Постанова
від 24.05.2016 по справі 25/362-а
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11:58

24.05.2016Справа № 25/362-А За позовом Іванківської міжрайонної державної податкової інспекції

до Акціонерного товариства "Банк Велес"

третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю "Воталі"

про стягнення 904 501,37 грн., -

Суддя Морозов С.М.

За участю представників учасників судового процесу:

від позивача: не з'явились;

від відповідача: не з'явились;

від третьої особи: Богатов Ю.М. (представник за довіреністю від 16.05.2016р.).

Обставини справи:

Іванківська міжрайонна державна податкова інспекція (надалі - позивач) звернулась до суду з позовом про стягнення з Акціонерного товариства "Банк Велес" заборгованості в розмірі 904 501,37 грн. по непогашених податкових векселях.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем було авальовано податкові векселі третьої особи, що видані у грудні 2006 року та в січні 2007 року, якими відстрочено виконання зобов'язання третьої особи по сплаті податку на додану вартість при імпорті товарів на митну територію України, проте відповідачем не виконане своє зобов'язання щодо погашення податкових векселів, чим порушено норми закону України «Про податок на додану вартість» та постанови Кабінету міністрів України №1104 від 01.10.1997р.

Відповідач письмових заперечень до матеріалів справи не подав, участь свого представника в судові засідання, про час та місце яких був повідомлений належним чином, забезпечив частково.

Третьою особою надано до матеріалів справи письмові пояснення, в яких зазначає про те, що податковий орган протиправно не зарахував суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в розмірі 3 372 867,96 грн. в рахунок погашення за виданими у грудні 2006 року та в січні 2007 року податковими векселями. В липні 2007р. третьою особою було подано адміністративний позов до податкового органу про зарахування вказаної заборгованості в рахунок погашення зобов'язань за виданим податковими векселями згідно переліку та постановою Господарського суду Київської області від 14.12.2015р. у справі №А 20/283-07/4, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2016р. позов третьої особи задоволено повністю та зобов'язано податковий орган зарахувати третій особі суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в розмірі 3 372 867,96 грн. в рахунок погашення зобов'язань за виданим податковими векселями згідно переліку.

Ухвалою суду від 25.07.2007р. відкрито провадження у адміністративній справі та призначено судовий розгляд справи на 13.09.2007р.

Ухвалою суду від 13.09.2007р. провадження у справі №25/362-А зупинено до вирішення Господарським судом Київської області адміністративної справи № А 20/283-07 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Воталі" до Іванківської міжрайонної державної податкової інспекції про зобов'язання вчинити дії та набрання законної сили судовим рішенням прийнятим за результатами розгляду.

Ухвалою суду від 22.02.2016р. поновлено провадження у справі №25/362-А та призначено розгляд справи на 15.03.2016р.

Ухвалою суду від 15.03.2016р. зупинено провадження у справі №25/362-А на строк до 19.04.2016р. та призначено розгляд справи на 19.04.2016р.

Ухвалою суду від 19.04.2016р. зупинено провадження у справі №25/362-А до закінчення розгляду Київським апеляційним адміністративним судом апеляційної скарги Вишгородської об'єднаної податкової інспекції ГУ ДФС в Київській області на постанову Господарського суду Київської області від 14.12.2015р. у справі № А 20/283-07/4 та набрання законної сили судовим рішенням у вказаній справі.

Ухвалою суду від 12.05.2016р. поновлено провадження у справі №25/362-А та призначено розгляд справи на 24.05.2016р.

В судове засідання 24.05.2016р. представники позивача та відповідача не з'явились, про час та місце судового засідання повідомлялись належним чином, докази чого містяться в матеріалах справи, проте до суду від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі його представника.

В судовому засіданні 24.05.2016р. відповідно до п. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України судом оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Розглянувши подані учасниками судового процесу матеріали, заслухавши пояснення представника третьої особи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Воталі" (код ЄДРПОУ 33130290) перебуває на обліку у позивача як платник податків.

Відповідно до п. 10 постанови Кабінету міністрів України №1104 від 01.10.1997р. «Про затвердження Порядку випуску, обігу та погашення векселів, які видаються на суму податку на додану вартість при імпорті товарів на митну територію України» (в редакції станом на дату видачі податкових векселів) в органі митного контролю, який здійснює митне оформлення імпортованих на митну територію України товарів, залишається другий примірник векселя. Перший примірник векселя надсилається (передається) цим органом митного контролю не пізніше ніж на третій день від дати видачі векселя державної податкової адміністрації (інспекції), в якій особа зареєстрована як платник податку на додану вартість.

Як зазначає позивач від митного органу надійшли податкові векселі на загальну суму 904 501,37 грн. з податку на додану вартість третьої особи (копії надані до матеріалів справи), а саме:

1. серія АА №0112851 від 07.12.2006 на суму 18 060,33 грн. із датою погашення 05.01.2007 року.

2. серія АА №0112845 від 07.12.2006 на суму 16 156,50 грн. із датою погашення 05.01.2007 року.

3. серія АА №0112854 від 11.12.2006 на суму 11 377,41 грн. із датою погашення 09.01.2007 року.

4. серія АА №0112859 від 11.12.2006 на суму 58 350,36 грн. із датою погашення 09.01.2007 року.

5. серія АА №0112856 від 11.12.2006 на суму 56 724,07 грн. із датою погашення 09.01.2007 року.

6. серія АА №0112858 від 11.12.2006 на суму 57 601,78 грн. із датою погашення 09.01.2007 року.

7. серія АА №0112857 від 11.12.2006 на суму 50 054,28 грн. із датою погашення 09.01.2007 року.

8. серія АА №0112855 від 11.12.2006 на суму 31 956,90 грн. із датою погашення 09.01.2007 року.

9. серія АА №0112873 від 14.12.2006 на суму 20 536,97 грн. із датою погашення 12.01.2007 року.

10. серія АА №0112887 від 18.12.2006 на суму 36 745,57 грн. із датою погашення 16.01.2007 року.

11. серія АА №0112881 від 15.12.2006 на суму 18 232,34 грн. із датою погашення 13.01.2007 року.

12. серія АА №0112879 від 15.12.2006 на суму 61 392,45 грн. із датою погашення 13.01.2007 року.

13. серія АА №0112880 від 15.12.2006 на суму 18 179,78 грн. із датою погашення 13.01.2007 року.

14. серія АА №0112882 від 15.12.2006 на суму 9 501,03 грн. із датою погашення 13.01.2007 року.

15. серія АА №0112884 від 15.12.2006 на суму 17 928,45 грн. із датою погашення 13.01.2007 року.

16. серія АА №0112877 від 15.12.2006 на суму 16 504,72 грн. із датою погашення 13.01.2007 року.

17. серія АА №0835189 від 22.01.2007 на суму 15 890,70 грн. із датою погашення 20.02.2007 року.

18. серія АА №0835167 від 22.01.2007 на суму 36 639,85 грн. із датою погашення 20.02.2007 року.

19. серія АА №0112365 від 05.12.2006 на суму 15 214,84 грн. із датою погашення 03.01.2007 року.

20. серія АА №0112358 від 05.12.2006 на суму 60 079,39 грн. із датою погашення 03.01.2007 року.

21. серія АА №0112363 від 05.12.2006 на суму 17 065,19 грн. із датою погашення 03.01.2007 року.

22. серія АА №0112357 від 05.12.2006 на суму 28 932,27 грн. із датою погашення 03.01.2007 року.

23. серія АА №112356 від 04.12.2006 на суму 20 482,63 грн. із датою погашення 02.01.2007 року.

24. серія АА №0112352 від 04.12.2006 на суму 27 588,72 грн. із датою погашення 02.01.2007 року.

25. серія АА №0112355 від 04.12.2006 на суму 18 192,81 грн. із датою погашення 02.01.2007 року.

26. серія АА №0112353 від 04.12.2006 на суму 32 778,63 грн. із датою погашення 02.01.2007 року.

27. серія АА №0112351 від 01.12.2006 на суму 16 671,54 грн. із датою погашення 30.12.2006 року.

28. серія АА №0835188 від 22.01.2007 на суму 37 541,02 грн. із датою погашення 20.02.2007 року.

29. серія АА №0835192 від 22.01.2007 на суму 36 767,25 грн. із датою погашення 20.02.2007 року.

30. серія АА №0835168 від 22.01.2007 на суму 25 469,38 грн. із датою погашення 20.02.2007 року.

31. серія АА №0112986 від 21.12.2006 на суму 15 884,21 грн. із датою погашення 19.01.2007 року.

Згідно п. 11.5 ст. 11 Закону України "Про податок на додану вартість" (в редакції станом на дату видачі податкових векселів) платники податку при імпорті товарів на митну територію України, за умови оформлення митної декларації (за винятком тимчасової чи неповної, періодичної чи попередньої декларації), можуть за власним бажанням надавати органам митного контролю податковий вексель на суму податкового зобов'язання зі строком погашення на тридцятий календарний день з дня його поставки органу митного контролю, один примірник якого залишається в органі митного контролю, другий надсилається органом митного контролю на адресу органу державної податкової служби за місцем реєстрації платника податку, а третій залишається платнику податку.

Відповідно до п. 1.16. ст. 1 Закону України "Про податок на додану вартість" податковий вексель - це письмове безумовне грошове зобов'язання платника податку сплатити до бюджету відповідну суму коштів у порядку та терміни, визначені цим Законом, що підтверджене комерційними банками шляхом авалю, який видається платником на відстрочення сплати податку на додану вартість, що справляється при імпорті товарів на митну територію України.

Згідно пп. "в" п. 10.1 ст. 10 Закону України "Про податок на додану вартість" у разі якщо сплата податку особами, визначеними у п. 2.4 ст. 2 цього Закону, розстрочується шляхом надання податкового векселя, то особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) податку до бюджету є платник податку, який надав такий податковий вексель.

Пункт 11.5 ст. 11 Закону України "Про податок на додану вартість" передбачає, що податковий вексель підлягає обов'язковому підтвердженню комерційними банками шляхом авалю.

Аваль - вексельне поручительство, згідно з яким комерційний банк бере на себе відповідальність за оплату податкового векселя перед векселедержателем і яке оформляється гарантійним написом банку на векселі чи на спеціальному додатковому аркуші (алонж) окремо для кожного окремого примірника кожного векселя, (п. 2 розділу І Постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.1997 року №1104 „Про затвердження Порядку випуску, обігу та погашення векселів, які видаються на суму податку на додану вартість при імпорті товарів на митну територію України" (в редакції станом на дату видачі податкових векселів)).

Як видно з матеріалів справи, відповідачем було авальовано податкові векселі, якими відстрочено зобов'язання третьої особи по сплаті податку на додану вартість при імпорті товарів на митну територію України.

Відповідно до п. 11.5 ст. 11 Закону України "Про податок на додану вартість" та п. 19 постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.1997 року № 1104 „Про затвердження Порядку випуску, обігу та погашення векселів, які видаються на суму податку на додану вартість при імпорті товарів на митну територію України" комерційні банки зобов'язані оплатити податковий вексель у разі його непогашення платником у строк.

Проте, відповідачем не виконані зобов'язання щодо погашення вищезазначених податкових векселів, чим порушено вимоги Закону та п.19 Постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.1997 року №1104 „Про затвердження Порядку випуску, обігу та погашення векселів, які видаються на суму податку на додану вартість при імпорті товарів на митну територію України".

Згідно ст. 32 Уніфікованого закону про переказні векселі та прості векселі про переказні векселі та прості векселі, аваліст відповідає так само, як і та особа, зобов'язання якої він забезпечив.

У відповідності до ст.47 Уніфікованого закону про переказні векселі та прості векселі держатель має право пред'явити позов до кожної з цих осіб окремо і до всіх разом, при цьому необов'язково додержуючись тієї послідовності, в якій вони зобов'язалися.

Разом з тим, в липні місяці 2007 року третьою особою було пред'явлено адміністративний позов до податкового органу про зарахування заявленої суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (з урахуванням уточнення позовних вимог) в сумі 3 372 867,96 грн. в рахунок погашення зобов'язань за виданими у грудні 2006 року та в січні 2007 року податкових векселів.

Абзацом четвертим п. 11.5 ст. 11 Закону України "Про податок на додану вартість" передбачено, що платник податку може за самостійним рішенням достроково погасити вексель шляхом перерахування коштів до бюджету або шляхом заліку сум бюджетного відшкодування, підтвердженого податковим органом.

Згідно абзацу п'ятого п. 19 Порядку випуску, обігу та погашення векселів, які видаються на суму податку на додану вартість при імпорті товарів на митну територію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 1997 року № 1104. платник податку може за самостійним рішенням достроково погасити податковий вексель шляхом перерахування коштів до бюджету або заліку суми бюджетного відшкодування, підтвердженого органом державної податкової служби, згідно з поданою ним письмовою заявою.

Наряду з достроковим погашенням податкових векселів за рахунок сум бюджетного відшкодування, що фактично можливо стосовно податкових векселів, строк погашення яких настає до закінчення терміну подачі декларації до податкового органу за звітний (податковий) період, у якому відбулася його поставка органу митного контролю, платник податку має право на погашення податкового векселя, строк сплати за яким настав, за рахунок сум бюджетного відшкодування з дотриманням вимог абзацу сьомого п. 11.5 ст. 11 Закону № 168/97-ВР.

Відповідно до абзацу 7 п. 11.5 ст. 11 Закону України "Про податок на додану вартість" якщо платник податку на дату поставки податкового векселя органу митного контролю має підтверджену податковим органом суму бюджетного відшкодування, яка дорівнює або більша ніж сума зобов'язання по такому векселю, платник податку має право включити суму зобов'язань по податковому векселю до складу податкових зобов'язань за звітний (податковий) період, в якому відбулася його поставка органу митного контролю. При цьому податковий вексель вважається погашеним та платник податку має право на включення до складу податкового кредиту суми зобов'язань по податковому векселю у наступному звітному (податковому) періоді.

Право на погашення зобов'язання за податковим векселем за рахунок сум бюджетного відшкодування виникає за умови, що на дату поставки податкового векселя митному органу платник податку має підтверджену суму бюджетного відшкодування, яка не менше суми зобов'язання за векселем.

Відповідно до Методичних рекомендацій щодо порядку адміністрування видачі і погашення податкових векселів, доведених листом ДПА України від 22.12.2005 № 25595/7/16- 1517 підтверджена податковим органом сума бюджетного відшкодування - сума податку на додану вартість, яка задекларована платником податку до відшкодування, обліковується в картці особового рахунку платника і підтверджена актом документальної невиїзної (камеральної) перевірки чи позапланової виїзної (документальної) перевірки.

Постановою Господарського суду Київської області від 14.12.2015р. у справі №А 20/283-07/4, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2016р. позов третьої особи задоволено повністю та зобов'язано податковий орган зарахувати третій особі суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в розмірі 3 372 867,96 грн. в рахунок погашення зобов'язань за виданим податковими векселями згідно переліку, зокрема, за податковими векселями, про стягнення за якими податковий орган просить стягнути заборгованість у даній справі.

Статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) передбачено, що обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

У розумінні пункту 1 частини першої статті 3 КАС України, справа адміністративної юрисдикції (адміністративна справа) - це публічно-правовий спір, у якому хоча б однією із сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Визначення поняття "суб'єкт владних повноважень" наведено у пункті 7 частини першої статті 3 КАС України, відповідно до якого - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Із системного аналізу частини другої статті 2 КАС України, пункту 1 частини першої статті 17 КАС України випливає, що компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Таким чином, спір є публічно-правовим і підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства у випадку, коли він виникає з публічно-правових відносин за участю суб'єкта владних повноважень при здійсненні ним владних управлінських функцій щодо іншого суб'єкта, який є учасником спору.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

З огляду на судове рішення, яке набрало законної сили у справі №А 20/283-07/4 та яким зобов'язано податковий орган зарахувати на підставі абзацу 7 п. 11.5 ст. 11 Закону України "Про податок на додану вартість" третій особі суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в розмірі 3 372 867,96 грн. в рахунок погашення зобов'язань за виданим податковими векселями, в тому числі за податковими векселями на суму 904 501,37 грн., на підставі яких податковий орган просить стягнути заборгованість у даній справі, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог.

З урахуванням того, що позивач був звільнений від сплати судових витрат, а також за відсутності документально підтверджених витрат відповідача при розгляді даної справи, розподіл судових витрат відповідно до ст. 94 КАС України судом не здійснюється.

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 71 - 72, 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, Господарський суд міста Києва, -

ПОСТАНОВИВ:

1. В задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

2. Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 КАС України набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів з дня її складення в повному обсязі за правилами, встановленими ст.ст. 185-187 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.

Повний текст постанови складено 30.05.2016р.

Суддя С.М. Морозов

Дата ухвалення рішення24.05.2016
Оприлюднено06.06.2016
Номер документу58042759
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —25/362-а

Ухвала від 22.09.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Олендер І.Я.

Ухвала від 19.08.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Олендер І.Я.

Ухвала від 29.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

Ухвала від 01.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

Постанова від 24.05.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Морозов С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні