УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2016 р.Справа № 818/3521/15 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Присяжнюк О.В.
Суддів: Бершова Г.Є. , Русанової В.Б.
за участю секретаря судового засідання Дудки О.А.
за участю: представника позивача ОСОБА_1, представника третьої особи ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційними скаргами Департаменту містобудування та земельних відносин Сумської міської ради, Спільного українсько-білоруського підприємства "Укртехносинтез" (у формі товариства з обмеженою відповідальністю) , за заявою про приєднання до апеляційної скарги Фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 16.02.2016р. по справі № 818/3521/15
за позовом Сумської міської ради
до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області , Департаменту містобудування та земельних відносин Сумської міської ради треті особи: Спільне українсько-білоруське підприємство "Укртехносинтез" (у формі товариства з обмеженою відповідальністю) , Фізична особа-підприємець ОСОБА_3 , Управління капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради
про скасування рішень,
ВСТАНОВИЛА:
Сумська міська рада звернулася до суду з адміністративним позовом до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області, Департаменту містобудування та земельних відносин Сумської міської ради, в якому, з урахуванням подальших уточнень, просила: визнати протиправними та скасувати Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки в м. Суми, по вул. 1-ша Набережна р. Стрілка 1а та 3/1, видані департаментом містобудування та земельних відносин Сумської міської ради від 20.07.2015 р. № 109/06.01-15; визнати протиправною та скасувати Декларацію про початок будівельних робіт за адресою: м. Суми, вул. 1-ша Набережна р. Стрілка, 1а та 3/1, видану Управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області від 13.08.2015 р. № СМ 083152250484.
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 16.02.2016 р. вищезазначений адміністративний позов задоволено в повному обсязі.
Не погодившись із постановою суду першої інстанції, Департамент містобудування та земельних відносин Сумської міської ради подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову Сумського окружного адміністративного суду від 16.02.2016 р. та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову в частині визнання протиправними та скасування Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки в м. Суми по вул. 1-ша Набережна р. Стрілка 1а та 3/1, виданих Департаментом містобудування та земельних відносин Сумської міської ради від 20.07.2015 р. № 109/06.01-15.
Не погодившись із постановою суду першої інстанції, Спільне українсько-білоруське підприємство «Укртехносинтез» (у формі ТОВ), подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просило скасувати постанову Сумського окружного адміністративного суду від 16.02.2016 р. та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 подано заяву про приєднання до вищезазначених апеляційних скарг і підтримання вимог, які вказані в цих апеляційних скаргах.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги, апелянти та особа, яка приєдналася до апеляційних скарг, посилаються на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а саме: Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011 р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.07.2011 р. за № 912/19650, КАС України та на не відповідність висновків суду обставинам справи.
Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційних скарг, заслухавши пояснення представників осіб, які беруть участь у справі, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, вважає, що вимоги апеляційних скарг задоволенню не підлягають з наступних підстав.
Відповідно до ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Судовим розглядом встановлено, що 17.07.2015 р. Фізична особа-підприємець ОСОБА_3 та Спільне українсько-білоруське підприємство В«УкртехносинтезВ» (у формі ТОВ) звернулися до Департаменту містобудування та земельних відносин Сумської міської ради із заявою про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Суми, вул. 1-ша Набережна р. Стрілки, 1а, щодо будівництва торгівельного центру. До цієї заяви додано: пакет документів щодо отримання містобудівних умов та обмежень без переліку документів, що знаходяться в цьому пакеті; копію договору співробітництва; копію рішення господарського суду Сумської області від 17.12.2014 р.; копію постанови Харківського апеляційного господарського суду від 19.05.2015 р. по справі № 920/1837/14 (а.с. 35, т. 1).
17.07.2015 р. Управлінням капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради також подано до Департаменту містобудування та земельних відносин Сумської міської ради заяву про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Суми, вул. 1-ша Набережна р. Стрілки, 1а, щодо будівництва торгівельного центру та пакет документів до вищезазначеної заяви (а.с. 36, т. 1).
За результатами розгляду вищезазначених заяв, Департаментом містобудування та земельних відносин Сумської міської ради 20.07.2015 р. за № 109/06.01-15 надано Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (в подальшому - Містобудівні умови та обмеження № 109/06.01-15 від 20.07.2015 р.), яка розташована за адресою: м. Суми, вул. 1-ша Набережна р. Стрілки, 1а та 3/1, для нового будівництва торгівельного центру.
Згідно змісту Містобудівних умов та обмежень № 109/06.01-15 від 20.07.2015 р., вони надані за замовленням: Управління капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради; Спільного українсько-білоруського підприємства В«УкртехносинтезВ» (у формі ТОВ); Фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 для нового будівництва торгівельного центру за адерсою: м. Суми, вул. 1-ша Набережна р. Стрілки, 1а та 3/1, щодо земельної ділянки, площею 0,2696 га, кадастровий номер 5910136300:02:006:0062 по вул. 1-ша Набережна р. Стрілка 1а у м. Суми, та земельної ділянки, площею 0,1200 га, кадастровий номер 5910136300:02:006:0024 по вул. 1-ша Набережна р. Стрілка 3/1 у м. Суми (а.с. 22-29, т. 1).
Зазначені Містобудівні умови та обмеження № 109/06.01-15 від 20.07.2015 р. надані на підставі наступних документів: договору співробітництва щодо будівництва Торгівельного центру в м. Суми по вул. Набережна р. Стрілка від 28.10.2013 р., укладеного Управлінням капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради зі Спільним українсько-білоруським підприємством В«УкртехносинтезВ» (у формі ТОВ) та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3; витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 25.11.2013 р., згідно якого Управлінню капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради на праві постійного користування належить земельна ділянка, площею 0,2696 га, кадастровий номер 5910136300:02:006:0062, в м. Суми по вул. 1-ша Набережна р. Стрілка, 1а, із цільовим призначенням земельної ділянки для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови; договору оренди земельної ділянки та копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, згідно якого Спільному українсько-білоруському підприємству В«УкртехносинтезВ» (у формі ТОВ) на праві оренди належить земельна ділянка, площею 0,1200 га, кадастровий номер 5910136300:02:006:0024, в м. Суми по вул. Набережна р. Стрілка, 3/1, із цільовим призначенням земельної ділянки для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства.
Судовим розглядом встановлено, що вищезазначені замовники у заявах від 17.07.2015 р. просили надати Містобудівні умови та обмеження щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Суми, вул. 1-ша Набережна р. Стрілки, 1а, та ні один із замовників не просив надати Містобудівні умови та обмеження щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Суми, вул. 1-ша Набережна р. Стрілки, 3/1.
Також судовим розглядом встановлено, що за заявою Спільного українсько-білоруського підприємства В«УкртехносинтезВ» (у формі ТОВ) та Фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 13.08.2015 р. Управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції в Сумській області видано та зареєстровано Декларацію № СМ 083152250484 про початок виконання будівельних робіт нового будівництва торгівельного центру за адресою: м. Суми, вул. 1-ша Набережна р. Стрілка, 1а та 3/1 (в подальшому - Декларація № СМ 083152250484) (а.с. 18-19, т. 1).
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані Містобудівні умови та обмеження № 109/06.01-15 від 20.07.2015 р. та Декларація № СМ 083152250484 протиправні, у зв'язку з чим підлягають скасуванню.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з наступних підстав.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Відповідно до ч. ч. 3, 4, 5 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви. Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
На виконання частини четвертої та дев'ятої статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011 р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.07.2011 р. за № 912/19650, затверджено Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст (в подальшому - Порядок № 109).
Відповідно до вимог п. 2.1. Порядку № 109, Містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних і надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Пунктом 2.2. Порядку № 109 визначений перелік документів, які додаються до заяви замовником, а саме: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.
Системний аналіз вищезазначених норм законодавства вказує, що діючим законодавством передбачено надання Містобудівних умов та обмежень лише на підставі відповідної заяви разом із документами, передбаченими п. 2.2. Порядку № 109.
Судовим розглядом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Управління капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради, Спільне українсько-білоруське підприємство В«УкртехносинтезВ» (у формі ТОВ), Фізична особа-підприємець ОСОБА_3 у заявах від 17.07.2015 р. просили надати Містобудівні умови та обмеження щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Суми, вул. 1-ша Набережна р. Стрілки, 1а, та ні один із замовників не просив надати Містобудівні умови та обмеження щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Суми, вул. 1-ша Набережна р. Стрілки, 3/1.
Із врахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Містобудівні умови та обмеження № 109/06.01-15 від 20.07.2015 р. протиправні та підлягають скасуванню.
Доводи апелянтів, що пакет документів наданий Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 та Спільним українсько-білоруським підприємством В«УкртехносинтезВ» (у формі ТОВ) до заяви від 17.07.2015 р. однозначно свідчив про намір замовників здійснити будівництво торгового центру на двох суміжних ділянках, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки діючим законодавством не передбачена можливість Департаменту містобудування та земельних відносин Сумської міської ради надавати Містобудівні умови та обмеження на підставі припущень про наявність намірів у замовників без заяви про ці наміри.
Крім того, зазначені доводи в ході судового розгляду справи спростовані поясненнями представника Управління капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради, яке також є замовником оскаржуваних Містобудівних умов та обмежень № 109/06.01-15 від 20.07.2015 р., яким зазначено, що в заяві від 17.07.2015 р. Управління просило надати Містобудівні умови та обмеження саме щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Суми, вул. 1-ша Набережна р. Стрілки, 1а, а не щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Суми, вул. 1-ша Набережна р. Стрілки, 3/1, відносно якої в нього не було ніяких намірів.
Щодо рішення суду першої інстанції в частині визнання протиправною та скасування Декларації № СМ 083152250484 колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", замовник має право виконувати будівельні роботи після реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до I - III категорій складності.
Згідно ч. ч. 1, 2, 3 ст. 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах, що належать до I - III категорій складності підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт. Реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт проводить орган державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п'яти робочих днів з дня надходження декларації. Форма декларації про початок виконання будівельних робіт, порядок її подання та реєстрації, форма повідомлення про зміну даних у зареєстрованій декларації визначаються Кабінетом Міністрів України.
Механізм набуття права на виконання підготовчих та будівельних робіт визначений Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів № 466 від 13 квітня 2011 р. "Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт" (в подальшому - Порядок № 466).
Згідно положень п. 5 Порядку № 466, підготовчі та будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів I - III категорії складності.
Судовим розглядом встановлено, що 13.08.2015 р. Управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції в Сумській області видано та зареєстровано Декларацію № СМ 083152250484 за заявою Спільного українсько-білоруського підприємства В«УкртехносинтезВ» (у формі ТОВ) та Фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 на підставі незаконно наданих Містобудівних умов та обмежень № 109/06.01-15 від 20.07.2015 р., у зв'язку з чим колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Декларація № СМ 083152250484 протиправна та підлягає скасуванню.
Доводи апелянтів, що при прийнятті оскаржуваного рішення судом першої інстанції не надана належна оцінка наявних договірних відносин між Управлінням капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради з однієї сторони та Спільним українсько-білоруським підприємством В«УкртехносинтезВ» (у формі ТОВ) та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 з іншої сторони щодо спільної забудови земельної ділянки в м. Суми по вул. 1-ша Набережна р. Стрілка, 1а, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки наявність договірних відносин між вищезазначеними суб'єктами не спростовує факт видачі та реєстрації Декларації № СМ 083152250484 на підставі незаконно наданих Містобудівних умов та обмежень № 109/06.01-15 від 20.07.2015 р.
Згідно положень ч. 1 ст. 11, ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін і кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, колегія суддів переглянувши, у межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, ретельно дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення відповідно із з вимогами матеріального та процесуального права.
Відповідно до ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову Сумського окружного адміністративного суду від 16.02.2016 р. - без змін, оскільки суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права
Доводи апелянтів та особи, яка приєдналася до апеляційних скарг, спростовані приведеними вище обставинами та нормативно-правовим обґрунтуванням.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 199, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційні скарги Департаменту містобудування та земельних відносин Сумської міської ради, Спільного українсько-білоруського підприємства "Укртехносинтез" (у формі товариства з обмеженою відповідальністю) та заяву про приєднання до апеляційної скарги Фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 - залишити без задоволення.
Постанову Сумського окружного адміністративного суду від 16.02.2016р. по справі № 818/3521/15 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя ОСОБА_4 Судді ОСОБА_5 ОСОБА_6 Повний текст ухвали виготовлений 31.05.2016 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2016 |
Оприлюднено | 08.06.2016 |
Номер документу | 58103180 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Присяжнюк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні