Ухвала
від 16.06.2016 по справі 802/402/16-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про зупинення провадження по справі

м. Вінниця

16 червня 2016 р. Справа № 802/402/16-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заброцької Людмили Олександрівни, розглянувши у відкритому судовому засіданні, без здійснення технічної фіксації судового процесу в зв'язку з неявкою всіх осіб, що беруть участь в розгляді справи, клопотання представника ПАТ "Продовольча компанія "Поділля" про заміну сторони правонаступником та зупинення провадження в адміністративній справі за позовом приватного акціонерного товариства "Продовольча компанія "Поділля" до Ямпільського районного управління юстиції у Вінницькій області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача приватне підприємство "Клембівський сервіс" та ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію,

в с т а н о в и в :

В провадженні Вінницького окружного адміністративного суду знаходиться адміністративна справа за позовом приватного акціонерного товариства "Продовольча компанія "Поділля" до Ямпільського районного управління юстиції у Вінницькій області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача приватне підприємство "Клембівський сервіс" та ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію.

Представник позивача в судове засідання не з'явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся завчасно та належним чином. Разом з тим, 16.06.2016 через канцелярію суду подав клопотання за вх. № 12900, згідно з яким просив замінити відповідача - Ямпільське районне управління юстиції у Вінницькій області його правонаступником відділом державної реєстрації Ямпільської районної державної адміністрації, а також витребувати у останнього оригінал та належним чином завірену копію реєстраційної справи та всі матеріали, на підставі яких винесено рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 28542079 від 02.03.2016, прийняте Реєстраційною службою Ямпільського районного управління юстиції у Вінницькій області на підставі договору оренди землі №1 від 27.01.2015, укладеного між ПП "Клембівський сервіс та ФО ОСОБА_1 Одночасно просив зупинити розгляд справи до моменту надходження до суду витребуваних матеріалів. Розгляд зазначеного клопотання просив провести за його відсутності.

Відповідач в судове засідання не з'явився. Про дату, час та місце судового засідання повідомлявся завчасно та належним чином, шляхом направлення повістки за адресою місцезнаходження, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Треті особи в судове засідання також не з'явились з невідомих суду причин. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Відповідно до частини четвертої статті 128 КАС України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Враховуючи подану представником позивача заяву, належне повідомлення відповідача і третіх осіб, а також приписи ст. 128 КАС України, суд вважає за можливе розглянути питання про заміну сторони її правонаступником в справі за відсутності останніх у відкритому судовому засіданні. При цьому, відповідно до положень статті 41 КАС України, технічна фіксація судового процесу не здійснюється.

Суд, розглянувши подане клопотання, дійшов до висновку про наявність підстав для його задоволення виходячи з наступного.

Так, предметом розгляду в даній справі є позовна вимога про скасування рішення Реєстраційної служби Ямпільського районного управління юстиції у Вінницькій області від 02.03.2016 індексний номер 28542079 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована на території Клембівської сільської ради Ямпільського району, загальною площею 1,8995 га, кадастровий НОМЕР_1.

Визначаючись щодо необхідності заміни сторони правонаступником, суд керується та виходить з наступного.

Згідно пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України "Питання оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади системи юстиції" № 17 від 21 січня 2015 р. (далі - Постанова №17) ліквідовано Державну реєстраційну службу та Державну виконавчу службу, покладено на Міністерство юстиції завдання і функції з реалізації державної політики у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), з питань державної реєстрації актів цивільного стану, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, договорів комерційної концесії (субконцесії), з питань реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, статутів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, якщо їх реєстрація передбачена законами, статуту територіальної громади м. Києва, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності.

В свою чергу, пунктом 3 Наказу Міністерства юстиції України від 29.12.2015 №2791/5 "Про затвердження Змін до положень про територіальні органи Міністерства юстиції України в частині реалізації повноважень у сферах державної реєстрації" (далі - Наказ № 2791/5 ) установлено, що до набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України про припинення надання послуг органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції України, у сферах державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (не пізніше 30.04.2016) такі органи здійснюють повноваження суб'єктів державної реєстрації відповідно до законодавства.

В силу пункту 1 Положення про районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції, затвердженого Наказом Міністерства юстиції від 23.06.2011 № 1707/5 (далі - Положення №1707/5) районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції є територіальними органами Міністерства юстиції України (далі - Положення).

Отже, уповноваженими органами у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у перехідний період до 30.04.2016, в контексті Наказу № 2791/5 та в силу пункту 1 Положення №1707/5 були районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції, в структурі яких знаходились реєстраційні служби, в яких, відповідно, здійснювали свої повноваження щодо реєстрації прав державні реєстратори.

Разом з цим, 26.11.2015 року прийнято Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон № 834-VIII), яким змінено систему органів, що здійснюють державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, про що внесено відповідні зміни до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон № 1952-IV).

Зокрема, відповідно до частини першої статті 6 Закону № 1952-IV, суб'єктами державної реєстрації прав визначено виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, акредитованих суб'єктів.

Водночас, пунктом 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону від 26.11.2015 № 834-VIII встановлено, що органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку, припиняють надання послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць за рішенням Кабінету Міністрів України, прийнятим у разі забезпечення виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями умов, необхідних для реалізації повноважень у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, але не пізніше 30.04.2016 року.

Отже, з аналізу наведених норм видно, що після 30.04.2016 територіальні органи Міністерства юстиції України, припинили здійснення повноважень у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та суб'єктами державної реєстрації прав речових прав на нерухоме майно визначено виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, акредитовані суб'єкти.

Слід зазначити, що ліквідація юридичної особи публічного права здійснюється розпорядчим актом органу державної влади, органу місцевого самоврядування або уповноваженою на це особою. У цьому акті має бути наведено обґрунтування доцільності відмови держави від виконання завдань та функцій такої особи або їх передачі іншим органам виконавчої влади. Якщо таке обґрунтування наведене, то у такому випадку має місце ліквідація юридичної особи публічного права, а якщо ні, то саме посилання на те, що особа ліквідується, є недостатнім.

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд України у постанові від 27.05.2014 (справа №21-108а14).

В силу частини першої статті 104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

Поняття реорганізація означає припинення юридичної особи з переходом всіх прав та обов'язків до правонаступника у порядку загального правонаступництва, тоді як правонаступником є юридична особа до якої переходять всі права та обов'язки реорганізованої юридичної особи. Отже, в результаті реорганізації юридичної особи суб'єктивні права та обов'язки, котрі належали їй, стають правами та обов'язками нових чи оновлених утворень, котрі продовжують свою діяльність.

Так, судом, з метою встановлення належного відповідача у даній справі, ухвалою від 17.05.2016 витребувано в Ямпільської районної державної адміністрації відомості про посадову особу, яка наразі здійснює повноваження щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на території Клембівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області.

На виконання вищенаведеної ухвали начальник відділу - державний реєстратор Ямпільської РДА листом №3-16 від 10.06.2016 повідомила суд, що наказом по відділу державної реєстрації Ямпільської РДА №3 від 11.04.2016 "Про призначення державного реєстратора відділу державної реєстрації" призначено державним реєстратором Антонюк Лідію Петрівну, яка згідно посадової інструкції здійснює повноваження щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Крім того, в листі зазначено, що реєстраційна справа про державну реєстрацію речового права за договором оренди землі, кадастровий номер НОМЕР_1 від 29.02.2016 площею 1,8995 га, укладеного між ПП "Клембівський сервіс" та ОСОБА_1, знаходиться у відділі державної реєстрації Ямпільської РДА.

За наведених вище обставин, враховуючи, що до відділу з питань Державної реєстрації Ямпільської районної державної адміністрації Вінницької області перейшли функції щодо державної реєстрації прав на нерухоме майно, які виконувались Ямпільським районним управлінням юстиції у Вінницькій області, відповідно, перший є правонаступником останнього.

Відповідно до частини першої статті 55 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії адміністративного процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов'язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов'язкові для особи, яку він замінив.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення клопотання представника позивача та заміну відповідача - Ямпільського районного управління юстиції у Вінницькій області його правонаступником - Ямпільською районною державною адміністрацією Вінницької області в особі відділу з питань Державної реєстрації.

При цьому, слід зазначити, що ухвалою про відкриття провадження від 04.04.2016 витребувано у реєстраційної служби Ямпільського районного управління юстиції у Вінницькій області рішення Реєстраційної служби Ямпільського районного управління юстиції Вінницької області щодо реєстрації права оренди від 02.03.2016 за №28542079, на підставі укладеного між фізичною особою ОСОБА_1 та приватним підприємством "Клембівський сервіс" договору оренди землі від 27.01.2015, а також усі матеріали, на підставі яких було прийняте зазначене рішення.

На даний час витребувані згідно ухвали від 04.04.2016 докази суду не надані.

Разом з тим, суд зауважує, що особливість адміністративного судочинства полягає у більш активній ролі суду. Саме на суд покладено обов'язок вживати передбачені законом заходи, необхідні для всебічного і повного з'ясування обставин у справі. Тобто, адміністративний суд має встановити наявність або відсутність всіх обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, прийняття законного та обґрунтованого рішення.

Принцип офіційності реалізований, зокрема, в частині 4 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якою визначено, що суд вживає передбачені законом заходи, необхідні для з'ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.

Як зазначалось вище, предметом розгляду в даній справі є вимога про скасування рішення про державну реєстрацію права оренди щодо спірної земельної ділянки.

Однак, в матеріалах справи відсутні належні докази, що підтверджують державну реєстрацію договору оренди вищевказаної земельної ділянки та підставу такої реєстрації, які необхідно дослідити з метою з'ясування всіх обставин, що мають значення для вирішення спору по суті.

Відповідно до положень статті 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Докази суду надають особи, які беруть участь у справі. Суд може запропонувати надати додаткові докази або витребувати додаткові докази за клопотанням осіб, які беруть участь у справі, або з власної ініціативи.

Частиною 1 статті 122 КАС України встановлено, що адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, але не більше місяця з дня відкриття провадження у справі, якщо інше не встановлено цим Кодексом.

У відповідності до вимог пункту 4 частини 2 ст. 156 КАС України суд має право зупинити провадження у справі в разі наявності інших причин за обґрунтованим клопотанням сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору, - до терміну, встановленого судом.

На підставі викладеного, суд вважає за необхідне витребувати у Ямпільської районної державної адміністрації Вінницької області в особі відділу з питань Державної реєстрації оригінал та належним чином завірену копію реєстраційної справи та всі матеріали, на підставі яких винесено рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 28542079 від 02.03.2016, прийняте Реєстраційною службою Ямпільського районного управління юстиції у Вінницькій області на підставі договору оренди землі №1 від 27.01.2015, укладеного між ПП "Клембівський сервіс та ФО ОСОБА_1, щодо земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1, а також зупинити провадження в справі до 11.07.2016.

Керуючись ст.ст. 156, 165, 186, 254 КАС України, суд -

у х в а л и в :

Клопотання представника позивача задовольнити.

Замінити відповідача Ямпільське районне управління юстиції у Вінницькій області його правонаступником - Ямпільською районною державною адміністрацією Вінницької області в особі відділу з питань Державної реєстрації.

Витребувати у відділу з питань Державної реєстрації Ямпільської районної державної адміністрації Вінницької області (вул. Свободи, 132, м. Ямпіль, Вінницька область, 24500) та зобов'язати надати суду в строк до 08.07.2016 оригінал та належним чином завірену копію реєстраційної справи та всі матеріали, на підставі яких винесено рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 28542079 від 02.03.2016, прийняте Реєстраційною службою Ямпільського районного управління юстиції у Вінницькій області на підставі договору оренди землі №1 від 27.01.2015, укладеного між ПП "Клембівський сервіс та ОСОБА_1, щодо земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1.

Строк виконання даної ухвали встановити до 08.07.2016.

Провадження в адміністративній справі зупинити до 11.07.2016.

Наступне судове засідання призначити на 11.07.2016 о 15:00 год. в залі судового засідання №3 Вінницького окружного адміністративного суду, що знаходиться за адресою: м. Вінниця, вул. Брацлавська, 14.

Копію ухвали направити особам, які беруть участь в справі, для відома, та Ямпільській районній державній адміністрації Вінницької області в особі відділу з питань Державної реєстрації - для виконання.

Ухвала в частині витребування оскарженню не підлягає. Відповідно до ч. 6 ст. 254 КАС України ухвали суду, які не можуть бути оскаржені, набирають законної сили з моменту постановлення.

Ухвали суду в іншій частині набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України. Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на ухвалу суду першої інстанції подається протягом п'яти днів з дня проголошення ухвали. У разі якщо ухвалу було постановлено в письмовому провадженні або згідно з частиною третьою статті 160 цього Кодексу, або без виклику особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом п'яти днів з дня отримання копії ухвали. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя / підпис / Заброцька Людмила Олександрівна

Згідно з оригіналом

Суддя

Секретар

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.06.2016
Оприлюднено01.07.2016
Номер документу58531620
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/402/16-а

Постанова від 13.09.2016

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 16.06.2016

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 17.05.2016

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні