ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
======================================================================
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 серпня 2016 року Справа № 915/609/16
Господарський суд Миколаївської області у складі судді Олейняш Е.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Миколаєві справу
за позовом Фермерського господарства "АКОРДИ", вул. Горького, 43, с. Іванівка, Арбузинський район, Миколаївська область, 55332 (код ЄДРПОУ 34358373)
поштова адреса: вул. Фалєєвська, 3/45, м. Миколаїв, 54030
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Фізична особа-підприємець ОСОБА_3, АДРЕСА_1, 55002 (код ІПН НОМЕР_1)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Фізична особа ОСОБА_4, АДРЕСА_2 (код ІПН НОМЕР_2)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області, пр. Миру, 34, м. Миколаїв, 54034 (код ЄДРПОУ 39825404).
про зобов'язання укласти додаткову угоду до договору оренди землі
за участю представників сторін:
від позивача: Головченко А.В., довіреність від 23.05.2016 року;
від відповідача: Короткий С.С., довіреність № 184/0/02-14/2-16 від 29.03.2016 року;
від відповідача: Палій О.В., керівник, паспорт НОМЕР_3 виданий 29.09.2015 року;
від третьої особи ФОП ОСОБА_3: ОСОБА_3, паспорт НОМЕР_4 виданий 10.12.1997 року;
від третьої особи ФОП ОСОБА_4: не з'явився.
від третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області: Кравченко Ю.А., довіреність № 01-14-0.6-1561/2-16 від 29.01.2016 року.
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство "АКОРДИ" звернулось до господарського суду Миколаївської області з позовними вимогами до відповідача Арбузинської районної державної адміністрації Миколаївської області про зобов'язання Арбузинської районної державної адміністрації Миколаївської області поновити договір оренди землі, укладений між ФГ "Акорди" (код ЄДРПОУ 34358373) та Арбузинською районною державною адміністрацією Миколаївської області (код ЄДРПОУ 04056670) від 23.06.2010 року та зареєстрований в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 30 травня 2011 року за № 482035574000001 Арбузинського району Миколаївської області, шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 23.06.2010 року на строк 7 (сім) років.
Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 27.05.2016 року прийнято позовну заяву до розгляду та порушено провадження у справі. Розгляд справи призначено в судовому засіданні на 14.06.2016 року.
Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 14.06.2016 року залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Фізичну особу-підприємця ОСОБА_3 та Фізичну особу ОСОБА_4. Розгляд справи відкладено на 07.07.2016 року.
Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 14.06.2016 року задоволено заяву позивача ФГ "Акорди" (код ЄДРПОУ 34358373) за вх. № 9532/16 від 24.05.2016 року про вжиття заходів забезпечення позову (том 1, арк. 47, 229-231) .
14.06.2016 року до господарського суду Миколаївської області від позивача надійшла заява вх. № 10846/16 про зміну предмету позову (том 1, арк. 161-166), в якій позивач керуючись ст. 22 ГПК України, просив суд:
- визнати поновленим і подовженим Договір оренди землі, укладений 23.06.2010 року між Арбузинською районною державною адміністрацією Миколаївської області та Фермерським господарством "Акорди" на той самий строк (5 років) на тих самих умовах, які були передбачені Договором оренди землі загальною площею 147, 29 га ріллі, у тому числі: землі запасу - 6, 83 га та землі невитребуваних сертифікатів - 140, 46 га, які розташовані в межах території Костянтинівської селищної ради Арбузинського району Миколаївської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровими номерами на момент укладання договору оренди від 23.06.2010 року: НОМЕР_5, НОМЕР_6, НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19, НОМЕР_20)
- зобов'язати Арбузинську районну державну адміністрацію Миколаївської області укласти шляхом підписання Додаткову угоду до договору оренди землі, укладеного між ФГ "Акорди" (ЄДРПОУ 34358373) та Арбузинською райдержадміністрацією Миколаївської області (ЄДРПОУ 04056670) від 23.06.2010 року та зареєстрований в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 30 травня 2011 року за № 482035574000001 Арбузинського району Миколаївської області, з Фермерським господарством "Акорди" (ЄДРПОУ 34358373) та провести державну реєстрацію змін до договору оренди.
Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 14.06.2016 року заяву прийнято судом до розгляду.
Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 07.07.2016 року розгляд справи відкладено на 21.07.2016 року.
Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 21.07.2016 року залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області. Продовжено строк розгляду справи на 15 днів та відкладено розгляд справи на 01.08.2016 року.
Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 01.08.2016 року розгляд справи відкладено на 08.08.2016 року.
В судовому засіданні 08.08.2016 року судом відповідно до ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві, заяві про зміну предмета позову (том 1, арк. 161-166), письмових поясненнях (том 1, арк. 135-138; том 3, арк. 102-106) та просив суд позов задовольнити. В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначив наступне:
- в силу ст. 210, 251, 253, 631, 640 ЦК України, ст. 17, 18 Закону України «Про оренду землі» строк договору починається з моменту його державної реєстрації, тобто з 30.05.2011 року. Строк дії договору завершується 30.05.2016 року, тобто в силу п. 8 договору орендар своєчасно (за 90 днів до закінчення строку договору) повідомив орендодавця про намір продовжити дію договору (повідомлення від 27.01.2016 року з проектом додаткової угоди). Проте, відповідач неправомірно відмовив позивачу у продовженні строку дії договору оренди;
- якщо виходити з позиції відповідача про те, що строк дії договору оренди закінчився 23.06.2015 року, то позивач зазначає: 1) від відповідача протягом місячного строку після закінчення строку договору лист-повідомлення про заперечення у поновленні договору оренди землі позивачу не надходив; 2) позивач продовжував користуватись земельною ділянкою та сплачувати орендні платежі; 3) відповідач не проінформував органи податкової служби про припинення договору оренди землі. Таким чином, є підстави вважати договір оренди землі поновленим на той самий строк і на тих самих умовах;
- на момент подовження договору оренди землі третьою особою ОСОБА_4 ще не було оформлено право власності на земельну ділянку, тобто на момент подовження договору межі земельної ділянки, площа не змінювались (ч. 10 ст. 33 Закону України «Про оренду землі»).
Представники відповідача проти позову заперечили з підстав, зазначених у письмовому відзиві на позов (том 1, арк. 168-175) та письмових поясненнях (том 3, арк. 109-111), в яких просили суд відмовити у задоволенні позову повністю. В обґрунтування заперечень зазначили наступне:
- доводи позивача, що датою укладення договору від 23.06.2010 року є дата державної реєстрації (30.05.2011 року) є помилковими, оскільки відповідно до п. 43 договору та ст. 18, 20 Закону України «Про оренду землі» в момент державної реєстрації набирає чинності (набуває юридичної сили) договір, укладення якого вже відбулось і така реєстрація не може змінювати моменту укладання договору. Таким чином, договір закінчив свою дію в силу ст. 252-255 ЦК України, п. 37 договору - 24.06.2015 року;
- для поновлення строку дії договору орендар зобов'язаний був повідомити орендодавця не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору, проте орендар у строк, встановлений п. 8 договору, цього не зробив;
- із загального масиву земель, що була передані позивачу на підставі договору від 23.06.2010 року, була виділена в натурі (на місцевості) земельна ділянка площею 5,6116 га, власником якої є ОСОБА_4, то відповідно змінилася конфігурація земель, а отже і їх кадастрові номери. Виходячи з вищевикладеного, змінився предмет договору, який є істотною умовою договору оренди землі укладеного із позивачем відповідно до Закону України "Про оренду землі";
- виходячи з положень ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" договір вважається припиненим з дня набуття права власності гр. ОСОБА_4 Крім того, п. 37 договору передбачені інші підстави припинення договору оренди землі у випадках, передбачених законом;
- враховуючи, що до масиву земельних ділянок, що передавались у користування позивача на підставі договору оренди землі від 23.06.2010 року входять землі запасу сільськогосподарського призначення (державна власність) площею 6,83 га і починаючи з 01.01.2013 року місцеві державні адміністрації не мають права розпоряджатися вказаними земельними ділянками, а також на законодавчому рівні передача вказаних категорій земель у користування можлива лише шляхом продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), можна дійти висновку про неможливість зміни його умов та/або поновлення у порядку, встановленому ст. 33 Закону України «Про оренду землі»;
- у разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди (ч. 10 ст. 33 Закону України «Про оренду землі»);
- в додаткових письмових поясненнях відповідач зазначив, що державна реєстрація договору оренди землі відбулась в 2010 році, проте запис до Книги записів державної реєстрації було внесено в 2011 році.
Третя особа ФОП ОСОБА_3 проти позову заперечив з підстав, зазначених у письмових поясненнях (том 2, арк. 34), зазначивши, що договір оренди землі, укладений між ФГ «Акорди» та Арбузинською районною державною адміністрацією припинив свою дію 24.06.2015 року, заяву про його пролонгацію ФГ «Акорди» не було подано вчасно, додаткову угоду про продовження строку дії договору укладено не було.
Станом на дату розгляду справи між ФОП ОСОБА_3 та фізичною особою ОСОБА_4 укладено договір оренди земельної ділянки. Крім того, між ФОП ОСОБА_3 та Арбузинською районною державною адміністрацією було укладено 25 договорів оренди земельних ділянок (один договір на кожну земельну ділянку).
Тобто, задоволення позовних вимог порушить право ФОП ОСОБА_3 на користування землею.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача фізична особа ОСОБА_4 відповідно до свідоцтва про смерть серії НОМЕР_21 від ІНФОРМАЦІЯ_1помер (том 3, арк. 172).
Представник третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області проти позову заперечив з підстав, зазначених у письмових поясненнях (том 3, арк. 199-201), зазначивши, що предметом договору оренди є, зокрема, земельні ділянки загальною площею 6, 8463 га, які відносяться до земель державної власності сільськогосподарського призначення, якими в силу ч. 4 ст. 122 ЗК України розпоряджається Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області. У визначений договором та ст. 33 Закону України «Про оренду землі» строк позивач ФГ «Акорди» з листом-повідомленням про поновлення договору оренди землі до Головного управління не зверталось. Позов не підлягає задоволенню.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників процесу, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд встановив наступне.
Розпорядженням Арбузинської районної державної адміністрації № 513 від 15.10.2008 року Фермерському господарству «Акорди» надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду та проведення їх нормативно-грошової оцінки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 147, 52 га, в т.ч.: землі запасу - 6, 83 га; невитребувані сертифікати - 140, 69 га терміном на 5 років із земель державної власності та невитребуваних сертифікатів в межах території Костянтинівської селищної ради (том 1, арк. 38-39).
На замовлення ФГ «Акорди» на підставі договору № 7382 від 17.03.2009 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Обласний земельно-кадастровий центр» виготовлено Технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди земельних ділянок ФГ «Акорди» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах території Костянтинівської селищної ради Арбузинського району Миколаївської області (том 1, арк. 94-125).
Відповідно до Довідки Відділу Держкомзему в Арбузинському районі Миколаївської області № 806 від 09.04.2009 року на земельну ділянку площею 147, 52 га, надану ФГ «Акорди» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах території Костянтинівської селищної ради присвоєно наступні кадастрові номери:
НОМЕР_5, НОМЕР_6, НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19,
НОМЕР_20) (том 1, арк. 99).
Розпорядженням Арбузинської районної державної адміністрації № 146 від 02.04.2010 року Фермерському господарству «Акорди» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди земельних ділянок, та рекомендовано заключити договір оренди (том 1, арк. 124).
23.06.2010 року між Арбузинською районною державною адміністрацією Миколаївської області (орендодавець) та Фермерським господарством "АКОРДИ" (орендар) було укладено договір оренди землі (том 1, арк. 16-19).
Умовами договору сторони передбачили наступне.
Відповідно до п. 1, 2, 16 Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в межах території Костянтинівської селищної ради Арбузинського району Миколаївської області.
В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 147, 29 га ріллі, у тому числі: землі запасу - 6, 83 га та землі невитребуваних сертифікатів 140, 46 га.
Цільове призначення земельної ділянки - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Відповідно до п. 20 Договору передача земельної ділянки орендарю здійснюється у тижневий строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.
Договір зареєстровано в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 30.05.2011 року за № 482035574000001 Арбузинського району Миколаївської області (том 1, арк. 19, том 3, арк. 116-118).
На виконання умов договору оренди Арбузинською районною державною адміністрацією Миколаївської області (орендодавець) передано, а Фермерським господарством "АКОРДИ" (орендар) прийнято земельну ділянку для товарного сільськогосподарського виробництва, про що між сторонами складено та підписано Акт приймання - передачі без дати та номера (том 1, арк. 211).
Відповідно до ст. 125 ЗК України (в редакції від 30.04.2010 року) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст. 18 Закону України «Про оренду землі» (в редакції від 01.01.2010 року) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про оренду землі» (в редакції від 01.01.2010 року) строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.
При передачі в оренду сільськогосподарських угідь для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строк дії договору оренди земельних ділянок визначається з урахуванням періоду ротації основної сівозміни згідно з проектами землеустрою.
Відповідно до ст. 20 Закону України «Про оренду землі» (в редакції від 01.01.2010 року) укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації.Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.
Частиною першою статті 638 ЦК України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Отже, сторони договору, дійшовши згоди щодо всіх істотних умов договору оренди землі, складають і підписують договір, надаючи згоді встановленої форми.
Разом із тим цивільні права та обов'язки, на досягнення яких було спрямоване волевиявлення сторін при укладенні спірного договору, набуваються після відповідної державної реєстрації.
Відповідно до п. 43 Договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
У даній справі, Арбузинська районна державна адміністрація Миколаївської області (орендодавець) та Фермерське господарство "АКОРДИ" (орендар) дійшли згоди щодо істотних умов договору оренди земельних ділянок, скріпивши 23.06.2010 року договір своїми підписами, що і є моментом укладення договору.
Таким чином, в силу п. 43 договору оренди та ст. 18, 20 Закону України "Про оренду землі" в момент державної реєстрації (30.05.2011 року) набрав чинності (набув юридичної сили) договір, укладення якого вже відбулося (23.06.2010 року), і така реєстрація не може змінювати моменту укладання договору.
Вказана правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 19.02.2014 року по справі № 6-162ц13.
Відповідно до п. 37 Договору дія договору припиняється, зокрема, у разі закінчення строку, на який його було укладено.
Відповідно до п. 9 Договору договір укладено на 5 (п'ять) років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Таким чином, в силу ст. 252-255 ЦК України, п. 37 договору оренди строк дії договору становить з 24.06.2010 року по 24.06.2015 року.
22.01.2016 року Арбузинська районна державна адміністрація звернулась до ФГ "Акорди" із листом № 31/0/03-18/2-16, в якому зазначила, що за змістом ст. 15 Закону України «Про оренду землі» однією з істотних умов договору оренди землі є об'єкт оренди, в тому числі і розмір земельної ділянки, який у зв'язку з витребуванням земельного паю гр. ОСОБА_4 змінився, а відтак починаючи з моменту державної реєстрації правовстановлюючого документу на земельну ділянку за гр. ОСОБА_4, змінився предмет договору оренди, що виключає можливість використання ФГ «Акорди» даного земельного масиву на підставі договору оренди землі від 23 червня 2010 року.
До того ж договором передбачено, що орендар (ФГ «Акорди»), який бажає поновити його на новий строк повинен не пізніше ніж за 90 днів до його закінчення письмово повідомити орендодавця (Арбузинську райдержадміністрацію) про намір продовжити його дію, але у передбачений строк від ФГ «Акорди» до райдержадміністрації такого повідомлення не надходило.
Тому, відповідно до п. 37 договору оренди землі від 23.06.2010 року договір вважається припиненим у зв'язку з закінченням строку, на який його укладено.
У зв'язку з вище зазначеним, Арбузинська райдержадміністрація повідомила ФГ «Акорди» про відсутність у ФГ «Акорди» правових підстав для подальшого користування земельною ділянкою (том 1, арк. 20).
27.01.2016 року у відповідь на лист № 31/0/03-18/2-16 від 22.01.2016 року ФГ «Акорди» направило Арбузинській районній державній адміністрації лист № 5, у якому зазначило, що ФГ «Акорди» має намір скористатися своїм правом на використання земельної ділянки за вказаним договором. Оскільки строк дії договору до 30.05.2016 року (5 років з дати державної реєстрації), то перебіг 90-денного терміну, передбаченого п. 8 договору оренди землі, починається з 29.02.2016 року. Що стосується витребування земельної частки (паю) гр. ОСОБА_4, то в силу п. 26, 40 договору оренди землі перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи не є підставою для зміни умов або розірвання договору. Правові підстави для припинення дії договору з ФГ «Акорди» відсутні (том 1, арк. 21-22). Факт направлення листа підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення (том 1, арк. 23).
До матеріалів справи ФГ «Акорди» подано проект Додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 23.06.2010 року (том 1, арк. 24-28), однак суду не подано доказів направлення вказаної додаткової угоди на адресу орендодавця Арбузинської районної державної адміністрації. В листі ФГ «Акорди» № 5 від 27.01.2016 року також відсутня інформація щодо направлення вказаного проекту додаткової угоди. При цьому, судом враховано, що й відсутні заперечення орендодавця Арбузинської районної державної адміністрації про отримання додаткової угоди.
11.04.2016 року Арбузинська районна державна адміністрація звернулась до ФГ "Акорди" із листом № 17/21-02, яким повідомила, що строк дії договору оренди землі починає перебіг з моменту підписання, а не державної реєстрації. Відсутність від орендаря повідомлення за 90 днів до закінчення строку дії договору оренди свідчить про відсутність правових підстав для поновлення дії договору оренди (том 1, арк. 218).
11.05.2016 року ФГ «Акорди» звернулось до Арбузинської районної державної адміністрації з листом № 26, у якому просило розглянути раніше надану додаткову угоду та повідомити нові істотні умови договору оренди на новий строк, у разі їх зміни, для подальшого їх узгодження з боку ФГ «Акорди» (том 1, арк. 34-35).
Як вбачається з Довідки вих. № 53 від 09.06.2016 року та податкових декларацій ФГ «Акорди» останнє за земельну ділянку площею 147, 29 га сплачувало орендну плату за землю з червня 2011 року по травень 2016 року (том 1, арк. 139-152). Вказане також підтверджується інформацією інспекції Южноукраїнської ОДПІ Головного управління ДФС у Миколаївській області від 06.07.2016 року та від 13.06.2016 року (том 3, арк. 113-114).
Судом також встановлено наступне.
Закон України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією.
Відповідно до ч. 1-3 ст. 3 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації.
Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).
Земельна частка (пай) виділяється її власнику в натурі (на місцевості), як правило, однією земельною ділянкою. За бажанням власника земельної частки (паю) йому можуть бути виділені в натурі (на місцевості) дві земельні ділянки з різним складом сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сінокоси або пасовища).
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» сільські, селищні, міські ради приймають рішення щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) у межах населених пунктів, а районні державні адміністрації - за межами населених пунктів.
Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» оформлення державних актів на право власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв) здійснюється землевпорядною організацією, яка виконала землевпорядні роботи щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості).
Розпорядженням Арбузинської районної державної адміністрації № 162 від 02.07.2014 року надано дозвіл на виділення в натурі (на місцевості) земельної ділянки (паїв) громадянину ОСОБА_4: рілля богарна - земельної ділянки НОМЕР_22 площею 5, 61; пасовище - земельна ділянка НОМЕР_22 площею 0, 29 га у розмірах визначених проектом організації у фізичних гектарах для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах території Костянтинівської селищної ради (том 2, арк. 18).
На замовлення гр. ОСОБА_4 на підставі договору № 85 від 04.08.2014 року Товариством з обмеженою відповідальністю «ВОЛЯ» виготовлено Технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) громадянину ОСОБА_4 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах території Костянтинівської селищної ради Арбузинського району Миколаївської області (том 2, арк. 8-32).
Розпорядженням Арбузинської районної державної адміністрації № 128 від 24.06.2015 року затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_4 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах території Костянтинівської селищної ради.
Надано у власність земельну ділянку у розмірах визначених технічною документацією із землеустрою у фізичних гектарах гр. ОСОБА_4 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 5,6116 га. в тому числі: земельну ділянку площею 5,6116 га. (рілля богарна) кадастровий номер НОМЕР_23 в межах території Костянтинівської селищної ради.
Виділено в натурі (на місцевості) земельну ділянку (пай) у розмірах, визначених технічною документацією у фізичних гектарах гр. ОСОБА_4 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 5,6116 га, в тому числі: земельну ділянку площею 5,6116 га (рілля богарна) кадастровий номер НОМЕР_23 в межах території Костянтинівської селищної ради (том 3, арк. 100).
Відповідно до інформації відділу Держгеокадастру в Арбузинському районі Миколаївської області № 0-14.06-0.3-601/2-16 від 02.07.2016 року, відповідно за гр. ОСОБА_4 (власник сертифікату на право на земельну частку (пай) серії НОМЕР_24) закріплена ділянка НОМЕР_22. До 19.05.2015 року (до моменту реєстрації земельної ділянки за громадянином ОСОБА_4) земельна ділянка НОМЕР_22 площею 5,61 га входила до складу земель, які знаходилися в оренді ФГ «Акорди» за договором оренди землі від 23.06.2010 року, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 30.05.2011 року № 482035574000001 (том 2, арк. 6).
Таким чином, третя особа фізична особа ОСОБА_4 скористався своїм правом на витребування земель із земель невитребуваних сертифікатів, частина яких була надана позивачу ФГ "Акорди" в оренду на підставі договору оренди землі від 23.06.2010 року.
В подальшому між фізичною особою ОСОБА_4 (орендодавець) та ОСОБА_3 (орендар) було укладено договір оренди землі від 09.12.2015 року, відповідно до умов якого, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_23 загальною площею 5, 6116 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться в межах території Костянтинівської селищної ради Арбузинського району Миколаївської області зі строком дії 10 років (п.1, 2, 8 Договору) (том 2, арк. 35-37).
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 09.12.2015 року зареєстровано право оренди землі (договір оренди землі від 09.12.2015 року, укладений між гр. ОСОБА_4 (орендодавець) та ФОП ОСОБА_3) (том 2, арк. 38).
Судом також встановлено наступне.
Розпорядженням Арбузинської районної державної адміністрації № 70 від 11.03.2016 року Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_3 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо відведення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва орієнтовною площею 133, 70 га із земель невитребуваних сертифікатів та проведення їх нормативно-грошової оцінки в межах території Костянтинівської селищної ради (том 3, арк. 8).
На замовлення ФОП ОСОБА_3 на підставі договору № 2857 від 22.03.2016 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Земельний кадастровий центр» виготовлено Технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), які надаються в оренду Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_3 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах території Костянтинівської селищної ради Арбузинського району Миколаївської області (том 3, арк. 2-95).
Вищевказаним земельним ділянкам, наданим ФОП ОСОБА_3 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах території Костянтинівської селищної ради присвоєно наступні кадастрові номери:
НОМЕР_25; НОМЕР_26; НОМЕР_27; НОМЕР_28; НОМЕР_29; НОМЕР_30; НОМЕР_31; НОМЕР_32; НОМЕР_33; НОМЕР_34; НОМЕР_35; НОМЕР_36; НОМЕР_37; НОМЕР_38; НОМЕР_39; НОМЕР_40; НОМЕР_41; НОМЕР_42; НОМЕР_43; НОМЕР_44; НОМЕР_45; НОМЕР_46; НОМЕР_47; НОМЕР_48; НОМЕР_49 (том 3, арк. 17-41).
В подальшому між Арбузинською районною державною адміністрацією Миколаївської області (орендодавець) та Фізичною особо-підприємцем ОСОБА_3 (орендар) було укладено 25 договорів оренди землі № 10 від 29.04.2016 року, № 11 від 29.04.2016 року, № 12 від 29.04.2016 року, № 13 від 29.04.2016 року, № 14 від 29.04.2016 року, № 15 від 29.04.2016 року, № 16 від 29.04.2016 року, № 17 від 29.04.2016 року, № 18 від 29.04.2016 року, № 19 від 29.04.2016 року, № 20 від 29.04.2016 року, № 21 від 29.04.2016 року, № 22 від 29.04.2016 року, № 23 від 29.04.2016 року, № 24 від 29.04.2016 року, № 25 від 29.04.2016 року, № 27 від 29.04.2016 року, № 28 від 29.04.2016 року, № 29 від 29.04.2016 року, № 30 від 29.04.2016 року, № 31 від 29.04.2016 року, № 32 від 29.04.2016 року, № 33 від 29.04.2016 року, № 34 від 29.04.2016 року (том 2, арк. 39-238).
Вищевказані земельні ділянки ФОП ОСОБА_3 зареєстровано в Державному земельному кадастрі, а право оренди в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (том 2, арк. 43- 46, 51-54, 59-62, 67-70, 75-78, 83-86, 91-94, 99-102, 107-110, 115-118, 123-126, 131-134, 139-142, 147-150, 155-158, 163-166, 171-174, 179-182, 187-190, 195-198, 203-206, 211-214, 219-222, 227-230, 235-238).
Таким чином, предметом спору у даній справі є вимога про визнання поновленим і подовженим договору оренди землі на той самий строк та на тих самих умовах, зобов'язання Арбузинської районної державної адміністрації Миколаївської області укласти шляхом підписання додаткову угоду до договору оренди землі та провести державну реєстрацію змін до договору оренди.
При вирішенні спору судом враховано наступне.
Відповідно до ст. 792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.
Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст. 4 Закону України «Про оренду землі» орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи.
Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у спільній власності територіальних громад, є районні, обласні ради та Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом.
Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння ікористування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
Відповідно до ч. 4 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» договір оренди може передбачати надання в оренду декількох земельних ділянок, що перебувають у власності одного орендодавця (а щодо земель державної та комунальної власності - земельних ділянок, що перебувають у розпорядженні одного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування).
Цивільний кодекс України передбачає два випадки пролонгації договору найму (оренди): ч. 1 ст. 764 ЦК України і ч. 1 ст. 777 цього Кодексу.
Так, за змістом положень ч. 1 ст. 764 ЦК України якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений.
Відповідно до ч. 1 ст. 777 цього Кодексу наймач, який належно виконує свої обов'язки за договором найму, після спливу строку договору має переважне право перед іншими особами на укладення договору найму на новий строк.
Аналогічні підстави поновлення договорів оренди землі передбачено ст. 33 Закону України «Про оренду землі», яка конкретизує порядок такої пролонгації.
Так, стаття 33 Закону України "Про оренду землі" фактично об'єднує два випадки пролонгації договору оренди.
Відповідно до ч. 1-5 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.
До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.
При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. Уразі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди земліорендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Приписи статей 319, 626 ЦК Українисвідчать про те, що реалізація переважного права на поновлення договору оренди, яка передбачена ч. 1 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", можлива лише за умови дотримання встановленоїцією нормою процедури та наявності волевиявлення сторін.
Тобто, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами укласти договір оренди землі після його припинення. В цьому разі нормою покладено на орендаря обов'язок повідомити про такий свій намір орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі, додати лист-повідомлення про поновлення договору оренди землі з обов'язковим доданням проекту додаткової угоди , а на орендодавцеві лежить обов'язок у місячний термін розглянути надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевірити його на відповідність вимогам закону , узгодити з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, прийняти рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), та укласти з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. Таким чином, при продовженні договору оренди землі у спосіб реалізації переважного права орендаря на укладення договору оренди на новий строк, незмінними будуть залишатися лише сторони договору оренди землі (з урахуванням положень про правонаступництво), розмір земельної ділянки та її цільове призначення . Інші ж умови договору можуть бути змінені за згодою сторін з укладенням додаткової угоди. Уразі недосягнення домовленості щодо орендної плати чи інших істотних умов договору, передбачених статтею 15 цього Закону, переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
Отже, для застосування ч. 1 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити такі юридичні факти: орендар належно виконує свої обов'язки за договором, орендар до закінчення строку дії договору повідомив орендодавця в установлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди, орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень та своє рішення.
Як вказано вище, строк дії договору оренди землі закінчився 24.06.2015 року. Тобто, з метою реалізації орендарем свого переважного права на поновлення договору на новий строк останній повинен був в силу умов п. 9 договору оренди звернутись до орендодавця не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору із листом-повідомленням про намір продовжити дію договору, додавши проект додаткової угоди (в спірному випадку до 27.03.2015 року). Проте, як вказано вище, орендар ФГ «Акорди» звернувся до орендодавця Арбузинської районної адміністрації із листом від 27.01.2016 року про намір продовжити дію договору оренди, тобто з порушенням встановленого договором 90-денного строку до закінчення дії договору. Таким чином, переважне право орендаря ФГ «Акорди» на поновлення договору оренди припинилося.
Відповідно до ч. 6-9 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договоруоренди землі здійснюється із:
власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності);
уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).
Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу.
Додаткова угода додоговору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку.
Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.
Таким чином, для поновлення договору оренди землі з підстав, які передбачені ч. 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", необхідна наявність таких юридичних фактів: орендар продовжує користування виділеною земельною ділянкою; орендар належно виконує свої обов'язки за договором, відсутнє письмове повідомлення орендодавця про відмову в поновленні договору оренди, сторони укладають додаткову угоду про поновлення договорів оренди.
Тобто, у другому випадку поновлення договору відбувається на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором, у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі. У цьому випадку передбачено обов'язкове укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі, яке здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі.
При цьому, судом враховано наступне.
Як вказано вище, об'єктом оренди за договором є земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 147, 52 га, в т.ч.: землі запасу (із земель державної власності) - 6, 83 га; невитребувані сертифікати - 140, 69 га в межах території Костянтинівської селищної ради.
Відповідно до ч. 3 ст. 122 ЗК України (в редакції від 30.04.2010 року, яка діяла на час укладення договору оренди) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті; в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» № 5245-VI від 06.09.2012 року було внесено зміни до ЗК України.
Так, відповідно до ч. 3 ст. 122 ЗК України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) ведення водного господарства;
б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;
в) індивідуального дачного будівництва.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності , крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Статтею 123 визначено порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.
Відповідно до ч. 2, 3 цієї статті особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 134 ЗК земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених ч. 2 цієї статті. Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
19 серпня 2012 року набрав чинності Закон України від 5 липня 2012 року № 5077-VI «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону», яким викладено у новій редакції ст.ст. 135-139 ЗК та врегульовано порядок проведення земельних торгів (аукціонів).
Як вказано вище, предметом договору оренди є, зокрема, земельні ділянки загальною площею 6, 8463 га, які відносяться до земель державної власності сільськогосподарського призначення, якими в силу ч. 4 ст. 122 ЗК України розпоряджається Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
Як вказано вище, на момент продовження строку дії договору оренди землі третя особа фізична особа ОСОБА_4 скористався своїм правом на витребування земель із земель невитребуваних сертифікатів, частина яких була надана позивачу в оренду на підставі договору оренди землі від 23.06.2010 року. Тобто, право розпорядження земельною ділянкою (витребувані землі із земель невитребуваних сертифікатів) в спірному випадку належить фізичній особі ОСОБА_4 (його спадкоємцям).
Право на розпорядження рештою земельних ділянок (нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки), які були надані позивачу в оренду на підставі договору оренди землі від 23.06.2010 року, залишилось за Арбузинською районною державною адміністрацією.
Таким чином, земельними ділянками, наданими позивачу ФГ «Акорди» згідно договору в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 147, 52 га розпоряджаються:
- Арбузинська районна державна адміністрація (землі невитребуваних сертифікатів);
- фізична особа ОСОБА_4 (особа, яка скористалась своїм правом на витребування земель із земель невитребуваних сертифікатів);
- Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області (землі державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу).
Відповідно до ст. 15 Закону України «Про оренду землі» інформація про об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки) є істотною умовою договору. Зміна такої умови договору тягне за собою наслідки, передбачені ч. 10 ст. 33 цього Закону, якою установлено, що у разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.
Тобто зміна фактичних площ і меж земельних ділянок з присвоєнням їм нових кадастрових номерів, що відбулося в справі, яка розглядається, після укладення договору оренди земельних ділянок з ФГ «Акорди», унеможливлює пролонгацію укладеного раніше договору у порядку, передбаченому ч.ч. 1, 6 ст. 33 Закону України «Про оренду землі», оскільки такі зміни мають наслідком укладання договору оренди земельних ділянок із дотриманням вимог закону щодо порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.
Вказана правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 25.05.2016 року № 3-312гс16.
Посилання учасників процесу на п. 40 договору, відповідно до якого перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору, в спірному випадку є неправильним, оскільки предметом спору є поновлення договору оренди, а не зміна чи розірвання договору.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про те, що підстави для визнання за ФГ «Акорди» переважного права на поновлення договору оренди та поновлення його на підставі ст. 33 Закону України «Про оренду землі» відсутні. Враховуючи, що решта вимог є похідними, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову.
Частина 1 ст. 15 ЦК України встановлює, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до ст. 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідно до ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Враховуючи вищевикладене, в позові слід відмовити.
Керуючись ст. 68 ГПК України, п. 10 постанови Пленуму ВГСУ "Про деякі питання практики застосування заходів до забезпечення позову" № 16 від 26.12.2011 року, суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування заходів забезпечення позову, вжиті ухвалою господарського суду Миколаївської області від 14.06.2016 року.
Судовий збір відповідно до ст. 49 ГПК України слід покласти на позивача.
Керуючись ст. 124 Конституції України, ст. 22, 33, 34, 43, 49, ст. 82 - 84 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
в позові відмовити.
Судовий збір в розмірі 2 756 грн. (дві тисячі сімсот п'ятдесят шість грн. 00 коп.) покласти на позивача.
Скасувати заходи забезпечення позову, вжиті ухвалою господарського суду Миколаївської області від 14.06.2016 року.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.
Повне рішення складено 15.08.2016 року
Суддя Е.М. Олейняш
Суд | Господарський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2016 |
Оприлюднено | 25.08.2016 |
Номер документу | 59776247 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Олейняш Е.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні