвідчують право власності або право користування землею.

Як вбачається з проекту землеустрою, який було досліджено судами попередніх та надано відповідну оцінку, а саме: згідно з земельно-кадастровою інформацією, умовами відведення земельних ділянок № 13-04-5928 від 19.06.2006 року, наданими Комінтернівським районним відділом земельних ресурсів, висновком Комінтернівського районного відділу земельних ресурсів № 13-04-5930 від 19.06.2006 року, висновком Чорноморської селищної ради № СР-02-17/509 від 19.06.2006 року, висновком Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Комінтернівської районної державної адміністрації № 1551 від 19.06.2006 року, експлікацією земель, із земельної ділянки, що відводиться загальною площею 31,25 га - під ярами, прибережна захисна смуга складає лише 6,10 га.

Решта доводів касаційної скарги також не можуть бути підставою для скасування судових актів у справі, позаяк їм усім надавалася оцінка судом апеляційної інстанції; вони не спростовують встановленого апеляційним господарським судом та ґрунтуються на переоцінці доказів у справі, яка, за приписами статті 111 7 ГПК України, знаходиться поза межами компетенції суду касаційної інстанції.

За змістом ч. 1 ст. 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права або охоронюваного законом інтересу особи. Тобто, правила про позовну давність мають застосовуватись лише тоді, коли буде доведено існування самого суб'єктивного права, а відтак і обґрунтованості позовних вимог.

Виходячи з того, що судом апеляційної інстанції не встановлено обставини, з якими законодавство пов'язує визнання договору недійсним, висновок апеляційного господарського суду про відсутність правових підстав для задоволення позову по суті визнається правомірним.

За таких обставин, колегія суддів касаційної інстанції приходить до висновку, що під час розгляду справи апеляційним господарським судом фактичні обставини справи встановлено на основі повного, всебічного і об'єктивного дослідження поданих доказів, господарським судом апеляційної інстанції вірно застосовані норми права, а доводи скаржника не спростовують законності прийнятої у справі постанови.

Відповідно до п. 1 ст. 111 9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу - без задоволення.

Касаційна скарга залишається без задоволення, коли суд визнає, що рішення місцевого та постанова апеляційного господарських судів прийняті з дотриманням вимог матеріального та процесуального права, з'ясуванням всіх обставин, які мають значення для правильного вирішення спору.

Таким чином, колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновком апеляційного господарського суду, який відповідає матеріалам справи та чинному законодавству, у зв'язку з чим підстав для скасування чи зміни оскаржуваної постанови не вбачається.

Керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Першого заступника військового прокурора Південного регіону України залишити без задоволення.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 28.04.2016 року у справі № 916/5113/15 Господарського суду Одеської області залишити без змін.

Головуючий суддяО.В. Яценко СуддіГ.М. Мачульський В.А. Корсак

Дата ухвалення рішення07.07.2016
Оприлюднено11.07.2016
Номер документу58813571
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/5113/15

Ухвала від 24.10.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Ухвала від 28.07.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Постанова від 07.07.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 01.07.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 23.06.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 23.06.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Постанова від 28.04.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Рішення від 02.02.2016

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 28.12.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні