ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"26" травня 2016 р. м.Київ К/800/54100/15
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
головуючий суддя Голяшкін О.В. (доповідач),
судді Заяць В.С.,
Швед Е.Ю.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2015 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Золота Осінь Плюс» до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказу, -
ВСТАНОВИВ:
У серпні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Золота Осінь Плюс» звернулося з позовом до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати наказ від 17 серпня 2015 року №58«СК» про скасування реєстрації декларації від 07 квітня 2015 року №ОД 082150990541 про початок виконання будівельних робіт з реконструкції нежитлового приміщення з улаштуванням вітрини площею 77 кв.м. без зміни геометричних розмірів та цільового призначення за адресою: м.Одеса, вул.Градоначальницька,22, корп.8, приміщення 101.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про порушення відповідачем порядку здійснення архітектурно-будівельного контролю та відсутність підстав для скасування реєстрацію вищевказаної декларації.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2015 року в задоволенні позову відмовлено.
При винесенні рішення суд першої інстанції виходив із правомірності та обґрунтованості оскаржуваного наказу відповідача про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2015 року задоволено апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Золота Осінь Плюс»; постанову Одеського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2015 року скасовано; позов задоволено; визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 17 серпня 2015 року №58 «СК» про скасування декларації від 07 квітня 2015 року № ОД 082150990541 про початок виконання будівельних робіт з реконструкції нежитлового приміщення з улаштуванням вітрини площею 77 кв.м. без зміни геометричних розмірів та цільового призначення за адресою: м. Одеса, вул.Градоначальницька,22, корп.8, приміщення 101.
Рішення суду апеляційної інстанції мотивовано тим, що виявлені відповідачем розбіжності у декларації про початок виконання будівельних робіт від 07 квітня 2015 року не дають підстав для скасування її реєстрації.
Не погоджуючись з рішенням апеляційного суду, Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, просить постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2015 року скасувати, постанову Одеського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2015 року залишити в силі.
У касаційній скарзі скаржник зазначає про правомірність винесення наказу про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт у зв'язку з зазначенням позивачем у декларації недостовірних даних, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Золота Осінь Плюс», у поданих запереченнях, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, рішення апеляційного суду- без змін.
Заслухавши доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно ч.ч.1, 2 ст.220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.
Судами попередніх інстанцій встановлено та із матеріалів справи вбачається, що Товариству з обмеженою відповідальністю «Золота Осінь Плюс» на праві власності належить нежитлове приміщення площею 346,4 кв.м., розташоване за адресою: м.Одеса, вул.Градоначальницька,22, корп.8, приміщення 101, що підтверджується свідоцтвом про право власності від 03 лютого 2015 року індексний номер 33053792.
З метою реконструкції вищевказаного нежитлового приміщення Товариством з обмеженою відповідальністю «Золота Осінь Плюс» отримано в Управлінні архітектури та містобудування Одеської міської ради містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 10 березня 2015 року № 1-06/152.
Позивачем подано до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області Декларацію про початок виконання будівельних робіт з реконструкції нежитлового приміщення з улаштуванням вітрини площею 77 кв.м. без змін геометричних розмірів та цільового призначення об'єкту, яка була зареєстрована 07 квітня 2015 року за №ОД 082150990541.
14 серпня 2015 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві, відповідно до ст.41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», згідно Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року №533, на підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 10 серпня 2015 року №846 на проведення перевірки та колективного звернення мешканців будинку № 22, корп.3, 5, 6 по вул.Градоначальницькій у м.Одесі від 30 липня 2015 року, із залученням представника Приморської РА ОМР та представників Департаменту комунальної власності, Управління архітектури та містобудування ОМР, проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Товариства з обмеженою відповідальністю «Золота Осінь Плюс» на об'єкті будівництва- реконструкція нежитлового приміщення з улаштуванням вітрини площею 77 кв.м. без змін геометричних розмірів та цільового призначення об'єкту за адресою: м.Одеса, вул.Градоначальницька, 22/8, приміщення 101.
За результатами перевірки 14 серпня 2015 року складено акт, за висновками якого замовником будівництва ТОВ «Золота Осінь Плюс» подано до Департаменту декларацію про початок виконання будівельних робіт з реконструкції, в якій зазначено недостовірні відомості. Зокрема, замовником у декларації зазначено недостовірні дані: щодо підприємства та особи, відповідальної за здійснення технічного нагляду - зазначені у декларації ТОВ «Одестехкон» та інженер ОСОБА_4 технічного нагляду не здійснюють; щодо експертного звіту по розгляду проектної документації - зазначено у декларації, що експертиза проекту проведена ДП «Укрдержбудекспертиза» в Одеській області, експерт ОСОБА_5, звіт № 16-0005 від 18 березня 2015 року, при цьому згідно відповіді філії ДП «Укрдержекпертиза» в Одеській області від 28 липня 2015 року № 214/04 проектна документація по реконструкції нежитлового приміщення з улаштуванням вітрини площею 77 кв.м. без зміни цільового призначення та геометричних розмірів за адресою: м.Одеса, вул.Градоначальницька,22/8, прим.101 у м.Одесі, замовник ТОВ «Золота Осінь Плюс», в філію не надавалась та не розглядалась; при проведені перевірки встановлено виконання робіт зі зміною геометричних розмірів об'єкту шляхом влаштування капітальної прибудови на земельній ділянці, інформація щодо оформлення у власність або користування якою в Департаменті комунальної власності відсутня; що є порушенням ч.8 ст.36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
17 серпня 2015 року Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області видано наказ №58«СК» «Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робі», яким скасовано реєстрацію декларації від 07 квітня 2015 року №ОД 082150990541 про початок виконання будівельних робіт з реконструкції нежитлового приміщення з улаштуванням вітрини площею 77 кв.м. без зміни геометричних розмірів та цільового призначення за адресою: м.Одеса, вул.Градоначальницька,22, корп.8, приміщення 101.
Вищезазначений наказ є предметом оскарження за позовом ТОВ «Золота Осінь Плюс» у даній справі.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі також Закон № 3038-VI) державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року №553 затверджений Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю (далі Порядок № 553).
Згідно п.7 Порядку № 553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи інспекції. Підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема, звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб'єктом містобудування вимог містобудівного законодавства.
Позапланова перевірка об'єкту будівництва проведена відповідачем на підставі звернення мешканців будинку № 22, корп.3, 5, 6 по вул.Градоначальницькій у м.Одесі, про що відображено в акті перевірки.
Відповідно до ч.1 ст.34 Закону № 3038-VI замовник має право виконувати будівельні роботи після реєстрації відповідною інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до I - III категорій складності.
Замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про початок виконання будівельних робіт, та виконання будівельних робіт без зареєстрованої декларації (ч.8 ст.36 Закону № 3038-VI).
Відповідно до ч.1 ст.39-1 Закону № 3038-VI у разі якщо замовник самостійно виявив технічну помилку у надісланому повідомленні про початок виконання підготовчих чи будівельних робіт, зареєстрованій декларації про початок виконання підготовчих чи будівельних робіт або про готовність об'єкта до експлуатації, а також у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які не є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом відповідно до закону, до такого повідомлення або декларації вносяться зміни у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Замовник зобов'язаний протягом трьох робочих днів надати достовірні дані щодо інформації, яка потребує змін, для внесення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю відповідних відомостей до реєстру, а також до повідомлення або декларації.
Як встановлено ч.2 ст.39-1 Закону №3038-VI, у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.
Відповідно до п.14 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року №466 (далі Порядок №466), у чинній на момент виникнення спірних відносин редакції, у разі виявлення Інспекцією недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню Інспекцією. Інспекція скасовує реєстрацію декларації шляхом видачі відповідного наказу та виключає запис про її реєстрацію з єдиного реєстру протягом п'яти робочих днів з дня виявлення факту подання недостовірних даних, наведених у декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом.
Згідно ч.1 ст.9 Закону України «Про архітектурну діяльність» будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
За приписами ст.29 Закону № 3038-VI основними складовими вихідних даних, зокрема, є містобудівні умови та обмеження, які є невід'ємною частиною процесу будівництва об'єкта та обов'язковими для суб'єктів містобудування під час проектування і будівництва таких об'єктів.
Видані позивачу Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради містобудівні умови та обмеження від 10 березня 2015 року № 1-06/152 передбачають реконструкцію нежитлового приміщення без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаменту у плані, з улаштуванням внутрішнього перепланування, з реконструкцією існуючого вхідного вузла та улаштуванням вітрини консольного типу з боку вул.Градоначальницької та розміщенням в ньому магазину, при цьому встановлюють, що максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки не змінюється, так як наданим на розгляд Управлінню містобудівним розрахунком було передбачено улаштування вітрини консольного типу без обпирання на земельну ділянку.
Відповідно до п.2 Порядку № 466 будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію.
При проведенні 14 серпня 2015 року перевірки дотримання позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Інспекцією встановлено, що замовником будівництва ТОВ «Золота Осінь Плюс» виконуються будівельні роботи з влаштування капітальної прибудови до першого поверху житлового будинку на земельній ділянці прибудинкової території за адресою: м.Одеса, вул.Градоначальницька,22/8, будівельні роботи виконуються з відхиленням від вихідних даних на проектування, капітальна прибудова зведена на земельній ділянці, яка не була відведена позивачу у встановленому порядку.
Вищенаведені обставини відповідно до положень ч.2 ст.39-1 Закону 3038-VI, з урахуванням доведеності факту внесення позивачем до декларації про початок виконання будівельних робіт недостовірних даних, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, свідчать про правомірність винесення Інспекцією оскаржуваного наказу про скасування реєстрації декларації.
За вказаними обставинами колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржуваний наказ від 17 серпня 2015 року №58«СК», прийнято у межах повноважень та на підставі вимог чинного законодавства, а тому підстав для його скасування не вбачається. Суд першої інстанції прийняв вірне рішення про відмову в позові з підстав його необґрунтованості, висновки суду апеляційної інстанції про задоволення позову є помилковими.
У відповідності із ст.226 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.
Керуючись ст.ст.220, 222, 223, 226, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області задовольнити.
Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2015 року скасувати.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2015 року залишити в силі.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, передбачених ст.ст.237 - 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2016 |
Оприлюднено | 10.06.2016 |
Номер документу | 58213941 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Голяшкін О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні