Рішення
від 25.07.2016 по справі 906/569/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "25" липня 2016 р. Справа № 906/569/16

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Машевської О.П.

за участю секретаря судового засідання: Гребеннікової Н.П.

за участю представників сторін:

від позивача: не прибув

від відповідача: ОСОБА_1 дов. №б/н від 29.06.2016; Борисов. А.О. паспорт ВМ871255 виданий 21.04.2000 директор згідно витягу з ЄДР

третя особа: не прибув

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Державної екологічної інспекції у Житомирській області (м. Житомир)

за участю третьої особи на стороні позивача - Бердичівської міської ради (м. Бердичів, Житомирської області).

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Полісся Екосфера" (м. Бердичів)

про стягнення 15698,02 грн. шкоди, заподіяної державі внаслідок засмічення та забруднення земельної ділянки

Державна екологічна інспекція у Житомирській області звернулася до суду з позовом про стягнення з ТОВ "Полісся Екосфера" шкоди в сумі 15698,02грн. , заподіяної державі внаслідок засмічення та забруднення земельної ділянки, що виявлена за наслідками проведеної планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у період з 16.07.13р. по 31.07.13р., та підтверджується , зокрема, актом перевірки від 31.07.13р.

Ухвалою від 13.06.16р. порушено провадження у справі, вжито відповідні заходи та призначено засідання суду на 30.06.16р.

До початку розгляду справи по суті позивач предмет та підстави позову не змінив, відповідач зустрічного позову не подав, суд розпочав розгляд справи по суті.

23.06.2016 на адресу суду від представника позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату.

Також, 30.06.2016 на адресу суду від третьої особи на стороні позивача - Бердичівської міської ради надійшло клопотання, згідно якого останній просить судове засідання проводити без участі представника третьої особи.

Ухвалою від 30.06.16р. розгляд справи відкладено на 12.07.16р., вжито додаткові заходи щодо розгляду справи по суті.

В засідання суду 12.07.16р. повноважний представник позивача не з'явився. Суд відстежив пересилання рекомендованої кореспонденції суду з ухвалою суду від 30.06.16р. та встановив, що остання не була отримана позивачем.

До початку розгляду справи 12.07.16р. від третьої особи надійшло клопотання про розгляд справи без участі останнього. Ухвалою від 12.07.16р. розгляд справи відкладено на 25.07.16р., вжито додаткові заходи щодо розгляду справи по суті.

Позивач повторно заявив клопотання від 25.05.16р. за № 3113/11-16 про відкладення розгляду справи з підстав неможливості забезпечити участь представника.

Представник відповідача проти позовних вимог заперечив повністю через незаконність та необґрунтованість позовних вимог. Надав на вимогу ухвали суду від 30.06.16р. витребувані судом докази.

Абзацом 1 пункту 3.9.2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 26.12.2011 № 18 визначено, що у випадку нез'явлення в засідання представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Враховуючи викладене, господарський суд вважає, що оскільки позивача було належним чином повідомлено про час та місце розгляду справи, проте, своїм правом приймати участь в судовому засіданні останній не скористався, у судовому засіданні представникам відповідача оголошено вступну та резолютивну частини рішення про відмову у позові.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, господарський суд-

ВСТАНОВИВ:

З 16.07.2013р. по 31.07.2013р. старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Житомирської області ОСОБА_2 та державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Житомирської області ОСОБА_3 у присутності директора ТОВ "Полісся "Екосфера" ОСОБА_4 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства шляхом перевірки на відповідність дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами.

Так, 19.07.2013р. у присутності директора ТОВ "Полісся "Екосфера" ОСОБА_4 було складено акт обстеження засміченої ділянки № б/н яка знаходиться за адресою: м. Бердичів, вул. Чуднівська, 156 фахівцями Державної екологічної інспекції у Житомирській області, згідно якого зафіксовано засмічення земельної ділянки, яка належить Бердичівській міській раді, категорія земель - не встановлена, побутовими (комунальними) відходами на площі 0,1125 га ( 45м х 25м), суцільна товща шару яких становить 1 (один) метр або 0,1125 куб. м. Засмічена земельна ділянка знаходиться справа земельної ділянки ТОВ "Полісся "Екосфера", що надана в оренду для виробничих потреб і становить площу 0,9128га. Вимірювання проводилось спрощеним методом повіреною металевою мірною стрічкою довжиною 30 метрів "Siama" ( далі - ОСОБА_4 засмічення від 19.07.13р.) (а.с. 20).

19.07.2013р. у присутності директора ТОВ "Полісся "Екосфера" ОСОБА_4 було складено також акт відбору ґрунтів № 27-13, згідно якого фахівцями Державної екологічної інспекції у Житомирській області виконано відбір 4 (чотирьох) проб ґрунтів на території полігону ТПВ по вул. Чуднівській, 156 у м. Бердичеві за допомогою рулетки вимірювальної металевої (тавро ІV кв.2012р.) та лопати ( за ГОСТ 19596-87) при температурі зовнішнього повітря + 23 °C без опадів в наступний спосіб: проба № 114/13 відібрана на відстані 10 м від місця розміщення ТПВ, проба № 115/13 відібрана на відстані 20 м від місця розміщення ТПВ, проба № 116/13 відібрана по периметру несанкціонованого сміттєзвалища, розташованого біля земельної ділянки , наданої товариству для виробничих потреб та проба № 117/13 відібрана на відстані 500 м від місця розміщення ТПВ ( фонова - умовно чиста). Відібрані проби ґрунту №№ 114/13, 115/13, 116/13 та 117/16 вагою 1кг кожна упаковані в поліетиленові пакети для вимірювання вмісту важких металів ( далі - ОСОБА_4 забруднення від 19.07.13р.)( а.с. 21-22).

За результатами перевірки був складений ОСОБА_4 перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 31.07.2013р. № б/н ( далі - ОСОБА_4 перевірки від 31.07.2013р.) , в якому зазначено наступні порушення вимог цього законодавства:

- не виконується п.3 припису від 17.08.10р. , а саме проводити перегляд та оновлення даних паспорта МВВ ( ст. 20-2 Закону України " Про охорону навколишнього природного середовища");

- не визначено оцінку впливу здійснюваної діяльності (збір та заготівля окремих видів відходів як вторинної сировини, обробка полімерних відходів , відходів та будівництво комплексу по переробці та сортування твердив побутових відходів) на стан навколишнього природного середовища ( ст. ст. 7,13,14 Закону України "Про екологічну експертизу, ст. 51 " Про охорону навколишнього природного середовища");

- здійснення експлуатації дільниці по обробці полімерних відходів ( прес гідравлічний для обробки полімерних відходів) за відсутності позитивного висновку державної екологічної експертизи ) ст.ст. 7,13,14, 39 Закону України "Про екологічну експертизу", ст.ст. 27,29 " Про охорону навколишнього природного середовища", постанова КМУ від 27.07.95р. № 554 "Про затвердження Переліку видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку");

- не здійснення заходів щодо запобігання забрудненню земель хімічними речовинами , відходами та не проведення дослідження ґрунту на території полігона побутових відходів та у межах санітарно -захисної зони ( ч.1 ст. 29 Закону України "Про відходи", п.п. "б" та "г" ч. 1 ст. 91,96, ч.1 ст. 167 ЗКУ, ст.ст. 35,45,46 Закону України "Про охорону земель", абз. 6 п. "а" ст. 7 Закону України "Про державний контроль за використанням та охоронною земель", ст. 153 ГКУ, п.5.1, 5.8 Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 01.12.2010 N 435 );

- не визначено та не погоджено склад і властивості відходів 1,2 та 3 класу небезпеки, що утворюються , ступінь їх небезпечності для навколишнього природного середовища ( п."в" ст. 17 Закону України "Про відходи");

- не ведеться первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються зберігаються та видаляються ( п."г" ст. 17 Закону України "Про відходи", п.п. 1.4 п.1 Інструкції , затвердженої наказом Мінприроди України № 342 від 07.07.2008р. );

- не здійснюються заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам , установам та організаціям , що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів ( п."є" ст.17, ст. 33 Закону України " Про відходи");

- здійснюється зберігання та видалення відходів з порушенням вимог екологічної безпеки ( ст. 32, ч. 1-5 ст. 33, ч.8 ст. 34 Закону України "Про відходи", ст. 55 " Про охорону навколишнього природного середовища", ДсанПіН 2.2.7.029-99, постанова КМУ № 1218від 03.08.1998р.);

- не ведеться в установленому порядку паспорт місця видалення відходів - полігон ТПВ м. Бердичів ( ч.2 ст. 28,ч.2 ст. 33 Закону України "Про відходи", п. п. 5,19 Порядку затвердженого постановою КМУ № 1216 від 03.08.1998р., п.9 "Порядку, затвердженого постановою КМУ № 2034 від 01.11.1999р. , п. п. 5.13, 5.8 Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 01.12.2010 N 435 );

- не здійснюється радіометричний контроль відходів, відсутні автомобільні ваги, не розроблено технологічний план організації роботи із захоронення відходів; на основних напрямках поширення легких фракцій відходів не встановлено тимчасові сітчасті переносні елементи огорожі, не проводиться огляд та очищення нагірної канави, не встановлено звукове та біоакустичне обладнання для відлякування птахів ( Правила експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 01.12.2010 N 435 );

- на суміжній земельній ділянці з полігоном ТПВ по вул. Чуднівська, 156 виявлено несанкціоноване захоронення та видалення твердив побутових відходів, у зв'язку з чим засмічену відкриту земельну ділянку розміром 45 м х 25м відходами комунальними (міськими) змішаними, у т.ч. сміття з урн, товща шару яких становить 1,0м ; вимірювання проводилось повіреною металевою мірною стрічкою довжиною 30 м у присутності директора полігона ТПВ ( ТОВ "Полісся "Екосфера" ) ОСОБА_4, про що складено акт обстеження засміченої земельної ділянки від 19.07.13р. ( ст.ст. 35, 46 Закону України " Про охорону земель", ст.ст. 17,32, 33,51 Закону України "Про відходи" , ст. 55 " Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 153 ГКУ) ( а с. 12-19).

Акт перевірки від 31.07.2013р. від імені ТОВ "Полісся "Екосфера" отримано в.о. директора ОСОБА_5 ( а.с. 18).

На підставі ОСОБА_4 перевірки від 31.07.2013р. державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Житомирської області державної екологічної інспекції в Житомирській області ОСОБА_3 та ОСОБА_6 було видано припис від 01.08.2013 №114/4 керівнику ТОВ "Полісся "Екосфера" ОСОБА_4О, з вимогою усунути окремі порушення у термін з 10.08.13р. по 01.11.13р., інші заходи - здійснювати постійно. Зокрема, у п. 11 припису вказано товариству у строк до 10.08.13р. ліквідувати несанкціоноване захоронення та видалення ТПВ на суміжній земельній ділянці за адресою: м. Бердичів, вул. Чуднівська, 156. ( а.с. 25 -26).

Припис від 01.08.2013 №114/4 від імені ТОВ "Полісся "Екосфера" отримано в.о. директора ОСОБА_5 ( а. с. 26).

На підставі ОСОБА_4 забруднення від 19.07.13р. відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Житомирській області складено протокол № 27-13 вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 12.08.2013р. ( а. с. 23-24).

На запит Державної екологічної інспекції у Житомирській області від 13.09.13р. № 3212/03-14 Управлінням Держземагентства у Бердичівському районі Житомирської області надано відповідь за № 2448/10/01-13 від 20.09.13р. про те , що відомості щодо категорій та нормативно грошової оцінки земельних ділянок , зазначених в запиті, які розташовані поза межами населених пунктів Скраглівської сільської ради, відсутні ( иа.с. 27).

12.11.13р. Державна екологічна інспекція у Житомирській області звернулась до ТОВ "Полісся "Екосфера" з претензією за № 100-24/4 на суму 4725,00 грн. шкоди за засмічення суміжної земельної ділянки зі сміттєзвалищем площею 1125 кв.м та розрахунком, яку отримав директор товариства ОСОБА_4 18.11.13р. ( а. с. 28,29).

12.11.13р. Державна екологічна інспекція у Житомирській області звернулась до ТОВ "Полісся "Екосфера" з іншою претензією за № 101-25/4 на суму 10 973,02 грн. шкоди за забруднення земельної ділянки навколо сміттєзвалища залізом, свинцем та цинком з перевищенням допустимої концентрації та розрахунком, яку отримав директор товариства ОСОБА_4 18.11.13р. ( а. с. 30,31-53).

ТОВ "Полісся "Екосфера" добровільно визначені у претензіях суми не сплатило.

Державна екологічна інспекція у Житомирській області у червні 2016року звернулась до суду про примусове стягнення сум, визначених у цих претензіях на підставі вищенаведених доказів.

Заперечуючи проти позову, ТОВ "Полісся "Екосфера" наголошувало на тому, що , по-перше, позивач не вправі самостійно звертатися з позовом до суду щодо відшкодування заподіяної державі шкоди. Окрім того, відповідач вважає, що позивач невірно визначив розмір шкоди , оскільки за змістом п.4.2, п.п. 4.7.1 п.4.7 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства (надалі - Методика), яка затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 р. №171 (Із змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007р. №149), основою для її розрахунку є нормативно-грошова оцінка землі , однак яка відсутня. Позивач не встановив , а відтак, не має доказів на підтвердження тим обставинам, що саме товариство засмітило суміжну з полігоном ТПВ земельну ділянку після отримання останнього в оренду у 2007році, тоді як міське сміттєзвалище було переповненим та невпорядкованим належним чином, у зв'язку з цим сміття викидалось будь-ким навколо території полігону. Більше того, позивач не встановив , а відтак, не має доказів на підтвердження тим обставинам, що саме товариство забруднило земельну ділянку навколо полігону ТПВ важкими металами, оскільки за весь час існування міського сміттєзвалища жодних проб ґрунту не відбиралося , в тому числі, на стадії отримання останнього в оренду товариством у 2007 році , тоді як товариство займається вивезенням та утилізацією виключно твердих побутових відходів. Натомість виявлений позивачем вміст забруднюючих речових (важких металів) характерний для промислових відходів, які могли накопитися за час діяльності промислових підприємств м. Бердичева , які на даний час не працюють. В свою чергу, товариство не займається вивезенням та захороненням промислових відходів , тоді як для побутових відходів, як правило, органічних, вміст важких металів не властивий. Окрім того, позивачем відібрано проби ґрунту з порушенням ГОСТу 17.4.3.01-83 "Охрана природы. Почвы. Общие требования к отбору проб". На звернення товариства у 2016року до Державної санітарно-епідеміологічної служби, останньою встановлено відсутність перевищення вмісту важких металів у ґрунті навколо полігону ТПВ ( а. с. 64).

Дослідивши матеріали справи, оцінивши подані учасниками судового процесу докази на підтвердження своїх вимог та заперечень за правилами ст.ст. 4-7, 33 та 43 ГПК України, господарський суд прийшов до висновку у позові відмовити з наступних підстав.

ТОВ "Полісся "Екосфера" з 17.10.2006 року здійснює діяльність зі збирання безпечних відходів ( клас 38.11 за КВЕД-2010).

Цей клас включає: збирання безпечних твердих побутових і промислових відходів у місцях їх накопичення, сміттєвих контейнерах, ємностях тощо та змішаних відновлюваних матеріалів збирання матеріалів, придатних для вторинного використання збирання сміття з урн у громадських місцях. Цей клас також включає: збирання будівельних відходів та відходів розбирання будівель збирання та видалення сміття, такого як щітки та щебінь збирання відходів текстильного виробництва діяльність з вивезення безпечних відходів у місця їх перероблення.

19 червня 2007 року між Бердичівською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Полісся "Екосфера" (орендар) укладено Договір оренди землі про передачу в оренду земельної ділянки із земель промисловості для технічної інфраструктури за адресою: вул. Чуднівська,156 у м. Бердичеві ( далі - Договір оренди землі).

Згідно Договору оренди землі площа земельної ділянки становить 46746 кв. м , на якій знаходиться сміттєзвалище ( далі - полігон ТПВ).

Договір оренди землі укладено сторонами строком на 4 роки 11 місяців з переважним правом орендаря на його переукладення на тих самих умовах та строк. Невід'ємними частинами Договору є, зокрема, схема розташування земельної ділянки та кадастровий план земельної ділянки (а.с. 81-82).

Договір оренди землі укладено на підставі рішення Бердичівської міської ради від 05.06.2007р. № 216 , у п.34.2 якого вказано про розірвання договору оренди землі від 03.07.2006р. № 193 на земельну ділянку площею 50000 кв.м. , розташовану за адресою: вул. Чуднівська,156 у м. Бердичеві з попереднім орендарем - ПП "Житомирвтормет" на підставі його добровільної відмови.

Як додатково встановив суд за даними інтернет-ресурсу https://usr.minjust.gov.ua попередній орендар земельної ділянки ПП "Житомирвтормет" (код ЄДРПОУ 33168111) займалось обробленням металевих відходів та брухту.

Рішенням Бердичівської міської ради від 06.12.2012р. № 533 продовжено строк дії договору оренди земельної ділянки площею 46746 кв. м, на якій знаходиться сміттєзвалище, тривалістю у 10 років, на підставі якого сторони уклади 11 березня 2013року Додаткову угоду № 4 до Договору оренди землі (а.с. 87).

Окрім того, рішенням Бердичівської міської ради від 30.03.2010р. № 875 передано ТОВ "Полісся "Екосфера" в оренду на 10 років земельну ділянку для виробничих потреб (розташування комплексу по переробці та сортуванню твердих побутових відходів) площею 9128 кв.м., розташовану за адресою: м. Бердичів , вул. Чуднівська,156 за рахунок земель промисловості (а с. 92).

15 квітня 2010року між Бердичівською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Полісся "Екосфера" (орендар) укладено Договір оренди землі щодо оренди земельної ділянки для виробничих потреб площею 9128 кв.м. ( далі - земельна ділянка для переробного комплексу ).

01 березня 2012року між Відділом комунальної власності та земельних відносин Бердичівської міської ради (орендодавець) та ТОВ "Полісся "Екосфера" (орендар) укладено Договір оренди міського сміттєзвалища загальною площею 5,1 га, а саме, асенізаційні поля - 2 шт. по вул. Чуднівська , 156 а у м. Бердичеві строком дії з 01.03.12р. до 01.02.2015р. ( а.с. 97-99).

Державна екологічна інспекція у Житомирській області у 2013 році дійшла висновку, що ТОВ "Полісся Екосфера" засмітило відходами суміжну земельну ділянку, розташовану справа від земельної ділянки для переробного комплексу та забруднило важкими металами територію навколо полігону ТВП.

Позивач вважає, що складені ОСОБА_4 засмічення від 19.07.13р. та ОСОБА_4 забруднення від 19.07.13р., а також протокол № 27-13 вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 12.08.2013р. є тими доказами, на підставі яких застосовується Методика для розрахунку шкоди , загальний розмір якої становить 15698,00 грн., де засмічення земельної ділянки становить 4725,00 грн., а забруднення земельної ділянки - 10973,02 грн.

Позивач вважає, що засмічення суміжної земельної ділянки та забруднення території навколо полігону ТВП є наслідком протиправних дій відповідача, за які останній зобов'язаний відповісти шляхом відшкодування шкоди у визначеній сумі.

Однак при вирішенні цього спору, суд насамперед виходить із того, що основним нормативним актом , що регулює спірні правовідносини є Закон України "Про відходи", згідно якого, побутові відходи ( відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов'язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення) повинні розміщуватися у відведених для цього місцях чи об'єктах, зокрема, полігонах, на використання яких отримано дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.

Згідно з ч. 1 ст. 17 Закону України "Про відходи" суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані, зокрема, не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах.

Відповідно до ч. 7 ст. 33 Закону України "Про відходи" забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у тому числі побутових у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, у інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини. Захоронення відходів у надрах допускається у виняткових випадках за результатами спеціальних досліджень з дотриманням стандартів, норм і правил, передбачених законодавством України.

Частиною 1 ст. 42 Закону України" Про відходи" встановлено, що особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальності, зокрема, за порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків.

Згідно зі ст. 43 Закону України "Про відходи" підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.

Пунктами 1.1 - 1.3 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 N 171 (у редакції наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007 N 149), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 за N 285/2725, визначено, що дана методика, розроблена відповідно до Законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", " Про відходи" та інших нормативно-правових актів. Методика встановлює порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди суб'єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і поширюється на всі землі України незалежно від форм їх власності. Методика застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами, дозволами) скидів (викидів) речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів.

Пунктом 3.1 вказаної методики визначено, що:

- землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх гранично допустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого ґрунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення);

- землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

Відповідно до п. 3.4, п.п. 3.4.1 Методики визначення обсягу забруднення земельних ресурсів у кожному випадку є самостійним завданням через різноманітність геоморфологічних, геологічних та гідрологічних умов. За наявності інформації про кількість (об'єм, маса) забруднюючої речовини, яка проникла у певний шар землі, визначаються площа, глибина проникнення. Якщо за зовнішніми ознаками забруднення земельної ділянки неможливо встановити площу забруднення чи глибину проникнення, ці параметри визначають за підпунктом 3.6 цієї Методики.

Згідно з п. 3.5, п.п. 3.5.1 зазначеної методики при виявленні засмічення визначаються на місці обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення розмірів шкоди. Об'єм відходів, що спричинили засмічення, встановлюють за об'ємними характеристиками цього засмічення через добуток площі засмічення земельної ділянки та товщини шару цих відходів. Товщину шару відходів ділянки визначають вимірюванням.

Згідно п. 4.2. Методики основою розрахунків розміру шкоди від забруднення земель є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка зазнала забруднення.

В свою чергу, за приписами частин 1, 2 ст.1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

З аналізу зазначеної норми вбачається, що відповідальність за завдану шкоду може наставати лише за наявності підстав, до яких законодавець відносить наявність шкоди, протиправну поведінку заподіювача шкоди, причинний зв'язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача та вину. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає. Для застосування такого заходу відповідальності як відшкодування шкоди слід встановити як наявність у діях винної особи усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки), так і ступінь вини у розумінні статті 1193 Цивільного кодексу України. Аналогічної правової позиції дотримується Верховний суд України у своїй постанові від 28.01.2015р. у справі №5023/3993/12(5023/9057/11).

При цьому, відповідно до приписів природоохоронного законодавства умовою кваліфікації такого правопорушення як засмічення земель, що є підставою для настання відповідальності та відшкодування шкоди спричиненої таким засміченням, є факт виявлення сміття на відкритому ґрунті без дозволів, що призвело чи могло призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

У зв'язку з цим, суд враховує, що об'єктом оренди, з однієї сторони, є земельна ділянка, на якій розміщене сміттєзвалище, загальною площею 46746 кв. м , а з іншої, саме міське сміттєзвалище, загальна площа якого становить 5,1 га. Тобто, площа сміттєзвалища , і цей факт визнає міська рада, перевищує площу орендованої відповідачем земельної ділянки. Відповідно, вся площа сміттєзвалища загальною площею 5,1 га призначена для її засмічення побутовими відходами, а не тільки площа орендованої відповідачем земельної ділянки. Однак позивач не довів, що виявлений у 2013 році факт засмічення побутовими відходами мав місце поза межами самого сміттєзвалища, площа якого становить 5,1 га. Окрім того, складений ОСОБА_4 засмічення від 19.07.13р. не доводить, що саме відповідач засмітив відходами "суміжну земельну ділянку", розташовану справа від земельної ділянки для переробного комплексу.

Відхиляє суд, як неналежні засоби доказування факту забруднення відповідачем ґрунту навколо полігону ТВП важкими металами, ОСОБА_4 забруднення від 19.07.13р., а також протокол № 27-13 вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 12.08.2013р. , оскільки позивачем не доведено, що забруднення ґрунту сталося в результаті господарської діяльності відповідача на полігоні ТПВ, яку він розпочав з 30.08.2007р., при встановленні обставин того, що попереднім орендарем фактично цього полігону ( інакше, земельної ділянки) площею 50000 кв.м. було ПП "Житомирвтормет", яке займалось обробленням металевих відходів та брухту.

Заслуговують на увагу також доводи відповідача про те, що розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі в результаті засмічення (забруднення) земельних ресурсів в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та віднесення земельної ділянки до категорії за цільовим призначенням здійснений позивачем на підставі неналежних документів.

Так, відповідно до п.п. 5.6, 5.8.2 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що зазнала засмічення, надають територіальні органи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Довідку про віднесення земельної ділянки, що зазнала засмічення, до категорій за цільовим призначенням надають територіальні органи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Однак позивач такі довідки не отримав через відсутність в Управління Держземагентства у Бердичівському районі Житомирської області необхідних відомостей.

В свою чергу, доводи відповідача про відсутність у Державної екологічної інспекції у Житомирській області повноважень на звернення до суду з позовом суд відхиляє як безпідставні на підставі п. 6.17 Положення про інспекцію та практику Верховного Суду України за участю цього органу державної влади ( постанови ВСУ від 19.01.10р. у справі № 3-6073к09 (№ в реєстрі 8036735), від 03.09.13р. у справі № 13/333-38/463-2012 (№ в реєстрі 33609041), від 18.11.15р. у справі №917/2579/14 ( № в реєстрі 53815624) (а.с. 54-57).

Згідно зі ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Отже, виходячи з викладеного, вимога позивача про стягнення з відповідача шкоди заподіяну в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в розмірі 15698,02 грн є необґрунтованою та задоволенню не підлягає.

На підставі ч.5 ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на позивача.

Керуючись ст.ст. 4-3, 4-7, 33, 43, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. У позові відмовити.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 01.08.16р.

Суддя Машевська О.П.

Віддрукувати: 1 - у справу, 2- позивачу ( рек. з пов.), 3 - відповідачу - простою

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення25.07.2016
Оприлюднено04.08.2016
Номер документу59346729
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/569/16

Постанова від 26.10.2016

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мамченко Ю.А.

Ухвала від 05.10.2016

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мамченко Ю.А.

Ухвала від 22.09.2016

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мамченко Ю.А.

Рішення від 25.07.2016

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 12.07.2016

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 30.06.2016

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 13.06.2016

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні