Рішення
від 19.08.2016 по справі 923/1739/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Театральна, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 серпня 2016 року Справа № 923/1739/14

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Івлевій В.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Позивача Малого колективного підприємства "АГАТ" ідентифікаційний код 24755163, вул. Самарця, 95, кв. 2, м. Цюрупинськ Херсонської області

до Відповідача Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області ідентифікаційний код 040598923, вул.Гвардійська, 24, м. Олешки Херсонської області,

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 , Цюрупинська міська рада

про визнання розпорядження частково недійсним

За участю представників сторін:

від позивача: - не прибули

від відповідача - не прибули

від третіх осіб: ОСОБА_10 - ОСОБА_11, дов. № 410 від 25.03.2015р.;

ОСОБА_5 - адвокат Станчук А.Ю, договір про надання правової допомоги від 25.08.2015р., ордер серія ХС № 005893 від 25.08.2015р.дов. № 410 від 25.03.2015р.;

від Цюрупинської міської ради - не прибули

25.11.2014р. Позивач колективне підприємство "АГАТ" звернулось до господарського суду Херсонської області з позовом до Відповідача Цюрупинської районної державної адміністрації про визнання недійсними пунктів 1 та 2 розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області від 06.08.2008 р. № 678 "Про надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства" в частині затвердження проектів землеустрою щодо відведення та надання у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель запасу в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, яким присвоєно кадастрові номери: НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5.

Свої позовні вимоги Мале колективне підприємство "АГАТ" обґрунтовує

ст.ст. 116, 152, 154, 155 Земельного кодексу України, ст.ст.16, 21 Цивільного кодексу України, ст.20 Господарського кодексу України з посиланням на те, що оспорюваним розпорядженням райдержадміністрації затверджено технічну документацію та надано у власність громадянам земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства із земельної ділянки, законним користувачем якої є позивач на підставі державного акту на право постійного користування землею від 19.06.1997 р. серії НОМЕР_6, що призвело до порушення його права на користування спірною земельною ділянкою, яке на даний час не припинено ні в добровільному, ні в примусовому порядку.

Відповідач у відзивах зазначив, що державний акт виписано позивачеві без розроблення та затвердження землевпорядної документації, що суперечить ст. ст. 19, 30, 34, 102 Земельного кодексу України № 561-XII, наказу Державного комітету України по земельних ресурсах № 28 від 15.04.1993р. «Про затвердження Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди)», які діяли на момент виписки державного акту на право постійного користування.

Рішенням господарського суду Херсонської області від 15.01.2015 р. у даній справі (суддя Ситюк В.Г.), позов задоволено.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 09.04.2015 р. у даній справі (колегія у складі суддів: головуючий суддя Поліщук Л.В., судді Таран С.В., Пироговський В.Т.), рішення господарського суду Херсонської області від 15.01.2015 р. скасовано, в позові відмовлено.

Постановою Вищого господарського суду України від 01.07.2015р. постанову Одеського апеляційного господарського суду від 09.04.2015р. у цій справі та рішення господарського суду Херсонської області від 15.01.2015р. скасовано, справу направлено на новий розгляд до господарського суду Херсонської області.

За результатами автоматизованого розподілу справи між суддями визначено суддю Пригузу П.Д. для нового розгляду справи.

Рішенням господарського суду Херсонської області від 01.10.2015 р. у даній справі (суддя Пригуза П.Д.) позов задоволено повністю.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 23.02.2016 р. у даній справі (колегія у складі суддів: головуючий суддя Мишкіна М.А., судді Будішевська Л.О., Філінюк І.Г.), рішення господарського суду Херсонської області від 01.10.2015 р. скасовано, в позові відмовлено.

Постановою Вищого господарського суду України від 25.05.2016р. постанову Одеського апеляційного господарського суду від 23.02.2016р. у цій справі та рішення господарського суду Херсонської області від 01.10.2015 р. скасовано, справу направлено на новий розгляд до господарського суду Херсонської області.

Ухвалою від 22.06.2016р. суддя Пінтеліна Т.Г. прийняла справу до свого провадження.

Представник Цюрупинської РДА заявив клопотання про зміну назви відповідача на Олешківську районну державну адміністрацію, до клопотання додано копію Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприсмців від 23.06.2016р., з якої вбачається, що назву Цюрупинської РДА дійсно змінено на Олешківську районну державну адміністрацію. Клопотання розглянуто судом та задоволено.

На виконання вказівок Вищого господарського суду України цією ж ухвалою суд витребував від позивача, відповідача Цюрупинської районної державної адміністрації, Цюрупинської міської ради Херсонської області письмові пояснення:

- щодо правових підстав надання спірної земельної ділянки площею 2,4 га АТ "Херсонагроінвест", чи встановлювались на той час межі земельної ділянки та чи посвідчувалось право користування спірною земельною ділянкою державним актом;

чи зверталось АТ "Херсонагроінвест" до Цюрупинської міської ради Херсонської області із заявою про добровільну відмову від спірної земельної ділянки площею 2,4 га, чи приймалось рішення щодо вилучення спірної земмельної ділянки та чи вносились до Книги записів реєстрації державних актів на право постійного користування на землю та облікові документи ради

Позивач надав до суду копії наявних у нього документів - Проекту відводу земельної ділянки АТ «Херсонагроінвест» під будівництво автозаправочної станції з блоком технічного обслуговування і мотелем із землекористування радгоспу-заводу «Цюрупинський» Цюрупинського району Херсонської області, в матеріалах якого, крім іншого, наявні Акт вибору земельної ділянки, Висновок радгоспу-заводу «Цюрупинський» про згоду на відведення земель для вказаних потреб площею 2,4 га із угідь заболочених луків радгоспу-заводу "Цюрупинський", Акт про встановлення меж ділянки в натурі та рішення і Ідорупинської міської ради від 08.02.1995 року № 31 «Про відведення земельної ділянки».

Щодо інших витребуваних судом матеріалів позивач повідомив, що , на його думку, вони можуть знаходитися в архівних матеріалах Цюрупинської (Олешківської) міської ради, Цюрупинської (Олешківської) районної державної адміністрації та територіального органу Держземагентства.

Крім того, до суду надійшла відповідь від Олешківської міської ради, що в Олешківській міській раді відсутня інформація, з використанням якої можна б було надати письмові пояснення на питання порушені в ухвалі суду, а саме:

- щодо правових підстав надання спірної земельної ділянки площею 2,4 га АТ "Херсонагроінвест";

- чи встановлювались на той час межі земельної ділянки та чи посвідчувалось право користування спірною земельною ділянкою державним актом;

- чи зверталось АТ "Херсонагроінвест" до Олешківської міської ради Херсонської області із заявою про добровільну відмову від спірної земельної ділянки площею 2,4 га;

- чи приймалось рішення щодо вилучення спірної земельної ділянки;

- чи вносились до Книги записів реєстрації державних актів на право постійного користування на землю та облікові документи ради.

Також заявлено клопотання про розгляду справи без участі представника Олешківськівської міської ради.

Інші витребувані документи до суду не надано.

Представники відповідача та третіх осіб вважають, що ненадання Цюрупинською міською радою Херсонської області документів, витребуваних ухвалою від 22.06.2016р. є перешкодою для подальшого розгляду справи та заявили клопотання про повторне витребування необхідних документів.

Представником третіх осіб, враховуючи, що необхідна для вирішення спору інформація, документи та відомості у Олешківській міській раді відсутні, заявлено клопотання про витребування додаткової інформації від Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області для повного та всебічного розгляду справи.

Згідно відповіді Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області данні щодо оформлення на АТ "Херсонагроінвест" державного акту на право постійного користування земельною ділянкою площею 2,4 га - відсутні.

Олешківська районна державна адміністрація надала письмові пояснення по суті позову, просить відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав недоведеності позивачем факту накладання земельної ділянки площею 2,4 га згідно Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою НОМЕР_6 від 19.06.97р. виданий МКП «АГАТ» на земельні ділянки яким присвоєно кадастрові номери: НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5 та які були надані у власність третім особам на підставі оскаржуваного розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області від 06.08.2008 р. № 678 "Про надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства".

Представники третіх осіб заперечували проти задоволення позову з тих самих підстав.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд

встановив:

14.05.1997р. виконавчий комітет Цюрупинської міської ради народних депутатів прийняв рішення № 125 "Про надання земельних ділянок підприємствам міста та вилучення ділянок за їх заявами ", яким Виконком вирішив:

- вилучити з землекористування від АТ "Херсонагроінвест" земельну ділянку площею 2,4га в зв'язку з переходом прав на будівництво та фінансування мотелю АЗС та станції технічного обслуговування до МКП "АГАТ" за його заявою (п.1 Рішення);

- надати земельну ділянку площею 2,4га МКП "АГАТ" в зв'язку з переходом прав на будівництво та фінансування мотелю АЗС та станції технічного обслуговування від АТ «Херсонагроінвест» (п.2 Рішення).

21.05.1997р. на XI сесії XXII скликання Цюрупинської міської ради народних депутатів прийнято рішення "Про затвердження рішень міськвиконкому, прийнятих в міжсесійний період з питань землекористування та землевпорядкування підприємств, організацій, установ", пунктом 1.5. якого затверджено рішення від 14.05.1997р. №125 про надання земельної ділянки площею 2.4 га МКП "АГАТ" у зв'язку з переходом прав на будівництво та фінансування мотелю, АЗС та станції технічного обслуговування від АТ "Херсонагроінвест", згідно із статтею 30 Земельного кодексу України.

На підставі вищезазначеного рішення від 21.05.1997р. МКП "АГАТ" 19.06.1997р. видано Державний акт на право постійного користування землею НОМЕР_6 площею 2.4га. яка розташована на території Цюрупинської міської ради в межах згідно з планом землекористування. Землю надано у постійне користування для будівництва автозаправної станції з блоком технічного обслуговування і мотелем.

Державний акт НОМЕР_6 від 19.06.1997р. зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №109, його другий екземпляр переданий на зберігання Цюрупинській міській раді.

Як вбачається з листа ТОВ "Фелия" від 23.05.2014р. № 22 на ім'я директора МКП "АГАТ", 30.10.2013р. МКП "АГАТ" уклало з ТОВ "Фелия" договори №34/303 на земельно-кадастрові роботи та №33/302 розроблення технічної документації із землеустрою щодо відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) згідно Держакту на право постійного користування землею НОМЕР_6 від 19.06.1997р.

У вищезазначеному листі зазначено, що під час виконання підготовчих робіт при рекогностуванні місцевості та перевірки вихідних даних замовника щодо розташування земельної ділянки на місцевості на предмет наявності (відсутності) перешкод з боку інших землевласників шляхом їх співставлення з даними Публічної кадастрової карти України ( http://www.mар.laпd.gоv.uа/каdаstrova-кагta) встановлено, що на земельну ділянку площею 2,4га накладаються земельні ділянки інших землевласників, ідентифікованих за кадастровими номерами: НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5.

У зв'язку з цим ТОВ "Фелия" повідомляє МКП "АГАТ" про неможливість подальшого продовження виконання земельно-кадастрових робіт за договорами до з'ясування і вирішення замовником питання щодо правомірності надання вказаних земельних ділянок.

30.09.2014р. МКП "АГАТ" звернулось до Відділу Держземагентства у Цюрупинському районі з заявою про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.

13.10.2014р. Державним кадастровим реєстратором Відділу Держземагентства у Цюрупинському районі розглянуто заяву МКП "АГАТ" про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру разом з доданими документами та прийнято рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з таких підстав невідповідності поданих документів вимогам, установленим Законом України "Про Державний земельний кадастр" і Порядку ведення Державного земельного кадастру, а саме:

- згідно п.2.1 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету земельних ресурсів №376 від 18.05.2010р. встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі розробленої та затвердженої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Технічне завдання на встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) не відповідає п.2.8 вищезазначеної інструкції. Код ВКЦПЗ зазначається в межах певної категорії земель - код КВЦПЗ 03.07 не відноситься до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, зазначених у електронному документі. Уточнити код КВЦПЗ. Відсутня схема перенесення меж, яка зазначена в списку межових знаків, переданих на зберігання та в кроках межових знаків;

- невідповідності електронного документа установленим вимогам, а саме:

- в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, відповідно до документації із землеустрою знаходяться частини земельних НОМЕР_1; НОМЕР_2: НОМЕР_3: НОМЕР_4; НОМЕР_5.

- знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Як вбачається з матеріалів справи, в 2008р. "GЕО-СВІТ" розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадян, в т.ч. третіх осіб у справі, в т.ч. під кадастровими номерами НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5, загальною площею 11,1199га розташованих за адресою: адміністративні межі Цюрупинської міської ради, Херсонської області із земель запасу Цюрупинської міської ради (т.1 а.с.201-251).

06.08.2008р. відбулось позачергове засідання комісії по врегулюванню земельних відносин на території Цюрупинського району за межами населеного пункту, на якому розглядалось, зокрема, питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства (всього 12 осіб) в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, та комісія вирішила: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства (всього 12 осіб) в адміністративних межах Цюрупинської міської ради (протокол №16 від 06.08.2008р.) (т.1 а.с87).

Розпорядженням голови Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області № 678 від 06.08.2008р. "Про надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства" вирішено:

- затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам (всього 12 чоловік) загальною площею 11,1199га, із земель запасу в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, розроблений «GЕО-СВІТ (пункт 1 Розпорядження);

- надати у власність земельні ділянки - відкриті землі (інші), для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Цюрупинської міської ради та видати державні акти на право власності на земельні ділянки громадянам згідно з додатком.

У Додатку до Розпорядження районної державної адміністрації №678 від 06.08.2008р. зазначений список громадян, яким надається у власність земельна ділянка для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, та площа земельних ділянок, в т.ч. під кадастровими номерами НОМЕР_1; 65010100:02:005:0039; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5

У Додатку до Розпорядження районної державної адміністрації №678 від 06.08.2008р. зазначений список громадян, яким надається у власність земельна ділянка для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, та площа земельних ділянок - ОСОБА_13 -1,7118га, ОСОБА_14 - 0,8554га, ОСОБА_15 - 0,8559га, ОСОБА_16 - 0,8559га, ОСОБА_17 - 0,8559га, ОСОБА_18 - 0,8501га, ОСОБА_19 - 0,8559га, ОСОБА_3 - 0,8559га, ОСОБА_20 - 0,8559га, ОСОБА_10 - 0,8554га, ОСОБА_7 - 0,8559га, ОСОБА_8 -0,8559га.

На підставі Розпорядження голови Цюрупинської районної державної адміністрації №678 від 06.08.2008р. відділом земельних ресурсів у Цюрупинському районі Херсонської області видані Державні акти на право власності на земельну ділянку:

- 01.09.2008р. серія НОМЕР_7 ОСОБА_8 на земельну ділянку площею 0,8559га, кадастровий номер НОМЕР_5, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області;

- 12.08.2008р. серія НОМЕР_8 ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 0,8559га, кадастровий номер НОМЕР_4, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області;

- 10.08.2008р. серія НОМЕР_9 ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 0,8559га, кадастровий номер НОМЕР_2, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області;

- 14.08.2008р. серія НОМЕР_10 ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 0,8554га, кадастровий номер НОМЕР_3, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області;

- 14.08.2008р. серія НОМЕР_11 ОСОБА_3 на земельну ділянку площею 0,8559га, кадастровий номер НОМЕР_1, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області.

Відповідно до листа Відділу Держземагентства у Цюрупинському районі Херсонської області від 24.12.2014р. №2645/01-11 земельним ділянкам присвоєно наступні кадастрові номери: ОСОБА_3 - НОМЕР_1, ОСОБА_20 (згідно договору купівлі-продажу від 17.11.2009р. №1666 право власності перейшло до ОСОБА_5) - НОМЕР_2, ОСОБА_10 - НОМЕР_3, ОСОБА_7 - НОМЕР_4, ОСОБА_8 - НОМЕР_5 (т.1 а.с.103).

МКП «АГАТ» оспорює дійсність Розпорядження Цюрупинської райдержадміністрації №678 від 06.08.2008р., зазначаючи, що оспорюваним розпорядженням затверджено технічну документацію та надано у власність громадянам земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства частково за рахунок земельної ділянки, законним користувачем якої є МКП «АГАТ» на підставі державного акту на право постійного користування землею від 19.06.1997 р. серії НОМЕР_6, що призвело до порушення його права на користування спірною земельною ділянкою, яке не припинено ані в добровільному, ані в примусовому порядку.

Отже, предметом спору у даній справі є оскарження Позивачем рішення органу місцевої державної влади про надання земельних ділянок.

Господарський суд при вирішенні даного спору керується приписами Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами та доповненнями ) Відповідно до п 1 зазначеної Постанови , підвідомчість і підсудність справ у спорах, що виникають із земельних відносин ( питання про те. чи підвідомча господарському суду справа у спорі, що виник із земельних правовідносин, повинно вирішуватись залежно від того, який характер мають спірні правовідносини, тобто чи є вони приватноправовими чи публічно-правовими, та чи відповідає склад сторін у справі статті 1 Господарського процесуального кодексу України. Судам слід аналізувати предмет позову, підстави позову і зміст позовних вимог.

Господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов'язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності.

Виходячи з положень статей 13, 14 Конституції України статей 177,181,324, глави 30 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 148 Господарського кодексу України (далі - ГК України), земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.

Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.

Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ПІК України підвідомчі господарським судам.

Відносини, пов'язані з набуттям та реалізацією громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та з цивільним оборотом земельних ділянок грунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими.

Спір, що виник внаслідок порушення права суб'єкта господарської діяльності на земельну ділянку, в тому числі органами державної влади та місцевого самоврядування, є спором про право цивільне і підлягає розгляду за правилами ГПК України.

В 1997 році земельні відносини в Україні регулювались, крім іншого. Земельним Кодексом України від 18.12.1990р. 561-ХІІ, який втратив чинність.

Згідно із ч.ч 1.2 ст.1 ЗК України від 18.12.1990р. земельні відносини в Україні регулюються цим Кодексом та іншими актами законодавства України і Республіки Крим, що видаються відповідно до нього. Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою створення умов для раціонального використання й охорони земель, рівноправного розвитку всіх форм власності на землю і господарювання, збереження та відтворення родючості грунтів, поліпшення природного середовища, охорони прав громадян, підприємств, установ і організацій на землю.

Відповідно до ст.19 ЗК України від 18.12.1990р. (в редакції, чинній станом на 1997 рік) сільські, селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл. селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів.

Міська Рада народних депутатів надає земельні ділянки (крім ріллі і земельних ділянок, зайнятих багаторічними насадженнями) для будь-яких потребу межах міста. Районні, міські, в адміністративному підпорядкуванні яких є район, Ради народних депутатів надають земельні ділянки за межами населених пунктів: із земель запасу для сільськогосподарського використання; із земель лісового і водного фонду у випадках, передбачених статтями 77 і 79 цього Кодексу; для ведення селянського (фермерського) господарства, у разі відмови в наданні земельної ділянки сільською, селищною Радою народних депутатів.

Обласні Ради народних депутатів надають земельні ділянки: із земель усіх категорій за межами населених пунктів для будівництва шляхів, ліній електропередачі та зв'язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів та інших лінійних споруд; в усіх інших випадках, крім передбачених частинами першою, другою, третьою і п'ятою цієї статті. Верховна Рада України надає земельні ділянки у разі, коли для вилучення цих земель установлено особливий порядок (стаття 32).

Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні, іншому громадянину, підприємству, установі, організації провадиться лише після вилучення (викупу) цієї ділянки в порядку, передбаченому статтями 31 і 32 цього Кодексу.

Надання земельних ділянок здійснюється за проектами відведення цих ділянок. Розробку проектів відведення земельних ділянок, перенесення їх меж у натуру (на місцевість) і виготовлення документів, що посвідчують право користування землею, здійснюють державні та інші землевпорядні організації. Замовниками виконання вказаних робіт є відповідні місцеві Ради народних депутатів, підприємства, установи і організації. Відведення земельних ділянок для потреб громадян провадиться за кошти державного, республіканського (Республіки Крим) та місцевих бюджетів на замовлення сільських, селищних, міських, районних Рад народних депутатів за місцем розташування земельної ділянки. Умови і строки розробки проектів відведення земельних ділянок і перенесення їх меж у натуру (на місцевість) визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт.

Підприємство, установа, організація та громадяни, заінтересовані в одержанні земельних ділянок, звертаються з відповідним клопотанням (громадянин з заявою) до місцевої Ради народних депутатів, яка має право надавати земельні ділянки.

Клопотання про відведення ділянок, що надаються Верховною Радою України, подаються до обласної. Київської. Севастопольської міської Ради народних депутатів. До клопотання додаються: копія генерального плану будівництва або інші графічні матеріали, що обґрунтовують розмір намічуваної для відведення площі, титульний список або довідка про фінансування будівництва, проект рекультивації земель, інші матеріали. У заяві громадянина про надання земельної ділянки вказуються бажані її розмір і місце розташування, мета використання.

Відповідна місцева Рада народних депутатів розглядає клопотання (заяву) у строк не більше місяця, дає дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки і одночасно повідомляє про це Раду народних депутатів, на території якої розташована намічувана для відведення земельна ділянка.

Проект відведення земельної ділянки погоджується з власником землі або землекористувачем та подається до сільської, селищної, міської Ради народних депутатів, яка розглядає його у місячний строк і в межах своєї компетенції приймає рішення про надання земель. Якщо надання земельної ділянки провадиться районною, обласною Радою народних депутатів або Верховною Радою України, сільська, селищна, міська Рада народних депутатів свій висновок подає до районної, міської, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, Ради народних депутатів.

Районна (міська) Рада народних депутатів приймає у місячний строк рішення про надання земельної ділянки, а по проекту, за яким надання ділянки провадиться обласною Радою народних депутатів або Верховною Радою України, подає свій висновок до обласної Ради народних депутатів. Обласна, Київська, Севастопольська міська Рада народних депутатів вирішує у місячний строк питання про надання земельної ділянки, а по проекту, за яким надання земель провадиться Верховною Радою України, подає проектні матеріали і свій висновок до Кабінету Міністрів України, який розглядає ці матеріали і вносить у місячний строк свої пропозиції до Верховної Ради України.

Відповідно до ст.22 ЗК України від 18.12.1990р. право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчус це право. Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється.

Згідно із ст. 102 ЗК України від 18.12.1990р. (в редакції, чинній станом на 1997 рік) розгляд і затвердження землевпорядних проектів провадиться в такому порядку: 1) прогнозні матеріали, техніко-економічні обгрунтування використання та охорони земель і схема землеустрою після погодження у порядку, встановленому у завданнях на їх розробку, розглядаються і затверджуються відповідними Радами народних депутатів; 2) проекти утворення нових землеволодінь і землекористувань після погодження із заінтересованими власниками землі та землекористувачами розглядаються і затверджуються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів;

3) проекти відведення земельних ділянок у власність або користування затверджуються Радами народних депутатів, які надають і вилучають земельні ділянки;

4) проекти внутрігосподарського землеустрою колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, радгоспів та інших сільськогосподарських підприємств, установ і організацій, селянських (фермерських) господарств після погодження їх із власниками землі і землекористувачами, сільськими, селищними Радами народних депутатів розглядаються та затверджуються районними, міськими, в адміністративному підпорядкуванні яких є район. Радами народних депутатів;

5) робочі землевпорядні проекти, пов'язані з упорядкуванням, докорінним поліпшенням і охороною земель, раціональним їх використанням, розглядаються і затверджуються замовниками цих проектів. Зміни до землевпорядних проектів та інших матеріалів з питань землеустрою, затверджених у порядку, передбаченому пунктами 1 - 4 частини першої цієї етапі, вносяться за рішенням Рад народних депутатів, які затвердили ці проекти. Землевпорядні проекти, зазначені в пункті 5 частини першої цієї статті, змінюються з дозволу замовників проектів.

Відповідно до пунктів 1.1, 1.7-1.10 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі умовах оренди), затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 15.04.1993р. №28 (яка була чинною до 04.05.1999р.) право власності на землю і право постійного користування землею посвідчується державними актами: на право колективної власності на землю; на право приватної власності на землю; на право постійного користування землею, форми яких затверджені Верховною Радою України.

На земельні ділянки, якими користуються громадяни, підприємства, установи, організації та садівницькі товариства, державні акти виготовляються після визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) і складання плану земельної ділянки. Роботи, пов'язані із складанням державних актів на право колективної власності на землю, приватної власності на землю і постійного користування землею на існуючі землекористування проводяться, як правило, одночасно по всій території сільської, селищної, міської Ради народних депутатів, а також по всій території населеного пункту або окремих його кварталах.

Розробку технічної документації по складанню державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею здійснюють державні та інші землевпорядні організації.

Технічна документація при складанні державних актів включає: при складанні державних актів на право приватної власності на землю і право постійного користування землею, що видаються громадянам на земельні ділянки, якими вони користуються: виписку з рішення місцевої Ради народних депутатів про передачу земельної ділянки у власність або надання її у користування; абриси обміру земельної ділянки; план земельної ділянки, складений за результатами обміру; збірний план землевласників і землекористувачів; відомість обчислення площ, матеріали погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками землі і землекористувачами; при складанні державних актів на право постійного користування землею, що видаються підприємствам, установам і організаціям на земельні ділянки, якими вони користуються: виписку з рішення відповідного органу про надання земельної ділянки; журнали і абриси геодезичних вимірювань; каталог координат окружної межі землекористування; план земельної ділянки; відомість обчислення площ; експлікацію земельних угідь; матеріали погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками землі і землекористувачами.

Технічна документація по складанню державних актів зберігається у відділах земельних ресурсів районних державних адміністрацій, міських (міст обласного підпорядкування) відділах земельних ресурсів, управліннях земельних ресурсів Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.

Згідно із пунктами 2, 2.1-2.5 Інструкції роботи по складанню державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею виконуються в такому порядку: підготовчі роботи; встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); складання плану земельної ділянки; заповнення бланка державного акта.

Підготовчі роботи включають: при складанні державних актів на право приватної власності на землю і право постійного користування землею, що видаються громадянам на земельні ділянки, якими вони користуються: виписку з земельно-облікових документів про розмір земельної ділянки; довідку про членство громадянина у садовому товаристві; аналіз планово-картографічних матеріалів; звірку плану земельної ділянки з натурою та її обмір; підготовку виписки з рішення відповідної місцевої Ради народних депутатів про передачу земельної ділянки у власність або надання її у постійне користування; аналіз договору купівлі-продажу земельної ділянки і документа про оплату вартості землі, звірку меж земельної ділянки з суміжними власниками землі і землекористувачами, розробку технічної документації по складанню державних актів.

При складанні державних актів на право постійного користування землею, що видаються підприємствам, установам і організаціям на земельні ділянки, якими вони користуються: аналіз земельно-облікових документів, попереднього акта на право

користування земельною ділянкою, геодезичних даних на зовнішні межі, планово-картографічних матеріалів; підготовку виписки з рішення відповідного органу про надання земельної ділянки; розробка технічної документації по складанню державних актів.

Якщо земельна ділянка надається за проектом її відведення, вивчаються матеріали цього проекту і рішення про її надання. Межі наданих (переданих) земельних ділянок переносяться у натуру (на місцевість) і закріплюються межовими знаками, а межі ділянок, що знаходяться у власності та користуванні і проходять по визначених в натурі контурах, звіряються з наявними планами ділянок.

При відсутності плану проводиться зйомка зовнішніх меж земельної ділянки, встановлюються суміжні власники землі і землекористувачі, за участю останніх складається протокол, в якому докладно описується розташування меж на місцевості. Межі земель, що передаються у колективну власність, переносяться у натуру (на місцевість) відповідно ,чо затвердженого проекту роздержавлення і приватизації земєль. Перенесення меж у натуру здійснюється шляхом прокладання теодолітних ходів, з прив'язкою їх до існуючих межових знаків, або державної геодезичної мережі.

В окремих випадках, при чітко виражених межах на місцевості, допускається визначення координат поворотних точок меж за допомогою електронного планіметра. Складається план земельної ділянки з визначенням па ньому її меж і розмірів, описом меж суміжних власників землі і землекористувачів. На плані показуються: межі всіх черезсмужних ділянок, що передаються (надаються) у власність або користування в межах відповідної Ради народних депутатів; лінійні проміри по межі земельної ділянки; всі поворотні точки меж земельної ділянки; всі точки, закріплені в натурі (на місцевості) довгостроковими межовими знаками; всі лінії, які є суходольними межами.

Ці межі викреслюються суцільною лінією чорною тушшю; річки, озера, канали, шляхи, лісосмуги, інші урочища, що співпадають з межами. На плані зовнішніх меж земель власників і користувачів показуються вкраплені земельні ділянки сторонніх власників землі і землекористувачів, та додається їх список.

План земельної ділянки складається у масштабі, який забезпечує чітке зображення всіх елементів і надписів.

Державні акти на право колективної власності на землю, право приватної власності на землю, право постійного користування землею складаються у двох примірниках, підписуються головою відповідної місцевої Ради народних депутатів і скріплюються гербовою печаткою. Сторінку державного акта із зображенням плану земельної ділянки підписує інженер-землевпорядник.

З матеріалів справи вбачається, що АТ "Херсонагроінвест" на підставі відповідного рішення виконавчого комітету Цюрупинської міської ради здійснював розроблення проекту відведення земельної ділянки площею 2,4 га для будівництва автозаправної станції з блоком технічного обслуговування і мотелем.

Проте сторонами у справі не надано, а судом не знайдено жодного доказу того, що вказаний проект був виготовленим у повному обсязі, затвердженим відповідним рішенням органу, що надавав згоду на його виготовлення.

До того ж, згідно наданої інформації Цюрупинським районним відділом земельних ресурсів, Цюрупинською (Олешківською) міською радою та ГУ Держгеокадастру у Херсонській області АТ "Херсонагроінвест" ніколи не отримував Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою площею 2,4 га в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, отже ніколи не подавав до Цюрупинської міської ради заяв про добровільну відмову від права постійного користування такою земельною ділянкою.

Позивач МКП "АГАТ" до оформлення Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 19.06.1997 р. серії НОМЕР_6 не замовляв та не подавав на затвердження Цюрупинської міської ради технічної документації або проекту відведення зі складання вказаного Державного акту.

Надана позивачем копія проекту відведення земельної ділянки, що виготовлялася на замовлення АТ "Херсонагроінвест" не містить будь-яких журналів та абрисів геодезичних вимірювань, каталогу координат окружної межі землекористування, плану земельної ділянки, відомостей обчислення площ та експлікації земельних угідь. Державний акт на право постійного користування землею від 19.06.1997 р. серії НОМЕР_6 також не містить достатніх даних для чіткої ідентифікації вказаної земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Судом встановлено і це підтверджується інформацією Цюрупинського районного відділу земельних ресурсів та відділу Держгеокадастру у Цюрупинському районі, що за наявними у справі документами визначення чіткого місця розташування земельної ділянки (прив'язка до місцевості) щодо якої було оформлено Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою НОМЕР_6 від 19.06.97 р. є неможливим.

Таким чином, судом вичерпано всі наявні можливості щодо встановлення належними та допустимими доказами чіткого місця розташування земельної ділянки щодо якої було виготовлено Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою НОМЕР_6 від 19.06.97 р.

Відповідно до ст. 32 ПІК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський руд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими і речовими доказами, висновками судових експертівцюясненнями представників сторін та інших осіб, які беруть участі, в судовому процесі. В необхідних випадках на вимогу судді пояснення представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі, мають бути викладені письмово.

За статтею 33 ГПК України обов'язок доказування і подання доказів покладено на сторони, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Згідно ст.34 ГПК України з огляду на належність і допустимість доказів, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування,

Відповідно до ст.36 ГПК України письмовими доказами є документи і матеріали, які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.

Наданий Позивачем вкладений до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою НОМЕР_6 від 19.06.97р. ситуаційний план, який не є складовою частиною ані Держакту, ані технічної документації з виготовлення Держакту, містить явні ознаки виправлень та підчисток, а його так званий оригінал, оглянутий в судовому засіданні, не містить будь-яких «мокрих» підписів та відтисків печаток та виготовлений шляхом перенесення на кальку схеми з невідомого документа, отже, не є допустими та належними доказами предмету спору, тому судом до уваги не приймаються.

Стаття 4-3 ГПК України встановлює, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Господарський суд створює сторонам та іншим особам, які беруть участь у справі, необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства.

Принцип змагальності є визначальним принципом судового процесу взагалі та господарського зокрема. Відповідно до ст. 129 Конституції України змагальність віднесено до основних засад судочинства.

Змагальність полягає в тому, що сторони у процесуальній формі доводять перед судом свою правоту, за допомогою доказів переконують суд у правильності власної правової позиції. Спір повинен вирішуватися на користь тієї сторони, яка за допомогою відповідних процесуальних засобів переконала суд в обгрунтованості своїх вимог чи заперечень. Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи обстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об'єктивного з'ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обгрунтованого і справедливого рішення у справі.

Принцип змагальності передбачає покладання тягаря доказування на сторони, покладання на них відповідальності за доведеність їхніх вимог чи заперечень, звільнення суду від обов'язку збирання доказів.

Принцип змагальності вимагає від сторін ініціативи та активності в реалізації їхніх процесуальних прав, тобто обумовлює мотивацію поведінки сторін під час розгляду справи.

Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, активно впливають на судову діяльність, оскільки їхні розпорядчі волевиявлення можуть бути обов'язковими для суду.

Таким чином, суд, задовольняючи клопотання учасників провадження про витребування доказів, не здобув будь-яких належних і допустимих доказів для того, щоб ідентифікувати земельну ділянку площею 2.4 га згідно Держакту НОМЕР_6 від 19.06.97 р. як таку, що накладається на земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5, що були набуті у власність третіми особами згідно оспорюваного розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації від 06.08.2008 року № 678.

За таких обставин суд відмовляє Позивачу у задоволенні позовної вимоги про визнання недійсними пунктів 1 та 2 розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області від 06.08.2008 р. № 678 "Про надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства" в частині затвердження проектів землеустрою щодо відведення та надання у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель запасу в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, яким присвоєно кадастрові номери: НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

вирішив:

Відмовити повністю у задоволенні позовної вимоги МКП "АГАТ" про визнання недійсними пунктів 1 та 2 розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області від 06.08.2008 р. № 678 "Про надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарсгва" в часгині затвердження проектів землеустрою щодо відведення та надання у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель запасу в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, яким присвоєно кадастрові номери: НОМЕР_1; НОМЕР_2;

НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5.

Повне рішення складено 25.08.2016р.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення19.08.2016
Оприлюднено30.08.2016
Номер документу59922163
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1739/14

Ухвала від 21.04.2017

Господарське

Верховний Суд України

Ємець А.А.

Постанова від 18.01.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 18.01.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 25.12.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ситюк В.Г.

Ухвала від 16.12.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ситюк В.Г.

Ухвала від 19.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Постанова від 12.10.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 15.09.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Рішення від 19.08.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 10.09.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні