Постанова
від 12.10.2016 по справі 923/1739/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" жовтня 2016 р.Справа № 923/1739/14 Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі :

Головуючого судді: Савицького Я.Ф.

Суддів: Гладишевої Т.Я.,

ОСОБА_1

секретар судового засідання Максіміхіна Ю.В.

за участю представників сторін в судовому засіданні від 12.10.2016р.:

від позивача: ОСОБА_2, за довіреністю;

від відповідача: не з'явився;

від ОСОБА_3: ОСОБА_4, за довіреністю;

від ОСОБА_5: ОСОБА_6, за довіреністю;

Інші представники третіх осіб в судове засідання не з'явились.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Малого колективного підприємства «АГАТ»

на рішення господарського суду Херсонської області

від 19 серпня 2016 року

по справі №923/1739/14

за позовом Малого колективного підприємства «АГАТ»

до відповідача ОСОБА_7 районної державної адміністрації Херсонської області

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:

ОСОБА_8;

ОСОБА_9;

ОСОБА_3;

ОСОБА_5;

ОСОБА_10;

ОСОБА_11;

Цюрупинської міської ради

про визнання розпорядження частково недійсним

Сторони належним чином повідомлені про час і місце засідання суду.

В судовому засіданні 12.10.2016р. відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

В с т а н о в и в:

Рішенням господарського суду Херсонської області від 19.08.2016р. по справі №923/1739/14 (суддя Пінтеліна Т.Г.) відмовлено в задоволенні позовних вимог Малого колективного підприємства «АГАТ» до ОСОБА_7 районної державної адміністрації Херсонської області за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_3, ОСОБА_5, ОСОБА_10, ОСОБА_11, Цюрупинської міської ради про визнання розпорядження частково недійсним з посиланням на те, що не дивлячись на додатково витребувані судом документи, матеріали справи не містять доказів, які б дозволили ідентифікувати земельну ділянку площею 2,4 га згідно Держакту І-ХС № 000072 від 19.06.1997р. як таку, що накладається на земельні ділянки, що були набуті у власність третіми особами згідно з оспорюваним розпорядженням Цюрупинської районної державної адміністрації від 06.08.2008 року № 678.

Не погодившись з вказаним рішенням суду, Мале колективне підприємство «АГАТ» звернулось до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій позивач просить скасувати рішення господарського суду Херсонської області від 19.08.2016р. по справі №923/1739/14 повністю та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, мотивуючи це тим, що оскаржуване рішення прийняте з порушенням норм матеріального права, при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи, а висновки, викладені в рішенні не відповідають вимогам законодавства з підстав, викладених в апеляційній скарзі.

30.09.2016р. від представника ОСОБА_3 до Одеського апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, яким представник третьої особи не погоджується з доводами апеляційної скарги, просить залишити оскаржуване рішення без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.

07.10.2016р. від представника ОСОБА_5 до Одеського апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, яким представник третьої особи не погоджується з доводами апеляційної скарги, просить залишити оскаржуване рішення без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.

Представники ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, Цюрупинської міської ради та ОСОБА_7 районної державної адміністрації Херсонської області в судове засідання 12.10.2016р. не з'явились, про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлені належним чином, що вбачається з рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень від 16.09.2016р.

Розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги Малого колективного підприємства «АГАТ» , заслухавши представників позивача та третіх осіб, перевіривши правильність юридичної оцінки встановлених фактичних обставин справи, застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті рішення, колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду вважає, що рішення першої інстанції слід залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.

Як вбачається з матеріалів справи, 14.05.1997р. виконавчим комітетом Цюрупинської міської ради народних депутатів прийнято рішення № 125 "Про надання земельних ділянок підприємствам міста та вилучення ділянок за їх заявами ", яким Виконком вирішив: вилучити з землекористування від АТ "Херсонагроінвест" земельну ділянку площею 2,4га в зв'язку з переходом прав на будівництво та фінансування мотелю АЗС та станції технічного обслуговування до МКП "АГАТ" за його заявою; надати земельну ділянку площею 2,4га МКП "АГАТ" в зв'язку з переходом прав на будівництво та фінансування мотелю АЗС та станції технічного обслуговування від АТ «Херсонагроінвест» .

21.05.1997р. на XI сесії XXII скликання Цюрупинської міської ради народних депутатів прийнято рішення "Про затвердження рішень міськвиконкому, прийнятих в міжсесійний період з питань землекористування та землевпорядкування підприємств, організацій, установ", пунктом 1.5. якого затверджено рішення від 14.05.1997р. №125 про надання земельної ділянки площею 2.4 га МКП "АГАТ" у зв'язку з переходом прав на будівництво та фінансування мотелю, АЗС та станції технічного обслуговування від АТ "Херсонагроінвест", згідно із статтею 30 Земельного кодексу України.

На підставі вищезазначеного рішення від 21.05.1997р. МКП "АГАТ" 19.06.1997р. видано Державний акт на право постійного користування землею І-ХС 000072 площею 2.4га, яка розташована на території Цюрупинської міської ради в межах згідно з планом землекористування. Землю надано у постійне користування для будівництва автозаправної станції з блоком технічного обслуговування і мотелем.

Державний акт І-ХС 000072 від 19.06.1997р. зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №109, його другий екземпляр переданий на зберігання Цюрупинській міській раді.

Як вбачається з листа ТОВ "Фелия" від 23.05.2014р. № 22 на ім'я директора МКП "АГАТ", 30.10.2013р. МКП "АГАТ" уклало з ТОВ "Фелия" договори №34/303 на земельно-кадастрові роботи та №33/302 розроблення технічної документації із землеустрою щодо відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) згідно Державного акту на право постійного користування землею І-ХС 000072 від 19.06.1997р.

Вищевказаним листом зазначено, що під час виконання підготовчих робіт при рекогностуванні місцевості та перевірки вихідних даних замовника щодо розташування земельної ділянки на місцевості на предмет наявності (відсутності) перешкод з боку інших землевласників шляхом їх співставлення з даними Публічної кадастрової карти України ( http://www.mар.laпd.gоv.uа/каdаstrova-кагta) встановлено, що на земельну ділянку площею 2,4га накладаються земельні ділянки інших землевласників, ідентифікованих за кадастровими номерами: 6525010100:02:005:0038; 6525010100:02:005:0039; 6525010100:02:005:0040; 6525010100:02:005:0041; 6525010100:02:005:0042.

У зв'язку з цим, ТОВ "Фелия" повідомила МКП "АГАТ" про неможливість подальшого продовження виконання земельно-кадастрових робіт за договорами до з'ясування і вирішення замовником питання щодо правомірності надання вказаних земельних ділянок.

30.09.2014р. МКП "АГАТ" звернулось до Відділу Держземагентства у Цюрупинському районі з заявою про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.

13.10.2014р. Державним кадастровим реєстратором Відділу Держземагентства у Цюрупинському районі розглянуто заяву МКП "АГАТ" про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру разом з доданими документами та прийнято рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з підстав невідповідності поданих документів вимогам, установленим Законом України "Про Державний земельний кадастр" і Порядку ведення Державного земельного кадастру, а саме: згідно п.2.1 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету земельних ресурсів №376 від 18.05.2010р. встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі розробленої та затвердженої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Технічне завдання на встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) не відповідає п.2.8 вищезазначеної інструкції. Код ВКЦПЗ зазначається в межах певної категорії земель - код КВЦПЗ 03.07 не відноситься до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, зазначених у електронному документі. Уточнити код КВЦПЗ. Відсутня схема перенесення меж, яка зазначена в списку межових знаків, переданих на зберігання та в кроках межових знаків; невідповідності електронного документа установленим вимогам, а саме: в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, відповідно до документації із землеустрою знаходяться частини земельних ділянок 6525010100:02:005:0038; 6525010100:02:005:0039; 6525010100:02:005:0040: 6525010100:02:005:0041; 6525010100:02:005:0042; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Як вбачається з матеріалів справи, в 2008р. "GЕО-СВІТ" розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадян, зокрема, під кадастровими номерами 6525010100:02:005:0038; 6525010100:02:005:0039; 6525010100:02:005:0040; 6525010100:02:005:0041; 6525010100:02:005:0042, загальною площею 11,1199 га, розташованих за адресою: адміністративні межі Цюрупинської міської ради, Херсонської області із земель запасу Цюрупинської міської ради.

Матеріали справи свідчать, що 06.08.2008р. відбулося позачергове засідання комісії по врегулюванню земельних відносин на території Цюрупинського району за межами населеного пункту, на якому розглядалось, зокрема, питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства (всього 12 осіб) в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, та комісія вирішила: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства (всього 12 осіб) в адміністративних межах Цюрупинської міської ради (протокол №16 від 06.08.2008р.).

Розпорядженням голови Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області № 678 від 06.08.2008р. "Про надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства" вирішено: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам (всього 12 чоловік) загальною площею 11,1199 га, із земель запасу в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, розроблений « GЕО-СВІТ ; надати у власність земельні ділянки - відкриті землі (інші), для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Цюрупинської міської ради та видати державні акти на право власності на земельні ділянки громадянам згідно з додатком.

У Додатку до Розпорядження районної державної адміністрації №678 від 06.08.2008р. зазначений список громадян, яким надається у власність земельна ділянка для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, та площа земельних ділянок, в т.ч. під кадастровими номерами 6525010100:02:005:0038; 65010100:02:005:0039; 6525010100:02:005:0040; 6525010100:02:005:0041; 6525010100:02:005:0042.

Також, у Додатку до Розпорядження районної державної адміністрації №678 від 06.08.2008р. зазначений список громадян, яким надається у власність земельна ділянка для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, та площа земельних ділянок - ОСОБА_12 -1,7118га, ОСОБА_13 - 0,8554га, ОСОБА_14 - 0,8559га, ОСОБА_15 - 0,8559га, ОСОБА_16 - 0,8559га, ОСОБА_17 - 0,8501га, ОСОБА_18 - 0,8559га, ОСОБА_8 - 0,8559га, ОСОБА_19 - 0,8559га, ОСОБА_5 - 0,8554га, ОСОБА_10 - 0,8559га, ОСОБА_11 -0,8559га.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі Розпорядження голови Цюрупинської районної державної адміністрації №678 від 06.08.2008р. відділом земельних ресурсів у Цюрупинському районі Херсонської області видані Державні акти на право власності на земельну ділянку:

- 01.09.2008р. серія ЯЕ №945327 - ОСОБА_11 на земельну ділянку площею 0,8559га, кадастровий номер 6525010100:02:005:0042, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області;

- 12.08.2008р. серія ЯЕ №945326 - ОСОБА_10 на земельну ділянку площею 0,8559га, кадастровий номер 6525010100:02:005:0041, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області;

- 10.08.2008р. серія ЯЕ №945324 - ОСОБА_9 на земельну ділянку площею 0,8559га, кадастровий номер 6525010100:02:005:0039, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області;

- 14.08.2008р. серія ЯЕ №945325 - ОСОБА_20 на земельну ділянку площею 0,8554га, кадастровий номер 6525010100:02:005:0040, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області;

- 14.08.2008р. серія ЯЕ №945323 - ОСОБА_8 на земельну ділянку площею 0,8559га, кадастровий номер 6525010100:02:005:0038, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області.

Відповідно до листа Відділу Держземагентства у Цюрупинському районі Херсонської області від 24.12.2014р. №2645/01-11 земельним ділянкам присвоєно наступні кадастрові номери: ОСОБА_8 - 6525010100:02:005:0038, ОСОБА_9 (згідно договору купівлі-продажу від 17.11.2009р. №1666 право власності перейшло до ОСОБА_3) - 6525010100:02:005:0039, ОСОБА_5 - 6525010100:02:005:0040, ОСОБА_10 - 6525010100:02:005:0041, ОСОБА_11 - 6525010100:02:005:0042.

Як стверджує позивач, розпорядженням Цюрупинської райдержадміністрації №678 від 06.08.2008р. затверджено технічну документацію та надано у власність громадянам земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства частково за рахунок земельної ділянки, законним користувачем якої є МКП «АГАТ» на підставі державного акту на право постійного користування землею від 19.06.1997р. серії І-ХС 000072, що призвело до порушення його права на користування спірною земельною ділянкою, яке не припинено ані в добровільному, ані в примусовому порядку.

Вказані обставини стали підставою звернення Малого колективного підприємства «АГАТ» до господарського суду Херсонської області з позовом до Цюрупинської районної державної адміністрації про визнання недійсними пунктів 1 та 2 розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області від 06.08.2008 р. № 678 "Про надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства" в частині затвердження проектів землеустрою щодо відведення та надання у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель запасу в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, яким присвоєно кадастрові номери: 6525010100:02:005:0038; 6525010100:02:005:0039; 6525010100:02:005:0040; 6525010100:02:005:0041; 6525010100:02:005:0042.

Рішенням господарського суду Херсонської області від 15.01.2015 р. у даній справі (суддя Ситюк В.Г.) позовні вимоги було задоволено.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 09.04.2015 р. у даній справі (колегія у складі суддів: головуючий суддя Поліщук Л.В., судді Таран С.В., Пироговський В.Т.), рішення господарського суду Херсонської області від 15.01.2015р. скасовано, в позові відмовлено.

Постановою Вищого господарського суду України від 01.07.2015р. постанову Одеського апеляційного господарського суду від 09.04.2015р. у цій справі та рішення господарського суду Херсонської області від 15.01.2015р. скасовано, справу направлено на новий розгляд до господарського суду Херсонської області.

Рішенням господарського суду Херсонської області від 01.10.2015 р. у даній справі (суддя Пригуза П.Д.) позов задоволено повністю.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 23.02.2016 р. у даній справі (колегія у складі суддів: головуючий суддя Мишкіна М.А., судді Будішевська Л.О., Філінюк І.Г.), рішення господарського суду Херсонської області від 01.10.2015р. скасовано, в позові відмовлено.

Постановою Вищого господарського суду України від 25.05.2016р. постанову Одеського апеляційного господарського суду від 23.02.2016р. у цій справі та рішення господарського суду Херсонської області від 01.10.2015 р. скасовано, справу направлено на новий розгляд до господарського суду Херсонської області.

Як вбачається з Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 23.06.2016р., назву Цюрупинської районної державної адміністрації змінено на ОСОБА_7 районну державну адміністрацію.

Дослідивши обставини справи, апеляційний господарський суд дійшов наступних висновків.

Відносини, пов'язані з набуттям та реалізацією громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та з цивільним оборотом земельних ділянок ґрунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими.

Спір, що виник внаслідок порушення права суб'єкта господарської діяльності на земельну ділянку, в тому числі органами державної влади та місцевого самоврядування, є спором про право цивільне і підлягає розгляду за правилами ГПК України.

В 1997 році земельні відносини в Україні регулювались, крім іншого. Земельним Кодексом України від 18.12.1990р. 561-ХІІ, який втратив чинність.

Відповідно до ст.19 Земельного кодексу України від 18.12.1990р. (в редакції, чинній станом на 1997 рік) сільські, селищні ОСОБА_21 народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл. селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів.

ОСОБА_21 народних депутатів надає земельні ділянки (крім ріллі і земельних ділянок, зайнятих багаторічними насадженнями) для будь-яких потребу межах міста. Районні, міські, в адміністративному підпорядкуванні яких є район, ОСОБА_21 народних депутатів надають земельні ділянки за межами населених пунктів: із земель запасу для сільськогосподарського використання; із земель лісового і водного фонду у випадках, передбачених статтями 77 і 79 цього Кодексу; для ведення селянського (фермерського) господарства, у разі відмови в наданні земельної ділянки сільською, селищною ОСОБА_21 народних депутатів.

ОСОБА_22 народних депутатів надають земельні ділянки: із земель усіх категорій за межами населених пунктів для будівництва шляхів, ліній електропередачі та зв'язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів та інших лінійних споруд; в усіх інших випадках, крім передбачених частинами першою, другою, третьою і п'ятою цієї статті. Верховна ОСОБА_22 України надає земельні ділянки у разі, коли для вилучення цих земель установлено особливий порядок (стаття 32).

Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні, іншому громадянину, підприємству, установі, організації провадиться лише після вилучення (викупу) цієї ділянки в порядку, передбаченому статтями 31 і 32 цього Кодексу.

Надання земельних ділянок здійснюється за проектами відведення цих ділянок. Розробку проектів відведення земельних ділянок, перенесення їх меж у натуру (на місцевість) і виготовлення документів, що посвідчують право користування землею, здійснюють державні та інші землевпорядні організації. Замовниками виконання вказаних робіт є відповідні місцеві ОСОБА_22 народних депутатів, підприємства, установи і організації. Відведення земельних ділянок для потреб громадян провадиться за кошти державного, республіканського (Республіки Крим) та місцевих бюджетів на замовлення сільських, селищних, міських, районних ОСОБА_22 народних депутатів за місцем розташування земельної ділянки. Умови і строки розробки проектів відведення земельних ділянок і перенесення їх меж у натуру (на місцевість) визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт.

Підприємство, установа, організація та громадяни, заінтересовані в одержанні земельних ділянок, звертаються з відповідним клопотанням (громадянин з заявою) до місцевої ОСОБА_22 народних депутатів, яка має право надавати земельні ділянки.

Клопотання про відведення ділянок, що надаються Верховною ОСОБА_22 України, подаються до обласної. Київської. Севастопольської міської ОСОБА_22 народних депутатів. До клопотання додаються: копія генерального плану будівництва або інші графічні матеріали, що обґрунтовують розмір намічуваної для відведення площі, титульний список або довідка про фінансування будівництва, проект рекультивації земель, інші матеріали. У заяві громадянина про надання земельної ділянки вказуються бажані її розмір і місце розташування, мета використання.

Відповідна місцева ОСОБА_22 народних депутатів розглядає клопотання (заяву) у строк не більше місяця, дає дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки і одночасно повідомляє про це ОСОБА_22 народних депутатів, на території якої розташована намічувана для відведення земельна ділянка.

Проект відведення земельної ділянки погоджується з власником землі або землекористувачем та подається до сільської, селищної, міської ОСОБА_22 народних депутатів, яка розглядає його у місячний строк і в межах своєї компетенції приймає рішення про надання земель. Якщо надання земельної ділянки провадиться районною, обласною ОСОБА_22 народних депутатів або Верховною ОСОБА_22 України, сільська, селищна, міська ОСОБА_22 народних депутатів свій висновок подає до районної, міської, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, ОСОБА_22 народних депутатів.

Районна (міська) ОСОБА_22 народних депутатів приймає у місячний строк рішення про надання земельної ділянки, а по проекту, за яким надання ділянки провадиться обласною ОСОБА_22 народних депутатів або Верховною ОСОБА_22 України, подає свій висновок до обласної ОСОБА_22 народних депутатів. ОСОБА_22, Київська, Севастопольська міська ОСОБА_22 народних депутатів вирішує у місячний строк питання про надання земельної ділянки, а по проекту, за яким надання земель провадиться Верховною ОСОБА_22 України, подає проектні матеріали і свій висновок до Кабінету Міністрів України, який розглядає ці матеріали і вносить у місячний строк свої пропозиції до Верховної ОСОБА_22 України.

Відповідно до ст.22 Земельного кодексу України від 18.12.1990р. право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється.

За положеннями ст. 102 Земельного кодексу України від 18.12.1990р. (в редакції, чинній станом на 1997 рік) розгляд і затвердження землевпорядних проектів провадиться в такому порядку: 1) прогнозні матеріали, техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель і схема землеустрою після погодження у порядку, встановленому у завданнях на їх розробку, розглядаються і затверджуються відповідними ОСОБА_21 народних депутатів; 2) проекти утворення нових землеволодінь і землекористувань після погодження із заінтересованими власниками землі та землекористувачами розглядаються і затверджуються сільськими, селищними, міськими, районними ОСОБА_21 народних депутатів;

3) проекти відведення земельних ділянок у власність або користування затверджуються ОСОБА_21 народних депутатів, які надають і вилучають земельні ділянки;

4) проекти внутрігосподарського землеустрою колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, радгоспів та інших сільськогосподарських підприємств, установ і організацій, селянських (фермерських) господарств після погодження їх із власниками землі і землекористувачами, сільськими, селищними ОСОБА_21 народних депутатів розглядаються та затверджуються районними, міськими, в адміністративному підпорядкуванні яких є район. Радами народних депутатів;

5) робочі землевпорядні проекти, пов'язані з упорядкуванням, докорінним поліпшенням і охороною земель, раціональним їх використанням, розглядаються і затверджуються замовниками цих проектів. Зміни до землевпорядних проектів та інших матеріалів з питань землеустрою, затверджених у порядку, передбаченому пунктами 1 - 4 частини першої цієї етапі, вносяться за рішенням ОСОБА_21 народних депутатів, які затвердили ці проекти. Землевпорядні проекти, зазначені в пункті 5 частини першої цієї статті, змінюються з дозволу замовників проектів.

Відповідно до пунктів 1.1, 1.7-1.10 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі умовах оренди), затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 15.04.1993р. №28 (яка була чинною до 04.05.1999р.) право власності на землю і право постійного користування землею посвідчується державними актами: на право колективної власності на землю; на право приватної власності на землю; на право постійного користування землею, форми яких затверджені Верховною ОСОБА_21 України.

На земельні ділянки, якими користуються громадяни, підприємства, установи, організації та садівницькі товариства, державні акти виготовляються після визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) і складання плану земельної ділянки. Роботи, пов'язані із складанням державних актів на право колективної власності на землю, приватної власності на землю і постійного користування землею на існуючі землекористування проводяться, як правило, одночасно по всій території сільської, селищної, міської ОСОБА_21 народних депутатів, а також по всій території населеного пункту або окремих його кварталах.

Розробку технічної документації по складанню державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею здійснюють державні та інші землевпорядні організації.

Технічна документація при складанні державних актів включає: при складанні державних актів на право приватної власності на землю і право постійного користування землею, що видаються громадянам на земельні ділянки, якими вони користуються: виписку з рішення місцевої ОСОБА_21 народних депутатів про передачу земельної ділянки у власність або надання її у користування; абриси обміру земельної ділянки; план земельної ділянки, складений за результатами обміру; збірний план землевласників і землекористувачів; відомість обчислення площ, матеріали погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками землі і землекористувачами; при складанні державних актів на право постійного користування землею, що видаються підприємствам, установам і організаціям на земельні ділянки, якими вони користуються: виписку з рішення відповідного органу про надання земельної ділянки; журнали і абриси геодезичних вимірювань; каталог координат окружної межі землекористування; план земельної ділянки; відомість обчислення площ; експлікацію земельних угідь; матеріали погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками землі і землекористувачами.

Технічна документація по складанню державних актів зберігається у відділах земельних ресурсів районних державних адміністрацій, міських (міст обласного підпорядкування) відділах земельних ресурсів, управліннях земельних ресурсів Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.

Згідно із пунктами 2, 2.1-2.5 Інструкції роботи по складанню державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею виконуються в такому порядку: підготовчі роботи; встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); складання плану земельної ділянки; заповнення бланка державного акта.

Підготовчі роботи включають: при складанні державних актів на право приватної власності на землю і право постійного користування землею, що видаються громадянам на земельні ділянки, якими вони користуються: виписку з земельно-облікових документів про розмір земельної ділянки; довідку про членство громадянина у садовому товаристві; аналіз планово-картографічних матеріалів; звірку плану земельної ділянки з натурою та її обмір; підготовку виписки з рішення відповідної місцевої ОСОБА_21 народних депутатів про передачу земельної ділянки у власність або надання її у постійне користування; аналіз договору купівлі-продажу земельної ділянки і документа про оплату вартості землі, звірку меж земельної ділянки з суміжними власниками землі і землекористувачами, розробку технічної документації по складанню державних актів.

При складанні державних актів на право постійного користування землею, що видаються підприємствам, установам і організаціям на земельні ділянки, якими вони користуються: аналіз земельно-облікових документів, попереднього акта на право користування земельною ділянкою, геодезичних даних на зовнішні межі, планово-картографічних матеріалів; підготовку виписки з рішення відповідного органу про надання земельної ділянки; розробка технічної документації по складанню державних актів.

Якщо земельна ділянка надається за проектом її відведення, вивчаються матеріали цього проекту і рішення про її надання. Межі наданих (переданих) земельних ділянок переносяться у натуру (на місцевість) і закріплюються межовими знаками, а межі ділянок, що знаходяться у власності та користуванні і проходять по визначених в натурі контурах, звіряються з наявними планами ділянок.

При відсутності плану проводиться зйомка зовнішніх меж земельної ділянки, встановлюються суміжні власники землі і землекористувачі, за участю останніх складається протокол, в якому докладно описується розташування меж на місцевості. Межі земель, що передаються у колективну власність, переносяться у натуру (на місцевість) відповідно до затвердженого проекту роздержавлення і приватизації земель. Перенесення меж у натуру здійснюється шляхом прокладання теодолітних ходів, з прив'язкою їх до існуючих межових знаків, або державної геодезичної мережі.

В окремих випадках, при чітко виражених межах на місцевості, допускається визначення координат поворотних точок меж за допомогою електронного планіметра. Складається план земельної ділянки з визначенням па ньому її меж і розмірів, описом меж суміжних власників землі і землекористувачів. На плані показуються: межі всіх черезсмужних ділянок, що передаються (надаються) у власність або користування в межах відповідної ОСОБА_22 народних депутатів; лінійні проміри по межі земельної ділянки; всі поворотні точки меж земельної ділянки; всі точки, закріплені в натурі (на місцевості) довгостроковими межовими знаками; всі лінії, які є суходольними межами.

Ці межі викреслюються суцільною лінією чорною тушшю; річки, озера, канали, шляхи, лісосмуги, інші урочища, що співпадають з межами. На плані зовнішніх меж земель власників і користувачів показуються вкраплені земельні ділянки сторонніх власників землі і землекористувачів, та додається їх список.

План земельної ділянки складається у масштабі, який забезпечує чітке зображення всіх елементів і надписів.

Державні акти на право колективної власності на землю, право приватної власності на землю, право постійного користування землею складаються у двох примірниках, підписуються головою відповідної місцевої ОСОБА_22 народних депутатів і скріплюються гербовою печаткою. Сторінку державного акта із зображенням плану земельної ділянки підписує інженер-землевпорядник.

З матеріалів справи вбачається, що АТ "Херсонагроінвест" на підставі відповідного рішення виконавчого комітету Цюрупинської міської ради здійснював розроблення проекту відведення земельної ділянки площею 2,4 га для будівництва автозаправної станції з блоком технічного обслуговування і мотелем.

Однак, судова колегія зазначає, що матеріали справи не містять доказів того, що вказаний проект був виготовленим у повному обсязі, затвердженим відповідним рішенням органу, що надавав згоду на його виготовлення.

Крім того, згідно наданої інформації Цюрупинським районним відділом земельних ресурсів, Цюрупинською (ОСОБА_7) міською радою та ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, АТ "Херсонагроінвест" ніколи не отримував Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою площею 2,4 га в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, отже, ніколи не подавав до Цюрупинської міської ради заяв про добровільну відмову від права постійного користування такою земельною ділянкою.

Позивач МКП "АГАТ" до оформлення Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 19.06.1997р. серії І-ХС 000072 не замовляв та не подавав на затвердження Цюрупинської міської ради технічної документації або проекту відведення зі складання вказаного Державного акту.

Апеляційний господарський суд погоджується з судом першої інстанції, що надана позивачем копія проекту відведення земельної ділянки, що виготовлялася на замовлення АТ "Херсонагроінвест", не містить будь-яких журналів та абрисів геодезичних вимірювань, каталогу координат окружної межі землекористування, плану земельної ділянки, відомостей обчислення площ та експлікації земельних угідь. Державний акт на право постійного користування землею від 19.06.1997р. серії І-ХС 000072 також не містить достатніх даних для чіткої ідентифікації вказаної земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Як встановленого місцевим господарським судом та перевірено в ході апеляційного розгляду, інформацією Цюрупинського районного відділу земельних ресурсів та відділу Держгеокадастру у Цюрупинському районі підтверджується, що за наявними у справі документами визначення чіткого місця розташування земельної ділянки (прив'язка до місцевості) щодо якої було оформлено Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою І-ХС 000072 від 19.06.1997р. є неможливим.

Колегія суддів зазначає, що наданий позивачем вкладений до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою І-ХС 000072 від 19.06.1997р. ситуаційний план, який не є складовою частиною ні Державного акту ні технічної документації з виготовлення Державного акту, містить явні ознаки виправлень та підчисток, а його так званий оригінал, оглянутий в судовому засіданні, не містить будь-яких «мокрих» підписів та відтисків печаток та виготовлений шляхом перенесення на кальку схеми з невідомого документа, отже, не є допустимими та належними доказом у справі.

Таким чином, апеляційний господарський суд вказує, що суд першої інстанції, задовольняючи клопотання учасників провадження про витребування доказів, не отримав будь-яких належних і допустимих доказів для того, щоб ідентифікувати земельну ділянку площею 2,4 га згідно Державного акту І-ХС № 000072 від 19.06.1997р. як таку, що накладається на земельні ділянки з кадастровими номерами 6525010100:02:005:0038; 6525010100:02:005:0039; 6525010100:02:005:0040; 6525010100:02:005:0041; 6525010100:02:005:0042, що були набуті у власність третіми особами згідно з оспорюваним розпорядженням Цюрупинської районної державної адміністрації від 06.08.2008 року № 678.

Приймаючи до уваги вищевикладені обставини, колегія суддів приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Враховуючи вищенаведене, Одеський апеляційний господарський суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу Малого колективного підприємства «АГАТ» слід залишити без задоволення, а рішення господарського суду Херсонської області від 19.08.2016р. по справі №923/1739/14 - без змін.

Керуючись ст.ст. 99, 101-103, 105 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Рішення господарського суду Херсонської області від 19.08.2016р. по справі №923/1739/14 залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.

Повний текст постанови підписаний 17.10.2016р.

Головуючий суддя Савицький Я.Ф.

Суддя Гладишева Т.Я.

Суддя Головей В.М.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення12.10.2016
Оприлюднено21.10.2016
Номер документу62032061
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1739/14

Ухвала від 21.04.2017

Господарське

Верховний Суд України

Ємець А.А.

Постанова від 18.01.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 18.01.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 25.12.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ситюк В.Г.

Ухвала від 16.12.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ситюк В.Г.

Ухвала від 19.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Постанова від 12.10.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 15.09.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Рішення від 19.08.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 10.09.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні