УХВАЛА
06 червня 2016 р. м. Вінниця
Справа № 802/734/16-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заброцької Людмили Олександрівни, розглянувши у відкритому судовому засіданні, без здійснення технічної фіксації судового процесу в зв"язку з неявкою всіх осіб, що беруть участь в розгляді справи, заяву представника ТОВ "Кузьминецьке" про заміну сторони правонаступником в адміністративній справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Кузьминецьке" до Гайсинського районного управління юстиції, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ТОВ "Імені Терещука Сави Миколайовича", ОСОБА_2 про скасування рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки,
в с т а н о в и в :
В провадженні Вінницького окружного адміністративного суду знаходиться адміністративна справа за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Кузьминецьке" до Гайсинського районного управління юстиції, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ТОВ "Імені Терещука Сави Миколайовича", ОСОБА_2 про скасування рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся завчасно та належним чином. Разом з тим, 06.06.2016 через канцелярію суду подав заяву за вх. № 11767, якою просив замінити відповідача - Гайсинське районне управління юстиції Вінницької області його правонаступником. Одночасно просив провести судове засідання за його відсутності.
Відповідач в судове засідання не з'явився. Про дату, час та місце судового засідання повідомлявся завчасно та належним чином, шляхом направлення повістки за адресою місцезнаходження. Однак, до суду повернувся конверт з відміткою поштового відділення зв"язку - "організаця ліквідована".
Третя особа - ОСОБА_2 в судове засідання також не з'явилась. Про дату, час та місце судового засідання повідомлялась завчасно та належним чином, шляхом направлення повістки за адресою місцезнаходження. Однак, до суду повернувся конверт з відміткою поштового відділення "за закінченням терміну зберігання".
Інші особи, що беруть участь у справі в судове засідання не з'явились з невідомих суду причин. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення.
Відповідно до частини четвертої статті 128 КАС України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Враховуючи подану представником позивача заяву, належне повідомлення відповідача і третіх осіб, а також приписи ст. 128 КАС України, суд вважає за можливе розглянути питання про заміну сторони її правонаступником в справі за відсутності останніх у відкритому судовому засіданні. При цьому, відповідно до положень статті 41 КАС України, технічна фіксація судового процесу не здійснюється.
Суд, розглянувши подану заяву, дійшов висновку про наявність підстав для їх задоволення виходячи з наступного.
Так, предметом розгляду в даній справі, як зазначено вище, є позовна вимога про скасування рішення Гайсинського районного управління юстиції Вінницької області про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована на території Кузьминецької сільської ради, Гайсинського району загальною площею 6,6064 га, кадастровий НОМЕР_1.
Визначаючись щодо необхідності заміни сторони правонаступником, суд керується та виходить з наступного.
Згідно пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України "Питання оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади системи юстиції" № 17 від 21 січня 2015 р. (далі - Постанова №17) ліквідовано Державну реєстраційну службу та Державну виконавчу службу, покладено на Міністерство юстиції завдання і функції з реалізації державної політики у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), з питань державної реєстрації актів цивільного стану, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, договорів комерційної концесії (субконцесії), з питань реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, статутів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, якщо їх реєстрація передбачена законами, статуту територіальної громади м. Києва, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності.
В свою чергу, пунктом 3 Наказу Міністерства юстиції України від 29.12.2015 №2791/5 "Про затвердження Змін до положень про територіальні органи Міністерства юстиції України в частині реалізації повноважень у сферах державної реєстрації" (далі - Наказ № 2791/5 ) установлено, що до набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України про припинення надання послуг органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції України, у сферах державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (не пізніше 30.04.2016) такі органи здійснюють повноваження суб'єктів державної реєстрації відповідно до законодавства.
В силу пункту 1 Положення про районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції, затвердженого Наказом Міністерства юстиції від 23.06.2011 № 1707/5 (далі - Положення №1707/5) районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції є територіальними органами Міністерства юстиції України (далі - Положення).
Отже, уповноваженими органами у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у перехідний період до 30.04.2016, в контексті Наказу № 2791/5 та в силу пункту 1 Положення №1707/5 були районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції, в структурі яких знаходились реєстраційні служби, в яких, відповідно, здійснювали свої повноваження щодо реєстрації прав державні реєстратори.
Разом з цим, 26.11.2015 року прийнято Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон № 834-VIII), яким змінено систему органів, що здійснюють державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, про що внесено відповідні зміни до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон № 1952-IV).
Зокрема, відповідно до частини першої статті 6 Закону № 1952-IV, суб'єктами державної реєстрації прав визначено виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, акредитованих суб'єктів.
Водночас, пунктом 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону від 26.11.2015 № 834-VIII встановлено, що органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку, припиняють надання послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць за рішенням Кабінету Міністрів України, прийнятим у разі забезпечення виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями умов, необхідних для реалізації повноважень у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, але не пізніше 30.04.2016 року.
Отже, з аналізу наведених норм видно, що після 30.04.2016 територіальні органи Міністерства юстиції України, припинили здійснення повноважень у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та суб'єктами державної реєстрації прав речових прав на нерухоме майно визначено виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, акредитовані суб'єкти.
Слід зазначити, що ліквідація юридичної особи публічного права здійснюється розпорядчим актом органу державної влади, органу місцевого самоврядування або уповноваженою на це особою. У цьому акті має бути наведено обґрунтування доцільності відмови держави від виконання завдань та функцій такої особи або їх передачі іншим органам виконавчої влади. Якщо таке обґрунтування наведене, то у такому випадку має місце ліквідація юридичної особи публічного права, а якщо ні, то саме посилання на те, що особа ліквідується, є недостатнім.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд України у постанові від 27.05.2014 (справа №21-108а14).
В силу частини першої статті 104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.
Поняття реорганізація означає припинення юридичної особи з переходом всіх прав та обов'язків до правонаступника у порядку загального правонаступництва, тоді як правонаступником є юридична особа до якої переходять всі права та обов'язки реорганізованої юридичної особи. Отже, в результаті реорганізації юридичної особи суб'єктивні права та обов'язки, котрі належали їй, стають правами та обов'язками нових чи оновлених утворень, котрі продовжують свою діяльність.
Так, судом встановлено, що згідно розпорядження Гайсинської районної державної адміністрації Вінницької області №22 від 28.01.2016 внесено зміни до структури райдержадміністрації та з 1 лютого 2016 року утворено відділ з питань Державної реєстрації.
В свою чергу, згідно пункту 4 Положення про відділ з питань Державної реєстрації Гайсинської районної державної адміністрації Вінницької області, затвердженого розпорядженням Гайсинської районної державної адміністрації Вінницької області №85 від 30.03.2016 до основних завдань відділу, серед іншого, віднесено: проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; формування та ведення реєстраційних справ відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»; здійснення інших повноважень, передбачених законами України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» та іншими нормативно-правовими актами.
За наведених вище обставин, враховуючи, що до відділу з питань Державної реєстрації Гайсинської районної державної адміністрації Вінницької області перейшли функції щодо державної реєстрації прав на нерухоме майно, які виконувались Гайсинським районним управлінням юстиції, відповідно, перший є правонаступником останнього.
Відповідно до частини першої статті 55 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії адміністративного процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов'язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов'язкові для особи, яку він замінив.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення заяви представника позивача та заміну відповідача - Гайсинського районного управління юстиції Вінницької області його правонаступником - Гайсинською районною державною адміністрацією Вінницької області в особі відділу з питань Державної реєстрації.
При цьому, слід зазначити, що ухвалою про відкриття провадження від 20.05.2015 витребувано у Гайсинського районного управління юстиції Вінницької області реєстраційну справу про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована на території Кузьминецької сільської ради Гайсинського району Вінницької області, кадастровий номер 0520883000:01:004:0145.
На даний час витребувані згідно ухвали від 20.05.2016 докази суду не надані.
Разом з тим, суд зауважує, що особливість адміністративного судочинства полягає у більш активній ролі суду. Саме на суд покладено обов'язок вживати передбачені законом заходи, необхідні для всебічного і повного з'ясування обставин у справі. Тобто, адміністративний суд має встановити наявність або відсутність всіх обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, прийняття законного та обґрунтованого рішення.
Принцип офіційності реалізований, зокрема, в частині 4 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якою визначено, що суд вживає передбачені законом заходи, необхідні для з'ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.
Як зазначалось вище, предметом розгляду в даній справі є вимога про скасування рішення про державну реєстрацію права оренди щодо спірної земельної ділянки.
Однак, в матеріалах справи відсутні належні докази, що підтверджують державну реєстрацію договору оренди вищевказаної земельної ділянки та підставу такої реєстрації, які необхідно дослідити з метою з'ясування всіх обставин, що мають значення для вирішення спору по суті.
Відповідно до положень статті 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Докази суду надають особи, які беруть участь у справі. Суд може запропонувати надати додаткові докази або витребувати додаткові докази за клопотанням осіб, які беруть участь у справі, або з власної ініціативи.
За наведених обставин, суд доходить до висновку про необхідність витребування у Гайсинської районної державної адміністрації Вінницької області в особі відділу з питань Державної реєстрації реєстраційної справи щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки, що розташована на території Кузьминецької сільської ради, Гайсинського району, загальною площею 6,6064 га кадастровий НОМЕР_1, на підставі договору оренди землі від 04.02.2016 року, укладеного між ОСОБА_2 та ТОВ "Імені Терещука Сави Миколайовича".
Керуючись ст.ст. 55, 69, 71, 156, 160, 165 ,254 КАС України, суд -
у х в а л и в :
Заяву представника позивача задовольнити.
Замінити відповідача Гайсинське районне управління юстиції Вінницької області його правонаступником - Гайсинською районною державною адміністрацією Вінницької області в особі відділу з питань Державної реєстрації.
Витребувати у відділу з питань Державної реєстрації Гайсинської районної державної адміністрації Вінницької області (вул. 1 Травня, 40, м. Гайсин, Вінницька область, 23700) та зобов'язати надати суду в строк до 29.06.2016 реєстраційну справу щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки, що розташована на території Кузьминецької сільської ради, Гайсинського району, загальною площею 6,6064 га кадастровий НОМЕР_1, на підставі договору оренди землі від 04.02.2016 року, укладеного між ОСОБА_2 та ТОВ "Імені Терещука Сави Миколайовича".
Призначити наступне судове засідання на 11:00 год. 29.06.2016 року в залі судових засідань № 3 Вінницького окружного адміністративного суду ( м. Вінниця, вул. Брацлавська, 14 ).
Копію ухвали направити особам, які беруть участь в справі, для відома, та Гайсинській районній державній адміністрації Вінницької області в особі відділу з питань Державної реєстрації - для виконання.
Ухвала суду першої інстанції щодо заміни сторони правонаступником та витребування додаткових доказів оскарженню не підлягає. Відповідно до ч. 6 ст. 254 КАС України ухвали суду, які не можуть бути оскаржені, набирають законної сили з моменту постановлення.
Суддя Заброцька Людмила Олександрівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2016 |
Оприлюднено | 01.07.2016 |
Номер документу | 58531594 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні