Рішення
від 23.08.2016 по справі 904/4724/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18.08.16р. Справа № 904/4724/16

За позовом Публічного акціонерного товариства "Запорізький завод феросплавів", м. Запоріжжя

до відповідача-1 Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі відокремленого підрозділу - регіональної філії "Придніпровська залізниця", м. Дніпро

відповідача-2 Товариства з обмеженою відповідальністю "Профбізнесторг", Чернігівська область, м. Прилуки

про стягнення 9 220, 07 грн.

Суддя Мілєва І.В.

Представники:

від позивача: ОСОБА_1 довіреність № 18-161 від 30.12.2015р.;

від відповідача-1: не з'явився;

від відповідача-2: не з'явився;

СУТЬ СПОРУ:

Публічне акціонерне товариство "Запорізький завод феросплавів" звернулось до господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до відповідача-1: Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі відокремленого підрозділу - регіональної філії "Придніпровська залізниця", до відповідача-2: Товариства з обмеженою відповідальністю "Профбізнесторг" про стягнення збитків, спричинених внаслідок недостачі вантажу: з відповідача-1 у розмірі 5 732,08 грн., з відповідача-2 у розмірі 3 487,99 грн.

Ухвалою суду від 07.06.2016р. порушено провадження у справі та призначено судове засідання на 23.06.2016р.

23.06.2016р. розгляд справи відкладено на 06.07.2016 р.

06.07.2016р. відповідач - 1 подав до суду відзив на позовну заяву, в якому у задоволенні позовних вимог просив відмовити у повному обсязі.

06.07.2016р. розгляд справи відкладено на 04.08.2016р.

04.08.2016р. позивач подав до суду клопотання про продовження строку розгляду справи на 15 днів.

04.08.2016р. продовжено строк розгляду справи на 15 днів до 22.08.2016р. включно; розгляд справи відкладено на 18.08.2016 р.

У судове засідання з'явився представник позивача.

Представник відповідача-1 у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується протоколом судового засідання від 04.08.2016р., в якому відображені відомості про явку сторін.

Представник відповідача-2 в дане судове засідання не з'явився. Конверт з ухвалою суду, направлений на поштову адресу відповідача-2, повернувся до суду з відміткою органу зв'язку «невірна адреса». Ухвалу було надіслано судом відповідачу-2 належним чином за адресою, зазначеною в позовній заяві, яка відповідає даним витягу з ЄДРПОУ щодо відповідача-2.

Відповідно до п. 3.9.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 р. № 18, особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК України. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору (п. 3.9.2 постанови).

Відповідач-2 в судове засідання жодного разу не з'явився, відзиву на позов до суду не надав, про місце, дату та час судового засідання повідомлений належним чином.

Суд вважає, що відповідач-2 не скористався своїм правом на участь у судовому засіданні.

Відзиву на позов до суду відповідачем-2 не надано, тому справа розглядається за наявними в ній матеріалами (ст. 75 Господарського процесуального кодексу України).

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, суд -

ВСТАНОВИВ:

05.03.2015р. між Публічним акціонерним товариством "Запорізький завод феросплавів" (покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Профбізнесторг" (постачальник) було укладено договір поставки № 274 (далі - договір).

Постачальник зобов'язується в порядку та на умовах, визначених цим договором, поставити, а покупець прийняти та оплатити продукцію (далі по тексту - товар), в асортименті та за цінами, вказаними у додатку (специфікації) та додаткових угодах до цього договору, які є його невід'ємною частиною, а покупець зобов'язується прийняти вказаний товар та оплатити його в порядку і на умовах, передбачених цим договором (п. 1.1. договору).

Постачальник зобов'язується поставити покупцеві товар на умовах та у спосіб, зазначеними у додатку (специфікації) до цього договору. Умови поставки визначаються згідно Міжнародних правил тлумачення торгових термінів ІНКОТЕРМС 2010 ) (далі - Правила Інкотермс ). Поставка здійснюється залізничним транспортом (п. 3.1. договору).

У разі порушення постачальником будь-якого зі своїх зобов'язань за договором, в тому числі: відсутності поставки, недопоставки або прострочення поставки товару постачальником терміни, обумовлені умовами цього договору, постачальник зобов'язується відшкодувати покупцеві в повному обсязі понесені збитки, в тому числі, але не виключно: упущену вигоду (не отриманий дохід) і моральний збиток і т.п. (пп. «г» п. 8.6. договору).

Даний договір набуває чинності з моменту його підписання обома сторонами і скріплення їх печатками і діє до « 31» грудня 20І6 р., а в частині гарантійних зобов'язань - до терміну їх закінчення (п. 10.1. договору).

На виконання умов договору сторонами підписано та скріплено їх печатками специфікацію № 13 (а.с. 20-21): сторони визначили товар, що підлягає поставці, а саме: вугілля ДГ (Г) Фракція 13-100 мм у кількості 2 800 т на загальну суму 4 902 800,00 грн. без ПДВ, ціна за 1 тону - 1 751,00 грн. без ПДВ.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Профбізнесторг" виставило позивачу рахунок фактуру № 231001 від 23.10.2015р. щодо поставки вугілля ДГ ФР 13-100 мм у кількості 118,600 т на суму 249 202,32 грн. з ПДВ (а.с. 29).

Відповідно до платіжного доручення № 271953 від 19.11.2015р. (а.с. 30) позивач сплатив відповідачу-2 грошові кошти у розмірі 249 202,32 грн., призначення платежу: «Отр. Вугілля ДГ зг. дог. №274 від 05.03.2015р., рах № 231001 23.10.2015р.».

На виконання умов договору за накладною № 49401250 зі ст. Кривий Торець Донецької залізниці на станцію ОСОБА_2 Придніпровської залізниці прибули вагони № 65348989, № 67147751 з вантажем: вугілля кам'яне, зазначивши в накладній масу вантажу 118 600 кг (вагон № 65348989 - 58 000 кг, вагон № 67147751 - 60 600 кг) (а.с. 22-23).

27.10.2015р. в ході приймання вагону № 65348989 при зважуванні було виявлено відхилення, перевищуюче допустиму норму недостачі. Відповідно до акту № 417 від 30.10.2015р. про вагу тари вагону (а.с. 27) за результатами переважування вагону №65348989 (комісією у складі начальника зміни ЗДЦ ПАТ «ЗФЗ», уповноваженого представника громадськості, прийомоздавальника ЗДЦ ПАТ «ЗФЗ») виявлено: маса нетто вантажу - 55 180 кг.

Cкладено акт № 417/15 приймання продукції за кількістю від 27-30.10.2015р. (а.с.25), відповідно до якого комісією (у тому ж складі) встановлено: навантаження в вагоні рівномірне, «шапкоподібне». Основне навантаження на рівні бортів вагона. Обриси навантаження не порушені. Вантаж має природні скоси до торцевих дверей вагона. На поверхні вантажу не проглядається маркування вапном. У технічному відношенні вагон справний. Розвантажувальні люки вагону закриті щільно. Вагон без дверей. Слідів течі вантажу через конструкційні зазори не виявлено. Відхилення у вазі продукції допущено до прибуття на ПАТ «ЗФЗ» в результаті неправильного визначення ваги відправником, а також через розбіжності у величині вагона за накладною і фактичної ваги тари вагона за результатами таріровки. З урахуванням результатів таріровки, відхилення ваги нетто вагона № 65348989, виявлене на ПАТ «ЗФЗ», від ваги нетто, зазначеного відправником (постачальником) в залізничній накладній № 49401250 складає - 2820 кг. Розбіжності у вазі 2820кг, норма недостачі (2%) 1160кг, недостача 1660кг.

Позивач розрахував вартість нестачі вантажу та просить стягнути її з відповідача-2.

За договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов'язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов'язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов'язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму (ч.1 ст.712 Цивільного кодексу України).

За договором поставки одна сторона - постачальник зобов'язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов'язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму (ст. 265 Господарського кодексу України).

Суб'єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (п. 1 ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України).

Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ст. 526 Цивільного кодексу України).

Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).

Учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено (ч. 1 ст. 224 Господарського кодексу України).

Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або дотримання правил здійснення господарської діяльності другою стороною (ч. 2 ст. 224 Господарського кодексу України).

До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом (ч. 1 ст. 225 Господарського кодексу України).

Відповідно до п. 27 Правил видачі вантажів (затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 р. №644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 р. за № 862/5083) вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить: 2% маси вантажу зданого до перевезення у вологому стані.

Відповідно до п. 12. Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за кількістю, затвердженої Постановою Держарбітражу при ОСОБА_3 міністрів СРСР від 15.06.1965 р. № П-6 (далі - Інструкція про порядок приймання продукції) приймання продукції за кількістю проводиться за транспортними і супровідними документами.

Якщо під час приймання продукції буде виявлена ??недостача, то одержувач зобов'язаний призупинити подальшу прийомку, дбати про безпеку продукції, а також вжити заходів до запобігання її змішання з іншого однорідної продукцією (п. 16. Інструкції про порядок приймання продукції).

Одночасно з призупиненням приймання одержувач зобов'язаний викликати для участі в продовженні приймання продукції і складання двостороннього акта представника одногороднего відправника, а якщо продукція отримана в оригінальній упаковці або в непорушеній тарі виробника який не є відправником, - представника одногороднего виробника. Представник іногороднього відправника (виробника) викликається у випадках, передбачених в Основних і Особливих умовах поставки, інших обов'язкових правилах або в договорі (п. 17. Інструкції про порядок приймання продукції).

Приймання товару за кількістю здійснюється відповідно до Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за кількістю, затвердженої Постановою Держарбітражу при ОСОБА_3 міністрів СРСР від 15.06.1965 р. № П-6 із змінами і доповненнями. У взаєминах між собою постачальник і покупець керуються нормами природного зменшення і недостачі продукції, передбаченими Правилами перевезення вантажів, затверджених Міністерством транспорту України наказом № 644 від 21.11.2000 р. При виявленні недостачі, що виникла в період доставки товару: покупець в односторонньому порядку, без виклику представника постачальника, із залученням представника громадськості, проводить таріровку вагонів після вивантаження товару; покупець надсилає запит постачальнику про направлення довідки від вантажовідправника про вартість недопоставленого товару; постачальник протягом 10-ти робочих днів, з моменту отримання запиту про вартість недопоставленого товару, надає покупцеві довідку від вантажовідправника про вартість недопоставленого товару, на підставі ст. 115 Статуту залізниць (п. 6.2. договору).

У разі виявлення покупцем під час приймання невідповідності фактично поставленого товару кількості та/або якості і/або асортименту та/або будь-яким іншим умовам договору покупець має право діяти в наступному порядку: покупець протягом 12 годин з моменту припинення приймання товару письмово (письмом (факсимільним зв'язком) або телефонограму з викликом для участі у спільному прийманні товару за кількістю та/або якістю) повідомляє постачальника. Постачальник або його представник за дорученням зобов'язаний:

- не пізніше 12 годин після отримання виклику зобов'язаний повідомити покупця про те, чи буде направлений представник постачальника та/або вантажовідправника для участі в спільному прийманні товару за кількістю та/або якістю. У разі відсутності відповіді на виклик, або неприбуття протягом наступного дня за днем отримання виклику представника постачальника та/або вантажовідправника для участі в спільному прийманні товару, дає право покупцю на приймання товару відповідно інструкції без участі постачальника та/або вантажовідправника;

- прибути не пізніше чим на наступний день з моменту виклику постачальника для посвідчення факту невідповідності товару умовам договору шляхом підписання відповідного акту передбаченого вимогами Інструкцій П-6, П-7. Постачальник зобов'язаний не пізніше чим на другий день після отримання виклику повідомити (телефонограма/факсимільний зв'язок) покупця про прибуття/не прибуття представника для участі у прийманні товару за якістю. Представник постачальника за дорученням зобов'язаний мати при собі оригінал довіреності, що підтверджує його повноваження діяти від імені постачальника. У випадку, якщо повторне спільне випробування за якістю підтверджує початкові дані приймання ІП «СЖС Україна», постачальник відшкодовує покупцю всі витрати, пов'язані з простоєм вагонів і повторним проведенням випробування товару (п. 6.4. договору).

Згідно з актом № 417/15 при зважуванні вагону недостача склала 2 820 кг, а з урахуванням норми природної втрати і граничного розходження - 1 660 кг (58000-58000 х 2%-55180).

Позивач розрахував вартість нестачі вантажу в сумі 3 487,99 грн. з ПДВ із розрахунку вартості 1 тони вантажу - 1 751,00 грн. без ПДВ (1,660т х 1 751,00 грн./т + ПДВ).

З урахуванням вищенаведеного вартість недостачі в сумі 3 487,99 грн. підлягає стягненню з відповідача-2.

Вантаж у вагоні № 67147751 видано одержувачу на під'їзні шляхи ПАТ "Запоріжкокс" 29.10.2015р. о 17 год. 10 хв., передано на під'їзні шляхи ПАТ "Запорізький завод феросплавів" 29.10.2015р. о 21 год. 00 хв.

03.11.2015р. в ході приймання вагону № 67147751 по залізничній накладній № 49401250 (основна), № 49444011 (досилочна), комісією у складі начальника зміни ЗДЦ ПАТ «ЗФЗ», уповноваженого представника громадськості, прийомоздавальника ЗДЦ ПАТ «ЗФЗ», при зважуванні було виявлено відхилення, перевищуюче допустиму норму недостачі. Відповідно до акту № 423 від 03.11.2015р. про вагу тари вагону (а.с. 28) за результатами переважування вагону № 67147751 виявлено: маса нетто вантажу - 56 660 кг.

Складено акт № 423/15 приймання продукції за кількістю від 29-30.10.2015р. (а.с. 26), відповідно до якого комісією встановлено: основне навантаження на рівні бортів вагона, нерівномірне, з гострим скосом «шапки» вантажу до правого борту (розміточної сторони). Відсутнє маркування на поверхні вантажу. На поверхні вантажу є такі порушення: з розміточної сторони вагону над 7-м люком біля сходів є поглиблення розміром 100х100х50см; порушення природного скосу вантажу уздовж усього борту вагону з розміточної cтopoни, є поглиблення шириною 40-50 см, глибиною 25-30 см. У технічному відношенні вагон справний. Вагон без дверей (двері суцільнометалеві). Люки вагона закриті щільно, ознак течі вантажу через конструкційні зазори не виявлено. У залізничній накладній № 49444011 в гр. № 49 "відмітки залізниці" є відмітка про складений актів про подачу вагону в ремонт форми ВУ-23, від 25.10.2015р., а також про вихід вагону з ремонту ВУ-3б від 26.10.2015г. Зазначені позначки завірені штампом ст. Червоний Лиман Дон. Залізниці. Відхилення у вазі продукції утворилося до надходження вагона № 67147751 на ПАТ «ЗФЗ». За результатами перевірки ваги тари порожнього вагону № 67147751 виявлено розбіжність у величині тари вагона за накладною і фактичної ваги тари вагона. За результатами кількісного приймання, проведеного на ПАТ «ЗФЗ», встановлено фактичне відхилення ваги нетто у вагоні № 67147751, яке склало 3940 кг та перевищує допустиму норму недостачі. Недостача (відповідальна) становить: 3940 кг - 1212 кг = 2728 кг, де: 3940 кг - різниця між вагою нетто згідно з.д. накладною і вагою нетто, визначеної під час переважування на ПАТ «ЗФЗ»; 1212 кг - норма недостачі (згідно з Правилами видачі вантажів, для вантажів, що перевозяться у вологому стані, 2% від ваги нетто, зазначеної в залізничній накладній).

Відповідно до ст. 307 Господарського кодексу України, положення якої кореспондуються із положеннями ст. 909 Цивільного кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини (ст. 924 Цивільного кодексу України).

Залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу за недостачу - у розмірі дійсної вартості. Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення (п.114 Статуту).

Вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу (п. 115 Статуту).

Правила оформлення перевізних документів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року №644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 року за № 863/5084, визначають порядок оформлення перевізних документів, форми бланків перевізних документів та їх зміст.

На кожне відправлення вантажу відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) (п.1.1. Правил оформлення перевізних документі)

Усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, унесених до перевізного документа, відправник зобов'язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни (п.1.3. Правил оформлення перевізних документі)

За шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, перевізник відповідає у разі недостачі вантажу в розмірі вартості вантажу, якого не вистачає (ч. 3 ст. 314 Господарського кодексу України).

Обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення невідповідності маси вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах. Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами. (п.129 Статуту).

Наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002р. затверджено Правила складання актів (стаття 129 Статуту) (далі - Правила складання актів).

При перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира, складаються комерційні акти та акти загальної форми (п. 1. Правил складання актів).

Комерційні акти складаються для засвідчення невідповідності найменування, маси і кількості місць наявного вантажу, багажу чи вантажобагажу даним, зазначеним у перевізних документах. Дані в комерційному акті зазначаються на підставі перевізних документів та виявлених обставин (п. 2. Правил складання актів).

Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами. Один примірник акта загальної форми, складеного під час перевезення, додається до перевізних документів, другий залишається на станції, яка його склала (п. 3. Правил складання актів).

Комерційні акти складаються у трьох примірниках на бланках установленої форми і заповнюються на друкарській машинці або чорнилами чітко, без будь-яких виправлень. На кожному акті проставляється штемпель станції. Другий примірник акта видається одержувачу на його вимогу. Якщо комерційний акт складається на станції відправлення або на попутній станції, то другий примірник акта додається до перевізних документів. Про складений комерційний акт проставляється відмітка у перевізних документах у порядку, визначеному правилами оформлення перевізних документів (п. 8. Правил складання актів).

Комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці (п. 10. Правил складання актів).

З вищевикладеного вбачається, що підставою для матеріальної відповідальності залізниці є належним чином складений станцією залізниці комерційний акт або акт загальної форми.

Як вказано вище, позивач на підтвердження своїх позовних вимог, у якості підстави для матеріальної відповідальності залізниці, посилається на акт № 423 від 03.11.2015р. про вагу тари вагону та акт № 423/15 від 03.11.2015р. приймання продукції за кількістю, які складено комісією у складі начальника зміни ЗДЦ ПАТ «ЗФЗ», уповноваженого представника громадськості, прийомоздавальника ЗДЦ ПАТ «ЗФЗ».

У разі відмови начальника станції від складання комерційного акта (акта загальної форми) або оформлення акта з порушенням цих Правил одержувач має право до вивезення вантажу зі станції, а при вивантаженні на місцях незагального користування - протягом 24 годин з моменту прийняття від залізниці вагона (контейнера) з вантажем подати про це письмову скаргу начальнику Дирекції залізничних перевезень (далі - Дирекція) безпосередньо або через начальника станції. При поданні скарги через начальника станції або безпосередньо начальнику Дирекції одержувачу видається розписка про прийняття скарги (п. 16. Правил складання актів).

У всіх випадках, коли при прийманні вантажу від органів транспорту встановлюються пошкодження або псування вантажу, невідповідність найменування і ваги вантажу і кількості місць даним, зазначеним у транспортному документі, а також у всіх інших випадках, коли це передбачено правилами, що діють на транспорті, одержувач зобов'язаний зажадати від органу транспорту складання комерційного акта (відмітки на товарно-транспортній накладній або складання акта - при доставці вантажу автомобільним транспортом). При неправильній відмові органу транспорту від складання комерційного акта одержувач зобов'язаний відповідно до діючих на транспорті правил оскаржити цю відмову і здійснити приймання продукції в порядку, передбаченому цією Інструкцією (п. 5. Інструкції про порядок приймання продукції).

Позивач стверджує, що подав відповідачу-1 заявку, в якій просив перевірити вагу вантажу у вагоні № 67147751, у зв'язку із відсутністю маркування та гострим скосом по всій довжині вагону (а.с. 98) та заяву від 30.10.2015р. № 23/339 (а.с. 101), в якій зазначив, що при комерційному огляді позивач виявив ознаки розкрадання вантажу (порушення контурів відправницького навантаження, гострий скос шапки вантажу по всій довжині вагону та відсутність маркування). В прийманні заявки на участь представника станції в переваженні спірного вагону від працівників станції ОСОБА_2 було отримано необґрунтовану відмову, у зв'язку із чим просив скласти комерційний акт, оскільки при переважуванні вагону № 67147751 виявлено невідповідність ваги вантажу із вагою, вказаною у залізничній накладній.

Позивач звернувся до начальника Запорізької дирекції залізничних перевезень держпідприємства «Придніпровської залізниці» зі скаргою № 23/340 від 30.10.2015р. (а.с. 102), в якій просив зобов'язати співробітників станції ОСОБА_2 скласти комерційний акт за заявкою підприємства позивача на спірний вагон.

04.08.2016р. відповідач-1 подав до суду пояснення, в яких зазначив, що згідно з інформацією про дислокацію та стан вагонів, вагон №67147751 був відчеплений по станції ОСОБА_4. Складений акт загальної форми №2280Т від 26.10.2015р. станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці, на підставі якого був складений комерційний акт про неприбуття вагона № 67147751. 29.10.2015р. о 5:45 на станцію Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці в складі поїзда № 2245 прибув вагон № 67147751 досильною відправкою по залізничній накладній №49444011. В комерційному та технічному відношенні вагон прибув справний. Комерційний огляд вагона № 67147751 здійснював прийомоздавач вантажу ОСОБА_5 В вагоні було виявлено: навантаження не порушено, без виїмок і поглиблень, з природними скосами. Підстав для комісійної видачі не було. Крім того, 29.10.2015р. о 17:10 згідно пам'ятки ГУ-45 на подачу вагонів № 1050 (а.с. 99) вагон № 67147751 був поданий на під'їзну колію ПАТ «Запоріжкокс» та прийнятий представником ОСОБА_6 без претензій. Пам'ятка представником підписана без зауважень. При цьому, в позовній заяві ПАТ «Запорізький завод феросплавів» зазначено, що вагон №67147751 був переданий на під'їзні колії позивача о 21:00 год., тобто вказаний вагон знаходився на території ПАТ «Запоріжкокс» з 17:10 до 21:00 год., проте, за збереження вантажу під час перебування вагонів на залізничній під'їзній колії ПАТ «Запоріжкокс» залізниця відповідальності не несе. Також, зазначив, що на станцію Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці від позивача надійшла заявка на перевірку маси вантажу у вагоні №67147751, в якій вказано, що маркування відсутнє, гострий скос по всій довжині вагону. При цьому, при комерційному огляді вагону №67147751 прийомоздавальником вантажу станції Запоріжжя-Ліве ОСОБА_5 було виявлено, що навантаження у вагоні не порушене, без виїмок та поглиблень, з природними скосами, про що зазначено у заявці позивача на перевірку маси вантажу у вагоні №67147751. 30.10.2015р. по факсу на ім'я начальника Запорізької дирекції залізничних перевезень надійшла скарга від 30.10.2015 №23/340 з вимогою про складення комерційного акта. У відповідь листом від 11.11.2015р. №ДН-3-02-81/947 начальник станції повідомив, що вагон № 67147751 був прийнятий представником позивача без зауважень і претензій, згоди на складання комерційного акту від ст. Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці не одержано, так як підстав для складання комерційного акта не було. Зазначив, що нестача, згідно скарги позивача, була виявлена вже на під'їзній колії вантажоодержувача, а тому підстави для складання комерційного акта відсутні. Подавання вагонів на під'їзні колії провадиться відповідно до договору від 22.01.2013р. № ПР/М-13-3/2-397 на під'їзну колію ПАТ «Запоріжкокс», яке надалі подає вагони ПАТ «Запорізький завод феросплавів», крім цього згідно пам'ятки 1050, яка підписана представником ПАТ «Запоріжкокс», огляд вантажу щодо виявлення його пошкодження, ознак недостачі, псування або пошкодження проводять також представники ПАТ «Запоріжкокс».

Як вже зазначалось, позивач подав відповідачу-1 заявку начальнику ст.Запоріжжя-Ліве, в якій просив перевірити вагу вантажу у вагоні № 67147751, у зв'язку із відсутністю маркування та гострим скосом по всій довжині вагону (а.с. 98). Прийомоздавальник вантажу станції Запоріжжя-Ліве ОСОБА_5 вказав, що навантаження не порушене, виїмки та поглиблення відсутні, не підлягає видачі комерційний акт.

Пунктом 16 Правил складання актів унормовано, що у разі відмови начальника станції від складання комерційного акта (акта загальної форми) або оформлення акта з порушенням цих Правил одержувач має право до вивезення вантажу зі станції, а при вивантаженні на місцях незагального користування - протягом 24 годин з моменту прийняття від залізниці вагона (контейнера) з вантажем подати про це письмову скаргу начальнику Дирекції залізничних перевезень (далі - Дирекція) безпосередньо або через начальника станції. При поданні скарги через начальника станції або безпосередньо начальнику Дирекції одержувачу видається розписка про прийняття скарги.

Після отримання відмови у видачі комерційного акту позивач звернувся до начальника Запорізької дирекції залізничних перевезень держпідприємства «Придніпровської залізниці» зі скаргою № 23/340 від 30.10.2015р. (а.с. 102), в якій просив зобов'язати співробітників станції ОСОБА_2 скласти комерційний акт за заявкою підприємства позивача на спірний вагон. Вищенаведене відповідачем-1 не заперечується.

Відповідно до п.3.4. Роз'яснень Вищого господарського суду від 29.09.2008р. №04-5/225 "Про внесення змін та доповнень до роз'яснення президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002р №04-5/601 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею" якщо начальник залізничної станції необґрунтовано відмовився скласти комерційний акт або акт загальної форми, вантажоодержувач має право оскаржити таку відмову в порядку, передбаченому пунктом 16 Правил складання актів, і здійснити приймання вантажу відповідно до Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за кількістю, затвердженої постановою Державного арбітражу при ОСОБА_3 СРСР від 15.06.65 N П-6, Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за якістю, затвердженої постановою Державного арбітражу при ОСОБА_3 СРСР від 25.04.66 N П-7, Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і в організаціях України, затвердженої спільним наказом Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту України, Державного комітету по стандартизації, метрології та сертифікації України, Державного комітету статистики України від 02.04.98 N 81/38/101/235/122. У разі додержання порядку оскарження відмови начальника станції у складанні зазначених актів вантажоодержувач має право звернутися до залізниці з претензією або позовом, до яких необхідно додати докази оскарження дій начальника залізничної станції та акти приймання вантажу.

Позивачем додержано порядок оскарження відмови начальника станції у складанні комерційного акту та здійснено приймання вантажу відповідно до Інструкції №П-6.

Недостача склала 2728кг (60600-60600х 2%-56660).

Позивач розрахував вартість нестачі вантажу в сумі 5732,08 грн. з ПДВ із розрахунку вартості 1 тони вантажу - 1 751,00 грн. без ПДВ (2,728 х 1 751,00 грн./т + ПДВ).

З урахуванням вищенаведеного вартість недостачі в сумі 5732,08 грн. підлягає стягненню з відповідача-1.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог: на відповідача-1 - 856,70 грн. (62,17 %), на відповідача-2 - 521,30 грн. (37,83 %).

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст.1, 33, 34, 43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити в повному обсязі

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Профбізнесторг" (17500, Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Вокзальна, буд. 15, ідентифікаційний код 39530382) на користь Публічного акціонерного товариства "Запорізький завод феросплавів" (69035, м. Запоріжжя, вул. Діагональна, буд. 11, ідентифікаційний код 00186542) 3 487,99 грн. , про що видати наказ.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі відокремленого підрозділу - регіональної філії "Придніпровська залізниця" (49602, м.Ніпро, пр.К.Маркса, 108, ідентифікаційний код 40081237) на користь Публічного акціонерного товариства "Запорізький завод феросплавів" (69035, м. Запоріжжя, вул. Діагональна, буд. 11, ідентифікаційний код 00186542) 5732,08 грн ., про що видати наказ.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Профбізнесторг" (17500, Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Вокзальна, буд. 15, ідентифікаційний код 39530382) на користь Публічного акціонерного товариства "Запорізький завод феросплавів" (69035, м. Запоріжжя, вул. Діагональна, буд. 11, ідентифікаційний код 00186542) витрати по сплаті судового збору у розмірі 521,30 грн. , про що видати наказ.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі відокремленого підрозділу - регіональної філії "Придніпровська залізниця" (49602, м.Ніпро, пр.К.Маркса, 108, ідентифікаційний код 40081237) на користь Публічного акціонерного товариства "Запорізький завод феросплавів" (69035, м. Запоріжжя, вул. Діагональна, буд. 11, ідентифікаційний код 00186542) витрати по сплаті судового збору у розмірі 856,70 грн ., про що видати наказ.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржено до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Дніпропетровської області протягом десяти днів з дня його оголошення, а у разі якщо в судовому засідання було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення -з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 23.08.2016

Суддя ОСОБА_7

Дата ухвалення рішення23.08.2016
Оприлюднено26.08.2016
Номер документу59876561
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 9 220, 07 грн

Судовий реєстр по справі —904/4724/16

Постанова від 07.11.2016

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 17.10.2016

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 16.09.2016

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Рішення від 23.08.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 04.08.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 06.07.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 23.06.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 07.06.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні