ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
УХВАЛА
30 червня 2016 року м. Київ К/800/17110/16
Суддя Вищого адміністративного суду України Сорока М.О., розглянувши матеріали касаційної скарги СТОВ «Батьківщина» на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2016 року і ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2016 року в адміністративній справі за позовом ПСП «Фортуна» до Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області, Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області, треті особи - Відділ Держгеокадастру у Талалаївському районі Чернігівської області, ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, СТОВ «Батьківщина», про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії, -
в с т а н о в и в :
ПСП «Фортуна» звернулося до суду з вказаним позовом, в якому просило скасувати рішення Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме права оренди землі: індексний номер 6474685 від 07.10.2013; індексний номер 6756998 від 14.10.2013; індексний номер 6764503 від 14.10.2013; індексний номер 6761564 від 14.10.2013; індексний номер 6473560 від 07.10.2013; індексний номер 6465270 від 07.10.2013; індексний номер 6520281 від 08.10.2013; індексний номер 6434203 від 04.10.2013; індексний номер 6658407 від 10.10.2013; індексний номер 6408132 від 04.10.2013; індексний номер 6513367 від 08.10.2013; індексний номер 6645470 від 10.10.2013; індексний номер 6480388 від 07.10.2013; індексний номер 6648243 від 10.10.2013; індексний номер 6460536 від 07.10.2013; індексний номер 6475859 від 07.10.2013; індексний номер 6477088 від 07.10.2013; індексний номер 6485122 від 07.10.2013; індексний номер 6458664 від 07.10.2013; індексний номер 6483342 від 07.10.2013; індексний номер 6459490 від 07.10.2013; індексний номер 6461817 від 07.10.2013, індексний номер 6462735 від 07.10.2013; індексний номер 6464041 від 07.10.2013 та зобов'язати відповідача виключити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно записи щодо останніх.
Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2016 року, позов задоволено частково. Скасовано рішення Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме права оренди землі: індексний номер 6474685 від 07.10.2013; індексний номер 6756998 від 14.10.2013; індексний номер 6764503 від 14.10.2013; індексний номер 6761564 від 14.10.2013; індексний номер 6473560 від 07.10.2013; індексний номер 6465270 від 07.10.2013; індексний номер 6520281 від 08.10.2013; індексний номер 6434203 від 04.10.2013; індексний номер 6658407 від 10.10.2013; індексний номер 6408132 від 04.10.2013; індексний номер 6513367 від 08.10.2013; індексний номер 6645470 від 10.10.2013; індексний номер 6480388 від 07.10.2013; індексний номер 6648243 від 10.10.2013; індексний номер 6460536 від 07.10.2013; індексний номер 6475859 від 07.10.2013; індексний номер 6477088 від 07.10.2013; індексний номер 6485122 від 07.10.2013; індексний номер 6458664 від 07.10.2013; індексний номер 6483342 від 07.10.2013; індексний номер 6459490 від 07.10.2013; індексний номер 6461817 від 07.10.2013; індексний номер 6462735 від 07.10.2013; індексний номер 6464041 від 07.10.2013. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, СТОВ «Батьківщина» звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати, а справу направити на новий розгляд.
Відповідно до положень пункту 5 частини 5 статті 214 Кодексу адміністративного судочинства України суддя-доповідач відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі, якщо касаційна скарга є необґрунтованою і викладені в ній доводи не викликають необхідності перевірки матеріалів справи.
За змістом цієї норми касаційна скарга повинна містити посилання на помилкове та/або неправильне застосування норм матеріального права при вирішенні справи та/або порушення судами норм процесуального права (у разі оскарження судового рішення по суті - пояснення, яким чином такі порушення вплинули на правильність вирішення справи).
З оскаржуваних судових рішень вбачається, що відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ПСП «Фортуна» зареєстровано як юридична особа.
Позивач є орендарем земельних ділянок за кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_17, НОМЕР_16, НОМЕР_12, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_14, НОМЕР_6, НОМЕР_11, НОМЕР_6, НОМЕР_8, НОМЕР_10, НОМЕР_15, НОМЕР_13, НОМЕР_7, НОМЕР_9, що розташовані на території Української сільської ради Талалаївського району Чернігівської області на підставі договорів оренди землі, зареєстрованих у Талалаївському відділі Чернігівського регіонального центру ДЗК до 01.01.2013.
Згідно інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна, державним реєстратором Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області у 2013 році також зареєстровано право оренди на вищевказані земельні ділянки за СТОВ «Батьківщина».
Вважаючи вказані рішення протиправними, позивач звернувся до адміністративного суду з позовом.
Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з наступного.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Земельним кодексом України, Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952, Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 за № 868.
Згідно пункту 5 статті 126 Земельного кодексу України (в редакції на час реєстрації договорів оренди землі, стороною яких було ПСП «Фортуна») право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до Закону.
Особливості внесення записів та їх виключення до Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі було врегульовано Порядком ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 № 1021 (далі - Порядок), який діяв до 01.01.2013 на момент укладення позивачем договорів оренди земельних ділянок.
Відповідно до пункту 10 Порядку записи до розділів Книги записів вносяться при видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку, якими є державний акт на право власності на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, договір оренди землі, договір суборенди землі та договір про внесення змін до договорів оренди та суборенди землі.
Запис про державну реєстрацію документа, що посвідчує право на земельну ділянку, в розділі Книги записів скасовується (поновлюється) посадовою особою на підставі рішення суду (пункт 22 вказаного Порядку).
Відповідно до пункту 23 Порядку скасування (поновлення) запису здійснюється шляхом внесення до автоматизованої системи відомостей про скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів посадової особи, яка скасувала (поновила) запис, і формування з використанням автоматизованої системи нових аркушів Книги записів, що засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства.
Таким чином, внесення записів до Книги записів державної реєстрації договорів оренди землі здійснювалася посадовою особою територіального органу Держземагентства виключно на підставі договору оренди землі, договору про внесення змін до договорів оренди або рішення суду.
Також судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до листа відділу Держземагенства у Талалаївському районі Чернігівської області від 01.04.2014 № 01-13/791, земельні ділянки за кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_17, НОМЕР_16, НОМЕР_12, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_14, НОМЕР_18, НОМЕР_6, НОМЕР_8, НОМЕР_10, НОМЕР_15, НОМЕР_13, НОМЕР_7, НОМЕР_9 передані в оренду ПСП «Фортуна» згідно договорів оренди землі, зареєстрованих у встановленому законом порядку.
У 2013 році державним реєстратором Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області прийнято рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки на підставі договорів оренди з новим орендарем - СТОВ «Батьківщина» щодо земельних ділянок, орендарем яких є позивач.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; під нерухомим майном розуміються земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення.
Згідно пункту 1 частини 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Відповідно до положень пункту 8-1 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Статтею 28-1 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації прав інформацію про: державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію); кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки; кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки в електронній (цифровій) формі.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.2012 № 118 «Про інформаційну взаємодію органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, та органу державної реєстрації прав» затверджено Порядок надання інформації про зареєстровані земельні ділянки органу державної реєстрації прав та про зареєстровані речові права на земельні ділянки органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру.
Крім того, відповідно до листа Державної реєстраційної служби України № 2951/05-15-13 від 06.08.2013 «Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними право набувачами» з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Судами вказано на те, що на сьогоднішній день в Україні не існує єдиної бази, за допомогою якої можна встановити реєстрацію прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013.
Поряд з цим, відсутність в Україні єдиної системи реєстрації прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013, не може позбавляти особу цього права.
Аналізуючи вказані норми, суди попередніх інстанцій прийшли до висновку, що саме державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013.
Судами вказано на те, що державний реєстратор Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області щодо надання інформації про реєстрацію до 01.01.2013 договорів оренди та права власності на земельні ділянки за кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_16, НОМЕР_12, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_14, НОМЕР_18, НОМЕР_6, НОМЕР_8, НОМЕР_10, НОМЕР_15, НОМЕР_13, НОМЕР_7, НОМЕР_9 до відділу не звертався.
Державним реєстратором Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області здійснено державну реєстрацію права оренди на вищевказані земельні ділянки за СТОВ «Батьківщина», в той час, коли договори оренди щодо тих самих ділянок були зареєстровані за ПСП «Фортуна».
На час прийняття рішення державним реєстратором про державну реєстрацію права оренди землі за СТОВ «Батьківщина» інформація про розірвання договорів оренди, які укладені з ПСП «Фортуна» або скасування державної реєстрації цих договорів в Управлінні Держземагентства у Талалаївському районі Чернігівської області була відсутня.
Крім того, термін дії договорів оренди на вказані земельні ділянки, стороною яких є ПСП «Фортуна», на час проведення державної реєстрації, не закінчився.
Враховуючи викладене, суди попередніх інстанцій прийшли до висновку, що внаслідок такої бездіяльності відповідача відбулась подвійна державна реєстрація прав оренди землі на одні й ті ж земельні ділянки за ПСП «Фортуна» та СТОВ «Батьківщина».
Крім того, при ухваленні оскаржуваних судових рішень, судами попередніх інстанцій вказане наступне.
Згідно із частиною 3 статті 16 Закону України «Про оренду землі» укладення договору оренди земельної ділянки може бути здійснено на підставі цивільно-правового договору або в порядку спадкування.
Статтею 31 Закону України «Про оренду землі», в редакції, що діяла на час здійснення спірної реєстрації, встановлено, що договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці; припинення дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства (щодо договорів оренди землі, укладених у рамках такого партнерства).
Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.
Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.
У відповідності до частин 1 та 4 статті 148-1 Земельного кодексу України до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов'язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки.
За згодою сторін договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту чи застави до такого договору можуть бути внесені зміни із зазначенням нового власника земельної ділянки.
Таким чином, в разі переходу права власності земельної ділянки в порядку спадкування, до спадкоємця переходять права та обов'язки спадкодавця за чинним договором оренди землі. При цьому, до такого договору оренди можуть бути внесені зміни із зазначенням нового власника земельної ділянки, проте це є не обов'язковим і не передбачає припинення дії договору оренди землі укладеного із спадкодавцем.
Аналізуючи вказане, суди прийшли до висновку, що зміна власників спірних земельних ділянок у зв'язку із прийняттям таких ділянок у спадщину, не несе наслідків у вигляді припинення дії договорів.
Крім того судами зазначено, предметом цього спору є правомірність рішень, дій та бездіяльності державного реєстратора при здійсненні реєстрації договорів оренди земельних ділянок, проте оцінка правомірності укладання таких договорів, в тому числі внаслідок зміни власників, не відноситься до компетенції адміністративного суду.
Враховуючи викладене, суди першої та апеляційної інстанцій прийшли до висновку, що державний реєстратор при прийнятті оскаржуваних рішень не вжив всіх необхідних заходів для встановлення наявності або відсутності зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 1 січня 2013 року на оспорювані земельні ділянки, а відтак про часткове задоволення позову.
Оскільки доводи скаржника не спростовують висновку судів першої та апеляційної інстанцій та не викликають необхідності перевірки матеріалів справи у зв'язку із ненаведенням підстав, які б дозволили вважати, що суди неправильно застосували норми матеріального або процесуального права, ця касаційна скарга є необґрунтованою.
За таких обставин у відкритті касаційного провадження за даною касаційною скаргою слід відмовити.
Керуючись статтями 211, 213, пунктом 5 частини 5 статті 214 Кодексу адміністративного судочинства України,
у х в а л и в :
Відмовити СТОВ «Батьківщина» у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2016 року і ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2016 року.
Копію ухвали про відмову у відкритті касаційного провадження разом з доданими до скарги матеріалами направити СТОВ «Батьківщина».
Ухвала оскарженню не підлягає.
Суддя М.О. Сорока
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2016 |
Оприлюднено | 04.07.2016 |
Номер документу | 58711053 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Сорока М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні