КОПІЯ
УКРАЇНА
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 682/1719/15-ц
Провадження № 22-ц/792/1458/16
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 серпня 2016 року м. Хмельницький
Колегія суддів судової палати у цивільних справах
Апеляційного суду Хмельницької області
в складі: головуючої - судді Федорової Н.О.,
суддів - Карпусь С.А., Матковської Л.О.,
секретаря - Бондаря О.В.,
з участю: прокурора - Ленчика В.М.,
представника відповідача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_3 на рішення Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 27 травня 2016 року у справі за позовом прокурора в інтересах держави в особі Державного підприємства «Славутське лісове господарство» до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_5, ОСОБА_3, приватного нотаріуса Хмельницького міського нотаріального округу Нагорної Тетяни Володимирівни, треті особи на стороні відповідача Славутське міськрайонне управління юстиції, Славутська районна державна адміністрація, про визнання незаконними і скасування наказів, визнання недійсним договору купівлі-продажу, скасування рішення про державну реєстрацію речового права на земельну ділянку, витребування і повернення земельної ділянки,
в с т а н о в и л а :
16 червня 2015 року прокурор в інтересах держави в особі Державного підприємства «Славутське лісове господарство» (далі - ДП «Славутське лісове господарство») звернувся до суду із вищевказаним позовом. В його обґрунтування зазначив, що наказом Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області (далі - ГУ Держземагентства у Хмельницькій області) № ХМ/6823984000:03:011/00000096 від 18 липня 2013 року «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» надано дозвіл ОСОБА_5 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 2 га, розташованої за межами населених пунктів Крупецької сільської ради Славутського району Хмельницької області.
Доповідач у першій інстанції Зеленська В.І. Провадження № 22-ц/792/1458/16
Суддя-доповідач Федорова Н.О. Категорія № 47
Розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації № 346/2013-р від 30 жовтня 2013 року надано дозвіл ДП «Славутське лісове господарство» на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), які знаходяться за межами населених пунктів на території Славутського району Хмельницької області, у тому числі Крупецької сільської ради.
Наказом ГУ Держземагенства у Хмельницькій області № 22-1427/14-14-сг від 20 червня 2014 року затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_5 земельну ділянку, площею 2 га, кадастровий номер НОМЕР_1, для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Крупецької сільської ради Славутського району Хмельницької області.
На підставі зазначених наказів 7 липня 2014 року реєстраційною службою Славутського міськрайонного управління юстиції зареєстровано за ОСОБА_5 право власності на вказану земельну ділянку.
14 жовтня 2014 року на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Нагорною Т.В., остання відчужила земельну ділянку ОСОБА_3
Дана земельна ділянка не могла передаватись у приватну власність громадян, оскільки належить до земель лісогосподарського призначення, які перебувають у постійному користуванні ДП «Славутське лісове господарство» Славутського лісництва.
Славутським районним виробничим відділом Хмельницької регіональної філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» проведено роботи по співставленню планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування та матеріалів геодезичної зйомки, наданих ДП «Славутське лісове господарства» із каталогами координат на вищезазначену земельну ділянку. За результатом проведених робіт встановлено, що дана земельна ділянка накладається на землі, що перебувають у постійному користуванні ДП «Славутське лісове господарство». Площа накладення відповідно до план-схеми розташування земельних ділянок становить 1,4735 га.
При прийнятті вищевказаних наказів ГУ Держземагентства у Хмельницькій області перевищено надані законом повноваження, оскільки повноваження щодо вилучення земельних ділянок державної власності, які перебувають у постійному користуванні, лісів для нелісогосподарських потреб, а також повноваження щодо розпорядження землями лісогосподарського призначення, на підставі ст.ст. 122, 149 ЗК України, ст. 27 ЛК України, не належать до його компетенції. Окрім того, при прийнятті зазначених наказів ГУ Держземагентства у Хмельницькій області допущено порушення вимог ч.3 ст. 186-1, ч. 7 ст. 20 ЗК України, оскільки запроектована до відведення у власність ОСОБА_5 земельна ділянка передана для цілей, не пов'язаних із веденням лісового господарства і використання лісових ресурсів, що фактично свідчить про зміну її цільового призначення.
Водночас, рішення про вилучення спірної земельної ділянки в ДП «Славутське лісове господарство», як у постійного землекористувача, не приймалось, така із земель державної власності не вилучалась, згода або інші погодження підприємство на її вилучення не надавало.
Незаконне вилучення земель державної власності лісогосподарського призначення та подальша передача їх у приватну власність грубо порушує інтереси держави у сфері ефективного використання земельних та лісових ресурсів, оскільки унеможливлюють реалізацію державної політики по забезпеченню охорони, відтворення та сталого використання земельних і лісових ресурсів з урахуванням екологічних, економічних, соціальних та інших інтересів суспільства.
Крім того, порушення вимог законів, які регулюють право користування природними об'єктами порушує інтереси ДП «Славутське лісове господарство», як постійного землекористувача спірної земельної ділянки.
Враховуючи те, що накази ГУ Держземагентства у Хмельницькій області прийняті з перевищенням повноважень та з порушенням вимог чинного законодавства, у зв'язку з чим вони є протиправними, то і укладений в подальшому договір купівлі-продажу вказаної земельної ділянки та рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за ОСОБА_3 мають бути визнані недійсними, а спірна земельна ділянка - витребувана у добросовісного набувача в порядку ст. 388 ЦК України.
А тому, уточнивши позовні вимоги, просив суд визнати незаконним і скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області № ХМ/6823984000:03:011/00000096 від 18 липня 2013 року; визнати незаконним і скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області № 22-1427/14-14-сг від 20 червня 2014 року; визнати недійсним договір купівлі-продажу від 14 жовтня 2014 року № 1358; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 16474043 від 14 жовтня 2014 року, щодо земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1; витребувати земельну ділянку площею 2 га, з кадастровим номером НОМЕР_1, у ОСОБА_3, 1,4735 га з яких зобов'язати повернути державі - в користування ДП «Славутське лісове господарство».
Рішенням Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 27 травня 2016 року позов задоволено частково. Визнано незаконними і скасувано накази Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області № ХМ/6823984000:03:011/00000096 від 18 липня 2013 року «Про надання дозволу ОСОБА_5 на розроблення документації із землеустрою» та № 22-1427/14-14-сг від 20 червня 2014 року «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність»; скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 16474043 від 14 жовтня 2014 року щодо земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1; витребовано земельну ділянку площею 2 га за кадастровим номером НОМЕР_1 у ОСОБА_3 та зобов'язано його повернути земельну ділянку площею 1,4735 га в користування держави в особі ДП «Славутське лісове господарство». В задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Вирішено питання про судові витрати.
Непогоджуючись з даним рішенням, ОСОБА_3 подав апеляційну скаргу, у якій просить скасувати його та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.
Рішення вважає незаконним та необґрунтованим, таким, що ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права.
На думку апелянта, суд першої інстанції не врахував, що відповідно до вимог чинного законодавства, витребувати майно у добросовісного набувача, яким він являється, може лише власник. Власником спірної земельної ділянки є держава в особі Хмельницької обласної державної адміністрації, ДП «Славутське лісове господарство» - землекористувачем, а тому позов в інтересах підприємства заявлений бути не може, а заявлений підлягає відхиленню. У даному випадку, прокурор пред'явив позов в інтересах держави саме в особі ДП «Славутське лісове господарство» як землекористувача, а не власника спірної земельної ділянки.
Вважає, що при вирішенні спору слід чітко встановити, до якого часу діють планово-картографічні матеріали лісовпорядкування, а з якого державні акти, видані в порядку, передбаченому ст. 126 ЗК України та ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», згідно якої права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації виникають з моменту такої реєстрації.
На підставі акту прийомки-передачі 30 березня 2015 року ДП «Славутське лісове господарство» без будь-яких застережень прийняло на зберігання межові знаки суміжної земельної ділянки з кадастровим НОМЕР_2, при цьому в п. 2 цього акту вказано, що користувач земельної ділянки, яким є підприємство, претензій щодо меж та конфігурації земельної ділянки не має. Цим самим було підтверджено, що ніякого протиправного вибуття від землекористувача земельної ділянки з кадастровим № НОМЕР_1, не було, а документи лісовпорядкування втратили чинність.
На підставі картографічних матеріалів Хмельницькою ОДА, як власником земель лісового призначення, прийнято 11 червня 2016 року розпорядження «Про передачу в постійне користування земельних ділянок ДП «Славутське лісове господарство», тим самим визнано, що отримана ОСОБА_5 земельна ділянка не належить до земель лісового призначення, оскільки протягом 2013-2015 років жодних адміністративних заходів щодо недопущення виділення останній земельної ділянки власником вжито не було.
На думку апелянта, правом на звернення до суду з позовом в частині скасування наказів ГУ Держземагенства в Хмельницькій області наділена прокуратура Хмельницької області, а не Славутська міжрайонна прокуратура.
Суд не врахував, що відповідно до висновку судової земельно-технічної експертизи від 19 лютого 2016 року площа накладення його земельної ділянки та земельної ділянки, що перебуває у користуванні ДП «Славутське лісове господарство» становить 1,4735 га, тоді як за рішенням суду у нього витребувано всю земельну ділянку площею 2 га, чим протиправно позбавлено права власності на земельну ділянку площею 0,5265 га.
Спірна земельна ділянка є об'єктом спільної сумісної власності, оскільки придбана ним у шлюбі, чого не було враховано судом та порушено право власності і його дружини.
Окрім того, судом під час розгляду справи допущено порушення процесуального закону. Так, у процесі розгляду справи Славутська міжрайонна прокуратура була ліквідована, належних і допустимих доказів того, що Шепетівська місцева прокуратура являється її правонаступником не надано, заміни на належного позивача не було, а тому, апелянт вважає, що відповідно до положень ст. 205 ЦПК України, цивільна справа підлягала закриттю, оскільки задоволено позов неіснуючої установи.
У судовому засіданні апеляційного суду представник відповідача ОСОБА_3 - ОСОБА_2 підтримав апеляційну скаргу з мотивів, які в ній зазначені.
Представник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області - ОСОБА_1 підтримав апеляційну скаргу, рішення суду першої інстанції вважає незаконним та необґрунтованим.
Прокурор Ленчик В.М. заперечив проти задоволення апеляційної скарги, вважаючи її безпідставною, а рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим.
Інші учасники процесу у судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи були повідомленні у встановленому законом порядку, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень та розписками.
Заслухавши доповідача, пояснення учасників процесу, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає відхиленню з наступних підстав.
Відповідно до ст.ст. 213, 214 ЦПК України рішення повинно бути законним та обґрунтованим та відповідати на питання: чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги і заперечення, якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин.
Згідно з ч. 1 ст. 308 ЦПК України апеляційний суд відхиляє апеляційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судом правильно встановлені фактичні обставини справи, дана їм правильна оцінка, а його висновки узгоджуються з матеріалами справи і відповідають закону.
Встановлено, що наказом управління Держземагенства у Хмельницькій області № ХМ /6823984000:03:011/00000096 від 18 липня 2013 року «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» ОСОБА_5 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 2 га, розташованої за межами населених пунктів Крупецької сільської ради Славутського району Хмельницької області (Т. 1, а.с. 12).
30 жовтня 2013 року розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації за № 346/2013-р надано дозвіл державному підприємству «Славутське лісове господарство» на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок державної власності у натурі (на місцевості), які знаходяться за межами населених пунктів на території Славутського району Хмельницької області (Т. 1, а.с. 116).
Наказом управління Держземагенства у Хмельницькій області № 22-1427/14-14-СГ від 20 червня 2014 року «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_5 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер НОМЕР_1) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Крупецької сільської ради Славутського району Хмельницької області (Т. 1, а.с. 42).
7 липня 2014 року реєстраційною службою Славутського міськрайонного управління юстиції Хмельницької області проведено державну реєстрацію права власності ОСОБА_5 на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 (Т.1, а.с. 81).
14 жовтня 2014 року ОСОБА_5 на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Нагорною Т.В. та зареєстрованого в реєстрі за № 1358, відчужила земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 ОСОБА_3 (Т. 1, а.с. 83, 87).
11 червня 2015 року розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації за № 267/2015-р затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) державному підприємству «Славутське лісове господарство» для ведення лісового господарства і пов'язаних з ним послуг, які розташовані за межами населених пунктів на території Крупецької сільської ради Славутського району Хмельницької області. Надано в постійне користування державному підприємству «Славутське лісове господарство» земельні ділянки державної власності загальною площею 928,4233 га, у тому числі земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_2 (Т. 1, а.с. 139).
30 липня 2015 року реєстраційною службою Славутського міськрайонного управління юстиції Хмельницької області зареєстровано за державним підприємством «Славутське лісове господарство» право постійного користування на земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_2 (Т. 1, а.с. 156).
Земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 загальною площею 2 га на території Крупецької сільської ради Славутського району Хмельницької області, що належить ОСОБА_3, накладається на землі лісогосподарського призначення, що перебувають у постійному користуванні ДП «Славутське лісове господарство» відповідно до матеріалів лісовпорядкування 2011 року, розроблених Українським державним проектним лісовпорядним виробничим об'єднанням м. Ірпінь на підставі дозволу «Укрдержліспроекту» 16 січня 2012 року. Площа накладення становить 1,4735 га. Зазначене підтверджується висновком № 004/16 судової земельно-технічної експертизи від 19 лютого 2016 року, даними планшету № 1 матеріалів лісовпорядкування 2011 року Славутського лісництва ДП «Славутський лісгосп», листом Славутського районного виробничого відділу Хмельницької регіональної філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» № 95 від 10 вересня 2014 року (Т. 1 а.с. 78,Т. 2 а.с. 5-20).
Відповідно до ст. 55 ЗК України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не викриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, зайняті: зеленими насадженнями у межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів; окремими деревами і групами дерев, чагарниками на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках.
Згідно з ст. 63 ЛК України ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.
Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення (ч. 1 ст. 20 ЗК України).
У ч. 1 ст. 56 ЗК України зазначено, що землі лісогосподарського призначення можуть перебувати у державній, комунальній, та приватній власності.
Згідно з ст. 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Частиною 1 статті 57 ЗК України передбачено, що земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.
Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом (ч. 1, ч. 5 ст. 116 ЗК України).
Згідно з ч. 2 ст. 149 ЗК України, вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.
Пунктом 5 Прикінцевих положень Лісового Кодексу України передбачено, що до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.
У матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об'єкта лісовпорядкування. Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов'язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів (ч. 1, ч. 5 ст. 48 ЛК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Задовольняючи частково позов суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про наявність порушення вимог закону під час надання земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 у власність ОСОБА_5, яка у подальшому була відчужена ОСОБА_3, оскільки на дату вирішення питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою в 2013 році спірна земельна ділянка вже перебувала на праві постійного користування у ДП «Славутське лісове господарство» згідно планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування 2011 року. А тому, суд правильно визнав незаконними і скасував накази Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області, рішення про державну реєстрацію права власності ОСОБА_3 на спірну земельну ділянку, як такі, що порушують права ДП «Славутське лісове господарство» щодо володіння та користування належною йому згідно закону земельною ділянкою, а також вірно витребував земельну ділянку площею 2 га у ОСОБА_3 та зобов'язав повернути в користування держави в особі ДП «Славутське лісове господарство» земельну ділянку площею 1,4735 га.
Доводи апеляційної скарги про те, що позов в інтересах ДП «Славутське лісове господарство» заявлений бути не може, оскільки підприємство є лише землекористувачем, власником землі є Хмельницька обласна державна адміністрація, не заслуговують на увагу.
Так, згідно з п. 2 розпорядження Хмельницької обласної державної адміністрації за № 267/2015-р від 11 червня 2015 року ДП «Славутське лісове господарство» надано в постійне користування земельні ділянки державної власності . Отже, власником спірної земельної ділянки є держава, а розпорядником - Хмельницька обласна державна адміністрація. А тому, прокурор правильно пред'явив позов до суду в інтересах держави в особі Державного підприємства «Славутське лісове господарство», як законного правокористувача земельної ділянки.
Доводи апелянта про відсутність претензій ДП «Славутське лісове господарство» щодо меж та конфігурації земельної ділянки під час прийняття на зберігання 30 березня 2015 року межових знаків суміжної із спірною земельної ділянки з кадастровим НОМЕР_2, що підтверджує відсутність протиправного вибуття від землекористувача земельної ділянки з кадастровим № НОМЕР_1, то такі не ґрунтуються на матеріалах справи.
Згідно з план-схемою взаємного розташування земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, ща належить ОСОБА_3, земельних ділянок ДП «Славутське лісове господарство» кадастрові номери НОМЕР_2 та НОМЕР_3 та земель лісогосподарського призначення відповідно до меж визначених матеріалами лісовпорядкування 2011 року, розташованих на території Крупецької сільської ради Славутського району Хмельницької області, в системі координат 1963 року, спірна земельна ділянка ОСОБА_3 та земельна ділянка з кадастровим НОМЕР_2 не є суміжними, між ними чітко прослідковується відстань, а тому необхідності у погодженні меж даних земельних ділянок не було. Доказів про таке погодження матеріали справи не містять. Окрім того, відсутність будь-яких зауважень у ДП «Славутське лісове господарство» щодо меж земельної ділянки не є належним доказом законності набуття ОСОБА_3 права власності на іншу земельну ділянку.
Твердження апелянта про те, що приймаючи 11 червня 2015 року розпорядження «Про передачу в постійне користування земельних ділянок ДП «Славутське лісове господарство», Хмельницька ОДА тим самим визнала, що отримана ОСОБА_5 земельна ділянка не належить до земель лісового призначення, не заслуговують на увагу.
На час передачі Хмельницькою ОДА у 2015 році ДП «Славутське лісове господарство» земельних ділянок у постійне користування, спірна земельна ділянка за кадастровим номером НОМЕР_1 уже перебувала на праві власності у ОСОБА_3 з 14 жовтня 2014 року, а тому не могла бути включена до земель лісового господарства, що передавались підприємству.
Доводи апеляційної скарги про незаконність витребування у ОСОБА_3 всієї земельної ділянки площею 2 га, а не лише її частини площею 1,4735 га, яка накладається на землі ДП «Славутське лісове господарство» не ґрунтуються на вимогах закону.
Відповідно до ст. 21 ЗК України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для: визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; визнання недійсними угод щодо земельних ділянок; відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною; притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
При наданні ОСОБА_5 у власність спірної земельної ділянки площею 2 га було порушено порядок, встановлений законом, зокрема щодо зміни цільового призначення, що у свою чергу потягло визнання незаконними наказів управління Держземагенства у Хмельницькій області.
Підтвердженням того, що зміни цільового призначення спірної земельної ділянки не було є лист Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об'єднання ВО «Укрдержліспроект» № 326 від 1 жовтня 2014 року, у якому зазначено, що згідно матеріалів безперервного лісовпорядкування станом на 1 жовтня 2014 року земельна ділянка за кадастровим номером НОМЕР_1 розміщена в кварталі НОМЕР_4, ділянка НОМЕР_5, категорія земель - лісові культури 10Сз 10 років (захисна реміза) (Т. 1, а.с. 76).
Окрім того, відповідно до листа Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства № 02-1173 від 14 жовтня 2014 року упродовж 2010-2014 р.р. рішень про зміну цільового призначення земель лісогосподарського призначення на території Славутського лісництва квартал НОМЕР_4, виділ НОМЕР_5 та вилучення із постійного користування ДП «Славутське лісове господарство» не приймалося; жодних звернень із заявами упродовж 2010-2014 р.р. від фізичних або юридичних осіб щодо зміни цільового призначення вказаних земельних ділянок або передачі їх у власність чи користування не надходило; упродовж 2013-2014 років управлінням не надавались погодження про затвердження проектів землеустрою щодо надання у власність земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_1 (Т. 1, а.с. 43-44).
Тому, суд правильно витребував усю земельну ділянку площею 2 га, з яких 1,4735 га зобов'язав повернути в користування держави в особі ДП «Славутське лісове господарство», як законного правокористувача.
Доводи апеляційної скарги про відсутність належних і допустимих доказів про те, що Шепетівська місцева прокуратура являється правонаступником Славутської міжрайонної прокуратури, якою було заявлено позов, не ґрунтується на вимогах закону.
Відповідно до Додатку до Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII, в редакції Закону від 2 липня 2015 року № 578-VIII «Перелік і територіальна юрисдикція місцевих та військових прокуратур» територіальна юрисдикція Шепетівської місцевої прокуратури поширюється на Ізяславський район, місто Нетішин, Полонський район, місто Славута, Славутський район, місто Шепетівка, Шепетівський район. Окрім того, даний позов було підтримано прокуратурою Хмельницької області в апеляційній інстанції.
Твердження апелянта про те, що правом на звернення до суду з позовом в частині скасування наказів ГУ Держземагенства в Хмельницькій області наділена прокуратура Хмельницької області, а не Славутська міжрайонна прокуратура, є безпідставними.
Наказом Генеральної Прокуратури України «Про організацію роботи органів прокуратури щодо представництва інтересів громадянина або держави в суді та їх захисту при виконанні судових рішень» № 6 гн від 28 травня 2015 року передбачено, що позови в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України та інших органів центральної влади пред'являються Генеральною прокуратурою України та прокуратурами обласного рівня (п. 6.4.). Участь у розгляді цивільних та адміністративних справ у місцевих загальних судах забезпечують прокурори районного рівня за місцем розташування суду (п. 11.2).
Інших вимог щодо певної категорії справ, де позов в інтересах держави повинна пред'являти тільки прокуратура області, законодавством не передбачено.
Доводи апеляційної скарги не містять посилань на докази, які б спростовували висновки суду першої інстанції.
Рішення суду ґрунтується на повно, всебічно досліджених матеріалах справи, ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав в межах доводів апеляційної скарги для його скасування не вбачається.
Керуючись ст.ст. 307, 308, 313 - 315, 317, 319, 324 ЦПК України, колегія суддів
у х в а л и л а:
Апеляційну скаргу ОСОБА_3 відхилити.
Рішення Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 27 травня 2016 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, проте може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної сили.
Головуюча: /підпис/
Судді: /підписи/
З оригіналом згідно: суддя апеляційного суду Н.О. Федорова
Суд | Апеляційний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2016 |
Оприлюднено | 12.09.2016 |
Номер документу | 61133522 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Попович Олена Вікторівна
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Попович Олена Вікторівна
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Попович Олена Вікторівна
Цивільне
Апеляційний суд Хмельницької області
Федорова Н. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні