Ухвала
від 04.08.2016 по справі 820/17276/14
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"04" серпня 2016 р. м. Київ К/800/15291/16

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Калашнікової О.В. Васильченко Н.В., Леонтович К.Г., розглянувши в порядку письмового провадження справу за касаційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю «Слон» на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2016 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Слон» до Управління Держгеокадастру у м.Харкові Харківської області, третя особа - Харківська міська рада про визнання дій протиправними,-

в с т а н о в и л а:

В жовтні 2014 року товариство з обмеженою відповідальністю «Слон» (далі - ТОВ «Слон») звернулось до суду з позовом до Управління Держгеокадастру у м.Харкові Харківської області про визнання неправомірними дії Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області стосовно оформлення витягу № 812 від 24.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по вул. Клочківській, 119-А (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136300:05:013:0002, площа земельної ділянки 16673,00 кв.м); скасування Витягу № 812 від 24.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, оформлений Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2016 року позов задоволено частково: визнано неправомірними дії Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області щодо встановлення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за адресою м. Харків, вул. Клочківська, 119-А, згідно з Витягом № 812 від 24.09.2013 р. В іншій частині в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2016 року рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове, яким у задоволенні позову відмовлено.

У касаційній скарзі ТОВ «Слон», посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що витяг № 812 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки зроблений лише з урахуванням функціонального використання земельної ділянки - землі комерційного використання та відповідачем не враховано, що земельна ділянка відноситься до земель житлової та громадської забудови. При цьому судом зазначено, що відповідач невірно визначивши площу земельної ділянки, що знаходиться під забудовою та не врахувавши призначення земельної ділянки, визначене у договорі оренди землі від 01.09.2006 року, при оформленні витягу № 812 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, неправомірно застосував коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,5, що призвело до значного завищення нової нормативної грошової оцінки.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову в задоволені позову, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що при оформленні витягу № 812 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по вул. Клочківській, 119-А (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136300:05:013:0002, площа земельної ділянки 16673,00 кв.м) відповідач по справі діяв в межах повноважень та у спосіб, що визначений чинним законодавством.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України не погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, виходячи з наступного.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 01 вересня 2006 року між Харківською міською радою (орендодавець) та ТОВ «Слон» (орендар) був укладений договір оренди землі, який зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» в Державному реєстрі земель 01.09.2006 року за № 140667100213.

Відповідно до умов зазначеного договору від 01 вересня 2006 року за актом приймання-передачі Харківська міська рада передала, а ТОВ «Слон» прийняло земельну ділянку площею 16673 кв.м., розташовану у м. Харкові по вул. Клочківській, 119-А (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136300:05:013:0002).

Згідно п. 1 вказаного договору оренди землі орендодавець на підставі рішення XI сесії Харківської міської ради IV скликання № 180/05 від 28 вересня 2005 року «Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам для експлуатації та обслуговування будівель і споруд» надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м. Харків, вул. Клочківська, 119-А. При цьому відповідно до п. 2 договору оренди землі в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,6673 га, в тому числі: ріллі - 0 га, багаторічних насаджень - 0 га, сіножатей - 0 га, пасовищ 0 га, лісів - 0 га, під забудовою - 0,3925 га, інших угідь - 1,2748 га, а п. 16 цього договору визначено, що цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови.

Відповідно до п. п. 15, 16 цього договору земельна ділянка передається в оренду для експлуатації та обслуговування торговельного центру, а цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови.

24 вересня 2013 року Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області на запит Харківської міської ради було оформлено та видано витяг № 812 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по вул. Клочківській, 119-А за цільовим призначенням для експлуатації та обслуговування торговельного центру, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по вул. Клочківській, 119-А з 01.01.2014 року складає 35641872 грн.

Зокрема, згідно витягу № 812 від 24 вересня 2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, оформленого Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області, при розрахунку нормативної грошової оцінки квадратного метра земельної ділянки був застосований коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,5. При цьому функціональне використання земельної ділянки визначене як: землі комерційного використання, а площа земельної ділянки під забудовою встановлена у розмірі 16673 кв.м.

Частиною 2 ст.19 Конституції України та ст.24 Закону України «Про місцеве самоврядування» встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У статі 19 Земельного кодексу України визначено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до статті 20 Земельного Кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Отже, віднесення земель до тієї чи іншої категорії та зміна їх цільового призначення проводиться виключно відповідним рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування.

У відповідності до п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст.12 Земельного Кодексу України питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної або міської ради.

У статті 1 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

За приписами частини четвертої статті 5 цього Закону грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. У частині п'ятій цієї статті визначено використання нормативної грошової оцінки земельних ділянок для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом , орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки визначається на підставі пункту 3 Наказу Держкомзему, Міністерства аграрної політики, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року №18/15/21/11 "Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" де зазначено, що нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою Цн = ВхНп/Нк*Кф*Км: де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6 %); Нк - норма капіталізації (3 %); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Розмір коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, визначається згідно із Додатком 1, таблиця 1.1 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджено наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 року №18/15/21/11.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 №377 , відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Як вбачається із матеріалів справи, договором оренди землі від 01 вересня 2006 року, укладеним між Харківською міською радою та ТОВ «Слон» визначено, що цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови.

У подальшому, Харківська міська рада будь-яких змін до вказаного договору оренди, зокрема, щодо виду цільового призначення спірної земельної ділянки, не вносила.

Рішення Харківської міської ради щодо зміни категорії відповідної земельної ділянки за адресою : м.Харків, вул.Клочківська, 119-А матеріали справи не містять.

Таким чином, оскільки зміна категорії земельної ділянки передбачає законодавчо-визначену процедуру і прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування, яке є підставою для зміни юридичного статусу земельної ділянки і застосування нового коефіцієнта її функціонального використання, відсутні і підстави для застосування одного коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки у розмірі 2,5.

При цьому, також необхідно звернути увагу й на те, що аналогічної правової позиції з цього спірного питання дотримується і Верховний Суд України, зокрема, в своїй постанові від 30.03.2016 року у справі№21-6412а-1.

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, відповідачем неправомірно встановлено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки Управлінню Держгеокадастру у м.Харкові Харківської області при оформленні витягу №812 від 24.09.2013 року з технічної документації оцінки земельної ділянки вартість грошової оцінки земельної ділянки слід було визначати розрахунково (до земельної ділянки, що знаходиться під забудову - коефіцієнт 2,5, щодо іншої частини земельної ділянки - коефіцієнт 1,0).

З огляду на зазначене колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про часткове задоволення позову.

Таким чином, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню, оскільки рішення суду апеляційної інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального права, правова оцінка обставинам у справі дана не вірно.

Відповідно до ст. 226 КАС України , суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.

Керуючись статтями 220 , 222, 226, 230 , 231 Кодексу адміністративного судочинства України , колегія суддів,-

у х в а л и л а

Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Слон» задовольнити.

Постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2016 року скасувати.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2016 року залишити в силі.

Ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст.237-239 Кодексу адміністративного судочинства України .

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення04.08.2016
Оприлюднено15.08.2016
Номер документу59670050
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/17276/14

Ухвала від 28.11.2016

Адміністративне

Верховний Суд України

Самсін І.Л.

Ухвала від 04.08.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 15.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 07.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 11.01.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Самойлова В.В.

Ухвала від 18.03.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 28.10.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні