ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
про розгляд скарги на дії учасника
"13" липня 2016 р.Справа № 5017/1402/2012
За заявою кредитора: Приватного підприємства „Агропрофіт"
про визнання банкрутом
за участю
Міністерства аграрної політики
та продовольства України
Відділу з питань банкрутства Головного
територіального управління юстиції
в Одеській області
прокурора м. Одеси
Суддя господарського суду
Одеської області Грабован Л.І.
Представники сторін та учасники:
від кредиторів: ПП „АГРОПРОФІТ" - Стрельникова Л.Ю. за довіреністю від 21.06.2015р.; ТОВ „Взлет-С" - Сновальчук І.О. згідно наказу № 1;
ліквідатор банкрута: арбітражний керуючий Дарієнко В.Д.;
від Міністерства аграрної політики та продовольства України: не з'явився;
від Головного територіального управління юстиції в Одеській області: Волков Д.О. за довіреністю № 03-43/8165 від 17.09.2015р.;
від прокуратури Одеської області: Коломійчук І.О.
Суть спору: про визнання банкрутом
Ухвалою господарського суду Одеської області від 14.05.2012р. (суддя Антощук С.І.) (т. 1 а.с. 1-2) порушено провадження у справі № 916/4011/15 про банкрутство Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод"; введено мораторій на задоволення вимог кредиторів; залучено у якості учасника провадження у справі про банкрутство Міністерство аграрної політики та продовольства України.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 08.06.2012р. (т. 109-110) залучено до участі у справі №5017/1402/2012 про визнання банкрутом Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" у якості учасника провадження у справі про банкрутство - Головне управління юстиції в Одеській області в особі Відділу з питань банкрутства.
Ухвалою підготовчого засідання суду від 13.07.2012р. (т. 2 а.с. 65-68) визнано безспірні грошові вимоги Приватного підприємства „АГРОПРОФІТ" до Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" у сумі 787 854,54грн., введено процедуру розпорядження майном Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод"; розпорядником майном Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" призначено арбітражного керуючого Фоменко М.С.
Ухвалою попереднього засідання суду від 10.10.2012р. (т. 4 а.с. 57-60) затверджено реєстр вимог кредиторів Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" з вказівкою розміру вимог до боржника та черговості їх задоволення.
Постановою господарського суду Одеської області від 11.01.2013р. (т. 5 а.с. 142-150) визнано банкрутом Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод", відкрито відносно нього ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Фоменко М.С.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 18.01.2013р. (т. 6 а.с. 2) допущено до участі у справі №5017/1402/2012 про визнання банкрутом Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" заступника прокурора міста Одеси.
Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 05.03.2013р. (т. 6 а.с. 142-145) апеляційну скаргу Міністерства аграрної політики та продовольства України задоволено, постанову господарського суду Одеської області від 11.01.2013 р. по справі № 5017/1402/2012 скасовано; справу повернуто господарському суду Одеської області для подальшого розгляду.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 01.07.2013р. (т. 7 а.с. 76-78) самовідвід судді Антощук С.І. по справі №5017/1402/2012 про визнання банкрутом Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" задоволено.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 03.07.2013р. (т. 8 а.с. 29) суддею Лепеха Г.А. справу № 5017/1402/2012 прийнято до свого провадження.
Постановою господарського суду Одеської області від 27.08.2013р. (т. 8 а.с. 103-108) визнано банкрутом Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод", відкрито відносно нього ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Фоменко М.С.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 18.03.2014р. (т. 9 а.с. 73-74) припинено повноваження ліквідатора державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" Фоменко М.С.; призначено ліквідатором Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" строком до 27.08.2014р. арбітражного керуючого Панова А.Б..
Ухвалою господарського суду Одеської області від 13.01.2015р. (т. 10 а.с. 71-72) припинено повноваження ліквідатора Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" арбітражного керуючого Панова А.Б.; призначено ліквідатором Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" арбітражного керуючого Дарієнка В.Д..
Ухвалою господарського суду Одеської області від 24.03.2015р. (т. 10 а.с. 120-121) замінено учасника провадження у справі про банкрутство Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" - Відділ з питань банкрутства Головного управління юстиції в Одеській області на Відділ з питань банкрутства Головного територіального управління юстиції в Одеській області.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 22.12.2015р. (т. 11 а.с. 35-38) провадження у справі про банкрутство Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" припинено; припинено повноваження ліквідатора Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" арбітражного керуючого Дарієнка В.Д.
Постановою апеляційного господарського суду від 16.02.2016р. (т. 11 а.с. 116-124) апеляційну скаргу ОСОБА_9 задоволено, ухвалу господарського суду Одеської області від 22.12.2015 про припинення провадження у справі № 5017/1402/2012 скасовано; справу 5017/1402/2012 передано для розгляду до господарського суду Одеської області.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 16.03.2016р. (т. 12 а.с. 11-16) справу № 5017/1402/2012 прийнято до свого провадження суддею Грабован Л.І.
12.04.2016р. ліквідатором банкрута арбітражним керуючим Дарієнком В.Д. до господарського суду Одеської області надано скаргу на незаконні дії та бездіяльність Міністерства аграрної політики та продовольства України в порядку ч. 4 ст. 40 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (т. 12 а.с. 43-51). У скарзі викладено прохання визнати протиправними рішення учасника провадження у справі про банкрутство Міністерства аграрної політики та продовольства України в особі уповноваженої особи Першого заступника Міністра аграрної політики та продовольства України Краснопольського Я.В. про не погодження ліквідаційної маси Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод", а також про не розміщення на офіційному сайті Міністерства оголошення про конкурс щодо визначення організатора аукціону майна Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод", що викладене в листі Міністерства аграрної політики та продовольства України № 37-27-1-15/18328 від 06.11.2015р. за підписом Першого заступника Міністра Краснопольського Я.В. і зобов'язати Міністерство аграрної політики та продовольства України в особі уповноваженої особи Першого заступника Міністра аграрної політики та продовольства України Краснопольського Я.В. чи іншої уповноваженої особи виконати вимоги, які передбачені ч. 12 ст. 96 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", і здійснити в місячний термін погодження переліку ліквідаційної маси Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" та негайно розмістити на офіційному сайті Міністерства оголошення для визначення кандидатури організатора аукціону з реалізації майна підприємства банкрута Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод"; зобов'язати Міністерство аграрної політики та продовольства України в обов'язковому порядку приймати участь у всіх без виключення судових засіданнях по даній справі шляхом обов'язкового направлення свого представника для участі у всіх судових засіданнях; зобов'язати Міністерство аграрної політики та продовольства України надати належним чином завірені копії всіх документів відносно створення Міністерством Орендного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" (код ЄДРПОУ 412004), Орендного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" (код ЄДРПОУ 00412004), Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" (код ЄДРПОУ 34520076), укладення договорів оренди майна із ТОВ „Татарбунарський виноробний завод" (код ЄДРПОУ 00412004), наказу Мінагрополітики України № 542 від 21.09.2006р. „Про прийняття цілісного майнового комплексу Татарбунарського виноробного заводу" із всіма додатками, а також докази правонаступництва Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" прав та обов'язків інших юридичних осіб, в тому числі Орендного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" (код ЄДРПОУ 412004).
У скарзі ліквідатор посилається на те, що під час виїзду на місцевість за юридичною адресою Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" ліквідатором банкрута було виявлене належне боржнику нерухоме майно у вигляді нежитлових будівель та споруд, у зв'язку з чим ним неодноразово подавались до Міністерства аграрної політики та продовольства України звернення від 21.09.2015р. та від 07.10.2015р. стосовно погодження переліку ліквідаційної маси Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" та розміщення оголошення для визначення кандидатур організатора аукціону з реалізації майна підприємства банкрута. У відповідь на звернення 13.11.2015р. від Міністерства аграрної політики та продовольства України надійшов лист-відмова № 37-37-1-15/18328 від 06.11.2015р., в якому вказано, що відповідно до п. 1 наказу Мінагрополітики України № 542 від 21.09.2006р. „Про прийняття цілісного майнового комплексу Татарбунарського виноробного заводу" та Статуту Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" останнє створено на базі майна цілісного майнового комплексу Татарбунарського виноробного заводу, яке повернулось з оренди від РВФДМУ по Одеській області; орендне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" включено до переліку, зазначеного у Закону України „Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" від 07.07.1999р. № 847-XIУ. Ліквідатором банкрута вказано, що на підставі вищезазначеного Мінагрополітики України не погоджує ліквідаційну масу Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод", а також не розміщує оголошення про конкурс щодо визначення організатора аукціону майна. Ліквідатор банкрута не погоджується з висновком першого заступника міністра Краснопольського Я.В.та зазначає, що дія Закону України № 847-XIУ від 07.07.1999р. розповсюджується лише на конкретні підприємства, але не розповсюджується на будь-яке майно, яке на законних підставах деякий час використовувалось підприємством, а потім на законних підставах вибуло із користування підприємства, яке входить до переліку Закону України № 847- XIУ від 07.07.1999р. Ліквідатором банкрута вказано, що не існує ніяких доказів правонаступництва від Орендного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" (код ЄДРПОУ 412004) до Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" (код ЄДРПОУ 34520076), яке створено відповідно до наказу Мінагрополітики України № 542 від 21.09.2016р. „Про прийняття цілісного майнового комплексу" Татарбунарського виноробного заводу"; створення нового підприємства Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" на базі майна цілісного майнового комплексу, яке колись деякий час на умовах оренди використовувалось іншим підприємством - орендним підприємством „Татарбунарський виноробний завод" саме по собі не тягне за собою жодних зобов'язань, якщо це прямо не було вказано в акті цивільного законодавства. Відповідно до скарги ані в наказі Мінагрополітики України № 542 від 21.09.2006р., ані в Статуті Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод", ані в витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців не вказано, що Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод", є правонаступником орендного підприємства „Татарбунарський виноробний завод", що вказаний в Законі України № 847-XIУ від 07.07.1999р. Ліквідатор банкрута вважає, що бездіяльність посадових осіб Мінагрополітики порушує права учасників провадження у справі про банкрутство, зокрема, ліквідатора на проведення ліквідаційної процедури, оскільки без погодження ліквідаційної маси банкрута та публікації оголошення неможливо реалізувати майно, скласти ліквідаційний баланс, затвердити звіт ліквідатора та закінчити ліквідаційну процедуру. При цьому, скаржник посилається на норми ст.ст.4-1,12 ГПК України, ст.ст.1,41,46 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
23.05.2016р. Міністерством аграрної політики та продовольства України до господарського суду Одеської області надано відзив на скаргу ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Дарієнка В.Д. (т. 13 а.с. 1-3), в якій викладено прохання відмовити в повному обсязі в задоволенні скарги. У відзиві вказано, що Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" було створено відповідно до наказу Мінагрополітики від 21.09.2006р. № 542 „Про прийняття цілісного майнового комплексу Татарбунарського виноробного заводу" та належить до сфери управління Мінагрополітики; відповідно до п. 1 вказаного наказу та Статуту Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" останнє створено на базі майна цілісного майнового комплексу Татарбунарського виноробного заводу, яке повернулось з оренди від РВФДМУ по Одеській області до Мінагрополітики. У відзиві Мінагрополітики посилається на приписи ч. 9 ст. 11 Закону України „Про управління об'єктами державної власності" від 21.09.2006р. № 185-V, якими передбачено ,що нерухоме майно об'єктів державної власності, що не підлягають приватизації, не може бути відчужене, вилучене, передане до статутного капіталу господарській організації і щодо такого майна не можуть вчинятися дії, наслідком яких може бути їх відчуження. У відзиві посилається на те, що Мінагрополітики не уповноважене здійснювати контроль за інформаційними змінами в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України, відтак, невідповідність коду ЄДРПОУ не є підставою для віднесення майна цілісного майнового комплексу орендного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" до такого, що може бути приватизованим. Мінагрополітики вважає, що викладені в скарзі ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Дарієнка В.Д. доводи щодо необґрунтованості відмови Міністерства аграрної політики та продовольства України не відповідають дійсності, майно цілісного майнового комплексу орендного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" є таким, що не підлягає приватизації.
21.06.2016р. Міністерством аграрної політики та продовольства України до господарського суду Одеської області надано додаткові пояснення (т. 13 а.с. 27-30), в яких викладено прохання відмовити в повному обсязі у задоволенні скарги. У додаткових поясненнях крім того, що зазначено в відзиві, вказано, що розбіжність у найменуванні підприємства-боржника згідно з його статутними документами та найменуванні підприємства, що міститься у додатку №1 до Закону України „Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", не спростовує факту перебування боржника в переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, оскільки включення підприємства до переліку об'єктів, що не підлягає приватизації не забороняє такому підприємству в подальшому здійснити зміну найменування, що в цілому не змінює правового статусу юридичної особи, як такої, майно якої не підлягає приватизації. Міністерство посилається на правову позицію викладену у постанові Вищого господарського суду України від 20.08.2013р. №1/1022-Б (7/109-Б).
Розглянувши скаргу ліквідатора Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" арбітражного керуючого Дарієнка В.Д., матеріали справи, вислухавши представників сторін та учасників, суд встановив:
Відповідно до Статуту (т. 2 а.с. 12-19), затвердженого розпорядженням Міністерства аграрної політики України від 30.10.2006р. № 108 та зареєстрованого в Департаменті правової та законопроектної роботи Міністерства аграрної політики України від 30.10.2006р. № 825-108-10/2006, та державним реєстратором 02.11.2006р. за № 15491020000000534, Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" створено відповідно до наказу Міністерства аграрної політики України від 21.09.2006р. № 542 „Про прийняття цілісного майнового комплексу Татарбунарського виноробного заводу", засноване на державній власності та підпорядковане Міністерству аграрної політики України і є підзвітним йому.
Згідно п. 3.1. Статуту Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" є державним комерційним підприємством. Підприємство є юридичною особою відповідно до законодавства України. Права і обов'язки юридичної особи підприємство набуває з дня його державної реєстрації, яка проводиться згідно чинного законодавства України. Відповідно до п. 3.5. Статуту підприємство несе відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах належного йому майна згідно з чинним законодавством. Підприємство не несе відповідальності за зобов'язаннями держави та Органу управління майном.
Відповідно до Наказу Міністерства аграрної політики України від 21.09.2006р. № 542 „Про прийняття цілісного майнового комплексу Татарбунарського виноробного заводу" (т.12 а.с.88-89), вирішено створити Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" на базі майна цілісного майнового комплексу Татарбунарського виноробного заводу. У п.5 Наказу зазначено про затвердження складу комісії з приймання-передачі державного майна цілісного майнового комплексу Татарбунарський виноробний завод, яке повертається з оренди від РВ ФДМУ по Одеській області до Мінагрополітики України на баланс Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод".
У Спеціальному витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сформованому господарським судом Одеської області, вказане найменування Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" ідентифікаційний код 34520075 та вбачається, що в графі „перелік засновників (учасників) юридичної особи" зазначено Міністерство аграрної політики України, м. Київ, Дніпровський район, вул. Хрещатик, буд. 24. (т. 12 а.с. 8-10).
З матеріалів справи вбачається, що ліквідатором Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" арбітражним керуючим Дарієнком В.Д. було надіслано до Міністерства аграрної політики та продовольства України лист №02-1402-714 від 21.09.2015р. (т.10.а.с.183-185) з додатком щодо погодження переліку ліквідаційної маси Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" у зв'язку із провадженням справи про банкрутство та лист №02-1402-712 від 21.09.2015р. щодо розміщення оголошення про визначення кандидатури організатора аукціону з реалізації майна банкрута (т.10 а.с.173-180).
Повторні звернення були надіслані ліквідатором Державного підприємство „Татарбунарський виноробний завод" арбітражним керуючим Дарієнком В.Д. до Міністерства аграрної політики та продовольства України: лист №02-1402-750 від 07.10.2015р. (т.10.а.с.202-204) з додатком щодо погодження переліку ліквідаційної маси Державного підприємство „Татарбунарський виноробний завод" у зв'язку із провадженням справи про банкрутство та лист №02-1402-749 від 07.10.2015р.(т.10 а.с.194-201).
Листом №37-1-15/18328 від 06.11.2015р.(т.12 а.с.52) за підписом Першого заступника Міністра Краснопольського Я.В. Міністерство аграрної політики та продовольства України у відповідь на звернення №02-1402-749 від 07.10.2015р., №02-1402-750 від 07.10.2015р. повідомило арбітражного керуючого Дарієнко В.Д. про розгляд звернення щодо погодження ліквідаційної маси, розміщення оголошення про конкурс щодо визначення організатора аукціону майна Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" та зазначило, що відповідно до п.1 Наказу Мінагрополітики України №542 від 21.09.2006р. „Про прийняття цілісного майнового комплексу Татарбунарського виноробного заводу" Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" створено на базі цілісного майнового комплексу Татарбунарського виноробного заводу, яке повернулось з оренди від РВФДМУ по Одеській області до Мінагрополітики України. Орендне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" (код ЄДРПОУ 4120054, розташоване за адресою 68100, Одеська область, Татарбунарський район, м. Татарбунари, вул. Василя Тура, буд. 1) включено до переліку, зазначеного у Законі України „Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" від 07.07.1999р. №847-Х1У. Відповідно до ч.9 ст.11 Закону України „Про управління об'єктами державної власності" від 21.09.2006р, №185-У, нерухоме майно об'єктів державної власності, що не підлягають приватизації, не може бути відчужене, вилучене, передане до статутного капіталу господарських організацій і щодо такого майна не можуть вчинятись дії, наслідком яких може бути відчуження. На підставі викладеного, Мінагрополітики, повідомило проте, що не погоджує ліквідаційну масу ДП „Татарбунарський виноробний завод", а також розміщення оголошення про конкурс щодо визнання організатора аукціону майна державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод".
Положеннями ст. 2 Закону України „Про управління об'єктами державної власності" передбачено, що законодавство про управління об'єктами державної власності складається з цього Закону, Господарського кодексу України, Закону України "Про захист економічної конкуренції", інших законів України, якими можуть бути встановлені особливості управління окремими об'єктами державної власності або їх видами, та інших нормативно-правових актів з питань управління об'єктами державної власності.
Згідно ч. 12 ст. 96 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" плани санації, мирові угоди та переліки ліквідаційних мас та зміни і доповнення до них у справах про банкрутство державних підприємств або підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків, підлягають погодженню з органом, уповноваженим управляти державним майном. У разі відсутності такого погодження план санації та мирова угода затвердженню господарським судом не підлягають, а включене до переліку ліквідаційної маси майно банкрута не може бути реалізованим.
Відповідно до ч. 3 ст. 49 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" порядок організації проведення аукціонів у проваджені у справах про банкрутство та вимоги до їх організаторів стосовно майна державних підприємств та підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує п'ятдесят відсотків, установлюються органом, уповноваженим управляти державним майном.
Відповідно до ст. 1 Закону України „Про управління об'єктами державної власності" управління об'єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб'єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об'єктів, пов'язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.
Згідно п. 34 ч. 1 ст. 6 Закону України „Про управління об'єктами державної власності" уповноважені органи управління відповідно до покладених на них завдань здійснює визначені законодавством повноваження під час провадження справ про банкрутство державних підприємств та господарських організацій з корпоративними правами держави, що перебувають у їх управлінні.
Ч. 18 ст. 11 Закону України „Про управління об'єктами державної власності" передбачено, що мирові угоди, плани санації та переліки ліквідаційних мас та зміни і доповнення до них у справах про банкрутство господарських організацій з корпоративними правами держави понад 50 відсотків їх статутного капіталу погоджуються з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері управління об'єктами державної власності, Фондом державного майна України (стосовно господарської організації, яка перебуває у процесі приватизації).
Таким чином, законодавством на органи, уповноважені управляти державним майном покладені функції щодо здійснення повноважень щодо такого майна, т.ч. і погодження ліквідаційної маси банкрута у випадку визнання державного підприємства банкрутом .
Відповідно до ч. 9 ст. 11 Закону України „Про управління об'єктами державної власності" нерухоме майно об'єктів державної власності, що не підлягають приватизації, не може бути відчужене, вилучене, передане до статутного капіталу господарських організацій і щодо такого майна не можуть вчинятися дії, наслідком яких може бути їх відчуження.
Відповідно до ч. 4 ст. 96 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" положення цього Закону застосовуються до юридичних осіб - підприємств, що є об'єктами права державної власності, які не підлягають приватизації, в частині санації чи ліквідації після виключення їх у встановленому порядку з переліку таких об'єктів.
Отже, нормою ч.4 ст. 96 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" встановлено заборону здійснення банкрутства державних підприємств, які не підлягають приватизації, шляхом введення процедури санації чи ліквідації до виключення їх в установленому порядку із переліку підприємств, що не підлягають приватизації.
Така правова позиція викладена у постанові Верховного суду України від 10.02.2016р. №908/3667/13.
У Додатку 1 до Закону України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" міститься перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, до якого зокрема віднесено Орендне підприємство "Татарбунарський виноробний завод" 272540, м. Татарбунари, вул. В. Тура, 1, 412004.
Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" (68100, Одеська обл., м. Татарбунари, вул. Василя Тура, буд. 1; код ЄДРПОУ 34520076), яке визнано банкрутом у цій справі, у вказаному переліку не має.
Тобто, Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" не є юридичною особою об'єктом державної власності, який не підлягає приватизації, у розумінні ч.4 ст. 96 Закону, оскільки його не включено до переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, затвердженого Законом України „Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", який є вичерпним.
Крім того, Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" не є об'єктом права державної власності, що не підлягає приватизації, перелік яких встановлено частинами 2,4 ст. 5 Закону України „Про приватизацію державного майна".
Правонаступником Орендного підприємства "Татарбунарський виноробний завод", яке включено до переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, затвердженого Законом України „Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" не є.
Ч.1 ст. 37 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, що у випадках, передбачених Законом, господарський суд у судовому засіданні за участю сторін приймає постанову про визнання боржника банкрутом і відкриває ліквідаційну процедуру строком на дванадцять місяців.
Постанова про визнання банкрутом Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" прийнята господарським судом 27.08.2013 р. (т.8 а.с.103-108), набрала законної сиди та оскаржена не була, відповідно підстави, які зумовлюють незастосування положень Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" до боржника, як це передбачено ч.4 ст. 96 цього Закону відсутні, оскільки юридична особа -підприємство Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" не є об'єктом, що не підлягає приватизації.
Таким чином, викладені у листі Міністерства аграрної політики та продовольства України №37-1-15/18328 від 06.11.2015р.(т.12 а.с.52) за підписом Першого заступника Міністра Краснопольського Я.В. обставини, які зумовили відмову у погодженні переліку ліквідаційної маси ДП „Татарбунарський виноробний завод" та розміщення оголошення щодо визначення організатора аукціону, а саме: застосування до цього підприємства приписів ч.9 ст.11 Закону України „Про управління об'єктами державної власності", та визначення його майна як майна державної власності, що не підлягає приватизації, не підтверджені належними доказами у порядку визначеному ст.ст. 32,33,34 ГПК України, спростовані матеріалами справи, та не є правовою підставою для такої відмови, оскільки не ґрунтуються на вимогах законодавства та фактичних обставинах.
При цьому, судом не приймаються до уваги, викладені Мінагрополітики у відзиві на скаргу доводи стосовно того, що невідповідність коду ЄДРПОУ в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України не є підставою для внесення майна цілісного майнового комплексу орендного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" до такого, що не може бути приватизованим, оскільки відповідно до ч.1 ст.10 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" визначено статус документів та відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру „якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою."
Створення нового підприємства ДП „Татарбунарський виноробний завод" на базі майна - цілісного майнового комплексу, яке раніше використовувалось на умовах оренди іншим підприємством ОП „Татарбунарський виноробний завод", не тягне за собою правових наслідків та зобов'язань, якщо про це прямо не зазначено в акті цивільного законодавства, як це встановлено у ч.3 ст. 11 ЦК України, Статусу правонаступника будь-якого підприємства ДП „Татарбунарський виноробний завод" не існує. Ані в наказі Мінагрополітики ані в Статуту, ані у витязі з Єдиного державного реєстру не вказано, що Державне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" ідентифікаційний (код 34520075) є правонаступником Орендного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" (код ЄДРПОУ 4120054).
Посилання Мінагрополітики на правову позицію, викладену у постанові Вищого господарського суду №1/102-Б (7/109-Б) від 20.08.2013р. не приймається судом до уваги, оскільки в постанові йдеться про факт перебування підприємства в переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації з розбіжністю у найменуванні згідно статуту, однак з тотожнім кодом підприємства, тоді як у цій справі підприємство банкрут та раніше вказане Орендне підприємство „Татарбунарський виноробний завод" різні і за назвою, і за кодом, і за організаційною формою, що підтверджено матеріалами справи.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 1 ГПК України, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. У випадках, передбачених законодавчими актами України, до господарського суду мають право також звертатися державні та інші органи, фізичні особи, що не є суб'єктами підприємницької діяльності.
П. 2 ч. 1 ст. 12 ГПК України до підвідомчості господарських судів віднесено розгляд справ про банкрутство.
Згідно з ч. 2 ст. 4 1 ГПК України, провадження у справах про банкрутство здійснюється у порядку, передбаченому цим кодексом, з врахуванням вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Відповідно до ч. 4 ст. 40 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" у ліквідаційній процедурі господарський суд розглядає скарги на дії учасників ліквідаційної процедури; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Згідно зі статтею 1 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", учасниками провадження у справі про банкрутство, зокрема, є сторони (кредитори (представник комітету кредиторів), боржник (банкрут), ліквідатор , орган уповноважений управляти майном боржника - Мінагрополітики.
За положеннями ч. 1,2 ст. 41 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ліквідатор - фізична особа, яка відповідно до судового рішення господарського суду організовує здійснення ліквідаційної процедури боржника, визнаного банкрутом та забезпечує задоволення вимог кредиторів у встановленому цим Законом порядку, з дня свого призначення виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута, продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом, тому вправі згідно ч. 1 ст. 28 ГПК України, вести справи юридичної особи-банкрута в суді, зокрема, оскаржувати дії (бездіяльність) органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, їхньої посадової чи службової особи, якщо такі дії порушують (обмежують) права та законні інтереси банкрута.
Таким чином, незаконна відмова органу, уповноваженого управляти майном банкрута у погодженні складу ліквідаційної маси порушує права учасників провадження у справі про банкрутство, зокрема ліквідатора боржника на належне проведення ліквідаційної процедури, оскільки без погодження ліквідаційної маси боржника, без публікації оголошення з метою визначення організатора аукціону неможливо реалізувати майно банкрута, скласти звіт та закінчити ліквідаційну процедуру та права кредиторів на отримання задоволення своїх вимог.
Ч. 2 ст. 40, ст.ст. 41, 42,43,44 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" визначені обов'язки ліквідатора щодо організації продажу майна банкрута та порядок організації інвентаризації, оцінки, аукціону з продажу майна банкрута. Тобто, з дня відкриття ліквідаційної процедури банкрута та призначення ліквідатора банкрута, ліквідатор наділяється судом повноваженнями в силу Закону щодо проведення організаційних заходів по забезпеченню процедури ліквідації банкрута. Невиконання або неналежне виконання покладених на ліквідатора повноважень є підставою як для оскарження дій останнього суб'єктами, зазначеними у ч.4 ст.40 Закону, так і підставою для усунення ліквідатора від виконання ним своїх обов'язків згідно 115 Закону.
Приймаючи до уваги викладене, у разі виникнення перешкод при проведенні ліквідаційної процедури, ліквідатор банкрута зобов'язаний вжити усіх можливих заходів щодо їх усунення.
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України
Правовий аналіз вказаних нормативних актів свідчить про те скарга ліквідатора правомірна, обґрунтована та подана в межах його повноважень.
Враховуючи те, що судом встановлено неправомірність відмови Міністерства аграрної політики та продовольства України у погодженні ліквідаційної маси Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" та розміщення на офіційному сайті Міністерства оголошення про конкурс щодо визначення організатора аукціону майна Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод", суд задовольняє скаргу ліквідатора частково та визнає протиправним рішення учасника провадження у справі про банкрутство Міністерства аграрної політики та продовольства України про не погодження ліквідаційної маси Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" та розміщення на офіційному сайті Міністерства оголошення про конкурс щодо визначення організатора аукціону майна Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод", що викладене у листі Міністерства аграрної політики та продовольства України №37-1-15/18328 від 06.11.2015р. за підписом Першого заступника Міністра Краснопольського Я.В. та зобов'язує Міністерство аграрної політики та продовольства розглянути звернення ліквідатора ДП „Татарбунарський виноробний завод" арбітражного керуючого Дарієнко В.Д. щодо погодження ліквідаційної маси Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" та розміщення на офіційному сайті Міністерства оголошення про конкурс щодо визначення організатора аукціону майна Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" у місячний термін. У решті скарги суд відмовляє.
Керуючись ст.ст. 40, 41, 96 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", 86 ГПК України, суддя, -
У Х В А Л И В:
1. Задовольнити скаргу ліквідатора ДП „Татарбунарський виноробний завод" арбітражного керуючого Дарієнко В.Д. на незаконні дії та бездіяльність Міністерства аграрної політики та продовольства України частково.
2.Визнати протиправним рішення учасника провадження у справі про банкрутство Міністерства аграрної політики та продовольства України про не погодження ліквідаційної маси Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" (68100, Одеська обл., м. Татарбунари, вул. Василя Тура, буд. 1; код ЄДРПОУ 34520076) та розміщення на офіційному сайті Міністерства оголошення про конкурс щодо визначення організатора аукціону майна Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод", що викладене у листі Міністерства аграрної політики та продовольства України №37-1-15/18328 від 06.11.2015р. за підписом Першого заступника Міністра Краснопольського Я.В.
3. Зобов'язати Міністерство аграрної політики та продовольства розглянути звернення ліквідатора ДП „Татарбунарський виноробний завод" арбітражного керуючого Дарієнко В.Д. щодо погодження ліквідаційної маси Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" (68100, Одеська обл., м. Татарбунари, вул. Василя Тура, буд. 1; код ЄДРПОУ 34520076) та розміщення на офіційному сайті Міністерства оголошення про конкурс щодо визначення організатора аукціону майна Державного підприємства „Татарбунарський виноробний завод" у місячний термін.
4. В решті скарги відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її прийняття згідно ч. 4 ст. 8 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Ухвалу може бути оскаржено у встановленому порядку згідно ст.ст. 91, 93, 106 ГПК України та ст. 8 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Копію ухвали надіслати ПП „АГРОПРОФІТ", ОСОБА_9, ТОВ „ВЗЛЕТ-С", ОСОБА_11, Саратській ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області, УПФУ в Татарбунарському районі Одеської області, ліквідатору банкрута арбітражному керуючому Дарієнку В.Д., Міністерству аграрної політики та продовольства України, Відділу з питань банкрутства Головного територіального управління юстиції в Одеській області, прокуратурі м. Одеси.
Суддя Л.І. Грабован
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2016 |
Оприлюднено | 20.07.2016 |
Номер документу | 58954521 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні