Рішення
від 01.08.2016 по справі 922/1529/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" серпня 2016 р.Справа № 922/1529/16

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Денисюк Т.С.

при секретарі судового засідання Цірук О.М.

розглянувши справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Харківської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів, м. Харків про внесення змін до договору оренди землі за участю :

Представник позивача - ОСОБА_1 довіреність №08-11/7797/2-15 від 30.12.2015 року;

Представник відповідача - ОСОБА_2 довіреність №142 від 01.06.2016 року;

ВСТАНОВИВ:

Позивач - Харківська міська рада звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до відповідача - Харківської обласної організації всеукраїнської спілки автомобілістів про внесення змін до Договору оренди землі від 21.12.2005 року № 85246/05, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного Договору оренди землі, у редакції, яка додається. Також позивач просить суд стягнути з відповідача витрати по сплаті судового збору в розмірі 1378,00 грн..

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року, рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та рішенням №960/12, яким затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, змінюється базова вартість 1 кв.м. земель м. Харкова та запроваджується новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 18.05.2016 року було прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі та призначено її розгляд у відкритому судовому засіданні на 21 червня 2016 року.

Ухвалою суду від 21.06.2016 року розгляд справи було відкладено на 12 липня 2016 року.

З метою забезпечення можливості подання сторонами додаткових документів та доказів по справі, які мають суттєве значення для повного та об'єктивного дослідження фактичних обставин спору, в судовому засіданні 12.07.2016 року було оголошено перерву до 18 липня 2016 року на підставі ч. 3 ст. 77 ГПК України.

Ухвалою суду від 18.07.2016 року строк розгляду справи №922/1529/16 було продовжено на 15 днів, розгляд справи відкладено на 01 серпня 2016 року.

01 серпня 2016 року представник відповідача надав до суду заяву (вх.№25248) про долучення до матеріалів справи додаткових доказів в обгрунтування своєї правової позиції.

Надані документи були досліджені та долучені судом до матеріалів справи.

Представник позивача, який брав участь в судовому засіданні 01.08.2016 року, підтримав позовні вимоги, просив суд позов задовольнити.

Представник відповідача проти позовних вимог заперечував повністю, просив в задоволенні позову відмовити. В обґрунтування своїх заперечень відповідач посилається на те, що у зв'язку з тим, що Харківська обласна організація Всеукраїнської спілки автомобілістів не має можливості сплачувати орендну плату за земельну ділянку площею 7447 кв.м. по пр.Маршала Жукова в сумі 24332,89 грн. в місяць, керівництвом ХОО ВСА прийняте попередне рішення про ліквідацію цієї автостоянки.

Для проведення у встановленому законом порядку процедури ліквідації даного обєкту, звільнення працівників автостоянки, потрібен певний час, а тому відповідач не буде укладати додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки, а планує звільнити земельну ділянку і передати її в запас земель м. Харкова в строк до 21 липня 2017 року.

Приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, закріплені п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, ст. 4-3 та ст. 33 ГПК України, суд вважає, що господарським судом в межах наданих йому повноважень сторонам створені усі належні умови для надання доказів у справі та є підстави для розгляду справи за наявними у справі матеріалами.

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, всебічно та повно дослідивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить: здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.

Згідно з п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Отже, земельна ділянка за адресою: м. Харків, пр.Маршала Жукова, знаходиться у віданні Харківської міської ради.

На підставі рішення Харківської міської ради від 28.09.2005 року № 170/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації обєктів" між Харківською міською радою (Орендодавець) та Харківською обласною організацією всеукраїнської спілки автомобілістів (Орендар) було укладено Договір оренди землі від 21.12.2005 року за реєстраційним номером №85246/05, відповідно до умов якого Орендодавець а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, землі транспорту, яка знаходиться м. Харків, пр. Маршала Жукова.

Відповідно до п. 2. Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,7447 га, у тому числі: ріллі -га, багаторічних насаджень - га, сіножатей - га, пасовищ - га, лісів - га, під забудовою 0,0078 га, інших угідь 0,7369 га.

Пунктом 5. Договору передбачено нормативно грошову оцінку:

- на період будівництва згідно з довідкою № 2994/04 від 14.12.2004 року становить 1753005 гривень (один мільйон сімсот п'ятдесят три тисячі п'ять гривень);

- на період експлуатації згідно з довідкою № 2945/04 від 14.12.2004 року становить 2804808 гривень (два мільйони вісімсот чотири тисячі вісімсот вісім гривень);

Договір укладено на період будівництва до 01.04.2007 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації); на період експлуатації до 01.04.2029 року. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк (п. 8. Договору).

Згідно п. 9. Договору орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківський області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:

- на період будівництва: 43,83 гривень (сорок три гривні вісімдесят три копійки);

- на період експлуатації: з 01.04.2007 року: 70,12 гривень (сімдесят гривень дванадцять копійок).

Відповідно до пункту 13. Договору, розмір орендної плати переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршання стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

У відповідності до п. 36. Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Суд зазначає, що загальні умови укладення договорів визначені статтею 179 Господарського кодексу України, частиною 3 якої, зокрема, передбачено, що укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, у випадку, якщо існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладання договору для певних категорій суб'єктів господарювання.

Згідно ст. 792 Цивільного кодексу України, за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Статтею 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

У відповідності до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

З урахуванням наведених положень чинного законодавства України, суд приходить до висновку про те, що взаємовідносини між позивачем та відповідачем щодо оренди землі врегульовані відповідним господарським договором - договором оренди, зареєстрованим в державному реєстрі. При цьому, укладення цього договору є обов'язковим у разі використання відповідачем земельної ділянки за адресою: м. Харків, пр. Маршала Жукова, в силу наведених вище приписів чинного законодавства.

Згідно ст. 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

У відповідності до ст. 649 Цивільного кодексу України, розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ч. 3, 4 ст. 188 ГК України).

Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Таким чином, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до тексту спірної додаткової угоди, позивач просить внести зміни до п. 2 до Договору оренди землі від 21.12.2005 року за реєстраційним номером 85246/05, доповнивши його наступним реченням: "Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:07:001:0034."

Згідно з приписом статті 15 Закону України "Про оренду землі", в редакції змін, внесених Законом № 3613-VІ, така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки. В матеріалах справи знаходиться Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №15 (а.с. 26) та план земельної ділянки (а.с. 19), в яких зазначений кадастровий номер спірної земельної ділянки, а саме 6310138500:07:001:0034.

Враховуючи викладене, вимога щодо доповнення п. 2 Договору оренди землі, визнається судом правомірною та такою, що підлягає задоволенню.

Щодо внесення змін до п. 5 спірного Договору оренди землі, в якому зазначений розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, суд зазначає наступне.

Згідно ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території.

Відповідно до ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування", акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, станом на 01.01.2013 року.

Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 року №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю, відповідно до вимог чинного законодавства.

Враховуючи вищезазначені рішення Харківської міської ради, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням на адресу відповідача направлено проект додаткової угоди до Договору оренди землі від 21.12.2005 року за №85246/05, разом із листом-пропозицією № 814/0/225-15від 26.11.2015 року (а.с. 29).

Відповідач, в свою чергу надав відповідь, в якій пропозицію позивача відхилив та зазначив, що у зв'язку з тим, що відповідач не має можливості сплачувати орендну плату за користування земельною ділянкою в розмірі 24 332,89 грн. щомісячно, керівництвом ХОО ВСА прийняте попередне рішення про ліквідацію цієї автостоянки.

Як вбачається з матеріалів справи, Харківська обласна організація всеукраїнської спілки автомобілістів звернулась до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради з листом (вих.№151 від 21.07.2016 року) щодо розірвання Договору оренди землі від 21.12.2005 року за №85246/05.

Департаментом земельних відносин було розглянуто лист Всеукраїнської мпілки автомобілістів Харківської обласної ради № 151 від 21.07.2016 року (вх. 2539/0/224-16 від 21.07.2016 року) щодо припинення дії Договору оренди землі реєстраційний номер 85246/05 від 21.12.2005 року по пр. Маршала Жукова, та за результатами розгляду повідомлено (лист від 29.07.2016 року), що відповідно до Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 року № 960/12, Департаментом земельних відносин підготовлено проект угоди про розірвання договору оренди землі вищевказаної земельної ділянки, яка проходить відповідну процедуру погодження.

Таким чином, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про необґрунтованість заперечень відповідача через те, що проект угоди про розірвання Договору оренди землі реєстраційний номер 85246/05 від 21.12.2005 року за своєю правовою природою ще не є правочином, який створює юридичні наслідки, тобто на час винесення рішення, сторони не надали належних та допустимих доказів розірвання Договору оренди землі реєстраційний номер 85246/05 від 21.12.2005 року.

Додаткову угоду до Договору оренди землі між сторонами також не підписано.

Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року за №1269/13 (далі - Порядок), зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.

Згідно ч.1 ст.20 Закону України "Про оцінку землі", за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів (ст.23 ЗУ "Про оцінку землі").

Суд наголошує, що рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 був затверджений "Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013". В матеріалах справи є Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №15 від 29.12.2014 року (арк.с. 26), складений Головним Управлінням держземагентсва у м. Харкові Харківської області, до завдань якого входить, зокрема, забезпечення науково-експертного, аналітичного, інформаційного та методичного проведення землевпорядних, землеоціночних робіт.

У зазначеному Витязі були враховані коефіцієнт Км2 для спірної земельної ділянки та значення коефіцієнту Км3 для зон впливу локальних факторів, затверджені рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13. Зазначене рішення не скасоване та, станом на час розгляду справи, є чинним.

Таким чином, беручи до уваги чинність рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13, на підставі якого був зроблений Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №15, суд вважає доведеним розмір Кф земельної ділянки за адресою: м. Харків, пр. Маршала Жукова.

Отже, беручи до уваги припис п. 3.1 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року, в якому зазначено, що зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі, вимога про внесення змін до п. 5 спірного Договору в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки землі є законною, обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Щодо вимоги про внесення змін до Договору оренди землі в частині розміру орендної плати (пункт 9), суд зазначає наступне.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі", однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Пунктом 13 договору оренди землі сторони обумовили, що розмір орендної плати переглядається у тому числі "в інших випадках, передбачених законом".

Відповідно до пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно із п. 2.1., п. 2.2. Порядку, Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року за №1209/13, здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Як вже було зазначено, рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова в сумі 291,18 грн.

Рішенням сесії Харківської міської від 27.02.2008 року № 41/08 затверджені "Положенням про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові", в яких визначені порядок та формула розрахунку орендної плати.

Позивачем був наданий розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.13 року № 338/15 (а.с. 25), який був складений у відповідності до Рішення сесії Харківської міської від 27.02.2008 року № 41/08 та, відповідно до якого, розмір орендної плати спірної земельної ділянки становить 3% від нормативної грошової оцінки.

Враховуючи викладене, беручи до уваги те, що укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.

Аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд України, яка викладена в його Постановах від 06.12.2010 року № 2-1/10068-2008 та від 27.12.2010 р. № 27/15-10, про те, що законодавча зміна розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору оренди землі. А згідно з ст. 111-28 Господарського процесуального кодексу України, суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного суду України.

Отже, вимога про внесення змін до п. 9 спірного договору щодо розміру орендної плати є законною, обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Таким чином, абзац 2 пункту 9 має бути викладений в наступній редакції: "Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 338/15 від 10.02.2015 на рік становить 3% від її нормативної грошової оцінки і складає 291994,64 грн. (двісті дев"яносто одна тисяча дев"ятсот дев"яносто чотири гривні 64 копійки), або в місяць - 24442,89 грн. (двадцять чотири тисячі чотириста сорок дві гривні 89 копійок)."

Пунктом 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011, № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Так, доказів скасування в судовому порядку рішень Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13, від 25.09.2013 року №1269/13 та від 29.12.2012 року №960/12 суду не надано.

В матеріалах справи наявний лист Департаменту земельних відносин №8145/0/225-15 від 26.11.2015 року, якими відповідача було повідомлено про обов'язковість укладення додаткової угоди щодо приведення у відповідність розміру орендної плати.

Крім того, суд зазначає, що в матеріалах справи наявний Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №15 (а.с. 26); розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013 р. № 338/15 (а.с. 25), який додавався до листа №8143/0/225-15 від 26.11.2015 року та, відповідно до якого, розмір орендної плати в місяць за оренду земельної ділянки площею 7447 кв.м за адресою: м. Харків, пр. Маршала Жукова, становить 24332,89 грн.

За таких підстав, відповідачу було відомо про необхідність укладення додаткової угоди щодо приведення у відповідність розміру орендної плати.

Оскільки, відповідно до частини першої статті 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі, у разі зміни ставок орендної плати за землю, та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного вказаною нормою зазначеного Кодексу. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Враховуючи встановлені обставини, суд вважає доведеним наявність у позивача права вимагати від відповідача приведення договору оренди землі у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача.

Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги про внесення змін до Договору оренди землі від 21.12.2005 року № 85246/05 в частині доповнення п. 2 та внесення змін до п. 5 та п. 9 Договору, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного Договору є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Суд зазначає, що згідно з ч. 3 ст. 653 ЦК України та ч. 5 ст. 188 Господарського кодексу України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору у розмірі 1378,00 грн. відшкодовуються за рахунок відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 Земельного кодексу України, п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 179, 187, 284 Господарського кодексу України, ст.ст. 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 13, 15, 18 Закону України "Про оцінку землі", ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", керуючись ст.ст. 1, 4, 4-3, 12, 33, 43, 47, 49, 82-85 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 21.12.2005 № 85246/05 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі, зареєстрованого "21" грудня 2005 року за №85246/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"

"___"


20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради ОСОБА_3, який діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" і розпорядження міського голови від 11.11.2015 №1784/2к з одного боку та ХАРКІВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ СПІЛКИ АВТОМОБІЛІСТІВ (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" листа Державного агентства земельних ресурсів України від 14.01.2015 №6-28-0.22-215/2-15 пункти 5 та 9, договору оренди землі, зареєстрованого "21" грудня 2005 року за № 85246/05 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:07:001:0034."

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 15 від 29.12.2014 становить 7792758 грн.(сім мільйонів сімсот дев'яносто дві тисячі сімсот п'ятдесят вісм гривень), а з урахуванням коефіцієнту індексації за 2014 рік складає 9733155 грн. (дев'ять мільйонів сімсот тридцять три тисячі сто п'ятдесят п'ять гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 338/15 від 10.02.2015 на рік становить 3% від її нормативної грошової оцінки і складає 291994,64 грн. (двісті дев'яносто одна тисяча дев'ятсот дев'яносто чотири гривні 64 копійки), або в місяць - 24442,59 грн. (двадцять чотири тисячі чотириста сорок дві гривні 89 копійок)."

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі "21" грудня 2005 року за № 85246/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада ХАРКІВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ

Харківської області ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ СПІЛКИ АВТОМОБІЛІСТІВ

м. Харків, м-н Конституції, 7 61110, м. Харків

пров. 2-й. Істомінський буд.22-а

код 04059243 код 05508915

В особі виконуючого В особі керівника

повноваження

Харківського міського голови,


секретаря міської ради /підпис/


О.М. ОСОБА_3

/підпис/

3. Стягнути з Харківської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів (код ЄДРПОУ 05508915, адреса: 61110, м. Харків, пров. 2-й. Істомінський, буд. 22-А) на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, адреса: 61003, м.Харків, майдан Конституції, 7, одержувач Харківська міська рада, р/р 35417005032986, ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО Банку 851011) витрати по сплаті судового збору в сумі 1378,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 08.08.2016 р.

Суддя ОСОБА_4

Справа №922/1529/16.

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення01.08.2016
Оприлюднено12.08.2016
Номер документу59545927
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1529/16

Постанова від 22.09.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пелипенко Н.М.

Ухвала від 18.08.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пелипенко Н.М.

Рішення від 01.08.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Денисюк Т.С.

Ухвала від 18.07.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Денисюк Т.С.

Ухвала від 21.06.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Денисюк Т.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні