Постанова
від 01.07.2016 по справі 820/788/16
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

01 липня 2016 р. Справа № 820/788/16

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді - Нуруллаєва І.С.

при секретарі судового засідання - Король Д.О.,

за участю представника позивача - Гіль Є.В.,

представника третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернещина" - Горелова А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" до Зачепилівської районної державної адміністрації Харківської області, Державного реєстратора Лазарєва Юрія Олексійовича, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Чернещина", Відділ Держгеокадастру у Зачепилівському районі Харківської області про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Зачепилівської районної державної адміністрації Харківської області, Державного реєстратора Лазарєва Юрія Олексійовича, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Чернещина", Відділ Держгеокадастру у Зачепилівському районі Харківської області, в якому з врахуванням уточнень просить суд визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області Лазарєва Юрія Олексійовича від 20.12.2015 №27288538 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 та зобов'язати Зачепилівське районне управління юстиції у Харківській області внести запис про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки на підставі рішення державного реєстратора від 20.12.2015 № 27288538.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 16.05.2016 року задоволено клопотання голови Комісії з ліквідації Зачепилівського районного управління юстиції Харківської області про заміну відповідача та замінено відповідача - Зачепилівське районне управління юстиції у Харківській області на належного відповідача - Зачепилівську районну державну адміністрацію Харківської області (сел. Зачепилівка, вул. Центральна, 49).

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що рішення державного реєстратора Зачепилівського районного управління юстиції Лазарєва Ю.О. від 20.12.2015 року №27288538 є протиправним та прийнято з порушенням норм діючого законодавство, що порушує права підприємства позивача, оскільки внаслідок недотримання встановленої чинним законодавством процедури реєстрації права оренди земельної ділянки щодо однієї земельної ділянки існує два таких права оренди у двох різних осіб. Зазначені обставини зумовили звернення до суду з даним позовом задля захисту своїх порушених прав.

Представник позивача в судове засідання прибув, позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача Зачепілівської районної державної адміністрації Харківської області, в судове засідання не прибув, про лату, час та місце слухання справи повідомлений належним чином, через канцелярію суду надав письмові заперечення проти позову.

Відповідач державний реєстратор Лазарєв Ю.О. в судове засідання не прибув, про лату, час та місце слухання справи повідомлений належним чином, через канцелярію суду надав письмові заперечення проти позову, в яких проти заявленого позову заперечував та зазначив, що у відповідності до норм діючого на момент виникнення спірних правовідносин законодавства державний реєстратор повинен перевіряти та запитувати інформацію щодо укладених правочинів тільки у разі реєстрації прав, які виникли до 01.01.2013 року і тільки у випадку, коли такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Під час проведення державної реєстрації права оренди ТОВ "Чернещина" було надано належно оформлений пакет документів у тому числі витяг з Державного земельного кадастру, в якому відсутня будь-яка інформація про зареєстроване право оренди землі на спірну земельну ділянку. Отже позовні вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Представник третьої особи, Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернещина" в судове засідання прибув, проти заявленого позову заперечував та зазначив, що підприємством для здійснення державної реєстрації договору оренди земельної ділянки НОМЕР_1 укладеного 03.08.2015 року з гр. ОСОБА_5 подано усі необхідні документи, в тому числі ті які підтверджують відсутність будь-якого іншого договору стосовно вказаної ділянки - витяг з Державного земельного кадастру. Крім того номер реєстрації договору оренди від 07.04.2011 року № 530 не відповідає номеру реєстрації структурі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах "Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель" від 02.07.2003 року № 174, а отже у позивача відсутні підстави стверджувати про наявність права оренди за договором від 07.04.2011 року № 530.

Представник третьої особи Відділу Держземкадастру у Зачепілівському районі Харківської області, в судове засідання не прибув, про дату, час та місце слухання справи повідомлений належним чином.

Згідно з ч.2 ст.128 КАС України, неприбуття в судове засідання без поважних причин представника сторони або третьої особи, які прибули в судове засідання, або неповідомлення ним про причини неприбуття не є перешкодою для розгляду справи.

Отже, суд вважає за можливе розглядати справу за відсутності відповідачів по справі та третьої особи Відділу Держземкадастру у Зачепілівському районі Харківської області.

Суд, вивчивши доводи позову та заперечення проти нього, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав.

Судом встановлено, що між Товариством з обмеженою відповідальністю «АПК «Зачепилівське» (орендар) та громадянином України ОСОБА_5 (орендодавець) 07.04.2011 року укладено договір оренди землі №530, відповідно до якого орендар прийняв у строкове платне користування (оренду) земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 0,4843 га, яка знаходиться на території Чернещинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області та має кадастровий номер НОМЕР_1 (а.с. 11-12).

Відповідно до умов договору від 07.04.2011 року № 530, а саме пункту 3.1 договір укладений на 5 (п'ять) років, строк оренди вказаної земельної ділянки спливає 01.07.2016 року.

На виконання зобов'язань за вказаним договором ОСОБА_5 08.07.2011 року передав Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" зазначену в договорі земельну ділянку, про що сторонами було складено та підписано акт прийому-передачі земельної ділянки (а.с. 13).

Договір від 07.04.2011 року № 530 зареєстрований у Відділі Держкомзему у Зачепилівському районі 1.07.2011 року за реєстровим № 63222845400750.

ТОВ «АПК «Зачепилівське» 22.02.2016 року отримано інформаційну довідку з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна № 53697874 (а.с. 16).

З огляду вказаної довідки встановлено, що 19.12.2015 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державним реєстратором Зачепилівського районного управління юстиції Лазарєвим Юрієм Олексійовичем на підставі рішення від 20.12.2015 року № 27288513 зареєстровано право оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1, на підставі договору оренди землі від 19.12.2015 року б/н, укладеного між громадянином ОСОБА_5 як орендодавцем та ТОВ «Чернещина» як орендарем, строк дії до 20.12.2025 року.

Відповідно до наявної в матеріалах справи реєстраційної справи судом встановлено, що між Товариством з обмеженою відповідальністю «Чернещина» (орендар) та ОСОБА_5 (орендодавець) укладено договір оренди землі без номеру та без дати, відповідно до якого орендар прийняв у строкове платне користування (оренду) земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 0,4843 га, яка знаходиться на території Чернещинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області, кадастровий номер не зазначений, строком на 10 років.

На виконання умов вказаного договору ОСОБА_5 передано Товариству з обмеженою відповідальністю "Чернещина" зазначену в договорі земельну ділянку, про що сторонами було складено та підписано акт прийому-передачі земельної ділянки без дати. Де зареєстрований вказаний договір не зазначено.

При цьому суд вважає за необхідне зазначити, що представником третьої особи ТОВ «Чернещина» надано до суду копію договору укладеного між ТОВ «Чернещина» (орендар) та ОСОБА_5 саме з зазначенням дати укладення 03.08.2015 року та кадастрового номеру земельної ділянки та акт прийому-передачі земельної ділянки від 03.08.2015 року.

Відповідно наявної в матеріалах справи копії реєстраційної справи про реєстрацію договору оренди земельної ділянки укладеного між третьою особою та ОСОБА_5, земельна ділянка кадастровий номер НОМЕР_1 належить ОСОБА_5 на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку від 21.10.2004 року серії НОМЕР_2, земельна ділянка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 0,4843 га, яка знаходиться на території Чернещинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області, що також підтверджено витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

Відповідно до приписів статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно із статтею 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно із п.1 ч.1 ст.8 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" орган державної реєстрації прав проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації.

Приписами статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Згідно з частиною четвертою статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Згідно із п.п.1, 6 ч.1 ст.19 Закону України від 01.07.2004 р. № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав проводиться, зокрема на підставі договорів, укладених у порядку, встановленому законом; інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.

На момент виникнення спірних правовідносин, тобто прийняття державним реєстратором оскаржуваного рішення, був чинним Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 р. № 868.

Приписами вказаного Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, визначено, що під час проведення державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав державний реєстратор використовує дані Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру обтяжень рухомого майна для цілей справляння державного мита та/або перенесення відомостей із зазначених реєстрів до Державного реєстру прав.

Пунктом 95 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що державний реєстратор встановлює наявність (відсутність) записів про: державну реєстрацію права власності або іншого речового права на нерухоме майно у Реєстрі прав власності на нерухоме майно - під час проведення вперше державної реєстрації права власності на нерухоме майно у Державному реєстрі прав; обтяження нерухомого майна іпотекою в Державному реєстрі іпотек - під час проведення вперше державної реєстрації права власності на нерухоме майно або іпотеки у Державному реєстрі прав; обтяження речових прав на нерухоме майно в Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна - під час проведення державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; обтяження податковою заставою речових прав на нерухоме майно у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, порядок доступу до якого встановлює Мін'юст, - під час проведення державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.

Відповідно до п. 1, 8-1 частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" до повноважень державного реєстратора належить : встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію, та сторін (сторони) правочину, згідно з яким відбувається державна реєстрація виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; відповідність даних про наявність (або відсутність) інформації та/або відповідних документів, що свідчать про накладення (зняття) заборони (арешту) або інших обтяжень, що перешкоджають державній реєстрації прав, у тому числі відсутність встановлених законом заборон на відчуження нерухомого майна; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав, а також під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо оформлених речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.

З врахуванням вищезазначених норм законодавства слід дійти висновку, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Зазначена позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду України, викладеними у постанові від 29.09.2015 року по справі №21-760а15.

Відповідно до статті 244-2 КАС України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених п.п.1 і 2 ч.1 ст.237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Згідно з приписами статті 18 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Статтею 20 Закону України "Про оренду землі" визначено, що укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Суд зазначає, що з 2011 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2009 року № 1021 "Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі", яка була чинною до 01 січня 2013 року, реєстрація правовстановлюючих документів на земельні ділянки здійснювалася територіальними органами Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки.

З наданих відповідачем, державним реєстратором Лазарєвим Ю.О. письмових заперечень проти позову судом встановлено, що останній не звертався до відділу Держгеокадастру у Зачепилівському районі Харківської області для з'ясування питання наявності чи відсутності права оренди землі на території Чернещинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області, а отже суд приходить до висновку, що державним реєстратором не дотримано покладених на нього повноважень

Від так суд приходить до висновку, що державну реєстрації договору оренди земельної ділянки, укладеного між ТОВ «Чернещина» та ОСОБА_5 здійснено з порушенням норм діючого законодавства, а саме не здійснено дій щодо встановлення факту відсутності або наявності вже зареєстрованих прав оренди землі, що виникли до 01.01.2013 року.

Суд зазначає, що реєстрація договорів оренди землі за новим орендарем, можлива лише після реєстрації угод про розірвання договорів оренди землі з попереднім орендарем.

Згідно з приписами статті 31 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці. Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Слід зазначити, що сторонами не надано та матеріали справи не містять доказів роззірвання договору оренди земельної ділянки, укладеного між ТОВ «АПК «Зачепилівське» та ОСОБА_5

Таким чином суд приходить до висновку, що договір оренди земельної ділянки укладений між ТОВ «АПК» Зачепилівське» та ОСОБА_5 на момент прийняття державним реєстратором рішення про державну реєстрації договору оренди земельної ділянки між ТОВ «Чернещина» та ОСОБА_5 не був розірваний.

Стосовно посилань відповідача, як на не доведеність наявності реєстрації права оренди за договором оренди землі №501 від 07.04.2011 р., на відсутність інформації у витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку запису державної реєстрації договору оренди землі №341 від 03.02.2011 р. та не відповідність номеру реєстрації структурі, затвердженої наказом Державного Комітету України по Земельних ресурсах "Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель" від 02.07.2003р. N 174, суд зазначає наступне.

У частині 4 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", встановлено, що права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.

Відповідно до приписів ст. 210 Цивільного кодексу України правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Суд зазначає, що на момент укладення договору оренди земельної ділянки між підприємством позивача та ОСОБА_5 умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок, були визначені Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073.

Відповідно до п. 2 Порядку державної реєстрації договорів оренди землі державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.

Згідно з п.п. 12, 13 Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, факт державної реєстрації засвідчується у 10-денний термін гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи. Печатка та підпис ставляться на всіх примірниках договору оренди (суборенди). Після засвідчення факту державної реєстрації договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатком. Книга записів державної реєстрації договорів оренди землі ведеться окремо в розрізі кожної сільської, селищної, міської ради, а також у розрізі Київської, Севастопольської міської державної адміністрації. Книга прошнуровується, засвідчується підписами сільського, селищного, міського голови та начальника районного відділу, міського управління (відділу) земельних ресурсів і скріплюється печатками.

Пунктом 14 Порядку державної реєстрації договорів оренди землі передбачено, що датою реєстрації договору оренди у Книзі записів є дата засвідчення факту державної реєстрації.

З врахуванням вищезазначених норм діючого на момент укладення договору законодавства суд приходить до висновку, що державна реєстрація договору оренди землі здійснювалась шляхом відповідного запису у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі.

Судом встановлено, що договір оренди землі №530 від 07.04.2011 року, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" (орендар) та ОСОБА_5 (орендодавець), предметом якого є оренда земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 0,4843 га, яка знаходиться на території Чернещинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області та має кадастровий номер НОМЕР_1, зареєстрований у Відділі Держкомзему у Зачепилівському районі 1.07.2011 року за реєстровим номером 632228454000750.

Крім того слід зазначити, що згідно з п.4 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011, № 3613-VI у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення. Відомості про інші об'єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженої та переданої до Державного фонду документації із землеустрою до 1 січня 2013 року, підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру на безоплатній основі центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та його територіальними органами відповідно їх до повноважень (набирав чинності з 1 січня 2013 року).

Приписами п.1 Перехідних положень Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що Кабінету Міністрів України до 1 липня 2016 року необхідно забезпечити автоматизоване перенесення записів Державного реєстру земель про речові права на земельні ділянки та їх обтяження, про суб'єктів таких прав та документи, що посвідчують такі права, до Державного реєстру прав. З моменту автоматизованого перенесення відповідної інформації перенесені записи вважаються відомостями Державного реєстру прав, а права та обтяження на відповідні земельні ділянки - зареєстрованими (крім випадків, коли права на такі земельні ділянки зареєстровані в Державному реєстрі прав після 1 січня 2013 року).

Проте, в порушення вказаних норм, у витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку запис державної реєстрації договору оренди землі №341 від 03.02.2011р., відсутній.

Суд зазначає, що відсутність реєстрації земельної ділянки у Державному реєстрі земель не позбавляє особу права власності (користування) на таку земельну ділянку, а лише впливає на порядок внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру, оскільки відсутність записів щодо земельної ділянки у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельній книзі унеможливлює перенесення відомостей про таку земельну ділянку до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку.

Стосовно позовних вимог щодо зобов'язання Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області внести запис про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки на підставі рішення державного реєстратора від 20.12.2015 року № 27288538, суд зазначає наступне.

Згідно з Законом України від 26.11.2015 року «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень до районних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування перейшли повноваження щодо надання адміністративних послуг у сферах державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Відповідно до статті 10 Закону України «Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб'єктом державної реєстрації прав.

Згідно з приписами статті 11 Закону України «Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Стаття 38 Закону України «Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачає відповідальність державного реєстратора за порушення законодавства у сфері державної реєстрації прав та шкоду, завдану державним реєстратором фізичній чи юридичній особі під час виконання своїх обов'язків.

Під час винесення рішення № 27288538 державний реєстратор Лазарєв Юрій Олексійович перебував у трудових відносинах із Зачепилівським управлінням юстиції Харківської області.

Тобто на разі до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб -підприємців було внесено відомості про проведення державної реєстрації, припинення Зачепилівського районного управління юстиції в результаті ліквідації, у зв'язку з чим ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 16.05.2016 року задоволено клопотання голови Комісії з ліквідації Зачепилівського районного управління юстиції Харківської області про заміну відповідача та замінено відповідача - Зачепилівське районне управління юстиції у Харківській області на належного відповідача - Зачепилівську районну державну адміністрацію Харківської області.

Суд зазначає, що відповідно до ч.1 ст.10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" Державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані права і обтяження, суб'єктів прав, об'єкти нерухомого майна, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав. Невід'ємною складовою частиною Державного реєстру прав є база даних про реєстрацію заяв і запитів та реєстраційні справи.

Згідно з ч.3 ст.11 вищевказаного закону порядок ведення Державного реєстру прав визначає Кабінет Міністрів України.

Статтею 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

З врахуванням вищезазначеного, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог в цій частині.

Таким чином суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" до Зачепилівської районної державної адміністрації Харківської області, Державного реєстратора Лазарєва Юрія Олексійовича, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Чернещина", Відділ Держгеокадастру у Зачепилівському районі Харківської області про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії.

Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.159-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" до Зачепилівської районної державної адміністрації Харківської області, Державного реєстратора Лазарєва Юрія Олексійовича, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Чернещина", Відділ Держгеокадастру у Зачепилівському районі Харківської області про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області Лазарєва Юрія Олексійовича від 20.12.2015 №27288538 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" (код ЄДРПОУ 35445168) сплачений при поданні позову судовий збір в розмірі 1378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державного реєстратора Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області Лазарєва Юрія Олексійовича.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови виготовлено 05 липня 2016 року.

Суддя Нуруллаєв І.С.

Дата ухвалення рішення01.07.2016
Оприлюднено11.07.2016
Номер документу58757885
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/788/16

Ухвала від 01.08.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 01.08.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 22.07.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 22.07.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Постанова від 01.07.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Нуруллаєв І.С.

Ухвала від 02.06.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Нуруллаєв І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні