Постанова
від 26.08.2016 по справі 321/995/16-а
МИХАЙЛІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Михайлівський районний суд Запорізької області

Справа № 321/995/16-а

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.08.2016

у складі: головуючого судді - Ворожбянова А.М.

при секретарі - Засько О.А.

за участю прокурора Михайлівського відділу Енергодарської

місцевої прокуратури Запорізької області - Борисенко О.О.

за участю представника неповнолітнього позивача ОСОБА_17.- ОСОБА_3

за участю представника відповідача - ОСОБА_4

за участю представника відповідача - ОСОБА_5

за участю третіх осіб - ОСОБА_6, ОСОБА_7

за участю представника третьої особи - ОСОБА_8

за участю представника третьої особи - ОСОБА_9

розглянув у відкритому судовому засіданні залу суду смт. Михайлівка, Михайлівського району, Запорізької області адміністративний позов заступника керівника Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області в інтересах неповнолітнього позивача ОСОБА_2, законний представник неповнолітньої - ОСОБА_3 до Михайлівської районної ради, треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог - Ініціативна група комунального закладу «Михайлівська ЗОШ I-II ступенів, заступник голови ради школи на предмет спору - ОСОБА_7, ОСОБА_11, ОСОБА_6, третя особа - відділ освіти спорту та молоді Михайлівської РДА про визнання протиправним та скасування рішення дев'ятої позачергової сесії сьомого скликання Михайлівської районної ради Запорізької області від 26.05.2016 року № 1 «Про ліквідацію комунального закладу «Михайлівська загальноосвітня школа I-II ступенів» Михайлівської районної ради Запорізької області,-

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області в інтересах неповнолітнього позивача ОСОБА_2, законний представник неповнолітньої - ОСОБА_3 звернувся з адміністративним позовом в Михайлівський районний суд Запорізької області до Михайлівської районної ради, треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог - Ініціативна група комунального закладу «Михайлівська ЗОШ I-II ступенів, заступник голови ради школи на предмет спору - ОСОБА_7, ОСОБА_11, ОСОБА_6, третя особа - відділ освіти спорту та молоді Михайлівської РДА про визнання протиправним та скасування рішення дев'ятої позачергової сесії сьомого скликання Михайлівської районної ради Запорізької області від 26.05.2016 року № 1 «Про ліквідацію комунального закладу «Михайлівська загальноосвітня школа I-II ступенів» Михайлівської районної ради Запорізької області.

Свої вимоги обґрунтовує наступним. Незважаючи на достатню кількість учнів у КЗ «Михайлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів», 26.05.2016 на дев'ятій позачерговій сесії сьомого скликання Михайлівської районної ради Запорізької області прийнято рішення про ліквідацію комунального закладу «Михайлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Михайлівської районної ради. Інформація відділу освіти, молоді та спорту Михайлівської районної державної адміністрації свідчить, що кількість учнів у класах ліквідованої школи не суперечить вимогам п. 2 ст. 14 Закону України «Про загальну середню освіту», а навпаки засвідчує, що наповненість учнів у класах набагато більша від наповненості учнів інших загальноосвітніх навчальних закладів смт. Михайлівка. Вказана інформація також свідчить, що КЗ «Михайлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» є перспективним українськомовним загальноосвітнім закладом Михайлівського району.

У органів прокуратури є всі підстави здійснювати представництво інтересів неповнолітньої ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 - учениці вищезазначеного загальноосвітнього навчального закладу, яка через недосягнення повноліття не в змозі самостійно захистити свої права та інтереси. Закриття школи - це позбавлення дітей на отримання освіти у вибраному їхніми батьками навчальному закладі. Вказане може негативно вплинути на бажання дітей навчатися у школі через віддаленість шкіл від місця їх проживання, а відсутність шкільних автобусів та погані погодні умови зробить навчання набагато важчим і зовсім позбавить дітей права на отримання освіти. Більшість учнів школи із багатодітних сімей та сімей з малим матеріальним забезпеченням, які не мають можливості щодня підвозити та забирати дітей зі школи за 6-7 кілометрів від місця свого проживання. Крім цього, на сьогоднішній день відсутні рішення Михайлівської районної ради щодо організації безкоштовного підвезення учнів ліквідованої ЗОШ до інших навчальних закладів смт. Михайлівка та є ряд інших порушень, які він вказує в адміністративному позові.

В судовому засіданні прокурор Михайлівського відділу Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області - Борисенко О.О. позовні вимоги підтримав та пояснив суду, що до прокуратури звернулися громадяни смт. Михайлівка, Михайлівського району з приводу закриття КЗ «Михайлівська ЗОШ І-ІІ ступенів». Інформація була ним отримана та міститься в матеріалах звернення. Відповідно до інформації відділу освіти молоді та спорту Михайлівської районної державної адміністрації від 25.03.2016 № 01-18/214 встановлено, що в комунальному закладі «Михайлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів», - потужність складає 256 учнів, кількість учнів, які навчаються в даному загальноосвітньому навчальному закладі складає 183 дитини, що складає 71,5 % від загальної наповненості класів.

Разом з цим, встановлено, що в інших навчальних закладах:КЗ «Михайлівська ЗОШ І-ІІІ ступенів» (російськомовна), - потужність складає 660 учнів, навчається 345 учнів;КЗ «Михайлівський НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів - гімназія», - потужність складає 960, а навчається 404 учні;КЗ «Михайлівська НВК І-ІІ ступенів», - потужність складає 700 учнів, навчається 202 учні.

Незважаючи на достатню кількість учнів у КЗ «Михайлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів», 26.05.2016 на дев'ятій позачерговій сесії сьомого скликання Михайлівської районної ради Запорізької області прийнято рішення про ліквідацію комунального закладу «Михайлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Михайлівської районної ради.

Відповідно до протоколу № 3 загальношкільних батьківських зборів КЗ «Михайлівська ЗОШ І-ІІ ступенів» від 13.05.2016, на яких були присутні 120 батьків зафіксовано факт заперечення батьків, які були проти ліквідації вказаного навчального закладу та переведення дітей до інших загальноосвітніх закладів смт. Михайлівка, у тому числі і до російськомовної. Вищезазначеним протоколом також зафіксовано порушення Михайлівською районною радою ст. 60 Закону України «Про освіту» та права батьків в особистому виборі місця навчання для своїх дітей та право на доступну освіту, яке передбачене ч. 2 ст. 53 Конституції України.

Крім цього, на сьогоднішній день відсутні рішення Михайлівської районної ради чи розпорядження голови Михайлівської РДА щодо організації безкоштовного підвезення учнів ліквідованої ЗОШ до інших навчальних закладів смт. Михайлівка. Взагалі батьки бажають, щоб їхні діти навчалися саме в цій школі.

Також, депутати Михайлівської районної ради приймаючи рішення № 1 «Про ліквідацію КЗ «Михайлівська ЗОШ I-II ступенів» взагалі не взяли до уваги той факт, що станом на 26.05.2016 року до прийняття вказаного рішення до загальноосвітнього закладу батьками майбутніх першокласників вже було подано 16 заяв на вступ до першого класу вказаного закладу. З вищезазначеного, можна зробити висновок, що не прийняття Михайлівською районною радою вказаного рішення таких заяв було б набагато більше. Дане також свідчить про порушення Михайлівською районною радою вимог Основного закону України на доступну освіту. Просить суд визнати протиправним та скасувати рішення № 1 дев'ятої позачергової сесії Михайлівської районної ради Запорізької області сьомого скликання від 26.05.2016 «Про ліквідацію комунального закладу «Михайлівська загальноосвітня школа I-II ступенів» Михайлівської районної ради Запорізької області. Стягнути з Михайлівської районної ради Запорізької області на користь прокуратури Запорізької області в особі Енергодарської місцевої прокуратури кошти, витрачені на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів неповнолітнього, у розмірі 1378 грн. , а також сумі 413,04 грн.

В судовому засіданні представник неповнолітнього позивача ОСОБА_2 - ОСОБА_3 пояснила суду, що ввечері їй стало відомо, що школу, в якій навчається її неповнолітня дочка - закривають. І вона з батьками інших дітей, які навчаються в цій школі, зібралися для обговорення цього питання. В школу, де навчається її дочка переводилися діти з інших шкіл, так як там з них знущалися. Просить суд задовольнити позов в повному обсязі.

В судовому засіданні представник відповідача Михайлівської районної ради Запорізької області - ОСОБА_4 адміністративний позов не визнав та пояснив суду, що всі батьки отримали повідомлення про те, що у зв'язку з ліквідацією комунального закладу «Михайлівська загальноосвітня школа I-II ступенів» є школи, які готові прийняти їхніх дітей. На сьогодні є один автобус, який буде перевозити дітей, яким важко буде добиратися до місця навчання та три автобуси в резерві. Тоб-то вказане питання по перевезенню дітей - вирішено. Поки невідомо, де саме будуть навчатися учні з ліквідованої школи. кожні батьки мають право вибору навчання дитини. Рішення про закріплення територій приймає селищна рада. Територіально це буде російська школа. Потужність 960 учнів, діти доповнюють ті класи, які вже працюють. В школі немає жодної дитини дошкільного віку. Кошти на освіту виділяються з державного бюджету. Кошторис ліквідованої школи становить 1 млн. 600 тис. грн., це дасть економії близько 700 000 грн. Просив суд відмовити в задоволенні адміністративного позову.

В судовому засіданні представник відповідача - ОСОБА_5 адміністративний позов не визнав та пояснив суду, що без волевиявлення батьків, дітей розподілити неможна. Проект рішення опублікований на сайті. Після підготовки все було оприлюднено. Рішення про ліквідацію відбувалося у відповідності до чинного законодавства. Вся процедура по ліквідації школи була дотримана в рамках закону. Просить суд відмовити в задоволенні адміністративного позову.

В судовому засіданні представник третьої особи - відділ освіти, молоді та спорту Михайлівської РДА ОСОБА_9 пояснила суду, що рішення про ліквідацію школи КЗ «Михайлівська ЗОШ I-II ступенів» приймалося Михайлівською районною ради на відповідній сесії. При прийнятті вказаного рішення керувалися п.30 ст. 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування». Рішення про закриття КЗ «Михайлівська ЗОШ I-II ступенів» було прийнято з тих підстав, що за останні роки кількість дітей в школі зменшилась. Місць у інших школах достатньо. Для того, щоб вони прийняли дітей з цієї школи. Технічна база інших шкіл відповідають нормам. Для дітей - інвалідів є індивідуальна освіта. Це буде впроваджуватися з 1 вересня 2016 року. Всі батьки вчасно отримали повідомлення про ліквідацію школи. Є транспорт - автобуси, який може перевозити дітей, яким важко добиратися до інших шкіл. Всі питання, пов'язані з перевезенням дітей, вирішаться до 15 вересня поточного року. У зв'язку з ліквідацією школи, є економія для інших шкіл та дасть іншим школам можливість розвиватися. Працівники - вчителя школи, згідно закону будуть звільнені 31.08.2016 року. Є заклади, де можуть навчатися діти - інваліди разом з педагогами. Вважає, що ліквідація школи потрібна. Вона проводиться з мінімізацією витрат на одну дитину. Гроші будуть використані на проведення ремонту. 3 роки - рішення про створення нового дошкільного закладу. АВК -I-II ступенів - виділені обласною радою. Потужність вказаної школи не відповідає відповідним вимогам. Потужність дітей - це саме яка кількість дітей може приймати школа, кількість учні і кількість класів. Якщо буде збільшена кількість дітей в іншій школі, то буде здешевлення утримання одного учня, зайві кошти будуть направлені на проведення ремонтних робіт. Проблема дошкілля дуже велика. Саме до неї батьки приводять дітей з проханням влаштувати їх до шкіл, тому вона вважає, що рішення про ліквідацію школи є об'єктивним. Був зроблений аналіз, вказана школа найменш відповідає вимогам законодавства. Пояснювальну записку готував відділ освіти. В школі розмір кімнат не відповідає нормам, у класах не може навчатися більше 20 дітей. Навіть візуально видно, що школа гірша за інші. Так, їй відомо, що в школі було 183 дитини. З цієї школи, до інших шкіл також переходили діти. За рік в школі відбулося погіршення умов. Школа давно потребує ремонту. Є певна процедура отримання коштів на ремонт школи. Повинна бути заява від директора школи стосовно надання коштів. Якщо батьки, які переведуть дітей до російськомовної школи, побажають, щоб викладання проводилося українською мовою, то вони можуть подати директору заявку про зазначене. В свою чергу директор подасть таке клопотання і буде організовано питання домовленості.

В судовому засіданні представник третьої особи ОСОБА_7 - ОСОБА_8 пояснив суду, що з батьками дітей, які навчаються в КЗ «Михайлівська ЗОШ I-II ступенів» взагалі ніхто не обговорював питання про ліквідацію школи. Батьків вже поставили перед фактом про ліквідацію школи. Коли батьки почали вже самі обходити школи і дивитися про можливі умови навчання їхніх дітей, директор гімназії пообіцяв поставити перегородки у класах, але до теперішнього часу цього не зроблено. Тоб-то всі обіцянки на словах. Ніхто не подумав про вчителів. Де саме вони будуть працювати. Чи буде їм зручно викладати наприклад в одній зі шкіл, а потім бігти в іншу школу. Рішення Михайлівської районної ради про ліквідацію школи було прийнято з рядом порушень. Просить суд задовольнити позов в повному обсязі.

В судовому засіданні третя особа ОСОБА_6 пояснила суду, що в 2011 році вона чула, що ставилося питання стосовно школи, але потім, на протязі останніх років ніхто нічого не говорив та не повідомляв про ліквідацію школи. З батьками ніхто не обговорював питання про ліквідацію школи. Їх вже поставили перед фактом про закриття школи. Просить суд задовольнити позов в повному обсязі.

В судовому засіданні третя особа ОСОБА_7 пояснила суду, що з батьками ніхто не обговорював питання про ліквідацію школи. Такої розмови взагалі не було. Батьків вже поставили перед фактом, що школа буде ліквідуватися. Рішення Михайлівської районної ради прийнято з порушенням вимог чинного законодавства. Перезакріплення території не відбулося. Просить суд задовольнити позов в повному обсязі.

В судовому засіданні свідок ОСОБА_13 пояснила суду, що КЗ «Михайлівська НВК I-II ступенів», дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа» де вона працює директором, готова прийняти дітей. В школі великі класи. Якщо буде 32 учні, то клас поділять. Будуть доповнювати класи. Євро ремонт в школі зроблено. Цього року в школі зроблено клас інклюзивної освіти. Викладено майже 100 000 грн.. В школі є місця для інвалідного візка, напроти розташовані бібліотека, роздруківка тестів безкоштовна. Тоб- то є всі умови для навчання. Для вчителів є вакансії.

В судовому засіданні свідок ОСОБА_14 пояснила суду, що КЗ «Михайлівська ЗОШ I-III ступенів» №3, де вона працює директором, готова надати місця дітям. В школі є місця, є потужності. В школі є 7 вільних кімнат де можна розмістити учнів, також є кімнати, які не використовуються як класи, але які можна використовувати. Викладання в школі на російській мові, але рівень знань з української мови дуже високий. Якщо до школи прийде велика кількість дітей, то в статут будуть вноситися зміни. В школі немає жодного кабінету без ремонту.

В судовому засіданні свідок ОСОБА_15 пояснив суду, що КЗ «Михайлівська НВК I-III ступенів - гімназія, де він працює директором, готова прийняти дітей. На сьогоднішній день є 5 кімнат, де вони можуть розмістити дітей. Це звичайні класні кімнати. А якщо прийде значно більша кількість дітей, то їх можна розмістити в хімкабінеті. В школі є різні парти, меблі для різного зросту дітей. Класи батькам були показані. 150 учнів можуть бути прийняти до гімназії. Можливо поміняють парти. Вчителів готові прийняти, в гімназії є деякі вакансії.

В судовому засіданні свідок ОСОБА_16 пояснив суду, що він є директором КЗ «Михайлівська ЗОШ I-II ступенів». Так, до школи на початку навчального року надійшло 4 заяви від учнів, а в травні заяви від 19 учнів, які бажали навчатися у школі. За три останні роки їхній школі не виділялися гроші на ремонт школи. Всього в школі 28 класних кімнати. Потрібно робити ремонт двох класних кімнат. В школі є комп'ютерний клас, всі дошки нові. Всі меблі в школі абсолютно в нормальному стані В 2016 році, на кінець травня в школі є 183 учня. В серпні місяці до школи приїздила комісія та давала оцінку «4». Суттєвих зауважень не було. Декілька років він звертався до відділу освіти з проханням допомогти, але коштів школа не отримала. Проблема школи в тому, що на неї, чомусь не виділялися кошти. Консультацію Михайлівська районна рада не проводила. Питання з громадою та вчителями про ліквідацію школи офіційно взагалі не вирішувалося. Вчителя та батьки не попереджалися завчасно про ліквідацію школи. Неофіційні розмови з вчителями були. Вони повинні були надати відповідь, чи згодні вони з тою робою, яку їм запропонували. Вважає, що рішення про ліквідацію школи є непродумане. Повинно було проводити роботу з батьками, врахувати їхню думку. На сесії Михайлівської районної ради з самого початку акцентувалась увага на тому, що Михайлівці потрібен дитячий садочок. Потім було питання оптимізації шкіл. На комісії було прийнято рішення окремим питання внести це питання, на всіх наступних сесіях питання про оптимізацію не йшлося, а лише про ліквідацію школи. 11 травня 2016 року він дізнався про ліквідацію школи, про що він повідомив вчителям, коли прийшов до школи.

До початку розгляду справи по суті, представником відповідача суду були надані заперечення проти адміністративного позову, які не знайшли своє підтвердження в судовому засіданні. Суд вважає, що вони є не обґрунтованими та не відповідають вимогам чинного законодавства з наступних підстав.

Так, вислухавши пояснення сторін, їх представників, свідків, надані ними в судовому засіданні, ознайомившись з наданими доказами, суд приходить до висновку, що адміністративний позов є обґрунтований та підлягає задоволенню.

У відповідності до Постанови Кабінету Міністрів від 03.11.2010 р. № 996 затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики. Цей порядок відповідно до п.5 постанови поширюється також на органи місцевого самоврядування, які згідно з положеннями пункту 3 Порядку мають проводити консультації з громадськістю з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку свого регіону, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів. Крім того відповідно до п.12 Порядку в обов'язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які стосуються конституційних прав, свобод та обов'язків громадян. Скорочення мережі загальноосвітніх закладів безперечно належить до питань соціально-економічного розвитку, а також реалізації прав і свобод громадян (насамперед у контексті забезпечення належного доступу до загальної середньої освіти, яка відповідно до статті 53 Конституції України є обов'язковою, а, отже, держава та органи місцевого самоврядування не можуть створювати перешкоди у реалізації права на освіту). Таким чином, рішення про закриття школи не може прийматися без проведення відповідних консультацій з громадськістю та без врахування інтересів громади відповідного населеного пункту. Процедура проведення таких консультацій чітко регулюється згаданим Порядком і передбачає опублікування відповідного документу на сайті органу, що планує його видати. Відповідно до ч.3 статті 15 Закону «Про доступ до публічної інформації» проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття. При цьому строк проведення консультацій з громадськістю повинен становити не менше 15 днів. Як було встановлено в судовому засіданні, з пояснень сторін, свідків та наданих доказів, така процедура, Михайлівською районною радою Запорізької області була порушена, проет відповідного рішення взагалі не був оприлюднений. Крім того, у випадку реорганізації дія трудових договорів не припиняється, а навпаки продовжується (стаття 36 Кодексу законів про працю). Тобто вчителі та інші працівники школи у випадку її реорганізації мають бути переведені на інше місце роботи. У такому разі діють положення статті статті 32 Кодексу законів про працю, відповідно до якої працівники повинні бути попереджені про зміни в організації виробництва і праці не пізніше, ніж за два місяці. Як було встановлено в судовому засіданні, з пояснень сторін, свідків та наданих доказів, вказана процедура також була порушена Михайлівською районною радою Запорізької області.

У відповідності до положення пункту 4.2.2. Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2011-2015 роки, якою встановлено, що рішення про реорганізацію, що призводить до скорочення чисельності або штату працівників, має бути узгодженим з відповідними профспілковими органами, не пізніше ніж за 3 місяці до намічених дій з економічним обґрунтуванням та заходами забезпечення зайнятості працівників, що вивільняються. Тримісячний період повинен бути використаний для вжиття заходів, спрямованих на зниження рівня скорочення чисельності працівників. Якщо школу не реорганізовують, а ліквідовують з наступним звільненням працівників, то в такому разі слід керуватися статтею 49-2 КЗпП, відповідно до якої про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці.

Будь - які рішення про звільнення працівників чи переведення їх на нове місце роботи у зв'язку з реорганізацією (у разі якщо реорганізація супроводжується скороченням штату працівників) має бути погоджене роботодавцем з виборним органом первинної профспілкової організації. Також частиною 3 статті 22 Закону «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» передбачено, що у разі, якщо роботодавець планує звільнення працівників з причин економічного, технологічного, структурного чи аналогічного характеру, він повинен завчасно, не пізніше як за три місяці до намічуваних звільнень надати первинним профспілковим організаціям інформацію щодо цих заходів, включаючи інформацію про причини наступних звільнень, кількість і категорії працівників, яких це може стосуватися, про терміни проведення звільнень. Представником відповідача суду не було надано доказів того, що вчителі були попереджені про ліквідацію школи у встановлений законом термін, тоб-то за 2 місяці.

Отже, судом встановлено, що процедура ліквідації школи була проведена без дотримання перелічених вище вимог трудового законодавства щодо строків попередження працівників про їх звільнення або переведення на інше місце роботи та є незаконною.

Крім того, рішення про ліквідацію школи прийняте Районною радою з перевищенням наданих їй повноважень. Главою 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено чіткий и обмежений перелік повноважень районних і обласних рад серед яких відсутнє повноваження щодо ліквідації загальноосвітніх навчальних закладів.

Відповідно до ч.6 ст.11 Закону України «Про загальну середню освіту» реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням сесії місцевої ради, державної і приватної форм власності - за рішенням засновника (засновників)

Крім того, відповідно до ст.6 Закону України «Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві» реорганізація та ліквідація закладів бюджетної сфери комунальної форми власності здійснюється за рішенням сесії місцевої ради, державної і приватної форм власності - за рішенням засновника (засновників). Також відповідно до Розділу II Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», визначено організаційно - правова основа місцевого самоврядування

Відповідно до інформації відділу освіти молоді та спорту Михайлівської районної державної адміністрації від 25.03.2016 № 01-18/214 встановлено, що в комунальному закладі «Михайлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів», - потужність складає 256 учнів, кількість учнів, які навчаються в даному загальноосвітньому навчальному закладі складає 183 дитини, що складає 71,5 % від загальної наповненості класів

Разом з цим, встановлено, що в інших навчальних закладах:КЗ «Михайлівська ЗОШ І-ІІІ ступенів» (російськомовна), - потужність складає 660 учнів, навчається 345 учнів;КЗ «Михайлівський НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів - гімназія», - потужність складає 960, а навчається 404 учні; КЗ «Михайлівська НВК І-ІІ ступенів», - потужність складає 700 учнів, навчається 202 учні.

Незважаючи на достатню кількість учнів у КЗ «Михайлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів», 26.05.2016 на дев'ятій позачерговій сесії сьомого скликання Михайлівської районної ради Запорізької області прийнято рішення про ліквідацію комунального закладу «Михайлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Михайлівської районної ради.

Згідно із ч. 2 ст. 3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, яка ратифікована Україною 27.02.1991, держави-учасниці Конвенції зобов'язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов'язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.

У Декларації прав дитини, прийнятій Генеральною Асамблеєю ООН 20.11.1959 закріплено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження, а тому позов прокурора в даному випадку, поданий з метою усунення порушених прав дітей.

Крім того, з метою забезпечення оптимального функціонування

цілісної системи захисту прав дітей в Україні відповідно до вимог

Конвенції ООН про права дитини та з урахуванням цілей

розвитку, проголошених Декларацією тисячоліття ООН, Законом України від 05.03.2009 № 1065-VI затверджена Загальнодержавна програма «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2016 року.

Відповідно до розділу IV Загальнодержавної програми очікуваним результатом програми є забезпечення збереження та зміцнення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров'я, освіти і культури.

Згідно із п. 2 ст. 14 Закону України «Про загальну середню освіту» у загальноосвітніх навчальних закладах, розташованих у селах, селищах, кількість учнів у класах визначається демографічною ситуацією, але повинна становити не менше п'яти осіб.

Вищезазначена інформація відділу освіти, молоді та спорту Михайлівської районної державної адміністрації свідчить, що кількість учнів у класах ліквідованої школи не суперечить вимогам п. 2 ст. 14 Закону України «Про загальну середню освіту», а навпаки засвідчує, що наповненість учнів у класах набагато більша від наповненості учнів інших загальноосвітніх навчальних закладів смт. Михайлівка.

Вказана інформація також свідчить, що КЗ «Михайлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» є перспективним українськомовним загальноосвітнім закладом Михайлівського району.

Однак, у рішенні дев'ятої позачергової сесії сьомого скликання Михайлівської районної ради Запорізької області від 26.05.2016 № 1 «Про ліквідацію комунального закладу «Михайлівська загальноосвітня школа I-II ступенів» зазначено, що комунальний заклад «Михайлівської ЗОШ І-ІI ступенів» Михайлівської районної ради Запорізької області є не перспективним загальноосвітнім навчальним закладом, що не відповідає дійсності.

Крім того, відповідно до ст. 60 Закону України «Про освіту», батьки, або особи, які їх замінюють мають право вибирати навчальний заклад для своїх неповнолітніх дітей.

Відповідно до протоколу № 3 загальношкільних батьківських зборів КЗ «Михайлівська ЗОШ І-ІІ ступенів» від 13.05.2016, на яких були присутні 120 батьків зафіксовано факт заперечення батьків, які були проти ліквідації вказаного навчального закладу та переведення дітей до інших загальноосвітніх закладів смт. Михайлівка, у тому числі і до російськомовної.

Вищезазначеним протоколом також зафіксовано порушення Михайлівською районною радою ст. 60 Закону України «Про освіту» та права батьків в особистому виборі місця навчання для своїх дітей та право на доступну освіту, яке передбачене ч. 2 ст. 53 Конституції України.

У відповідності із статтею 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а не лише Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону України «Про освіту» місцеві органи державної виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції, у тому числі, забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування та здійснюють соціальний захист працівників освіти, дітей, учнівської і студентської молоді, створюють умови для їх виховання, навчання і роботи відповідно до нормативів матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Частиною 4 статті 18 Закону України «Про освіту» встановлено, що потреба в навчальних закладах, заснованих на комунальній власності, визначається місцевими органами державної виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 18 Закону України «Про освіту», порядок створення, реорганізації та ліквідації навчальних закладів встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Так, відповідно до статті 11 Закону України «Про загальну середню освіту», комунальні загальноосвітні навчальні заклади створюються органами місцевого самоврядування з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх і мовних потреб за наявності необхідної кількості учнів (вихованців) відповідно до встановлених нормативів наповнюваності класів, необхідної матеріально-технічної та науково-методичної бази, педагогічних кадрів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів проводяться у порядку, встановленому законодавством України.

Відповідно до п.3 статті 37 зазначеного Закону, органи місцевого самоврядування в галузі загальної середньої освіти в межах їх компетенції: у разі ліквідації в установленому законодавством порядку загальноосвітнього навчального закладу, заснованого на комунальній формі власності, вживають заходів щодо влаштування учнів (вихованців) до інших загальноосвітніх навчальних закладів, що на теперішній час ще не зроблено. Вищезазначений факт також порушує норми п.1 ст.18 ЗУ «Про загальну середню освіту» та п.13 Інструкції з обліку

дітей і підлітків шкільного віку затвердженої Постановою КМУ №646 від 12.04.2000 року. Так дане рішення про ліквідацію КЗ «Михайлівська ЗОШ І-ІІ супенів» прийнято без закріплення території, яка обслуговувалась ліквідованою школою за Іншими навчальними закладами та проведенням обліку учнів, які мають їх відвідувати; в порушення Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН, 5.5.2.008-01 без вирішення питання підвезення учнів до інших навчальних закладів смт. Михайлівка.

Крім цього, на сьогоднішній день відсутні рішення Михайлівської районної ради чи розпорядження голови Михайлівської РДА щодо організації безкоштовного підвезення учнів ліквідованої ЗОШ до інших навчальних закладів смт. Михайлівка.

Частиною 3 статті 2 КАС України передбачено: у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У рішенні сесії вказано, що у зв'язку з відсутністю перспектив розвитку комунального закладу Михайлівської ЗОШ І-ІI ступенів Михайлівської районної ради Запорізької області» Михайлівська районна рада вирішила її ліквідувати.

Питання про ліквідацію школи приймалося на підставі ст. 59 Господарського кодексу України, що суперечить ч. 1 ст. 8 Господарського кодексу України, в якій зазначено, що держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування не є об'єктами господарювання.

Також, у рішенні сесії є посилання на положення ч. 1 п. 20 ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування», яка не передбачає повноважень щодо ліквідації комунального закладу і не встановлює порядок проведення ліквідації, а лише передбачає вирішення питань управління майном: вирішення в установленому порядку питань щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад, призначення і звільнення їх керівників.

Вищезазначене свідчить, власником вищезазначеного комунального закладу є територіальна громада Михайлівського району.

Ліквідована школа є комунальним закладом, що підтверджується статутом цього закладу.

Всупереч Закону України «Про доступ до публічної інформації» та Постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики», питання про ліквідацію Михайлівської ЗОШ I-II ступенів не було належним чином підготовлене для винесення на розгляд сесії Михайлівської районної ради, так як, проект рішення про ліквідацію школи жителям Михайлівського району не було висвітлено. Вказане рішення було опубліковано на сайті Михайлівської районної ради 26.05.2016 о 15.19 год. після його прийняття. Вказаний факт підтверджується роздруківкою із сайту Михайлівської районної ради (http://mih-rada.gov.ua)

Також, депутати Михайлівської районної ради приймаючи рішення № 1 «Про ліквідацію КЗ «Михайлівська ЗОШ I-II ступенів» взагалі не взяли до уваги той факт, що станом на 26.05.2016 до прийняття вказаного рішення до загальноосвітнього закладу батьками майбутніх першокласників вже було подано 16 заяв на вступ до першого класу вказаного закладу.

З вищезазначеного, можна зробити висновок, що не прийняття Михайлівською районною радою вказаного рішення таких заяв було б набагато більше. Дане також свідчить про порушення Михайлівською районною радою вимог Основного закону України на доступну освіту.

Крім того, в судовому засіданні представник відповідача по справі зазначав, що ліквідований заклад знаходиться в аварійному стані, але суду не надано підтверджуючий, офіційний документ, щодо аварійності закладу ( висновок експерта і.т.д).

Крім того, з пояснювальної записки начальника відділу освіти, молоді та спорту Михайлівської РДА зазначено, що заклад є не перспективний і питання про його ліквідацію не потребує публічного обговорення ( п.7 записки). Вказана пояснювальна записка не містить посилання на норму закону, щодо не обговорення вказаного питання.

Приймаючи рішення про ліквідацію комунального закладу районною радою взагалі не враховані інтереси 183 дітей та порушені їх права на вільний вибір навчання.

Крім того, основна кількість дітей буде переведена до КЗ «Михайлівська ЗОШ І-ІІІ ступенів» (російськомовна). В судовому засіданні допитано директора вказаного навчального закладу, яка пояснила що на сьогоднішній момент ще не вирішено питання про створення українськомовних класів.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України у справі № К/9991/2879/12 від 19.06.2014 року.

Зокрема, колегія суддів Вищого адміністративного суду України погодилася з висновками судів попередніх інстанцій, що оскаржуване рішення Донецької міської ради № 5/39 від 15.04.2011 про ліквідацію Донецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 111 прийняте органом місцевого самоврядування без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, нерозсудливо та непропорційно, без дотримання необхідного балансу між несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів дітей, які навчаються у ДЗОШ №111 і цілями, на досягнення яких спрямоване рішення про ліквідацію школи.

Відповідно до статті 19 Закону України «Про охорону дитинства» кожна дитина має право на освіту.

Держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; надання державних стипендій та пільг учням і студентам цих закладів у порядку, встановленому законодавством України.

Держава забезпечує право на вибір навчального закладу і навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах.

За вказаних обставин, є всі істотні підстави для задоволення адміністративного позову.

Керуючись ст.ст. 14,18, 60, 158, 159, 167 КАС України, ст. 121 Конституції України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про охорону дитинства» та Законом України «Про освіту», ст. 49-2 КЗпП УКраїни, Закону України «Про доступ до публічної інформації», суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов заступника керівника Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області в інтересах неповнолітнього позивача ОСОБА_2, законний представник неповнолітньої - ОСОБА_3 до Михайлівської районної ради, треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог - Ініціативна група комунального закладу «Михайлівська ЗОШ I-II ступенів, заступник голови ради школи на предмет спору - ОСОБА_7, ОСОБА_11, ОСОБА_6, третя особа - відділ освіти спорту та молоді Михайлівської РДА про визнання протиправним та скасування рішення дев'ятої позачергової сесії сьомого скликання Михайлівської районної ради Запорізької області від 26.05.2016 року № 1 «Про ліквідацію комунального закладу «Михайлівська загальноосвітня школа I-II ступенів» Михайлівської районної ради Запорізької області - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення № 1 дев'ятої позачергової сесії Михайлівської районної ради Запорізької області сьомого скликання від 26.05.2016 «Про ліквідацію комунального закладу «Михайлівська загальноосвітня школа I-II ступенів» Михайлівської районної ради Запорізької області.

Стягнути з Михайлівської районної ради Запорізької області (вул. Центральна, 36, смт. Михайлівка, Михайлівський район, Запорізька область, 72002, ЄДРПОУ 20508901) на користь прокуратури Запорізької області в особі Енергодарської місцевої прокуратури (ЄДРПОУ 02909973, вул. Молодіжна, 3, м. Енергодар, Запорізька область, 71503, розрахунковий рахунок 35217095000271, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Запорізької області, ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти, витрачені на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів неповнолітнього, у розмірі 1378 грн.

Стягнути з Михайлівської районної ради Запорізької області (вул. Центральна, 36, смт. Михайлівка, Михайлівський район, Запорізька область, 72002, ЄДРПОУ 20508901) на користь прокуратури Запорізької області в особі Енергодарської місцевої прокуратури (ЄДРПОУ 02909973, вул. Молодіжна, 3, м. Енергодар, Запорізька область, 71503, розрахунковий рахунок 35217095000271, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Запорізької області, ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти, витрачені на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів неповнолітньої в сумі 413,04 грн.

Ухвалу про забезпечення адміністративного позову від 03 серпня 2016 року - про зупинення дії рішення № 1 дев'ятої позачергової сесії Михайлівської районної ради Запорізької області сьомого скликання від 26.05.2016 «Про ліквідацію КЗ «Михайлівська ЗОШ I-II ступенів» та заборонити відповідачу вчиняти будь-які дії, пов'язані з ліквідацією КЗ «Михайлівська ЗОШ I-II ступенів» - скасувати.

Постанова може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Михайлівський районний суд протягом 10 днів з дня проголошення постанови.

Особи, які брали участь у справі, але не були присутні в судовому засіданні під час проголошення постанови можуть подати апеляційну скаргу протягом 10 днів з дня отримання копії цієї постанови.

Суддя А.М. Ворожбянов

Михайлівського районного суду

Запорізької області

СудМихайлівський районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення26.08.2016
Оприлюднено05.09.2016
Номер документу60138715
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —321/995/16-а

Ухвала від 01.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 31.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 12.01.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 08.12.2016

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 08.12.2016

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 08.12.2016

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 22.09.2016

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 22.09.2016

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Постанова від 26.08.2016

Адміністративне

Михайлівський районний суд Запорізької області

Ворожбянов А. М.

Ухвала від 17.08.2016

Адміністративне

Михайлівський районний суд Запорізької області

Ворожбянов А. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні