Ухвала
від 01.06.2016 по справі 817/1114/15
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"01" червня 2016 р. м.Київ К/800/53997/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя Голяшкін О.В. (доповідач),

судді Заяць В.С.,

Стрелець Т.Г.,

секретар судового засідання - Ярош Д.В.,

за участю представників:

позивача - Талько Т.В.,

третьої особи - Чумака В.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро ХХІ» на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 07 грудня 2015 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро ХХІ» до Здолбунівського районного управління юстиції Рівненської області, Державного реєстратора Реєстраційної служби Здолбунівського районного управління юстиції Рівненської області Слободенюк Рози Павлівни, Державного реєстратора Реєстраційної служби Здолбунівського районного управління юстиції Рівненської області Кравчук Анжели Олександрівни, Державного реєстратора Реєстраційної служби Здолбунівського районного управління юстиції Рівненської області Октович Ольги Павлівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Товариство з обмеженою відповідальністю «Аграрна Компанія - «Зоря», про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинення певних дій, -

ВСТАНОВИВ:

У квітні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Агро ХХІ» звернулося з позовом до Реєстраційної служби Здолбунівського районного управління юстиції Рівненської області, в якому, з урахуванням заяви та клопотання про зменшення позовних вимог від 24 липня 2015 року, просило визнати протиправним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: індексний номер 20146177; індексний номер 20160882; індексний номер 20154087; індексний номер 20210298.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що оскаржувані рішення про державну реєстрацію права оренди на земельні ділянки є протиправними, оскільки право оренди спірних земельних ділянок вже було зареєстроване і на час проведення оскаржуваних реєстраційних дій договори оренди землі були чинними, тому реєстрація договорів оренди землі з новим орендарем неможлива; відповідачем, в порушення вимог законодавства, належним чином не перевірено, чи вже зареєстроване право оренди на дані земельні ділянки, внаслідок чого неправомірно здійснено повторну реєстрацію.

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 13 травня 2015 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «Аграрна Компанія - «Зоря».

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 26 червня 2015 року допущено заміну неналежного відповідача Реєстраційну службу Здолбунівського районного управління юстиції Рівненської області на належного відповідача - Здолбунівське районне управління юстиції Рівненської області, залучено до участі у справі в якості відповідачів Державних реєстраторів Реєстраційної служби Здолбунівського районного управління юстиції Рівненської області Кравчук Анжелу Олександрівну, Слободенюк Розу Павлівну, Октович Ольгу Павлівну.

Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 24 липня 2015 року визнано протиправними та скасовано рішення Державного реєстратора Реєстраційної служби Здолбунівського районного управління юстиції Рівненської області Кравчук Анжели Олександрівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 20 березня 2015 року індексний номер 20160882, індексний номер 20154087, від 23 березня 2015 року індексний номер 20210298; визнано протиправним та скасовано рішення Державного реєстратора Реєстраційної служби Здолбунівського районного управління юстиції Рівненської області Слободенюк Рози Павлівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 20 березня 2015 року індексний номер 20146177.

При винесенні рішення суд першої інстанції виходив із протиправності оскаржуваних рішень про реєстрацію права оренди на земельну ділянку, оскільки державні реєстратори, не перевіривши наявність вже зареєстрованих прав на спірні земельні ділянки, зокрема, факт існування договірних відносин між ТОВ «Агро ХХІ» та власниками земельних ділянок, в порушення приписів ст.9 Закону України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та іншого законодавства неправомірно прийняли спірні рішення про державну реєстрацію права оренди за новим орендарем - ТОВ «Аграрна Компанія - «Зоря».

Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 07 грудня 2015 року задоволено частково апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Аграрна Компанія - «Зоря»; постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 24 липня 2015 року скасовано в частині скасування рішення Державного реєстратора Реєстраційної служби Здолбунівського районного управління юстиції Рівненської області Кравчук Анжели Олександрівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 20 березня 2015 року індексний номер 20160882, індексний номер 20154087; рішення Державного реєстратора Реєстраційної служби Здолбунівського районного управління юстиції Рівненської області Слободенюк Рози Павлівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 20 березня 2015 року індексний номер 20146177; ухвалено нове рішення про відмову в позові; в решті постанову залишено без змін.

Рішення апеляційного суду в частині скасування рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що термін дії договорів оренди земельних ділянок, укладених на п'ять років, між ТОВ «Агро ХХІ» та ОСОБА_1. (кадастровий номер НОМЕР_1), закінчився 29 жовтня 2014 року, з ОСОБА_2. (кадастровий номер НОМЕР_2) закінчився 14 грудня 2014 року, з ОСОБА_3. (кадастровий номер НОМЕР_3) закінчився 17 січня 2015 року, відомості про їх продовження відсутні, а тому дії та рішення державних реєстраторів щодо реєстрації права оренди на вказані земельні ділянки за ТОВ «Аграрна Компанія-«Зоря» в березні 2015 року є правомірними.

Не погоджуючись з рішенням апеляційного суду, Товариство з обмеженою відповідальністю «Агро ХХІ» звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 07 грудня 2015 року та залишити в силі постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 24 липня 2015 року.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Аграрна Компанія - «Зоря» просить касаційну скаргу залишити без задоволення, рішення апеляційного суду залишити без змін.

Заслухавши доповідача, пояснення представників позивача та третьої особи, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено та із матеріалів справи вбачається, між позивачем - Товариством з обмеженою відповідальністю «Агро ХХІ» та фізичними особами ОСОБА_3., ОСОБА_4., ОСОБА_1., ОСОБА_5, укладено договори оренди землі, відповідно до яких вказані орендодавці передали позивачу в строкове платне користування земельні ділянки кадастрові номери: НОМЕР_3, НОМЕР_4, НОМЕР_1, НОМЕР_5, для вирощування сільськогосподарських культур.

Вказані договори оренди зареєстровані в Управлінні Держкомзему в Рівненському районі про що у державному реєстрі земель та відповідно в книзі реєстрації договорів цього управління вчинено записи: від 23 червня 2011 року №562468274000612 стосовно земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_3, від 24 червня 2011 року №562468274000620 стосовно земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_4, від 24 червня 2011 року №562468274000619 стосовно земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, від 23 червня 2011 року №562468274000616 стосовно земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_5.

Згідно витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, вбачається, що право оренди щодо земельних ділянок кадастрові номери: НОМЕР_3, НОМЕР_4, НОМЕР_1, НОМЕР_5, які належать вищезазначеним фізичним особам, було пізніше зареєстроване також за ТОВ «Аграрна Компанія - «Зоря» відповідно до:

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 20146177 від 20 березня 2015 року (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3). Підставою виникнення речового права є договір оренди землі від 17 березня 2015 року, укладений ТОВ ««Аграрна Компанія - «Зоря» з ОСОБА_3.;

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 20160882 від 20 березня 2015 року (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_4). Підставою виникнення речового права є договір оренди землі від 17 березня 2015 року, укладений ТОВ «Аграрна Компанія - «Зоря» з ОСОБА_4.;

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 20154087 від 20 березня 2015 року (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1). Підставою виникнення речового права є договір оренди землі від 17 березня 2015 року, укладений ТОВ «Аграрна Компанія - «Зоря» з ОСОБА_1.;

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 20210298 від 23 березня 2015 року (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_5). Підставою виникнення речового права є договір оренди землі від 17 березня 2015 року, укладений ТОВ «Аграрна Компанія - «Зоря» з ОСОБА_5

Як встановлено ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.4 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно ст.ст.18, 20 Закону України «Про оренду землі» в редакції, чинній на час укладення та реєстрації договорів оренди товариством з обмеженою відповідальністю «Агро ХХІ», договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації: укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації; право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі також Закон № 1952-IV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; нерухоме майно - земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення.

Статтею 8 Закону №1952-IV визначені повноваження органу державної реєстрації прав, відповідно до якої орган державної реєстрації прав: проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації, забезпечує ведення Державного реєстру прав; надає інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом, забезпечує облік безхазяйного нерухомого майна, здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно ч.2 ст.9 Закону №1952-IV державний реєстратор, зокрема: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію, та сторін (сторони) правочину, згідно з яким відбувається державна реєстрація виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; відповідність відомостей про нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; 2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав; 8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; 8-1) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 01 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства, чинного на момент реєстрації таких прав, проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.

Відповідно до ст.15 Закону №1952-IV державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених ст.18 цього закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Частиною 4 ст.15 Закону №1952-IV встановлено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Отже, державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду України від 29 вересня 2015 року у справі №21-760а15.

Проте, як вбачається з матеріалів справи, відповідачі - державні реєстратори під час прийняття спірних рішень належним чином не перевірили інформацію щодо факту відсутності або наявності вже зареєстрованих прав оренди на спірні земельні ділянки перед тим як реєструвати договір оренди на цю ділянку за ТОВ «Аграрна Компанія - «Зоря».

Статтею 24 Закону № 1952-IV визначені підстави відмови в державній реєстрації прав та обтяжень, зокрема, у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

За вказаними обставинами колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог щодо скасування рішень про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, оскільки державними реєстраторами реєстрація договорів оренди земельної ділянки, укладених між ТОВ «Аграрна Компанія - «Зоря» та їх власниками - ОСОБА_3., ОСОБА_4., ОСОБА_1., ОСОБА_5, проведена без дотримання вимог законодавства, а саме не здійснено дій щодо встановлення факту відсутності або наявності зареєстрованого права оренди землі, що в свою чергу призвело до подвійної реєстрації права оренди на одні і ті ж самі земельні ділянки.

Рішення суду апеляційної інстанції в частині скасування постанови суду першої інстанції та відмови у задоволенні позову не відповідає фактичним обставинам справи та є невірним. Договори оренди між ТОВ «Агро ХХІ» з ОСОБА_1. (кадастровий номер - НОМЕР_1), ОСОБА_2. (кадастровий номер НОМЕР_2), з ОСОБА_3. (кадастровий номер НОМЕР_3) укладені на п'ять років і станом на 20 та 23 березня 2015 року - момент проведення реєстрації права оренди ТОВ «Аграрна Компанія - «Зоря», були чинними, оскільки відповідно до вищенаведених положень ст.ст.18, 20 Закону України «Про оренду землі», ст.125 Земельного кодексу України, набрали чинності саме з моменту їх державної реєстрації.

Відповідно до ст.226 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.

Керуючись ст.ст.220, 221, 223, 226, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро ХХІ» задовольнити.

Постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 07 грудня 2015 року скасувати.

Постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 24 липня 2015 року залишити в силі.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, передбачених статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення01.06.2016
Оприлюднено09.06.2016
Номер документу58189872
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/1114/15

Ухвала від 01.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 01.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 01.04.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 28.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Постанова від 07.12.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Бучик А.Ю.

Ухвала від 23.11.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Бучик А.Ю.

Ухвала від 22.10.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Бондарчук І.Ф.

Ухвала від 22.10.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Бондарчук І.Ф.

Ухвала від 30.09.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Бондарчук І.Ф.

Ухвала від 07.09.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Бондарчук І.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні