Постанова
від 25.07.2016 по справі 820/1058/16
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 липня 2016 р. Справа № 820/1058/16 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Мінаєвої О.М.

Суддів: Шевцової Н.В. , Макаренко Я.М.

за участю секретаря судового засідання Шалаєвої І.Т.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Харківського міського управління юстиції на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 04.04.2016р. по справі № 820/1058/16

за позовом Громадської організації "Громадський сектор"

до Департаменту реєстрації Харківської міської ради

про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, Громадська організація "Громадський сектор", звернувся до суду з позовом до Харківського міського управління юстиції, в якому просив суд:

- визнати незаконною відмову в наданні публічної інформації розпорядником публічної інформації, Харківським міським управлінням юстиції, щодо надання для ознайомлення публічної інформації матеріали реєстраційної справи Фрунзенської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 04058901) та зобов'язати розпорядника інформації Харківського міського управління юстиції надати для ознайомлення публічну інформацію матеріали реєстраційної справи Фрунзенської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 04058901);

- визнати незаконною відмову в наданні публічної інформації розпорядником публічної інформації, Харківським міським управлінням юстиції, щодо надання для ознайомлення публічної інформації статуту Фрунзенської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 04058901) та зобов'язати розпорядника інформації Харківське міське управління юстиції надати для ознайомлення публічну інформацію - статут Фрунзенської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 04058901);

- визнати незаконною відмову в наданні публічної інформації розпорядником інформації, Харківським міським управлінням юстиції, щодо надання для ознайомлення публічної інформації матеріали реєстраційної справи Комінтернівської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 34331545) та зобов'язати розпорядника інформації Харківське міське управління юстиції надати для ознайомлення публічну інформацію - матеріали реєстраційної справи Комінтернівської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 34331545);

- визнати незаконною відмову в наданні публічної інформації розпорядником інформації Харківським міським управлінням юстиції щодо надання для ознайомлення публічної інформації статуту Комінтернівської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 34331545) та зобов'язати розпорядника інформації Харківське міське управління юстиції надати для ознайомлення публічну інформацію статут Комінтернівської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 34331545).

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 04.04.2016 р. по справі № 820/1058/16 адміністративний позов задоволено.

Визнано незаконною відмову в наданні публічної інформації розпорядником публічної інформації, Харківським міським управлінням юстиції, щодо надання для ознайомлення публічної інформації матеріали реєстраційної справи Фрунзенської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 04058901) та зобов'язано розпорядника інформації Харківського міського управління юстиції надати для ознайомлення публічну інформацію матеріали реєстраційної справи Фрунзенської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 04058901).

Визнано незаконною відмову в наданні публічної інформації розпорядником публічної інформації, Харківським міським управлінням юстиції, щодо надання для ознайомлення публічної інформації статуту Фрунзенської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 04058901) та зобов'язано розпорядника інформації Харківське міське управління юстиції надати для ознайомлення публічну інформацію статут Фрунзенської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 04058901).

Визнано незаконною відмову в наданні публічної інформації розпорядником інформації, Харківським міським управлінням юстиції, щодо надання для ознайомлення публічної інформації - матеріали реєстраційної справи Комінтернівської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 34331545) та зобов'язано розпорядника інформації Харківське міське управління юстиції надати для ознайомлення публічну інформацію матеріали реєстраційної справи Комінтернівської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 34331545).

Визнано незаконною відмову в наданні публічної інформації розпорядником інформації Харківським міським управлінням юстиції щодо надання для ознайомлення публічної інформації статуту Комінтернівської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 34331545) та зобов'язано розпорядника інформації Харківське міське управління юстиції надати для ознайомлення публічну інформацію статут Комінтернівської районної в місті Харкові ради (ід. код юридичної особи 34331545).

Відповідач, Харківське міське управління юстиції, не погодившись із постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу. Свою незгоду з постановою суду обґрунтовує тим, що при прийнятті постанови судом першої інстанції було неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права, та вважає що Харківське міське управління юстиції правомірно відмовилл позивачу у надані оригіналів реєстраційних справ Фрунзенської та Комінтернівської районних в м. Харкові рад, при цьому нічим не порушивши права позивача. Просить постанову Харківського окружного адміністративного суду від 04.04.2016 р. по справі № 820/1058/16 скасувати, та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити.

Також відповідач надав додаткові пояснення, в яких зазначив, що Харківське міське управління юстиції згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань перебуває у стані припинення з 04.03.2016р.

Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2016 року здійснено заміну відповідача в даній справі, а саме, Харківське міське управління юстиції на Департамент реєстрації Харківської міської ради.

Позивач в судовому засіданні проти апеляційної скарги заперечував, просив суд залишити без змін постанову суду першої інстанції.

Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, пояснення представників сторін, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено судом апеляційної інстанції, 29.01.2016 року Громадська організація "Громадський Сектор" звернулася до розпорядника інформації Харківського міського управління юстиції з інформаційним запитом № 12 про надання для ознайомлення матеріали реєстраційної справи Фрунзенської районної в місті Харкові ради (код ЄДРПОУ 04058901), яка знаходиться в реєстраційній службі Харківського управління юстиції (а.с. 7).

04.02.2016 року Харківським міським управлінням юстиції надано відповідь за № 258/01-40, в якій повідомлено, що у відділі державної реєстрації юридичних та фізичних осіб - підприємців, легалізації громадських формувань Харківського управління юстиції відсутні правові підстави для надання доступу до реєстраційної справи Фрунзенської районної в місті Харкові ради на підставі отримання публічної інформації (а.с. 12).

29.01.2016 року позивач звернувся до розпорядника інформації Харківського міського управління юстиції з інформаційним запитом № 13 про надання для ознайомлення статуту Фрунзенської районної в місті Харкові ради (код ЄДРПОУ 04058901), яка знаходиться в реєстраційній службі Харківського управління юстиції (а.с. 6).

04.02.2016 року листом за № 274/01- 40 Харківським міським управлінням юстиції надано відповідь, в якій повідомлено, що у відділі державної реєстрації юридичних та фізичних осіб - підприємців, легалізації громадських формувань Харківського управління юстиції відсутні правові підстави для надання доступу до реєстраційної справи Фрунзенської районної в місті Харкові ради на підставі отримання публічної інформації (а.с. 11).

29.01.2016 року позивач звернувся до відповідача з інформаційним запитом № 11 про надання для ознайомлення матеріали реєстраційної справи Комінтернівської районної в місті Харкові ради (код ЄДРПОУ 34331545), яка знаходиться в реєстраційній службі Харківського управління юстиції та (а.с. 9).

Харківським міським управлінням юстиції надано відповідь за № 272/01-40 від 04.02.2016 року, в якій повідомлено, що у відділі державної реєстрації юридичних та фізичних осіб - підприємців, легалізації громадських формувань Харківського управління юстиції відсутні правові підстави для надання доступу до реєстраційної справи Комінтернівської районної в місті Харкові ради на підставі отримання публічної інформації (а.с. 10).

Також, 29.01.2016 року позивач звернувся до розпорядника інформації Харківського міського управління юстиції з інформаційним запитом № 14 про надання для ознайомлення статуту Комінтернівської районної в місті Харкові ради (код ЄДРПОУ 04058901), яка знаходиться в реєстраційній службі Харківського управління юстиції (а.с.8).

04.02.2016 року Харківським міським управлінням юстиції надано відповідь за № 273/01-40, в якій повідомлено, що у відділі державної реєстрації юридичних та фізичних осіб - підприємців, легалізації громадських формувань Харківського управління юстиції відсутні правові підстави для надання доступу до реєстраційної справи Комінтернівської районної в місті Харкові ради на підставі отримання публічної інформації (а.с.13).

Не погодившись з вищезазначеними листами відповідача, позивач для захисту своїх прав звернувся до суду з адміністративним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з наявності у Харківського міського управління юстиції обов'язку надати позивачу публічну інформацію, а саме реєстраційну справу і статут Фрунзенської районної в місті Харкові ради та реєстраційну справу і статут Комінтернівської районної в місті Харкові ради.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності у суб'єкта владних повноважень обов'язку надати позивачу публічну інформацію, а саме реєстраційну справу і статут Фрунзенської районної в місті Харкові ради та реєстраційну справу і статут Комінтернівської районної в місті Харкові ради, разом з тим зазначає, що судом першої інстанції невірно визначено таким суб'єктом Харківське міське управління юстиції.

Законом України "Про доступ до публічної інформації" регламентований порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес.

Визначення поняття "публічна інформація" наведено у статті 1 Закону України "Про доступ до публічної інформації". Так, відповідно до ч. 1 ст.1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" публічна інформація визначається як відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Тобто, за змістом наведеної статті можна виділити такі ознаки публічної інформації:

1) готовий продукт інформації, який отриманий або створений лише в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством;

2) заздалегідь відображена або задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація;

3) така інформація знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень або інших розпорядників публічної інформації;

4) інформація не може бути публічною, якщо створена суб'єктом владних повноважень не під час виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків;

5) інформація не може бути публічною, якщо створена не суб'єктом владних повноважень.

Отже, визначальним для публічної інформації є те, щоб вона була заздалегідь готовим, зафіксованим продуктом, отриманим або створеним суб'єктом владних повноважень у процесі виконання своїх обов'язків.

Відповідно до положень ст. 12 Закону України "Про доступ до публічної інформації" суб'єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об'єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб'єктів владних повноважень; розпорядники інформації - суб'єкти, визначені у ст. 13 цього Закону; структурний підрозділ або відповідальна особа з питань запитів на інформацію розпорядників інформації.

Згідно з ч.1 ст.13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються, зокрема, суб'єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб'єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов'язковими для виконання.

За змістом п.6 ч.1 ст. 14 Закону України "Про доступ до публічної інформації" на розпорядників публічної інформації покладені обов'язки надавати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об'єктивність наданої інформації.

Положеннями статті 19 Закону України "Про доступ до публічної інформації" передбачено, що запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.

Таким чином, положення Закону України "Про доступ до публічної інформації" поширюються виключно на ті правовідносини, в яких на момент отримання відповідного запиту суб'єкт владних повноважень в результаті реалізації управлінської функції вже мав в своєму розпорядженні певну інформацію, яка підпадає під визначення публічної.

Отже, визначальним для публічної інформації є те, щоб вона була заздалегідь готовим, зафіксованим продуктом, отриманим або створеним лише суб'єктом владних повноважень у процесі виконання ним своїх обов'язків. Щодо не суб'єктів владних повноважень, то вони можуть бути тільки розпорядниками такої інформації.

Згідно ст. 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.

Положеннями ч. 4 ст.21 Закону України "Про інформацію" передбачено, що до інформації з обмеженим доступом не можуть бути віднесені такі відомості: 1) про стан довкілля, якість харчових продуктів і предметів побуту; 2) про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні ситуації, що сталися або можуть статися і загрожують безпеці людей; 3) про стан здоров'я населення, його життєвий рівень, включаючи харчування, одяг, житло, медичне обслуговування та соціальне забезпечення, а також про соціально-демографічні показники, стан правопорядку, освіти і культури населення; 4) про факти порушення прав і свобод людини і громадянина; 5) про незаконні дії органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб; 6) інші відомості, доступ до яких не може бути обмежено відповідно до законів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Враховуючи, що положеннями Закону України "Про доступ до публічної інформації" регулюється специфічний вид інформаційних відносин, а саме відносини щодо отримання і створення публічної інформації, колегія суддів зазначає, що такі норми є спеціальними нормами і підпадають під п.6 ч.4 ст.21 Закону України "Про інформацію", як відомості, доступ до яких не може бути обмежено відповідно до законодавства України.

У відповідності до ч. 1 ст. 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації" визначено, що розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов'язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов'язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п'ятою статті 19 цього Закону.

З матеріалів справи встановлено, що позивач звернувся до Харківського міського управління юстиції із запитом на отримання публічної інформації, а саме: реєстраційну справу і статут Фрунзенської районної в місті Харкові ради та реєстраційну справу і статут Комінтернівської районної в місті Харкові ради.

Разом з тим, відповідно до наказу Головного територіального управління юстиції у Харківській області від 25.06.2015р. № 144/3 «Про введення в дію структури та штатних розписів районних, міськрайонних, міських управлінь юстиції Харківської області» виведено зі складу Харківського міського управління юстиції Харківської області реєстраційну службу.

Згідно наказу Харківського міського управління юстиції від 01.10.2015р. № 341/2 «Про перейменування структурних підрозділів Харківського міського управління юстиції», перейменовано і об'єднано відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції та відділ легалізації об'єднань громадян реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції у відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації громадських формувань Харківського міського управління юстиції.

Отже, саме відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації громадських формувань Харківського міського управління юстиції є органом, у володінні якого перебувають реєстраційні справи Фрунзенської районної в місті Харкові ради та Комінтернівської районної в місті Харкові ради.

Враховуючи викладене, судом першої інстанції необґрунтовано зобов'язано Харківське міське управління юстиції надати вищезазначену публічну інформацію, оскільки вказана публічна інформація не перебувала у володінні цього суб'єкта владних повноважень.

Також колегія суддів зазначає, що наказом Міністерства юстиції України № 572/5 від 01.03.2016р. «Про ліквідацію територіальних управлінь юстиції» ліквідовані як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства юстиції України, в тому числі і Харківське міське управління юстиції, до структури якого входив відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації громадських формувань, у володінні якого перебували реєстраційні справи Фрунзенської районної в місті Харкові ради та Комінтернівської районної в місті Харкові ради.

Відповідно до приписів Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 26.11.2015р. повноваження з надання послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців передано від територіальних органів Міністерства юстиції України до інших суб'єктів державної реєстрації (ст. 5 Закону).

Згідно п.2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» територіальні органи, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку, припиняють надання послуг у сфері державної реєстрації на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць за рішенням Кабінету Міністрів України, прийнятим у разі забезпечення виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями реалізації повноважень у сфері державної реєстрації, але не пізніше 30 квітня 2016 року.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25.12.2015р. № 1395-р «Деякі питання надання адміністративних послуг у сферах державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» передбачено забезпечення з дня набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України щодо припинення надання послуг у сферах державної реєстрації на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції:

фактичне припинення в одноденний строк надання органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції, послуг у сферах державної реєстрації з одночасною передачею на розгляд виконавчих органів міських рад міст обласного значення, Київської міської, районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, що діють на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, заяв, що перебувають на розгляді у відповідному органі державної реєстрації, утвореному Міністерством юстиції, з обов'язковим повідомленням заявників про таку передачу;

передачу у місячний строк виконавчим органам міських рад міст обласного значення, Київській міській, районним, районним у м. Києві державним адміністраціям, що діють на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, реєстраційних справ;

ведення органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції, реєстраційних справ до припинення надання такими органами послуг у сферах державної реєстрації на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Згідно з підп. 7 п. «б» ч.1 ст. 38 Закону України «Про місцеве самоврядування» (в редакції Закону України від 26.11.2015 р. N 835-VIII, який набрав чинності 13.12.2015р.) до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить державна реєстрація у встановленому порядку юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців

Таким чином, з 01 квітня 2016 року реєстраційні справи юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців передані від Харківського міського управління юстиції до Департаменту реєстрації Харківської міської ради.

Отже, публічну інформацію, про надання якої просив позивач має бути надано Департаментом реєстрації Харківської міської ради.

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку щодо наявності підстав для покладення на Департамент реєстрації Харківської міської ради обов'язку надати позивачу публічну інформацію, а саме: реєстраційну справу і статут Фрунзенської районної в місті Харкові ради та реєстраційну справу і статут Комінтернівської районної в місті Харкові ради.

Таким чином, переглянувши постанову суду першої інстанції, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржувана постанова через неповне з'ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, підлягає частковому скасуванню з прийняттям в цій частині нової постанови, а в іншій частині - залишенню без змін.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, п. 1 ч.1 ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Харківського міського управління юстиції задовольнити частково.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 04.04.2016р. по справі № 820/1058/16 скасувати в частині зобов'язання Харківського міського управління юстиції надати Громадській організації "Громадський сектор" публічну інформацію, а саме: реєстраційну справу і статут Фрунзенської районної в місті Харкові ради; реєстраційну справу і статут Комінтернівської районної в місті Харкові ради.

Прийняти в цій частині нову постанову, якою зобов'язати Департамент реєстрації Харківської міської ради обов'язку надати Громадській організації "Громадський сектор" публічну інформацію, а саме: реєстраційну справу і статут Фрунзенської районної в місті Харкові ради та реєстраційну справу і статут Комінтернівської районної в місті Харкові ради.

В іншій частині постанову Харківського окружного адміністративного суду від 04.04.2016р. по справі № 820/1058/16 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)Мінаєва О.М. Судді (підпис) (підпис) Шевцова Н.В. Макаренко Я.М. Повний текст постанови виготовлений 01.08.2016 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.07.2016
Оприлюднено05.08.2016
Номер документу59377838
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/1058/16

Ухвала від 05.10.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Олексієнко М.М.

Ухвала від 23.08.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Олексієнко М.М.

Постанова від 25.07.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 12.07.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні