Справа № 2-А-443/2008
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 квітня 2008 року м. Житомир
Богунський районний суд Жи томирської області в складі:
головуючої судді - Галацев ич О. М.
секретаря - Поляновської Т. О.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Житоми рі справу за адміністративни м позовом ОСОБА_1 до Управ ління праці та соціального з ахисту населення Богунської районної ради м. Житомира, тре тя особа - Територіальне упра вління Державної судової адм іністрації в Житомирській об ласті, про стягнення невипла ченої доплати до заробітної плати, передбаченої Законом України «Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи», -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась до суду із адміністративним позовом , в якому просить стягнути з ві дповідачів на її користь нед оотриману за період з липня п о грудень 2007 року доплату до за робітної плати, передбачену ст. 39 Закону України «Про стат ус і соціальний захист грома дян, які постраждали внаслід ок Чорнобильської катастроф и» в сумі 8033, 40 грн. В обґрунтуван ня своїх вимог зазначила, що ц і виплати відповідачем прово дились відповідно до постано ви Кабінету Міністрів Україн и № 836 від 26 липня 1996 року в значно меншому розмірі, ніж передба чено Законом, який має пріори тетне значення перед Постано вою Кабінету Міністрів.
Позивачка в судове засідан ня не з'явилась, надіслала зая ву в якій просить справу слух ати у її відсутності, свої поз овні вимоги підтримує.
Представник відповідача - У правління праці і соціальног о захисту населення Богунськ ої районної ради м. Житомира в судове засідання не з'явився , подав заяву про розгляд спра ви в його відсутності, в своїх письмових запереченнях з по зовними вимогами не погодивс я, посилаючись на те, що розпор ядником коштів є Головне упр авління праці та соціального захисту населення облдержад міністрації, а в районному уп равлінні не має рахунків, що п ередбачають безпосереднє на дходження коштів для надання пільг та компенсацій.
Представник третьої особи - територіального управлінн я Державної судової адмініст рації України в Житомирській області в судове засідання н е з'явився, надіслав свої запе речення, де вказує, що позов не визнав, повідомив, що територ іальне управління не є орган ом, який визначає розмір та по рядок виплат особам, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи, а лише випл ачує кошти, які на його рахуно к мають бути перераховані уп равлінням праці і соціальног о захисту населення Богунськ ої районної ради м. Житомира, в визначеному розмірі та поря дку виплат передбаченому для осіб, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи. Просить розглядати справ у без його участі.
Враховуючи те, що сторонами заявлені клопотання про роз гляд справи у їх відсутності , судовий розгляд проводитьс я в порядку письмового прова дження, що відповідає вимога м ч. 3
ст. 122 КАС України.
Дослідивши та вивчивши в судовому засіданні запереч ення
представника відповідача , третьої особи та дослідивш и матеріали справи, судом вст ановлено наступне.
Позивачка працює на посад і прибиральниці Народицьког о районного суду (а. с. 5-10) в смт. Н ародичі Житомирської област і.
Відповідно до довідки ТУ ДС А в Житомирській області (а. с. 11) ОСОБА_1 нараховувалась т а виплачувалась доплата, пер едбачена ст. 39 Закону України "Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи" згідно розмірів, вс тановлених постановою Кабін ету Міністрів України № 836 від 26 липня 1996 року.
Відповідно до частини 1 стат ті 39 Закону України "Про стату с і соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи " (далі Закон № 796-ХІІ) громадяна м, які працюють на територіях радіоактивного забруднення у зоні безумовного (обов'язко вого) відселення, провадитьс я доплата у розмірі - три мінім альні заробітні плати.
Тобто, зазначеною вище пост ановою № 836 усупереч Закону № 796 -ХІІ, який визначив кратність одноразової компенсації в з алежності від розміру мініма льної заробітної плати, яка в изначається Законом, встанов лено конкретні розміри такої доплати громадянам, які прац юють на територіях радіоакти вного забруднення у зоні без умовного (обов'язкового) відс елення в розмірі 13, 20 грн. за гр. р еф.
Відповідно до ст. 8 КАС Украї ни суд при вирішенні справи к ерується принципом верховен ства права, відповідно до яко го зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищим и цінностями та визначають з міст і спрямованість діяльно сті держави.
Суд застосовує принцип вер ховенства права з урахування м судової практики Європейсь кого Суду з прав людини.
Частиною 2 ст. 9 КАС України ви значено, що у разі невідповід ності нормативно-правового а кта Конституції України, зак ону України, міжнародному до говору, згода на обов'язковіс ть якого надана Верховною Ра дою України, або іншому право вому акту суд застосовує пра вовий акт, який має вищу юриди чну силу.
Відповідно до ст. 71 Закону Ук раїни «Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи" зазначено, щ о дія положень цього закону н е може призупинятися іншими законами, крім законів про вн есення змін до цього закону.
Посилання відповідача на т е, що постанова Кабінету Міні стрів України № 836 від
26. 07. 1996 р. прийнята відповідно д о ст. ст. 62, 67 вищевказаного Зако ну і є чинною суд вважає безпі дставним, оскільки Кабінету Міністрів надано право прово дити лише роз'яснення порядк у застосування цього Закону та підвищувати розміри допла т, пенсій і компенсацій, перед бачених цим Законом, відпові дно до зміни індексу вартост і життя і зростання мінімаль ної заробітної плати, але не з меншення їх та встановлення їх у твердій сумі, яка не відпо відає Закону.
Виходячи з викладеного, суд вважає, що заборони відповід ачам щодо нарахування компен сацій і допомог в розмірах, пе редбачених Законом, не було.
Посилання на Бюджетний Код екс та норми Конституції Укр аїни, які визначають видатки в межах Законів „Про Держани й бюджет" суд також вважає без підставними, оскільки останн іми передбачено лише видатки в межах кошторисів, що не забо роняє проводити нарахування компенсацій та допомог на пі дставі Закону України „Про с татус і соціальний захист гр омадян, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи".
Викладена вище думка суду т акож ґрунтується на аналізі рішень Конституційного Суд у України від 20. 03. 02 та 1. 12. 04, ріш ень
Європейського Суду з прав людини.
Так, Конституційний Суд Ук раїни зазначає, що відповідн о до ст. 16 Конституції України забезпечення екологічної бе зпеки і підтримання екологіч ної рівноваги на території У країни є обов'язком держави. О дним із тяжких наслідків ава рії на ЧАЕС стала втрата здор ов'я громадянами. Законами Ук раїни таких громадян віднесе но до відповідних категорій, вони потребують відновлення втраченого здоров'я, постійн ої медичної допомоги та соці ального захисту з боку держа ви.
Конституційний Суд Україн и вважає, що для значної кільк ості громадян України пільги , компенсації і гарантії, прав о на які передбачено чинним з аконодавством, є додатком до основних джерел існування, н еобхідною складовою констит уційного права на забезпечен ня достатнього життєвого рів ня (ст. 48 Конституції України), я кий принаймні не може бути ни жчим від прожиткового мініму му, встановленого законом (ст . 46 Конституції), то звуження зм істу та обсягу цього права шл яхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних з аконів за ст. 22 Конституції Ук раїни не допускається. Зупин ення його дії можливе за умов и введення відповідно до пун кту 31 ч. 1 ст. 85, п. 19 ч. 1 ст. 92 Конститу ції України надзвичайного ст ану.
Зважаючи на суми компенсац ій та допомог, що визначені по становою KM№ 836, останній фактич но призупинив дію окремих ст атей Закону, де виплати прова дяться виходячи із розміру м інімальної заробітної плати , що є неприпустимим.
В своїх же рішеннях, щодо не виконання рішень судів Украї ни, Європейський Суд з прав лю дини вказує, що стверджувані труднощі держави не можуть п ерешкоджати в отриманні комп енсації ("Долгов проти Україн и" від 19. 04. 05), економічні труднощ і не можуть бути виправдання м Уряду ("Черняєв проти Україн и" від 26. 07. 05), органи державної вл ади не повинні посилатися на брак грошових коштів, як на ви правдання невиконання рішен ня ("Деркач та Палек проти Укра їни" від 21. 12. 04), що суд також врахо вує відносно безпідставност і мотивів представника відпо відача про неможливість випл ат згідно Закону у зв'язку з бр аком коштів у бюджеті.
Законом України "Про Держав ний бюджет України на 2007 рік" зу пинена дія ст. 39 Закону в части ні застосування мінімальної заробітної плати, однак 09. 07. 07 Р ішенням Конституційного Суд у України № 6-рп (справа про соц іальні гарантії громадян) п. 30 ст. 71 Закону України "Про Держа вний бюджет України на 2007 рік" в изнано таким, що не відповіда є Конституції України.
Відповідно до ст. 73 Закону Ук раїни "Про Конституційний Су д України" та п. 3 резолютивної частини даного Рішення Суду вищевказаний п. 30 ст. 71 Закону, щ о стосується неможливості за стосування мінімальної заро бітної плати, оголошений неч инним і втратив чинність від дня прийняття Конституційни м Судом України рішення про ї ї неконституційність.
За таких обставин, коли підз аконний нормативний акт супе речить Закону, обмежуючи пра ва громадян визначені останн ім, застосування зазначеної постанови неможливе, а тому с уд вважає, що позовні вимоги п ідлягають задоволенню.
Так, переліком населених пу нктів Житомирської і Київськ ої областей, віднесених до зо ни радіоактивного забруднен ня внаслідок катастрофи, зат вердженого постановою KMУкра їни
№ 106 від 23. 07. 91 та розпорядження м KMУкраїни № 17 від 12. 01. 93, смт. Народ ичі відноситься до зони безу мовного (обов'язкового) відсе лення відселення.
Розмір мінімальної заробі тної плати в Україні станови в з 01. 07. 2007 року - 420 грн., з
01. 10. 2007 р. - 460 грн.
В зв'язку з викладеним, розм ір невиплачених коштів позив ачу по
ст. 39 Закону у розмірі 3-х мін імальних заробітних плат щом ісяця, за мінусом одержаних к оштів, становить: 440x3x3=3960 грн. та 460x 3x3=4140 грн.
Враховуючи, що позивачці з гідно довідки ТУ ДСА (а. с. 9) вип лачено 66, 60 грн.:
(3960+4140)-66, 60 = 8033, 40 грн.
Відповідно до ст. 2 Порядку в икористання коштів Державно го бюджету України на викона ння програм, пов'язаних із соц іальним захистом громадян, п остраждалих внаслідок Чорно бильської катастрофи, затвер дженого постановою KMУкраїни № 936 від 20. 09. 05, зазначені кошти ви плачуються за місцем основно ї роботи громадян і розпоряд никами коштів нижчого рівня є управління праці та соціал ьного захисту населення, а то му суд стягує невиплачені ко шти з управління праці та соц іального захисту Богунської районної ради
м. Житомира, яке, порушуючи п рава позивача, не перерахову є кошти по місцю його роботи у розмірах, передбачених зако нодавством.
Керуючись ст. 19 Конституції України, ст. ст. 39, 70, 71 Закону Укра їни "Про статус і соціальний з ахист громадян, які постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи", постановою Каб інету Міністрів України № 936 в ід 20. 09. 2005р., ст. ст. 1, 8, 11, 71, 94, 122, 1
60-163 Кодексу Адміністративно го Судочинства України,, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Управління прац і та соціального захисту нас елення Богунської ОСОБА_1 доплату до заробітної плати , передбачену ст. 39 Закону Укра їни "Про статус і соціальний з ахист громадян, які постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи" за період з липн я по грудень 2007 року в сумі 8033, 40 г рн.
Оскільки судове рішення ух валене на користь сторони, як а не є суб'єктом владних повно важень, судові витрати відне сти за рахунок Державного бю джету.
Заяву про апеляційне оскар ження постанови Богунського районного суду м. Житомира мо же бути подано протягом деся ти днів з дня її проголошення . Апеляційна скарга до Київсь кого апеляційного адміністр ативного суду на постанову с уду подається протягом двадц яти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Суд | Богунський районний суд м. Житомира |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2008 |
Оприлюднено | 17.11.2009 |
Номер документу | 6117964 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Богунський районний суд м. Житомира
Галацевич О.М.
Адміністративне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Калашник В.П.
Адміністративне
Первомайський міськрайонний суд Миколаївської області
Маржина Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні