Рішення
від 13.07.2016 по справі 922/1504/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" липня 2016 р.Справа № 922/1504/16

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Ольшанченка В.І.

при секретарі судового засідання Черновій В.О.

розглянувши справу

за позовом Харківської міської ради (м. Харків) до Товариства з обмеженою відповідальністю "-Богдан-" (м. Харків) про внесення змін до договору оренди землі, за участю представників:

позивача - гол. спеціаліста-юрисконсульта сектору судової роботи відділу з питань земельних відносин Юридичного департаменту ХМР ОСОБА_1 (довіреність №08-11/7783/2-15 від 30.12.2015 р.),

відповідача - ОСОБА_2 (довіреність від 03.06.2016 р.),

ВСТАНОВИВ:

Позивач просить прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 17.04.2006 р. №940667100029, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:

"ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі, зареєстрованого 17 квітня 2006 р. за №940667100029 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"

"____"


20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_3 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Богдан", найменування якого було змінено з Акціонерного товариства "Богдан", (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові", пункти 5, 9, 13, 14 договору оренди землі, зареєстрованого 17 квітня 2006 р. за №940667100029 змінити, доповнити пункт 2 словами та пункт 28 підпунктом д), і викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:01:018:0008.".

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №747 від 30.10.2013 становить 2206822 грн. (два мільйони двісті шість тисяч вісімсот двадцять дві гривні).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.В» .

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №776/14 від 20.11.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 123582,03 грн. (сто двадцять три тисячі п'ятсот вісімдесят дві гривні 03 копійки), або в місяць - 10298,50 грн. (десять тисяч двісті дев'яносто вісім гривень 50 копійок).".

"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:

а) зміни умов господарювання, передбачених договором;

б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

в) зміни нормативної грошової оцінки;

г) внаслідок інфляції - щорічно;

д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

е) в інших випадках, передбачених законом.".

"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства".

"28. д) в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.".

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 17 квітня 2006 р. за №940667100029 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Товариство з обмеженою відповідальністю

Харківської області "Богдан", найменування якого було змінено з

м. Харків, м-н Конституції, 7 Акціонерного товариства "Богдан"

код 04059243 61003, м. Харків, м-н Конституції, буд. 16

код 14110376

В особі міського голови В особі керівника


Г.А. ОСОБА_3
/ПІБ/".

/підпис/ /підпис/

Свої позовні вимоги обґрунтовує зміною нормативної оцінки землі.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 06.07.2016 р., зокрема, було замінено відповідача - АТ "Богдан" його правонаступником - ТОВ "-Богдан-" (61003, м. Харків, майдан Конституції, буд. 16. Код ЄДРПОУ 14110376), та розгляд справи було відкладено на 13.07.2016 р. о 12:30 год.

Позивач надав клопотання про долучення до матеріалів справи документів, що перелічені в ньому.

Розглянувши це клопотання, суд вважає за можливе задовольнити його.

На минулому судовому засіданні відповідач надав заяву про долучення до матеріалів справи документів, доданих до неї, розгляд якої було відкладено судом на наступне судове засідання.

Розглянувши цю заяву, суд вважає за можливе задовольнити її.

Відповідач надав письмові пояснення щодо обсягів правонаступництва, в яких вказав, що ТОВ "-Богдан-" є повним правонаступником майна, прав та обов'язків АТ "Богдан".

Відповідач у відзиві на позовну заяву, заперечує проти позовних вимог та просить відмовити позивачу у їх задоволенні в повному обсязі, посилаючись на те, що договором від 17.04.2006 р. сторони не передбачили зміну договору оренди земельної ділянки без згоди сторін у разі збільшення нормативної грошової оцінки землі.

Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.

Рішенням Харківської міської ради Харківської області XL сесії IV скликання від 28.09.2005 р. №170/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" АТ "Богдан" надано земельну ділянку на майдані ОСОБА_4, 20, в оренду загальною площею 0,0782 га (у тому числі ділянку 1 площею 0,0575 га в межах договора оренди земельної ділянки від 22.08.2003 р. №8845/03, та земельну ділянку 2 площею 0,0135 га та ділянку 3 площею 0,0072 га в межах акту встановлення меж земельної ділянки на місцевості від 27.07.2005 р. №1778/05 для будівництва об'єкту зі зміною його функціонального призначення під торговий комплекс, зі знесенням складської будівлі, до 31.12.2007 р. (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), та ділянки 1, 2 для подальшої експлуатації об'єкту до 31.12.2030 р.

На підставі вказаного рішення 17.04.2006 р. між Харківською міською радою Харківської області (орендодавець) та АТ "Богдан" (орендар) було укладено договір оренди землі (надалі - договір), за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, майдан ОСОБА_4, 20.

17.04.2006 р. договір був зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель за №940667100029.

Пунктом 2 договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0710 га.

Відповідно до п. 5 договору нормативно грошова оцінка земельної ділянки:

- на період будівництва згідно з довідкою №113/06 від 21.01.2006 р. становить 277032 грн.;

- на період експлуатації згідно з довідкою №114/06 від 21.01.2006 р. становить 1385158 грн.

Згідно з п. 8 договору, цей договір укладено строком: на період будівництва до 31.12.2007 р. (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації); на період експлуатації до 31.12.2030 р. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 9 вказаного договору сторони обумовили, що орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати в місяць на земельну ділянку становить:

- на період будівництва: 2006 рік: 868,73 грн.; з 2007 року: 1639,11 грн.;

- на період експлуатації: з 31.12.2007 року: 4963,48 грн.

У пункті 13 договору сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 14 зазначеного договору у разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України за кожний календарний день прострочення платежу. Пеня нараховується разом з заборгованістю.

Згідно з п. 28 договору орендодавець має право вимагати: а) використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; б) дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості грунтів, додержання стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів; в) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; г) своєчасного внесення орендної плати.

Пунктом 36 договору сторони визначили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Факт прийняття відповідачем в оренду вищевказаної земельної ділянки підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки від 17 квітня 2006 р.

За приписами ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України "Про оренду землі", право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України).

Згідно з положеннями статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Також, за підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до пунктів 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з пунктом 288.4, підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (в редакції на дату звернення ради з позовом до місцевого господарського суду), розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно з ст. 13 Закону України В«Про оцінку земельВ» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до ст. 15 цього Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно з ст. 18 Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Керуючись статтею 18 Закону України В«Про оцінку земліВ» , та враховуючи, що попередня вартість 1 кв. м. землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішень Харківської міської ради від 25.12.2007 р. №335/07 В«Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 р.В» , від 27.02.2008 р. №42/08 В«Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 р.", та була введена в дію з 01.03.2008 р.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Згідно з п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 р.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. №960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Порядок визначення ставки орендної плати за землі територіальної громади м. Харкова встановлено Положенням про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові, затвердженим рішенням сесії Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 41/08, із наступними змінами.

Згідно з п. 6.1 вказаного вище Положення, із наступними змінами, розмір орендної плати, встановлений договорами оренди, у тому числі договорами тимчасового користування на умовах оренди, укладеними до набрання чинності цього Положення, підлягає перерахунку.

Пунктом 6.4 Положення, це Положення застосовується при розрахунку розміру орендної плати при укладенні договорів оренди земельних ділянок на підставі рішень міської ради про надання земельних ділянок відповідним юридичним та фізичним особам в оренду:

а) прийнятих після набрання чинності цим Положенням;

б) прийнятих до набрання чинності цим Положенням.

Таким чином, оскільки спірний договір оренди землі був укладений у 2006 році, тобто до набрання чинності вищезазначеного Положення, то розмір орендної плати за цим договором підлягає перерахунку відповідно до тих ставок, які визначаються відповідно до цього Положення.

Не внесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов'язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади або місцевого самоврядування.

Таким чином, ставки орендної плати за землю, встановлені В«Положенням про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті ХарковіВ» , затверджений рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 р. №41/08 підлягають обов'язковому застосуванню при перерахунку розміру орендної плати за спірним договором оренди землі.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. №1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рокуВ» встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.В» вводиться в дію з 01.01.2014 р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Всі вищевказані рішення Харківської міської ради є діючими, в судовому чи адміністративному порядку не скасовані.

На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради Харківської області одержано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку; виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 р., одержано витяг №747 від 30.10.2013 р. (за №3811/08) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

На підставі вказаних документів Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого 17.04.2006 р. за №940667100029, який разом із листами-пропозиціями "Про зміну договору оренди земельної ділянки" №4924/0/225-13 від 13.12.2013 р. та "Про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки" №4928/0/225-13 від 13.12.2013 р. рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача.

Втім, у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію Харківської міської ради орендарем направлено не було, додаткову угоду відповідачем підписано не було, що й стало підставою для звернення Харківської міської ради до господарського суду Харківської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 17.04.2006 р. в судовому порядку, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди в редакції, зазначеній у позовній заяві.

На даний час, розмір орендної плати за землю, яку сплачує відповідач по зазначеному договору не відповідає положенням пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України та вищевказаним рішенням Харківської міської ради.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Згідно з ч. 2 ст. 792 Цивільного кодексу України, ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Положенням статті 2 Закону України В«Про оренду земліВ» передбачено, що відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст. 13 Закону України В«Про оренду земліВ» , договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Так, статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно з положеннями статті 1 Закону України В«Про оцінку земельВ» , нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Виходячи з абз. 5 статті 5 Закону України В«Про оцінку земельВ» , нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з ст. 18 Закону України В«Про оцінку земельВ» нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Підставами проведення оцінки земель, виходячи з положень статті 15 Закону України В«Про оцінку земельВ» є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Як передбачено статтею 20 Закону України В«Про оцінку земельВ» , дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з ст. 73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до ч. 2 ст. 648 ЦК України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

Згідно з ст. 626 ЦК України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.

Статтею 628 ЦК України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до ч. 3 статті 6 ЦК України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Частиною 1 статті 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно з ст. 30 Закону України "Про оренду землі" та п. 36 договору оренди землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Отже, зважаючи на наведені норми, вбачається, що підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

Відповідно до пункту 13 договору оренди землі від 17.04.2006 р., сторони при укладенні договору досягли згоди, що розмір орендної плати переглядається при зміні розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів.

Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, у зв'язку зі зміною зазначеним рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, виникли обставини, передбачені пунктом 13 цього договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати.

Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про внесення змін до договору щодо розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі в пункт 9 договору та зміни пункту 5 договору є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Крім того, суд також вважає такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги щодо доповнення пункту 2 договору відомостями щодо кадастрового номеру земельної ділянки, оскільки відповідно до статті 15 Закону України В«Про оренду земліВ» , в редакції змін, внесених Законом №3613-VI, така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною в постановах Вищого господарського суду України від 03.07.2014 р. у справі №922/533/14 та від 13.05.2015 р. у справі №922/5058/14.

Втім, суд дійшов висновку, про відмову в задоволенні позову в частині визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки щодо внесення змін в пункти 13, 14 та доповнення пункту 28 підпунктом д), виходячи з наступного.

Позивач, у наданій редакції додаткової угоди до договору оренди землі, просить суд викласти умови додаткової угоди в редакції, яка відрізняється від умов договору оренди, який укладено між сторонами, та є предметом даного судового провадження.

Ці пункти безпосередньо не стосуються зміни розміру орендної плати за договором у зв'язку зі зміною розміру нормативної оцінки землі, що відбулася.

Як зазначено в рішенні суду, законом передбачено можливість внесення змін до договору за згодою сторін, яке що інше не встановлено договором або законом; договір може бути змінено за рішенням суду у випадках, встановлених договором або законом.

Конституція України (ст. 19) встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Позивачем не надано доказів того, що необхідність внесення запропонованих змін в ці пункти визначена законодавством.

До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (ст. 6 ГК України).

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 ЦК України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору. Статтею 627 ЦК України (свобода договору) встановлено наступне. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.

При цьому позивачем не доведено, як саме співвідноситься зміна нормативно-грошової оцінки земельної ділянки з пунктами додаткової угоди до договору (за виключенням п. п. 2, 5 та 9 договору), які позивач просить суд визнати укладеними і чи є зміна нормативно-грошової оціни підставою для укладення додаткової угоди в новій редакції. Типова форма договору оренди, на яку посилається позивач, є відмінною від запропонованої позивачем редакції додаткової угоди, яку позивач просить суд визнати укладеною.

Відповідно до приписів частини другої статті 14 Цивільного кодексу України особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим для неї.

На цій підставі суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги в цій частині (в частині внесення змін до пунктів 13, 14 та доповнення пункту 28 підпунктом д) не обґрунтовані, не відповідають чинному законодавству і тому не підлягають задоволенню.

Згідно ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Виходячи з вищевикладеного, суд вважає позовні вимоги підлягаючими задоволенню частково.

Відповідно до ст. 49 ГПК України витрати по оплаті судового збору покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 6, 626, 628, 632, 648, 651, 792 ЦК України, ст.ст. 1, 2, 5, 13, 15, 18, 20, 21, 30 Закону України В«Про оцінку земельВ» , ст.ст. 59, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 33-35, 43, 49, 82-85 ГПК України,

ВИРІШИВ:

В позові відмовити частково.

Внести зміни до договору оренди землі, до договору оренди землі від 17.04.2006 р. за реєстраційним №940667100029, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:

"ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі, зареєстрованого 17 квітня 2006 р. за №940667100029 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"

"____"


20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_3 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Богдан", найменування якого було змінено з Акціонерного товариства "Богдан", (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові", пункти 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого 17 квітня 2006 р. за №940667100029 змінити, доповнити пункт 2 словами та викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:01:018:0008.".

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №747 від 30.10.2013 становить 2206822 грн. (два мільйони двісті шість тисяч вісімсот двадцять дві гривні).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.В» .

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №776/14 від 20.11.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 123582,03 грн. (сто двадцять три тисячі п'ятсот вісімдесят дві гривні 03 копійки), або в місяць - 10298,50 грн. (десять тисяч двісті дев'яносто вісім гривень 50 копійок).".

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 17 квітня 2006 р. за №940667100029 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Товариство з обмеженою відповідальністю

Харківської області "Богдан", найменування якого було змінено з

м. Харків, м-н Конституції, 7 Акціонерного товариства "Богдан"

код 04059243 61003, м. Харків, м-н Конституції, буд. 16

код 14110376

В особі міського голови В особі керівника


Г.А. ОСОБА_3
/ПІБ/".

/підпис/ /підпис/

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "-Богдан-" (61003, м. Харків, майдан Конституції, буд. 16. Код ЄДРПОУ 14110376) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, майдан Конституції, 7. Код ЄДРПОУ 04059243) судовий збір в сумі 689,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 18.07.2016 р.

Суддя ОСОБА_5

Дата ухвалення рішення13.07.2016
Оприлюднено09.08.2016
Номер документу59490110
СудочинствоГосподарське
Сутьвнесення змін до договору оренди землі

Судовий реєстр по справі —922/1504/16

Постанова від 03.10.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Білоусова Я.О.

Ухвала від 05.09.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Білоусова Я.О.

Рішення від 13.07.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ольшанченко В.І.

Ухвала від 06.07.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ольшанченко В.І.

Ухвала від 03.08.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Білоусова Я.О.

Ухвала від 15.06.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ольшанченко В.І.

Ухвала від 13.05.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ольшанченко В.І.

Ухвала від 06.06.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ольшанченко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні