Ухвала
від 17.08.2016 по справі 751/8128/15-а
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 серпня 2016 року м. Київ К/800/53149/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого судді: суддів: Стрелець Т.Г. Васильченко Н.В. Мороз Л.Л.

секретаря судового засідання - Яроша Д.В.

за участю представників

третьої особи - 1 - ОСОБА_4,

інші учасники процесу не з»явилися,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОКОН ПОЛІССЯ"

на постанову Новозаводського районного суду м.Чернігова від 30 вересня 2015 року

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2015 року

у справі №751/8128/15

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОКОН ПОЛІССЯ"

до Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради

треті особи 1) ОСОБА_4,

2) ОСОБА_5,

3) Громадська організація "Громадські Ініціативи Майдану"

про визнання відмови протиправною, зобов'язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И Л А:

В серпні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ЄВРОКОН ПОЛІССЯ» звернулося до Новозаводського районного суду м.Чернігова із позовом до Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради, треті особи ОСОБА_4, ОСОБА_5, Громадська організація "Громадські Ініціативи Майдану" про визнання відмови протиправною, зобов'язання вчинити дії.

Позивач просив суд:

- визнати протиправною відмову Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради № 01-09/2212 від 29.07.2015 про надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки площею 7,4793 га, яка перебуває в оренді ТОВ «ЄВРОКОН ПОЛІССЯ» згідно договору оренди від 28 вересня 2010 року за №3528 у зв'язку з будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по АДРЕСА_1;

- зобов'язати Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради надати ТОВ «ЄВРОКОН ПОЛІССЯ» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки площею 7,4793 га, яка перебуває в оренді ТОВ «ЄВРОКОН ПОЛІССЯ» згідно договору оренди від 28 вересня 2010 року за №3528 у зв'язку з будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по АДРЕСА_1.

Постановою Новозаводського районного суду м.Чернігова від 30 вересня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2015 року в задоволенні позову відмовлено.

Суди першої та апеляційної інстанції мотивували свої рішення тим, що відповідач діяв в межах повноважень та у спосіб, встановлений чинним законодавством України, а тому його відмова в наданні містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки для будівництва багатоквартирного житлового будинку №1 з вбудовано-прибудинковими приміщеннями по АДРЕСА_1 є правомірною.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Товариство з обмеженою відповідальністю "ЄВРОКОН ПОЛІССЯ" звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вищезазначені судові рішення та задовольнити позовні вимоги.

На адресу Вищого адміністративного суду України надійшли письмові заперечення від Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради, в яких просило залишити касаційні скарги без задоволення, рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення третьої особи - 1, розглянувши і обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і наданої ними правової оцінки обставин у справі, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно частини 2 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах касаційної скарги.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Чернігівської міської ради від 21 листопада 2007 року (22 сесія 5 скликання) погоджено місце розташування об'єкту та надано згоду на розроблення проекту відведення ТОВ «ЄВРОКОН ПОЛІССЯ» на земельну ділянку (орієнтовною площею 7,5 га) по АДРЕСА_1 для проектування та будівництва багатоповерхових житлових будинків з об'єктами соціально-культурного призначення, при умові розроблення містобудівного обґрунтування (т.1 а.с.28)

На підставі зазначеного рішення у 2007 році ПП«Землевпорядник-5Д» було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 2 роки ТОВ «ЄВРОКОН ПОЛІССЯ» за рахунок земель запасу Чернігівської міської ради на землях рекреаційного призначення для проектування та будівництва багатоповерхових житлових будинків з об'єктами соціально-культурного призначення в м.Чернігові по АДРЕСА_1 (т.1 а.с.29-70).

В 2008 році Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «ДІПРОМІСТО» було розроблено містобудівне обґрунтування будівництва багатоповерхових житлових будинків з об'єктами соціально-культурного призначення по АДРЕСА_1 (т.1 а.с.71-11 4), яке було затверджено рішенням Чернігівської міської ради від 30 січня 2008 року (24 сесія 5 скликання) (т.1 а.с.115)

Рішенням Чернігівської міської ради від 12 грудня 2008 року (33 сесія 5 скликання) ТОВ «ЄВРОКОН ПОЛІССЯ» затверджено проект відведення та передано земельну ділянку в короткострокову оренду, строком на 2 роки, площею 7,5109 га по АДРЕСА_1 для проектування та будівництва багатоповерхових житлових будинків з об'єктами соціально-культурного призначення (Землі житлової та громадської забудови, коефіцієнт функціонального використання = 1,0 житлова забудова) (т.1 а.с.116).

25 грудня 2008 року між Чернігівською міською радою та ТОВ «ЄВРОКОН ПОЛІССЯ» було укладено договір оренди земельної ділянки № 3528 від 25.12.2008, відповідно до умов якого ТОВ «ЄВРОКОН ПОЛІССЯ» отримав в короткострокове платне користування земельну ділянку в м.Чернігові для проектування та будівництва багатоповерхових житлових будинків з об'єктами соціально-культурного призначення по АДРЕСА_1. Згідно п. 14 цього договору, цільове (функціональне) призначення земельної ділянки на землях рекреаційного призначення (житлова забудова) (т.1 а.с.117-123)

На підставі рішення Чернігівської міської ради від 16 вересня 2010 року (53 сесія 5 скликання) у зв'язку із закінченням строку дії договору оренди земельної ділянки ТОВ «ЄВРОКОН ПОЛІССЯ» поновлено договір оренди земельної ділянки, строком на 5 років, площею 7,4793 га по АДРЕСА_1 для проектування та будівництва багатоповерхових житлових будинків з об'єктами соціально-культурного призначення (Землі житлової та громадської забудови, коефіцієнт функціонального використання = 0,5 - майбутнє будівництво) (т.1 а.с.124) та 28 вересня 2010 року укладено договір оренди земельної ділянки № 3528. Відповідно до п. 6 цього Договору, його укладено до 16 вересня 2015 року (т.1 а.с.125-130)

Рішенням Чернігівської міської ради від 26 грудня 2014 року (46 сесія 6 скликання) запроваджено до 1 січня 2016 року мораторій на забудову зони природних ландшафтів, обмеженої вулицями Савчука - Воїнів-інтернаціоналістів - Берегова (парк 50 років ВЛКСМ лісопарк Кордівка) в порядку, встановленому чинним законодавством (т.1 а.с.133).

Листом від 29.07.2015 №01-09/2212 Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради відмовило ТОВ «ЄВРОКОН ПОЛІССЯ» в наданні містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки для будівництва багатоквартирного житлового будинку № 1 з вбудовано-прибудованими приміщеннями по АДРЕСА_1 у зв'язку з запровадженням до 1 січня 2016 року мораторію на забудову зони природних ландшафтів (т.1 а.с.132)

Переглядаючи судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій, з урахуванням доводів касаційних скарг, колегія суддів Вищого адміністративного суду України виходить з наступного.

Відповідно до частини 1 статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Як встановлено частиною 3 статті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Частиною 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Конституційний Суд України у рішенні від 16.04.2009 року №7-рп/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) вирішив, що орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 9 частини 1 статті 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок.

Згідно пп. 1 п. «б» частини 1 статті 33 цього Закону, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів.

Статтею 19 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать: організація і здійснення землеустрою, а також координація здійснення землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності.

Згідно зі статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Скаржник касаційну скаргу обґрунтовує тим, що має в короткостроковому платному користуванні земельну ділянку кадастровий номер НОМЕР_1, загальною площею 7,4793 га по АДРЕСА_1 з цільовим призначенням: «для проектування та будівництва багатоповерхових житлових будинків з об'єктами соціально-культурного призначення». Дана земельна ділянка передана в оренду позивачу на підставі договору оренди земельної ділянки №3528 від 28.09.2010 року, укладеного між Чернігівською міською радою та ТОВ «ЄВРОКОН ПОЛІССЯ» та зареєстрованого у Чернігівському міському відділі Чернігівської регіональної філії ДП «Центр ДЗК», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07 жовтня 2010 року №041083000437. На думку скаржника, правові підстави для відмови у наданні містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки для будівництва зазначеного об'єкта відсутні. Скаржник вважає відмову Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради протиправною, оскільки право на забудову земельної ділянки реалізується її користувачем згідно умов використання земельної ділянки відповідно до укладеного договору оренди земельної ділянки та до вимог містобудівної документації. Крім того, зазначив, що мораторій на забудову зони природних ландшафтів, затверджений Рішенням Чернігівської міської ради від 26 грудня 2014 року (46 сесія 6 скликання) не розповсюджується на земельну ділянку, користувачем якої є позивач.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає за необхідне зазначити наступне.

Чернігівською міською радою було прийнято рішення «Про впровадження мораторію на забудову зони природних ландшафтів, обмеженої вулицями Савчука - Воїнів-інтернаціоналістів - Берегова (парк 50 років ВЛКСМ - лісопарк Кордівка)» від 26 грудня 2014 року (46 сесія 6 скликання).

Законність прийняття зазначеного рішення була підтверджена в судовому порядку.

Постановою Деснянського районного суду м.Чернігова від 28 травня 2015 року відмовлено в задоволенні позову ТОВ «Єврокон Полісся» до Чернігівської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення від 26 грудня 2014 року про впровадження мораторію на забудову зони природних ландшафтів, обмеженої вулицями Савчука - Воїнів-інтернаціоналістів - Берегова (парк 50 років ВЛКСМ лісопарк Кордівка). (т.1 а.с.134-136)

Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 27 липня 2015 року постанову Деснянського районного суду м.Чернігова від 28 травня 2015 року залишено без змін та встановлено наявність у спірному питанні суспільного інтересу, спрямованого проти забудови зони природних ландшафтів у м. Чернігові. Крім цього, встановлено, що прийняття Чернігівською міською радою рішення від 26 грудня 2014 року є виправданим втручанням у право власності, оскільки здійснене з метою захисту інтересів суспільства. (т.1 а.с.154-158)

Згідно Єдиного державного реєстру судових рішень, ухвалою Вищого адміністративного суду України від 07 серпня 2015 року (справа №К/800/36072/15) відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою ТОВ «Єврокон Полісся» на постанову Деснянського районного суду м. Чернігова від 28 травня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 27 липня 2015 року.

Таким чином, на даний час чинний мораторій на забудову зони природних ландшафтів, обмеженої вулицями Савчука - Воїнів-інтернаціоналістів - Берегова (парк 50 років ВЛКСМ - лісопарк Кордівка), впроваджений рішенням Чернігівської міської ради від 26.12.2014.

У судовому засіданні представником третьої особи було надано належним чином завірену копію рішення Чернігівської міської ради від 28 грудня 2015 року №2/VІІ-20 Про продовження строку дії мораторію на забудову зони природних ландшафтів, обмеженої вулицями Савчука - Воїнів-інтернаціоналістів-Берегова (парк 50 років ВЛКСМ - лісопарк Кордівка). Зазначене рішення є чинним.

З проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду (т.1 а.с.29-70) та містобудівного обґрунтування будівництва багатоповерхових житлових будинків з об'єктами соціально-культурного призначення по АДРЕСА_1, розробленого Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «ДІПРОМІСТО» (т.1 а.с.71-114) вбачається, що спірна земельна ділянка належить до зони ландшафту, що охороняється, розташована в зоні Р-2 «Ландшафтно-рекреаційна зона загальноміського значення» та знаходиться в межах території м.Чернігова, обмеженої вулицями Савчука - Воїнів-інтернаціоналістів - Берегова (парк 50 років ВЛКСМ лісопарк Кордівка), на яку розповсюджується мораторій, введений рішенням Чернігівської міської ради від 26 грудня 2014 року.

Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Відповідно до ст. 29 вказаного Закону, містобудівні умови та обмеження є однією з основних складових частин вихідних даних.

Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі.

Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.

Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника.

Пунктом 2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07 липня 2011 року № 109, також передбачено лише одну підставу для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень: невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Як вбачається з наведених норм, спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури при розгляді заяви про видачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Таким чином, при вирішенні питання надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки відповідним органом було враховано зазначене вище рішення міської ради про накладення мораторію, яке по суті є містобудівною документацією у вигляді текстового матеріалу, затвердженого рішенням міської ради та є обов'язковим до виконання.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з позицією суду першої та апеляційної інстанцій, що відповідачем було правомірно відмовлено позивачу у видачі відповідних містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для будівництва багатоквартирного будинку з вбудовано-прибудинковими приміщеннями по АДРЕСА_1.

Скаржник у касаційній скарзі зазначає, що має в короткостроковому платному користуванні земельну ділянку кадастровий номер НОМЕР_1, загальною площею 7,4793 га по АДРЕСА_1 з цільовим призначенням «для проектування та будівництва багатоповерхових житлових будинків з об'єктами соціально-культурного призначення». Проте, термін дії договору оренди даної земельної ділянки від 28.09.2010 № 3528 укладений між Чернігівською міською радою та позивачем закінчився 16.09.2015 та не був пролонгований сторонами.

Управлінням земельних ресурсів Чернігівської міської ради на адресу позивача було направлено лист від 10.09.2015 №5236 про неможливість продовження Договору. (а.с 33 т. 2)

Таким чином, станом на теперішній час жодного права користування вищезазначеною земельною ділянкою товариство не має, а тому не може претендувати на отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що суди першої та апеляційної інстанцій дійшли вірного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Враховуючи викладене, судова колегія Вищого адміністративного суду України вважає, що доводи касаційної скарги не спростовують висновків, викладених в оскаржуваних судових рішеннях, вони ґрунтуються на вимогах норм матеріального та процесуального законодавства, підстав для їх скасування не вбачається.

Керуючись статтями 220, 221, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, судова колегія, -

У Х В А Л И Л А:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОКОН ПОЛІССЯ"

- залишити без задоволення.

Постанову Новозаводського районного суду м.Чернігова від 30 вересня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2015 року у справі №751/8128/15-а - залишити без змін.

Ухвала може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, передбачених статтями 237 - 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України .

Судді

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення17.08.2016
Оприлюднено22.08.2016
Номер документу59813469
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —751/8128/15-а

Ухвала від 17.08.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 17.08.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 07.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 23.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 24.11.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Борисюк Л.П.

Ухвала від 26.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Борисюк Л.П.

Ухвала від 26.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Борисюк Л.П.

Постанова від 30.09.2015

Адміністративне

Новозаводський районний суд м.Чернігова

Овсієнко Ю. К.

Постанова від 30.09.2015

Адміністративне

Новозаводський районний суд м.Чернігова

Овсієнко Ю. К.

Постанова від 30.09.2015

Адміністративне

Новозаводський районний суд м.Чернігова

Овсієнко Ю. К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні