Рішення
від 27.09.2016 по справі 923/902/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Театральна, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 вересня 2016 року Справа № 923/902/16

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пригузи П.Д., при секретарі Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі:

позивача-1: Олешківської районної державної адміністрації, вул. Гвардійська, 24, м. Цюрупинськ, Херсонська область, ідентифікаційний код 04059823,

позивача-2: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон, ідентифікаційний код 38697542,

до: Фермерського господарства "Апіс", вул. Пушкінська, 2, корп. Б, м. Олешки, Херсонська область, ідентифікаційний код 24959144,

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

за участю: прокурора Пуляєва І.В., посвідчення № 006314, видане 26.09.2012;

представників сторін:

від позивача-1: ОСОБА_1, довіреність № 01-28/8-2092 від 06.07.2016;

від позивача-2: ОСОБА_2, довіреність № 32-21-0.4-81/2-16 від 05.01.2016;

від відповідача: не прибули

в с т а н о в и в:

Прокурор звернувся до господарського суду в інтересах держави в особі позивача-1 Олешківської районної державної адміністрації, позивача-2 Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, до Фермерського господарства "Апіс" про внесення змін до договору оренди землі від 04 вересня 2006 року, укладеного між Цюрупинською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Апіс", який зареєстровано у Цюрупинському реєстраційному окрузі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру, у розділі Книги 4АА001994 від 08.09.2006 року за № 040672900001, виклавши пункт 9 договору в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік." Окрім того, просить замінити за текстом договору сторону договору оренди землі визначивши Орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, ідентифікаційний код 39766281, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон замість Цюрупинської районної державної адміністрації.

В судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги з підстав, зазначених у позовній заяві, просить внести зміни до договору оренди землі державної власності, які обумовлені змінами до Земельного та Податкового кодексів України стосовно органів держави, уповноважених розпоряджатися землями державної власності, а також стосовно мінімальних розмірів орендної плати за користування такими землями.

Позивач-2 надав до суду письмові пояснення з підтримкою позовних вимог, які підтримано представником у судовому засіданні.

Представник позивача-1 в судовому засіданні підтримав позовні вимоги з підстав, заявлених прокурором.

Відповідач-1 в судове засідання не забезпечив явку представника, ухвала суду про порушення справи повернута до господарського суду з відміткою підприємства поштового зв’язку про неотримання листа, його повернення за закінчення строків зберігання. З цих підстав розгляд справи відкладався. Перевіривши місцезнаходження відповідача за даними ЄДРЮО та ФОП, суд встановив правильність зазначення прокурором адреси відповідача, отже суд, з урахуванням думки сторін та прокурора, ухвалює розглянути справу по суті за наявними у ній матеріалами відповідно до ст. 75 ГПК України, яких достатньо для прийняття рішення у справі.

Заслухавши прокурора та представників позивачів, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд констатує наступне.

Між позивачем-1 та відповідачем укладено договір оренди земельної ділянки від 04.09.2006 року, який зареєстровано у Цюрупинському реєстраційному окрузі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру, у розділі Книги 4АА001994 від 08.09.2006 року за № 040672900001 (а.с. 16-17). Відповідно до умов договору орендна плата визначена у п. 9 договору у сумі 162,67грн. на перші три роки.

Отже, між сторонами виникли земельні відносини, які ґрунтуються на договорі оренди землі, регулюються земельним законодавством з питань оренди земель державної та комунальної власності, цивільним та господарським законодавством України, зокрема щодо внесення змін до діючого договору оренди та заміни сторони у зобов’язанні.

З матеріалів справи вбачається, що згідно листів від 06.06.2014, №1076/01-13 та від 21.04.2015 №228-0.3-816/2-15 (а.с. 18-19) відповідачеві від імені Держземагенства, правонаступником якого є позивач-2, пропонувалося внести зміни до договору оренди у зв’язку з відповідними змінами до Податкового кодексу України щодо мінімального розміру орендної плати для земель державної власності з 01.04.2014 року.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач вказані листи отримав, але залишив без уваги.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Суд зазначає, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, що визначено також приписами пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України (ПК).

При цьому, підпунктами 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Тобто, законом визначено нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки.

У відповідності з положеннями ст. 11 ЦК України визначено підстави виникнення цивільних прав та обов'язків, які виникають, зокрема, з договорів та інших правочинів, а також безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений Законом - тобто, пунктом 288.5 статті 288 ПК.

Проаналізувавши наведені норми матеріального права, суд приходить до висновку, що з набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати. Тобто, цивільний обов’язок орендаря земельної ділянки платити не менше 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки виник з акту цивільного законодавства і не залежить від волі сторін договору оренди. Обидві сторони договору набули обов’язку привести зміст договору до приписів Закону.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно підпунктів 271.1.1 та 271.1.2 пункту 271.1 ст. 271 ПК визначено, що базою оподаткування є або нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом або площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Як вбачається з п. 5 договору оренди, нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що є об’єктом оренди було визначено в сумі 162 672,74грн., що є базовою для обчислення розміру орендної плати.

Це означає, що база розрахунку орендної плати для цього договору оренди земельної ділянки була визначена, отже в подальшому підлягає розрахунку відповідно до приписів підпункту 271.1.1 пункту 271.1 ст. 271 ПК, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Тому суд погоджується з вимогою прокурора щодо необхідності зміни змісту п. 9 договору, яким встановити, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно зі ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов’язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Суд зазначає, що договір оренди земельної ділянки, що укладений між позивачем-1 та відповідачем, є господарським договором, умови зміни або розірвання якого визначено законом, отже мають бути дотриманими.

Так, відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Залишення пропозиції позивача-2 з боку відповідача без уваги, а також невжиття самостійних заходів до внесення змін до договору на підставі норми Закону, що набрав чинності з 01.04.2014 року є доказом ухиляння відповідача від внесення змін до договору.

За змістом частин 4, 5 ст. 188 ГК України сторони передають на вирішення суду спір, якщо вони не досягли згоди щодо зміни договору. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Вимога прокурора щодо зміни сторони у зобов’язанні відповідно до договору також підлягає задоволенню.

Як вбачається із договору, сторонами договору є саме позивач-1 та відповідач.

В той же час, на підставі змін в законодавстві цивільні права та обов’язки за цим договором перейшли до позивача-2 як до органу, уповноваженого державою здійснювати функції розпорядження земельними ділянками державної власності.

Так, відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-VI від 06.09.2012, який набрав чинності з 01.01.2013, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності чи на яких розташовані об'єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.

Згідно вимог ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Таким органом, як правильно зазначає прокурор, на даний час є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (який з 26.06.2015 є правонаступником Головного управління Держземагенства у Херсонській області).

Отже, повноваження орендодавця перейшли до позивача-2 відповідно до припису закону, однак умови договору щодо заміни орендодавця як сторони у зобов’язанні, не приведено у відповідність з вимогами законодавства.

Згідно ст. 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Відповідно до ч. 2 ст. 175 ГК України якщо майново-господарське зобов'язання виникає між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами, зобов'язаною та управненою сторонами зобов'язання є відповідно боржник і кредитор.

Заміна кредитора у зобов'язанні відповідно до ст. 516 ЦК України здійснюється без згоди боржника, якщо інше не встановлено договором або законом.

Як вбачається з матеріалів справи Олешківська районна державна адміністрація Херсонської області на даний час виступає стороною даного договору оренди земельної ділянки, що не відповідає її правовому статусу відповідно до законодавства.

Позовні вимоги прокурора ґрунтуються на існуючих між сторонами договірних відносинах, позов містить вимоги, що є обов’язковими для обох сторін договору та відповідають вимогам законодавства, отже підлягають задоволенню.

Суд зазначає, що відповідно до приписів ч. 3 ст. 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов’язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Вирішуючи питання сплати судового збору у справі, суд покладає його на відповідача.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 04 вересня 2006 року, укладеного між Цюрупинською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Апіс", який зареєстровано у Цюрупинському реєстраційному окрузі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру, у розділі Книги 4АА001994 від 08.09.2006 року за № 040672900001, виклавши:

- пункт 9 договору в наступній редакції:

"Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік."

- замінити за текстом договору сторону договору оренди землі визначивши Орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, ідентифікаційний код 39766281, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон замість Цюрупинської районної державної адміністрації.

3. Стягнути з Фермерського господарства "Апіс" (вул. Пушкіна, буд. 2, корп. Б, м. Олешки, Олешківський район, Херсонська область, ідентифікаційний код 24959144) на користь Прокуратури Херсонської області (73000, Херсон, вул. Петренка, 33, код ЄДРПОУ 04851120) судові витрати в сумі 1378,00 (Одна тисяча триста сімдесят вісім гривень 00 копійок).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено та підписано 29.09.2016 року

Суддя П.Д. Пригуза

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення27.09.2016
Оприлюднено05.10.2016
Номер документу61683746
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/902/16

Ухвала від 18.02.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Постанова від 18.01.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 12.01.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 18.10.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Сулімовська М. Б.

Ухвала від 07.12.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 06.12.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 17.11.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Рішення від 27.09.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 30.08.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні