ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 серпня 2016 року Справа № 803/1051/16
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Плахтій Н.Б.,
при секретарі Головатій І.В.,
за участю представника відповідача Щебета П.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «НІМБ-7» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра України) звернулася з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «НІМБ-7» (далі - відповідач, ТзОВ «НІМБ-7») про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4168 від 28.12.2006 року.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що ТзОВ «НІМБ-7» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4168 від 28.12.2006 року з метою видобування піску. Відповідно до матеріалів, які надійшли з Рожищенської районної ради 19.01.2016 року, повідомлено позивача, що за результатами перевірки Державної інспекції сільського господарства у Волинській області виявлено ряд порушень при розробці відповідачем першої черги кар'єру, зокрема, самовільне відхилення від проекту землеустрою, самовільне зайняття земельних ділянок і зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу. Держгеонадра України своїм наказом від 18.02.2016 року №65 зупинила дію спеціального дозволу та надала товаристу 30-денний термін для усунення порушень, на що відповідь не отримала. Листом від 28.04.2016 року №8000/13/14-16 позивач запропонував товариству надати у 15-денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, на що відповіді також не отримав. Відтак, оскільки ТзОВ «НІМБ-7» порушено норми законодавства у сфері надрокористування та не усунено їх, а тому, на думку позивача, наявні законодавчо передбачені підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2006 року №4168.
Представник позивача в судове засідання не прибув, подав клопотання про розгляд справи за його відсутності в порядку письмового провадження (а.с.48).
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги Держгеонадра України не визнав, просив відмовити в їх задоволенні, посилаючись на те, що у 2013 році була проведена перевірка та виявлено порушення, за які було сплачено штраф. Товариство фактично не здійснює свою діяльністю у зв'язку зі скуртним матеріальним становищем, а тому роботи по розробці надр призупинені. Повідомлень від відповідача щодо попередження про припинення права користування надрами товариство не отримувало.
Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов слід задовольнити з огляду на наступне.
Судом встановлено, що ТзОВ «НІМБ-7» отримало спеціальний дозвіл на користування надрами від 28.12.2006 року №4168 з метою видобування піску Крижівського родовища в якості сировини придатної для виробництва важких і щільних силікатних бетонів та дорожнього будівництва (а.с.11).
Відповідно до угоди від 29.12.2006 року Міністерство охорони навколишнього природного середовища України надало відповідачу право на користування надрами з метою видобування будівельного піску Крижівського родовища (а.с.12-15).
ТзОВ «НІМБ-7» затверджено програму по видобуванню будівельного піску Крижівського родовища (а.с.16).
Державною інспекцією сільського господарства у Волинській області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства ТзОВ «НІМБ-7». Актом перевірки від 19.09.2013 року №000624 встановлено порушення, а саме: самовільне відхилення від проекту землеустрою, самовільне зайняття земельних ділянок і зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу (а.с.42).
До Держгеонадра України надійшов лист від Рожищенської районної радої Волинської області від 11.01.2016 року №2/03-14/2-16, яким надіслано копії рішення Рожищенської райради від 22.12.2015 року №3/7 та звернення депутатів даної ради щодо припинення права користування надрами ТзОВ «НІМБ-7» (а.с.7-10).
Відповідачем прийнято наказ від 18.02.2016 року №65 щодо анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень (а.с.17). Відповідно до додатку №2 до даного наказу згідно з пунктом 5, 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615) зупинено дію дозволу від 28.12.2006 року №4168 (а.с.18).
Держгеонадра України листом 22.02.2016 року №2646/13/14-16 повідомила ТзОВ «НІМБ-7» про зупинення дії спеціального дозволу від 28.12.2006 року №4168 та надала відповідачу 30-денний строк для усунення виявлених порушень (а.с.19). Відповідь від товариства не надходила.
Позивач листом від 28.04.2016 року №8000/13/14-16 запропонував відповідачу надати у 15 денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами Крижівського родовища (а.с.20), на що відповідь від товариства не надходила.
Надаючи правову оцінку спірним прававідносинам, суд враховує наступне.
Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі по тексту - Положення №1174).
Згідно з підпунктом 12 пункту 4 Положення №1174 Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Відповідно до статті 19 Кодексу України про надра надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Процедура видачі спеціальних дозволів на користування надрами передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі по тексту - Порядок №615).
Відповідно до статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов'язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.
Права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.
Отже, відсутність у підприємств, установ, організацій і громадян спеціального дозволу на користування надрами та належним чином оформлених усіх дозвільних документів не дає права здійснювати видобуток корисних копалин, які є виключною власністю народу України і надаються тільки у користування.
На підставі наведеного та з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України здійснюють державний геологічний контроль, який передбачений Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 14.12.2011 року №1294 (далі - Порядок №1294).
Відповідно до пунктів 4 Порядку №1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за: своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Як вбачається з матеріалів справи, Державною інспекцією сільського господарства у Волинській області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, на підставі якої складено акт перевірки від 19.09.2013 року №000624. Перевіркою встановлено, що відповідач самовільно відхилився від проекту землеустрою, що призвело до самовільного зайняття земельної ділянки орієнтовною площею 0,5 га, зняття та перенесення ґрунтового покриву без спеціального дозволу (а.с.42).
Таким чином, відповідач вийшов за межі площі території, яка надана спеціальним дозволом на користування надрами.
Згідно з підпунктом 10 пункту 4 Положення №1174 зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Відповідно до підпункту 5 пункту 22 Порядку №615 (в редакції чинній на момент встановлення порушення) дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища.
З матеріалів справи слідує, що Держгеонадра України відповідно до пункту 22 Порядку №615 наказом зупинила дію спеціального дозволу від 28.12.2006 року №4168 на користування надрами та надала термін 30 днів для усунення виявлених порушень (а.с.17). Позивач повідомив про це відповідача листом від 22.02.2016 року №2646/13/14-16 (а.с.19). Відповіді про усунення порушень вимог природоохоронного законодавства не надходило.
Згідно з пунктом 5 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
З позовної заяви вбачається, що підставами для припинення позивачем права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2006 року №4168 стало невиконання відповідачем заходів, які спричинили зупинення дії дозволу у встановлений строк.
Судом встановлено, що позивач листом від 28.04.2016 року №8000/13/14-16 запропонував надати у 15 денний строк Держгеонадрам України власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами Крижівського родовища (а.с.20). Однак, відповіді позивачем до Держгеонадра України не надходило.
Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Таким чином, за відсутністю згоди користувача надрами припинення дозволу повинно відбуватися лише в судовому порядку.
Відповідно до статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Оскільки Держгеонадра України надавала відповідачу термін на усунення порушень, які на момент розгляду справи не усунуті, тому суд дійшов висновку про підставність позовних вимог про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2006 року №4168, наданого ТзОВ «НІМБ-7», з огляду що адміністративний позов слід задовольнити повністю.
Керуючись статтями 11, 17, 94, 158, 160, 162, 163, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу України про надра, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Анулювати спеціальний дозвіл на користування надрами №4168 від 28 грудня 2006 року, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «НІМБ-7» на видобування піску Крижівського родовища.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.
Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій
Постанова в повному обсязі складена 12 серпня 2016 року.
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2016 |
Оприлюднено | 18.08.2016 |
Номер документу | 59658499 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні