Постанова
від 29.09.2016 по справі 825/1158/16
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

                                                                      

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 вересня 2016 року                     м. Чернігів                     Справа № 825/1158/16

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Бородавкіної С.В.

за участі секретаря           - Гайдука С.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Чернігові, без фіксації судового процесу, в порядку ч. 1 ст. 41 КАС України, справу за адміністративним позовом Державної фінансової інспекції в Чернігівській області до Щорської районної державної адміністрації Чернігівської області, третя особа - Щорська районна рада про стягнення грошових коштів,

В С Т А Н О В И В:

Позивач 22.06.2016 звернувся до суду з адміністративним позовом до Щорської районної державної адміністрації (далі – Щорська РДА) та просить стягнути з відповідача до Міського бюджету м. Щорс грошові кошти в сумі 85 126,09 грн. за спожиті комунальні послуги.

Свої позовні вимоги мотивує тим, що Інспекцією було проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Щорської районної ради (далі – Щорська РР) за період з 01.01.2012 по 28.02.2015, якою встановлено заниження вартості комунальних послуг у виставлених Щорській РДА рахунках та факти не виставлення рахунків за окремі періоди, внаслідок чого Щорській РР завдано збитків на суму 85126,09 грн.

Враховуючи викладене та те, що відповідачем зазначені вище кошти в добровільному порядку не були сплачені, вважає, що є підстави для звернення з відповідним позовом до суду. В обґрунтування своєї позиції посилається на п. 10 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та ухвали Вищого адміністративного суду України від 31.01.2013 у справі К/9991/66334/11, від 19.04.2016 у справі № К/800/32651/15.

Представник позивача надав в судове засідання заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, надіслав заяву про розгляд справи без його участі та зазначив, що визнає борг за спожиті комунальні послуги, але він виник не з вини останнього. Так, відповідно до ст. 47 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» фінансове забезпечення місцевих державних адміністрацій здійснюється за рахунок Державного бюджету України. Оплата за послуги газопостачання, енергоносії, водопостачання та електрозв'язку здійснюється на підставі затвердженого кошторису на відповідний рік. Однак, сума коштів за використані послуги та енергоносії перевищує суму коштів, передбачених на ці цілі кошторисом, затвердженим на відповідний рік, що і призвело до виникнення заборгованості. Кошти на погашення кредиторської заборгованості кошторисом на 2016 рік не передбачені.

Крім того, просить не розглядати питання погашення заборгованості за 2012 рік та І півріччя 2013 року, так як відповідно до ст. 257 Цивільного кодексу України строк загальної позовної давності (3 роки) минув, та не застосовувати до райдержадміністрації штрафні санкції.

Представник третьої особи в судове засідання не прибув, про місце, дату та час слухання справи повідомлений належним чином.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги мають бути задоволені, виходячи з такого.

Судом встановлено, що відповідно до п. 1.4.1.3 Плану контрольно-ревізійної роботи Держфінінспекції в Чернігівській області на І квартал 2015 року, на підставі направлень на проведення ревізії від 12.03.2015 № 232 та від 17.04.2015 № 301, посадовими особами фінінспекції проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Щорської РР за період з 01.01.2012 по 28.02.2015.

За результатами проведеної ревізії складено відповідний акт від 24.04.2015 № 25-08-21/07 з додатками, в якому зафіксовано порушення, в тому числі відповідачем, вимог чинного законодавства України (а.с. 21-45).

Так, ревізією встановлено, що впродовж ревізуємого періоду Щорською РР та Щорською РДА укладалися договори на обслуговування адміністративного будинку Щорської РР та Щорської РДА від 26.01.2012 № 2, від 24.01.2013 № 5, від 24.02.2014 № 5 та від 24.03.2014 № 6.

В ході ревізії зроблено перерахунок вартості спожитих райдержадміністрацією комунальних послуг пропорційно займаній площі, в результаті чого встановлено заниження вартості комунальних послуг (послуг з постачання природного газу та постачання електричної енергії) в виставлених рахунках та факти не виставлення рахунків за окремі періоди, що призвело до покриття за рахунок коштів загального фонду кошторису на утримання районною радою витрат сторонньої юридичної особи (Щорської райдержадміністрації), на загальну суму 85 126,09 грн. (з них: за 2012 рік – 23 474,64 грн.; за 2013 рік – 18 499,09 грн.; за 2014 рік – 23 833,82 грн.; за січень-лютий 2015 року – 19 318,54 грн.) та 7 040,08 грн. (з них: за 2012 рік - 78,07 грн.; за 2013 рік - 3491,07 грн.; за 2014 рік - 3470,94 грн.) відповідно, чим порушено підпункти 20, 29 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228.

Внаслідок зазначеного порушення районній раді завдано збитків на загальну суму 92 166,17 грн. (сума коштів, які сплачені районною радою за сторонню юридичну особу).

Відповідач частково погасив суму збитків, однак у зв'язку із неповним виконанням установою вимоги органу державного фінансового контролю, позивач звернувся з позовом про стягнення коштів в дохід місцевого бюджету м. Щорс з Щорської РДА в сумі 85126,09 грн.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну фінансову інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 23.04.2011 № 499/2011, Державна фінансова інспекція України (Держфінінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.

Згідно п. 4 ч. 4 Положення про Державну фінансову інспекцію України, Держфінінспекція України відповідно до покладених на неї завдань: вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб; вимагає від керівників та інших службових осіб підконтрольних установ усунення виявлених порушень законодавства.

В силу ч. 1 ст. 2 Закону України від 26.01.1993 № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі – Закон № 2939), головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб'єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.

Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування та перевірок державних закупівель установлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 4 Закону № 2939, інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550 затверджено Порядок проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами (далі – Порядок № 550).

Пунктом 35 Порядку № 550, визначено, що виявлені допущені об'єктом контролю порушення законодавства, контроль за дотриманням якого віднесено до компетенції служби, фіксуються в констатуючій частині акта ревізії з обов'язковим посиланням на норми законів чи інших нормативно-правових актів, які порушено, та зазначенням винних у їх допущенні осіб.

Як вбачається з акту ревізії від 24.04.2015 № 25-0821/07, протягом перевіряємого періоду районною радою Щорській райдержадміністрації виставлялися рахунки для компенсації вартості наданих комунальних послуг, а саме: в 2012 році на загальну суму 34734,92 грн.; в 2013 році - 28499,32 грн.; в 2014 році - 23316,82 грн.; в січні-лютому 2015 року на загальну суму 6528,96 грн. Однак, фактично розрахунок вартості спожитих комунальних послуг здійснювався пропорційно займаній площі та у відповідності до пункту 5.1.5 Договору від 01.10.2009, яким визначено, що орендар зобов'язується компенсувати орендодавцю вартість комунальних послуг пропорційно займаній площі згідно виставлених рахунків.

Проте, ч. 14.2 Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад міста та сіл Щорського району, затвердженої рішенням 6 сесії 6 скликання Щорської районної ради від 29.07.2011, визначено, що витрати на утримання нерухомого майна, переданого в оренду одночасно кільком підприємствам, організаціям та установам і прибудинкової території та оплата комунальних послуг та енергоносіїв орендарями, здійснюється таким чином: при наявності у орендаря засобів обліку електроенергії, води, теплової енергії та газу за фактичними показаннями засобів обліку; при наявності загальнобудинкового засобу обліку електроенергії (в неподільній частині) залежно від наявності, кількості, потужності, часу роботи електроприладів; за послуги опалення пропорційно займаної ними загальної опалювальної площі.

Враховуючи наведене, в ході ревізії позивачем було зроблено перерахунок вартості спожитих райдержадміністрацією комунальних послуг пропорційно займаній площі, в результаті чого встановлено заниження вартості комунальних послуг (послуг з постачання природного газу та постачання електричної енергії) в виставлених рахунках та факти не виставлення рахунків за окремі періоди, що призвело до покриття за рахунок коштів загального фонду кошторису на утримання районною радою витрат сторонньої юридичної особи (Щорської РДА).

На підставі акта ревізії, Держфінінспекцією в Чернігівській області, у відповідності до вимог п. 7 ст. 10 Закону України від 26.01.1993 № 2939-ХІІ «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю», голові районної ради було направлено вимогу від 30.04.2015 № 25-08-18-14/3008 щодо усунення порушень законодавства.

03.07.2015 Щорською РР сформовано та направлено на адресу Щорської РДА Претензію № 1 щодо виконання умов Договорів оренди нерухомого майна (вих. № 01-21/148) (а.с. 47-48).

Як вбачається з наявних в матеріалах справи доказів, а саме: листа Щорської РДА від 03.08.2015 № 04-14/1964, платіжних доручень та актів звіряння розрахунків, відповідачем частково здійснено погашення заборгованості за спожиті комунальні послуги (а.с. 49, 52-56,57-58).

Проте, вимога органу державного фінансового контролю в частині стягнення із Щорської РДА 85126,09 грн. на сьогоднішній день залишається не виконаною, що підтверджується листом від 09.06.2016 № 01-21/170 (а.с. 51) та не заперечувалось відповідачем в надісланій заяві.

Пунктом 10 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» передбачено право органу державного фінансового контролю звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Згідно із ч. 2 ст. 15 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов'язковими для виконання службовими особами об'єктів, що контролюються.

В силу п. 50 Порядку № 550, за результатами проведеної ревізії у межах наданих прав контролюючі органи вживають заходів для забезпечення, зокрема, звернення до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів, а також стягнення у дохід держави коштів, одержаних за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства.

Водночас, з аналізу чинного законодавства слідує висновок, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів та у разі виявлення порушень законодавства пред'являти обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.

При виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України та звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалах Вищого адміністративного суду України від 31.01.2013 у справі № К/9991/66334/11 та від 19.04.2016 у справі № К/800/32651/15.

Посилання відповідача на необхідність залишення без розгляду питання погашення заборгованості за 2012 рік та І півріччя 2013 року у зв'язку із пропущенням позивачем 3- річного строку загальної позовної давності, встановленого ст. 257 Цивільного кодексу України, суд вважає необґрунтованим, оскільки дана норма не поширюється на спори, які виникли в процесі адміністративного судочинства.

Враховуючи вищевикладене та те, що відповідачем до цього часу не здійснено самостійного погашення заборгованості за спожиті комунальні послуги, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Державної фінансової інспекції в Чернігівській області до Щорської РДА про стягнення 85126,09 грн. є обґрунтованими та мають бути задоволені.

Відповідно до ч. 4 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Державної фінансової інспекції в Чернігівській області задовольнити в повному обсязі.

Стягнути із Щорської районної державної адміністрації Чернігівської області (код ЄДРПОУ 04061694) до Міського бюджету м. Щорс (р/р 35414002036921, код 24841323, банк - ГУДКСУ в Чернігівській області, МФО 853592) грошові кошти в сумі 85 126 (вісімдесят п'ять тисяч сто двадцять шість) грн. 09 коп. за спожиті комунальні послуги.

Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Суддя С.В. Бородавкіна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2016
Оприлюднено10.10.2016
Номер документу61812894
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/1158/16

Ухвала від 21.11.2016

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Постанова від 29.09.2016

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Постанова від 29.09.2016

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 21.09.2016

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 26.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

Ухвала від 13.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні