Постанова
від 19.09.2016 по справі 905/1449/16
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

19.09.2016 р. справа №905/1449/16

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: суддівОСОБА_1 ОСОБА_2, ОСОБА_3 за участю представників: від позивача:ОСОБА_4 - за довіреністю; від відповідача :не з'явився; розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ на рішення господарського суду Донецької області від 06.07.2016 р. у справі№ 905/1449/16 (суддя: Ніколаєва Л.В.) за позовом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ доТовариства з обмеженою відповідальністю "Ново-Тек", м. Красноармійськ, Донецька область простягнення 12 525 грн. 00 коп.

В С Т А Н О В И В:

Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (далі - ПАТ "Українська залізниця" в особі РФ "Придніпровська залізниця", позивач) звернулось до господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ново-Тек" (далі - ТОВ "Ново-Тек", відповідач) штрафу у розмірі 12 525 грн. 00 коп. нарахованого на підставі ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України (далі - Статут залізниць).

Рішенням господарського суду Донецької області від 06.07.2016 р. в задоволенні позову відмовлено в повному обсязі.

Рішення суду мотивовано тим, що відповідачем в накладній № 49375264 визначено масу вантажу в розмірі 138000 кг на підставі інформації, яка надана працівниками залізниці за результатом зважування вагонів та визначеної ними маси вантажу, що підтверджена контрольним зважуванням на підставі ст. 24 Статуту залізниць, яке було здійснене працівниками станції Новогродівка Донецької залізниці на вагонних 150-тонних тензометричних вагах ВЕТ-150В2, розташованих на території ТОВ "ЦЗФ Селидівська" через несправність станційних вагонних ваг ВТВ-1СД ст.Новогродівка, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 № 20 від 22.10.2015 р.

Не погодившись з рішенням господарського суду Донецької області, ПАТ "Українська залізниця" в особі РФ "Придніпровська залізниця" звернулося до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить вказане рішення суду скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги заявник посилається на те, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права України.

Позивач вважає, що станом на 22.01.2016 р. Книга зважувань форми ГУ-78 не мала жодних записів стосовно контрольної перевірки маси вантажу у спірному вагоні, про що свідчать телеграми за підписом начальника станції ОСОБА_5, проте, на думку позивача, судом першої інстанції не надано належної оцінки даним доказам.

Заявник апеляційної скарги стверджує, що контрольне зважування спірного вагону проводилось на вагах власності ТОВ "ЦЗФ Селидівська" в місці незагального користування, що є прямим порушенням ст.ст. 13, 24 Статуту залізниць.

Крім того, позивач зазначає, що матеріали справи не містять довіреностей на працівників ст.Новогродівка, відповідно до яких останні мали б право вести листування з юридичними особами, надавати їм довідки, завіряти документи тощо, а також, ст. Новогродівка не мала жодних правових підстав для надання послуг із зважування спірного вагону, оскільки такі додаткові операції здійснюються на підставі окремих договорів.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі.

Відповідач письмовий відзив на апеляційну скаргу не надав, представник відповідача в судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Судовий процес в апеляційній інстанції фіксувався за допомогою технічних засобів фіксації в порядку, передбаченому ст. 81 1 Господарського процесуального кодексу України.

Згідно з ч. 2 ст. 99 ГПК України апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 101 Господарського процесуального кодексу України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, судова колегія Донецького апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

ТОВ "Ново-Тек" зі станції відправлення Новогродівка Донецької залізниці за залізничною накладною № 49375264 на станцію Кривий Торець Донецької залізниці здійснило відправлення вагону № 60741501 з вантажем - вугілля кам'яне, не пойменоване в алфавіті.

Відповідно до зазначеної накладної відповідачем у спірному вагоні зазначено масу вантажу 69000 кг.

Відповідно до графи 24 зазначеної накладної маса вантажу, визначена відправником, склала 138000 кг.

Також, згідно з графою 28 даної накладної, вантаж у вагон завантажено вантажовідправником. Провізна плата склала 2 505 грн. 00 коп.

При проходженні зазначеного вагону через станцію Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці залізницею проведено контрольне зважування даного вагону, за результатами якого складено акти загальної форми: - № 6066т від 29.10.2015 р.; - № 2773/Ваги від 29.10.2015 р.

На станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці на підставі ст. 24 Статуту залізниць залізницею здійснено контрольне зважування вантажу зазначеного вагону на справних вагонних 150-тонних електронно-тензометричних вагах (держ. повірка 15.10.2015 р.) та виявлено невідповідність відомостей, зазначених вантажовідправником в накладній № 49375264 фактичним параметрам.

За результатами контрольної перевірки станцією Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці був складений комерційний акт РА № 011828/925/1325 від 29.10.2015 р., відповідно до якого за результатами контрольного переважування вагону № 60741501 виявилось, що при переваженні вага брутто 89500 кг, тара з документа - 22900 кг, нетто - 66600 кг, що менше ваги зазначеної в документі на 2400 кг.

У комерційному акті також містяться відомості про те, що завантаження вантажу у вагоні нерівномірне нижче бортів 40-80 см, без поглиблень; за документом маркування не значиться, фактично вантаж не маркований; торцеві двері та розвантажні люка з обох сторін закриті; течі вантажу немає; в технічному відношенні вагон справний; при повторному переважуванні вагонів вага підтвердилася.

Відповідно до ст. 908 Цивільного кодексу України, перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення.

Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

За приписами ч. 3 ст. 909 Цивільного кодексу України укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Згідно з ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Як зазначено в ст. 6 глави 1 Статуту залізниць накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Згідно з ст. 24 Статуту залізниць вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки невірності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ним у накладній.

Правилами перевезень вантажів, а саме п. 1.1 розділу 4 "Правила оформлення перевізних документів" (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 р. за № 863/5084), а також ст. 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

У відповідності до цих Правил, а саме п. 2.1 та п. 2.2, графи "Маса вантажу, визначена відправником, "кг" та "Спосіб визначення маси" заповнюються вантажовідправником.

Правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено п. 2.3 Правил оформлення перевізних документів своїм підписом підтверджує представник відправника.

Згідно з п. 5.5. розділу 5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 р. за № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 р. за № 863/5084, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі ст. 122 Статуту залізниць. Факт неправильного зазначення відправником зазначених відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Згідно з п. 10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002 р., зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08.07.2002 р. за № 567/6855, комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчику, сортувальної платформи, старший прийомоздавальник) і прийомоздавальник станції, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці (далі - Правила № 567/6855).

Пунктом 22 "Правил видачі вантажів", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 р. за № 862/5083, передбачено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Відповідно до п. 12 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002 р. № 334, якщо при перевірці вантажу, який прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція в розділі "Є" комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: "Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено". Така відмітка засвідчується штемпелем станції і підписами осіб, указаних у пункті 10 цих Правил. Цей акт видається одержувачу на його вимогу, а копія його залишається на станції. Новий акт у цьому разі не складається.

При невідповідності відомостей, указаних в акті попутної станції, фактичним даним, що виявились під час перевірки вантажу, багажу або вантажобагажу, складається новий комерційний акт.

Так, на станції призначення був заповнений розділ "Є" комерційного акта РА № 011828/925/1325 від 29.10.2015 р. про те, що під час видачі вантажу різниці проти цього акта не виявлено. Зазначений розділ засвідчений штемпелем станції призначення та підписами уповноважених осіб.

Згідно з ст. ст. 118, 122 Статуту залізниць за неправильно зазначену в накладній масу вантажу з відправника стягується штраф в розмірі згідно з ст. 118 Статуту залізниць (5-кратна провізна плата за всю відстань перевезення). У даному випадку провізна плата спірного вагону складає 2 505 грн. 00 коп.: сума штрафних санкцій 2 505 грн. 00 коп. х 5 = 12 525 грн. 00 коп.

Статтею 37 Статуту залізниць передбачено, що під час здавання вантажів для перевезення відправник повинен зазначити їх масу у накладній - основному перевізному документі, який підтверджує укладення договору перевезення вантажу.

Згідно з п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення , зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 р. за № 861/5082, вантажі, завантажені відправниками у вагони закритого типу (криті, ізотермічні, хопери, цистерни тощо) та контейнери, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду кузова (котла) вагона (контейнера), пломб (ЗПП), без перевірки вантажу. Вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

Частиною першою ст. 26 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що обставини, які можуть служити підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників та одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів посвідчуються актами.

За змістом ст. 129 Статуту залізниць обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення обставин невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

Залізниця зобов'язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.

В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми.

Статтею 129 Статуту залізниць передбачено, що порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами. Правила складання актів затверджені наказом Міністерства транспорту України за № 334 від 28.05.2002 р.

За п. 4 Правил складання актів комерційні акти на місцях загального користування складаються у день вивантаження або в день видачі вантажу одержувачу.

Підставою для покладання на відправника відповідальності, згідно зі ст. 122 Статуту залізниць, за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу є комерційний акт, складений у випадках, передбачених ст. 129 Статуту (з урахуванням п. 3.23 Роз'яснення Президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 р. за № 04-5/601 та Оглядового листа Вищого господарського суду України від 29.11.2007 р. № 01-8/917) щодо штрафу нарахованого у розмірі відповідно до статті 118 Статуту, штраф підлягає стягненню за сам факт допущення вантажовідправником порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитків.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Згідно з ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

За приписами ч. ч. 1, 2 ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

З накладної № 49375264 (графа № 24) слідує, що маса вантажу у спірному вагоні визначена відповідачем.

Доводи відповідача про необґрунтованість позовних вимог, з посиланням на зважування спірного вагону працівниками ст.Новогродівка Донецької залізниці на вагонних 150-тонних тензометричних вагах ВЕТ-150В2, розташованих на території ТОВ "ЦЗФ Селидівська" через несправність станційних вагонних ваг ВТВ-1СД ст.Новогродівка, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 № 20 від 22.10.2015 р.; та запис у Книзі обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах форми ГУ-78 на станції відправлення, спростовуються наведеними обставинами справи, належними та допустимими доказами у справі.

Матеріалами справи підтверджено, що відповідачем невірно вказані відомості у накладній, у зв'язку з чим, відповідно до вимог ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць, позовні вимоги є обґрунтованими та доведеними у повному обсязі.

Таким чином, судова колегія дійшла висновку, що оскаржуване рішення суду підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про задоволення позову в повному обсязі.

Судові витрати за позовом та апеляційною скаргою покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 49, 99, 101, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" на рішення господарського суду Донецької області від 06.07.2016 року у справі № 905/1449/16 задовольнити.

Рішення господарського суду Донецької області від 06.07.2016 року у справі № 905/1449/16 скасувати.

Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ново-Тек" про стягнення штрафу у розмірі 12 525 грн. 00 коп. задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ново-Тек" (85300, АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 39598063) на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, вул. Тверська, буд. 5, м. Київ, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (49602, пр. Карла Маркса, буд. 108, м. Дніпропетровськ, код ЄДРПОУ 40081237) штраф у сумі 12 525 грн. 00 коп., судовий збір за позовом у сумі 1 378 грн. 00 коп.

Стягнути з з обмеженою відповідальністю "Ново-Тек" (85300, АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 39598063) на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, вул. Тверська, буд. 5, м. Київ, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (49602, пр. Карла Маркса, буд. 108, м. Дніпропетровськ, код ЄДРПОУ 40081237) судові витрати за подання апеляційної скарги у сумі 1 515 грн. 80 коп.

Доручити господарському суду Донецької області видати відповідні накази.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.

Головуючий К.І. Бойченко

Судді: Д.О. Попков

ОСОБА_3

Надруковано 5 прим.:

1. позивачу;

2. відповідачу;

3. у справу;

4. ГСДО;

5. ДАГС.

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.09.2016
Оприлюднено27.09.2016
Номер документу61456557
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1449/16

Судовий наказ від 04.10.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

Л.В. Ніколаєва

Судовий наказ від 04.10.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

Л.В. Ніколаєва

Ухвала від 04.10.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Постанова від 19.09.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Ухвала від 02.09.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Рішення від 06.07.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

Л.В. Ніколаєва

Ухвала від 21.06.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

Л.В. Ніколаєва

Ухвала від 07.06.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

Л.В. Ніколаєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні