Постанова
від 15.06.2016 по справі 908/852/14
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 червня 2016 року Справа № 908/852/14

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Козир Т.П. - головуючого, Дунаєвської Н.Г., Іванової Л.Б.,

за участю представників: позивача - Губорєва К.С. дов. від 27 квітня 2016 року та Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради - Жукової О.В. дов. № 01-18/2 від 4 липня 2016 року, Зубара О.А. дов. № 01-18/279 від 14 червня 2016 року,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві касаційну скаргу ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 29 лютого 2016 року у справі Господарського суду Запорізької області за позовом ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради, Запорізької міської ради та Виконавчого комітету Запорізької міської ради, треті особи - Департамент фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради, Департамент фінансів Запорізької обласної державної адміністрації та Управління Державної казначейської служби України у м. Запоріжжі Запорізької області, про стягнення суми,

УСТАНОВИВ:

У березні 2014 року Державне підприємство "Придніпровська залізниця" (далі - позивач) звернулось до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради (далі - відповідач-1) з позовом про стягнення 464336 гривень 00 коп. збитків, завданих у зв'язку з перевезенням пасажирів пільгових категорій в приміському сполученні залізничним транспортом у жовтні 2013 року.

Позовні вимоги обґрунтовані нездійсненням відповідачем-1, як розпорядником бюджетних коштів, розрахунків з позивачем за перевезення окремих категорій громадян в приміському залізничному сполученні за пільговими тарифами у 2013 році, що призвело до спричинення позивачу збитків.

Господарським судом Запорізької області в процесі розгляду даної справи в порядку ст. 25 Господарського процесуального кодексу України замінено Державне підприємство "Придніпровська залізниця" на його правонаступника - ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця".

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 18 січня 2016 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 29 лютого 2016 року рішення Господарського суду Запорізької області від 18 січня 2016 року залишено без змін, а апеляційну скаргу ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" - без задоволення.

У касаційній скарзі ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" просить скасувати рішення Господарського суду Запорізької області від 18 січня 2016 року та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 29 лютого 2016 року, прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм ст. ст. 4-2, 4-3, 33, 34, 43 Господарського процесуального кодексу України, ст. 174, ч. 7 ст. 181 Господарського кодексу України, ст. 11 Цивільного кодексу України, ст.ст. 19, 129 Конституції України, ст. 9 Закону України "Про залізничний транспорт", Закону України "Про державний бюджет на 2013 рік".

Представники Запорізької міської ради, Виконавчого комітету Запорізької міської ради, Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради, Департаменту фінансів Запорізької обласної державної адміністрації та Управління Державної казначейської служби України у м. Запоріжжі Запорізької області у судове засідання не з'явились.

Враховуючи, що про час та місце розгляду касаційної скарги Запорізька міська рада, Виконавчий комітет Запорізької міської ради, Департамент фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради, Департамент фінансів Запорізької обласної державної адміністрації та Управління Державної казначейської служби України у м. Запоріжжі Запорізької області повідомлені належним чином, суд вважає за можливе розглянути справу за їх відсутності.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача-1, обговоривши доводи касаційної скарги та вивчивши матеріали справи, суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що у жовтні 2013 року Державним підприємством "Придніпровська залізниця" здійснювалися перевезення пільгових категорій пасажирів приміським залізничним транспортом по станціям: Дніпробуд-2, Запоріжжя-1, Запоріжжя-2, Запоріжжя-Ліве, ім. А.Алімова, Запорізька Січ, Передатна.

Витрати позивача за перевезення пільгових категорій пасажирів у вказаний період склали 464336 гривень 76 коп.

Листом № ДН - 304/1142-Л від 7 листопада 2013 року Державне підприємство "Придніпровська залізниця" на адресу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради направило розрахунок видатків за жовтень 2013 року на компенсацію за пільговий проїзд громадян у приміському сполученні, згідно якого оформлено безкоштовний проїзд 57168 пасажирам пільгових категорій, при цьому сума збитків від цих перевезень склала 464336 гривень 76 коп.

Також відповідачу за жовтень 2013 року направлено облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом у приміському сполученні окремих громадян на суму 464336 гривень 76 коп. та рахунок для сплати № 151 від 7 листопада 2013 року на зазначену суму.

Претензією № 13-01/13 від 29 листопада 2013 року Державне підприємство "Придніпровська залізниця" звернулось до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради з вимогою про сплату збитків у розмірі 464336 гривень 76 коп. за надання послуг з пільгового проїзду окремих категорій громадян залізничним транспортом загального користування у жовтні 2013 року.

Вказану претензію Управлінням соціального захисту населення Запорізької міської ради залишено без задоволення з посиланням на відсутність укладеного між сторонами договору, який є обов'язковим в силу закону (відповідь № 01-08/600 від 25 грудня 2013 року).

Обгрунтовуючи позовні вимоги, Державне підприємство "Придніпровська залізниця" зазначило, що у жовтні 2013 року здійснювалось перевезення окремих категорій громадян в приміському залізничному сполученні за пільговими тарифами, а Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради, як розпорядник бюджетних коштів, розрахунки за вказані пільгові перевезення не здійснило, що призвело до спричинення позивачу збитків у розмірі 464336 грн. 76 коп., на підтвердження чого останнім надано до матеріалів справи належним чином засвідчені копії зведеної відомості по типах квитків з 1 жовтня 2013 року по 31 жовтня 2013 року, позиційні звіти по безплатних дитячих проїзних документах, зведені відомості по типах квитків за період з 1 жовтня 2013 року по 31 жовтня 2013 року, позиційні звіти по безплатних проїзних документах за період з 1 жовтня 2013 року по 31 жовтня 2013 року.

Також Державне підприємство "Придніпровська залізниця" в обгрунтування своїх вимог посилається на рішення Запорізької міської ради № 9 від 24 грудня 2012 року "Про бюджет міста на 2013 рік" та № 20 від 30 жовтня 2013 року "Про внесення змін до рішення міської ради від 24.12.2012 р. № 9 "Про бюджет міста на 2013 рік".

Пільгове перевезення пасажирів залізничним транспортом визначено Законами України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців, членів їх сімей", "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", постановою Кабінету Міністрів України №354 від 17 травня 1993 року "Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування", Угодою від 12 березня 1993 року про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них, та ін.

За приписами ч. 5 ст. 9 Закону України "Про залізничний транспорт" для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються залізницям за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.

Згідно пп. "б" п. 4 ч. 1 ст. 89, ч. ч. 1, 5 ст. 102 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з районних бюджетів та бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, належать видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян. Видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті "б" пункту 4 частини першої статті 89 цього Кодексу, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, зокрема, здійснюються компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян.

Механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, зокрема, щодо компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян, визначається Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 256 від 4 березня 2002 року (далі - Порядок).

Згідно п. 3 Порядку головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

Відповідно до п. п. 1, 4, 7.27 Положення про Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради, затвердженого рішенням міської ради № 72 від 18 лютого 2011 року (зі змінами), управління є виконавчим органом Запорізької міської ради, що утворюється Запорізькою міською радою і в межах міста забезпечує виконання покладених на Управління завдань. Управління виступає головним розпорядником бюджетних коштів; Управління відповідно до визначених повноважень здійснює компенсаційні виплати за пільгове перевезення окремих категорій громадян транспортом загального користування відповідно до Законодавства України.

Пунктом 2 Порядку визначено, що фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених у обласних бюджетах, бюджеті Автономної Республіки Крим, бюджетах міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та у районних бюджетах на зазначені цілі.

Згідно п. 4 Порядку перерахування сум субвенцій на фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення провадиться Державною казначейською службою згідно з помісячним розписом асигнувань державного бюджету, але в межах фактичних зобов'язань відповідних бюджетів щодо пільг, субсидій, допомоги та компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян. Щомісячні суми субвенцій перераховуються на рахунки місцевих бюджетів, відкриті Міністерству фінансів Автономної Республіки Крим, фінансовим органам обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій у відповідних органах Державної казначейської служби, пропорційно обсягам субвенцій, передбаченим у державному бюджеті для бюджету Автономної Республіки Крим, обласних бюджетів, бюджетів мм. Києва та Севастополя.

Передбачені пп. "б" п. 4 ч. 1 ст. 89 Бюджетного кодексу України видатки належать до бюджетних зобов'язань, які у пункті 7 статті 2 Бюджетного кодексу України визначені як будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому.

Розпорядники бюджетних коштів, згідно приписів ч. 1 ст. 48 Бюджетного кодексу України, беруть бюджетні зобов'язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов'язань минулих років, узятих на облік органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Згідно ч. 3 ст. 48 Бюджетного кодексу України розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов'язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), є недійсними. За такими операціями не виникають бюджетні зобов'язання та не утворюється бюджетна заборгованість.

За приписами ч. 1 ст. 49 Бюджетного кодексу України розпорядник бюджетних коштів після отримання товарів, робіт і послуг відповідно до умов взятого бюджетного зобов'язання приймає рішення про їх оплату та надає доручення на здійснення платежу органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, якщо інше не передбачено бюджетним законодавством, визначеним пунктом 5 частини першої статті 4 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 49 Бюджетного кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснює платежі за дорученнями розпорядників бюджетних коштів у разі: 1) наявності відповідного бюджетного зобов'язання для платежу у бухгалтерському обліку виконання бюджету; 2) наявності затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі); 3) наявності у розпорядників бюджетних коштів відповідних бюджетних асигнувань.

Механізм розрахунку обсягів компенсаційних виплат залізницям за пільгові перевезення окремих категорій громадян, яким таке право надано законом, що здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, а також субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на зазначені цілі визначається Порядком розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1359 від 16 грудня 2009 року (далі - Порядок розрахунку обсягів витрат).

Згідно до п. п. 9 - 11 Порядку розрахунку обсягів витрат на підставі місячної станційної звітності залізниці складають облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного або місцевих бюджетів, згідно з додатком. Для компенсації недоотриманих коштів облікова форма складається окремо для органу виконавчої влади, який є головним розпорядником бюджетних коштів, передбачених на цю мету державним бюджетом, та органу виконавчої влади, який є головним розпорядником коштів, виділених місцевим бюджетом. Залізниці не пізніше ніж 15 числа місяця наступного звітного періоду подають відповідним головним розпорядникам коштів рахунок на суму, яка підлягає компенсації, та облікові форми. Головні розпорядники коштів, передбачених на компенсаційні виплати, після надходження їх на власні рахунки у п'ятиденний строк перераховують зазначені кошти відповідній залізниці.

Законом України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" обласному бюджету Запорізької області затверджено субвенцію на надання пільг з послуг зв'язку, інших передбачених законодавством пільг (крім пільг на одержання ліків, зубопротезування, оплату електроенергії, природного і скрапленого газу на побутові потреби, твердого та рідкого пічного побутового палива, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот), на компенсацію втрати частини доходів у зв'язку з відміною податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів та відповідним збільшенням ставок акцизного податку з пального і на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян у сумі 87229,4 тис. грн., про що зазначено в Додатку № 7 "Міжбюджетні трансферти (додаткові дотації та субвенції) з Державного бюджету України місцевим бюджетам на 2013 рік". Міському бюджету м. Запоріжжя вказаних субвенцій Законом України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" не передбачено.

Рішенням Запорізької міської ради № 9 від 24 грудня 2012 року "Про бюджет міста на 2013 рік" затверджено видатки бюджету міста на 2013 рік за тимчасовою класифікацією видатків та кредитування місцевих бюджетів та до графи "Видатки загального фонду" віднесено компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян на залізничному транспорті в сумі 2936756 гривень 00 коп., а після внесення змін Рішенням Запорізької міської ради № 20 від 30 жовтня 2013 року - у сумі 3756756 гривень 00 коп.

Встановлено, що судам не надані докази затвердження в Державному бюджеті України субвенцій міському бюджету м. Запоріжжя, фінансування видатків місцевого бюджету м. Запоріжжя за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на 2013 рік, в межах обсягів затверджених в бюджеті міста Запоріжжя на 2013 рік, докази фактичного перерахування з державного бюджету до бюджету м. Запоріжжя та надходження на рахунки Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради сум субвенцій на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян на залізничному транспорті.

Судами мотивовано відхилено посилання позивача на те, що достатньою підставою для такого фінансування є закладення відповідної суми у місцевому бюджеті на відповідний звітний період з огляду на те, що закладення відповідної суми у місцевому бюджеті на відповідний звітний період за відсутності фактичного фінансування та надходження коштів на рахунок Управління соціального захисту не є достатньою підставою для виплати позивачу компенсації за пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян.

Встановлено, що Управлінням соціального захисту населення за спірний період (жовтень 2013 рік) бюджетні запити (замовлення) про надання бюджетної субвенції для погашення боргу за відповідною державною програмою не направлялися.

Відповідні бюджетні запити (замовлення) про надання відповідної субвенції на перевезення залізничним транспортом пільгових категорій громадян за жовтень 2013 року відповідачем-1 не направлялися, станом на день розгляду справи така субвенція з державного бюджету не надходила.

Встановлено, що станом на січень 2014 року за прийнятими судовими рішеннями з Управління соціального захисту населення на користь ДП "Придніпровська залізниця" підлягає стягненню 2312456 гривень 10 коп. збитків за пільговий проїзд окремих категорій громадян на залізничному транспорті в 2013 році (рішення Господарського суду Запорізької області від 7 жовтня 2013 року у справі № 908/2682/13; рішення Господарського суду Запорізької області від 31 жовтня 2013 року у справі № 908/3247/13; постанова Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 7 червня 2013 року у справі № 2-а/ЗЗ5/110/2013; рішення Господарського суду Запорізької області від 23 жовтня 2013 року у справі № 908/2966/13).

Відповідно до ст. 7 Закону України "Про залізничний транспорт" відносини залізниць з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування базуються на податковій і договірній основах відповідно до чинного законодавства України.

За приписами ч. 1 ст. 18 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.

Управління соціального захисту населення є виконавчим органом Запорізької міської ради (орган місцевого самоврядування).

Відповідно до роз'яснень, наданих Державним казначейством України у листі № 3.4-07/1021-4884 від 20 квітня 2007 року, щодо переліку документів, необхідних для перерахування коштів перевізникам за перевезення пільгових категорій громадян, відшкодування збитків за пільгові перевезення окремих категорій громадян здійснюється одним із способів: за списком пільговиків та без складання списків пільговиків. Рішення про застосування одного із механізмів проведення розрахунків з перевізниками приймає виключно розпорядник бюджетних коштів.

Судами встановлено, що Управлінням соціального захисту населення Запорізької міської ради визначено механізм відшкодування збитків без складання списків пільговиків. У такому разі розпорядник бюджетних коштів включає підприємство-перевізник у свою мережу як одержувача бюджетних коштів. Бюджетні асигнування повинні виділятись на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства. Одержувачі бюджетних коштів здійснюють видатки у загальновстановленому порядку на підставі затверджених планів використання бюджетних коштів, а також відповідних документів. У такому випадку кошти, що надаються на покриття збитків, з рахунків одержувачів, відкритих в органах Державного казначейства, на рахунки в банківських установах не перераховуються. При здійсненні такого способу розрахунку з перевізником підтвердні документи подаються в залежності від економічної сутності видатків, що здійснюються одержувачем згідно плану використання бюджетних коштів. У разі, коли підприємство-перевізник надає транспортні послуги (в т.ч. із перевезення учнів чи інших категорій населення) розрахунки за надані послуги здійснюються на підставі договору та актів виконаних робіт.

Згідно пп. "б" п. 2.9 Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 309 від 2 березня 2012 року, органи Казначейства не реєструють фінансові зобов'язання у разі відсутності документів, які підтверджують факт узяття бюджетного фінансового зобов'язання.

У відповідності до п. 7 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України бюджетне зобов'язання - це будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду.

Інформаційним листом Міністерства фінансів України № 31-07310-1024/16584 від 30 червня 2011 року стосовно реєстрації згідно з частинами 5 та 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України бюджетних зобов'язань повідомлено, що зважаючи на те, що розрахунки компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян здійснюються не з громадянами, а з підприємствами - надавачами послуг, зазначена компенсація транспортним підприємствам повинна провадитися відповідно до укладених договорів між головним розпорядником бюджетних коштів та транспортним підприємством в межах коштів, передбачених у відповідному місцевому бюджеті на зазначену мету в міру надходжень з державного бюджету.

За вимогами до ст. 9 Закону України "Про залізничний транспорт", ст.ст.89, 102 Бюджетного кодексу України, Залізниця надає послуги з пільгового проїзду окремим категоріям громадян, які мають пільги на проїзд, а Управління, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 256 від 4 березня 2002 року "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету", проводить компенсацію пільгового проїзду за перевезення у приміському сполученні окремих пільгових категорій громадян на залізничному транспорті загального користування за рахунок субвенцій з Державного бюджету України.

Статтею 9 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що збитки залізничного транспорту загального користування від використання окремими категоріями громадян пільгових тарифів відшкодовуються залізницям за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг та за умови повного дотримання передбаченого законодавством механізму їх відшкодування.

Згідно з ч. 1 ст. 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Частиною 2 ст. 22 Цивільного кодексу України визначено, що збитками є:

1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусила зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);

2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушено (упущена вигода).

Відповідно до ч. 2 ст. 224, ч. 1 ст. 225 Господарського кодексу України під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною. До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною.

Згідно ст. ст. 614, 623 Цивільного кодексу України на кредитора покладений обов'язок доведення факту невиконання або неналежного виконання зобов'язання, прямого причинного зв'язку між порушенням зобов'язанням і завданими збитками і їх розмір, на боржника - відсутність вини.

Право на відшкодування завданих збитків виникає при наявності складу цивільного правопорушення: порушення цивільного права чи інтересу; завдання збитків, причинного зв'язку між порушенням права та збитками, наявність винної поведінки. Протиправна поведінка особи тільки тоді є причиною шкоди, коли вона прямо (безпосередньо) пов'язана зі збитками.

Враховуючи, що позивачем з відповідачем-1 не укладався договір з метою отримання компенсації витрат від перевезення пільгових категорій громадян у спірний період, місцевий та апеляційний господарські суди дійшли юридично мотивованого висновку про відсутність підстав для стягнення з відповідача-1 збитків за перевезення окремих категорій громадян в приміському залізничному сполученні за пільговими тарифами у 2013 році.

За таких суди першої та апеляційної інстанцій, повно встановивши усі істотні обставини справи, перевіривши доводи сторін, надавши їм у сукупності належну правову оцінку та вірно застосувавши норми ст. ст. 7, 9 Закону України "Про залізничний транспорт", ч. 1 ст. 18 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", п. 7 ч. 1 ст. 2, ст. 48, ст. ст. 89, 102 Бюджетного кодексу України, Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік", положень Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з Державного бюджету України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 256 від 4 березня 2002 року, Порядком розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1359 від 16 грудня 2009 року, що регулюють спірні правовідносини, юридично обгрунтовано відмовили у позові, тому оскаржені судові рішення зміні чи скасуванню не підлягають.

Керуючись ст. ст. 111-5, 111-7 - 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову Донецького апеляційного господарського суду від 29 лютого 2016 року - без зміни.

Головуючий Т. Козир

Судді Н. Дунаєвська

Л. Іванова

Дата ухвалення рішення15.06.2016
Оприлюднено21.06.2016
Номер документу58406568
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/852/14

Ухвала від 16.09.2016

Господарське

Верховний Суд України

Берднік І.С.

Постанова від 15.06.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Козир Т.П.

Ухвала від 30.05.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Козир Т.П.

Ухвала від 14.12.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 12.10.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 01.10.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 10.06.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 14.05.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 23.07.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 21.07.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні