Постанова
від 22.09.2016 по справі 904/3633/15
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.09.2016 року Справа № 904/3633/15

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді Дмитренко Г.К.- доповідач

суддів Джихур О.В., Чус О.В.

при секретарі Ситниковій М.Ю.

За участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1, представник, довіреність б/н від 01.04.2015 р.;

від відповідача: ОСОБА_2, представник, довіреність № 5/26-1007 від 04.12.2015 р.;

представник третьої особи у судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

розглянувши апеляційну скаргу Криворізької міської ради на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 05.07.2016 року у справі № 904/3633/15

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ДП Втормет", м. Дніпро

до Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача : Управління земельних ресурсів виконкому Криворізької міської ради

про визнання додаткової угоди укладеною

Товариство з обмеженою відповідальністю "ДП Втормет" звернулось з позовною заявою, в якій просило визнати додаткову угоду про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 14.01.2010 року №041010800041) та внесення змін до нього, між Криворізькою міською радою і товариством з обмеженою відповідальністю "ДП Втормет", укладеною 02.03.2015 року у редакції позивача. Вимоги позивача мотивовані тим, що рішення Криворізької міської ради від 14.05.2010 року №3884 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3", на підставі якого проведено розрахунок орендної плати, постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.11.2011 року у справі №2а-423/10/0408 визнано нечинним. Також позивачем зазначено, що договором оренди земельної ділянки орендна плата передбачена у трикратному розмірі земельного податку, що суперечить вимогам чинного законодавства. При цьому товариство посилалось на положення статей 632, 651, 653 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст.15, 21 Закону України "Про оренду землі", ст. 18 Закону України "Про оцінку земель".

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2015 року у справі №904/3633/15, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 23.11.2015 року, позов задоволено. Визнано додаткову угоду про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 14.01.2010 року № 041010800041) та внесення змін до нього, між Криворізькою міською радою і товариством з обмеженою відповідальністю "ДП Втормет", укладеною 02.03.15 року в редакції позивача.

Постановою Вищого господарського суду України від 25.02.2016 року постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 23.11.2015 року та рішення господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2015 року у справі №904/3633/15 скасовано, справу направлено на новий розгляд до господарського суду Дніпропетровської області. У своїй постанові Вищий господарський суд України зазначив, що вирішуючи спір по суті, суди попередніх інстанцій виходили з обставин невідповідності приписам законодавства запропонованого відповідачем у пункті 7 розділу "орендна плата" порядку формування розміру орендної плати, в якому за основу розрахунку орендної плати прийнято земельний податок, що встановлюється Податковим кодексом України. Між тим, зазначаючи про наявність підстав для визнання укладеним спірного пункту 7 в редакції позивача, якою визначено орендну плату у розмірі 3 відсотків нормативної грошової оцінки (мінімальному розмірі), суди не дослідили належним чином обґрунтованість застосованої позивачем нормативної грошової оцінки орендованої позивачем земельної ділянки станом на день укладання додаткової угоди; розмір орендної плати, запропонований позивачем, судами не перевірено. Також Вищий господарський суд України вказав, що підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки щодо розміру орендної плати може бути зміна нормативної грошової оцінки землі, а не визнання судом нечинним рішення ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3 за відсутності нової нормативної грошової оцінки земель міста, затвердженої у встановленому законом порядку.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 05.07.16 року (головуючий суддя Юзіков С.Г., судді: Рудовська І.А., Панна С.П) позов задоволено. Визнано додаткову угоду про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 14.01.2010 року № 041010800041) та внесення змін до нього, між Криворізької міською радою і товариством з обмеженою відповідальністю "ДП Втормет", укладеною 02.03.2015 року в редакції позивача з викладенням п. 7 розділу "Орендна плата" в такій редакції:

" 7. Річна орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності Орендаря у розмірі 3 відсотків нормативної грошової оцінки, а саме, у розмірі 67237 грн. 21 коп. (5603 грн. 10 коп. у місяць)В» .

Не погоджуючись з рішенням суду Криворізька міська рада звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить зазначене рішення скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог. В апеляційній скарзі відповідач посилається на порушення судом норм матеріального права.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ДП Втормет" у поясненнях відзначає, що на момент поновлення договору оренди земельної ділянки та складання додаткової угоди про продовження терміну дії договору єдиним діючим рішенням міської ради було рішення від 22.12.2004 року № 2494.

Управління містобудування, архітектури та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради у відзиві на апеляційну скаргу просить її задовольнити, а також просить розглянути справу без участі його представника.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування господарським судом норм матеріального і процесуального права, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

23.12.2009 року сторонами укладено договір оренди земельної ділянки, за п.1. якого Криворізька міська рада (орендодавець) на підставі рішення міської ради від 25.11.2009 року № 3608 надає, а товариство з обмеженою відповідальністю "ДП Втормет" (орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для розташування виробничого цеху, яка знаходиться за адресою: вул. Валявка, 1, в Центрально-Міському районі м. Кривого Рогу.

У відповідності з п.2. договору в оренду передається земельна ділянка площею 1,5466 га. Кадастровий номер земельної ділянки 1211000000:08:639:0001 (п.4 договору).

Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у п'ятиденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі (п. 17 договору).

Згідно п. 6 договору його укладено на 5 років.

Договір набуває чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 45 договору).

Договір зареєстрований в Криворізькому відділі Дніпропетровської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.01.2010 року за №041010800041

Рішенням Криворізької міської ради від 30.12.2014 року №3266 "Про розгляд звернень суб'єктів господарювання" поновлено та продовжено договори оренди земельних ділянок суб'єктам господарювання відповідно додатку, у тому числі товариству з обмеженою відповідальністю "ДП Втормет" щодо земельної ділянки промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення площею 1,5466га (кадастровий номер 1211000000:08:639:0001) для розташування виробничого цеху, яка знаходиться за адресою: вул. Валявка, 1, в Центрально-Міському районі м. Кривого Рогу (т.1, а.с. 17, у т.ч. на звороті).

20.02.2015 року позивачем отримано проект додаткової угоди.

Надану Криворізькою міською радою редакцію додаткової угоди про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 14.01.2010 року № 041010800041) та внесення змін до нього підписано позивачем з протоколом розбіжностей, відповідно до якого пункт 7 договору оренди (з урахуванням уточненого розрахунку) викладено в такій редакції: "7. Річна орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у розмірі 3 відсотків нормативної грошової оцінки, а саме у розмірі 67237 грн. 21 коп. (5603 грн. 10 коп. у місяць) " (т.1, а.с. 18, 19, 22, 23).

Позивач посилався на те, що дія рішення міської ради від 14.05.2010 року № 3884 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3", на підставі якого здійснено розрахунок орендної плати, припинена з 01.01.2014 року, проте додатковою угодою передбачена річна орендна плата у трикратному розмірі земельного податку, яка встановлюється Податковим кодексом України, що суперечить вимогам пп. 288.5.1 п. 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Листом від 17.03.2015 року №702 відповідач відмовив у внесенні змін до договору оренди земельної ділянки, посилаючись на відсутність правових підстав, що стало причиною звернення товариства з обмеженою відповідальністю "ДП Втормет" з позовом до суду.

Відповідно до ч.1-4 ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

За визначенням, наведеним у ст. 13 Закону України «Про оренду землі», договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

В силу ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно ч.1-3 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальність за її несплату є істотною умовою договору оренди землі.

У ст. 22 Закону України "Про оренду землі" зазначено, що орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, справляється виключно у грошовій формі.

Частиною 1 п. 288.1. Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно п. 288.2, 288.3 Податкового кодексу України платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

За змістом п.п. 288.5.1. Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 27.03.2014 року № 1166, чинній з 01.04.2014 року) та п.п. 288.5.2. Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 % нормативної грошової оцінки.

Для визначення розміру земельного податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (п.п. 289.1. статті 289 Податкового кодексу України).

Частиною 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (абз. 3 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель").

За змістом частини першої ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

У ч.3 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" вказано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Частинами 1-3 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" унормовано, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ч.1-3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

У п. 4 Положення про державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 року №445, зазначено, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок видає відповідно до покладених на нього завдань Держземагентство України.

Рішенням Криворізької міської ради від 22.12.2004 року № 2494 В«Про затвердження та застосування грошової оцінки земель міста ОСОБА_3В» затверджено грошову оцінку земель міста ОСОБА_3 Ріг станом на 01.01.2004 року (т.1, а.с. 21).

На підтвердження своїх вимог про визначення орендної плати виходячи саме з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки позивачем надано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2009 року № 261, відповідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 15466 кв.м. по вул. Валявка, 1 складає 1694454 грн. 96 коп. (т.1, а.с. 20).

Позивачем надано розрахунок орендної плати та вказано, що згідно прикінцевих положень договору оренди земельної ділянки невід'ємною частиною договору є витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, за яким ділянка оцінена у 1694454 грн. 96 коп., а з урахуванням індексації - 2241240 грн. 33 коп., індексація проводилася наступним чином: 1694454 грн. 96 коп. *1,059 (2009р.)*1,249 (2014р.)=2241240 грн. 33 коп. (за 2010 - 2013 роки коефіцієнт індексації становить 1). Відповідно, річна сума орендної плати становить 67237 грн. 21 коп. (5603 грн. 10 коп. у місяць), виходячи з наступного розрахунку: 2241240,3*3%/100% = 67237 грн. 21 коп. (у рік)/12 = 5603 грн. 10 коп. у місяць. Таким чином, на день укладання додаткової угоди розмір орендної плати був розрахований відповідно до норм чинного законодавства з урахуванням індексації.

Відповідач в апеляційній скарзі ототожнив поняття В«земельний податокВ» та В«орендна плата за землюВ» , внаслідок чого дійшов безпідставного висновку про те, що положення частини 1 статті 13 Закону України В«Про оцінку земельВ» щодо обов'язковості проведення нормативної грошової оцінки для визначення розміру орендної плати суперечать положенням Податкового кодексу України, яким передбачено можливість і порядок обчислення орендної плати за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, оскільки відповідно до пункту 14.1.72 статті 14 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час укладення спірного договору) земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Водночас згідно пункту 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відтак, земельний податок і орендна плата за своєю правовою природою є різними видами платежів, які мають різний порядок обчислення та нарахування.

Твердження апелянта про те, що відповідно до п.5 рішення Криворізької міської ради від 14.05.2010 року №3884 „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3В» втратило чинність рішення Криворізької міської ради від 22.12.2004 року №2494 „Про затвердження та застосування грошової оцінки земель міста ОСОБА_3В» , є безпідставним, оскільки рішення Криворізької міської ради від 14.05.2010 року №3884 „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3В» визнано нечинним постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.11.2011 року по справі №2а-423/10/0408, а тому рішення Криворізької міської ради від 22.12.2004 року № 2494 в частині затвердження грошової оцінки земель міста продовжило свою дію.

Будь-яких інших підстав для скасування вищезазначеного рішення Криворізької міської ради від 22.12.2004 року № 2494 не існує.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи скаржника відносно строків, передбачених ст. 18 Закону України В«Про оцінку земельВ» , оскільки даною нормою передбачено лише періодичність проведення нормативної грошової оцінки земель, а не строк дії вже затвердженої оцінки.

Посилання міської ради на рішення від 26.06.2013 року № 2088 «Про ставки податку на земельні ділянки на території міста ОСОБА_3» (т.1, а.с. 213-214) є безпідставними, оскільки згадане рішення Криворізької міської ради приймалося з посиланням на ст. 275 Податкового кодексу України, яка втратила чинність з 01.01.2015 року відповідно до Закону України від 28.12.2014 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", тому зазначене рішення не може застосовуватися до спірних відносин і для визначення розміру орендної плати за спірним договором.

З урахуванням викладеного, судом першої інстанції повно та всебічно з'ясовано всі обставини справи, надано їм належну правову оцінку, тому підстави для скасування судового рішення відсутні.

В силу ст. 101 Господарського процесуального кодексу України судом апеляційної інстанції не приймається наданий відповідачем разом з поясненнями від 30.08.2016 року розрахунок орендної плати за спірний період на підставі грошової оцінки 2004 року, який підписаний в.о. начальника управління містобудування, архітектури та земельних відносин виконкому міської ради ОСОБА_4 (т.1, а.с. 240, 241), оскільки заявник не обґрунтував неможливість подання цього розрахунку суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього.

Керуючись ст. ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 05.07.2016 року у справі № 904/3633/15 залишити без змін, а скаргу Криворізької міської ради без задоволення.

Головуючий суддя Г.К. Дмитренко

Суддя О.В. Джихур

Суддя О.В. Чус

повний текст постанови виготовлений 26.09.16р.

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення22.09.2016
Оприлюднено29.09.2016
Номер документу61552608
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/3633/15

Постанова від 08.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 14.11.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Постанова від 22.09.2016

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Дмитренко Ганна Костянтинівна

Ухвала від 30.08.2016

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Дмитренко Ганна Костянтинівна

Ухвала від 15.08.2016

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Дмитренко Ганна Костянтинівна

Рішення від 05.07.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 03.06.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 01.06.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Постанова від 23.11.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Науменко Іван Мефодійович

Ухвала від 09.11.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Науменко Іван Мефодійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні