ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" липня 2016 р. Справа № 809/761/16
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі
судді Могили А.Б.
за участі:
секретаря судового засідання Ілів Н.І.,
представника позивача Дем’янчука І.Р.,
представників відповідача Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області Казюки І.І., Скорої Н.Д.,
відповідача Гринюка В.М.,
представника третьої особи Кондур Х.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Струмок" до Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області, державного реєстратора Гринюка Володимира Михайловича, третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Товариство з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати" про визнання недійсним та скасування рішення №28913143 від 24.03.2016,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю звернулося в суд із адміністративним позовом до Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області про визнання недійсним та скасування рішення державного реєстратора реєстраційної служби Надвірнянського районного управління юстиції №28913143 від 24.03.2016.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.07.2016 залучено державного реєстратора Гринюка Володимира Михайловича, до участі в даній адміністративній справі як другого відповідача; Товариство з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати" залучено як третю особу на стороні відповідачів.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 24.03.2016 державним реєстратором Реєстраційної служби Надвірнянського районного управління юстиції Івано-Франківської області Гринюком В.М., на підставі звернення директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати" проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 8,3000га для обслуговування складу паливно-мастильних матеріалів, будівлі щитової з пультом управління, масло станції та нежитлових будівель, яка розташована за межами населеного пункту с.Фитьків Фитківської сільської ради Надвірнянського району за Товариством з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати". Згідно статуту засновником даного Товариства є Товариство з обмеженою відповідальністю "Струмок". Протоколом №10 загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати" від 19.02.2016 директору цього Товариства Романиці В.М. відмовлено у наданні згоди на укладення договору оренди вищевказаної земельної ділянки та заборонено вчиняти дії щодо державної реєстрації договору оренди землі. Отже, звернення Романиці В.М. до Реєстраційної служби було вчинено без необхідного обсягу цивільної дієздатності для вчинення дій пов'язаних із державною реєстрацією договору оренди землі від 16.03.3016 та всупереч волевиявлення загальних зборів учасників Товариства і положень статуту Товариства. Таким чином, рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки №28913143 від 24.03.2016 підлягає скасуванню.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав викладених в адміністративному позові.
Представники відповідача Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області в судовому засіданні позовні вимоги не визнали, так як позивачем вони не звернуті до Управління.
Відповідач Гринюк В.М. в судовому засіданні не заперечив щодо задоволення позовних вимог.
Представник третьої особи в судовому засіданні проти задоволення позову не заперечила з врахуванням письмових пояснень директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати". Додатково зазначила, що в березні 2016 між Надвірнянською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати", керівником якого є Романиця В.М., укладено два договори оренди земельної ділянки площею 8,3000га. Вказаний договір був помилково скерований державному реєстратору для відповідної реєстрації. На момент укладення цього договору керівнику не було відомо про протокол зборів засновників Товариства, що фактично призвело до державної реєстрації земельної ділянки всупереч волевиявленню загальних зборів учасників Товариства та положень статуту Товариства. Вважає, що спірне рішення підлягає скасуванню.
Заслухавши пояснення представника позивача, думку відповідача та представника третьої особи, заперечення представників відповідача, дослідивши в сукупності письмові докази, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення на позов, суд зазначає наступне.
Розпорядженням Івано-Франківської обласної державної адміністрації від 28.09.2015 №618 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати" земельної ділянки в оренду" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 8.3000га. Дану земельну ділянку надано в оренду третій особі терміном на 49 років. Надвірнянській районній державній адміністрації доручено укласти договір оренди, відділу Держгеокадстру у Надвірнянському районі доручено внести зміни в земельно-облікові документи (а.с.74)
На виконання розпорядження Надвірнянської районної державної адміністрації від 16.03.2016 №73, того ж дня між Надвірнянською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати" укладено договір оренди земельної ділянки площею 8,3000га для обслуговування складу паливно-мастильних матеріалів, будівлі щитової з пультом управління, масло станції та нежитлових будівель, яка розташована за межами населеного пункту с.Фитьків Фитківської сільської ради Надвірнянського району, кадастровий номер 2624086900:001:0002 (а.с.75,83-87).
Державним реєстратором Реєстраційної служби Надвірнянського районного управління юстиції Івано-Франківської області Гринюком В.М., на підставі звернення директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати", проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 8,3000га, що підтверджується рішенням №28913143 (а.с.71-73, 100).
Правові, економічні та організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації, визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до ч. 2 ст. 9 вищевказаного Закону державний реєстратор, зокрема, встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону.
Умови, підстави та процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначається Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від № 1127 від 25.12.2015.
Статтею 18 Закону визначено, що державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; 6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; 8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Пунктом 1 частини 1 статті 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката.
В пунктом 8 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначено, що під час формування та реєстрації заяви у базі даних заяв уповноважена особа суб'єкта державної реєстрації прав, нотаріус або його помічник встановлює особу заявника, що здійснюється за документом, що посвідчує таку особу.
У разі подання заяви уповноваженою на те особою уповноважена особа суб'єкта державної реєстрації прав, нотаріус або його помічник перевіряє обсяг повноважень такої особи за документом, що підтверджує її повноваження діяти від імені іншої особи.
Обсяг повноважень особи, уповноваженої діяти від імені юридичної особи, перевіряється на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань за допомогою порталу електронних сервісів.
Як уже зазначалося, Державним реєстратором Реєстраційної служби Надвірнянського районного управління юстиції Івано-Франківської області Гринюком В.М. 21.03.2016, на підставі звернення директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати", проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 8,3000га.
Згідно Виписки з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців керівником Товариства з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати" є Романиця Василь Михайлович. Згідно Статуту учасниками даного Товариства є Товариство з обмеженою відповідальністю "Струмок" (а.с.15-26).
Як зазначив представник позивача, на момент проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 8,3000га., у директора Товариства були відсутні повноваження щодо вчинення будь-яких дій щодо державної реєстрації цієї земельної ділянки.
Судом встановлено, що згідно пп. "й" п.15.2 Статуту Товариства з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати" до компетенції загальних зборів учасників Товариства належить надання згоди директорові на укладення та підписання будь-яких договорів від імені Товариства, що потребують нотаріального посвідчення, державної реєстрації, договорів ціна яких перевищує 50 000 грн. та /або договорів оренди землі, орендованої товариством (а.с.24).
Протоколом №10 загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати" від 19.02.2016 заборонено директору даного Товариства Романиці В.М. проводити дії по державній реєстрації договору оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером 2624086900:001:0002 для обслуговування складу паливно-мастильних матеріалів, будівлі щитової з пультом управління, масло станції та нежитлових будівель, загальною площею 8,3000га, яка розташована за межами населеного пункту с.Фитьків Фитківської сільської ради Надвірнянського району, зі ставкою орендної плати визначеною в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.34).
Вказану обставину не заперечив представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати", проте вказав, що саме про такий зміст рішення зборів директору Товариства Романиці В.М. стало відомо після вчинення ним дій щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки.
Згідно п.п.1,2 ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;
відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах;
наявність обтяжень прав на нерухоме майно;
наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
З огляду на наявні в матеріалах справи докази, судом встановлено відсутність цивільної дієздатності у директора третьої особи для вчинення дій пов'язаних з державною реєстрацією договору оренди землі від 16.03.2016, як наслідок спірне рішення №28913143 від 24.03.2016 про державну реєстрацію права власності земельної ділянки за суб'єктом Товариством з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати" підлягає скасуванню.
Крім того, варто зазначити, що при вчиненні реєстраційної дії щодо державної реєстрації права оренди вищевказаної земельної ділянки, державному реєстратору Реєстраційної служби Надвірнянського районного управління юстиції Гринюку В.М. не було та не могло бути відомо про рішення загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Тарновицький кар'єр-карпати" щодо заборони директору даного Товариства вчиняти будь-які дії по державній реєстрації такого договору оренди.
Позивачем при зверненні із даним адміністративним позовом визначено відповідачем Головне територіальне управління юстиції в Івано-Франківській області.
З цього приводу суд зазначає таке.
Частиною 1 статті 6 визначено, що організаційну систему державної реєстрації прав становлять:1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи; 2) суб'єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб'єкти; 3) державні реєстратори прав на нерухоме майно.
Державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення державної реєстрації прав забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом (стаття 11 Закону).
З врахуванням того, що спірне рішення приймалося не Головним територіальним управління юстиції в Івано-Франківській області, а державним реєстратором Реєстраційної служби Надвірнянського районного управління юстиції, суд дійшов до висновку, що позов підлягає до часткового задоволення, оскільки вимог у позовній заяві до відповідача Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області не звернуті.
На підставі ст. 124 Конституції України, керуючись ст. ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити частково.
Скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Надвірнянського районного управління юстиції Гринюка Володимира Михайловича за №28913143 від 24.03.2016 про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки, кадастровий номер 2624086900:03:001:0002, укладеного 16.03.2016 між Надвірнянською райдержадміністрацією та ТОВ "Тарновицький кар'єр-карпати".
В задоволенні позову до іншого відповідача відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на постанову подається протягом десяти днів з дня отримання її копії.
Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому ст.254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя /підпис/ Могила А.Б.
Постанова складена в повному обсязі 25.07.2016 року.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2016 |
Оприлюднено | 28.07.2016 |
Номер документу | 59162366 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Могила А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні