Постанова
від 03.10.2016 по справі 922/1504/16
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" жовтня 2016 р. Справа № 922/1504/16

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Білоусова Я.О. , суддя

ОСОБА_1 , суддя Тарасова І. В.

за участю секретаря судового засідання Курченко В.О.

за участю представників:

позивача - ОСОБА_2 (довіреність №08-11/7783/2-15 від 30.12.2015р.),

відповідача - ОСОБА_3 (довіреність від 03.06.2016р.),

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх. №2110 Х/2) на рішення господарського суду Харківської області від 13.07.16р. у справі № 922/1504/16

за позовом Харківської міської ради, м.Харків,

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Богдан", м.Харків,

про внесення змін до договору оренди землі,

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 13.07.2016р. (суддя Ольшанченко В.І.) в позові відмовлено частково.

Внесено зміни до договору оренди землі від 17.04.2006р. за реєстраційним №940667100029, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:

"ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі, зареєстрованого 17 квітня 2006 р. за №940667100029 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"

"____"


20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_4 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Богдан", найменування якого було змінено з Акціонерного товариства "Богдан", (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові", пункти 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого 17 квітня 2006 р. за №940667100029 змінити, доповнити пункт 2 словами та викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:01:018:0008.".

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №747 від 30.10.2013 становить 2206822 грн. (два мільйони двісті шість тисяч вісімсот двадцять дві гривні).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.В» .

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №776/14 від 20.11.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 123582,03 грн. (сто двадцять три тисячі п'ятсот вісімдесят дві гривні 03 копійки), або в місяць - 10298,50 грн. (десять тисяч двісті дев'яносто вісім гривень 50 копійок).".

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 17 квітня 2006 р. за №940667100029 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Товариство з обмеженою відповідальністю

Харківської області "Богдан", найменування якого було змінено м. Харків, м-н Конституції, 7 з Акціонерного товариства "Богдан"

код 04059243 61003, м. Харків, м-н Конституції, буд. 16

код 14110376

В особі міського голови В особі керівника


Г.А. ОСОБА_4
/ПІБ/".

/підпис/ /підпис/

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "-Богдан-" (61003, м. Харків, майдан Конституції, буд. 16. Код ЄДРПОУ 14110376) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, майдан Конституції, 7. Код ЄДРПОУ 04059243) судовий збір в сумі 689,00 грн.

Відповідач з рішенням місцевого господарського суду не погодився та звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Скарга обґрунтована тим, що зважаючи на відсутність Порядку оформлення договорів оренди землі в м.Харкові, який би діяв стосовно договорів оренди укладених до 01.01.2013р., застосування рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 року №1269/13 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.» до спірних правовідносин оренди землі є неможливим.

Крім того, як зазначає відповідач, відповідно до витягу з ЄДР від 14.06.2016р. основним видом економічної діяльності ТОВ «Богдан» є надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, при здійсненні якого, згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, має застосовуватися коефіцієнт 2,5. Позивачем не надано доказів здійснення відповідачем даного виду діяльності саме на орендованій земельній ділянці, яку відповідно до п.15 договору оренди передано ТОВ «Богдан» для будівництва об'єкту.

Представник відповідача у судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги та просив суд її задовольнити.

Представник позивача у судовому засіданні та у відзиві на апеляційну скаргу (вх. №8698 від 05.09.2016р.) проти апеляційної скарги заперечував та просив суд апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні докази по справі, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила.

В травні 2016р. Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до АТ «Богдан» (правонаступник - ТОВ "-Богдан"), в якому просила прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 17.04.2006 р. №940667100029, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:

"ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі, зареєстрованого 17 квітня 2006 р. за №940667100029 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"

"____"


20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_4 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Богдан", найменування якого було змінено з Акціонерного товариства "Богдан", (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові", пункти 5, 9, 13, 14 договору оренди землі, зареєстрованого 17 квітня 2006 р. за №940667100029 змінити, доповнити пункт 2 словами та пункт 28 підпунктом д), і викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:01:018:0008.".

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №747 від 30.10.2013 становить 2206822 грн. (два мільйони двісті шість тисяч вісімсот двадцять дві гривні).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.В» .

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №776/14 від 20.11.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 123582,03 грн. (сто двадцять три тисячі п'ятсот вісімдесят дві гривні 03 копійки), або в місяць - 10298,50 грн. (десять тисяч двісті дев'яносто вісім гривень 50 копійок).".

"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:

а) зміни умов господарювання, передбачених договором;

б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

в) зміни нормативної грошової оцінки;

г) внаслідок інфляції - щорічно;

д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

е) в інших випадках, передбачених законом.".

"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства".

"28. д) в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.".

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 17 квітня 2006 р. за №940667100029 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Товариство з обмеженою відповідальністю

Харківської області "Богдан", найменування якого було змінено з

м. Харків, м-н Конституції, 7 Акціонерного товариства "Богдан"

код 04059243 61003, м. Харків, м-н Конституції, буд. 16

код 14110376

В особі міського голови В особі керівника


Г.А. ОСОБА_4
/ПІБ/".

/підпис/ /підпис/

Позов обґрунтовано тим, що рішенням Харківської міської ради Харківської області XL сесії IV скликання від 28.09.2005 р. №170/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" АТ "Богдан" надано земельну ділянку на майдані ОСОБА_5, 20, в оренду загальною площею 0,0782 га (у тому числі ділянку 1 площею 0,0575 га в межах договору оренди земельної ділянки від 22.08.2003р. №8845/03, земельну ділянку 2 площею 0,0135 га та ділянку 3 площею 0,0072 га в межах акту встановлення меж земельної ділянки на місцевості від 27.07.2005 р. №1778/05 для будівництва об'єкту зі зміною його функціонального призначення під торговий комплекс, зі знесенням складської будівлі, до 31.12.2007 р. (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), та ділянки 1, 2 для подальшої експлуатації об'єкту до 31.12.2030 р.

17.04.2006р. між Харківською міською радою Харківської області, орендодавцем, та АТ "Богдан", орендарем було укладено договір оренди землі, згідно з яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, майдан ОСОБА_5, 20.

17.04.2006р. договір був зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель за №940667100029.

Відповідно до п.2. договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0710 га.

Відповідно до п.5. договору нормативно грошова оцінка земельної ділянки:

- на період будівництва згідно з довідкою №113/06 від 21.01.2006р. становить 277032 грн.;

- на період експлуатації згідно з довідкою №114/06 від 21.01.2006р. становить 1385158 грн.

Відповідно до п.8. договору договір укладено строком: на період будівництва до 31.12.2007р. (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації); на період експлуатації до 31.12.2030р. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Відповідно до п.9 договору орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати в місяць на земельну ділянку становить:

- на період будівництва: 2006 рік: 868,73 грн.; з 2007 року: 1639,11 грн.;

- на період експлуатації: з 31.12.2007 року: 4963,48 грн.

Відповідно до п.13. договору розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п.14. договору у разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України за кожний календарний день прострочення платежу. Пеня нараховується разом з заборгованістю.

Відповідно до п.28. договору орендодавець має право вимагати: а) використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; б) дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості грунтів, додержання стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів; в) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; г) своєчасного внесення орендної плати.

Відповідно до п.36. договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. №960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Порядок визначення ставки орендної плати за землі територіальної громади м. Харкова встановлено Положенням про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові, затвердженим рішенням сесії Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 41/08, із наступними змінами.

Згідно з п.6.1. вказаного вище Положення, із наступними змінами, розмір орендної плати, встановлений договорами оренди, у тому числі договорами тимчасового користування на умовах оренди, укладеними до набрання чинності цього Положення, підлягає перерахунку.

Відповідно до п.6.4. Положення положення застосовується при розрахунку розміру орендної плати при укладенні договорів оренди земельних ділянок на підставі рішень міської ради про надання земельних ділянок відповідним юридичним та фізичним особам в оренду:

а) прийнятих після набрання чинності цим Положенням;

б) прийнятих до набрання чинності цим Положенням.

Таким чином, оскільки спірний договір оренди землі був укладений у 2006 році, тобто до набрання чинності вищезазначеного Положення, то розмір орендної плати за цим договором підлягає перерахунку відповідно до тих ставок, які визначаються відповідно до цього Положення.

Невнесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов'язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади або місцевого самоврядування.

Таким чином, ставки орендної плати за землю, встановлені В«Положенням про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті ХарковіВ» , затверджений рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008р. №41/08 підлягають обов'язковому застосуванню при перерахунку розміру орендної плати за спірним договором оренди землі.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рокуВ» встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.В» вводиться в дію з 01.01.2014 р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Всі вищевказані рішення Харківської міської ради є діючими, в судовому чи адміністративному порядку не скасовані.

На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради Харківської області одержано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку; виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013р., одержано витяг №747 від 30.10.2013 р. (за №3811/08) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

На підставі вказаних документів Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого 17.04.2006р. за №940667100029, який разом із листами-пропозиціями "Про зміну договору оренди земельної ділянки" №4924/0/225-13 від 13.12.2013р. та "Про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки" №4928/0/225-13 від 13.12.2013р. рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача.

Однак, відповідь на лист-пропозицію Харківської міської ради орендарем направлено не було, додаткову угоду відповідачем підписано не було, що й стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.

Відповідач у відзиві на позовну заяву проти позовних вимог заперечував та просив відмовити позивачу у їх задоволенні в повному обсязі, посилаючись на те, що договором від 17.04.2006р. сторони не передбачили зміну договору оренди земельної ділянки без згоди сторін у разі збільшення нормативної грошової оцінки землі.

Колегія суддів дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, правильність застосування місцевим господарським судом норм процесуального та матеріального права приходить до висновку про відмову у задоволенні апеляційної скарги виходячи з наступного.

Відповідно до ст.30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з частинами першою, другою ст.651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин першої, другої ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до пунктів 288.1, 288.4 ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Орендна плата за землю відповідно до ст.21 Закону України "Про оренду землі" - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 289.1 ст.289 Податкового кодексу України і частини першої ст.13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому пунктами 34, 35 частини першої ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесено вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Положеннями ст.144 Конституції України та ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Як передбачено статтею 20 Закону України В«Про оцінку земельВ» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно зі ст. 73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.

Пунктом 1.1. цього рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 кв.м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007р. №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішення Харківської міської ради від 27.02.2008р. № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено у п.2 та п.3, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Колегія суддів зазначає, що рішення Харківської міської ради, яким змінено нормативну грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати, є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, а, відтак воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Зазначена правова позиція викладена і в постанові Верховного Суду України від 02.03.2016р. у справі №922/538/14.

За приписами статті 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 №445/2011, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

За частиною 6 пункту 4 зазначеного Положення Держземагентство відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та надає інші адміністративні послуги відповідно до законодавства.

Разом з тим наведене вище законодавство не надає витягам з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок статусу правових актів, що потребують скасування та визнання недійсними у судовому порядку, таким чином, за наявності відповідних заперечень сторони про необґрунтованість наведених у цих витягах з технічної документації даних нормативну грошову оцінку земельних ділянок ці дані можуть бути перевірені судом.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів, передбачений Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 №388/1226.

Пунктом 3.3 даного Порядку визначено формулу, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів.

При цьому, вказана оцінка залежить, зокрема, і від коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).

Розрахунок нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки та витяг № 747 від 30.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки підготовлені управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області.

Визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводиться на підставі Методики № 213 та розробленого відповідно до неї Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.

Наказом Держкомзему України від 23.07.2010 № 548 «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.11.2010р. за № 1011/18306, визначено класифікацію видів цільового призначення земель в межах категорій, встановлених статтею 19 Земельного кодексу України.

Класифікація визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об'єктів.

Статтею 19 Земельного кодексу України встановлено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення; є) землі лісогосподарського призначення;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до ч.5 ст. 20 Земельного кодексу України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Відповідно до п.3.5 Порядку № 18/15/21/11 віднесення земель до категорії земель за використанням провадиться у відповідності із Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998р. № 377, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.12.1998р. за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Відповідно до додатку 3 Інструкції № 377 до видів економічної діяльності, яка проводиться на землях комерційного використання відноситься здавання під найм нерухомості (секція К).

Як вбачається із Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідача ТОВ «Богдан» займається такими видами діяльності:

Код КВЕД 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту;

Код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;

Код КВЕД 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна;

Код КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна;

Код КВЕД 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування.

На підставі даних органів статистики про основний вид економічної діяльності юридичної особи, визначений на підставі даних державних статистичних спостережень відповідно до статистичної методології за підсумками діяльності за рік, основним видом діяльності ТОВ «Богдан» є надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (код КВЕД 68.20) (а.с.207-212).

За таких обставин, посилання відповідача на те, що позивачем не надано доказів здійснення відповідачем даного виду діяльності саме на орендованій земельній ділянці, яку відповідно до п.15 договору оренди передано ТОВ «Богдан» для будівництва об'єкту, є необґрунтованими.

Відповідно до п.1, п.16 договору оренди землі від 17.04.2006р. орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м.Харкові, майдан ОСОБА_5,20.

Відповідно до п.15 договору оренди землі від 15.04.2006р. земельна ділянка передається в оренду для будівництва об'єкту зі зміною його функціонального призначення під торговельний комплекс, зі знесенням складської будівлі (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для подальшої експлуатації об'єкту.

Відповідно до довідки про розмір орендної плати за користування земельною ділянкою №114/06 від 21.01.2006р. функціональне використання земельної ділянки - землі комерційного використання, коефіцієнт Кф 2,5 .

Відповідно до витягу №747 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2013р., наданого управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області, функціональне використання землі - землі комерційного використання, коефіцієнт Кф 2,5 . (а.с.198).

За таких обставин, посилання відповідача на те, що було змінено функціональне використання земельної ділянки не приймається колегією суддів до уваги.

Крім того, п.8. договору чітко визначені строки укладення договору, а саме: на період будівництва до 31.12.2007р. (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації); на період експлуатації до 31.12.2030р.

Відповідно до п.13. договору оренди землі від 17.04.2006р. розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

Тобто, оскільки сторонами в договорі від 17.04.2006р. зазначені можливості перегляду розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Така правова позиція викладена і в постановах Верховного Суду України у справі №5009/3430/12 від 03.12.2013р., у справі №5017/781/2012 від 20.08.2013р.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог Харківської міської ради щодо розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі в пункт 9 договору та зміни пункту 5 договору.

Крім того, з урахуванням приписів ст. 15 Закону України В«Про оренду земліВ» така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру земельної ділянки, тому позовна вимога щодо доповнення пункту 2 договору відомостями щодо кадастрового номеру земельної ділянки, є обґрунтованою та правомірно задоволена судом першої інстанції.

Щодо позовних вимог в частині визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки щодо внесення змін в пункти 13, 14 та доповнення пункту 28 підпунктом д), колегія суддів зазначає наступне.

Позивач, у наданій редакції додаткової угоди до договору оренди землі, просив викласти умови додаткової угоди в редакції, яка відрізняється від умов договору оренди, який укладено між сторонами, та є предметом даного судового провадження.

Законом передбачено можливість внесення змін до договору за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; договір може бути змінено за рішенням суду у випадках, встановлених договором або законом.

Однак, як вірно зазначено судом першої інстанції, ці пункти безпосередньо не стосуються зміни розміру орендної плати за договором у зв'язку зі зміною розміру нормативної оцінки землі, що відбулася, а позивачем не надано доказів того, що необхідність внесення запропонованих змін в ці пункти визначена законодавством та не доведено, як саме співвідноситься зміна нормативно-грошової оцінки земельної ділянки з пунктами додаткової угоди до договору (за виключенням п. п. 2, 5 та 9 договору), які позивач просив суд визнати укладеними і чи є зміна нормативно-грошової оціни підставою для укладення додаткової угоди в новій редакції. Типова форма договору оренди, на яку посилається позивач, є відмінною від запропонованої позивачем редакції додаткової угоди, яку позивач просив суд визнати укладеною.

Відповідно до приписів частини другої статті 14 Цивільного кодексу України особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим для неї.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги в цій частині є необґрунтованими, та правомірно не задоволені місцевим господарським судом.

Згідно положень ч.3 ст.653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Відповідно до статті 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідно до статті 43 Господарського процесуального кодексу України Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга є необґрунтованою і не може бути підставою для скасування оскаржуваного рішення по даній справі, тому рішення господарського суду Харківської області від 13.07.16р. у справі № 922/1504/16 слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Керуючись статтями 91, 99, 101, 102, п.1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Богдан" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 13.07.16р. у справі № 922/1504/16 залишити без змін.

Повний текст постанови складено 06.10.2016р.

Головуючий суддя Білоусова Я.О.

Суддя Крестьянінов О.О.

Суддя Тарасова І. В.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.10.2016
Оприлюднено11.10.2016
Номер документу61848666
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1504/16

Постанова від 03.10.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Білоусова Я.О.

Ухвала від 05.09.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Білоусова Я.О.

Рішення від 13.07.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ольшанченко В.І.

Ухвала від 06.07.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ольшанченко В.І.

Ухвала від 03.08.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Білоусова Я.О.

Ухвала від 15.06.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ольшанченко В.І.

Ухвала від 13.05.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ольшанченко В.І.

Ухвала від 06.06.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ольшанченко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні