ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
ПОСТАНОВА
Іменем України
11.04.11 № 27/282/08-АП-4/5009/1749/11
суддя Зінченко Н.Г.
за позовом Прокурора Оріхівського району Запорізької області в інтересах Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Токмаку, м. Токмак Запорізької області
до: Орендного підприємства В«Запорізький експериментальний завод транспортних засобівВ» , смт. Комишуваха Оріхівського району Запорізької області
про стягнення 32 320 грн. 69 коп.
суддя Зінченко Н.Г.
секретар судового засідання Гасумян М.М.
За участю представників сторін:
від позивача -ОСОБА_1, довіреність № 124 від 15.02.2011 р.;
ОСОБА_2, довіреність № 198 від 14.03.2011 р.;
від відповідача - ОСОБА_3, на підставі паспорту СА № 063401 від 28.12.1995 р.;
ОСОБА_4, довіреність б/н від 14.02.2011 р.;
від прокуратури - не з'явився;
22.05.2008 р. до господарського суду Запорізької області звернувся прокурор Оріхівського району Запорізької області з адміністративним позовом в порядку ст. 60 КАС України в інтересах Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Токмаку, м. Токмак Запорізької області до Орендного підприємства В«Запорізький експериментальний завод транспортних засобівВ» , смт. Комишуваха Оріхівського району Запорізької області (ОП В«ЗЕЗТЗВ» ) про стягнення 32 320 грн. 69 коп. заборгованості по сплаті страхових внесків.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 23.05.2008 р. (с. Дроздова С.С.) відкрито провадження у адміністративній справі № 27/282/08-АП та призначене судове засідання на 23.06.2008 р., у сторін і прокурора витребувані документи та докази необхідні для розгляду справи.
З метою надання сторонами додаткових доказів, які мають суттєве значення для повного, всебічного та об'єктивного вирішення спору по суті, в судовому засіданні, на підставі ст. 150 КАС України, оголошувалася перерва до 17.07.2008 р.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 17.07.2008 р. розгляд справи № 27/282/08-АП, на підставі ч. 1 п. 3 ст. 156 КАС України, зупинявся до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 13/483/08-АП.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 20.01.2011 р. у зв'язку із усунення обставин, що стали підставою для зупинення провадження у справі, провадження у справі № 27/282/08-АП, на підставі ст. 156 КАС України, було поновлено, судове засідання призначено на 16.02.2011 р.
Ухвалами господарського суду Запорізької області від 16.02.2011 р. та від 16.03.2011 р. розгляд справи, на підставі ст., ст. 124, 128, 150 КАС України, відкладався, відповідно, до 16.03.2011 р. і до 11.04.2011 р.
ОСОБА_5 протоколу розподілу справи між суддями від 06.04.2011 р. у зв'язку із перебуванням судді Дроздової С.С. у довготривалій відпустці справу № 27/282/08-АП передано на вирішення судді Зінченко Н.Г.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 06.04.2011 р. справа № 27/282/08-АП прийнята до розгляду суддею Зінченко Н.Г., справі присвоєний № 27/282/08-АП-4/5009/1749/11, судове засідання призначено на ті ж самі дату та час, що і ухвалою суду по справі від 16.03.2011 р. (на 11.04.2011 р. на 14 год. 30 хвил.).
В судовому засіданні 11.04.2011 р. до початку судового вирішення спору по суті представник відповідача звернувся до суду з усним клопотанням, занесеним до журналу судового засідання, про зупинення провадження у справі № 27/282/08-АП-4/5009/1749/11 до закінчення перегляду в апеляційному порядку Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом постанови господарського суду Запорізької області від 21.10.2010 р. у справі № 13/483/08-АП за позовом ОП В«ЗЕЗТЗВ» до Державної податкової інспекції у Оріхівському районі Запорізької області про визнання недійсною першої податкової вимоги № 1/140 від 12.05.2008 р.
Розглянувши заявлене клопотання, дослідивши матеріали даної справи та заслухавши думку представників позивача з цього приводу, суд відмовляє в задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі з огляду на те, що предмет розгляду у справі № 13/483/08-АП (оскарження першої податкової вимоги № 1/140 від 12.05.2008 р.) жодним чином не пов'язаний зі справою № 27/282/08-АП-4/5009/1749/11, предметом розгляду у якій є стягнення заборгованості по страховим внескам до Фонду ССНВВ. Таким чином, результати вирішення спору у справі № 13/483/08-АП ніяким чином не будуть вливати на правовідносини сторін у справі № 27/282/08-АП-4/5009/1749/11.
Крім того, в судовому засіданні 11.04.2011 р. до початку судового вирішення спору по суті представник відповідача звернувся до суду з усним клопотанням, занесеним до журналу судового засідання, про виклик у судове засідання у якості свідків посадив осіб Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Токмаку Запорізької області для надання пояснень з приводу того, чи виносилося рішення про стягнення донарахованих страхових внесків за ОСОБА_5 перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду ССНВВ № 18 від 21.02.2008 р.
Розглянувши заявлене клопотання, дослідивши матеріали даної справи та заслухавши думку представників позивача з цього приводу, суд відмовляє в задоволенні клопотання про виклик свідків, оскільки встановлення факту винесення рішення про стягнення донарахованих за актом перевірки страхових внесків не може доказуватися поясненнями свідків, так як порядок донарахування та стягнення страхових внесків визначений діючим законодавством.
В судовому засіданні 11.04.2011 р. на підставі ст. 160 КАС України справу розглянуто, прийнято постанову, проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Представникам сторін повідомлено час виготовлення постанови суду в повному обсязі.
Розгляд справи здійснювався із застосуванням технічних засобів фіксації судового процесу -програмно-апаратного комплексу В«ОберігВ» .
Прокурор в судове засідання 11.04.2011 р. не прибув, про відмову від адміністративного позову не заявив, про поважність причин неявки суд завчасно не повідомив. Про дату, час та місце розгляду справи № 27/282/08-АП-4/5009/1749/11 представник прокуратури, присутній в судовому засіданні 16.03.2011 р., був повідомлений належним чином.
З урахуванням викладеного, суд визнав за можливе розглянути справу по суті в судовому засіданні 11.04.2011 р. за наявними в ній матеріалами, яких достатньо для вирішення спору по суті, за відсутністю в судовому засіданні представника прокуратури.
Заявлені прокурором позовні вимоги ґрунтуються на положеннях Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатностіВ» та Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та полягають в наступному. Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі за текстом -Фонд ССНВВ) є органом, який здійснює керівництво та управління окремим видом загальнообов'язкового державного соціального страхування, проводить збір та акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за загальнообов'язковим соціальним страхуванням. Розміри страхових внесків визначаються ст., ст. 1 - 3 Закону України В«Про страхові тарифи на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатностіВ» . ОП В«ЗЕЗТЗВ» зареєстровано як платник страхових внесків в Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Токмаку Запорізької області. ОСОБА_5 перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду ССНВВ № 18 від 21.02.2008 р. у відповідача виявлені факти порушення сплати страхових внесків (внаслідок зміни виду діяльності підприємства страховий тариф змінився з 2,92 % до 6,62 %), у зв'язку із чим відповідачу була нарахована пеня в сумі 1 117,99 грн. та донараховані страхові внески в сумі 31 202,70 грн. Статтею 47 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатностіВ» передбачено, що страхувальник здійснює страховий внесок у Фонд ССНВВ у порядку і строки, які визначаються страховиком. Відповідачем донараховані за ОСОБА_5 перевірки № 18 від 21.02.2008 р. страхові внески сплачені не були. З урахуванням викладеного, прокурор просить суд адміністративний позов задовольнити повністю.
Позивач про відмову від позову прокурора не заявив, заявлені вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених в адміністративному позові (№ 2212вих-08 від 16.05.2008 р.), додатково надав суду пояснення по суті спору (№ 197 від 14.03.2011 р.), в яких зазначив наступне. У зв'язку із повідомленням відповідачем про зміну основного виду діяльності фахівцями Відділення ВД Фонду ССНВВ у м. Токмаку Запорізької області у період з 21.02.2008 р. по 22.02.2008 р. була проведена обов'язкова в таких випадках перевірка ОП В«ЗЕЗТЗВ» щодо правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати страхових внесків до Фонду та їх витрачання за період з 01.01.2004 р. по 31.12.2007 р. За наслідками проведення перевірки був складений ОСОБА_5 перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду ССНВВ № 18 від 21.02.2008 р. Перевірка проводилася згідно з вимогами Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Порядку здійснення контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати страхувальниками страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, інших платежів до Фонду та цільовим використанням коштів. В ході перевірки було встановлено, що за результатами роботи у 2006 році відповідач змінив основний вид діяльності, що підтверджується статистичною формою № 1-підприємництво В«Звіт про основні показники діяльності підприємства за 2006 рікВ» з КВЕД 34.20.0 на КВЕД 28.11.0, тому у 2007 році йому необхідно було змінити страховий тариф (збільшити розмір страхових внесків до Фонду). Крім того, відповідачем була надана «³домість розподілу чисельності, річного фактичного обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) за видами економічної діяльностіВ» , в якій містилася інформація, яка підтверджує, що страхувальник протягом 2006 року здійснював свою діяльність у кількох галузях економіки, причому найбільшу питому вагу (74 %) в обсязі реалізованої продукції, за його ж даними, відповідач мав за видом діяльності 28.11.0 (виробництво металевих конструкцій). До Державного реєстру відповідач вніс доповнення по КВЕД 28.11.0 лише 05.09.2007 р., про що свідчить довідка з ЄДРПОУ Відділу статистики в Оріхівському районі Головного управління статистики у Запорізькій області № 242, а до цього він проводив діяльність по КВЕД 28.11.0 без підтвердження. ОСОБА_5 з п. 12 вищевказаного Порядку у разі зміни технології робіт або виду діяльності підприємства Фонд відповідно змінює (саме самостійно) належність цього підприємства до класу професійного ризику. Якщо страхувальник провадить свою діяльність у кількох галузях економіки, підприємство відноситься до тієї з них, яка має найбільшу питому вагу в обсязі реалізованої продукції. Відповідно до п. 4.5. Інструкції зміна класу професійного ризику здійснюється робочим органом виконавчої дирекції Фонду один раз на рік за результатами роботи страхувальника за минулий календарний рік, а новий клас професійного ризику встановлюється з початку наступного поточного року. Таким чином, за наслідками перевірки відповідачу цілком правомірно донараховано страхових внесків на суму 31 202,70 грн. та нарахована пеня в сумі 1 117,99 грн. за порушення установленого порядку сплати страхових внесків. Акт перевірки № 18 від 21.02.2008 р. відповідачем у передбаченому законом порядку не оскаржувався. ОСОБА_5 із п. 4.12 Інструкції, яка відповідно до ст. 17 Закону № 1105-ХІV від 23.09.1999 р. має силу нормативно-правового акту, страхові внески сплачуються страхувальниками-роботодавцями у день одержання коштів на оплату праці в установах банків. Підприємства, які здійснюють виплату заробітної плати на поточні рахунки фізичних осіб в установах банків, сплачують страхові внески до Фонду в день перерахування коштів на особові рахунки, а при проведенні оплати праці з готівкової виручки чи в натуральній формі платники страхових внесків не пізніше наступного дня після здійснення виплат подають до установи банку платіжне доручення на перерахування страхових внесків до Фонду. У відповідності з п. 5.1 Інструкції не внесені страхувальниками у встановлений строк страхові внески до Фонду вважаються недоїмкою і стягуються в порядку, передбаченому законодавством. Пунктами 8.6, 8.7 Інструкції визначено, що суми донарахованих за результатами перевірки підприємства страхових внесків, пені та штрафів сплачуються до Фонду страхувальниками в 10-денний термін з дня складання акта перевірки окремим платіжним дорученням, тобто акт перевірки є обов'язковим для виконання документом без будь-яких додаткових окремих рішень. ОСОБА_6 перевірки № 18 від 21.02.2008 р. відповідачем у 10-ти денний термін оскарженим не був, то він вважається узгодженим (обов'язковим для виконання). У разі несплати визначеної актом перевірки суми вона стягується у судовому порядку. Тобто згідно Інструкції сам акт є достатньою підставою для вирішення питання у судовому порядку. Таким чином Відділення Фонду не зобов'язане та не може надати відповідачу рішення по зазначеному акту перевірки, адже в жодному нормативно-правовому акті не вказана його обов'язковість. На підставі викладеного, позивач просить суд позов прокурора задовольнити та стягнути з ОП В«ЗЕЗТЗВ» заборгованість по сплаті страхових внесків в сумі 32 320,69 грн.
Відповідач проти позову заперечив, надав суду письмові заперечення на позовну заяву, згідно яких відповідач зазначив наступне. Керуючись нормами Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатностіВ» , Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Порядку здійснення контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати страхувальниками страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, інших платежів до Фонду та цільовим використанням коштів, відповідач здійснює сплату страхових внесків відповідно до розміру, визначеному відносно основного виду діяльності підприємства та фактичних витрат на оплату праці найманих працівників за відповідний місяць. ОСОБА_5 з повідомленням № 0324, виданим Відділенням ВД Фонду ССНВВ у м. Токмаку Запорізької області страховий тариф для підприємства відповідача на 2006 та 2007 роки був встановлений у розмірі 2,92 %. Відповідно до повідомлення про взяття на облік № 23000324, виданим Відділенням ВД Фонду ССНВВ у м. Токмаку Запорізької області, страховий тариф для підприємства відповідача на 2008 рік був встановлений у розмірі 6,62 %. Перерахування страхових внесків відповідач здійснює в строки, встановлені діючим законодавством, що підтверджується відсутністю заборгованості по вказаним платежам. При проведенні перевірки підприємства відповідача позивач встановив, що по результатам за 2006 рік найбільш питому вагу в обсязі реалізованої продукції складало виробництво металевих конструкцій за КВЕД 28.11.0 (73,6 %). На підставі встановлених даних позивач дійшов висновку, що ОП В«ЗЕЗТЗВ» порушено норму сплати страхових внесків, у зв'язку із чим було донараховано 32 320,69 грн. заборгованості по страховим внескам. Відповідно до ОСОБА_5 перевірки № 18 від 21.02.2008 р. вказану суму було запропоновано сплатити у 10-и денний строк. Будь-якого рішення з приводу стягнення з ОП В«ЗЕЗТЗВ» заборгованості по страховим внескам позивачем не приймалося, що не давало відповідачу можливості оскаржити результати перевірки у встановленому законом порядку. Причиною донарахування страхових внесків, на думку відповідача, стало те, що ним помилково була надана інформація про вид діяльності підприємства, а саме КВЕД 28.11.0 -виробництво металевих конструкцій. Відповідач вважає, що діючим законодавством не передбачено перегляд встановлених тарифів на підставі акту перевірки, що було зроблено позивачем. За таких обставин, акт перевірки не може бути підставою для стягнення несплачених сум, а може бути лише підставою для прийняття відповідного рішення уповноваженою особою органу. З урахуванням викладеного, відповідач просить суд відмовити в позові прокурора.
Дослідивши матеріали та фактичні обставини справи, проаналізувавши норми законодавства, оцінивши надані сторонами і прокурором письмові докази у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі, з наступних підстав.
У відповідності до приписів ст. 6 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатностіВ» № 1105-ХІV від 23.09.1999 р., Орендне підприємство В«Запорізький експериментальний завод транспортних засобівВ» , м. Токмак Запорізької області -відповідач у справі -зареєстроване як платник страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за № НОМЕР_1.
ОСОБА_5 зі ст. 47 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатностіВ» страхувальник здійснює страхові внески у Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у порядку та терміни, що визначаються страховиком.
Страхові внески сплачуються страхувальниками-роботодавцями в день одержання коштів на оплату праці в установах банку. Підприємства, які здійснюють виплату заробітної плати на поточні рахунки фізичних осіб в установах банків, сплачують страхові внески до Фонду в день перерахування коштів на особі рахунки, а при проведенні оплати праці з готівкової виручки чи в натуральній формі платники стразових внесків не пізніше наступного дня після здійснення виплат подають до установи банку платіжне доручення не перерахування страхових внесків до Фонду.
Такий порядок передбачений пунктом 4.12 Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою Правління Фонду ССНВВ України № 36 від 12.07.2007 р. та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.08.2007 р. за № 867/14134, яка у відповідності до ст. 17 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатностіВ» має силу нормативно-правового акту.
У зв'язку із набранням чинності Закону України В«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхуванняВ» від 08.07.2010 р. № 12516-03/07.3/17-10 відповідно до постанови Правління Фонду ССНВВ України № 31 від 30.11.2010 р., зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17.12.2010 р. за № 2804-ІV, постанова Правління Фонду ССНВВ України № 36 від 12.07.2007 р. В«Про затвердження Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань УкраїниВ» втратила чинність.
Однак, відповідно до п. 2.1 постанови Правління Фонду ССНВВ України № 31 від 30.11.2010 р. стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, і контроль за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та надання страхувальниками за підсумками 2010 року розрахункової відомості про нарахування і перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду і відомості розподілу чисельності працівників, річного фактичного обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) за видами економічної діяльності здійснюються відповідно до Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою правління Фонду від 12.07.2007 р. № 36.
Зважаючи на викладене, вирішенні даного спору судом враховуються приписи вищезазначеної Інструкції, затвердженої постановою правління Фонду від 12.07.2007 р. № 36.
Відповідно до ст. 14 Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування № 16/98-ВР від 14.01.1998 р. Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві на виробництві та професійних захворювань України є органом, який здійснює керівництво та управління окремим видом загальнообов'язкового державного соціального страхування, проводить збір та акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням.
ОСОБА_5 зі ст. 18 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатностіВ» відділення у м. Токмаку Запорізької області є робочим органом виконавчої дирекції Фонду, одним з основних завдань якого є реалізація в регіоні державної політики в сфері страхування від нещасного випадку.
Підпунктом 4.29 пункту 4 Положення про Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві і професійних захворювань України у м. Токмаку Запорізької області, Відділення контролює своєчасність і повноту сплати страхувальниками страхових внесків.
Матеріалами справи встановлено, що в період з 21.02.2008 р. по 22.02.2008 р. уповноваженими особами позивача на підставі посвідчення № 18 від 21.02.2008 р. щодо відповідача була проведена перевірка правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві на виробництві та професійних захворювань України за період з 01.01.2004 р. по 31.12.2007 р., за результатами якої був складено ОСОБА_5 перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві на виробництві та професійних захворювань України № 18.
Як зазначив в ході судового вирішення спору позивач, підставою для проведення перевірки стало повідомлення відповідача про зміну основного виду діяльності.
На початок проведення перевірки розмір страхового тарифу ОП В«ЗЕЗТЗВ» становив 2,92 %, клас ризику 58, які були встановлені на підстав відомостей про види діяльності за КВЕД (34.24.0).
В ході проведення вказаної перевірки при дослідженні статистичної звітності відповідача форма № 1-підприємництво В«Звіт про основні показники діяльності підприємства за 2006 рікВ» виявлено, що протягом 2006 року відповідач здійснював свою діяльність у кількох галузях економіки, при цьому, найбільш питому вагу (74 %) в обсязі реалізованої продукції відповідач мав за видом діяльності 28.11.0 (виробництво металевих конструкцій). Таким чином, за результатами роботи у 2006 році відповідач змінив основний вид діяльності підприємства з КВЕД 34.20.0 на КВЕД 28.11.0, тому у 2007 році необхідно було змінити страховий тариф. В Державний реєстр відповідач вніс доповнення по КВЕД 28.11.0 лише 05.09.2007 р., про що свідчить довідка з ЄДРПОУ Відділу статистики в Оріхівському районі Головного управління статистики у Запорізькій області № 242, а до цього підприємство проводило діяльність по КВЕД 28.11.0 без підтвердження. Повідомлення про зміну виду діяльності до відділення Фонду відповідач надав лише в 2008 році, тому і зміни тарифу в реєстрі відділення внесені з 01.01.2008 р., про що винесено повідомлення. В результаті зміни виду діяльності страховий тариф змінився з 2,92 % , клас ризику 58 до 6,62 %, клас ризику 66.
Розміри страхових внесків визначаються статтями 1-3 Закону України В«Про страхові тарифи на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатностіВ» № 2272-ІІІ від 22.02.2001 р.
Під час проведення перевірки страховий тариф був перевірений згідно В«Порядку здійснення контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати страхувальниками страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві на виробництві та професійних захворювань УкраїниВ» , який затверджений постановою правління Фонду № 68 від 17.10.2003 р., на підставі статистичної звітності за формою № 1-підприємництво В«Звіт про основні показники діяльності підприємства за 2006 рікВ» , чим підтверджено, що основний вид діяльності за КВЕД 28.11.0 -виробництво металевих конструкцій -складає 74 % від загального обсягу діяльності підприємства. На підставі цих даних встановлено клас ризику 66, страховий тариф 6,62 %, який відповідачем повинен був застосовуватися з 2007 року.
За результатами проведеної перевірки встановлено, що за перевірений період з 01.01.2004 р. по 31.12.2007 р. на рахунок Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві на виробництві та професійних захворювань України відповідачем перераховано 53 041,76 грн. страхових внесків, тоді як належить до сплати відповідачем за цей період 86 735,82 грн. страхових внесків, з яких 2 491,36 грн. -сума страхових внесків, строк сплати яких не настав. Враховуючи виявлені факти порушення сплати страхових внесків, відповідачу було нараховано 1 117,99 грн. пені та донараховано страхових внесків на суму 31 202,70 грн., а всього 32 320,96 грн.
Як зазначено в ОСОБА_5 перевірки № 18 від 21.02.2008 р. донараховані кошти належить сплатити протягом 10 днів з моменту отримання акту перевірки.
Відповідач з ОСОБА_5 № 18 від 21.02.2008 р. перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві на виробництві та професійних захворювань України був ознайомлений, однак з висновками перевірки не погодився в повному обсязі, про що свідчать підписи уповноважених осіб відповідача і відбиток печатки підприємства.
В липні 2008 року ОП В«ЗЕЗТЗВ» звернувся до господарського суду Запорізької області з адміністративним позовом до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Токмаку Запорізької області з позовом про визнання недійсними висновків перевірки, що викладені в акті перевірки № 18 від 21.02.2008 р., однак ухвалою господарського суду Запорізької області від 18.07.2008 р. № 11-07/1317 судом відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі за вказаними позовними вимогами.
Ухвала господарського суду Запорізької області від 18.07.2008 р. № 11-07/1317 у встановленому законом порядку набула законної сили, відповідачем апеляційна скарга на вказану ухвалу не подавалася.
ОСОБА_5 ст. 45 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатностіВ» роботодавець зобов'язаний своєчасно та повністю сплачувати у встановленому порядку страхові внески до Фонду, і згідно зі ст. 52 цього ж Закону несе відповідальність за несвоєчасну сплату страхових внесків.
У відповідності до п. 5.1 Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої Постановою правління Фонду № 36 від 12.07.2007 р., не внесені страхувальниками у встановлений строк страхові внески до Фонду вважаються недоїмкою і стягуються у порядку. передбаченому законодавством, з нарахуванням пені. Пеня нараховується із сум недоїмки за кожний прострочений день і обчислюється. Виходячи із 120 відсотків річних облікової ставки НБУ, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки (без урахування штрафів) за весь строк.
В статті 55 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатностіВ» та п. 10 Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України закріплено, що спори щодо суми страхових внесків вирішуються в судовому порядку.
На момент вирішення спору в судову засіданні відповідач заборгованість по сплаті страхових внесків в сумі 32 320,69 грн. не погасив.
Заперечення відповідача щодо того, що акт перевірки не може бути підставою для стягнення несплачених сум, а може бути лише підставою для прийняття відповідного рішення уповноваженою особою органу, а тому відсутні підстави для стягнення в судовому порядку 32 320,69 грн. заборгованості по страховим внескам на підставі ОСОБА_5 № 18 від 21.02.2008 р. перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві на виробництві та професійних захворювань України, суд вважає хибними та необґрунтованими, виходячи з наступного.
Статтею 45 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатностіВ» передбачено, що роботодавець як страхувальник зобов'язаний інформувати робочий орган виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків про зміну технології робіт або виду діяльності підприємства для перевірки відповідної групи тарифів небезпеки; щорічно подавати робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків відомості про фактичний обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг).
ОСОБА_5 ст. 47 цього ж Закону страхові тарифи, диференційовані по групах галузей економіки (видах робіт) залежно від класу професійного ризику виробництва, встановлюються законом. Розмір страхового внеску залежить від класу професійного ризику виробництва, до якого віднесено підприємство. Розрахунок розміру страхового внеску для кожного підприємства проводиться Фондом соціального страхування від нещасний випадків відповідно до Порядку визначення страхових тарифів для підприємств, установ та організацій на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання.
Відповідно до п. 4.9 Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої Постановою правління Фонду № 36 від 12.07.2007 р., у разі коли робочий орган виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків не отримує відомості, необхідні для віднесення страхувальника до класу професійного ризику виробництва, або отримує їх несвоєчасно і не в повному обсязі, робочий орган виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві відносить страхувальника до класу професійного ризику виробництва за власною оцінкою.
Частиною 15 ст. 47 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатностіВ» встановлено, що органи Фонду соціального страхування від нещасних випадків мають право проводити в порядку, визначеному законодавством України, планові та позапланові виїзні перевірки фінансово-господарської діяльності суб'єктів підприємницької діяльності щодо сплати та цільового використання ними збору на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасних випадків.
Порядок проведення таких перевірок визначений розділом 8 В«Контроль за сплатою страхових внесків до Фонду і витрачанням його коштівВ» Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої Постановою правління Фонду № 36 від 12.07.2007 р.
Зокрема, відповідно до приписів вказаного розділу Інструкції робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюють контроль за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою перерахування та надходження страхових внесків, інших платежів до Фонду, а також за цільовим і правильним витрачанням його коштів. Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік. Позапланові перевірки здійснюються у разі реорганізації, зміни місцезнаходження або ліквідації підприємства, установи, організації, при знятті з обліку фізичної особи - підприємця або фізичної особи, яка не має статусу підприємця, у разі наявності в страхувальника недоїмки зі сплати страхових внесків та в інших випадках, передбачених законодавством.
ОСОБА_5 з п. 8.3 Інструкції страхувальники зобов'язані безперешкодно надавати тим посадовим особам чи вповноваженим особам робочих органів виконавчої дирекції Фонду, які проводять перевірку, потрібні для її проведення документи і виділяти для участі в перевірці свого представника. Керівники і відповідні службові особи під час перевірки зобов'язані давати письмові пояснення з питань, що перевіряються, виконувати вимоги осіб, які перевіряють, щодо усунення виявлених порушень.
На виявлені під час перевірки суми коштів, на які страхувальником не нараховано страхові внески, за актом перевірки страхові внески донараховуються із сумою пені, а до винних посадових осіб застосовуються санкції відповідно до законодавства. (пункт 8.4 Інструкції).
Пунктом 8.5 цієї ж Інструкції закріплено, що за результатами перевірки складається акт у двох примірниках і підписується особами, які проводили перевірку, та керівником і головним бухгалтером страхувальника і скріплюється печаткою страхувальника в разі її наявності. Один з примірників акта передається під розпис керівникові або головному бухгалтеру страхувальника, а в разі відмови керівника від підпису акта перевірки один примірник акта надсилається страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення адресату. В акті зазначаються: за який період проведено перевірку, які виявлено порушення в нарахуванні і сплаті страхових внесків та пені, обчисленні і виплаті допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю; відображаються суми додатково нарахованих страхових внесків і пені та суми витрат, які приймаються до заліку за рахунок внесків чи підлягають виплаті застрахованим особам додатково. За наявності заперечень чи зауважень щодо змісту акта перевірки з боку страхувальника його керівник або головний бухгалтер підписує акт із зауваженнями в письмовій формі, що подається для розгляду в установленому порядку органу, який проводив перевірку .
Суми донарахованих страхових внесків, пені та штрафів сплачуються до Фонду страхувальниками в десятиденний термін з дня складання акта перевірки окремим платіжним дорученням, у рядку призначення платежу вказуються дата перевірки, номер акта і період. Сума додатково нарахованих страхових внесків за матеріалами перевірки у разі їх несплати в установлений строк стягується у судовому порядку , якщо інше не передбачено законодавством. (п., п. 8.6, 8.7 Інструкції).
З системного аналізу наведених норм законодавства слідує, що акт перевірки щодо правильності нарахування, своєчасності і повноти перерахування та надходження страхових внесків, інших платежів до Фонду, а також цільового і правильного витрачання його коштів є обов'язковим для виконання страхувальником і винесення з цього приводу окремого рішення діючим законодавством не передбачено. При цьому, якщо протягом 10-ти денного терміну з дня складання акт перевірки керівництвом страхувальника не оскаржується, вважається що він є узгодженим, тобто обов'язковим для виконання. У разі несплати визначеної актом перевірки суми страхових внесків, вона стягується у судовому порядку і саме акт перевірки є достатньою підставою для вирішення питання в судовому порядку.
Відповідно до п. 10 Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за бажанням заінтересована особа може звернутися з питань розв'язання спору до спеціальної комісії при робочому органі виконавчої дирекції Фонду.
Відповідач не надав суду належних та допустимих доказів оскарження протягом 10-ти денного терміну від дня складення у встановленому законом порядку ОСОБА_5 № 18 від 21.02.2008 р. перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві на виробництві та професійних захворювань України.
Надане відповідачем до матеріалів справи разом з поясненнями (вх. № 09-06/5615 від 16.03.2011 р.) листування з Виконавчою дирекцією Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Токмаку Запорізької області (а.с. 84 - 99) не може вважатися діями відповідача спрямованими на оскарження ОСОБА_5 № 18 від 21.02.2008 р., оскільки у листуванні відповідачем ставиться питання про надання Фондом рішення за результатами проведення перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві на виробництві та професійних захворювань України, відображеними в ОСОБА_5 № 18 від 21.02.2008 р.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що ОСОБА_5 № 18 від 21.02.2008 р. перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві на виробництві та професійних захворювань України на час вирішення даної справи є чинним, вважається узгодженим відповідачем, є обов'язковим для виконання та є підставою для стягнення з відповідача 32 32,69 грн. заборгованості по донарахованим страховим внескам.
Крім того, при вирішенні даного спору судом враховується, при розгляді справи № 17/319/08-АП за позовом ОП В«ЗЕЗТЗВ» до відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Токмаку Запорізької області про визнання бездіяльності відповідача неправомірною і зобов'язання встановити страховий тариф суди першої і апеляційної інстанції дійшли висновку, що Фондом правомірно визначено розмір страхового внеску (страховий тариф) по заявленому ОП В«ЗЕЗТЗВ» основному виду діяльності, а саме за видом діяльності 28.11.0 (виробництво металевих конструкцій).
Також судом відхиляються доводи відповідача, що причиною донарахування страхових внесків за ОСОБА_5 № 18 від 21.02.2008 р. стало те, що ним помилково була надана інформація про вид діяльності підприємства, а саме КВЕД 28.11.0 -виробництво металевих конструкцій, оскільки такі доводи відповідачем не буди підтвердження жодними доказами.
Статтею 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Прокурор та позивачі надали всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог.
Доводи відповідача, в обґрунтування наданих ним заперечень, суд визнав хибними.
За таких обставинах, заявлені прокурором Оріхівського району Запорізької області в інтересах Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Токмаку Запорізької області вимоги про стягнення з Орендного підприємства В«Запорізький експериментальний завод транспортних засобівВ» 32 320,69 грн. заборгованості по сплаті донарахованих страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України суд визнає законними, обґрунтованими, підтвердженими зібраними в справі доказами і такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до приписів п. 4 ст. 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем -фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст., ст. 71, 72, 158, 161, 162, 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Орендного підприємства В«Запорізький експериментальний завод транспортних засобівВ» , (70530, смт. Комишуваха Оріхівського району Запорізької області, вул. Горького, 4, код ЄДРПОУ 05520046, р/р № 2600430101227 у філії Запорізького ОУ ВАТ В«Державний ощадний банк УкраїниВ» у м. Оріхів, МФО 313957) на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Токмаку, (71700, м. Токмак Запорізької області, вул. Революційна, 55, код ЄДРПОУ 25919885, р/р № 37170403900302 в ГУДКУ у Запорізькій області, МФО 813015) 32 320 (тридцять дві тисячі триста двадцять) грн. 69 коп. заборгованості по сплаті страхових внесків. Видати виконавчий документ.
Суддя Н.Г.Зінченко
Постанова в повному обсязі у відповідності до вимог ст. 160 КАС України оформлена і підписана В« 20В» квітня 2011 р.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2011 |
Оприлюднено | 09.08.2016 |
Номер документу | 59455050 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Зінченко Н.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні