Ухвала
від 06.07.2016 по справі 815/6951/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 липня 2016 р.м.ОдесаСправа № 815/6951/14

Категорія: 6.2.1 Головуючий в 1 інстанції: Токмілова Л. М.

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Вербицької Н.В., Джабурія О.В.,

за участю секретаря Сємак О.В.,

представника позивача ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 17 липня 2015 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області, треті особи ОСОБА_3, садівниче товариство «Пограничник» про визнання протиправним та скасування розпорядження, -

В С Т А Н О В И В:

09.12.2014р. ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області, треті особи ОСОБА_3 про визнання протиправним та скасування розпорядження №1879/А-2011 від 24.11.2011р. «Про надання ОСОБА_3 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення садівництва на території Фонтанської сільської ради (за межами населеного пункту) Комінтернівського району Одеської області».

Позовні вимоги мотивовано протиправністю оскаржуваного розпорядження з тих підстав, що воно прийнято відповідачем незаконно, за відсутності у третьої особи права на приватизацію спірної земельної ділянки, оскільки вона перебуває в користуванні позивача.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 17.07.2015р. в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, ОСОБА_2 подав апеляційну скаргу, в якій просить постанову суду скасувати та ухвалити нову про задоволення позовних вимог.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість постанови суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає її необґрунтованою та не підлягаючою задоволенню з підстав того, що спірна земельна ділянка на час прийняття оскаржуваного рішення не знаходилась у власності чи користуванні будь-яких осіб, а тому відповідачем правомірно, в межах норм безоплатної приватизації, надано дозвіл третій особі на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність.

Так, судом встановлено, що позивач, ОСОБА_2, є членом садівничого товариства «Пограничник», код ЄДРПОУ 35845741 (згідно членської книжки АО №000319). /т.1 а.с.11/

Садівниче товариство «Пограничник», код ЄДРПОУ 35845741, зареєстровано Комінтернівською РДА 17.12.1992 р. /т.1 а.с.40-41/

17.12.1992р. рішенням виконкому Фонтанської сільської ради народних депутатів Комінтернівського району Одеської області №108 «Про виділення земельних ділянок для індивідуального садівництва дачного будівництва» виділено земельні ділянки по 600кв.м. під садівництво та дачне будівництво на землях ГЗЗ, на «неудобиях» із виступаючими на поверхню твердих порід в районі правого берега Великого Аджаликського лиману з північного боку села Вапнярки. /т.1 а.с.19/

Рішенням господарського суду Одеської області від 21.11.2008р. у справі №12/21-08-4343 позов СТ «Пограничник» до Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області, третя особа Фонтанська сільська ради задоволено частково, визнано за СТ «Пограничник» право користування земельною ділянкою загальною площею 13,7га, розташованою між селами Олександрівка та Вапнярка Комінтернівського району Одеської області на схилах Великого Аджаликського лиману. /т.1 а.с.23-24/

02.04.2009р. Комінтернівська районна державна адміністрація Одеської області видала розпорядження №560/А-2009 «Про надання дозволу на розробку містобудівного обґрунтування розміщення садівничого товариства «Пограничник» на території Фонтанської сільської ради Комінтернівського району», яким дозволено садівничому товариству «Пограничник» розробку містобудівного обґрунтування розміщення садівничого товариства на площі орієнтовно 13,70га. за межами населеного пункту на території Фонтанської сільської ради в Комінтернівському районі Одеської області. /т.1 а.с.43/

Розпорядженням Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області №918/А-2009 від 28.08.2009р. визнано таким, що втратило чинність розпорядження №560/А-2009 від 02.04.2009р.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 28.01.2010р. (набрало законної сили) у справі №2-а-13338/09/1570 скасовано розпорядження Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області №918/А-2009 від 28.08.2009р. «Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження райдержадміністрації від 02.04.2009р. №560/А-2009». /т.1 а.с.25-27/

20.07.2010р. Комінтернівською районною державною адміністрацією видано розпорядження №2066/А-2010 від «Про скасування розпорядження районної державної адміністрації від 28.08.2009р. №918/А-2009, яким скасовано Розпорядження районної державної адміністрації №918/А-2009 від 28.08.2009р. «Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження райдержадміністрації від 02.04.2009р. №560/А-2009». /т.1 а.с.44/

В подальшому було розроблено та узгоджено з відповідними службами містобудівне обґрунтування розміщення СТ "Пограничник", яке було затверджено рішенням Фонтанської сільської ради №176-VI від 25 серпня 2011 року. /т.1 а.с.47/

24.11.2011р. Комінтернівською районної державної адміністрації Одеської області на підставі заяви громадянки ОСОБА_3 від 14.11.2011р. винесено розпорядження №1879/А-2011 «Про надання громадянці України ОСОБА_3 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення садівництва на території Фонтанської сільської ради (за межами населеного пункту) Комінтернівського району Одеської області, відповідно до п.1 якого ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки орієнтовною площею 0,06га для ведення садівництва на території Фонтанської сільської ради (за межами населеного пункту) Комінтернівського району Одеської області. /т.1 а.с.85/

Згідно наданого до заяви ОСОБА_3 плану, земельній ділянці площею 0,660 присвоєно №158. /т.1 а.с.87/

При цьому, згідно довідки №839 від 24.04.2013р., виданої СТ «Пограничник», згідно рішення загальних зборів СТ «Пограничник» від 23.06.2008р. (протокол №3) ОСОБА_2 одержано в користування земельну ділянку №158 по вул. Сонячна загальною площею 0,06 га в СТ «Погранчиник» садового масиву «Вапнярський» на території Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області. /т.1 а.с.12/

Судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції щодо безпідставності позовних вимог виходячи з наступного.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, щорічного послання Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.

Статтею 17 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Відповідно до статті 35 Земельного кодексу України громадяни України із земель державної і комунальної власності мають право набувати безоплатно у власність або на умовах оренди земельні ділянки для ведення індивідуального або колективного садівництва.

Іноземні громадяни та особи без громадянства, а також юридичні особи можуть мати земельні ділянки для ведення індивідуального або колективного садівництва на умовах оренди.

Земельні ділянки, призначені для садівництва, можуть використовуватись для закладання багаторічних плодових насаджень, вирощування сільськогосподарських культур, а також для зведення необхідних будинків, господарських споруд тощо.

До земель загального користування садівницького товариства належать земельні ділянки, зайняті захисними смугами, дорогами, проїздами, будівлями і спорудами загального користування. Землі загального користування садівницького товариства безоплатно передаються йому у власність за клопотанням вищого органу управління товариства до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчує право на земельну ділянку.

Приватизація земельної ділянки громадянином - членом садівницького товариства здійснюється без згоди на те інших членів цього товариства.

Використання земельних ділянок садівницьких товариств здійснюється відповідно до закону та статутів цих товариств.

Згідно з частиною 3 статті 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: сільськогосподарського використання; ведення водного господарства; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини шостої цієї статті.

Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Частиною 2 статті 116 Земельного кодексу України визначено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з частиною 3 статті 116 Земельного кодексу України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Відповідно до частини 6 статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та висновки конкурсної комісії (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Частиною 3 статті 126 Земельного кодексу України встановлено, що право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою.

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України встановлено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Третя особа у справі звернулася до відповідача з клопотанням про отримання земельної ділянки в межах безоплатної приватизації у порядку та на підставі частини шостою статті 118 Земельного кодексу України. При цьому, передбачених частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України підстав для відмови третій особі у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у відповідача не було.

Посилання позивача на той факт, що земельна ділянка, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення якої надано третій особі, перебуває у його (позивача) користуванні як члена СТ «Пограничник», обґрунтовано не взяті судом до уваги, оскільки під час судового розгляду встановлено, що СТ «Пограничник» не було оформлено право користування (не проведено державної реєстрації) земельною ділянкою площею 13,7га, розташованою між селами Олександрівка та Вапнярка Комінтернівського району області на схилах Аджаликського лиману (у тому числі, спірна земельна ділянка).

Враховуючи те, що Комінтернівською РДА рішення про передачу у власність чи користування садівничому товариству "Пограничник" чи його членам земельних ділянок не приймалось, на час прийняття оскаржуваного розпорядження будь-які відомості щодо прав інших осіб на земельну ділянку, розташовану на території Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області були відсутні, тому спірне розпорядження прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Доводи, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують висновків суду першої інстанцій та встановлених обставин справи.

Зазначена позиція узгоджується з позицією Вищого адміністративного суду України, викладеною у постановах від 10.03.2016р. у справі № 815/458/15, від 31.03.2016р. у справі № 815/5987/14.

На підставі викладеного, оскільки суд першої інстанції вірно застосував норми матеріального закону та вирішив справу по суті правильно, тому постанова суду першої інстанції в порядку ст.200 КАС України підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга залишенню без задоволення.

Керуючись, ст.ст. 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд,

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 17 липня 2015 року залишити без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Головуючий: А.В. Крусян

Суддя: Н.В. Вербицька

Суддя: О.В. Джабурія

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.07.2016
Оприлюднено13.07.2016
Номер документу58861530
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/6951/14

Ухвала від 30.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 31.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 19.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 01.08.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 06.07.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 13.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Швед Е.Ю.

Постанова від 22.10.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 13.01.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Ухвала від 12.12.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Ухвала від 05.08.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні