КОПІЯ
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 червня 2016 р. Справа №818/271/16
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Опімах Л.М., суддів : Прилипчука О.А., Соп"яненка О.В.,
за участю секретаря судового засідання - Бондаренко Л.В.,,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними та скасування приписів, наказу та постанови, зобов'язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
У березні 2016 позивач звернувся до суду з позовом, який його представник підтримав в судовому засіданні, мотивуючи вимоги тим, що 26 лютого 2016 року головним інспектором будівельного нагляду Управління державної архітектурної інспекції у Сумській області проведена перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил замовником ТОВ «Афганський центр» по об»єкту будівництва «Нове будівництво другого багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць Калініна та Першотравнева в м.Суми» в результаті якої було встановлений факт внесення недостовірної інформації позивачем в декларацію про початок виконання будівельних робіт від 28.08.2015 за №СМ083152401342, який полягає в тому, що у договорі оренди цільове призначення земельної ділянки, що надавалася позивачу вказане: під будівництво громадського торгового комплексу «Афганський центр», а відповідно до декларації та проектної документації здійснюється будівництво 10-ти поверхового багатоквартирного житлового будинку.
Позивач вважає, що висновок відповідача, викладений в акті перевірки №34 від 26.02.2016 щодо наведення ТОВ В«Афганський центрВ» як замовником будівництва недостовірних даних в декларації про початок виконання будівельних робіт не відповідає дійсності, оскільки в формі декларації, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011р. №466, відсутні дані про цільове призначення земельної ділянки, вказана форма містить лише графу В«земельна ділянка використовується на підставіВ» , до якої позивачем внесені достовірні відомості - договір оренди земельної ділянки №б/н від 23.11.2005р. Враховуючи, положення ст.18-20 Земельного кодексу України, користувач має право використовувати земельну ділянку у спосіб, передбачений для встановленої категорії земель, та визначений містобудівною документацією. Зокрема, надана позивачу в оренду земельна ділянка, площею 2,4111га, на якій здійснюється будівництво багатоквартирного багатоповерхового житлового будинку, відноситься до категорії земель житлової та громадської забудови (п.1.3 договору оренди). Згідно з класифікацією видів цільового призначення земель до земель житлової забудови відносяться землі, які використовуються для розміщення житлової забудови, а саме для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку. Таким чином, товариством було повністю дотримано правового режиму, встановленого для визначеного цільового призначення земельної ділянки. Крім того, будівництво багатоквартирного житлового будинку цілком відповідає містобудівним умовам та обмеженням від 25.08.2015р. №295/06.01-15, наданими Департаментом містобудування та земельних відносин, вимогам генерального плану забудови міста Суми та плану зонування території м. Суми, затвердженими рішеннями Сумської міської ради №1943-МР від 19.12.2012р. та №2180-МР від 06.03.2013р. Також зазначає, що приписом №34/1 від 24.12.2015р. безпідставно зупинено будівельні роботи до розроблення будівельної експертизи, оскільки спірний об'єкт належить до ІІІ категорії складності, про що вказано в декларації від 28.08.2015р. №СМ083152401342, внаслідок чого він згідно зі ст.31 Закону України В«Про регулювання містобудівної діяльностіВ» не підлягає обов'язковій експертизі.
Тому, позивач просить визнати протиправними та скасувати:
- припис Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області №34 від 26.02.2016р. про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і привал;
- припис Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області №34/1 від 26.02.2016р. про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають законодавству, будівельним нормам, державним стандартам і правилам, архітектурним вимогам, затвердженим проектним рішенням, технічним умовам та іншим нормативно-правовим актам, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або без отримання дозволу на виконання будівельних робіт;
- постанову про накладення штрафу у сумі 124020 грн. за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №5 від 09.03.2016р.;
- наказ №14-Н від 29.02.2016р. В«Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робітВ» ;
- зобов'язати Державну архітектурно-будівельну інспекцію України зареєструвати декларацію про початок виконання будівельних робіт по об'єкту В«Нове будівництво другого багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць Калініна та Першотравнева в м. СумиВ» .
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував, пояснивши, що під час проведення планової перевірки посадовою особою Управління ДАБІ у Сумській області виявлено порушення ч.3 ст.375, ч.1 ст.376 Цивільного кодексу України, п.11 Постанови Кабінету Міністрів України від 13.04.2011р. №466 В«Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робітВ» . Зокрема, в декларації від 28.08.2015р. №СМ083152401342 про початок виконання будівельних робіт на об'єкті В«Нове будівництво першого багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць Калініна та Першотравнева в м. СумиВ» в графі В«Земельна ділянка використовується на підставіВ» зазначено: В«договір оренди земельної ділянки №б/н від 23.11.2005р.В» , в той час як пунктом 2.1 цього договору, укладеного між ТОВ В«Афганський центрВ» та Сумською міською радою, визначено, що земельна ділянка надається в оренду під будівництво громадсько-торговельного комплексу. Тобто таке будівництво є самочинним, адже земельна ділянка не була відведена для мети, вказаної позивачем у декларації, реєстрацію якої в подальшому скасовано наказом №14-Н від 29.02.2016р. У зв'язку із наведенням позивачем недостовірних даних у декларації органом державного архітектурно-будівельного контролю були винесені два приписи: №34 від 26.02.2016р. про усунення порушення вимог законодавства та №34/1 від 26.02.2016р. про зупинення будівельних робіт, а також прийнята постанова про накладення штрафу№5 від 09.03.2016р. за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Суд не може погодитись з таким рішенням відповідача, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню з огляду на таке.
Судом встановлено, що 26 лютого 2016 року Управлінням архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області проведено планову перевірку дотримання ТОВ В«Афганський центрВ» вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил на об'єкті В«Нове будівництво другого багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць Калініна та Першотравнева в м. СумиВ» , за результатами якої виявлено, що позивачем як замовником було наведено недостовірні дані в декларації про початок виконання будівельних робіт від 28.08.2015р. №СМ083152401342, а саме в графі В«Земельна ділянка використовується на підставіВ» зазначено: В«договір оренди земельної ділянки №б/н від 23.11.2005р. Цільове призначення якого - під будівництво громадсько-торгівельного комплексуВ» . Відповідно до проектних рішень на даній земельній ділянці відбувається будівництво багатоквартирного житлового будинку (а.с.17-18).
За порушення замовником ч.3 ст.375, ч.1 ст.376 Цивільного кодексу України, п.11 Постанови Кабінету Міністрів України від 13.04.2011р. №466 В«Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робітВ» Управлінням архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області винесено припис №34 від 26.02.2016р., яким ТОВ В«Афганський центрВ» зобов'язано з метою усунення виявлених порушень привести у відповідність до земельної ділянки проектні рішення відповідно до вимог чинного законодавства, та припис №34/1 від 26.02.2016р., яким вимагалося зупинити виконання будівельних робіт до моменту розроблення будівельної експертизи (а.с.15, 16).
Також, Управлінням ДАБІ у Сумській області винесено постанову про накладення штрафу у сумі 124020 грн. за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №5 від 09.03.2016р. (а.с.79), а наказом №14-Н від 29.02.2016р. скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 28.08.2015р. №СМ083152401342 (а.с. 83).
На думку суду, висновки контролюючого органу, викладені в акті перевірки є помилковими, а прийняті на їх підставі рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, з огляду на таке.
Правові та організаційні засади здійснення архітектурної діяльності визначені Законом України В«Про архітектурну діяльністьВ» , який спрямований на формування сприятливого життєвого середовища, досягнення естетичної виразності, економічної доцільності і надійності будинків, споруд та їх комплексів.
Відповідно до статті 1 Закону України В«Про архітектурну діяльністьВ» , об'єкти архітектурної діяльності (об'єкти архітектури) - будинки і споруди житлово-цивільного, комунального, промислового та іншого призначення, їх комплекси, об'єкти благоустрою, садово-паркової та ландшафтної архітектури, монументального і монументально-декоративного мистецтва, території(частини територій) адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів.
За змістом частини першої статті 9 цього Закону, будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України В«Про регулювання містобудівної діяльностіВ» .
Згідно до п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України В«Про регулювання містобудівної діяльностіВ» , містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.
Положеннями статті 26 Закону України В«Про регулювання містобудівної діяльностіВ» визначено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва.
Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів.
Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Як вбачається з матеріалів справи, на виконання вказаних норм закону, позивачем отримані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, видані Департаментом містобудування та земельних відносин Сумської міської ради за №135/06.01-15 від 25.08.2015 року.
Тобто, виконавчим органом Сумської міської ради прийнято рішення про відповідність будівництва зазначеного вище об'єкта вимогам містобудівної документації.
Відповідно до положень ч.ч. 1,2 ст. 34 Закону України В«Про регулювання містобудівної діяльностіВ» , замовник має право виконувати будівельні роботи, зокрема, після: реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до I - III категорій складності;
Зазначені у частині першій цієї статті документи, що надають право на виконання будівельних робіт, є чинними до завершення будівництва.
Відповідно до ч. 1 статті 36 Закону України В«Про регулювання містобудівної діяльностіВ» , право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах, що належать до I - III категорій складності, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.
Згідно п. 5 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 13.04.2011 року № 466 (далі - Порядок №466), будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та: подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, які не потребують реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт, відповідно до переліку об'єктів, будівництво яких здійснюється після надіслання повідомлення про початок виконання будівельних робіт; реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів I - III категорії складності; видачі замовнику дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об'єктів IV і V категорії складності.
Документи, що надають право на виконання будівельних робіт, є чинними до завершення будівництва (п. 6 Порядку №466).
Замовник несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданих ним повідомленні, декларації, за виконання будівельних робіт без зареєстрованої декларації та за порушення вимог, визначених цим Порядком, відповідно до Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та Кодексу України про адміністративні правопорушення (п. 11 Порядку №466).
Згідно п. 16 Порядку № 466 (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин), замовник (його уповноважена особа) заповнює і подає особисто або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення чи через електронну систему здійснення декларативних процедур у будівництві до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю два примірники декларації про початок виконання підготовчих або будівельних робіт (далі - декларація) за формою, наведеною у додатках 4, 5, 6 до цього Порядку. Один примірник декларації після проведення реєстрації повертається замовнику, другий - залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю. Декларація про початок виконання підготовчих робіт не надає права на виконання будівельних робіт.
Судом встановлено, що товариством подано до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області Декларацію про початок виконання будівельних робіт В«Нове будівництво першого багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць Калініна та Першотравнева в м. СумиВ» , відповідно до якої вказано, зокрема:
- містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, видані Департаментом містобудування та земельних відносин Сумської міської ради за №135/06.01-15 від 25.08.2015 року;
- земельна ділянка використовується для будівництва на підставі договору оренди земельної ділянки б/н від 23.11.2005 року, зареєстрованого в реєстрі за №6541, зареєстрованому у Сумському міському реєстраційному відділі Сумської регіональної філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.12.2005 року №040561200240. Кадастровий номер земельної ділянки: 5910136600:21:014:0007.
Відповідно до ч. 2 ст. 36 Закону України В«Про регулювання містобудівної діяльностіВ» передбачено, що реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт проводить орган державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п'яти робочих днів з дня надходження декларації. Виконувати будівельні роботи, підключати об'єкт будівництва до інженерних мереж та споруд без реєстрації зазначеної декларації забороняється. За наявності зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт та видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається.
У відповідності до п. 17 Порядку № 466, орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом п'яти робочих днів з дня надходження до нього декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та здійснює дії щодо внесення інформації, зазначеної у декларації, до реєстру.
В ході судового розгляду встановлено, що Декларація про початок виконання будівельних робіт В«Нове будівництво другого багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць Калініна та Першотравнева в м. СумиВ» зареєстрована Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області 28.08.2015 року за №СМ083152401342 ( а.с.80).
Таким чином, проводячи реєстрацію Декларації про початок виконання будівельних робіт, відповідачем було перевірено повноту вказаних у ній даних.
Частиною 7 статті 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що декларацію про початок виконання будівельних робіт може бути скасовано органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі: 1) подання замовником заяви про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт; 2) отримання відомостей про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем (замовником), смерті фізичної особи - замовника або визнання її безвісно відсутньою; 3) встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об'єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об'єкта та вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю.
Відповідно до п.24 Порядку №466, декларацію може бути скасовано органом державного архітектурно-будівельного контролю, який її зареєстрував у разі, зокрема, встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об'єкта проектній документації на будівництво такого об'єкта та вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю.
Під час судового розгляду справи відповідачем не було надано доказів на підтвердження існування обставин, які є підставами для скасування реєстрації декларації про початок будівельних робіт згідно вищезазначених норм законодавства.
Відповідно до ч.2 ст.39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.
Також, згідно п.22 Порядку №466, у разі виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню органом державного архітектурно-будівельного контролю.
Орган державного архітектурно-будівельного контролю скасовує реєстрацію декларації шляхом видачі відповідного розпорядчого акта. Запис про реєстрацію декларації з реєстру виключається Держархбудінспекцією не пізніше наступного робочого дня з дня повідомлення органом державного архітектурно-будівельного контролю про таке скасування.
Однак в даному випадку позивачем не було зазначено в зареєстрованій декларації недостовірних відомостей, оскільки на дату її реєстрації як договір оренди земельної ділянки, так і містобудівні умови та обмеження були чинними. Жодних змін до декларації внесено не було. Доказів відхилення позивачем при будівництві від умов, вказаних у декларації, відповідачем не надано.
Висновки відповідача про порушення позивачем вимог діючого законодавства, що полягають у використанні земельної ділянки не за цільовим призначенням, і, як наслідок, таке будівництво згідно положень ст. 376 Цивільного кодексу України є самочинним будівництвом, суд вважає помилковими, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.1 статті 376 Цивільного кодексу України, житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
Тобто, положеннями вказаної спеціальної матеріально-правової норми поняття самочинного будівництва визначено через сукупність його основних ознак, які виступають умовами або підставами, за наявності яких об'єкт нерухомості може бути визначений самочинним.
Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; 6) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; г землі рекреаційного призначення; д) землі Історико-культурною призначення, є) землі лісогосподарського призначення с) землі водного фонду.
Згідно з ч. 5 ст. 20 Земельного кодексу України, види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються з власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Згідно з положеннями ст. 1 Закону України В«Про землеустрійВ» , цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку. Документація із землеустрою (землевпорядна документація) - затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо.
Судом встановлено, що п.1.3 Договору оренди, на підставі якого позивачем використовується земельна ділянка, вказано категорію землі, а саме: В«землі житлової та громадської забудовиВ» ( а.с. 39-44).
Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженого Наказом Державною комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року №548, землі житлової та громадської забудови віднесені до Секції В (Розділи 02 та 03), та включають в себе, зокрема, землі які використовуються для будівництва і обслуговування житлового буднику, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (підрозділ 02.01) та землі, які використовуються для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (підрозділ 02.03).
Таким чином, суд вважає, що якщо земельна ділянка була надана для розміщення об'єкта чи для використання в межах будь якої категорії відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, але там буде розташований інший об'єкт чи вона використовується по іншому, але в межах тієї категорії, що була першочергово надана, то використання земельної ділянки не за цільовим призначенням в цьому випадку відсутнє.
Також, вказане будівництво не суперечить Проекту внесення змін до Генерального плану м.Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 19.12.2012 року №1943-МР та Плану зонування території м.Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 06.03.2013 року №2180-МР, про що свідчать отримані позивачем містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки.
Отже, за умови встановлення достовірності відомостей, зазначених замовником у декларації та відсутності підстав вважати об'єкт будівництва самочинно забудованим, або відсутності зв'язку між вказаними у такій декларації недостовірними даними із обставинами, які свідчать про самочинність відповідного будівництва, суд прихоить до висновку про необґрунтованість встановлених за наслідком проведеної перевірки порушень позивачем вимог діючого законодавства.
Крім того, відповідно до ч. 1 ст.41 Закону України В«Про регулювання містобудівної діяльностіВ» , державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч. 3 ст. 41 Закону України В«Про регулювання містобудівної діяльностіВ» , орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Разом з тим, відповідно до положень ч. 1 ст. 3 Закону України В«Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльностіВ» (у редакції Закону України В«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавстваВ» від 09.04.2015 р. N 320-VIII), встановлено, що справи про правопорушення, передбачені цим Законом, розглядаються: 1) виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад; 2) структурними підрозділами з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій; 3) центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Відповідно до Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України № 439/2011 від 08.04.2011 року (далі - Положення), центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства є Державна архітектурно-будівельна інспекція України (Держархбудінспекція).
Відповідно до п. 3 Положення, основними завданнями Держархбудінспекції України є реалізація державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства, а саме: здійснення в межах своїх повноважень державного контролю за дотриманням законодавства, стандартів, нормативів, норм, порядків і правил із зазначених питань; виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві, ліцензування господарської діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури; внесення Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України пропозицій щодо формування політики із відповідних питань.
Згідно з п.п. 8 п. 4 Положення, Держархбудінспекція України відповідно до покладених на неї завдань: здійснює в межах своїх повноважень державний контроль за дотриманням: юридичними і фізичними особами державних будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих і будівельних робіт, перепланування та реконструкції (дообладнання) житлового фонду, будівель громадського призначення, елементів упорядження територій для задоволення потреб осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.
Виходячи із системного аналізу вказаних норм права, суд приходить до висновку, що Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області на момент винесення постанови №5 від 09.03.2016р. про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності в силу закону не мала повноважень на розгляд справи про порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, оскільки такими повноваженнями був наділений лише центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, а саме: Державна архітектурно-будівельна інспекція України.
На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що приймаючи оскаржувані припис №34 від 26.02.2016р. про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; припис №34/1 від 26.02.2016 р. про зупинення підготовчих та будівельних робіт, постанову про накладення штрафу у сумі 124020 грн. за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №5 від 09.03.2016р. та наказу №14-Н від 29.02.2016р. В«Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робітВ» , Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області дійшло до неправомірного висновку про порушення позивачем вимог діючого законодавства, а тому вони є незаконним та підлягають скасуванню.
Також, враховуючи що реєстрацію декларацію про початок виконання будівельних робіт по об'єкту В«Нове будівництво другого багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць Калініна та Першотравнева в м. СумиВ» було скасовано на підставі наказу, який є протиправним та підлягає скасуванню на підставі рішення суду, суд вважає, що належним способом відновлення порушеного права позивача може бути виключно зобов'язання відповідача зареєструвати вказану декларацію.
Відповідно до ч.2 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Тобто, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов'язок (тягар) доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати докази, що свідчать про правомірність його дій, законність прийнятих рішень. Відповідач, в порушення вимог ч.2 ст. 71 КАС України, не довів законність та обґрунтованість власних дій.
На підставі ч.1 ст. 94 КАС України на користь позивача належить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області понесені ним судові витрати: витрати по сплаті судового збору в розмірі 7372,3 грн. ( а.с.54,55,56) та витрати на правову допомогу у розмірі 16011,80 грн. ( а.с.105-106, 107, 108), що в загальній сумі скаладає 23384,10 грн.
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними та скасування приписів, наказу та постанови, зобов'язання вчинити дії -задовольнити.
Визнати протиправним і скасувати припис Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області про усунення товариством з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" порушення вимог закнондавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил №34 від 26.02.2016 року.
Визнати протиправним і скасувати припис Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області про зупинення товариством з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" підготовчих та будівельних робіт №34/1 від 26.02.2016 року.
Визнати протиправним і скасувати наказ Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області №14-Н від 29.02.2016 року про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт по об"єкту "Нове будівництво другого багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць Калініна та Першотравнева в м.Суми, замовник товариство з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" .
Зобов"язати Державну архітектурно-будівельну інспекцію України зареєструвати декларацію про початок виконання будівельних робіт по об"єкту "Нове будівництво другого багатоквартирного житлового будинку на земельній ділянці за адресою: перехрестя вулиць Калініна та Першотравнева в м.Суми, замовник товариство з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" .
Визнати протиправною і скасувати посатнову Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області про накладення на товариство з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №5 від 09.03.2016 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України ( код ЄДРПОУ 37471912) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Афганський центр" 23384 ( двадцять три тисячі триста вісімдесят чотири) грн. 10 коп. в рахунок відшкодування судових витрат.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Головуючий суддя Л.М. Опімах
Судді О.А.Прилипчук
ОСОБА_1
Повний текст постанови складений 14 червня 2016 року.
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2016 |
Оприлюднено | 22.06.2016 |
Номер документу | 58368411 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Л.М. Опімах
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні