Ухвала
від 22.08.2016 по справі 924/1151/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


УХВАЛА

"22" серпня 2016 р. Справа № 924/1151/15

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Кочергіної В.О., розглянувши матеріали

за позовом Військового прокурора Чернівецького гарнізону, м. Чернівці в інтересах держави в особі:

- Міністерства оборони України м. Київ

- Квартирно-експлуатаційного відділу м. Чернівці

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів:

1. Військової частини НОМЕР_1 , м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область;

2. Кабінету міністрів України, м. Київ

до Слобідо-Кульчієвецької сільської ради, с. Слобідка-Кульчієвецька Кам`янець-Подільського району Хмельницької області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Відділ Держгеокадастру у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область;

про визнання недійсним рішення 25-ї позачергової сесії 6-го скликання Слобідо-Кульчієвецької сільської ради №3 "Про затвердження Генерального плану с. Жовтневе", яким затверджено містобудівну документацію "Генеральний план села Жовтневе Кам`янець-Подільського району Хмельницької області", розроблений ТОВ "Поділля ГеоІнвентарПроект", в частині включення до її складу земель оборони загальною площею 10,5842 га, що входять до складу земельної ділянки військового містечка №89

Представники учасників судового процесу:

від позивача 1. Літвін С.М. за довіреністю №220/797/9 від 30.12.2015р.

від позивача 2. Діянчук Т.А. за довіреністю №1791 від 15.07.2016р.

від третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів:

- Військової частини НОМЕР_1 Малищук І.М. - за довіреністю №549 від 19.04.2016р.

- Кабінету Міністрів України не з`явився

від відповідача не з`явився

від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Відділу Держгеокадастру у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області не з`явився

від прокуратури не з`явився

ВСТАНОВИВ:

14.07.2015р. Військовий прокурор Чернівецького гарнізону, м. Чернівці в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, м. Київ та Квартирно-експлуатаційного відділу м. Чернівці звернувся до Господарського суду Хмельницької області із позовом до Слобідо-Кульчієвецької сільської ради, с. Слобідка-Кульчієвецька Кам`янець-Подільського району Хмельницької області про визнання недійсним рішення 25-ї позачергової сесії 6-го скликання Слобідо-Кульчієвецької сільської ради №3 "Про затвердження Генерального плану с. Жовтневе", яким затверджено містобудівну документацію "Генеральний план села Жовтневе Кам`янець-Подільського району Хмельницької області", розроблений ТОВ "Поділля ГеоІнвентарПроект", в частині включення до її складу земель оборони загальною площею 10,5842 га, що входять до складу земельної ділянки військового містечка №89.

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 12.10.2015р., залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 01.02.2016р. у справі №924/1151/15 відмовлено у задоволенні позовних вимог.

Постановою Вищого господарського суду України від 21.06.2016р. у справі №924/1151/15 постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 01.02.2016р. та рішення Господарського суду Хмельницької області від 12.10.2015р. скасовано, справу направлено на новий розгляд до Господарського суду Хмельницької області.

У постанові Вищого господарського суду України від 21.06.2016р. у справі №924/1151/15 зазначено, що здійснюючи судовий розгляд справи, господарські суди першої та апеляційної інстанції не встановили обставини стосовно правової природи спірного рішення Слобідо-Кульчієвецької сільської ради від 23.07.2013р. №3 у даних правовідносинах з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009р. №7-рп/2009 та постанови Верховного Суду України від 06.10.2015р. у справі №21-1306а15.

18.07.2016р., після надходження матеріалів справи №924/1151/15 до Господарського суду Хмельницької області, за результатами проведеного автоматичного розподілу справу передано на розгляд судді Кочергіній В.О.

Ухвалою суду від 20.07.2016р. справу прийнято до провадження судді Кочергіної В.О. та призначено до розгляду в судовому засіданні на 09.08.2016р.

Ухвалою суду від 09.08.2016р. розгляд справи відкладено на 22.08.2016р.

Представники прокуратури, відповідача, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів - Кабінету Міністрів України, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Відділу Держгеокадастру у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області в судове засідання 22.08.2016р. не з`явились, витребуваних судом документів не подали.

У клопотанні (вх.№05-22/7434/16 від 29.07.2016р. відповідач просить суд проводити розгляд справи за відсутності його представника.

У заяві (вх.№05-22/7434/16 від 29.07.2016р.) відповідач просить суд припинити провадження у справі у зв`язку із непідвідомчістю даного спору господарському суду.

Відповідно до ч.1 ст.12 ГПК України, господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні господарських договорів, у тому числі щодо приватизації майна, та з інших підстав, крім спорів, що виникають із публічно-правових відносин та віднесені до компетенції Конституційного Суду України та адміністративних судів;

Згідно п.3.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам" від 24.10.2011р. №10 господарський спір підвідомчий господарському суду, зокрема, за таких умов: участь у спорі суб`єкта господарювання; наявність між сторонами, по-перше, господарських відносин, врегульованих Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства, і, по-друге, спору про право, що виникає з відповідних відносин; наявність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення спору господарським судом; відсутність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення такого спору судом іншої юрисдикції.

Відповідно до п.17 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання підвідомчості та підсудності справ господарським судам" від 24.10.2011р. №10 до компетенції господарських судів не відноситься розгляд справ у спорах: а) про оскарження рішень (нормативно-правових актів чи актів індивідуальної дії), ухвалених суб`єктом владних повноважень, яким останній зобов`язує суб`єкта господарювання вчинити певні дії, утриматись від вчинення певних дій або нести відповідальність; б) про оскарження суб`єктом господарювання дій (бездіяльності) органу державної влади, органу місцевого самоврядування, іншого суб`єкта владних повноважень, їхньої посадової чи службової особи, що випливають з наданих їм владних управлінських функцій, якщо ці дії (бездіяльність) не пов`язані з відносинами, врегульованими господарським договором; в) між суб`єктами владних повноважень з приводу їхньої компетенції у сфері управління.

Вирішуючи питання щодо підвідомчості спору, що виник із земельних правовідносин, суд аналізує не лише предмет та склад сторін спору, але і його підставу, яка розкриває характер спірних правовідносин між сторонами і вказує на рівність або адміністративне підпорядкування сторін спору.

Суд звертає увагу на те, що визначаючи підвідомчість спору, необхідно розрізняти участь державних органів та органів місцевого самоврядування у земельних відносинах як суб`єктів владних повноважень та як органів, що реалізують права держави, територіальних громад та Українського народу в цілому, як власників землі.

Згідно п.1.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз`яснено, що господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов`язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності.

У п.1.2.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011 №6 роз`яснено, що з положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197, 283 ГК України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.

Відповідно до п.1.4 вищевказаної постанови Пленуму Вищого господарського суду України передбачено, що господарським судам не підвідомчі справи у спорах, що виникають з публічно-правових відносин, у яких держава та територіальні громади через свої органи беруть участь з метою реалізації владних повноважень, а також справи, пов`язані з оскарженням правових актів, спрямованих на здійснення повноважень управління у земельних відносинах.

Під поняттям "справа адміністративної юрисдикції", наведеного у статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України, розуміється переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб`єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Тобто, справою адміністративної юрисдикції є спір, який виник між двома (кількома) суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у конкретних правовідносинах, в яких хоча б один суб`єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб`єктів, а ці суб`єкти зобов`язані виконувати вимоги та приписи такого владного суб`єкта (інформаційний лист Верховного Суду України від 26.12.2005 №3.2.-2005).

У п. 4 рішенні Конституційного суду України від 16.04.2009р. №7-рп/2009 за результатами проведеного аналізу функцій і повноважень органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

Згідно із ст. 2 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" планування і забудова територій - діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає, зокрема, розроблення містобудівної та проектної документації, будівництво об`єктів.

Інструментом державного регулювання планування територій є містобудівна документація, яка поділяється на документацію державного, регіонального та місцевого рівнів.

Згідно із ст.16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Відповідно до ст.17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. Генеральні плани населених пунктів та зміни до них розглядаються і затверджуються відповідними сільськими, селищними, міськими радами.

Пунктом 42 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації.

Згідно із Законом України "Про основи містобудування" сільські, селищні, міські ради уповноважені затверджувати місцеві правила забудови окремих частин населених пунктів та вносити в них зміни за поданням спеціально уповноважених органів містобудування та архітектури (частина друга статті 12, частина п`ята статті 17). За Законом України "Про планування і забудову територій" місцева рада затверджує містобудівну документацію та після погодження зі спеціально уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури вносить до неї зміни своїм же рішенням (частини третя, четверта статті 10).

Предметом позовних вимог у справі є визнання недійсним рішення 25-ї позачергової сесії 6-го скликання Слобідо-Кульчієвецької сільської ради №3 "Про затвердження Генерального плану с. Жовтневе", яким затверджено містобудівну документацію "Генеральний план села Жовтневе Кам`янець-Подільського району Хмельницької області", розроблений ТОВ "Поділля ГеоІнвентарПроект", в частині включення до її складу земель оборони загальною площею 10,5842 га, що входять до складу земельної ділянки військового містечка №89.

Проаналізувавши вищенаведені правові норми та предмет позовних вимог у справі, суд вважає, що спірні правовідносини не засновані на юридичній рівності сторін чи на вільному волевиявленні, а орган місцевого самоврядування як спеціально уповноважений орган містобудування у здійсненні ним відповідних функцій не наділений господарською компетенцією.

При цьому оспорюване рішення органу місцевого самоврядування за своєю правовою природою є нормативним актом, оскільки має локальний характер, розрахований на широке коло осіб та застосовується неодноразово.

У правовідносинах щодо затвердження містобудівної документації Слобідо-Кульчієвецька сільська рада діяла не як суб`єкт господарювання, а як орган наділений владними повноваженнями щодо затвердження містобудівної документації.

Таким чином, у даному випадку спір виник з правовідносин, у яких Слобідо-Кульчієвецька сільська рада реалізує повноваження суб`єкта владних повноважень, даний спір є публічно - правовим, оскільки виник за участю суб`єкта владних повноважень, який реалізовує у спірних правовідносинах надані йому чинним законодавством України функції, а відтак не підвідомчий господарським судам.

З огляду на викладене, спір про визнання недійсним рішення 25-ї позачергової сесії 6-го скликання Слобідо-Кульчієвецької сільської ради №3 "Про затвердження Генерального плану с. Жовтневе", яким затверджено містобудівну документацію "Генеральний план села Жовтневе Кам`янець-Подільського району Хмельницької області", розроблений ТОВ "Поділля ГеоІнвентарПроект", в частині включення до її складу земель оборони загальною площею 10,5842 га, що входять до складу земельної ділянки військового містечка №89 не відноситься до компетенції господарських судів, а повинен розглядатися в порядку адміністративного судочинства, в зв`язку з чим провадження у справі підлягає припиненню на підставі п.1 ст.80 ГПК України.

З огляду на викладене, керуючись п. 1 ч.1 ст.80, ст.86 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

Припинити провадження у справі №924/1151/15.

СуддяВ.О. Кочергіна

Віддрук. 7 прим.:

1 - до справи;

2 Військова прокуратура Чернівецького гарнізону Західного регіону України простим (вул. Аксенина, 2а, м. Чернівці, 58022);

3 Міністерство оборони України (Повітрофлотський проспект, 6, м. Київ, 03168);

4 КЕВ м. Чернівці (вул. Українська, 43, м. Чернівці, 58000);

5 - Слобідо-Кульчієвецька сільська рада (вул. Механізаторів, 45, с. Слобідка-Кульчієвецька, Кам`янець-Подільський р-н, Хмельницька обл., 32319);

6 Відділ Держземагенства у Кам`янець-Подільському районі (вул. Першотравнева, 1, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька обл., 32309);

7 Військова частина НОМЕР_1 простим (вул. Гагаріна, 56, м. Кам`янець-Подільський р-н, Хмельницька обл., 32300).

Усім простим.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення22.08.2016
Оприлюднено29.09.2022
Номер документу59877557
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1151/15

Постанова від 13.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва І.В.

Ухвала від 06.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва І.В.

Ухвала від 28.11.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва І.В.

Ухвала від 28.09.2016

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Постанова від 26.09.2016

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Ухвала від 12.09.2016

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Ухвала від 22.08.2016

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Кочергіна В.О.

Ухвала від 09.08.2016

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Кочергіна В.О.

Ухвала від 20.07.2016

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Кочергіна В.О.

Постанова від 21.06.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні