Постанова
від 23.06.2016 по справі 826/27322/15
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

cpg1251 ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

23 червня 2016 року 08:00 №826/27322/15

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії суддів: головуючого судді Кобилянського К.М., суддів Мазур А.С. та Федорчука А.Б., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом приватного підприємства «Укртехпостач» до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними та скасування наказів №173 від 24.06.2015, №288 від 18.09.2015 та №404 від 02.12.2015 в частині, визнання протиправними дій, ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство «Укртехпостач» звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадра України), в якій просить суд:

1) визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 24.06.2015 №173 в частині призначення планової перевірки на приватному підприємстві «Укртехпостач»;

2) визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 18.09.2015 №288 в частині призначення планової перевірки на приватному підприємстві «Укртехпостач»;

3) визнати протиправними дії Державної служби геології та надр України щодо прийняття рішення, яке оформлене протоколом від 27.11.2015 №13-15 в частині розгляду та внесення приватного підприємства «Укртехпостач» до переліку осіб, які повинні усунути порушення законодавства, у зв'язку з невиконанням приватним підприємством «Укртехпостач» наказів Державної служби геології та надр України від 24.06.2015 №173 та від 18.09.2015 №288;

4) визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 02.12.2015 №404 в частині надання строку для усунення порушення законодавства про надра надрокористувачам, що стосується приватного підприємства «Укртехпостач».

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що накази відповідача від 24.06.2015 №173 та від 18.09.2015 №288 в частині призначення перевірки приватного підприємства «Укртехпостач» є протиправним, оскільки наразі Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 №71-VIII встановлено обмеження щодо проведення перевірок контролюючими органами підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік. Позивач вказав на те, що за 2014 рік обсяг його доходу складає 5 070 938,00 грн., що, на його думку, свідчить про відсутність у відповідача підстав для проведення перевірки приватного підприємства «Укртехпостач».

Відповідач у письмовому запереченні зазначив про відповідність своїх рішень вимогам законодавства та, що обмеження, визначені пунктом 3 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 №71-VIII, стосуються лише справляння податків і зборів.

Представник позивача подав клопотання про розгляд справи за його відсутності у порядку письмового провадження.

Згідно з частиною 6 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Суд, встановивши відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, керуючись частиною 6 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, ухвалив розглядати справу у порядку письмового провадження.

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.

Приватне підприємство «Укртехпостач» є гірничо-видобувним підприємством заснованим в 1999 році та здійснює свою діяльність з видобутку глини, суглинки на території родовища Бібрське, Львівської області відповідно до Спеціального дозволу на користування надрами від 23.01.2007 №4200, строком на 20 років.

На адресу позивача надійшло повідомлення Держгеонадра України від 14.08.2015 №10657/13/14-15 про проведення планової перевірки.

У даному повідомленні відповідач зазначив, що відповідно до пункту 8 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 №1294, у строк з 21.09.2015 по 30.09.2015 посадовими особами Держгеонадра України буде проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування приватним підприємством «Укртехпостач», якому наданий спеціальний дозвіл на користування надрами від 23.01.2007 №4200.

Вказане повідомлення направлене позивачу на підставі наказу Держгеонадра України від 24.06.2015 №173 про затвердження плану проведення перевірок надрокористувачів у ІІІ кварталі 2015 року. Зазначеним наказом затверджено план проведення перевірок надрокористувачів у ІІІ кварталі 2015 року та доручено департаменту державного геологічного контролю забезпечити виконання плану проведення перевірок надрокористувачів у III кварталі 2015 року.

Також, на адресу позивача надійшло повідомлення Держгеонадра України від 24.09.2015 №12567/13/14-15 про проведення планової перевірки.

У даному повідомленні відповідач зазначив, що відповідно до пункту 8 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 №1294, у строк з 12.10.2015 по 23.10.2015 посадовими особами Держгеонадра України буде проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування приватним підприємством «Укртехпостач», якому наданий спеціальний дозвіл на користування надрами від 23.01.2007 №4200.

Вказане повідомлення направлене позивачу на підставі наказу Держгеонадра України від 18.09.2015 №288 про затвердження плану проведення перевірок надрокористувачів у ІV кварталі 2015 року. Зазначеним наказом затверджено план проведення перевірок надрокористувачів у ІV кварталі 2015 року та доручено департаменту державного геологічного контролю забезпечити виконання плану проведення перевірок надрокористувачів у ІV кварталі 2015 року.

Згідно додатку №4 до наказу від 02.12.2015 №404 Держгеонадра України надав приватному підприємству «Укртехпостач» 15 днів для усунення порушень, а саме, не допуску представників відповідача на підприємство для проведення планової перевірки на підставі наказів Держгеонадра України від 24.06.2015 №173 та від 18.09.2015 №288.

Позивач, вважаючи накази відповідача від 24.06.2015 №173 та від 18.09.2015 №288 в частині щодо проведення планової перевірки приватного підприємства «Укртехпостач» та наказу від 02.12.2015 №404 в частині внесення приватного підприємства «Укртехпостач» до переліку осіб, що повинні усунути порушення законодавства, протиправними, оскаржив їх в частині до суду.

Оцінивши за правилами статті 86 Кодексу адміністративного судочинства України надані сторонами докази та пояснення, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, Окружний адміністративний суд міста Києва вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

У відповідності до пункту 5 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 №1294 (далі - Порядок №1294) державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів.

Планові перевірки надрокористувачів проводяться відповідно до квартального плану проведення перевірок, який затверджується Держгеонадрами до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому (пункт 6 Порядку №1294).

Згідно із пунктом 8 названого Порядку, інформування надрокористувача про планову перевірку здійснюється не пізніше ніж за 10 днів до дати її проведення шляхом надсилання в установленому порядку повідомлення за формою, затвердженою Держгеонадрами.

Позивач посилався на протиправність наказів від 24.06.2015 №173 та від 18.09.2015 №288 у зв'язку із наявністю мораторію на проведення перевірок суб'єктів господарювання, встановленого Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 №71-VIII.

Так, пунктом 3 Прикінцевих положень вказаного Закону встановлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України. Зазначене обмеження не поширюється:

- з 1 січня 2015 року на перевірки суб'єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість;

- з 1 липня 2015 року на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізичні особи - підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, за винятком платників єдиного податку, визначених пунктом 27 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, з питань дотримання порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій.

Пункт 3 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 №71-VIII не є зміною чи доповненням до Податкового кодексу України та застосоване у ньому поняття «контролюючі органи» стосується усіх контролюючих органів, тобто органів, які здійснюють державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності згідно з Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», яким визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Суд відхиляє посилання відповідача на приписи пункту 41.1 статті 41 Податкового кодексу України, оскільки Законом №71-VIII, дійсно, вносяться зміни лише до податкового законодавства, разом з тим, він не містить положень про те, що поняття «контролюючі органи», що вживаються у тексті цього Закону, необхідно розуміти у визначенні пункту 41.1 статті 41 Податкового кодексу України.

Таким чином, суд вважає, що наведене поняття слід застосовувати у розумінні пункту 1 Указу Президента України «Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності» від 23.07.1998 №817/98, відповідно до якого органи виконавчої влади, уповноважені від імені держави здійснювати перевірку фінансово-господарської діяльності суб'єктів підприємницької діяльності.

Згідно Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 №391/2011 державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Станом на дату розгляду даної справи чинною є постанова Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 №408 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» (далі - Постанова №408), яку видано у зв'язку із запровадженням статтею 31 Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» обмежень на проведення перевірок протягом серпня - грудня 2014 року.

Даною постановою затверджено Перелік державних інспекцій та інших контролюючих органів, яким надаватиметься дозвіл Кабінету Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців, до яких, зокрема належить Держгеонадра України.

Таким чином, відповідач належить до контролюючих органів, які мають право на проведення перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за виключенням випадків, передбачених пунктом 3 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 №71-VIII.

З матеріалів справи вбачається, що обсяг доходу приватного підприємства «Укртехпостач» у 2014 році становив менше 20 мільйонів гривень (згідно податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2014 рік приватне підприємство «Укртехпостач» отримало дохід у розмірі 5 070 938,00 грн.), а тому перевірку позивача відповідач мав право проводити лише з дозволу Кабінету Міністрів України.

Доказів наявності інших обставин, які надають право контролюючому органу здійснювати перевірку приватного підприємства «Укртехпостач» без отримання дозволу Кабінету Міністрів України відповідач суду не надав.

Також, відповідач не навів суду доказів, які б свідчили про надання дозволу Кабінетом Міністрів України на проведення перевірки.

Зазначена позиція суду узгоджується із позицією Київського апеляційного адміністративного суду від 16.09.2015 №826/13378/15 та аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 04 січня 2016 року у справі К/800/54487/15.

Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на викладене, призначення перевірки приватного підприємства «Укртехпостач» у період дії мораторію на проведення перевірок контролюючими органами є протиправним, а тому рішення прийняті за результатом такої перевірки підлягають скасуванню.

Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що приватне підприємство «Укртехпостач» правомірно не допустило працівників Держгеонадра України на підприємство для проведення планової перевірки на підставі наказів від 24.06.2015 №173 та від 18.09.2015 №288, а тому Держгеонадра України наказом від 02.12.2015 №404 протиправно внесла до додатку №4 приватне підприємство «Укртехпостач», як таке якому треба усунути порушення законодавства про надра у строк 15 днів.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України.

У відповідності до положень частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також усні та письмові доводи представників сторін стосовно заявлених позовних вимог, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Керуючись положеннями статей 2, 7, 69-71, 94, 160-163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов приватного підприємства «Укртехпостач» задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 24.06.2015 №173 в частині призначення планової перевірки на приватному підприємстві «Укртехпостач».

3. Визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 18.09.2015 №288 в частині призначення планової перевірки на приватному підприємстві «Укртехпостач».

4. Визнати протиправними дії Державної служби геології та надр України щодо прийняття рішення, яке оформлене протоколом від 27.11.2015 №13-15 в частині розгляду та внесення приватного підприємства «Укртехпостач» до переліку осіб, які повинні усунути порушення законодавства, у зв'язку з невиконанням приватним підприємством «Укртехпостач» наказів Державної служби геології та надр України від 24.06.2015 №173 та від 18.09.2015 №288.

4. Визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 02.12.2015 №404 в частині надання строку для усунення порушення законодавства про надра надрокористувачам, що стосується приватного підприємства «Укртехпостач».

5. Стягнути з Державної служби геології та надр України за рахунок бюджетних асигнувань на користь приватного підприємства «Укртехпостач» (код ЄДРПОУ 30275304) судові витрати в сумі 4 872 (чотири тисячі вісімсот сімдесят дві) грн. 00 коп.

Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст.ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.

Головуючий суддя К.М. Кобилянський

Судді А.С. Мазур

А.Б. Федорчук

Дата ухвалення рішення23.06.2016
Оприлюднено30.06.2016
Номер документу58506753
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/27322/15

Ухвала від 25.08.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кравцов О.В.

Ухвала від 10.08.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Чаку Є.В.

Ухвала від 01.08.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Чаку Є.В.

Ухвала від 29.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Чаку Є.В.

Постанова від 23.06.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кобилянський К.М.

Ухвала від 17.05.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кобилянський К.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні